Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Q7 e-tron

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi Q7 e-tron

    Toimitusaika autolle aika pitkä, tilailin reilu kk sitten ja aluksi toimitus luvattiin syyskuulle nyt vaihtu jo lokakuulle, milloinkohan ensinmäinen auto suomeen ?

    #2
    Syksylle nuo asiakasautot enimmäkseen menee. Demoja on jo tällä hetkellä tuotannossa.

    Comment


      #3
      Mulle luvattiin ensiks elokuulle, viimeksi kysyessäni lokakuussa vasta tuotantoon...

      Ymmärtääkseni Suomi-varusteisten autojen tuotanto alkaa vasta 2017-mallisena eli tehtaan kesälomien jälkeen, jälleenmyyjien demot tulee millä sattuu varustuksella.

      Comment


      • #4
        Onko sulla käynyt jo kotona äijät katsomassa latausyksikön paikkaa ? Audi tarjoo tuollaisen palvelun. Audin "latausyksikkö" hieman huvittaa eli muovilaatikko jossa paikka auton mukana tulevalle latauspiuhalle, hinta noin 700 eur :). Saksassa sama muovilaatikko 280eur.

        Aluksi sain tiedon että auton mukana ei tule yleislatauskaapelia (mitä ihmettelin koska saksassa se tulee auton mukana) ,sain tiedon viime vkolla että piuha tulee auton mukana.

        Latausyksikköä joutuu vielä hiukka miettimään... ei ole kiire kun auton saantikin kestää... :)

        Comment


        • #5
          Audi Q7 E-tron kokemuksia

          Ajattelin hieman päivittää kokemuksia Q7 E-tron autosta. Sain auton lokakuun lopussa 2016. Nyt ajettu 24000km, keskikulutus tietokoneen mukaan 5,8l/100km. Pitäneen noin paikkansa. Kilometreistä näkee että matka-ajoa tulee paljon. Matkassa kulutus pyörii 6-6,8l/100km.
          Aikaisempi auto oli Q7 vm2015, siihen nähden auto paljon hiljaisempi. Suorituskyky lukujen mukaan pitäisi E-tron olla selkeästi pirteämpi, no siis ehkä hieman mutta ei kauheaa eroa. Matkakulutuksessa noin 0,5-1l ero E-tronin hyväksi.
          E-tronin sähköajot ovat pitkittyneet ajan kuluessa. Alkuun lataus noin 42km(josta ajossa käytännössä noin 30km sähköllä). Nykyään 52-56km ja ajot todellisuudessa 45-55km luokkaa.
          Matkassa on 0 tilasta akku latautunut parhaimmillaan +12km.

          Ongelmiakin on auton kanssa ollut:
          Eka kk niin meni auto vikasietotilaan eli ei ottanut virtaa ja se piti liikkeessä "buutata", sain myös buuttaus ohjeen jos vika uusii.
          Pahempi ongelma ollut ns. tehottomuus tietyissä olosuhteissa. kiihdytystilanteessa auto "röpeltää" katoaa tehot eikä ota kierroksia. Minulla kävi vaaratilanne jossa ohitin(onneksi kaksi kaistaa menosuunta) kahta rekkaa ja rekkojen välissä autosta katosi tehot, varoitusvalo "engine fail, contact work shop" ja hinurilla auto Audille. Turbon ahtopaineen säädin oli antanut alhaisia paineita. Säätimessä ei mitään vikaa ja autoon ei mitään vaihdettu. Sama vika toistunut usein ilman varoitusvaloa, auto ollut 3 krt "valohoidossa" mutta vikaa ei löydy niin ja mitäänhän autoon ei vaihdeta varmuuden vuoksi vaikka uskomus olisikin että johtuu tietystä säätimestä siis jos tietokoneet eivät näytä että vikaa on. Uskomus on siis että painesäädin menee jäähän ja antaa virhetietoja.
          Nyt auto pelannut, mutta ei ole pakkasiakaan... harmi juttu muuten hyvä auto mutta ei oikein ole enää luottoa...

          No ensiviikolla on Tesla-X koeajo eli jos lähtee Audi kiertoon... muitakin vaihtoehtoja kiikarissa...

          Comment


            #6
            Samoja lastentauteja tuon A3 e-tronin kanssa. Marmorilla nousee kädet pystyyn sen kanssa. Vikoja on mutta syytä niille ei löydetä...

            Comment


              #7
              Veikkaan kyllä että Tesla vie voiton... Itse ainakin kaatuisin sinne suuntaan jos mahdollista olisi.

