Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Q7 e-tron

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Olen huomannut saman ilmiön. Pikku pakkasella bensakone voi käynnistyä mielestäni täysin ilman syytä ja kone käydä vain hetken aikaa. Ajomoodina näkyy EV. Viimeksi käynnistyminen tapahtui lähtiessäni liikkeelle parin tunnin teholatauksen jälkeen. Luulisi ajoakun olevan taatusti lämmin, kun on juuri ladattu max. latausteholla. Tällaiset turhat kylmäkäynnistykset vain likaavat ja kuluttavat bensakonetta.

    ps. Andre_n vinkin perusteella löysin ison määrän Audi Q7 tekniikkaa käsitteleviä pdf-itseopiskelumanuaaleja osoitteella https://procarmanuals.com/?s=audi+q7 . Latauslinkki löytyy avatun dokumentin alalaidasta. Kiinnostuneet pääsevät lataamaan Audin huolto- ja korjauskäsikirjoja pientä korvausta vastaan Audin ERWIN-portaalista https://erwin.audi.com/erwin/showHome.do (vaatii kirjautumisen). Lisäksi Audin tekniikkaa esitellään portaalissa https://www.audi-technology-portal.de/en/ .



    Viimeksi muokannut Quantum7; 6.2.2021, 12:17.

    Comment


    • #32
      Minulla Q5 55 Tfsi e, mutta tekniikkahan noissa on sama. Itsekin ihmettelin, kun jo -12C lämpötiloissa käytti bensaa ja 20min esilämmityksen jälkeenkin käynnisti moottorin heti lähdössä. Vaikka aiempina pakkasjaksoina mentiin vielä -15C allekin suurimmaksi osaksi sähköllä. Sitten satuin huomaamaan, että takapenkin lämpötilasäätö oli lasten jäljiltä 22C ja edessä säädöt 21C. Bensa sammui saman tien kun alensi takapenkin lämpöä arvoon 19C ja kaikki 3 aluetta arvossa 19C kasvatti rangeakin muistaakseni 5km. Eli lämpötilan säädöt voi olla syynä, jos auto joskus starttailee bensaa herkemmin.

      Comment


      • #33
        Hyvä huomio, täytyykin tsekata noi takapenkit! Kylmillä keleillä kun ajoa on sen 1-2 kilometriä niin laitan lämmityksen pois kokonaan niin ei käynnisty turhaan. Lyhyillä matkoilla kun ei ehdi lämmetä muutenkaan.

        Yksi murhe on tuo kun auto kehottaa ajamaan moottorin lämpimäksi eikä anna mennä sähköllä ollenkaan. Syy huollon mukaan se että näin poistetaan öljyn sekaan kertynyt bensiini. Ongelma vaan se että moottori lämpenee todella hitaasti. Viimeksi kun tultiin mökiltä kotiin niin 35km ajon jälkeen oli lämmöt nippanappa tapissaan. Sitten kun lämmöt on käyneet siinä 90 huitteilla niin tuo varoitusvalo sammuu ja sähkö ajot jatkuu.. huollon mukaan tähän on ilmeisesti tulossa päivitys, syytä olisikin, eihän nuo lämmöt nouse koskaan tässä kylillä kun pyörii!

        Comment


        • #34
          Alkuperäinen kirjoittaja Chride_ Näytä viesti
          Mulla on Q7 55 tfsi e ja viime viikolla lappiin ajaessa meni 10tkm rikki. Keskikulutus pohjoiseen ajaessa pelkällä bensalla (suksiboksi katolla ja pyöräteline vetokoukussa) oli 10,5. Pakkasta -12-20 välissä. Mun mielestä ihan kohtuullinen kulutus yhdistelmälle.
          Sähkörange on vaihdellu 35-58km. Käytännössä ajaa max 40km kaupukiajoa. Mutettiin hiljattain ja en ole saanut kodin autohallipaikalle vielä laturia, joten olen viimeiset 6vko ajanut käytännössä pelkällä bensalla mitä nyt välillä on ladannu kauppakeskuksissa yms. Kokonaiskilsoista 38% on pelkällä sähköllä kun vielä 6vko sitten 60% oli sähköllä.
          Kaupunkiajossa auto vie n.12l/100km bensalla.

