Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronic humppaa...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tiptronic humppaa...

    moro. mistähän sitä ettis vikaa laatikosta, kun kierros-alueella 1700-1900 (nopeutta n.70 km/h) on 4-vaihde päällä ja kierrokset seilaa edes-takas eikä loota vaihda vitoselle ennen 80 km/h. olisko turbiinivika vai auttaisko se ns. nollaus eli akun maapuoli irti vähintään puoleksi tunniksi? muuten loota vaihtaa napakasti ja ilman ongelmia. lootalla ajettu 90 tkm ja tarttis ehkä myös öljynvaihtoa ajatella. by the way onko pohjanmaalla/seinäjoen seudulla hyvämaineista audi-huoltoa jolta myös vaihdelaatikon huollot sujuisi? käyttöauton huolto ei oikein nappaa...

    #2
    Saako tipillä kuitenkin 5:lle?
    Tuollasesta viasta voisi löytyä vikakoodikin.

    Voit kokeilla "nollata" laatikon helpomminkin kuin ottamalla akunkengän irti.
    Eli kaasu pohjaan ja virta päälle. Pidät polkimen pohjassa sellasen 30 sekkaa ja starttaat. Päästä tietty polkimen ylös ennen starttia :)

    Comment


      #3
      moro. kaikki pykälät löytyy molemmilta puolilta. ja kiitti nollaus-vinkistä.:)

      Comment


      • #4
        oiskohan et turbiini meinaa lukittua, sen takia humppais, mutta tuohan on semmonen vika minkä moni kattoo ennen auton ostoa. Aika useassa laatikon viat alkavat juuri tuosta ominaisuudesta kun se tulee esiin

        Comment


          #5
          auton ostohetkellä ei ollut mitään ongelmaa koeajon aikana.nyt se humppaus ilmenee vain kun yrittää ajaa "taloudellisesti" pintakaasulla kiihdyttäen ja ainoastaan ekan viestin nopeudessa.kun pistää pökköä pesään niin loota vaihtaa loistavasti, myös manuaalipuolella.

          Comment


            #6
            Passatin tippilootissa on tuota humppausjuttua ollut ja se johtuu turbiinilukon temppuilusta. Eli tasasella ajettaessa kiekat seilaa 1800-1900 pinnassa, mutta kiihdyttäessä ei. Mulla ei huomaa tuota jos nostaa nopeuden sinne satkuun eli kierrokset nousee 2000 pintaan.

            Lisäten vielä Passatissa joskus äärettömän harvoin ollut sellasta vikaa, että ei suostu vaihtaan 5:sta kuin reippaassa 80:ssä. Eli ns viivyttelee.
            Ei vikakoodeja ja kadonnut itsekseen jossain vaiheessa. Nollaus auttaa tuohon. Aika mystinen, mutta mua ei oikeen tippilootien jutut enää yllätä.

            Comment


            • #7
              Mulla laittoi viallinen maf humppaamaan Golfissa juuri noilla kierroksilla.

              Onkohan tuosta laatikon nollauksesta ollu kenellekään koskaan mitään apuja, olis kiva tietää.
              Mutta tuo nollaus ja maffin sekä sen liittimen puhdistus on sellaisia helppoja priceless-juttuja joita nyt kannattaa kokeilla.

              Comment


                #8
                Mulla ei muuttanut Passatissa Maffin vaihto tuota käytöstä. Tai siis samaa se tekee edelleen.
                Toki siellä on Motonetin pilipali-maffi, joten en tiedä missä kunnossa se taas on :)
                Taitaa nuo tippilootat olla herkkiä myös muille moottorin tai jopa ABS:n antureiden lukemille.

                Comment


                • #9
                  Siinä Motonetin maffissa mulla se syy oli, kokeile Petri marmorin maffia.

                  Comment


                  • #10
                    tämä lienee "ongelma" / jopa tyyppivika mistä ei oikein ikinä pääse eroon.

                    mulla autossa sama juttu kun ostin (oli ajettu 145000) ja takuuseen viime kesänä sain vaihdettua turbiinin ja laatikon öljyt pariinkin kertaan kun vähän tyrivät kasauksessa tiivisteitä.

                    humppaus hävisi ja nyt talven aikana tuntunut et alkaa tehdä sitä taas. laatikonlaiton jälkeen tullu vasta n. 15 000 lasiin lisää niin toivoisin ainakin et tällä kertaa vika löytyisi muualta. apuja kaivataan, koneena 2,4q bdv, lambdaa kävin tänän kyselemässä, ei saa kuulemma ngk vaan pitänee ostaa bosch. lisäksi putkessa pientä vuotoa et jos karsis noita vikoja ensin hieman pois ennen ku aukasis laatikon uudelleen.. ajatuksia?