              Comment


                #8
                Mulla on omassa kulutus tasan 9L
                pienimmillään olen päässyt matka-ajossa 7,2

                edellinen auto oli Cayenne diesel ja se vei parisen litraa vähemmän kun e-tron.

                Comment


                • #9
                  Aikalailla on sinulla kovempi kulutus kuin minulla.

                  No siis matkaajoa minulla pääsäännöllisesti ja aamuisin auto aina täyteen ladattuna.

                  Öljyä ei muuten ole tuohon e-troniin paljoa tarvinnu lisäillä (0,5l /20tkm), 2015 Q7 meni ekalla 30tkm 3 litraa.
                  Viimeksi muokannut kose71; 18.3.2017, 17:08.

                  Comment


                  • #10
                    Millainen latauskaapeli

                    Millaisia kaapeleita käytössä? Onko linkin kaapeli ok? https://kauppa.plugit.fi/pd/audi/aud...3ac32a-mode-3/

                    Comment


                    • #11
                      Ääni Charge Ampsin Beam -kaapelille. Loppuun asti mietitty tuote. Ylipäätään ko. valmistajan tuotteet ovat käytettävyydeltään hyviä.

                      Audin omien laturien ja kaapeleiden käsittämättömän huono käytettävyys tuli itselleni järkytyksenä, oli pakko ostaa paremmat tarvikkeet, muuten olisi jäänyt sähköllä ajelu käytännössä pois.

                      Comment


                      • #12
                        Kiitos Siankarlolle

                        Comment


                        • #13
                          Autossa ei ole erikseen Eberiä eikä lohkoa. Riittääköhän auton oma ilppi kovilla pakkasilla lämmittämään auton ohjaamon vai pitäisikö asennuttaa tuo Eberi. Onko kokemuksia?

                          Comment


                            #14
                            Varmasti riittää. Rangea se kylläkin syö mutta nopeammin lämpenee kuin polttomoottorin hukkalämmöllä.

                            Comment


                            • #15
                              No hyvä. Säästää siis toivottavasti reippaan pari tonnia. Range ei ongelma, koska kotona Fortumin pikalaturi ja töissä samanlainen. Lähdetään siis ensi talveen ilman erillistä lisälämmitintä ja ajatus tosiaan auton lämmittäminen ennen liikkeellelähtöä :-)
                              Viimeksi muokannut Porilainen; 9.5.2019, 20:26.

                              Comment


                              • #16
                                Tämä hankinta Q7 Etron olisi pitänyt jättää alkuaan väliin, loppuvuodesta 2019 hajosi sähkömoottori yllättäen ja lasku yli 36 000eur, autossa 161000km ja kaikki huollot ajallaan jne. Audi tuli vastaan ja 5000eur jouduin maksamaan itse remontista eli autoon uusi sähkömoottori. No auto meni samalla vaihtoon eli tilasin uuden Q7 diesel koneella ja Audi hyvitti uuden auton hinnasta tuon -5000eur pois. Audi hoiti asian kyllä hienosti.

                                Comment


                                  #17
                                  Q7 e-tron on ollut harkinnassa mutta dieselin ostohinta on nykyistä bensaversiota miellyttävämpi. Vastaavasti sitten just tuo kalliin tekniikan hajoaminen jännittää joten melkein pakko ois olla takuunalainen laite.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Olen uusi Audifinns forumin uusi jäsen. Nimittäin tuli hankittua täysin uusi Q7 TSFI e vuosimallia 2021 lokakuun alussa ja pantua Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD nyt kiertoon. Auto toiminut moitteettomasti joitain adaptiivisen vakionopeussäätimen oikutteluja lukuun ottamatta. Kesärajoitusten aikaan auto säännöllisesti laski nopeuden ohituskaistojen alkaessa 80 km/h:iin, vaikka rajoitus oli sata ja talvirajoitusten tultua voimaan muutamissa kohdissa pyrki nostamaan nopeuden sataan vaikka liikennemerkein asetettu nopeus oli 80 km/h. Kysyin asiaa Audin huollon guruilta, mutta syytä oikutteluun ei löytynyt. Epäiltiin karttatietojen virheitä...

