Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Huutokaupasta halvalla, Transporter T4 ja LT 46

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Huutokaupasta halvalla, Transporter T4 ja LT 46

    Eräänä sunnuntai-iltana nettihuutokaupasta tarttui näppäimistöön tämmöinen 9hlö minibussi. Ei mulla mitään käyttöä sille ole, mutta tarkoituksena ollut kesällä ostaa joku iso paku joten mennään tällä vähän aikaa. Ei mulla sille pakullekaan mitään varsinaista käyttöä ole, mutta ainahan sitä kuitenkin johonkin tarvii...

    Takatila on Carsportin tekemä ja ihan asiallisessa kunnossa. Mitään varusteita tämmösissä kai ei oikein olekkaan, webasto ja takatilan oma tuuletin löytyy.

    Muut kiihkeimmät tiedot: etuveto, manuaali, 2.5tdi (AJT), vm. 2000, mittarissa 575tkm. Huoltokirja oli melkein alusta asti, tässä tapauksessa vihko. Auto on ollut alusta asti Oulun kaupungin käytössä, mm. kotipalvelulla, ja huollot on tehty kaupungin varikolla aika säntillisen oloisesti.

    Ilmoitettuja vikoja oli luistava kytkin sekä leimalla hylätyt toinen etuiskari ja toinen käsijarrutulos.

    ---

    Kytkimestä:

    Googlaillen löytyy tarinaa suomeksi ja englanniksi, mutta olisiko jollain linkkiä virallisempaankin ohjeeseen? Mun ELSA on tallikoneella josta pimeni näyttö :(

    Jos ei hyvää ohjetta kuvineen löydy, pitää itse tänne tehdä sellainen.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut aakman; 27.5.2017, 15:06. Perustelu: siirretty projektit ketjuun

    #2
    Olisko https://erwin.volkswagen.de/erwin/showHome.do?
    Viimeksi muokannut Killeri; 23.2.2017, 22:49. Perustelu: Linkki korjattu.

    Comment


      #3
      Olishan se, mutta lähinnä hain että löytyykö moiseen aiheeseen valmiita ilmaisia pdf tai kuvakaappauksia elsa, erwin, bentley tmv.

      Comment


        #4
        Niitä voisi olla parempiakin foorumeita VW aiheisille ketjuille, mutta kirjotellen nyt kuitenkin tänne koska uskon että tässäkin porukassa on tavara-autoilijoita. Kaikki vinkit on tervetulleita matka varrella.

        Jotain lähtövinkkejä täältä: http://www.vwaudiforum.co.uk/forum/s...ch-replacement

        Aloittelin siis hyvinkin perusteista, pohjapanssari ja sisälokari pois. Tässä muuten ymmärtää minkälainen on kunnon PohjaPanssari vrt. nämä Audien alla olevat muoviläpyskät. Sivusta saa sitten startin irti ja muutama sähköjohto irti vaihteistosta myös. Vähän nihkeästi mahtuu ulos kun webasto putkineen on edessä.

        Irroitin myös iskarin ja vaihdan ne samalla molemmin puolin, toisesta kun on nesteet ulkona ja sen huomaa värin lisäksi leimasetän paperista. Iskari irti myös tulee ehkä vähän tilaa jatkoa varten. Koiranluun pusla näytti myös olevan vähän löysä joten vaihtunee samalla jos/kun tämä projekti pitkittyy ja teen uuden tilauksen Sparetolle.

        Kuten arvata saattaa, tämän ikäisessä 570tkm rullatussa vaihdekepin tuntuma ei oo kaikkein täsmällisin. Tutkailin vähän tuota mekanismia joka on suoraan kepin alla. Siinä on semmoinen kumi joka on aika väljä, muistaako joku onkohan se uutena kuinka jämäkkä? Viimeinen kuva ja linkistä oletettavasti tuo nro 15. Voihan se tietysti olla väljä monesta muustakin kohtaa...

        http://catcar.info/audivw/?lang=en&l...NzExNDUyMzA%3D
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Sinne siirtimeen kun jonkin pienen kumipuslan vaihtaa niin kuulemma auttaa kepin soppakauhamaisuuteen. Lienee juuri se minkä löysit. En muista oliko siellä edes toista. Isän autoon pitäisi sama vaihtaa mutta ei ole tarpeeksi löytynyt vielä mielenkiintoa.
          Kiitos kuvasta. Nyt se on huomattavasti helpompi etsiä.

