Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 ohjaustehostin jurisee?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Kerran on vaihdettu, 180tkm kohdalla.

    Ai niin, sellainen sivuoirekin oli että joulureissulla välähti kerran laturin merkkivalo - tuohan voi liittyä jumittelevaan tehostinpumppuun, kun saman hihnan perässä ovat.

    Comment


    • #32
      Tai sitten juuri siihen laturin vapaakytkimeen. Toinen vaihtoehto on, että ohjaustehostimen nestesäiliössä oleva sihti on lähtenyt uimaan ja sekoittaa nestettä. Entisessä B5:ssä jouduin useampaan kertaan asettelemaan mokoman paikalleen.

      Comment


        #33
        Törmäsin tälllaiseen: http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_AVF-moottori

        Laturin vapaakytkimen rikkoutuminen Oireena laturia ja ohjaustehostajaa pyörittävän moniurahihnan vinkuminen, kun käännetään ohjauspyörää. Joskus saattaa myös aiheuttaa laturin jumiutumisen ja hihnan rikkoutumisen.
        Tämä selittäisi myös latauksen merkkivalon välähtämisen. Ja lisäksi:

        Laturia ja ohjaustehostinta pyörittävän moniurahihnan automaattikiristäjän varähtelyn vaimentimen kiinnityksen väljistyminen Oireena matalilla kierroksilla kuuluva "kolina" moottorista.
        Varsin osuva kuvaus äänestä.

        Comment


          #34
          Kyllä vika löytyy aika varmasti vapaakytkimestä. Oikein toimiessa tämä pitää toimia räikän tavoin, kuten yllä jo jotenkin sanottiin. Yhteen pyörimissuuntaan kytkin pitää "ottaa kiinni" ja toiseen suuntaan pyöriä suht vapaasti, muissa tapauksissa vaihtoon. Yllättävää ettei tästä ongelmasta oo puhuttu enempää, on sen verran yleinen vika...

          http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=146580

          Tuolta löytyy jotain kuvia, sekä vaihtoon tarvittava erikoistyökalu...

          Comment


            #35
            Turbokiisseli, Nikli ja muutkin laturin vapaakytkintä veikanneet olivat oikeassa - oli niin jumissa ettei enää sormivoimin pyörinyt.

            Hämmästyttäviä sivuääniä tuo aiheutti, listataan nyt tähän siltä varalta jos jollakulla muulla moisia esiintyy (1.9TDI PD AVF):

            a) Moottorin käydessä tyhjäkäynnillä jostain keulan suunnalta laturin läheisyydestä kuului "räksähtelevä" ääni kerran pari minuutissa. Tämä hävisi vapaakytkimen vaihdon jälkeen.
            b) Ohjaus ääriasentoon liikkeelle lähdettäessä kuului kitinää/vinkumista (kuten ym. wikpedia artikkelissa on mainittukin) hieman kierroksia annettaessa (yli 1100 rpm). Tämä hävisi vapaakytkimen vaihdon jälkeen.
            c) Omituisin kaikista oli 1. tai 2. - vaihteella pienillä kierroksillä moottorista kuuluva "resonanssi" tietyllä kierrosalueella (1100-1600 rpm). Tämä tuli ilmeisesti moniurahihna iskunvaimentimen pomppimisesta tietyllä kierrosalueella? Tämä ääni hävisi samoin tuon vapaakytkimen vaihdon myötä ja näinollen *ei* johtunut (toisin kuten ym. wikipedia artikkelissa) "automaattikiristäjän varähtelyn vaimentimen kiinnityksen väljistymisestä".
            Viimeksi muokannut mikmoila; 2.1.2009, 09:59.

            Comment


              #36
              Jep, Mikan autoon olikin tuo kiristinyksikkö lähiaikoina uusittu, silloin kyllä pyöriteltiin laturiakin ja kokeiltiin että vapaakytkin oli vielä ehjä. Mersufoorumeilla samasta osasta on enemmänkin juttua, tähtinokissa tuo vapaakytkin on tainnut olla kauemmin käytössä.

              Comment


                #37
                Kuulemma noita vapaakytkimiä on vaihdettu myös kiinteisiin hihnapyöriin, koska ovat huomattavasti edullisempia. Kellään kokemusta? Itsellä reilu 270tkm mittarissa, ja vielä ehjä eikä merkintää vaihdosta huoltokirjassa.