                                    Autolla on ajettu nyt noin 4600 km ja parista 600 km:n edestakaisesta mökkimatkasta huolimatta (mökkimatkat bensalla yht. n. 2400 km) sähköllä ajon osuus on lähes puolet kaikista kilometreistä. Taloyhtiössämme on hyvät varusteet lataushybridien ja täyssähköautojen lataukseen. Kahden 22 kW:n mode 2 teholatauspaikan lisäksi kaikista pihapaikkojen schuko-tolpista voi ladata 16 A saakka. Kaikilla autopaikoilla on myös paikkakohtainen mittaus, jolloin sähkölaskut on helppo kohdistaa käyttäjille, eikä kinaa muiden asukkaiden kanssa synny. Asensin myös mökille 11 kW:n Webasto-laturin, jolloin lataus tyhjästäkin akusta onnistuu siellä ripeästi. Mökillä on lisäksi käytettävissä verkkoon liitetty 6 kW:n aurinkovoimalaitos (paneelit 7,5 kWp) ja odotan innolla ensi kevättä, kun pääsen lataamaan autoa aurinkosähköllä.

                                    Auton lisävarusteena on mm. seisontalämmitys ja syksyn hirvijahtiin oli mukava lähteä, kun oli lämmin auto. Lämmityksen kytkin päälle kännykällä 1/2 tuntia ennen lähtöä auton ollessa vielä laturissa kiinni, jolloin se otti sähkönsä verkosta eikä käyttänyt ajoakun kapasiteettia. Kainuun mökillä ei ole käytettävissä lämmintä tallia ja pakkasta voivat helposti olla tammi-helmikuun aamuina -30C. Mietin siksi myös lämmittimen lisäämistä bensakoneelle (letkulämmitin + kierrätyspumppu). Defalta näyttäisi löytyvän Q7:lle sopiva malli. Onko forumin jäsenillä kokemuksia lisälämmittimen asentamisesta TSFI 3.0 bensakoneisiin? Jos on, mitä tulisi huomioida?

                                    Comment


                                      #19
                                      Tervetuloa foorumille ja kiva saada kokemuksia tuollaisesta autosta, joka on itseäkin kutkuttanut aika paljon. Koeajettiinkiin tuollainen TFSIe 60 ja onhan se hulppea auto kaikin puolin.

                                      Omassa koeajossa bensaa meni erittäin rauhallisessa kehätieajossa ajotietokoneen mukaan 9,8 litraa sadalle. Paljonko sulla on ollut mökkimatkalla bensan kulutus?

                                      Entä paljonko yhdellä latauksella pääsee?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Pelkällä bensakoneella ja uusilla Hakkapeliitta-nastarenkailla ajettaessa kulutus on pitkällä matkalla vaihdellut 8 - 10 l/100 km rajoitusten mukaan ajettaessa, joten mikään bensapihi auto ei ole. Jatkuva neliveto ja iso omamassa (2535 kg) vaativat osansa. Melkein saman vei jatkuva nelivetoinen diesel Jeep, vaikka dieselin ominaisenergia/litra on isompi ja dieselkone energiatehokkaampi.

                                        Puhtaalla sähköllä ajettaessa talvisissa tai lähes talvisissa olosuhteissa lämmitystarve vaikuttaa selkeästi yhdellä latauksella ajettavaan matkaan. Ilman lämpötilan ollessa nollan tietämissä ja auton lämmönasetuksen ollessa n. 21C auto kulkee sähköllä noin 35 km. Hirvimetsällä päälläni oli passimiehenä paksu vaatetus ja ajoin joitain kertoja lämmitys pois päältä ja ikkuna raollaan. Ajotietokone antaa lämmityksen katkaisun jälkeen täydellä akulla ajomatkaksi jopa yli 50 km. Korkein lukema taisi olla 53 km. Käytännössä auto kulkee havaintojeni mukaan kuitenkin vain runsaat 40 km. Sähköllä kulutus on muistaakseni pyörinyt keskimäärin 30 kWh/100 km. Kaupungissa olen ajanut toistaiseksi vielä aika vähän, ja tarkempi kulutusanalyysi on toistaiseksi tekemättä. Käytännössä lähes kaikki kaupunkiajo hoituu mulla sähköllä. Tallissa odottaa myös uudet kesäläskit 20" vanteilla ja on mielenkiintoista nähdä niiden vaikutus kulutukseen kunhan kevätkelit koittavat.

