Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronic humppaa...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Muistaakseni meni kyllä closed tilaan kun alkaa kiihdyttämään, mtm lastutettu.
    Mitä tällä torq.reg. tilalla haetaan, ymmärrän kyllä vaihto tilanteessa sen pehmentävän kytkeytymistä.

    maf kyllä melko varmasti hummaamisen aiheuttaja omissakin arvauksissa...(alkuperäinen paikoillaan!)
    Viimeksi muokannut Q_uattro; 25.3.2016, 18:18.

    Comment


    • Eli ymmärsinkö oikein, että maf olisi kaiken tämän hummaamise takana?
      Auton käyttäytyminen ei muutu vaikka ottaa maffin johdon irti.

      Comment


      • Jostain luin että reguloinnilla poistetaan vääntövärähtelyitä kun näissä ei kaksoismassavauhtipyörää ole. Voin olla väärässäkin..

        Comment


        • No tämä selitys kuulostas aika järkevältä omaan korvaan ainaki...

          Kuiders maf tai jokin muu seoksiin liittyvä anturi vika, eikös lamda-anturi aiheuta myöskin aaltoilevaa käyntiä tasakaasulla ajettaessa.
          Viimeksi muokannut okkim; 25.3.2016, 12:32. Perustelu: Viestit yhdistetty. Älä tee heti uutta viestiä perään vaan editoi vanhaa.

          Comment


          • Kuidersille, jos ei massamittarin irroitus vaikuta mitään niin melko varmoja voidaan olla, että laatikosta tulee. Siellä se voi sitten todennäköisimmin olla turbiini, mekatroniikka tai molemmat. Sen tarkemmin sitä ei kukaan täältä pysty kertomaan, eli ei muuta kuin kokeilemaan jos tarpeeksi häiritsee. Turbiinista itse aloittaisin.

            Comment


            • Kokonaistaloudellisin vaihtoehto on lähteä ensiksi vikakoodien luvusta. Jos siellä siis ois jotain selkeää minkä diagnostiikka on tajunnut. Eikö ?

              Seuraavana voisi olla loogisesti ketjulla epäillä vaihteistoöljyn laatua (=kilometrit) ja määrää.
              Jos noi on ok, niin halvin on lähteä poistamaan vääntömomenttimäärän mittareita (maf,lambda,map,tps,dpf jne) että ovatko kunnossa. Tuleeko moottorinohjaukselta oikeaa tietoa käytössäolevasta vääntömomentista ?

              No, jos noi lähtökohdat on ookoo, niin sit voi harkita syventyvänsä itse vaihteistoon.
              Humppaamiseen lähtökohtaisesti on halvempi (sekä helpompi) ensiksi syventyä mekatroniikkaan, vaihtamalla tiivisteet mekatroniikan ja vaihteiston väliin. Samalla tuleekin näppärästi öljyt + suodatin vaihdettua.
              Ja Sonnax zip-kit on tässä vaiheessa kanssa todella hyvä.

              Pikkuhumppauksien pitäisi mennä tolla. Jos se rpm-neula heiluu paljon (+500rpm tms) niin silloin se turbiini on myös listalla - mutta se pelkkä turbiinin laukeaminen on useimmiten oire näistä muista. Eli jos turbiinin uusii ja ei hoida juurisyytä kuntoon --> sama juttu edessä.

              Istu ja pala.

              Comment


                Onko tällainen normaalia laatikon toimintaa? Eli kun ajaa esim 80km/h kutonen päällä keppi D:llä ja painaa kaasua noin yhden kolmasosan niin kierrokset nousee noin 500rpm ja alkaa "luistaa". Katselin tuota läppäri sylissä ajon aikana ja ennen kaasun painallusta oli torg. con. reg. Ja kun kaasua painaa ja kierrokset pomppaa niin on lukko open. Onko tuo joku toiminnallinen ominaisuus vai onko jotain rikki tai menossa rikki?