          Quantum7: Tiedätkö varmuudella käyttääkö ilmalämpöpumppu sähköä hybridipuolelta jos auto on laturissa kiinni? Kiinnostaa koska koira on usein autossa odottamassa kun urheilen ja olisi kiva pitää auto lämpimänä myös talvipakkasilla. Mä luulin että se käyttää pikkuakkua, mutta toivottavasti olen väärässä.
          Q7 2016 3.0 TDI kulutus ollut 7.4 l ajomatkalla 215 000 km. Eli aika paljon (35 %) enemmän tuo E-Tron sitten kuluttaa dieseliin verrattuna jos joutuu ajamaan pidempää matkaa, kuten Suomessa aika moni joutuu.

          Comment


          • #35
            No niin, ei kai tällaista e-tronia hankita pitkään matkaan. Itse tiesin jo hankkiessa että arkiajot sujuu sähköllä, ja nyt pitkän matkan kulutus 3.7L (10000km) Jos vetelee jatkuvasti pitkää siivua niin ei tietenkään tällaista, diesel tietenkin. Kesälomalla oli kiva yllätys kun ajeltiin siirtymiä sinne tänne niin range oli 1850km tankillisella. Auto täys tavaraa, boksi ja pyörät kyydissä, erittäin kohtuullista mielestäni. Vaati kyllä aktiivisuutta latauksen suhteen:)

            Comment


            • #36
              Moikka!

              Olisi haaveissa hommata tommonen 2015-16 mallinen 100k+ ajettu Q7, noita kun alkaa jo saada nelosella alkavilla hinnoilla. Mutta mitäs olette mieltä, uskaltaako moista ostaa eTron versiona vai olisiko paree pysyä perusdiisselissä? Tuossa aiemmin oli yksi kauhukertomus hajonneesta (ja kalliista!) sähkömoottorista, mutta liekö nuo kovin yleisiä juttuja? Noin ainakin periaatteessahan sähkömoottorin pitäisi olla hyvinkin yksinkertainen ja kestävä, mutta toki kaikki on aina mahdollista. Toinen on tietysti ne akustot, mutta ei kait niissäkään mitään isompia ongelmamääriä ole tainnut näkyä millään merkillä? Mulle kuitenkin tulee satunnaista pidempää ajoa mutta aika paljon myös tommosta 30-40km pyörittelyä ja pystyn lataamaan omassa pihassa, eli sikäli eTron hieman houkuttelisi, jos tollaisen vaan uskaltaisi ostaa tuon ikäisenä. Ja aika saman hintaisiahan nuo näyttää myös olevan, eli siinäkään ei tule eroa.

              Mitäs olette mieltä, pros/cons?

              Comment


                #37
                Meitä tuollainen houkutti tosi paljon, mutta uskallus ei riittänyt ja päädyttiin komboon Q7 vm. 2006 + Seat Tarraco e-Hybrid. Saman verran meni rahaa, mutta nyt on ladattava, jolla voi ajaa sähköllä arkiajot ja sitten kun tarttee Q7:n ominaisuuksia niin ottaa sen ajoon. Muut ajat on liikennekäytöstä poistettuna.

                Comment


                • #38
                  Tarkoittaakohan tämä hiljaisuus sitä että kukaan ei lue tätä ketjua, vaiko sitä että noissa eTroneissa ei sitten kuitenkaan ole isommin ollut (ainakaan vielä) ongelmia? :=)

                  Comment


                  • #39
                    Epäilisin, että noiden tuotteiden määrä kerholaisten keskuudessa on aika rajallinen ja kokemukset siksi vähän vähissä.

                    Comment


                    • #40
                      Naapurin q7 hybridiä korjasivat noin 6kk ja 34ke summalla. Menihän se myyjän piikkiin, mutta silti... Tarkemmin en kysynyt mallia, mutta melko tuore peli kuitenkin.

                      Comment


                      • #41
                        Q7 etron ollu nyt autona viime heinäkuusta lähtien. Auto on kyllä todella hyvä ja erityisesti tilan takia hommattiin. Vaihdossa meni uuden korin Volvo XC90. Auto on rekisteröity 2017 lopussa ja kilsoja nyt n. 120tkm. Autossa lienee kaikki varusteet mitä tuollaiseen on saanut, siksi kyseinen yksilö kiinnostikin. Isoin ero varmaankin Volvoon on ajomelu. 21" rengastuksellakin Q7 on todella hiljainen.