                    Comment


                      #11
                      kävin tässä taannoin käyttöautolla huollos ja sitä ongelmaa puitiin siellä. vikakoodeja ei löytyny mutta tuli ilmi että laatikon öljyt jäähtyy syylärin sisään rakennetulla ns. tupla-syylärillä. joskus on laatikon putki menny syylärin sisällä puhki ja jäähdytysnestettä on sekaantunu laatikon öljyyn. se vois aiheuttaa humppaamisen. mutta pitää käydä s-joella testaamassa öljy onko se puhdasta...

                      Comment


                        #12
                        Ja toivoa, että on puhdasta. Vesi missän muodossa ei ole terveellistä automaattilaatikossa.

                        Mutta sinänsä ei ole ihme jos merkkiliikkeessä eivät löydä vikaa. Jos testeri sanoo ettei ole vikaa niin ei ole vikaa. Taitaa vaan olla testerin arvoissa isot toleranssit, jos tehtaan arvoja käyttävät.

                        Comment


                        • #13
                          kerro jalmari jos löytyy jotain.

                          Joo tähän mennessä itelle sanottu vaan et kuuluu asiaan jne jne. eivät jaksa olla kovin vakavissaan asian suhteen. Tuntuu vaan et autto se turbiinin vaihto rumba mut nyt jo muka humppaa taas, ihmetyttää.

                          Ois tarkoitus viikonloppuna kattoo vähän missä kunnossa lambdat (0258006422) ja maf mahdollisesti ovat vai olisiko se sittenkin vielä jossain moottorinohjauksen puolella.
                          Viimeksi muokannut jacues; 30.3.2009, 21:21.

                          Comment


                          • #14
                            muokkasin/poistin tekstin koska se ei ollut asiallinen ja sisälsi väärää tietoa :)
                            Viimeksi muokannut jacues; 3.4.2009, 22:26. Perustelu: foorumin siistiminen

                            Comment


                            • #15
                              Merkkiliike suosittelee korjausta, eikä uutta laatikkoa? Ja vielä erittelee mitä sieltä pitäis laittaa.
                              Suorastaan outoa mutta hieno homma.

                              Comment


                                #16
                                Millä perusteella siellä on väärät öljyt? Oliko öljyt kärähtäny tms?
                                Värin perusteella niitä on aikasemmin voinut eritellä, mutta ei nykyään ole niin yksi selitteistä. Markkinoilla on myös punaisen väristä öljyä joka on tarkotettu myös tippilootaan.

                                Alkupään tippilootia oli tehtaalta lähtien jo keltasilla(ns oikeilla) tai normi punasilla(dexron III tms) varustettuna. Mulla oli yksi tälläinen auto. Ja tämä on merkkiliikkeen selvittämä asia. Sun ei tosin ole alkupään tuotos.

                                Toki se väärä öljy voi olla syynä, mutta ehkä main syy on se venttiilikoneisto kuitenkin? Vai olisko laatikossa ollu vaan liian vähä öljyä vuotamisen johdosta?
                                Siinä voi olla tappelemista, jotta nyrkkipaja sen ottaa kontolleen. Vika on kuitenkin ilmennyt myöhemmin. Se tiivistehomma taas olis pitäny kertoa, että sellanen patentti on tehty.
                                Oletan, että liikkeestä ostettu ja liike myös on tuon remontin viime kesänä teettänyt? Tällöin oikea kohde lähestyä asiaa on myyjäliike, ei "nyrkkipaja".

                                Comment


                                • #17
                                  joo asiaa selviteltiin lisää..

                                  eli laatikossa on tosiaan kuitenkin "oikeaa" öljyä, sinne on laitettua kendall atf öljyä jolla pitäisi olla luokitukset kunnossa. tuli siltä osin ehkä pikaisesti haukuttua väärää puuta. mutta ollut yhtä ongelmaa kyseisen laatikon kanssa ja oikein urakalla.

                                  huomenna laatikkoon lisätään öljyä (vielä ei varmuutta minkä verran jäljellä ja johtuuko vika/viat siitä että painetta ei tästä syystä tarpeeksi) ja ajetaan lisää.

                                  auto ostettu liikkeestä mutta sille myös myönnetty takuu joka korvasi ensimmäisen laatikkorempan (korjasivat turbiinin) mutta asia ei korjaantunut, parani ehkä hieman eli korjasivatko väärää vikaa ja vika ollut kokoajan venttiilikoneistossa?

                                  tähän ja muuhun vastaus ehkä huomenna.

