Mäkin oon aiemmin käyttänyt vanteissa noita em. sealantteja mutta täksi kesäksi uusin vanteisiin suihkin Armor All Shield for Wheels, saa ihan Motonetistä ym marketeista:
Etuna älyttömän helppo levitellä, eikä tarvitse pyyhkiä pois. Hyvältä vaikuttaa ainakin toistaiseksi.
Vanteille käy myös tuo FK1000P, Poorboy's Wheel Sealant, yms.
Ennen vahausta vanteet kannattaa pestä suht vahvalla esim Bilt-Hamber SurfexHD liuoksella esim 1:5 on riittävän jäykkää (Mielellään pestään useamman kerran, tai niin monta kertaa että muodostuva vaahto harjatessa ei värjäänny ruskeaksi.). Jos on CarPro IronX:ää tai Wolf's Chem. De-Ironizeriä raudanpoistoon ja esim Autoglymin intensive tar remover tervan ja pienpoistoon, niin nämä ois suotavaa suorittaa. Jos vielä haluaa hifistellä niin claybarilla käy vanteet läpi kun ne on muuten pesty jo epäpuhtauksista.
Mikään vaha ei pysy vanteissaKAAN kauoa jos pohjat ei ole puhtaat, mitä tarkemmin jaksat pestä ja puunata vanteita ennen vahaamista sen kauemmin vaha pinnassa pysyy. Olettaen että peruspesuissa ei käytetä hirveen vahvoja liuottimia jotka poistaa vahaa aika ankarasti. SurfexHD 1:20 on ihan sopivan mietoa liuosta vanteiden peruspesuun. (Itse pesen kesällä vain joka toisessa pesussa liuottimen kera vanteita, muutoin pesen vaan foamlance + b-h autofoamilla. Pesen autoa kesällä pari kertaa viikossa.)
IMO synteettiset sealantit ovat parempia vanteille kun taas carnaubat on parempia kesävahoja maalipinnoille (enemmän kiiltoa). Talvivahaksi taas käyttäisin maalipinnallekkin FK1000P, koska se kestää miltei koko talven jos auton pesun suorittaa oikein.
Kysympäs tämän ketjun kautta eli minkälaista vahaa porukka suosittelis vanteille? kyseessä maalatut vanteet jossa 5 metallinkiiltävää puolaa. Kyseessä siis tälläiset vanteet
On kyllä ollu hyvä, vieläkään ei oo vaha pintaloppunu(no ehkä paras kiilto kadonnut:), ja ei oo pahan hintanen sarja, pesty talve aikana kuitenkin n.10-15 kertaa.
Nyt meinasin laittaa tuosta tuon 1.aineen, sitten tämän päälle poor boys black hole ja tuohon vielä tuo 3. aine. kannattaisko tuo 2.aine laittaa vielä ennen tuota Blakcholee??
Olen ihastunut Collinite 915 vahaan. Helkatin helppo levittää ja kiillottaa. Alle olen laittanut Colliniten 476s:ää, joten pohjakestokin on hyvä. Tuo siinä päällä, niin kiiltää hyvin ja lika lähtee.
btw se glymin kultasen kesto on aika heikko verrattuna noihin yllä oleviin.
glymin punanen käytännössä puhdista vaan peittää naarmut eikä se sovellu suojaksi eli päälle toinen vaha.
Rupeaa Collin 845 loppumaan ja vois kokeilla jotain muuta välillä. Mitäs suositellaan? Autohan on hopea ja pohjalle on tullut laitettua PoorBoysin White Diamondi ja Colli sen päälle. Eli nyt Collille korvaajaa.
Yleensä käsin vahaus, mutta pari kertaa on tullu koneellakin leviteltyä.
Se glymin kultainen on siihen päälle laitettava aine mikä kestää pidempään. Mutta noin yleisesti vahoista suosittelen collinitea. Hyvä ja kestää. Paras pinnoite varmaan tällä hetkellä on se CarPron c.quartz mutta käyttö vaati myllytetyn pohjan, kesto pitäs olla useampi vuosi. Se glymin keltainen on ilmeisesti aineena vähän saman tyyppinen (nestemäinen, ei tahnamainen, ja sisältää jotain hartseja, ainakin rätit sen kanssa on kertakäyttöisiä) mutta ei lähellekään yhtä hyvä.