                        Autoa etsittäessä yllätti kuinka huonosti varusteltuja iso osa näistä on. Yllättävän harvassa yksilössä on ratin lämmitin ja vakkari etäisyystutkalla. Puhumattakaan ilmastoiduista penkeistä, esimerkiksi.

                        Isompia murheita ei ole ollut ja tekniikka tuntuu kohtuu varmalta. Sähköllä pääsee talvella +20km ja plussakeleillä 40km on ihan realistinen. Lähiajot pääsee sähköllä ja pitkällä matkalla kulutus on ihan kohtuullinen, n. 6-7l 100 kilsalla.

                        Webaston toinen lämpötila-anturi kyykkäsi pakkasilla ja se piti uusia. Remontti oli kohtuu kallis kun anturi oli niin ikävässä paikassa.

                        Toinen perinteinen vika on takavalojen toiminnan lakkaaminen kokonaan. Vika on ilmeisen yleinen ja kyse on takakontin mikrokytkimen vikaantumisesta. Tästä ei vielä hirveästi ole netissä tietoa, mutta tämä kannattaa laittaa muistiin. Onneksi puskurissa on varavalot, jotka ovat kyllä toiminnassa.

                        Vinkkinä ja knoppitietona: minulla ainakin autossa on tuulilasin lämmitin, mutta siinä ei ole mitään kytkintä. Eikä myöskään näy lasissa mitään vastuksia tmv. Se toimii riittävän kylmällä kelillä ja lämmöt pitää olla säädetty yli 22 asteeseen. Tällöin lämmitys lähtee siis automaattisesti päälle.

                        Ei siis mitään pahaa sanottavaa. Paitsi ettei etroniin myydä halpaa koiraverkkoa+tilanjakajaa. Joutuu ostamaan originaalin.

                        Comment


                        • #42
                          Alkuperäinen kirjoittaja kose71 Näytä viesti
                          vaihdoin sen sitten pois 7kk ajon jälkeen vähän ajettuun Audi Q8:iin. Q8 on tuntunut hyvältä.
                          No mitkäs on mietteet Q8:sta noin reilu vuoden jälkeen ?

                          Comment


                            #43
                            Nyt kun jokunen viikko on ollut tuo A3 e-tron eukolla käytössä niin on kyllä tosi mukava laite. Onkin käynyt mielessä ajatus että josko tuon 4F 3.0TDI vaihtaisi myös uudempaan, isompaan ja saalla puolipatteriksi. Q7 e-tronia näyttää jonkin verran olevan tarjolla ja varmasti omilla ajoilla tuo myös pitkässä juoksussa olisi taloudellisempikin (käyttää) kun esimerkiksi työmatka on sen 30km suuntaansa ja jatkossa pitäisi olla latausmahdollisuus myös työpaikalla. Samalla saisi vaunun vetoa varten hieman enemmän massaa vetoautolle ja muutenkin Q7 on mielessä pyörinyt jo jonkin aikaa. Muutenhan Audilta ei edes diesel-lataushybridiä löydkkään; Volvolla olisi V60 tarjolla mutta se on ihan liian pieni meidän käyttöön.

                            Ei näistä tosiaan aivan hirveitä kauhukertomuksia ole liikkeellä mutta eipä autojakaan kovin paljoa liikenteessä näy. Itse hintahan on aika kova jo suht paljonkin ajetulle ja voipi olla että dieselin "alasajo" vaikuttaa noihinkin hintoihin laskevasti jo lyhyellä aikavälillä. Bensahybridejä ei sitten A3 lisäksi olekkaan juuri tarjolla kuin melkeen uutena ja esim. Q5 jäänee omassa käytössä liian pieneksi.

                            Comment


                              #44
                              Me vaihdettiin huhtikuun lopussa a7+q3 diesel quattro-> q7 etron + tsi golf yhdistelmään. Q7 on kyllä aika mahtava laite matka-ajoon eikä se kyllä huono ole nurkka ajossakaan. Sähköllä pääsee meidän ajotyylillä kesällä 30+km ja nyt kun lämpöjä tarvii niin on pudonnut 20-25km. Ollaan keretty rullata 12tkm maantie painotteista ajoa, keskikulutus 4.9L/100+18.8kwh/100km (285/35r22 renkaat) . Pitäisin kohtuullisena tuollaiselle autolle vaikka kaukana tehtaan arvoista ollaankin. Takakontti ole kovin monikäyttöinen kun ei ole mitään pikkutavara lokeroita eikä välipohjaa+ latauskaapeli pyörii kontissa, mutta on tuon kanssa oppinut elämään.
                              Varusteita meidän yksikössä on mm. adaptiivinen cruise, kaistavahti, presense eteen+taakse, ilma-alusta sport, matrix ledit, panoraamakatto, s-line sisäpaketti, laajennettu valopaketti, sähköllä kääntyvä koukku, kessy... Noista semmoisia mitä en antas enää pois on matrixit ja kessy.
                              Meidän kokemuksella voin suositella Q7 e-tronia.

