Alkuperäinen kirjoittaja jiisimula
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Typ44 ohjausvaihde
Collapse
X
-
jiisimula
Olisit Rami sen heti sanonut..:) Kunnen mistään löytänyt asiasta juttua niin meinasin jo unohtaa koko C4 hammastangon..
Tiedätkö Rami saako tuohon C4 hammastankoon korj. sarjaa? Mieluusti kun mahdollisimman pitkään kestävää osaa autoon laittaisi.. - Vai onko se oikeasti vaan kestävempi, ja toiminee ns. bolt on typ44:ssa?
Jos jollakulla kokemusta Servotroic päivityksistä niin kokemuksia kehiin..
Comment
-
Hurjaa evoluutiota tuo C-sarjan tanko ei ole sitten typ43:sen jälkeen nähnyt. Alunperin se oli 75Bar, kesti maailman tappiin jos vain suojakumi pysyi ehjänä.
Rakenteellisesti typ44:sen tanko ei eroa 43:sta oikein mitenkään. Miulla on yksi C4:sen tanko ja vertailin sitä typ44/20V:n tankoon - ei silminhavaittavia eroja. Ainoa ero löytyi varaosanumerosta.
Itseasiassa tekee mieli kyseenalaistaa koko järjestelmäpaineen typ44:sta, miksi työntää suuritilavuuksinen 150Bar nestevirta hammastangolle ja pienitilavuuksinen 75bar nestevirta jarrutehostimelle? Voisiko olla että tilanne on paineiden osalta juuri toisinpäin? Jotenkin tulee mieleen että koko painehomma on vain 80-luvun painovirhe, jotka ei ole katsottu tarpeen oikastavaksi. Asiaa kun ajattelee hydraulipumpun näkökulmasta, ottaen huomieen mäntien poikkipintalat, luulisi hihnan ruveta luistamaan jossain välissä. Selviää vasta kun joku pistää painemittarit letkuihin ja toteaa mikä tilanne todellisuudessa on.
Veikkaus on että type43/44:sen korjaussarja käy 99% C4:sen tankoon. UUSI vaihtotanko GKN:ltä maksoi muistaakseni rapiat 600 euroa, joten hurjasti ei viitsi ottelua ottaa vuotavan tangon kanssa.
Btw, olen muuten käyttänyt synteettistä Febiä ( sitä kirkasta ) tuossa järjestelmässä, kylmänkesto on pirun paljon parempi kuin mineraalipohjaisella - ei tartte vaseeliinia talvipäivänä kierrätellä järjestelmässä (==paineet tappiin). Hyvin on pysynyt sisällä.
Yksi servotronicin ohjainmokkula on hyllyssä, joutilas, myydään tarjousten perusteella. Muuta tietoa tai tietoa systeemin konkreettisesta edusta minulla ei ole.
Comment
-
Korjaussarjassa tuli kieltämättä ylimääräisiä osia mukana, joten sama sarja käy varmasti hieman erilaisiin hammastankoihin.
Oman hydraulipuolen projektin jälkeen en ole havaittavaa vaseliinisoitumista talvipakkasilla havainnut. Hyvin se tuntuu mineraalinenkin pelaavan. Pelko synteettisen helpommasta ulosvuotamisesta tosin taisi olla hatusta temmattua. Samallaista litkuahan ne molemmat ovat lämmettyään.
Niin, miksi työntää 150bar juuri ohjauspuolelle. Tosin ikuinen vuotaminen antaisi jotain vinkkiä, että on jo suunnittelupöydällä mennyt letkut nurinpäin :)
Comment
-
Lisäksi tarvitaan vielä öljyletkujen (myös pumppu) liittimiin kuparitiivisteitä. Koot saa vertaamalla irroitettuihin, mutta ihan perus kupariprikoista on kyse.
Onko tietoa, että saisiko Motonetistä esim. jotain kuparitiivistelajitelmaa, josta löytyisi oikean kokoisia tiivisteitä?
Comment
-
Hammastanko odottelee asennusta.
Kasaaminen alkoi tökkimään sen metalliholkin takia ja aikaa meni
ainakin viisi tuntia.
Oli jo kerran paikoillaan, mutta sitten piti vielä ottaa uudestaan irti, niin ei sitä meinannut enään takaisin saada.
