Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ44 ohjausvaihde

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Typ44 ohjausvaihde

Tuttu aihe, mutta kysellään nyt kuitenkin. Satku päätti yllättää näin hyvien kelien kunniaksi ryhtymällä laskemaan hydraulinesteitä alleen. Pienen tutkinnan jälkeen paikansin todennäköisimmän lähteen, ohjausvaihteen/hammastangon vasemmanpuoleinen kumi on rikki aika ikävästi ja tuota puristelemalla sisältä valuu nestettä käsille.

Pelkän kumin vaihto kun ei taida riittää, nesteen jostain sinne sisälle eksyessä, niin onko kellään viimeaikaisia, tai vaikka vanhempiakin kokemuksia noista korjaussarjoista, ainakin Motonet näkyy kauppaavan 30 eurolla tehostetun ohjausvaihteen hela+tiivistesarjaa. Onko tuollaisen vaihtaminen millainen homma ja onko siitä hyötyä?

Tehdaskunnostetut ohjausvaihteet taitavat maksaa nekin aika mukavasti? Näin kesätyöttömänä opiskelijana hieman ahdistaa tuollaiseen 20 vuotta vanhaan autoon kovin suuria rahoja tässä kohtaa pistää. Harmi vaan ettei tuosta raaski luopuakaan kun sitä nyt on tullut kunnostettuakin, ja mukava on ajella :)

Noita korjaussarjoja on asennettu vaihtelevalla menestyksellä. Joskus pitää, toisinaan taas ei. Tapauksessasi lienee taloudellisesti järkevintä yrittää kunnostaa vanhaa, jos sen itse pystyt tekemään.
    Varaa riittävästi aikaa ja tupakkia, ovat yleensä tottuneet pysymään kiinni rintapellissä. Varsinkin kun paikka on kohtuullisen ahdas,

Comment

BTW:
      Tietääkö kukaan ketään joka rahaa vastaan tuon työn tekisi?
      Tulossa on sama juttu itsellenikin.

Comment

Nostetaanpa tämä aihe taas esille, eli nyt se alkaa olla huoltokunnossa minullakin tuo ohjausvaihde. Viitaten edelliseen viestiini että osaatteko antaa vinkkiä kuka tuommoisen voisi korjata täällä pääkaupunkiseudun alueella ?

Saa laittaa privaakin.

Comment

No onpas kummallista...
          Itsellä alkoi myös typ44:n ohjausvaihde pienen tiputtelun jälkeen vuotamaan oikein urakalla "etelänmatkan" aikana. Niin ainakin uskoisin, koska nestettä meni puoli purkillista päivässä. Vian luulen johtuvan ohjausvaihteesta, koska vaihdelaatikko on ainakin todella märkä päältä koko ajan.
          Jos tuo johtuu jostain muusta, niin viisaammat kertokoon. Olisi nimittäin kiva tietää ennenkuin purkaa koko systeemin...

Kuten threadin aloittaja, en myöskään minä - näin kesätyöttömänä opiskelijana - viitsisi tuohon suuria summia pistää. Eli homma hoidetaan itse, kävi miten kävi.

Mielessä onkin muutama vaihtoehto. Viisaammat ja kokeneemmat voisivat johdattaa minut oikeille teille ja kertoa, mikä näistä on se vähiten huonoin.

Vaihtoehdot ovat tässä:

1. Puran vuotavan osan pois (eli vissiin sitten koko ohjausvaihteen) ja otan vanhasta varaosta-autostani (vm. 1983, uusi korimalli) ohjausvaihteen, joka ei muistaakseni vuotanut (tässä autossa vuosi pumppu, jonka takia ajoin noin 2 vuotta ilman tehostusta, systeemi tyhjänä).
          Onko mahdollista, että tuo tyhjänä ajaminen olisi vaurioittanut tuota ohjausvaihdetta, jonka takia se ei toimisi?

2. Korjaan vuotavan ohjausvaihteen jollain korjaussarjalla ja toivon, että jäisi pitämään.

3. Korjaan vanhasta autosta ottaman ojausvaihteen korjaussarjalla ja laitan sen uuteen (tämä, jos tyhjänä ajaminen on mahdollisesti hajoittanut sen).