                              Comment


                                #45
                                Onko kuinka kokemusta Android auton Google-navista ja sen toimivuudesta käsi kädessä tuon adaptiivisen cruisen ja hybridi-optimoinnin kanssa? Oma navi taitaa olla Scanialta pöllitty ennakoiva navi/cruise-mikä ennakoi mäkiä ja tasaisia kohtia ja sovittaa energiankulutusta sen mukaan.

                                Mietityttää, että kuinka tuo cruise toimii, jos käyttää googlemapsia, meneekö energiapiheys samalla viemäristä alas. Muuten käyttäisin omaa navia, mutta googlen kartat tuntuu päivittyvän nopeammin, niin niitä sen takia mielummin käyttäisi. Vai pitääkö vaihtaa käyttöö tyyliin "pitkät siirtmät omalla, lähiajo googlella"

                                Comment


                                  #46
                                  Toisessa ketjussa oli huonoja kokemuksia täyssähkö etronista niin tähän omat talvikokemukset -19 Q7 etron (siis plugari):
                                  - perus loskakeli motarilla niin lakkaa pian etäisyysanturi toimimasta, tämä puolestaan piipityksen lisäksi huolehtii ettei vakkari toimi
                                  - loskakeli ja lumisade varmistaa sen että parkkianturit jäätyy ja piipittää aina kun pysähdyt risteykseen jne.. myös automaattipitkät häviää jossain vaiheessa
                                  - auto ei liiku sähköllä yli -15 asteessa. esim. -10 voisi ajaa sähköllä mutta kun lataat sitä tolpassa niin se ei lämmittä sähköllä sisätiloja samaan aikaan. toisinsanoen vaikka pidät työpäivän tolpassa niin lähtiessä siinä on n. 70% jos haluat mennä lämpimään autoon
                                  - sähköllä liikkuminen on kesälläkin täydellä latauksella vain n. 25km, talvella n. 15km
                                  - toinen takaovi ei aukea sisältä kun pakkaset alkoi
                                  - myaudi sovellus on pirun hidas ja epäystävällinen käyttää ja webasto ei syystä tai toisesta käynnisty "pikanapista" 1/5 kerroista. hakemalla valikoista toisen kohdan se ehkä toimii. alkutalvesta koko sovellus oli pari viikkoa rikki näiltä osin ja marmorilla nosteltiin hartioita että "päivityksissä jotain hämminkiä"
                                  - vinkkarit on lepoasennossa niin alhaalla ettei ne yllä lämpimälle tuulilasille, uudet oem sulat pyyhkii lumisateessa luokattoman huonosti ja jäätyy kauppareissun aikana
                                  + voimalinja on hyvä ja auto pirteä, vetää raskastakin kuormaa, ilmajousitus toimii talvella, luistoneston saa kahdessa osassa lähes kokonaan pois (kuten aiempi q7 ei sallinut). kaikista moitteista huolimatta plussan puolella ja uusi tulossa.
                                  Viimeksi muokannut aakman; 7.1.2023, 08:34.

                                  Comment


                                    #47
                                    Mulla on nyt Q7 E-tron kaupat kättelemistä vaille selvät... Tai siis vielä pitäisi valita muutamasta vaihtoehdosta se just paras. Hinta on kaikilla suht sama ja ikäkin (-17, -18), mutta pari eroavaisuutta sitten muuten

                                    1. Miellyttävin väri ja 20tkm vähemmän ajettu kuin muut. Sisusta nahka-alcantra joka ei ole ihan suurin oma suosikki. Ei ole adaptiivista vakkaria.
                                    2. Tylsä ulkokuori, mutta sisusta sitten miellyttävämpi musta koko nahkainen (vaalea nahka olis se kaikista paras tai sitten rehti ruskea). Olis Panoraamakatto, adaptiivinen vakkari ja vissiin jopa webasto. kilsoja on sitten tosiaan pikkasen enempi
                                    3. Ok ulkokuori, sisusta taas nahka-alcantra. Löytyy adaptiivinen vakkari ja bonuksena tuulilasi vaihdetaan ennen kauppoja. Matrix LED valot

                                    Eli kaikissa on sähkösäätöiset istuimet reisituella, kessy, peruutuskamera, alle taittuva koukku yms. perus jutut. numero yksi suomiauto, toiset tuontipeljä muutaman vuoden takaa. numerossa 2 löytyisi Bosen stereot, muista en ihan varma.

