Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 ohjaustehostin jurisee?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 B6 ohjaustehostin jurisee?

    ...kun tyhjäkäynnillä vähän pyörittelee rattia, ei tarvitse ääriasentoihin mennä, niin kuuluu sellaista pientä jurinaa. Ei mitenkään huolestuttavan kuuloista, mutta jos kerrankin yrittäisi ennakoida mahdollisia vikoja.

    Kuuluuko muilla B6 A4:n omistajilla moista?
    Viimeksi muokannut Killeri; 8.5.2018, 19:43.

    #2
    Onko varmasti tarpeeksi vihreää kultaa? Näissä vanhemmissa vehkeissä ainakin oon huomannut, että vaikka sitä säiliössä näyttäisi olevan tarpeeksi, niin se pitää täyttää niin täyteen kuin uskaltaa.

    Comment


      #3
      Tai sitten vaihto auttaa. Mulla jurisi atf:llä. Tilapäisesti tuota joutui käytämään. Vuotavan ohjausvaihteen vaihdon jälkeen uudet vihreet sisään ja jurinat loppu.

      Comment


        #4
        Onko noissa uudemmissakin samaa vihreää kultaa Febinä kuin 44:ssakin? Sittenhän se menee hyvin, kun sattuneesta syystä lötkän kontissa on aina purkillinen ;:) Edit: Eipä käykkään, kun A4:n litku on ruskeaa.

        Onko tuo ruskea tehostajan neste nyt sitten se uusin 000200 reinkarnaatio? Saako sitä tarvikeliikkeistä ollenkaan?

        Tehostinöljyn nestepinta oli kylmänä minimi merkin kohdalla ja kuumamana 3 milliä alle maksimimerkin.

        Huomasin että jurinaa ei kuuluu paikallaan ollessa käänneltäessä jos nostaa moottorin kierroksia 1300-1400 asti, eli aika suurella todennäköisyydellä jurina kuuluu pumpusta?
        Viimeksi muokannut mikmoila; 4.5.2007, 11:53.

        Comment


          #5
          Niin, olen tarkkana sen takia, että ulkomaan voorumien mukaan >2000 luvun VAGineista tehostimia on mennyt tiuhaan pienilläkin kilsoilla.

          Comment


            #6
            Kävin hakemassa G 004000 M2:sta litran purkin (korvaa 002:en) ja täytin siten, että nyt nesteen pinta on lämpimänä 3-4 milliä yli maksimin. Ei ollut ainakaan Kiitoradantien myyjä kuullut tehostinvioista tai muustakaan ohjaukseen liittyvistä B6 A4:ssa. Jurina on ilmeisen normaalia koska se kuuluu vain tyhjäkäynnillä eikä ääriasennoissakaan kuulu mitään ääniä.

            Uusi neste on muuten vihreää, hölmösti olin katsonut, että orkkiskama olisi ollut ruskeaa, ainakin paperissa johon pyyhkäisin mittatikun.

            Tuo 004 muuten maksoi 13.60 EUR litra, olivat laskeneet kun ennen maksoi yli 20 EUR. Eli marmoritiski petraa kokoajan hinnoissa.

            Comment


              #7
              Vaihdoikko kaikki vai lisäsikkö vain? Kannattaa huuhdella kokonaan jossain vaiheessa, ei sinne 2 purkkia enempää mene.

              Matalilla kierroksilla se mullakin jurisi, mutta hiljeni korkeammilla. Toki ei ihan kokonaan katoa vaan peittyy muuhun meluun

              Comment


                #8
                Täytin vaan ihan kokeilumielessä puoli desiä, kun ei kerran mitään vikaan viittaavaa edes olekkaan; Ääni on kuulemma ihan normaali kun pumppu joutuu tekemään töitä pienillä moottorin kierroksilla.

                Oikeastaan se öljykannu on menossa lötköön jossa se taatusti tulee nautittua :)

                Seuraavassa huoltosessiossa ajattelin kyllä vaihtaa litkut, jos ehtii. Onhan noilla jo 180tkm rullattu joten eipä se haittaakkaan.
                Viimeksi muokannut mikmoila; 4.5.2007, 16:09.