4. Yritän hommata jostain ehjän käytetyn ohjausvaihteen suhteellisen huokealla hinnalla. Tämä taitaa olla kuitenkin käytännössä mahdotonta?...
          Jos jollain kuitenkin on ehjä tällainen ja siitä haluaisi luopua, niin pistäkää ihmeessä viestiä tulemaan! Parasta olisi, jos löytyisi jopa Rauman lähistöltä.

Kaikenlainen apu on enemmän kuin tervetullutta, ja jos tuossa hommassa on jotain erikoista huomautettavaa (esim. joku osa tarvitsee ehdottomasti vaihtaa tai on vain yksi oikea tapa irroittaa ohjausvaihde), niin pyydän; kommenttia kehiin vaan!!!

Voin myös raportoida homman etenemisestä, jos jotakuta tämä kiinnostaa.

Viikonloppuna olisi tarkoitus tämä homa aloittaa, olutta ja tupakkaa on tuon "etelänmatkan" johdosta varattu tarpeeksi.

Comment

TS, pistä raportti vaan tulemaan kun sitä on.

Comment

Hämäriä muistikuvia irroituksesta: Hydrauliikkasäiliö pois pidikkeestä ja muutkin tiellä olevat tilpehoorit sivuun. Hydletkut irti ohjausvaihteesta. Raidetangot irti ohjausvaihteen päästä. Kuskin jalkatilassa kumarrellen ( pitiköhän irroittaa "hylly" tieltä) irti ohjausakseli ohjausvaihteesta. Voi merkata missä asennossa ko akseli oli vaikka tussilla, jotta ratti tulee samaan asentoon paikalleen laitossa? Ohjausvaihteen kiinnitykset irti. Vasemman etupyörän (pois tieltä häiritsemästä) kotelossa on aukko, mutta en muista vedettiinkö ohjausvaihde siitä pois vai irroitettiinko kiinnityspultteja. Toivottavasti paremmin muistavat korjaavat/lisäävät parempaa tietoutta. Pienellä budjetilla kannatta kokeilla korjaussarjaa. Vaihto-osana esim saksassa taitaa maksaa kunnostettu satoja euroja? Hyvät käytetyt ovat kiven alla. Ilman hyrdöljyjä ajetulla hammastangolla taitaa olla tiivisteet menneet?

Comment

jorma _niemi:lle kiitos vinkeistä. Pitänee käydä hakemassa tuollainen korjaussarja Motonet:stä.

Jos jollain on vielä kullanarvoisia vinkkejä operaatioon liittyen, niin kuuntelen mielelläni lisää.

Voiko tuohon laittaa myös jotain muuta kuin Audin omaa, 20 euroa litralta maksavaa, öljyä? Jostain joskus olin kuulevinani, että Shellin kirkas hydrauliikkaöljy kestäisi tuon paineen...

Raporttia tulee kun saan vehkeen korjattua (lue: jos sattuu tarpeeksi hyvä tuuri käymään ja saan systeemin pitämään paineet sisällä kirjoitushetkeen asti).

Comment

Ainakin Merteil myy vastaavaa tavaraa toisella merkillä vähän halvempaan hintaan. Erittäin vuotavissa järjestelmissä on käytetty myös tavallista ATF:ää.

Comment

Motonetistäkin saa vastaavaa tavaraa noin puoleen hintaan. Tuotemerkki taisi olla Debi (?) Mielenkintoinen ratkaisu olisi koittaa citroenin hydrauliikkanestettä, joka on melko edullista, mutta Pentosin:in tuote sekin. Ja vielä liki oikean väristä. Itse olen moista kokeillut joskus hätätilassa, ei ollut mitään ongelmia. Luulisin (MUTU), että parempi se, kuin ATF.

Comment

Vähän aikaa sitten kävin hakemassa Merteilistä Audin vihreää lientä. Valmistaja oli Febi ja 2 litrasta maksoin tasan 20e.

Comment

Just. Febi on se tuotemerkki ja sitä saa Motonetistä suunnilleen samaan hintaan.