                                        Isosta massasta huolimatta autolla on ilo ohitella rekkoja ja muita pitkiä ajoneuvoja, sillä kiihtyvyyttä riittää erinomaisesti turvallisiin ohituksiin. Myös ilmajousituksen mukanaan tuoma säädettävä maavara on ollut hieno lisä Jeeppiin verrattuna.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mulla on Q7 55 tfsi e ja viime viikolla lappiin ajaessa meni 10tkm rikki. Keskikulutus pohjoiseen ajaessa pelkällä bensalla (suksiboksi katolla ja pyöräteline vetokoukussa) oli 10,5. Pakkasta -12-20 välissä. Mun mielestä ihan kohtuullinen kulutus yhdistelmälle.
                                          Sähkörange on vaihdellu 35-58km. Käytännössä ajaa max 40km kaupukiajoa. Mutettiin hiljattain ja en ole saanut kodin autohallipaikalle vielä laturia, joten olen viimeiset 6vko ajanut käytännössä pelkällä bensalla mitä nyt välillä on ladannu kauppakeskuksissa yms. Kokonaiskilsoista 38% on pelkällä sähköllä kun vielä 6vko sitten 60% oli sähköllä.
                                          Kaupunkiajossa auto vie n.12l/100km bensalla.

                                          Quantum7: Tiedätkö varmuudella käyttääkö ilmalämpöpumppu sähköä hybridipuolelta jos auto on laturissa kiinni? Kiinnostaa koska koira on usein autossa odottamassa kun urheilen ja olisi kiva pitää auto lämpimänä myös talvipakkasilla. Mä luulin että se käyttää pikkuakkua, mutta toivottavasti olen väärässä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Pitää omaa Audi tilannetta päivitellä eli vaihdoin Q7 ETRONIN sähkömoottorin vaihdon jälkeen uuteen Q7 45 tdi (sain 03/2021) ,Audi hyvitti uuden auton hinnasta maksamani 5000eur pois eli loppujen lopuksi ok tulos. NO ajossa tuo Q7 tdi45 ei loppujen lopuksi tuntunut oikein tarpeeksi puhdikkaalta eli vaihdoin sen sitten pois 7kk ajon jälkeen vähän ajettuun Audi Q8:iin. Q8 on tuntunut hyvältä. Sähkö Audit jatkunut perheessä vaimon Etron sportbackin muodossa, pakko sanoa että parhaat ajo-ominaisuudet mitä olen ajanut. Kantama saisi olla parempi, mutta riittää meillä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Chride_n ilmalämpöpumppua koskevaan kysymykseen vastaukseni: En tiedä varmuudella, mutta oletan, että puoli tuntia kestävää lämpöpumpun ottotehoa ei voida ottaa käyttöakusta. Lisäksi panin merkille, että auton ollessa latauslaitteessa lataus päättyneenä, alkoi se välittömästi lataamaan uudelleen, kun seisontalämmitys käynnistetään. Ajoakkuahan käytetään lämmitykseen myös pelkällä sähköllä ajettaessa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Lämpöpumppu ottaa virtansa ajoakun kautta, kuten myös mm. ilmastoinnin kompura. Pumppu toimii myös ilman että auto on kytketty laturiin, kunhan akun varaus on tarpeeksi iso. Sama koskee ilmastoinnin kompura, joka on korkeajännitteellä toimiva.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tilanteessa, jossa Audin BEV/PHEV-malli on kylmä, korkeajännitekomponentit ovat kylmät ja polttomoottorikin on kylmä, ei autolla ole muuta tapaa tuottaa matkustamoon lämpöä kuin PTC-vastus ja tämä korostuu eteenkin EV-tilassa ajettaessa, jolloin polttomoottori ei välttämättä käynnisty lainkaan ja siten tuota lämpöä. Toisaalta taas korkeajännitekomponentit alkavat lämpenemään ja siten niistä aletaan todennäköisesti jossakin vaiheessa saamaan hukkalämpöä matkustamoon lämpöpumpun avulla.

                                                  Jos sen sijaan puhutaan esilämmityksestä tapahtuu se myös PTC-vastuksen avulla, joka taas vaikuttaa toimintamatkaan edellyttäen, että auto ei ole latauksessa. Tämä taas luonnollisesti tarkoittaa sitä, että auton lataukseen liittämisellä on hyvin paljon merkitystä.

                                                  Lämpöpumppu ja nimenomaan lämpöpumppu, eikä ilmalämpöpumppu. Lämpöpumppu ei ota lämpöä ilmasta, vaan Audi BEV/PHEV-mallien korkeajännitekomponenteista, kuten korkeajänniteakku, teho-elektroniikka ja sähkömoottori(t). Lämpöpumpun idea on parantaa auton energiatehokkuutta ja siten taloudellisuutta käyttämällä korkeajännitekomponenttien tuottamaa hukkalämpöä matkustamon lämmittämiseen.