                Comment


                  Hetkinen.. hetkinen. Juuri näinhän perinteinen automaattivaihteisto toimii, että se tasaisessa ajossa lukitsee momentinmuuntimen hyötysuhdetta parantaakseen, mutta se vapautuu kun halutaan kiihdyttää isommilla kierroksilla kuin missä paras vääntö on. Näin siis omalla peruskoulu autotekniikkatietämyksellä ja kokemuksella täysin normaalia. (500-x rpm.. en osaa sanoa)

                  Comment


                  • Joo tuollain toivoisin toimivan itsellänikin.
                    Minulla taas toimii siten, että kun se lukkiutuu esim kolmosella ajettaessa normaalisti,
                    niin se pysyy niin kauan lukossa kunnes vauhti tippuu alle 30 km/h.
                    Aivan sama miten kiihdyttelet ja vaihtelet vaikka tippi puolella vaihteita,
                    niin lukko on ja pysyy kiinni.

                    Comment


                      Tänään pääsin tarkastamaan laatikon öljymäärän. Zf:n ohjeiden mukaan tein ja jonkun verran ylimääräistä siellä oli; ainakin desi lattialle ja toinen käsivartta pitkin kainaloon :)
                      Samalla tujautin forten automatic transmission treatmentistä sen verran mitä tuolla tuubilla sinne sai laitettua. (Öljyt ja suodatin menossa vaihtoon viimeistään kesällä.)
                      Öljy oli 15tkm ajon jälkeen vielä hyvän näköistä ja hajuista. Laatikkoon oli tosin pistetty hp4/5 sopivaa Liqui Molyn punaista öljyä. En tiedä onko tuo sitten sopivaa tipille. Laatikossa on kuitenkin vihreä tyyppikilpi ja liqui molyn luokitus täyttää LT71141 vaatimukset.

                      Lopputuloksena reilun 60km ajon jälkeen vaihteenvaihdot pehmentyi ainakin perstuntumalla.
                      Pieni nykiminen alle 2000rpm pintakaasulla ajaessa jäi vielä kummittelemaan, mutta tapahtuu oikeastaan kaikilla 2-5 vaihteilla ja samalla alueella. Huomasin aiemmin talvella, että oikealta välijäähyltä lähtevä ahtoputki/letku on revennyy klemmarin kupeesta ja map-anturi on tuossa yhteydessä. Pitääpä siis vielä uusia nuo molemmat ja varata aikaa bg-öljynvaihtoon.
                      Viimeksi muokannut vV8m5; 25.3.2016, 21:52. Perustelu: tarkennuksia ja korjauksia

                      Comment


                      • http://www.apra-europe.org/dateien/d...chatronics.pdf 6hp salkuista

                        http://www.natef.org/NATEF/media/NAT...sion-6-8HP.pdf

                        6hp ja 8hp salkuista vähän isompi pläjäys.

                        5hp salkuista olen myös nähnyt tälläisen manuaalin missä oireita/ohjeita/huomioita läpikäytynä, mutta enpäs sitä enää mistään löytänyt.

                        Comment


                        • Palaillaan tähän jälleen. Humppaamisen aikana auton polttoaineen syöttö muuttuu myös, kun katsotaan VCDS kanssa fuel rail pressure kohtaa. Sitä en osaa sanoa onko tämä täysin normaalia et alkaa tuo polttoaineen syöttö myös muuttumaan. Olisi varmaan saanut jotenkin helpommin luettavaksi tuon käppyrää, mutta taitoni siihen ei riitä.

                          Comment


                            Kysynpä nyt sellaisen kysymyksen, että tuntuuko kierrosten humppaaminen myös ahterissa? Kun tuota humppaamista on kahdenlaista: Sellaista joka näkyy kierroslukumittarissa, mutta ei tunnu ahterissa ja sitten sellaista joka sekä näkyy kierroslukumittarissa että tuntuu myös ahterissa.

                            Comment


                            • Tuntuu Annelissa

                              Comment


                                Ok. Kysyin siksi, että jutteli taannoin Recron Suomen edustajan kanssa. Annoin keskustelun pohjalta itseni ymmärtää, että turbiinista johtuva kierrosten humpaaminen ei yleensä tunnu ahterissa. Mutta jos se humpaaminen tuntuu ahterissa, niin ilmiö saattaa tulla moottorin puolelta.

                                Comment


                                • Mistä kannattaa seuraavaksi alkaa etsimään vikaa. Koodeja auto ei tosiaan anna.