                                    Hankala on mennä näistä valitsemaan... Järki sanois että se missä vähiten kilsoja, toisaalta taas sisustaa joutuu eniten katsomaan ja panoraama saattas olla kiva. Kolmosessa sitten oli nuo matrix-LED valot jotka ainaki on saaneet kehuja eikä uusi tuulilasi huono asia ole. Vaikeata tää on

                                    Comment


                                      #48
                                      Noita on kuitenkin sen verran paljon tarjolla ettei kannata ottaa mitään kompromissiä. Se jos mikä on kallista leikkiä, kun itseä miellyttämätön auto päätyy vaihtoon ennenaikaisesti.

                                      Comment


                                        #49
                                        Mitä enemmän juttuja lueskelee, niin näyttäisi siltä että Matrix Led on se "pakollinen" varuste. Itelläkin jonkin verran tulee talvella ajoja pimeydessä niin tuo saattaisi kyllä olla ihan järkevä varuste. Kyllä tuossa yksi ehdokas on melkoisen täydellisesti varusteltu mutta sitten malliltaan vuoden vanhempi ja 20tkm enemmän ajettu. Toisaalta 2016-2018 ei taida minkäänlaista FL edes olla joten periaatteessa samat autot kyseessä.

                                        Comment


                                          #50
                                          Matrixeissa on hyvät ja huonot puolet... Hyvä: parempia valoja saa ettiä. Huono: Seuraavassakin autossa pakollinen varuste, kun niihin tottuu.

                                          Penkit kannattaa koeistua, että on mukavat, näissä on vissiin aika montaa eri variaatiota tarjolla ja omaan sattui "ok"-versiot, ovat kasin penkkeihin verrattuna epämukavat...

                                          Adaptiivinen nyt vuoden kokemuksella ei ole niin pakollinen varuste, normaaliin cruiseen verrattuna löytyy muutama ärsyttävä ominaisuus, kuten äkkijarrutukset kun edellä ajava ajaa rampille tai on kääntymässä ja jne

                                          Varoituksen sana night visionista, jos sellainen on jossain vaihtoehdossa. Jos kameran linssin rikki, niin maksaa pari touhuyksikköä se pelkkä linssi ja koko kamera pienen auton verran.

                                          Näissä on aika paljon sellaisia pikkkuvarusteita mitä ei muista tai tajua edes kysyä, mutta auttavat jokapäiväisessä ajossa

                                          Edit: HUD liikennemerkkitunnistuksen kanssa on sellaisia, mistä on nykyään vaikea luopua. Sen verran kiva ominaisuus
                                          Viimeksi muokannut J-M Koopikka; 28.9.2023, 17:26.

                                          Comment


                                            #51
                                            Matrixit nyt tuli, samoin adaptiivinen vakkari. Penkit myös mukavat sähköisillä säädöillä (mukaanlukien reisituki) ja muisteilla. Night visionia ei ole.
                                            Nykyisessä A6:ssa on myös adaptiivinen vakkari, joten noihin itsejarrutuksiin ja piippauksiin on jo kerinny tottua, mutta toisaalta taas on tottunut myös tuohon helppoone "letka-ajoon". Varustelista on pitkä kuin nälkävuosi; saattaa hetki mennä ennen kuin kaikki toiminnot on löytyny... On siellä ainaki tuo nopeusrajoituksen tunnistus.

                                            Comment


                                              #52
                                              Nonni, hienoa että löytyi mieleinen yksilö. Laitahan käyttökokemuksia tänne tulemaan kunhan niitä alkaa kertyä. Tuo on kiehtova laite monelle ja toisaalta Audin ensimmäinen laajalti myyty plugari ja sen puolesta paljon uutta tekniikkaa sisältävä laite.