                Comment


                • #9
                  tehostimen murina

                  Itse tein havaintoja :
                  Pumppu kavitoi eli ei saa "kaljaa" vaikka nestettä riittävästi.
                  Korjaamolta kuulin että säiliön pohjalla imupuolella on sihti (tukossa ?)
                  ilmakuplia nesteessä säiliössa = pumpun kavitoimine

                  tutkitaan....

                  -matti-

                  Comment


                    #10
                    Nyt huomasin, että jostain suhahtelee kun kääntää hieman toiseen suuntaan ja kääntää nopeasti takaisinpäin. Onko siellä systeemin syövereissä joku venttiili joka moisella tavalla suhahtelee?

                    Comment


                    • #11
                      suhahtelee

                      hydrauliikassa on ain jonkulainen paineenalennus ventiili pumpun jälkeen.
                      Eli se varmaan suhahtelee

                      Comment


                        #12
                        Sama ääni kuuluu myös <10tkm ajetussa A4:ssa eli normaalia tämäkin.

                        Miten ja millä järjestelmä kannattaa huuhdella öljynvaihdon yhteydessä? Onko tuohon jotain hyvää ainetta olemassa vai ihan tuoreella tehostimen öljyllä?

                        Comment


                        • #13
                          Miten ja millä järjestelmä kannattaa huuhdella öljynvaihdon yhteydessä? Onko tuohon jotain hyvää ainetta olemassa vai ihan tuoreella tehostimen öljyllä?
                          Huuhdellaan läpi tuoreella öljyllä.

                          Säiliön paluuletku irti, ohjataan paluu keruuastiaan. Säiliön paluulinja tulpataan letkunpätkällä. Keula (renkaat) ilmaan. Auto tyhjäkäynnillä kaveri pyörittelee rattia äärilaidasta toiseen ja sinä kaatelet tuoretta tavaraa säiliöön sitä mukaa, kun vajenee. Näin koko järjestelmä on huuhdottu ja kaikki nesteet ovat uutta tavaraa.

                          Comment


                          • #14
                            A4 B6 kiljuu rattia kääntäessä

                            Mikä on pielessä, kun kuuluu kiljunaa rattia kääntäessä. Ei ole merkitystä kumpaan suuntaan kääntää. Onko ohjaustehostin mennyt? Tuntuu ääntävän myös tyhjäkäynnillä.

                            Comment


                              #15
                              Öljyt vähissä?

                              Comment


                              • #16
                                En ole vielä tarkistanut öljyjä, teen sen seuraavaksi. Tyhjäkäynnillä tuntuu/kuuluu edestä myös hieman "resonanssia", vaikka ei kääntäisi rattia. Ääni poistuu jos antaa kierroksia tai on veto päällä.

                                Comment


                                  #17
                                  Paljonko autolla on ajettu? Näin nopeasti vois heittää että laturin vapaakytkin hirttää ja moniurahihna kiljuu tämän takia. Varsinkin jos autolla ajettu 200kkm+ voisin tätä vaihtoehtoa tarjota.

                                  Comment


                                  • #18
                                    150tkm ajettu. Longlife-huolto tehty kaksi viikkoa sitten. Mitä ko. toimenpide vaatii? Vaikea paikallistaa kiljumisen tarkkaa sijaintia, koska täytyy kääntää rattia samanaikaisesti. Luulisin tulevan moniurahihnasta. Uskaltaako ajaa huoltoon?

                                    Comment


                                      #19
                                      Moniurahihna voi hyvin huutaa. Ei se kriittinen ole, niin kauan kun se paikallaan on ja vermeet
                                      pyörii edes jotenkin. Itse ajoin BEX 1.8t koneella liian pitkällä hihnalla suomeen ilman ongelmia,
                                      hihnankiristin vain päristi tyhjäkäynnillä ikävästi. disclaimer: en tunne 1.9tdi konetta.