Lopuksi kyllästyin ja painoin sen väkisin holkin kanssa ja perillehän se tuntui menevän.
Se muoviprikka, jota jasso pähkäili, kuuluu sinne kolmen O-renkaan päätyyn ja tarkemmin sanottuna keskimmäiseen uraan, josta löytyy sille ihan oma syvennys, joka näkyi hämärästi jasson kuvissakin.
Kupariprikat oli 14mm sisähalkaisijalla ja niitä tarvitsee 4-kappaletta.
Yksi O-rengas jäi sarjasta ylimääräiseksi, mutta se on erikokoinen kuin jassolla ylimääräiseksi jäänyt.
Tuo on pieni, samanlainen kuin putkissa käytetään tai siellä keskiholkissa.
Itseasiassa siellä keskiholkissa oli tuo ylimääräinen O-rengas, vaikka sinne ainakin kuuluva O-rengas oli sen keskiholkkiin tulevan toisen tiivisteen kanssa jo valmiiksi kasassa, että saattaa olla oikeastikin ylimääräinen osa.
Comment
-
Auto on taas kasassa ja toistaiseksi en ole havainnut vuotoja.
Hammastangon säätö oli vähän kummallinen, kun tuntui, että vaihtoehtoina on naksahteleva (, kun auto ei käynnissä ja kääntelee pyöriä) tai hieman huonosti palauttava ohjaus.
-Toisaalta vanhat tiivisteet olivat aiemmin selvästi kuluneita ja kaikki paikat lillui öljystä märkinä, niin kai aavistuksen tahmeampi ohjaus tiukoilla tiivisteillä on sallittua.
Asennuksessa ei tullut muita ongelmia kuin se, että akkukaapeli roiskaisi pienet kipinät, kun tankoa paikoilleen sovitin. Ehjän kaapelin pitää kestää tuollaiset hipaisut, eli lisää remonttia tiedossa.
Koska kuvat on yleensä kivoja, niin alla muutama tärähtänyt/ylisuuri otos, jotka eivät aina aukea...
Muoviprikan ura
Muoviprikka paikoillaan
Heikoin lenkki?
Hammastanko kasattuna
Ja kiitokset jassolle selkeistä ohjeista, ne olivat korvaamaton apu!
Comment
-
Hyvä. Joskus vielä kun FAQ:iksi vääntäisi. Lupaan tehdä sitten, kun 200:senkin hammastanko kaipaa tiivistystä :)
Noita kahta kuvaa (Jussin ja minun ottamaani) kolmen o-renkaan päädystä vertailessa ja muistin lokeroita kaivellessa voin melko varmaksi väittää, että kyseessä on kaksi erilaista osaa. Tuossa Jussin osassa keskimmäinen ura on selvästi kahta muuta uraa leveämpi, kun taas minun osassa urat ovat kutakuinkin saman kokoisia. Lisäksi tuossa minun kuvassani ei tarkkaan katsottuna ole tuota kapeaa syvennysuraa. En myöskään muista, että olisi ollut erilainen tuo keskimmäinen ura, sillä olisin varmasti sitä jäänyt pohtimaan, miksi yksi ura eroaa muista urista.
Eli pieniä versioeroja on selvästikin olemassa.
Joko nyt Jussi on koko hydrauliikkapuoli tiivis?
Comment
-
Miten olin katsovinani, että se ura sieltä erottui. -Nyt, uudelleen katsottuna, näyttäisi tosiaan, ettei jasson kuvissa sellaista näy.
Hydrauliikkapuoli on pumpun ja hammastangon osalta nyt toistaiseksi kunnossa, mutta se paineletku pumpun ja pommin välillä näyttää hieman kostealle, että moottoripesun jälkeen tarvitsee vielä seurailla tilannetta, mutta mitään selkeitä vuotoja ei ole enään havaittavissa.
Kun täällä on käsitelty myös pumpun tiivistystä, niin kerrottakoon, että vaihdoin pumppuun muutaman O-renkaan korkkien alle, mutta mitään perusteellista läpikäyntiä en sille tehnyt.
Ja jasso, otitko silloin auki hammastangon päätyholkin/tulpan, joka tulee vasempaan pyöräkoteloon. Sinne kuuluu samanlainen O-rengas kuin Sinulta jäi yli.
