Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ44 ohjausvaihde

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Noniin, tänään olisi sitten tarkoitus laittaa nesteet sisään ja kone käyntiin testiä varten.
    Mulla on tuossa pullollinen LHM+:aa, koska Febin nestettä en Raumalta oikein löytänyt mistään. Mitenköhän se vaikuttaa tuohon systemiin? Uskaltaako laittaa? Järjestelmässä on varmaan vielä jonkin verran vanhaa litkuakin (ATF + Audin G2000).
    Mitä haittaa tuollaisesta väärästa nesteestä voi olla (kenties syövyttää)?

    Ei vaan viittisi pilata koko hommaa väärällä nesteellä...

    Comment


    • #32
      Laittaa sitä VAG:n omaa öljyä (G002000). 15e/litra, mutta eipä sitä enää pitäisi kulua. Ja kannattaa varmuudeksi puhdistaa koko järjestelmä vanhoista öljyistä. Onko varsinaista väliä, sitä en tiedä, mutta ainakin saa mielenrauhan.

      Skannasitko sivut?

      Comment


      • #33
        Eipä enää nesteongelmaa! Löysin Raumalta yhden liikkeen joka myy tuota Febin nestettä (siinä Kalliokamarin vastapäätä, taisi olla Laitinen tjsp. jos jotakin tämä tieto hyödyttää...). Hintaa oli 10,7e/litra.

        jasso: Skannailen sivut tänään illemmalla. Lähetän vaikka privaa silloin.

        Miten tuon systeemin voisi puhdistaa ennen täyttöä? Ohjausvaihde on tyhjä, mutta pumpussa on varmaan vielä jonkun verran mömmöä.

        Comment


        • #34
          Pyörittele pumppua käsin siten, että paineletkut on irti. Kyllä se tyhjenee.

          Jos systeemissä on ollut atf:ää, itse uhraisin yhden litran febiä puhdistukseen.

          Comment


          • #35
            Ok. Koitan pyöritellä.
            Skannasin kuvat, löytyvät täältä: http://koti.mbnet.fi/taavis/ohjausvaihde/

            Comment


            • #36
              Suurkiitokset -TS-:lle sivujen skannauksesta! Ei muuta kuin muljuttelemaan stefoja paikoilleen...

              Comment


              • #37
                Alkuperäinen kirjoittaja jasso
                Suurkiitokset -TS-:lle sivujen skannauksesta! Ei muuta kuin muljuttelemaan stefoja paikoilleen...
                Eipä tuo mitään. Löytyypähän nyt itseltäkin nuo, jos vaikka innostuisi räpläämään tuon vanhan ohjausvaihteen kuntoon joskus.

                Tässä tulee sitten tämän projektin loppuraportti (toivottavasti. Ilmoittelen kyllä jos yhtäkkiä alkaa vuotamaan):
                Eli pyörittelin pumppua hieman putsataakseni sitä vanhoista mömmöistä, mutta eipä sieltä mitään enää tullut. Johtuu varmaan aika pitkälti siitäkin, että ajoin pari päivää melko tyhjällä systeemillä.
                No, o-renkaat paikoilleen ja systeemi kasaan, eipä siinä sen kummempaa ollutkaan.
                Kyllä vähän jännitti kun laitoin ekan kerran auton käyntiin, mutta ei ainakaan ensitestauksilla näyttänyt vuotavan mistään.

                Nyt vaan pitäisi saada auto maalattua (pientä paikkamaalausta vaan) ja kasaan.


                Kiitokset kaikille mielenkiinnosta ja avusta!
                On tämä hienoa nykyään kun voi netin välityksellä saada lähes reaaliajassa asiantuntevaa ohjeistusta.

                Comment


                • #38
                  Eipä vielä lopetella.

                  Oikeastaan ainoa ongelma koko projektissa on hammastankoputken keskellä olevien tiivisteiden/stefojen vaihtaminen. Eli jonkin näköistä pitkää työkalua tuohon tarvittaisiin. Saisi osat nyt alkuun pois sieltä sisältä.

                  En vielä oikein päässyt käsitykseen siitä lähtee putken sisältä kaikki pois vai onko jokin osa kiinteä? Eli kyseessähän on tuo kohta, jossa hammastanko menee sylinterin puolelle. Lyödäänkö kaikki osat vain ulos? Eli lähtevätkö kaikki ohjausvaihteen puolelta näkyvät putkessa olevat osat irti?

                  TS:n kuvassa 5 on noista osista puhetta (räjäytyskuvassa osat 5,9 ja10). Kuvassa 6 on kerottu irroituksesta ja asennuksesta sekä siihen tarvittavasta työkalusta.