Comment

Kerrotaas nyt miten tuo remppa mulla sitten lopulta meni. Ensimmäinen ongelma tuli ohjausvaihteen kuskinpuoleisen päädyn irroituksesta, alempi pultti hieman kannastaan pyöristynyt ja erittäin tukevasti kiinni. Lopulta sitten dremelillä pyöräkotelosta pulttia särki, vaan kun sopivasti väänsi niin ýllättäen murtui siitä ohjausvaihteesta sitten pala pois. Tässä vaiheessa suunnittelin auton muuttamista vaikkapa parvekekalusteeksi, sellainen kuution muotoinen pöytä olisi varmaan ihan hieno ;)

No, korjaussarjalla yritettiin korjata kaverin vanhaa, vuotavaksi tiedettyä vaihdetta. Ilman ohjeita en edes harkitsisi, Bentleyn ohjeillakin joutui suorittamaan aikamoista mietiskelyä välillä. Tarvitaan mm. yksi pitkävartinen erikoistyökalu jolla painetaan pari tiivistettä paikalleen, tehtiin sellainen itse kierretangosta, prikoista, pulteista jne. No, joku meni pieleen koska tuo korjattu sitten vuoti itsensä täytön jälkeisenä yönä tyhjiin. Saldona siis yksi hukkaan mennyt korjaussarja ja pari vuotavaa ohjausvaihdetta, joista toisen kiinnityskorvakekin rikki.

Vaan kun autoa ei ollut varaa ruveta vaihtamaan ja ajoon piti saada niin tilasin sitten Vammalasta J.Lehtiseltä kahden vuoden takuulla olevan kunnostetun hammastangon. Vanha meni vaihdossa, ja hinta oli jossain 500 euron kieppeillä. Kyllähän tuo kirpaisi, mutta nyt on toiminut ja onpahan takuutakin siksi aikaa kun tuo auto (toivottavasti) minulla vielä on.

Muutenkin oli hyvä palvelu ja sain hyviä neuvoja, joista mainitsemisen arvoinen lienee se että n. 98% vuototapauksista se vuoto on siellä repsikan päässä ohjausvaihdetta, eli säästää paljon työtä ja vaivaa jos irroittaa sen itse hammastangon kulmavaihteesta ja jättää kulmavaihteen autoon. Mulla nyt tietenkin vaihdettiin se kulmavaihdekin sitten kun vanhasta murtui korvake.

Irroittaminen ja takaisinlaitto itsessään on kokonaisenakin melko helppoa, ja mahtuu ulos sieltä repsikan pyöräkotelon reiästä ainakin raidetangon irroittamalla. Hydrauliputkien banjojen saaminen paikalleen saattaa vaatia vähän sorminäppäryyttä.

Henkilökohtainen mielipiteeni aiheesta on, etten toista kertaa ala noitten kanssa ihan helpolla touhuamaan, ja järkevin vaihtoehto olisi varmaankin ollut tehdä jo kauan sitten se konversio matalapaineisempaan hydrauliikkaan ja jarrujen alipainetehostukseen.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja ville
                            Kerrotaas nyt miten tuo remppa mulla sitten lopulta meni. Ensimmäinen ongelma tuli ohjausvaihteen kuskinpuoleisen päädyn irroituksesta, alempi pultti hieman kannastaan pyöristynyt ja erittäin tukevasti kiinni. Lopulta sitten dremelillä pyöräkotelosta pulttia särki, vaan kun sopivasti väänsi niin ýllättäen murtui siitä ohjausvaihteesta sitten pala pois. Tässä vaiheessa suunnittelin auton muuttamista vaikkapa parvekekalusteeksi, sellainen kuution muotoinen pöytä olisi varmaan ihan hieno ;)

No, korjaussarjalla yritettiin korjata kaverin vanhaa, vuotavaksi tiedettyä vaihdetta. Ilman ohjeita en edes harkitsisi, Bentleyn ohjeillakin joutui suorittamaan aikamoista mietiskelyä välillä. Tarvitaan mm. yksi pitkävartinen erikoistyökalu jolla painetaan pari tiivistettä paikalleen, tehtiin sellainen itse kierretangosta, prikoista, pulteista jne. No, joku meni pieleen koska tuo korjattu sitten vuoti itsensä täytön jälkeisenä yönä tyhjiin. Saldona siis yksi hukkaan mennyt korjaussarja ja pari vuotavaa ohjausvaihdetta, joista toisen kiinnityskorvakekin rikki.