Se Glymin punainen sitten lähinnä fillaa eli täyttää naarmuja, joten muutaman liuotinpesun jälkeen haalistuu taas. Mutta taitaa se olla yksi parhaista puhdistavista/peittävistä "vahoista" vaikkei itsellä kokemusta.
Monia eri vahoja on ollut käytössä, mutta itse olen tykästynyt tuohon Autoglym merkkiin. Mielestä hyvin helppo käyttöinen vaha. Viime viikonloppuna tuli oma audi kiilotettua autoglymin punaisella 3 otteeseen, kun oli päässyt maalipinta entisen omistajan käytössä hyvinkin haaleaksi...
Ei ole Bilteman savesta kokemusta. On niissä hieman eroja lähinnä kovuudessa. Clay kannattaa aina liottaa kuumassa vedessä ennen käyttöä että pehmenee ja aina kun tuntuu että jäykistyy kädessä (clay siis..).
En ole vielä koskaan clay bar -käsittelyä kokeillut, mutta mitenköhän on, uskaltaisiko käyttää tuota Bilteman tekelettä? Onko noilla clay bareilla hirveästikin eroa? =D
Noita ooppelin kuvia katsellessa tulee mieleen että vois oman ammeensa viedä puunattavaksi. Suosituksia Helsinki/pk-seutu hyvistä paikoista joissa hieman naarmuisen maalipinnan voisi elvyttää hyvään käyttökuntoon? Yrittäjän vakuutukset myös plussaa.
Toki. Pesut, putsit, pienpoistot ym teki auton omistaja joten niistä ei tarkempaa tietoa, mutta (mun) kiillotus meni kaavalla:
- Koneena Flex rotary
- ensin naarmunpoisto oranssi Hex Logic laikka ja Scholl S3 Gold tahna
- viimeistely sininen Hex Logic laikka ja Scholl S30+ tahna
- Lopuksi pintaan Finish Kare 1000P sealant käsin
N. 8-9h meni aikaa kahteen pekkaan että oli siinä hommansa mutta ei läheskään pahimmasta päästä.
Ennen clayta kannattaa ehdottomasti putsata pinta jollain pienpoistoaineella, mitä puhtaampi niin sen pienempi riski että clay naarmuttaa. Niitä on monenlaisia, yleensä nimestä löytyy sanat "tar" ja "remover".
Tässä muutama kuva yhdestä ooppelista jonka kiillotin eilen kaverin kanssa:
Koko stoori pesukinnas foorumilla, joka tosin nurin nyt.
Mitä ainetta muuten suosittelette tuon suolan ja pien poistoon auton pinnoilta? Pitäisi saada puhtaaksi tässä kunhan kesä koittaa ja sitten vaha pintaan.
Zachaeus. Mie laitoin itse diamondbritea viime syksynä. Pinta kestää kyllä todella hyvin ja aivan uudenveroisena. Naarmuja tulee kyllä mutta kiilto säilyy hyvänä. Pohjana oikeen hyvä, siihen on helppo laitaa kovavahaa pintaan niin saa ylläpidettyä kiiltoa.
Ääni myös Collinitelle. Todella hyvää tavaraa! Kaverin autossa ollut black hole + 476s pinnassa vuoden ja nyt alkaa olla siinä kunnossa, että on pakko käsitellä uudestaan. Oma autokin pysynyt talven hyvin puhtaana pelkillä peruspesuilla kun on AG SRP + 476s pinnassa.
Minkälaista vahaa suosittelette keltaiselle värille (Audi A3)
pinnassa vähän pikeä ja maalipinnassa hentoa pyörrettä,kun valoa vasten katselee.
Autoglymin vahoja (resin polish) olen käyttänyt.kiilto on hyvä mutta ei kestä.
Leave a comment: