Nopeuden on muututtava, koska muuten takapuoleen ei tunnu mitään. Nopeusmittari ei ole niin pienissä muutoksissa luotettava instrumentti.
							
						
					Kuulutus
				
					Collapse
				
			
		
	
		
			
				No announcement yet.
				
			
				
	
Tiptronic humppaa...
				
					Collapse
				
			
		
	X
- 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
 - 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
Ahdetuissa vehkeissä pienetkin ahtovuodot voi aiheuttaa rykimisiä, nimimerkillä "uusia ahtoletkuja odottava". Toivon ainakin, että omassa tapauksessa ehjät ahtoletkut poistaa oireet; oikean välijäähyn ahtoletku revennyt klemmariliitoksen kohdalta ja vasen on jo aiemmin korjattu jatkoksella. Vasemman välijäähyn yhteydessä ainakin tässä tdissä on map, joten antaa vuotojen takia virheellisiä ahtopainearvoja tipin aivoille.
Comment
 - 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
Tuota ihmettelin myös itsekin, että miksi lämpöisenä loppuu kuin seinään. Olisiko öljyn laatu kenties kärsinyt niin paljon, että luistaa kylmänä? 135tkm mittarissa ja varmaan 150tkm kohdalla kokeilen vaihtaa uudet ZF:n lifeguard 8 öljyt mikäli alkaa humppailemaan vielä.Alkuperäinen kirjoittaja Kuiders
Oon miettinyt, että miks tuo kierrosten heittely lakkaa kuin seinään heti kun (nesteen) lämmöt on viisari ojossa. Jos olisi MAF vika niin jatkuisi kai samalla lailla lämpimänäkin? Pitääpä testata tuota adaptaatiioon nollausta itsekin.
Comment
 - 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
Tästä meidän menopelistä öljyt tutkittu ja niissä ei ollut mitään vikaa eli tuskin siitä johtuu.