                                  Comment


                                    #18
                                    Yksi tyyppivika noissa on se, että moottorin lämpötila-anturit 2 vai oliko 3 kpl antavat laatikolle väärää tietoa. Laatikko saa tiedon, että kylmää on ja käyttäytyy sen mukaisesti eli luistattaa. Ongelma esiintyy yleensä silloin kun moottori/laatikko on puolilämmin ja siitä joko pääsee tai ei pääse eroon sillä, että sammuttaa auton hetkeksi ja sitten jatkaa matkaa.

                                    Vika voi siis olla myös noissa lämpöantureissa, jotka kannattaa vaihtaa.
                                    Tässä tapauksessa luisto ei tule turbiinilta vaan vaihteiden omilta kytkinlevyiltä, jotka ei kovin kauan kestä jatkuvaa luistatusta.

                                    Comment


                                      #19
                                      Vaihteiden omat kytkinpakat eivät luista muutoin, kuin huonon öljynpaineen takia. Heti jos vaihteiden pakat luistaa käytännössä yhtään, tulee "wrong gear ratio" -virhekoodi.
                                      Vaihteistoöljyn lämmitys tehdään turbiinia luistattamalla, kun öljynlämmöt laatikossa tai nesteiden lämmöt moottorissa näin ehdottaa tehtäväksi.

                                      Comment


                                      • #20
                                        laatikko ei anna mitään koodia mut testeri kiinni ajaessa huomattiin että venttiilit ei avaudu kunnolla.

                                        tuli vähän mutkia matkaan öljyn kanssa kun siellä on kendall versatrans öljyt sisässä ja ei meinannu ihan jokapaikasta löytyä tähän hätään. nyt kuitenkin öljyt tulossa ja tarkoitus olis suorittaa vaihto ja sulkea pois vähäinen öljymäärä (/öljynpaine) ja samalla katsoa mitä öljyn seassa tulee pihalle, uusi turbiini vaihdettiin 15000 sitten joten EI PITÄISI tulla suurempia.

                                        Comment


                                          #21
                                          Omassa entisessäni oli juurikin tuollainen lämpöantureista johtuva kytkinpakkojen luistoilmiö ja se korjaantui anturirempalla eikä esiintynyt enää sen jälkeen. Mitään virheilmoituksia ei tullut mihinkään vaihdelaatikosta ei myöskään vikamuistiin.

                                          MUTTA ZF:n laatikko on tarkka oikeille öljyille enkä ymmärrä miksi sinne pitäisi kaataa jotain muuta kuin orkkisöljyä, joka on Esson tekemää LT71141:ä , joka maksaa oikeasta paikasta ostettuna about 12-15 eur/litra.

                                          Väärällä öljyllä tuon laatikon kanssa on ihan turha lähteä lisää vikalähteitä etsimään. Ja tietty se suodatin pitää vaihtaa samalla kun öljytkin....

                                          Comment


                                          • #22
                                            nuo anturit täytynee tarkistaa kyllä vaikka ihan varmuuden vuoksi.

                                            näin minulle on nyt parinpäivän sisällä annettu ymmärtää erittäin monelta taholta:

                                            KENDALL Versatrans käy myös ZF:n tomaatti laatikoihin ja täyttää myös samat speksit kuten Esson LT öljy. (voi kuulemma nostaa syytteet kyseistä öljy firmaa vastaan jos viat johtuvat öljystä :) käytännössä ehkä mahdoton osoittaa)

                                            itse en voi mennä asiasta takuuseen mutta se että sinne sais nyt takaisin esson öljyt vaatineen sen että joutuu käyttää turbiinit irti ym. ym. että kaikki saadaan varmasti pois, olenko väärässä?

                                            Comment


                                              #23
                                              Ei tippiloota niin tarkka kuitenkaan ole öljyistä. JOs luokitukset passaa, niin sen pitäisi toimia kyllä.
                                              Meillä on Fuchsin Tippilootaan tarkotetut öljyt porukoiden A8:ssa, eikä mitään ongelmaa. Eli siellä on vanhat ja fuchsin mikstuura sisällä.
                                              Laatikosta ei saa kaikkia öljyjä ulos. Huuhtelemalla sen saa tyhjäksi, mutta mikä firma sen tekee? Volvoissa jne ihan normaali operaatio. Turbiinia ei tartte irrottaa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Vaihtoon kyllä varmaankin riittää, että suodatin vaihtuu tai puhdistetaan kunnolla. Siulla kun on noita öljyjä jo jokusen kerran vaihdettu niin tuskin siellä enää hirveitä kasautumia missään on.

                                                Turbiinia ei ainakaan varmaan kannata irrottaa.

                                                Olisi varmaan mukavaa saada tuo laatikkokin kuntoon, että pääsis ajamaankin....