          Comment


          • #6
            eBayssa myydään kittinä kaikkia vaihteensiirron heloja. Tein kyseisen remontin omaani viime kesänä ja parannus oli kyllä huomattava. Suosittelen lootan päässä olevien puslien vaihtoa nyt, koska ne ovat muuten aika ikävässä paikassa vaihdon kannalta (ainakin 2.5 bensa absilla, ilmastoinnilla, webastolla ja takalämppärillä on hankala tuon suhteen).

            Comment


              #7
              Tutkailin tarkemmin ja se väljä kumiosa näkyy mun valokuvassa vasemmalla, hienolta nimeltään laakeripesä, 701711259B. Heikin vinkin saattelemana löysin ebaystä myös edullisia kumi- ja muoviholkkeja sinne vaihdelaatikon päähän ja ehdottomasti uusin myös ne.

              Ennenkuin tukivarsia ja muuta voi purkaa enempää, pitää löysätä vääntösauvojen 27mm mutteri eikä mulla tietenkään ole tarpeeksi pitkää hylsyä, se kierretanko on aika pitkä. Mittailin että pitkä voimahylsy saattas riittää enkä jaksanu edes lenkkiavaimella alkaa kikkailee vaan rapsuttelin kierteet puhtaiksi ja ostan seuraavalla kauppareissulla.

              Leimasetä oli hylännyt iskarin lisäksi toisen puolen seisontajarrusta ja sieltä se näyttikin olevan pohjassa jumissa. Liu'uista oli kuparitahna muuttunut kuparimuruksi ja siten purin jarrut täysin molemmin puolin ja laitan kaikki kuluvat osat uusiksi sekä kunnostan satulat.

              Tämä projekti mulla varmasti jatkuu ja kun oikein vinkkejä ei alkuperäiseen kysymykseeni tullut, voisi joku mode siirtää tämän projektipuolelle, kirjottelen tämän huutokauppalöydön kunnostamisen tarinan teidän iloksi ja suruksi.

              Comment


                #8
                Liu'uista oli kuparitahna muuttunut kuparimuruksi
                Juuri tämän takia en enää käytä kuparitahnaa vaan siihen tarkoitettua jarrurasvaa.

                Comment


                  #9
                  Tämä projekti alkaa näköjään laajeta. Eli kun yhtä paikkaa alkaa laittamaan, niin huomaa että joku toinen kannattaa tai pitää korjata siinä samalla.

                  Sain siis vääntösauvat löysälle ja irroitin vetarin kokonaan. Mutta siitä sitten sisäpäästä repesi semmonen paperinen tiiviste ja se pitää ostaa uusi. Lisäksi meni aikaa putsailla vanhoja rasvoja pois, varmaan sillä bräkleenin hinnalla olis saanu Virosta uuden koko nivelen :)

                  Tässä on vetarin pulteissa isompi XZN kuin noissa aiemmin roplaamissa Audeissa ja siten helpompi puhdistaa sisältä kaikesta paskasta. Yhden kerran kun nylppää sen pyöreksi niin oppii huolellisuuteen :) Pulttikoneen päähän sitten pitkä varsi ja lähtee nätisti.

                  Takajarrut kun purin niin samalla olisi nätti uusia laakerit, molemmilta puolilta pikkusen ääntää, mutta eihän mulla ole prässiä tai muuta työkalua millä nuo saa irti ja uudet takas. Toisaalta laakerit on jämäkässä kunnossa, kihnuttava ääni ei kuitenkaan lupaa niille varmaan montaa sataa tkm enää. Halvimmat laakerit ~15e/kpl, kalliimmat >30e.

                  Mulla vähän keskittyminen herpaantuu siitä isoimmasta, eli kytkimen laitosta, ja aloin samalla tutkimaan lattian öljyläikän aiheuttajaa. Öljyä oli koneen kylki ja alusta täynnä. Toivon että syypää on vain löysällä ollut öljynsuodatin joka tiputtaa suoraan vetarin päälle ja siitä tehokkaasti jokapaikkaan. Suodatin lähti ihan hipaisemalla irti. Se on tosi tympeessä paikassa, ja toivottavasti tuo uusi minkä tilasin on samanlainen kuin vanha eli 30mm hylsyllä päästä väännettävä, muuten sitä ei kyllä hyvin paikalleen saakkaan.
                  Attached Files

                  Comment


                    #10
                    En löydä mistään oikein asiantuntevaa keskustelua vetonivelen rasvoista, mutta ymmärsin että sisäpäässä vaatimukset ovat erilaisia? ETKA:n mukaan sisäpään rasva on G052133A3, 125g. (Tarkoittanee molempaa, tarvittavaa määrää sekä purkin kokoa?)