Ylemmässä kuvassa näkyy käppyrää, kun moottori on kylmä.
Keltainen = Polttoaineen paine
Vihreä = Moottorin kierrokset
Punainen = Maf
Alemmassa kuvassa on samaiset käppyrää moottorin ollessa lämmin.
Comment
 - 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
Jännä miten tuo MAF heittelee noin. Toisaalta eka laskee PA-paine ja sitten alkaa MAF heittää. Miten nuo käytännössä sitten liittyy toisiinsa..?
Comment
 - 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
Eipä se adaptaation nollaus poistanut ongelmaa. Taisi olla vain sen verran lämmin päivä ettei humppaamista ilmennyt.
Vikakoodeja ei tosiaan ole. Maffia lienee kurkattava ja laitettava ebay.de:stä lifeguard 8 öljyä tilaukseen. Jenkkiforumeilta myös lueskellut, että vastaavia "RPM fluctuation" -oireita korjattu vaihtamalla viallisia solenoideja ja momenttimuuntimia.
Comment
 - 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
MAF:n vaihtaminen ei hirveän väärin ole noin 150tkm ajetussa autossa. MAF on kuluva osa ja sen toiminta heikkenee ajan myötä. Se on siitä jännä, että se voi antaa ihan järkeviä arvoja kun ajelee logeja, mutta silti se ei toimi moitteetta. Joskus puhdistamalla voidaan saada parannusta aikaan, mutta se apu on hetkellistä. Vaihdolla usein on kuitenkin jossain määrin positiivisia vaikutuksia polttoainetalouteen ja moottorin sekä automaattivaihteiston yhteispeliin yleisesti.
Maksaahan se uusi MAF 150-200 euroa, mutta se on kuitenkin aika halpa ja helppo poissuljettava vikakohde ja ainakin se on vaihdon jälkeen varmasti kunnossa.
Comment
 - 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
 - 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
Vaihdon jälkeen tehtiin pieni lenkki ja silloin kierrokset eivät tehneet humppaamista. Huomenna selviää tarkemmin korjautuiko vika tuolla.Alkuperäinen kirjoittaja Bananasplit Näytä viestiAuttoiko maffin vaihto tai vaikuttiko mitenkään tähän ongelmaan?
Comment
 - 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
Tasakaasulla ja kylmänä tekee tuon kierroksien heilumisen oli suunta sitten eteen tai taakse. Veto päällä ei heijaile.
Comment
 - 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
Nyt taas ei muutamaan päivään ole humppaillut. Kun seuraava kerta tulee, yritän muistaa testata myös taaksepäin.
Comment
 - 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
Jatkaa vaan ajamista normaalisti ja korjaa sitten kun joku paikka laukeaa, sittenpähän löytyy se syy...tai seuraus.
Vaihdoin tosiaan ahtoletkut eikä mitään vaikutusta, ei tuo paikattu kuskinpuoleinen ahtoletku sitten ollutkaan vuotanut. Seuraavaksi sitten N75 tarkastukseen ja tarvittaessa vaihtoon alipaineletkujen kanssa.Viimeksi muokannut vV8m5; 10.4.2016, 22:42.
Comment
 - 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
 - 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
Eiköhän tuolla tarkoiteta lootan ohjelmaa, mutta eikai näissä vanhemmissa 5hp19 laatikoissa mitään softia enää päivitellä? Vcdsllä kyllä pitäisi selvitä jotain tietoa ohjelmaversiosta.
Bg-öljynvaihto se olisi kyllä varmasti hyödyllinen temppu seuraavaksi, mutta rahatilanteen takia nyt vaan ajetaan ja ihmetellään ja jos sattuu laatikko tai motti leipomaan niin sitten taitaa olla suonsilmä se tuon romun loppusijoituspaikka...
Comment
 - 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
Vaihdoin MAF:n ja ilmansuodattimen, nollasin adaptaatiot niin ECU:sta kuin TCU:sta.
Ajeltiin Tahkolle (enimmäkseen cruisella). Nyt kun on palattu, humppaa enää todella pienellä, joskin joku satunnainen isompi humppaus saattaa välillä tulla.
Voisihan tuota logittaa, mutta vähän hankalaahan sen auki purkaminen sitten on, kun ei lainkaan tunne ECU:n sielunelämää. Ts, mikä arvo vaikuttaa mihinkin.
Silti nykii vielä, etenkin 6->5 vaihto. Joita oli tuolla matkalla aika paljon 80 -alueilla.
Comment
 - 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
Humpaaminen alkoi viime syksynä kun ilmat alkoi kylmetä. Softaus ei minun tapauksessa vaikuttanut muuten, kuin että ilmiö voimistui. MAF:n puhdistus ja lambdan vaihto lievensi humpaamista huomattavasti. Mutta sitten toinen huomio on se, että nyt kun ilmat ovat lämmenneet, niin humpaaminen on enää hyvin satunnaista ja hyvin lievää. Välillä menee päiviä ettei koko oiretta esinny. Ota tästä nyt sitten selvää :)Alkuperäinen kirjoittaja icemii Näytä viestiVoisiko ongelma olla moottorin softassa, toisin sanoen onko kellään tätä ongelmaa kenellä on lastutettu/ohjelmoitu moottori?
Comment
 - 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
Onkos lamda-anturi kuinka tuore, eikö tuonkin toiminta hidastu ja aiheuta seoksiin aaltoilua.Alkuperäinen kirjoittaja Kuiders Näytä viestiEi auttanut maffin uusiminen. Mitä seuraavaksi?
Comment
 - 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
Eli luvassa valohoitoa ja osien umpimähkään vaihtoa :)
Toissailtana putsasin n75:n jarrukliinerillä ja vaihdoin epäilyttävän näköiset alipaineletkut pumpulta tuohon venttiiliin asti. Puhallustestin perusteella ei ne toisaalta vuotaneet.
Nollasin samalla laatikon adaptaatiot ja löytyi myös ensimmäistä kertaa vikakoodi;
18232/P1824 - Pressure Control Valve 3 (N217): Open/Short to Ground
-Intermittent
Tuo saattaa olla aiheutunut kun tarkistin laatikon öljymäärän ja tarkastin samalla laatikolle tulevat johdot ja liittimet. Pohjapanssarin puuttuessa tuonne pääsee kyllä kaikki kosteus ja paskakin niin pitää kyllä puhdistaa nuo vielä uudestaan.
Nollauksen jälkeen ei vikakoodi ole uusinut vielä lyhyen ajon jälkeen.
60km ajon perusteella nykimiset väheni, mutta luultavasti palaa taas pitemmän ajon jälkeen. Melkoista arpomista se on tämänkin kanssa :)
Comment
 

Comment