Itse pähkäilin kanssa samanlaisen O-renkaan kanssa ja sitten löysin sen paikan, mutta pitkän tappelun jälkeen jouduin laittamaan vanhan O-renkaan sinne takaisin, kun uusi tärveltyi asennusyrityksessäni.
Comment
-
Toinen samaa kokoa (noin) oleva tuli sinne ohjauspyörältä tulevan akselin kohdille ja sen olet ainakin vaihtanut, niin kyllä näissä sarjoissa taitaa tosiaan ylimääräisiä osia olla.
Itse ostin samalla kaksi korjaussarjaa, niin ajattelin vielä laskea tuosta toisesta sarjasta O-renkaiden lukumäärän, kun jäi hämäämään se yksi ylimääräinen O-rengas, joka minulta jäi, että täsmääkö lukumäärällisesti vaihdetut tiivisteet toisen korjaussarjan tiivisteiden lukumäärään.
Comment
-
Minulla jäi kanssa tuo yksi o-rengas ylimääräiseksi, kun yhden vanhan vm84/85 hammastangon kunnostin itselleni. Myöskään sille muoviprikalle ei löytynyt sopivaa paikkaa eikä vanhassakaan sitä ollut, joten jäi ylimääräiseksi.
Itsekin ostin kaksi sarjaa, jos innostun tästä myös tuon uudemman tangon kunnostamaan. Taitaa vaan auto vaihtua ennen kuin saan aikaiseksi ;)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Petri TuomasMinulla jäi kanssa tuo yksi o-rengas ylimääräiseksi, kun yhden vanhan vm84/85 hammastangon kunnostin itselleni.
Itsekin ostin kaksi sarjaa, jos innostun tästä myös tuon uudemman tangon kunnostamaan. Taitaa vaan auto vaihtua ennen kuin saan aikaiseksi ;)
Ja niille tiedoksi, jotka suunnittelevat Motonetin tiivistesarjan hankkimista, niin Febi luki pussissa, eli ei varmaankaan jää hammastangon pitäminen tiivisteiden laadusta kiinni.
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja audiq...Kun täällä on käsitelty myös pumpun tiivistystä, niin kerrottakoon, että vaihdoin pumppuun muutaman O-renkaan korkkien alle, mutta mitään perusteellista läpikäyntiä en sille tehnyt.
.
Koska lujempia O-renkaita ei ollut saatavana, niin kokeillaan hydrauli-lukitetta O-renkaan avuksi.
Comment
-
Nyt on Motonetista ostettu hammastangon korjaussarja+suojakumi, saas nähdä milloin alkaa asennus...
Vai löytyykö vapaaehtoisia ko. homman suorittajaksi?
(toimitan hammastangon pestynä työpöydällesi)
-kohtuullinen korvaus menetetystä vapaa-ajasta suoritetaan.
Mikäli kiinnostaa niin ota yhteyttä privalla!
Comment
-
Hyvä jasso, jopas sattui sopivasti.
Vartuskellaan ohjeita.
- Kyllähän tuo homma varmasti itseltäkin hoituu, vaan se on kuitenkin senverran ilkeä irroittaa tuo hammastanko, ettei niitä ensikertalaisen mokia viitsisi siinä kohtaa tehdä. Meinaan jos se vaikka sattuisi vuotamaan taas...
Mutta kaipa se on uhrauduttava jollei vapaaehtoisia löydy...
Comment
-
Minulta tuo hammastangon tiivistys onnistuu. On yksi lötkön tanko tuossa odottamassa toimenpiteitä korjaussarjoineen, joten voin ihan hyvin tehdä molemmat kerralla.
Comment
-
-
Ja niille tiedoksi, jotka suunnittelevat Motonetin tiivistesarjan hankkimista, niin Febi luki pussissa, eli ei varmaankaan jää [COLOR=#ff0000]hammastangon[/COLOR] pitäminen tiivisteiden laadusta kiinni.
Kotona huomasin että sarja onkin merkiltään OSSCA. Pikainen kuukletus kertoo että "Laatu Varaosia Kiinasta"...
Näinköhän tuota arvaa tarjota tangon sisälle, on kuitenkin sen verran työlästä että ei viitsisi tiivisteiden laadun (?) takia uusiksi tehdä.
Comment
Comment