                                              Meilläkin tuollainen oli todella vakavassa harkinnassa mutta päädyttiin noin 2,5v sitten tilaamaan Q7 e-tronin sijasta pakkauusi Seat Tarraco e-Hybrid. Tilat on melkein samat kuin mitä Q7:ssa olisi ollut, mutta muilta ominaisuuksiltaan Seat on paljon vajavaisempi. Toisaalta 5v tehdastakuu ja sitä kautta korjauskulujen ennakoitavuus on aika paljon parempi. :)

                                              Comment


                                                #53
                                                Onkohan jollakin mahdollisesti antaa vinkkiä josta voisi "löytyä" SSP 650; Q7 E-tron SSP 649 löytyi kyllä helposti mutta halu olisi kova päästä lueskelemaan myös tuon korkeajännitepuolen tekniikasta (insinööri...).

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Kiinnostais myös, ainut mitä oppinut tosta järjestelmästä on, että 2 huoltoerotinta ja diesel erottaa ittensä voimansiirrosta kytkimellä, sillä on sarjassa sähkömoottori kanssa öljyvatkaimeen. Jos siis olen käsittänyt oikein...

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Hirveästi ei vielä ole kokemuksia kertynyt kun auto meni valmistajan akkutakuun piirissä vielä hieman tutkittavaks koska akun kapasiteetti on aika ala-rajalla mitä sen pitäisi olla. Ainakin akuston balansointimoduulit menee vaihtoon takuun piiriin (tässä ollut kaikenmoista ihmeellistä tämän osalta Vaasan Käyttöauton kanssa mutta se nyt on toinen juttu se). Tulevana viikonloppuna pitäisi ensimmäinen pidempi lenkki autolla tehdä.

                                                    Eilen kävin vähän sivukylillä ajelemassa lumi-infernon viimeisillä tunneilla. Itse autona ei ollut moksiskaan vaikka lunta 20-25cm ja tiet auraamatta. Sain nyt myös ensimakua Matrixien toiminnasta ja tuntuis kyllä olevan ihan toimiva systeemi... Untuvikkona alkoi seurailemaan kuvion muutoksia lähestyttäessä valaistua aluetta ja kun toinen ajoneuvo tuli vastaan. Kaikkea ne insinöörit keksii!

                                                    Hiemanhan tämä on "lulla", varsinkin 255/55/19 kesärengastuksella, jos vertaa mihin on tottunut (4F ilma-alusta ja suht matalaprofiiliset kumit). Jonkin verran kun säätelee niin saa kyllä tuntumaa paremmaksi ja ohjauksen tarkemmaksi. Talvirenkaat olikin sitten 21" vanteilla 275/45 kumilla niin sekin tuntui jonkin verran jämäköittävän kulkua (nämä kyllä vaihtuu kesäsiksi ensi kesän jälkeen ja 19" talveksi). Toisaalta tavallinen HA vs. SUV ei voi verrata omenaa omenaan.

                                                    Bosen stereot uskoisin riittävän jopa hieman vaativammallekkin kuuntelijalle ja äänenlaatu näissä on kyllä uskomattoman hyvä ainakin omaan korvaan. Auto muutenkin todella hiljainen eikä rengasmelua tai polttomoottorin ääntä sisälle kuulu käytännössä lainkaan.Ylinopeusvaroitus kannattaa kyllä melkein pitää päällä koska ajonopeus karkaa helposti liian korkeaksi.

                                                    MMI:n valikoiden surffaamisessa on edelleen opeteltavaa ja pitää tarvittavat yhdistämiset pyytää tekemään kun auto pajalle menee niin onnistunee esilämmityksen jne. päälle laittaminen sitten ilman autolle menemistä.
                                                    Tutustuminen jatkuu edelleen, mutta kyllä tähän ainakin toistaiseksi on pakko tyytyväinen olla. Aika iso upgrade kun vertaa 4F:ään, eikä tuo A3 E-tron tunnu myöskään enää "yhtään miltään".

                                                    Ainut downgrade on ollut tähän mennessä se, että kun talvirenkaat vaihdoin niin meinasi mennä sormi suuhun lukkopulttien hylsyä etsiessä. Koko työkalukitti, kompura yms. on kyllä tässä osattu piilottaa aika hyvin verrattuna totuttuun peräkontin sivuverhoilujen luukkuihin. Hävettää myöntää, mutta jouduin turvautumaan internettiin / ohjekirjaan että tuon paikan löysi takapenkkien takaa, maton alta ja vaati penkkien kaatamisen pois tieltä.