                    Tuolla numerolla ei löydy muuta kuin OEM tavaraa, mutta tätä saisi muiden tilausten yhteydessä helposti ja edullisesti: Febi 02582 - Molybdeenirasva. Tai sitten Motonetistä CRC MoS2?

                    Comment


                      #11
                      Vetonivelissä käytetään yleisesti molybdeenisulfidilla terästettyä vaseliinia. Että sellaista jos laittaa niin ei kovin pahasti pieleen mene.

                      Comment


                        #12
                        Projekti ollu lähinnä luovalla tauolla työmatkojen takia, mutta tänä vkl vihdoin tarkoitus aloittaa kytkimen kanssa.

                        Tuo edellisen postin uteluni vetarin rasvoista, tilasin noita Febin 90g pikkupusseja usemman. Muutenkin tullut jollain satasella pikkuosaa ja jotain jo laitellu paikalleen. Mm. takajarrut uusiksi palat, satulat, levyt. Käsijarruvaijeri, iskarit eteen, toinen vilkku ja takasumari, suodattimet (öljy, ilma, raitis, polttoaine), 20l kanisteri 0W-30 öljyä, hehkut, vetarin kumet, vaihteiston siirtimen puslasarja jne...
                        Attached Files

                        Comment


                          #13
                          Työpäivän verran puuhastelin ja lähinnä hermojen menetystä sekä apukäsien puutetta. Hyvin perinteinen autoremontti että itse vikaa korjatakseen pitää purkaa kosolti osaa tieltä.

                          Vaihteistohan on siis kuskin puolella, ja siellä on myös webasto sekä sen sähköjä+vedet ja pikkubussissa vesikierto vielä taakse ja kiertovesipumppuja. Ylin vaihteisto-moottori pultti sekä vaihteiston mekanismin irroitus olisi vaatinut joko reipasta mattoveitsellä tilan tekemistä tai vähemmän radikaalisti päätin irroittaa keulasta mm. syylärin että vähän saa tilaa.

                          Jätin projektin yöpymään siihen asti että saan kaverin. Jos olis kaks vaihteistonostinta niin tuo saattaisi onnistua yksinkin, mutta nyt kun moottori+vaiheisto makaa vaihteistonostimen ja kahden tunkkipatentin varassa niin en uskaltanut enää urheilla.

                          Kasaan joskus paremman listan mutta tähän mennessä suunnilleen tehtyä:

                          0. pohjapanssari irti
                          1. öljyt pois
                          2. vääntösauvojen löysäys
                          3. molemmat vetarit irti
                          4. molemmat iskarit irti (kuskin puolelta ainakin kannattaa tilan takia)
                          iskarit
                          5. syyläri ja puskuri irti (tilan takia)
                          6. startti irti
                          7. vaihteiston ja moottorin väliset pultit irti (yht. 5-6kpl)
                          8. erilaisia liittimiä irti
                          9. moottorituet irti laidoilta ja alhaalla
                          Attached Files

                          Comment


                            #14
                            taas 8h tallilla

                            10. vaihteistosta lähtee semmonen häntä apukuskin puolelle vetariin, ja se on kiinnikkeessä koneessa kiinni. erittäin nihkeessä paikassa kolme 17mm pulttia, niistä onneksi riittää että irroittaa kaksi niin se heiluu tarpeeksi pois edestä
                            11. irroittelin lisää noita vesiletkuja, koska ne tulee pahasti eteen kiinnikkeineen
                            12. irroitin katalysaattorin turbosta, en oo ihan varma onko pakollinen, mutta pääsee kone liikkumaan paremmin. on kiinni semmosilla C-muotoisilla pannoilla. erittäin hermoja raastava kokemus irroittaa vääntämällä ilman mitään erikoistyökalua. tähän hyviä vinkkejä? vaikka joku työkalu olisikin niin väli on sen verran ahdas että takaisinlaittoi voi olla mielenkiintoinen kokemus
                            13. löysäsin kuskin puolen apurungon pultteja että se tippu ~sentin verran