Vaan kun autoa ei ollut varaa ruveta vaihtamaan ja ajoon piti saada niin tilasin sitten Vammalasta J.Lehtiseltä kahden vuoden takuulla olevan kunnostetun hammastangon. Vanha meni vaihdossa, ja hinta oli jossain 500 euron kieppeillä. Kyllähän tuo kirpaisi, mutta nyt on toiminut ja onpahan takuutakin siksi aikaa kun tuo auto (toivottavasti) minulla vielä on.

Muutenkin oli hyvä palvelu ja sain hyviä neuvoja, joista mainitsemisen arvoinen lienee se että n. 98% vuototapauksista se vuoto on siellä repsikan päässä ohjausvaihdetta, eli säästää paljon työtä ja vaivaa jos irroittaa sen itse hammastangon kulmavaihteesta ja jättää kulmavaihteen autoon. Mulla nyt tietenkin vaihdettiin se kulmavaihdekin sitten kun vanhasta murtui korvake.

Irroittaminen ja takaisinlaitto itsessään on kokonaisenakin melko helppoa, ja mahtuu ulos sieltä repsikan pyöräkotelon reiästä ainakin raidetangon irroittamalla. Hydrauliputkien banjojen saaminen paikalleen saattaa vaatia vähän sorminäppäryyttä.

Henkilökohtainen mielipiteeni aiheesta on, etten toista kertaa ala noitten kanssa ihan helpolla touhuamaan, ja järkevin vaihtoehto olisi varmaankin ollut tehdä jo kauan sitten se konversio matalapaineisempaan hydrauliikkaan ja jarrujen alipainetehostukseen.
                            Julmaa tekstiä....
                            500 euroa ei yksinkertaisesti ole varaa laittaa tuohon remppaan. Jos korjaussarja kuitenkin on niin mahdoton asentaa, niin luulen, että minun tapauksessa on järkevintä koittaa tuota vanhan varaosa-Audin ohjausvaihdetta tuohon.

Comment

Aihetta sivuten. Viimeksi, kun perheeseen ostettiin tuota kuluvan sorttista öljyä, oli se audillakin Febin pullo audin tarralla ja hintakin oli inhimmillisempi.

Comment

Noniin, nyt on ensimmäinen päivä takana! Aloitus hieman venähti, tuontioluella oli näppinsä asiassa...

Pannaan sitten pientä raporttia kehiin.

Aamulla (noin 16:30...) päätin sitten aloittaa tuon projektin, jos vaikka saisi ennen koulujen alkua ja muuttoa tämän valmiiksi.
                                Ensimmäinen päivä meni kokonaan vanhaa vaihdetta irroittaessa.

Ekaksi irroitin öljysäiliön ja muutaman letkun siitä. No, hommahan lähti heti alussa lupaavasti käyntiin ja onnistuin hajoittamaan siitä säiliöstä yhden letkunkiinnikkeen (ylimmän, siinä mustassa kannessa olevan). Luojan kiitos, että omistan tuon varaosa-Audin!

Sitten tulikin päivän suurin säikähdys ja masennuksen aihe. Neste oli punertavaa!
                                Olen itse lisännyt systeemiin litran vihreää litkua, joten sävy ei ollut ihan ATF:n värinen, mutta se johtui tod.näk. juuri siitä minun lisäyksestä.
                                Eli joku on näköjään mennyt laittamaan siihen ATF:ää!

Joten kysymys kuuluu, minkä verran ATF tekee tuhoja tuossa systeemissä (vai tekeekö)? Tuosta vanhasta Audistani on joskus systeemi puhdistettu juuri tuosta samasta syystä. Maksoi silloin muistaakseni 3000mk. Toisaalta nyt pitäisi koko systeemin olla suht tyhjä, koska neste on vuotanut pois.

Seuraavaksi meninkin sitten itse kohteen kimppuun ja sitä sitten irroittelinkin koko päivän. Noin kello 21:00 oli mötti irti. Ihan noin yksinkertaista, kuin ville sen kuvaili, se ei ollut. Koko vehje ei oikein mahtunut oikeasta raidetangon kotelosta (toisaalta, en ottanut raidetankoa irti). Mutta suuren kikkailun ja kiroilun jälkeen sain sen irti.