                                                    Toinen juttu on tuo latausluukku takana sivulla... Mahtaako tuohon olla jotain suojaa saatavana että eilisen lumimyräkän kaltaisten kelien aikana ei tarvi tuskailla tuon luukun kanssa. Kun ei ole katosta tälle lehmälle niin on sään armoilla. Luukun sulkemninen vaati sitten vähän "rapsuttelua" että sen sai kiinni. A3 E-tronissa tuo latauspistoke on maskissa ja se on mielestäni huomattavasti parempi ja ennenkaikkea käytännöllisempi paikka.
                                                    Viimeksi muokannut Ronde79; 2.11.2023, 08:37.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Tuon SSP:n saanee ladattua https://erwin.audi.com/ kun sitä aika huonosti löytyy englanninkielisenä ilmaiseksi.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Aamulla (-10 c) piti lähteä liikenteeseen q7 e-tron, -20, tfsi mallilla, mutta vilautti mittaristossa valoja hetken, eikä päästänyt lähtemään liikenteeseen. Joku valo jäi mittaristoon palamaan mutta auto muuten täysin kuollut. Iltapäivällä mittasin akun navoista jännitteen, 7.0V, eli taitaa aika kaput olla.

                                                        Pystyykö tuollaiseen vaihtamaan akun itse, vai pitääkö koodailla jotain?

                                                        Akku muuten aika pienen tuntuinen, Varta 68Ah AGM, ja lyhyt ikäinen, 3 vuotta ja finaalissa..

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Kyllähän sen vaihtaa pystyy, mutta olisi syytä koodata esim vcds:llä sinne tieto että akku on vaihtunut. Vaikuttaa virranhallintaan ja siten akun täytenä pysymiseen ja pitkä(tai lyhyt)ikäisyyteen.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Itellä tuossa A3 E-tronissa alkoi auto hälyyttää "Electrical fault, contact service" ja tämä johtui tuosta 12V akun huonontumisesta. Vaihto ja koodaus niin homma OK. Koodaus oli ainakin tuossa A3 ihan erimoin kuin mihin oli 4F kanssa tottunut; mut tärkeintä että kapasiteetti oikein + uusi sarjanumero ja toki akun tyyppi AGM vs. ei AGM niin niillä pääsee pitkälle. Ei tarvinu edes koko sarjanumeroa vaan yhden kirjaimen muutoksen. Jännä jos Q7 ei osaa tuota akkua ennakoivasti varoittaa, toki jos menee ns. kerrasta niin silloin ei aikaa ole reagoida.

                                                            Edelleen itellä Q7 E-tronista positiivisia kokemuksia, poislukien tuo latausluukku... Koko ajan täynnä lunta kun vähäkään pyryttää ja sitten jäätyilee yms. Välillä ei meinaa saada luukkua auki ja sitten se myös jää auki kun ei lukitu. Viimeisin sitten latauspistokkeen lukitus joka ei sunnuntaina meinannut aueta ollenkaan ennen kuin föönillä vähä lämmitteli. Nyt ei sitten saa lataukseen kun ei lukitu... Tarttee käydä jossain parkkihallissa vähä sulattelemassa koko värkkiä. Pitää kyllä joku kunnon suoja tuohon muotoilla... Pikaisesti tein pahvista mutta jäi hieman pieneksi. Tekee heti pari jostain jäykemmästä kumista tai vaikka telttapatjasta niin saa toinen olla tuossa kotilaturissa ja toinen sitten irtojohtoon että saa suojaan myös työpaikalla ladatessa.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Muovipussia olen hennosti käyttänyt kahvan/luukun peittämiseen, ei tuo mikään hyvä tapa ole, mutta pitää jonkin verran lunta pois luukusta

                                                              Ps, jos lukitusnasta alkaa jumittaa tai muuten vain koko mekanismi menee sököksi latausluukusta/tankkauspuolelta, niin meidän paikallisella autohuollolla (siis se valkoinen siporex-halli) on rautainen kokemus niiden purkamisesta.... (mun autoon vaihdettiin ja se olikin tehtaalta niin heikkoa tekoa, että meni viikon sisällä uudelstaan rikki :D -> takuuseen uus)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X