                            Vieläkin on paikoillaan kun pitää viritellä nuo tuet paremmin. En oo varma olisinko ryhtynyt koko hommaan jos olisin urakan laajuuden tiennyt. Kun ei ole ennen tehnyt eikä oikein selkeitä ohjeita ole, niin aikaa palaa tutkailuun ja väärienkin osien turhaan irroitteluun. Sen verran mitä googlaillu niin tuohon koneen päälle olis kätevähkö rakentaa joku räkki johon moottorin saa ripustettua ja liikuteltua. Ehkä myös normi moottorinorsu ajaisi asiaa.

                            Comment


                              #15
                              14. muista se laatikon hännän takana oleva kuusiokolo, onneksi joku masinistit areenalla oli ihmetelly samaa enkä ollut etkan räjäytyskuvasta noteerannut. 2-3cm raon saa aikaiseksi kun vääntää vaikka se on kiinni. kokeilin :(
                              15. päivän kirosana oli webasto, jonka vesiletkut ja sähköt oli kaks päivää tiellä ja ihan lopuksi se piti irroittaa kehikkoineen että sai viimeiset sentit laatikon tulemaan irti
                              16. moottori on pakko tiputtaa ihan kokonaan irti kiinnikkeistään ja saada kääntymään vähän sivuttain. olisi siis erinomaisen kätevää jos sitä pystyisi roikuttamaan jostain. mun patentissa kiinteällä alustalla kääntäminen on vaikeaa. moottoria pitää tukea lisäksi tukea edestä jollain (puupalikka), muuten se kippaa voimakkaasti eteenpäin.

                              Eli karkeasti 16h siihen että laatikko on irti. Epäilen että mun taidoilla kytkimen vaihto ja aika ensimmäisiin ajometreihin vie toisen kokonaisen viikonlopun. Ja vapaa semmoinen on joskus pitkän ajan päästä. Sinne asti kuulemiin.
                              Attached Files

                              Comment


                                #16
                                Olisikohan jo koko moottorivaihteisto köntti tullut pienemmällä vaivalla pois? :D

                                Comment


                                • #17
                                  Viime kesänä saman jumpan tehneenä (bensakoneiseen tosin) sanoisin tämän lukemisen perusteella, että koko paketti tulee pienemmällä riesalla ulos. Kyllähän tuo toimenpide eroaa silti monessa kohdin siitä mihin on normaalien henkilöautojen kohdalla tottunut. Tsemppiä Anssille, kyllä se kytkin vielä vaihtuu!

                                  Comment


                                    #18
                                    Kun ei ole ennen tehnyt eikä oikein selkeitä ohjeita ole, niin aikaa palaa tutkailuun ja väärienkin osien turhaan irroitteluun.
                                    Ylivoimainen homma maksaa 7e niin saa imaista kaikki mahdolliset korjausmanuaalit ko. automalliin? :)

                                    Comment


                                      #19
                                      Hehehee.. oikeutettu kuitti. Oma jälkiviisastelua, mutta näin se olis pitäny tiputtaa mulla alunperinkin, eli liinojen varaan reilusti alaspäin, jolloin sitä olis voinu sitten helpommin ohjailla. No, toivottavasti nyt saan sen helpommin takas.

                                      Pitää ens vkl Levillä juoda antaumuksella se 7e olut, jonka tässä sästin ;)
                                      Attached Files

                                      Comment


                                        #20
                                        Noh noh, tässä on kuitenkin suomalainen mies kyseessä. Ohjeiden lukeminen on vähän sellaista luovuttamisen myöntämistä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kytkin itsessään on nätti vaihtaa ja keskittyykin ilman temppuilua kun vauhtipyörän puolella on juuri levylle sopiva syvennys. Sachsin kuvan setti Sparetolla 130e.

                                          Laatikon takaisinlaitto vaati taas apukäsiä ja pientä kiroilua mutta ei lopulta ollut kuin tunnin homma. Seuraavaksi sitten kone pitäis saada takaisin kannattimiin, sekä johdot ja letkut löytää takaisin oikeille paikoilleen.

                                          Jos tämä urakka pitäisi tehdä uusiksi, näillä työkaluilla varmaan tiputtaisin koko moottori+vaihteistopaketin alas. Se ehkä vaatii apurungon irroittamisen mutta saisipa vaikka kaikki puslat laitettua uusiksi.