                                                Comment


                                                • #25
                                                  suodatin on viimeksi vaihdettu sillon 15000 km sitten. eli nyt ensiviikolla vanhat pois ja uudet tilalle, samalla nähdään miten paljon siellä on edes jäljellä sitä öljyä ja tuleeko mahdollisesti turbiinin osia mukana.

                                                  tarkkaa tietoa ei oikeastaan ole vielä mistään muusta kun että ne venttiilit jumittaa ja vaihtaminen on hankalaa ja vaihdoissa erittäin paljon viivettä sekä se että laatikon ja jakolaatikon välinen kohta on märkä eli tod.näk. vuotaa siitä. (tuota tiivistettä muuten ei laakkosen mielestä ole olemassa ja ZF:n maahantuojan edustaja sanoin kanssa mahdottomaksi löytää mut autogearin kaveri sano et sillä vois olla hyllyssä, rupes tarkistaa)

                                                  kyllähän tuo olisi tosiaan mukava saada toimimaan kun kertaalleen jo "korjattu". viimeksi kun sinne vaihdettiin se turbiini niin ilmeisesti asennus vaiheessa oli sisäinen stefa mennyt rikki ja perän/laatikon öljyt sekaisin ja siksi vuoti kaiken pihalle. mut sekin sitten korjattiin ja nyt ei oo kuitenkaan kulunu kun se 15000/reilu 6kk niin olisin odottanu et vähän pitempään olis toiminu.

                                                  mut tosiaan ei tässä auta paljon arvailla, eli ne uudet öljyt nyt sisään niin saadaan ainakin vähäinen öljymäärä sulettua pois, siitä on sitten hyvä lähtee jatkaan..

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kurkkaa ZF:n USA:n sivuille, aikansa ku etsii niin sieltä taitaa löytyä osanumerotasolle asti tietoa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      joo nyt löyty tiivisteet (autogearin kautta) ja ovat tulossa kuopion suuntaan, öljytkin olivat jo kaupungissa mutta eivät tavoittaneet minua vielä tänään. keskiviikoksi auto näillänäkymin laakkoselle ja katsotaan mitä on tuomio tällä kertaa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        tänään käynti laakkosella ja pudotettiin öljyt pois mitä tuli (ei irroitettu pohjaa/suodatinta) noin 2 litraa tuli suosiolla ja vajaa 4 meni tilalle eli vajetta oli.

                                                        mutta ongelma ei poistunut ehkä hieman motari nopeuksissa ja kiihdytyksissä vaihdot helpottuivat mutta humppaa edelleen kaupunkinopeuksissa (30-70km/h) sekä turbiini ei lukitu kunnolla ja välillä ei ollenkaan vaikka pitäisi. vaihtaa miten sattuu ja välillä ei ollenkaan. kolmenkympin nopeudessa 4 jää silmään ja vastaavasti 2/3 kiihdytyksessä ei millään meinaa ottaa 3 päälle ennenkuin punarajalla.

                                                        ensiviikolla ohjelmassa laatikon avaus ja katsotaan mitä sieltä alkaa löytymään... on se mukavaa tämä tietämättömyys :)

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          No mites ne lämpöanturit ?

                                                          http://community.dieselschrauber.de/viewtopic.php?t=876

                                                          tuossa toisella kotimaisella selvitystä lämpöanturien aiheuttamasta ongelmasta.

                                                          Eli yksi anturi (G62) antaa esim tiedon lämpötilasta -4C kun oikea on 60C, minkä takia kytkimille tulee liian pieni paine, jolloin vaihteiden kytkimet ei enää pidä ja levyt luistaa. Ongelma tulee siis siitä, että vääntömomentin laskentaa tulee vääriä arvoja, jolloin laatikko käyttäytyy niiden mukaisesti (=väärin).

                                                          Tosin tämän pitäisi yleensä esiintyä lähinnä 4-5 vaihteilla, mutta omien kokemusten mukaan se esiintyy muulloinkin.

                                                          Tuolla foorumilla on aika perusteellisia analyysejä eri VAG-vioista, joten kannattaa (edes yrittää) lukea.
                                                          Viimeksi muokannut Jukuri; 8.4.2009, 23:08.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            olivat sitä mieltä että anturit ovat kunnossa mainitsin niistä kyllä, mutta kai se johtosarja menee vaihtoon ku aukasevat sen laatikon (oli ainakin puhetta että se vastus lieneen siellä jos oikein ymmärsin?) sanovat myös että nykyään korjauttavat noita laatikoita ruotsissa hyvin kokemuksin ja sieltä vaativat että ilmamassamittari vaihdetaan et se on jopa aiheuttanu noita turbiini ongelmia/rikkoja ja kun laatikko tulee ruotsista niin aina tulee uus massamittari mukana.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X