                                  Ps. Auto on ollut meillä alle vuoden ja osto hetkellä ei tehnyt moista.

                                  Comment


                                  • Onko kellään ehdotuksia. Olenko oikeassa, että tässä koneessa on kolme lämpötila-anturia? Yksi ollaan vaihdettu ja se oli tämä "vihreä anturi"

                                    Comment


                                      Paljonko autolla on ajettu? 150-200tkm tekee sen, että MAF alkaa olla vaihtokunnossa, vaikka se ei vikakoodia annakaan.

                                      Comment


                                      • Muistaakseni autolla ajettu n. 145tkm

                                        Comment


                                        • Mulla tuntuu myös penaalissa sillee tosi vähän, mutta siis tuntuu.

                                          Comment


                                          • Näyttäisi siltä, että laatikon muistin "nollaus" korjasi asian. Ei enää humppia tasakaasulla ajaessa kylmällä koneella/laatikolla.

                                            Comment


                                              Mites tuo adaptaation nollaus tehdään laatikolle? autoon virrat, 30 s kaasua, sitten käyntiin normisti?

                                              Comment


                                                Kaasu pohjaan, virrat päälle 30 s, kaasu ylös ja starttaus.
                                                Viimeksi muokannut okkim; 3.4.2016, 07:30. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                                Comment


                                                • Siis IHAN pohjaan niin että kickdown -nappula on myös pohjassa. Itsellä ei vaikutusta tuohon humppaamiseen.

                                                  Comment


                                                  • Alkuperäinen kirjoittaja Bananasplit Näytä viesti
                                                    Näyttäisi siltä, että laatikon muistin "nollaus" korjasi asian. Ei enää humppia tasakaasulla ajaessa kylmällä koneella/laatikolla.
                                                    Täällä myös nollattu laatikon muisti tuloksetta.

                                                    Comment


                                                    • Sinällään kun miettii niin miksei tuo voisi olla ihan moottoristakin. Kuitenkin sen verran hennosti tuntuu persaukseen että on kuin kaasupolkimella tekisi ihan pientä pumppausliikettä.
                                                      Toisaalta mietityttää se että mikäli kyseessä on MAF, miksi esiintyy yleensä (ainoastaan?) matalilla kierroksilla?

                                                      Comment


                                                      • Voisiko se olla vain niinkin "yksinkertainen" selitys. Rasitus kasvaa esim. Pieni ylämäki maf ei reagoi tähän moottorin rasitukseen vaan antaa virheellistä tietoa moottorille näin ollen tapahtuu humppaaminen. Moottorin polttoaine syöttö alkaa ailahtelemaan. Voi toki olla, että tämä tulkinta on täysin väärä

                                                        Comment


                                                          Oon miettinyt, että miks tuo kierrosten heittely lakkaa kuin seinään heti kun (nesteen) lämmöt on viisari ojossa. Jos olisi MAF vika niin jatkuisi kai samalla lailla lämpimänäkin? Pitääpä testata tuota adaptaatiioon nollausta itsekin.

                                                          Comment


                                                            Kuten aikaisemmin on todettu, jos kierosten humpaaminen tulee moottorista, niin siellä on MAF:n lisäksi myös erinäinen joukko lämpötila-antureita, jotka voivat antaa virheellistä lämpötilatietoa. MAF:n osalta voi olla niin, että pienillä kierroksilla ilmamäärän ollessa pieni ja jos MAF alkaa olla jo ehtoopuolella, hystereesi voi olla jotain muuta kuin mitä se on kunnossa olevalla MAF:lla ja silloin ilmamäärästä saatava kuormitustieto voi olla väärä. Tämä tukisi sitä teoriaa, että kierrosten humpaaminen tuntuu takapuolessa kun turbiini on ehjä. Tämän voisi varmistaa tutkimalla muuttuuko auton nopeus samalla kun kierrokset kasvaa ja vähenee, mutta tässä on kyseessä niin hienovarainen muutos, että VCDS:n tarkkuus ei taida riittää siihen. ME7 loggerilla se voisi onnistuakin, se vain on kokeilematta.

                                                            Comment


                                                            • Mielestäni auton nopeus ei muutu mikäli silmämääräinen katsaus tähän riittäneen ja nopeusmittariin luottaminen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X