                  Comment


                  • #39
                    Kyllähän ne kaikki sieltä pois lähtee, muistelen vaan että vaati jonkinasteista suostuttelua. Lisäksi tuon viimeisen o-renkaan, eli lienee tuon nro 10:n, tuumattiin olevan sellaisessa paikassa, että jos sen sieltä pois kaivaa niin uuden paikalleen laittaminen ei välttämättä ole ihan triviaali juttu.

                    Tuon special tool 3086:n korvike rakenneltiin kierretangosta, pultista josta katkaistiin kanta ja parista isosta prikasta. Pultti ja tanko yhteen sellaisella jatkomutterilla, prikkaa pultin varteen migillä ja lopuksi tangon päälle puutarhaletkua suojaksi. Tuntui tuo asiansa ajavan noiden uusien osien paikalleenlaitossa.

                    Toisaalta täytyy muistaa, että lopputulos oli kuitenkin vuotava ohjausvaihde, tiedä sitten mikä loppujen lopuksi meni vikaan ;)

                    Comment


                    • #40
                      Elikkäs elikkäs...

                      Pikkuräikkäsarjan 6mm kiinteä kuusiokolohylsy sattui olemaan juuri sopivan kokoinen reikään. Kuusiokolopuoli ylöspäin ja pitkällisen pähkäilyn jälkeen otin timpurin vasaran käteen ja kalautin. Osat lähtivät kiltisti irti. Männäntapin stefahässäkkä siis lyödään hammastankoputken ohjausvaihteen puolelta sylinterin puolelle. (hammastanko tietysti puretaan ensin pois)

                      Oikea kokoamisjärjestys on tärkeä ja erityisesti täytyy ottaa huomioon muovistefan oikea asento.

                      Koko männäntapin stefähässäkkä kootaan seuraavasti:

                      Muovistefa asetetaan yhdessä o-renkaan kanssa metalliholkin sisään.
                      ---> url
                      Huomaa, että sininen muovistefa asetetaan viistopuoli metalliholkkiin päin.
                      ---> url
                      ---> url

                      Stefapaketti työnnetään paikalleen yhdessä metalliosan kanssa siten, että metalliosa jää sylinteriin päin ja stefapaketti hammastankoputken keskiseinämän ja metalliosan väliin.
                      ---> url

                      Keskiseinämän ja stefapaketin väliin tulee vielä yksi iso o-rengas, joka näkyy pohjalla. Se pitäisi saada irti esim. rautalangalla keskiseinämän kohdalla hammastankoputkessa olevasta pienestä reiästä irrottamalla. Takaisin laitto onnistuu jollain painamalla.


                      Sitten ei muuta kuin kokoamaan kyseinen hässäkkä. Saa nähdä miten onnistuu...

                      ------------
                      Voi perse! Oliko se muovistefa sittenkään noin päin... 80% varmuudella se oli noin päin, mutta mutta...
                      Viimeksi muokannut jasso; 28.12.2010, 22:04. Perustelu: kuolleet linkit

                      Comment


                      • #41
                        Ja mihinköhäs nämä korjaussarjan osat mahtavat tulla. Purettaessa ei tullut vastaan. Toinen on muovinen porrastettu prikka, joka on halkaistu ja toinen vaahtokuminen paksu prikka.
                        Viimeksi muokannut jasso; 28.12.2010, 22:05.

                        Comment


                        • #42
                          Se muovinen prikka löytyi minulta purettaessakin, tuli siihen "end tubeen" (Bentleyn räjäytyskuvassa osa 1), samaan koloon yhden niistä kolmesta o-renkaasta kanssa. Sen sijaan sille vaahtokumiselle prikalle ei kyllä keksitty yhtään mitään käyttöä, sellaista ei tosiaan purettaessakaan löytynyt.

                          Comment


                          • #43
                            Voisiko tuo vaahtomuovi olla mahdollisesti osa 14 Bentleyn ohjeissa? Damper eli suomeksi iskunvaimennin.

                            Comment


                            • #44
                              Vaahtomuovi kyllä mitä todennäköisemmin tulee tuonne -->kuva. Eli se toimii iskunvaimentimena (Bentleyn ohjeissa osa 14 damper).

                              Kahdelle korjaussarjan osalle ei tosin tahdo löytyä paikkaa. Toinen on n. 40x2,5 o-rengas ja toinen se muovinen prikka. Ainoa paikka mihin tuon kokoinen o-rengas kävisi on ohjausvaihteen ja hammastankoputken liitos
                              .
                              Tuohon paikkaan tulee kuitenkin 40x1,5 o-rengas. Sellainen siinä oli ja sellainen siihen kuuluu myös Bentleyn ohjeen mukaan. (Kuvassa molemmat renkaat, oikea ylempänä ja ylijäävä alempana)
                              Ehkä tuo o-rengas ei tähän malliin tulekaan.

                              Muoviprikka ei oikeen tahdo sopia Villen kertomaan paikkaan sylinteriputken uraan. Jos prikka on alimmassa eli halkaisijaltaan pienimmässä urassa jää se harottamaan ikävästi eikä sylinteriputki enää mahdu paikalleen. Prikka kävisi nätisti suoraan hammastankoputkeen, mutta sylinteri putkeen se ei oikein tahdo mitenkään istua. Kumma juttu kun itselläni ei kyseistä osaa tullut purettaessa lainkaan vastaan.

                              Ilman näitä kahta osaa, voisi koko paketin jo koota.
                              Viimeksi muokannut jasso; 28.12.2010, 21:54. Perustelu: kuolleita linkkejä

                              Comment


                              • #45
                                Josko ohjausvaihteesta on vähän eri revisioita ja kaikkia osia ei olekaan tarkoitus käyttää kaikkiin versioihin? Tuli vaan mieleen.

                                Comment


                                • #46
                                  Näin todennäköisesti. Ei kun kasaan vaan.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Sain kuin sainkin oman 100-85:n menemään katsastuksesta läpi vain vaihtamalla pumppuun uudet tulpat, 5-6 kpl. Ostin ne Merteilista.

                                    Öljynä olen käyttänyt tässä viimeiset 10 vuotta Shellin DONAX TA:ta ilman mainittavampia sivuvaikutuksia. Toisessa vanhuksessa raidetangon vuoto on ollut jo vuosikaudet niin massiivista, ettei siihen mitään kalliimpaa kannattanut laittaa.

                                    Ostin tuota öljyä paikallisen Shell-kauppiaan kautta 20 litran pöntön noin 7-8 vuotta sitten.
                                    Pumpun ja raidetangon vaihto on niin kallista puuhaa, että öljyä kannattaa laittaa jos vaan saa katsastuksesta läpi.

                                    Tämmöistä autoa EI IKINÄ saa viedä katsastukseen lämpimänä päivänä.....(nimim. kokemusta)

                                    Biltema myy 2,35 eur/pullo ohjaustehostimen tiivistysainetta, tehosta ei oo tietoa kun rupesi pitämään tulppien vaihdollakin. Mutta vuotavan pumpun tai ohjausvaihteen tapauksessa tätä halvempaa korjausta ei ole olemassakaan.
                                    Fortella on myös korjausainetta sinappituubin kokoinen paketti, maksaa noin 20 eur tms.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Pumpun tulppien vuotoon olisi riittänyt pelkkä o-renkaidenkin vaihto. Todettu.

                                      Ei tuo korjaussarjakaan ohjausvaihteeseen kovin kallis vaihtoehto ollut. Saa nähdä tuleeko pitämään.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Juu. Riittäisi hyvin pelkät O-renkaatkin, tulpat vaan on yleensä niin tiukassa, ettei niitä kannata kiertää takaisin, kun tahtoo se ristipääkuvio kärsiä irrottaessa.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Onkohan Taavin kuvia kellään tallella kun nuo linkit eivät enää tunnu toimivan. Ei muuten mutta nyt on yksi vuotava ohjausvaihde ja hikoileva pumppu.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Pitäisi jossain välissä hoitaa vielä pumppu lopullisesti kuntoon, kun jäi se keskimmäinen o-rengas vuotamaan. Ei löytynyt silloin mistään sopivaa ja ajattelin kokeilla vanhalla. Kunhan jostain nyt löytäisi siihen sopivan. Täytyy laittaa kuitenkin vielä jotain tiivistetahnaa/lakkaa lohkojen väliin. Kannattaakohan laittaa o-renkaisiin vai vain lohkon pintaan lakkaa/tahnaa?

                                            Oliko muuten pumppuihin myynnissä vielä jossain tiivistesarjoja?
                                            Viimeksi muokannut jasso; 28.12.2010, 21:55. Perustelu: kuolleita linkkejä

                                            Comment


                                            • #52
                                              Orig. Tiivistesetti: 026 198 049 B tai Lemförder 10019

                                              Comment


                                              • #53
                                                Laakkoselta kenties? Ja hinta oli suurinpiirtein?

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Laakkosella hinta reilu 50e.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Suolainen hinta. Täytyy jostain hommata vain se yksi o-rengas ja tiivistetahnaa.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Ihan typ44 hammastanko remppaa suunnitellen (edessä lienee mullakin jossain vaiheessa), niin kannattaako hankkia jokin korj. sarja vai kääntyä paikallisen VAG huollon puoleen ja hankkia uutena/vaihto-osana koko osa? -Muualla maailmassa edullisempaa hankkia kuin Suomen VAG tiskiltä?
                                                      Hintaluokkia eri vaihtoehdoille?