                Tuosta "automaattikiristäjän varähtelyn vaimentimen kiinnityksen väljistymisestä", voin allekirjoittaa... Eilen vaihdeltiin nokkaremmi ja muut kilkkeet, ja ja tuon iskarin yläpään, eli sen kiristinpyörän puoleisen pään holkki oli kulunut melko paljon, ei olisi enää kovin pitkään tarvittu niin olisi varmasti syönyt puhki koko osan. Iskarin ylälenkki oli päässyt myös hankaamaan kiristinpyörään, josta oli puolet "harjoista" kulunut aika lailla. Piti sellaista rallatusta tyhjäkäynnillä kylmänä, kuumana en huomannut koko asiaa. Onneksi oli uusi iskari varalla laatikossa, vanha olikin jo kylkensä liannut.

                Comment


                • #38
                  Itselläni sama vika

                  Eli ohjaustehostin pitää voimakastakin ääntä käännettäessä kylmänä, sitä enemmän ääntä mitä enemmän kääntää. Kun lämpenee vähän (muutama minuutti ajettu) lakkaa ääni.

                  Huollossa tarkistettu pariin otteeseen, kertoivat seuraavaa: Ehdottomasti pitää huolehtia että nestettä tarpeeksi. Jos ei, rikkoo pumpun. Itselläni pumppua ei tarvitse vaihtaa vielä ja nestettä ollut riittävästi ja äänikin häipyi nesteet vaihtamalla, olivat ilmeisesti turhan vanhat.

                  "A4 B5"
                  Viimeksi muokannut asdf; 1.6.2009, 05:06.

                  Comment


                    #39
                    Uudet nesteet sisään?

                    Comment


                    • #40
                      Alkoi BEX-koneisen B6:n ohjaustehostin temppuilemaan. Täsmälleen samat oireet kuin VeskuP:llä. Neste oli alle minimin ja täysin mustaa. Lisäys ei poistanut ongelmaa. Tehostajan pumppu oli ottanut itteensä ja järjestelmässä oli metallihileitä. Audi Takkatie ilmoitti koko rempan hinnaksi tasarahan 700e. Uusi pumppu (250e) vaihtui lopulta Leppäsuon huoltokorjaamossa 200e asennushintaan.

                      Sanoivat Audilla, että edes tehostimen nesteen tarkistus EI kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan. Kaikki huollot tähän asti tehty merkkikorjaamossa ja viimeisestä huollosta on vuosi. Täytyy tunnustaa, että ei tullu ittelle mieleenkään tarkistaa tehostajan nesteitä. No ainakin opin, että kannattaa nekin välillä tarkistella. Neljä vuotta ja 46tkm oli ton pumpun elinikä.

                      Comment


                        #41
                        Elkää nyt pelotelko, en jaksaisi nyt tuotakin pumppua metsästää ja vaihtaa. Pitänee käydä tarkastamassa vihreän kullan taso hetimmiten. Ihme sinänsä että tuo tehostimen pumppu on 250€, mutta bensapumppu on 380€. Hyvä kilohinta tuossa bensapumpussa?

                        Comment


                        • #42
                          Alkuperäinen kirjoittaja Jetvuzenko Näytä viesti
                          Sanoivat Audilla, että edes tehostimen nesteen tarkistus EI kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan. Kaikki huollot tähän asti tehty merkkikorjaamossa ja viimeisestä huollosta on vuosi. Täytyy tunnustaa, että ei tullu ittelle mieleenkään tarkistaa tehostajan nesteitä. No ainakin opin, että kannattaa nekin välillä tarkistella. Neljä vuotta ja 46tkm oli ton pumpun elinikä.
                          Siis kyllä Longlife huolto-ohjelmaan kuuluu ohjaustehostimen öljymäärän tarkistus, mut "normi"huollosta en tiedä.
                          Attached Files
                          Viimeksi muokannut Juhi; 12.2.2009, 12:28. Perustelu: lisätty kuva

                          Comment


                          • #43
                            Sitä minäkin ihmettelin, mutta näin mulle kaksi eri henkilöä sanoi. Longlife-huollosta oli tosiaan vuosi ja 1kk kun tehostin rupesi kiukuttelemaan. Täytyy kattoa löytyykö tuota huollon tarkistuslistaa enää, mutta eihän se rastikaan tarkoita, että ne olisi tsekattu. En osaa sanoa, voiko tossa ajassa nesteet hävitä. Mitään vuotokohtaa ei ole löytynyt. Turha kai tästä on Audi-centerille kitistä, ittehän ne nesteet olisi pitänyt tarkistaa..