                                          Vinkkiä vailla: Putkiston ja turbon väli on kiinni kahdella tämmösellä: http://thumbs.ebaystatic.com/images/...-u3/s-l225.jpg ja nuo oli tosi nihkee jo irroittaa vääntämällä meisselillä ja pienellä sorkkaraudalla. Millä opeilla nuo saisi siellä ahtaassa tilassa väännettyä paikalleen?
                                          Attached Files

                                          Comment


                                            #22
                                            Tee sellaiset kiilamaiset levittimet noille klipseille. Voin laittaa kuvan jos tarttuu tallilla näkyviin.

                                            Comment


                                              #23
                                              Biltemassa muistaakseni myyvät sellaista erikoistyökalua millä saa levitettyä tuon c-klipsin.

                                              Comment


                                                #24
                                                Jaahas, pitääpä tutkia Bilteman kuvastoa. Vihdoin on moottori ja vaiheisto omalla paikallaan kannattimissa, olipa sekin urakka turata paikalleen ja vaati kaverin avuksi. Josko ens vkl sais ajoon ja leimaan. Tai viimeistään pääsiäiseksi, lupasin perheelle että käydään sillä yks laskettelureissu :)

                                                edit: Kun keksin oikeat hakusanat niin löytyihän se ebaystäkin, VAG tool 1104.

                                                edit2: Ja Biltema: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...AG-2000021199/

                                                Kiitoksia vinkeistä!!
                                                Viimeksi muokannut aakman; 2.4.2017, 19:53. Perustelu: ebay ja biltema linkit

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Saman tapainen kiinnike löytynee myös kakkis golf/jetta putkistoista. Appiukolla on sellainen vänkyrä rauta jolla tuon kiinnikkeen saa noissa muljautettua paikalleen. On kuulemma 80-luvulla kopioinut sen jostain marmorin työkalusta.
                                                  Tosin sillä ei ehkä mahdu nykyautojen konetiloissa heilumaan.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Luojan kiitos ovat ymmärtäneet nykyautoissa siirtyä muunlaisiin pakoputken kiinnityksiin noin muutenkin. :)

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tai tee pakoputkiklemmarista työkalu näin ->

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Osia päivä kiinnitelty ja toivottavasti huomenna saan ajettua tallista ulos.

                                                        Kuskin puolella moottorin kannakkeen voi kiinnittää vain yhdellä tavalla, vänkärillä siinä on ~3cm säätövara. Aiemmin se oli tuolla takalaidassa, onko tähän joku tehtaan oppi ja/tai tarve moottorin kulmaa liikuttaa?
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ekat ajot pihalla tehty, huomenna konttorille. Kirjottelen sitten yhteenvedon.

                                                          Kytkin ja vaihteisto toimii ihan hyvin, ottaa vaan tosi alhaalta jo kytkin kiinni. Tuota ei taida pystyä säätämään mitenkään, en ainakaan purkaessa semmoista mekanismia huomanut? Pitää vielä varulta ilmata, vaikka sen pari kertaa jo tein, jos jotain vaikutusta olisi.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Takaisinlaitossa suuria haasteita aiheutti tuo turbon ja katin välinen liitos noilla typerillä C-mallisilla jousilla. Kävin Biltemasta hakemassa tuon työkalun ja sekin vaati rälläkällä modaamista, liekö työkalun tekijä koskaan itse sitä käyttänyt ahtaissa väleissä. Toisen puolen sai tuosta kuvan välistä "helposti" kun syyläri oli vielä pois. (keltaisella ympyröity) Toisella puolella ei sitä vielä ole ollenkaan, pitänee yrittää alakautta jossain välissä, ei sieltä kuitenkaan pakokaasut välistä tule nytkään. Kun väänsin ne pois, oli kone kiinnityksistä irti ja tilaa oli paljon enemmän.

                                                            Kokonaisuudessaan hermoja raastava projekti. Samalla tuli uusittua kaikki suodattimet ja nesteet, mm. polttoaineen suodatin oli kätevässä paikassa vaihtaa kun etuvalot ja puskuri oli irti (viimeinen kuva). Nyt on kuitenkin leimakonttorilta ajolupa ja seuraavaksi aion vähän ehostaa helmojen pintaruosteita.
                                                            Attached Files

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X