                                                      Mihinkään "ehkä toimii-ehkä ei" jumppaa ei kiinnosta ryhtyä.

                                                      Itse en aio käsiäni ko. jumpassa isommin liata kun ei ole paikkaa missä ko. hommaan ryhtyisi..

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Uutena maksaa aivan liikaa. Käytettynäkin ehjät Suomessa jopa ~500e. Esim. Saksasta löytyy hintahaarukkaan 250-500e. Itse yhden ~300e hammastangon Saksasta olen hankkinut. Varsin hyväkuntoinen, mutta kesti reilun vuoden kunnes alkoi valskata.

                                                        Motonetistä saa ainakin vielä korjaussarjaa hintaan 30e.
                                                        HAMMASTANGON TIIV-/KORJ.SARJAT AUDI 100
                                                        100 Tehostetun ohjausvaihteen hela+tiivistesrj. . . . . . . tuote: 17-9014 . . . . hinta: 29.90e
                                                        On hyvinkin mahdollista, että välttämättä ei kyseisiä sarjoja enää niiden varastosta loputtua saa tilattua.

                                                        Hinta ei ole lainkaan suolainen. Itse olen yhden hammastangon onnistuneesti korjannut ja toiminut jo pari-kolme vuotta tiiviinä. Tarvitsee vain aikaa, hyvät hermot, tarkkuutta sekä hieman kyllä onneakin - kuten aina.

                                                        Voin suositella täysin tuota korjaussarjaa vaihtoehdoksi. Remontin yhteydessä ehdottoman tärkeää on saada myös koko tehostinpiiri tyhjäksi vanhoista öljyistä ja vain ja ainoastaan puhdasta G002000:sta tilalle.

                                                        Yllä olenkin projektistani jo kirjoitellut. Muita aihetta sivuavia ketjuja:
                                                        http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=6269
                                                        http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5158

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Joo, käytetty ei ole vaihtoehto, ellei satu saamaan halvalla (ja mukana aukottomat todisteet että osa maks 50tkm ajettu ja uudehko:) )

                                                          Pitänee tutkia tuota korj. sarjaa. Onko miten työläs (miten monta tuntia korj. sarjan asentelu vienee) vaihtaa? Ja mitä kaikkea esim. nuot VAG tiskin korjaussarjat sisältää? Uudet suojakumit etc? Mitä muuta pitää/kannattaa vaihdella samalla kertaa..?

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Motonetin korjaussarjan lisäksi tarvitset hammastangon suojakumin (Motonet, 17-3331). Itse sarja sisältää kaiken tarvittavan hammastankoon/ohjausvaihteeseen. Alkuperäinen suojakumi on kuitenkin vaihdon tarpeessa. Lisäksi tarvitset tehostimen öljyä ainakin kaksi purkkia (hieman kannattaa uhrata järjestelmän huuhteluun), joko marmoritiskiltä alkuperäistä G002000:sta tai sitten Febin vastaavaa M6162:ta. Febin synteettinen versio on S6161. Lisäksi tarvitaan vielä öljyletkujen (myös pumppu) liittimiin kuparitiivisteitä. Koot saa vertaamalla irroitettuihin, mutta ihan perus kupariprikoista on kyse.

                                                            Ainoa erikoistyökalu, jonka tarvitset on työkalu, jolla lyödään hammastangon sisään holkki tiivisteineen. Itse tein sellaisen sopivan kokoisesta hylsystä, jota hieman paksunsin hammastangon putken sisähalkaisijaa vastaavaksi kiertämällä teippiä riittävästi hylsyn ympärille.

                                                            Aikaa kannattaa varata vähintään viikonloppu, jottei tule liian kiire ja hätäinen työnjälki. Perjantaina/lauantaina hammastanko irti, lauantaina hammastangon tiivistys ja sunnuntaina paketti kasaan sekä öljyjen lotraus. Itse tehollisia työtunteja ei osaava nyt niin älyttömästi tarvitse. Jokainen kolmesta työvaiheesta vie luultavasti n.2-3tuntia(?). Kannattaa kuitenkin panostaa tarkkuuteen ja järjestelmälliseen havainnoimiseen, jotta osat osaa myös kasata takaisin ehjinä. Ohjeista huolimatta kiinnitä huomiota eritoten hammastangon sisällä olevien osien järjestykseen ja asentoihin niitä irroitettaessa, jotta laitat ne myös oikeinpäin takaisin.

                                                            edit: synteetti vs. mineraali

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Näyttää siltä että paikoilleen menee jossain vaiheessa C4:n hammastanko. Saksassa tuntuu asiasta olevan kokemusta tätä takapajulaa enemmän, ja näin ollen mielessä kummittelee myös servotronic.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X