                            Comment


                            • #44
                              Onko ohjaustehostimen litkulle joku pohjaproppu, niin vois koittaa vaihtaa ne, jos loppuis pumpun ääntäminen. moottori bfb.

                              Comment


                                #45
                                Tein itse joskus niin, että imin säiliön tyhjäksi, irrotin paluuletkun ja tulppasin säiliöstä paluuletkun paikan sopivalla pultilla. Paluuletkuu jatkoksi sopivaa muoviletkua lattialla olevaan astiaan. Sitten säiliö täyteen, kaveri täyttämään säiliötä ja auto käyntiin. Muutamien sekuntien käyntijaksojen jälkeen aina kone seis, ettei pyöri pumppu vahingossakaan kuivana. Kun astiaan alkaa tulla puhdasta ainetta, on nesteet vaihtuneet, paluuletku vain takaisin kiinni säiliöön.

                                Comment


                                • #46
                                  Apuja kaivattais lisää. Ohjaustehostimen pumppu vaihdettu hiljan, eikä ääni hävinnyt. Kuulostaa tosiaan siltä, että olis pumppu sökö ja voimistuu kääntäessä loppua kohden. Ääni (jurina yhdistettynä suhinaan) kovenee jos antaa kierroksia. Tuntuu myös selvä resonanssi koriin. Myös tyhjäkäynnillä huomaa ääntelyä, mutta vaimeampana. Voiko se tulla ääni tulla raidetangosta/hammastangosta? Voiko sitä kiristää tai jotain?

                                  Moniurahihna, kiristi ja vapaakytkin vaihdettu talvella. Tänään pikaisesti käyttiksen kaveri katsoi ja totesi että kiristin tekee töitä urakalla..

                                  Comment


                                    #47
                                    Eihän säiliöön tule vaahtoa? Ovatko hammastangon suojakumit kuivat?

                                    Itsellä "viallinen pumppu" paljastui lopulta vuotavaksi ohjausvaihteeksi, imi vissiin jo ilmaa sieltä kiertoon. Pumppu huusi ja nesteet vaahtoutui.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Tuntuu ettei edes kierre käy säiliössä ja ei vaahtoa. Ei kyllä sitte yhtään tekis mieli alkaa hammastankoa irrotteleen. Kumit on kuivat ja en ole huomannu että nestettä katoaiskaan.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Itse luulin että hihnojen luolta kuuluva kitinä kuuluu moniurahihnan kiristäjästä tai laturin vapaakytkimestä, mutta irrotettuani moniurahihnan huomasin että ääni kuuluukin ohjaustehostimesta. Tehostimen hihnapyörää kun pyörittää tyhjänä niin ääni on kuin kuivaa laakeria pyörittäisi. Öljyä on kuitenkin normaalimäärä eikä ole edes tummaa ja tehostin toimii normaalisti, onko tuo kuitenkin lopun alkua? Vai voisiko vain laakeri olla kuivana (Onko tuossa edes laakeria)?

                                        Comment


                                          #50
                                          Olis pieni pelko, että ohjaustehostimen pumppu tekee kuolemaa. Oireena kierrosten mukaan "säätyvä" vinkuna. Tai, ehkä enemmänkin ulina. Ääni kuulunut jo talvesta asti ja vikaa tutkiessa hytikka öljyt oli loppu. Tuskin tikki kastui. Säiliö täyteen ja sen jälkeen ei oo sitä juuri kulunut, joten vuotoa tuskin on.

                                          Missäköhän kohtaa C5:ssa on tuo pumppu ja mitäköhän se kustantaa. Osa Nro?

                                          Comment


                                          • #51
                                            Nyt se sitten itsellä laukesi. Pari viikkoa kuului pientä kitinää ja nyt tuli vaahtoa korkista ulos ja pumppu huutaa kuin viimeistä päivää. Hihnapyörään on tullut reilusti klappia lisää eli ainakin laakeri on hirttänyt kiinni. Ei muuta kuin uusi pumppu tilaukseen. (Olisi kannattanut tilata jo heti kun alkoi kitisemään)

                                            Comment


                                              #52
                                              Minulla olisi yksi uusi tarvikepumppu ylimääräisenä, ota privalla yhteyttä jos vielä tarvetta.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Ratsastetaan nyt vähän vanhalla aiheella vaikkei ihan suoraan oireet menekään yksiin..