                                                  Korkeajännitekomponentit tuottavat toimiessaan lämpöä, joka lämpöpumpun avulla siirretään matkustamon lämmöksi ja näin ollen PTC-vastusta ei tarvitse käyttää niin kovilla tehoilla tai toisinaan ei ehkä lainkaan. Tämä taas johtaa energiatehokkuuteen, eli taloudellisuuteen ja siten parempaan toimintamatkaan.

                                                  Comment


                                                  • #27
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja kaleido Näytä viesti
                                                    Tilanteessa, jossa Audin BEV/PHEV-malli on kylmä, korkeajännitekomponentit ovat kylmät ja polttomoottorikin on kylmä, ei autolla ole muuta tapaa tuottaa matkustamoon lämpöä kuin PTC-vastus ja tämä korostuu eteenkin EV-tilassa ajettaessa, jolloin polttomoottori ei välttämättä käynnisty lainkaan ja siten tuota lämpöä. Toisaalta taas korkeajännitekomponentit alkavat lämpenemään ja siten niistä aletaan todennäköisesti jossakin vaiheessa saamaan hukkalämpöä matkustamoon lämpöpumpun avulla.

                                                    Jos sen sijaan puhutaan esilämmityksestä tapahtuu se myös PTC-vastuksen avulla, joka taas vaikuttaa toimintamatkaan edellyttäen, että auto ei ole latauksessa. Tämä taas luonnollisesti tarkoittaa sitä, että auton lataukseen liittämisellä on hyvin paljon merkitystä.

                                                    Lämpöpumppu ja nimenomaan lämpöpumppu, eikä ilmalämpöpumppu. Lämpöpumppu ei ota lämpöä ilmasta, vaan Audi BEV/PHEV-mallien korkeajännitekomponenteista, kuten korkeajänniteakku, teho-elektroniikka ja sähkömoottori(t). Lämpöpumpun idea on parantaa auton energiatehokkuutta ja siten taloudellisuutta käyttämällä korkeajännitekomponenttien tuottamaa hukkalämpöä matkustamon lämmittämiseen.

                                                    Korkeajännitekomponentit tuottavat toimiessaan lämpöä, joka lämpöpumpun avulla siirretään matkustamon lämmöksi ja näin ollen PTC-vastusta ei tarvitse käyttää niin kovilla tehoilla tai toisinaan ei ehkä lainkaan. Tämä taas johtaa energiatehokkuuteen, eli taloudellisuuteen ja siten parempaan toimintamatkaan.
                                                    Näin juuri, luin hieman hätäillen tuon SSP:n. Eli korkeajännite vastus ( PTC) hoitaa esilämmityksen.

                                                    Comment


                                                    • #28
                                                      Iltaa kaikille, tuollainen tfsi 55 tuli taloon maanantaina, täytyy sanoa että on kyllä hieno peli kaikkinensa, tutustumista piisaa, jos meinaa olla perillä kaikista ominaisuuksista!

                                                      Sellainen on ihmetyttänyt että kun lähtee EV modella liikenteeseen niin polttomoottoria pyörittää aikalailla vaikka rangea olis reilusti jäljellä. Mistähän tuo johtuu, pakkasta vaan -12, joten ei mistään hirmupakkasista vielä kysymys?
                                                      Tässä kylillä vaan pyörinyt, eli ei mitään motari ajoa, luulisi menevät pelkällä sähköllä, tiedä sitten..

                                                      Comment


                                                      • #29
                                                        Onnittelut valinnasta!
                                                        Käyttöohjekirjan sivulla 115 on käyty läpi sähköllä ajamisen edellytykset. Kohta 1: korkeajänniteakulla on riittävä varaustila ja lämpötila.
                                                        Omien havaintojen mukaan akun sisäisen lämpötilan ollessa alle -10 astetta auto liikkuu polttomoottorin voimin.

                                                        Comment


                                                        • #30
                                                          Ok, näin taitaa mennä.
                                                          Kummallista.. iltapäivällä hain tytön kerhosta, 2km päästä. Startissa heitti polttiksen käyntiin, kävi 30s. ja loppu sähköllä, lievään ylämäkeen. Takas tullessa koko matka polttiksella, lievään alamäkeen. No, katotaan kun pakkaset lauhtuu..

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X