                                      Comment


                                        #20
                                        Itsekin veikkaisin laturin vapaakytkintä, vaikea tietysti sanoa kun ei ole ääntä kuullut. Mutta eipä tuossa omassakaan kulkineessa ollut vielä 200tkm, kun alkoi ääntämään tuo kytkin. Ja ääni kovenee juuri rattia kääntäessä, kun hihna kuormittuu enemmän --> kuormittuu kytkinkin enemmän. Kytkimen vaihto kesti vajaan tunnin Laakkosella, laturi pöydälle, uusi kytkin paikalleen ja laturi takas. Hintaa ei kyllä enää muista.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jos just ollut huollossa niin kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa hihnan kireys. Käännät rattia niin pumppu joutuu tekemään töitä = Jos hihna vähänkään löysällä kiljuu.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Vapaa kytkimen osanro?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Viaksi ilmeni hajonnut ohjaustehostimen pumppu. Uutta pesään ja matka jatkuu.

                                              Comment


                                                #24
                                                Terolle vielä tuosta vapaakytkimestä että on aikalailla riippuvainen laturin merkistä sekä "koosta", eli ei pysty suoraan sanomaan kytkimelle oikeaa varaosanroa.

                                                Jos jollekin jäi epäselväksi niin vapaakytkin on integroitu laturin hihnapyörään.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  VeskuP: Kuuluiko sinulla liikkeelle lähdössä pikkukierroksilla (n. 1000 rpm) mitään sivuääni? Täällä olisi kans B6 ja pari kertaa pumppu on kiljaissut ääriasennoissaan parkkeeratessa.

                                                  Paljonko pumppu kustansi?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Rouvan B4:ssa ohjaustehostajan nestepinnan vajotessa alarajan alle alkaa pumppu kiljua käännettäessä. Kun pumppu imaiseen nestettä säiliöstä, liian matalalla pinnalla pumppu horii ilmaa ja gavitoi. Kiljunta alkaa ensin ääriasennossa. Satavarmaksi en sano, etteikö se olisi jo matkansa päässä oleva hihnakin aika-ajoin.

                                                    Edellisestä Passatista hajosi 120A laturin päästä 'räikällinen' hihnapyörä. Maksoi luokkaa 100€ Bosch Car Servicen liikkeestä keväällä 2006. Marmorilta vähän kalliimpi. Laturin laakeri oli myös entinen. Sitä en osaa sanoa, kumpi hajosi ensin, laakeri vai hihnapyörä.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Itsellä kiljahtaa käynnistettäessä ja tyhjäkäynnillä rattia käännettäessä(vaikka auto liikkuisikin). Moniurahihna ja kiristinpyörä vaidettu liikoja auttamatta(kitinä väheni hieman). Tehostimessa oljyä riittävästi. Autossa kilometrejä takana 220tkm.
                                                      Viimeksi muokannut diexsel; 28.12.2008, 21:29. Perustelu: lisäys

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Täällä 227tkm kilsaa ja samoin tehostimesssa on öljyä tarpeeksi ja pinta ei laske - ei vuotoja.

                                                        Sellainen resonoiva ääni kuuluu siinä 1000 rpm:n paikkeilla; Ääni muistuttaa irtonaista pakoputkea tms. mutta 99% varmasti pumpusta kuuluu.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Se resonointi hävis remmin- ja hihnanvaihdolla, mutta käännettäessä kitinä jäi.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Onko Mikalla ja Jukalla vaihdettu milloin noita tehostajan nesteitä? Joku joskus väitti, että niiden vaihdolla olisi pumppu hiljentynyt. Jos ei kerran vuoda, mutta huutaa..

                                                            Tuosta meidän kauppakassista paha sanoa, kun se hävittää nestettä sellaisella vauhdilla. Pumppu laskee nesteet pihalle, joten vaihtoa vaille on. Jos sitä keväällä kun kelit vaan sallisi ja saisi aikaan. =)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X