                                                Eli ´02 B6 ohjaus on viikon sisällä pariin kertaan temppuillut heti käynnistyksen jälkeen. Ohjaus on tällöin ollut käynnistyksen jälkeen melkoisen jäykkä ja tuntuu että tehostin tulee mukaan vasta n 10-20 sekunnin kuluttua.. Yleensä toimii kuitenkin heti. Voiko olla että enteilisi jonkun paikan hajoamista vai kaipaisiko vaan uutta öljyä?
                                                Noita paria jumitusta lukuun ottamatta ohjaus on toiminut kuten pitääkin.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Nostetaampas vanha aihe ylös, kun tuli valitettavasti ajankohtaiseksi.

                                                  Eli efektit on seuraavat -->
                                                  Matalilla kierroksilla konehuoneesta kuuluu selvää resonointia, joka lakkaa kun kierrokset nousevat

                                                  Rattia käännettäessä paikoillaan kuuluu hirveää kiljuntaa konehuoneesta.

                                                  Tehostimen nesteen taso on kylmänä ainakin yli minimin.
                                                  Tuota tarkistaessa silmiin pisti seuraava seikka --> http://www.matolaatikko.org/~jeskola/audi/tehostin.jpg

                                                  onko muilla käynyt noin että tuo tukilaippa on katkennut? Mistä tämä mahtaa oikein johtua? Moniurahihna on kyllä rispaantunut että johtuisiko tämä laturin vapaakytkimen rikkoutumisesta?

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Uuden tukilaipan ja hihnan hakuun ja hihnaa vaihtaessa kokeile, tuntuuko pumpun laakerissa pykällystä.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Ja vaihda se vapaakytkin.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Laipan ja hihnan vaihdolla selvittiin tällä kertaa. Vapaakytkin näytti vielä toimivan, joten en sitä vaihtanut

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Mahtuuko laturi tulemaan pois ilman etupuskurin irroitusta? Laturihan on ainakin 2,0 TDI:ssä kahdella pitkällä pultilla kiinni. Entäs hihnan kiristimen löysäys? Sehän on jousikuormitteinen? Mahtuuko kiristintä löysäämään ilman etupuskurin irroitusta? Vai onko olemassa jotain puolikasta huoltoasentoa?

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Joo ja päivitystä oman auton remminkiljuntaan.
                                                            Kun vein auton 240tkm huoltoon, mainitsin remminkiljumisesta ja vapaakytkimen "tyyppi"-viasta ja pyysin tarkistamaan sen/vaihtamaan tarvittaessa.
                                                            Hain auton ja mainitsivat vapaakytkimen olevan kunnossa, mutta kiristinpyörässä kait oli ollut vikaa... kiljuna ei hävinnyt.

                                                            Vaihdoin tehostimen nesteet, eikä hermoja raastava kitinä hävinnyt/edes pienentynyt.

                                                            Nyt tänään(autolla takana 256tkm) vaihdoin sitten sen vapaakytkimen, koska laturin ympärille kertynyt punertavaa pölyä. Kas kummaa, kaikenlainen remmin kiljunta käynnistettäessä, sammutettaessa, rattia tyhjäkäynnillä käännettäessä, etc... hävisi...

                                                            Eli itsellä ainakin syyllinen löytyi siitä vapaakytkimestä. Laturi Bosh 140Ah. Kyselin hiilien vaihdosta samalla varmuuden vuoksi, koska laturi oli pöydällä ja vaihto olisi ollut helppo. Mainitsivat, että hiilien ollessa lopussa, alkavat myös hiilisillat olla lopussa ja vaihtoehtona uusi/vaihtolaturi.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Laitetaas tähän samaan topikkiin ku liippaa niin läheltä. On alkanu ton A4 B6:n ohjaustehostin hieman oireilemaan ja ongelma on seuraavanlainen: pienillä kierroksilla tuntuu kuin tehostin putois kokonaan pois, eli on aivan törkeän jäykkä kääntää rattia, mut kun antaa kierroksia, alkaa tehostin taas toimimaan. Ihan täydellisesti se ei tunnu missään kohtaa silti tehostavan, eli on parhaimmillaankin hieman normaalia jäykempi. Mitään ylimääräsiä ääniä ei tuntuis kuuluvan. Ohjaustehostimen pumppu menossa...?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X