Nyt pitääkin sitten miettiä, mitä teen. Vanhassa Audissani olisi tuollainen, joka ei tietääkseni vuoda, mutta kun katsoin sitä tänään lähempää, niin huomasin toisen kumeista olevan rikki ja samalla hieman öljyä siinä. Joten eipä sekään välttämättä kauaa kestä...
                                Korjaussarjakin on näköjään suurta arpapeliä...
                                Varaosahaku.fi kertoo, että tuollaisen saisi 250:lla eurolla. Mahtaakohan näissä olla minkäänlaista takuuta?
                                Tuollaisen ostaminen tarkoittaisi opintolainaa ja koko syyslukukauden makaronikuuria...

Huomenna yritän tehdä jonkinnäköisiä päätöksiä tämän projektin suhteen..

Alkuperäinen kirjoittaja Jarkko Kalsi
                                Aihetta sivuten. Viimeksi, kun perheeseen ostettiin tuota kuluvan sorttista öljyä, oli se audillakin Febin pullo audin tarralla ja hintakin oli inhimmillisempi.
                                Ostitko Raumalta sieltä Audi-liikkeestä (prkl ku ei muista nyt nimeä...)? Jos kyllä, niin milloin? Itse kävin kesän alussa hakemassa litran pönikän sieltä ja maksoi inan verran yli 20e.

Edit: Pientä kieliopillista hienosäätöä.

Comment

Itseasiassa isä osti tuon pullon, mutta kai se Auto Kairasta oli ja parin kuukauden sisään.

Comment

Yllättäen yksi ongelmainen täällä lisää.

Nesteeksi vuotavaan järjestelmään eräs Tamperelainen Audi-korjaamo suositteli LHM+:aa, eli sitä mitä sitikoissa käyttävät. Sanoivat että toimii ok ja on puolet halvempaa. No sitä olen käyttänyt kohta kaksi vuotta eikä tilanne ole muuttunut suuntaan eikä toiseen. Viime kesänä meni ehkä neljä litraa nestettä ja talvella ei tarvinut juuri lisäillä. Tänä kesänä on mennyt reilu litra, ilmeisesti edellisen kesän helteet aiheuttivat suuremman menekin. Merkkeinän olen käyttänyt Bosch:a, Dupont:a tjsp. sekä bilteman versiota aiheesta. Nyt on kontissa sellainen sitikan merkeillä varustettu pullo kun oli Bosch Motonetistä loppu. Hinta kaikilla ollut siinä 7-8 euroa.

Hammastankoja kyselin aikoina romikselta ja jostakin Lahtelaisesta purkuosaliikkeestä olisi irronnut halvin hintaan 90e. Väittivät ehjäksi ja antoivat takuun, mutta eipä se teitty paljon lämmitä kun tekee kauhea työn ja huomaa saaneensa rikkinäisen osan. Jäi kuitenkin ostamatta kun ei jaksa alkaa laittamaan ennen kun on pakko. Ja tuollakin hinnalla saa jo reilusti parin vuoden nesteet. Ne tehdaskunnostetut tosiaan maksaa luokkaa 400-500 euroa paikasta riippuen.

Korjaussarjoista samaisessa Audi-huollossa sanoivat, että enää eivät laita koska saattaa olla että korjaus toimii vain muutaman viikon, hyvällä säkällä voi toimia pitkäänkin. Ennen vanhaan oli kuulemma parempi laatuisia korjaussarjoja kaupan. Teidä häntä sitten.

Comment

Noniin, pannaas vähän päivitettyä tietoa projektista.

Eli, koska noita ohjausvaihteita on vähän hankalaa saada käytettynä, ja halvin minkä näin maksoi 250e, oli pakko keksiä jotain muuta.
                                      Korjaussarjan kanssa en viitsinyt lähteä näpertelemään, jos todellakin on niin arpapeliä kuin huhu kertoo. Vanhassa Audissa näytti kyseinen kapistus jo aika väsyneeltä, kumit monesta kohtaa rikki ja yltä päältä ruosteessa, eli ei sitäkään viitsinyt laittaa.

Tulipa sitten idea, että katsellaan, olisiko tuolla etelässäpäin samantyylistä Audi-klubia ja foorumia.. No, olihan sielläkin!
                                      Kun kerran kieli on hallussa ja suhteita sinne päin löytyy, niin ei muuta kuin etsimään. Typ44:n ohjausvaihteita löytyi paljon, hinnat siinä 500 EEK paikkeilla (tämä siis noin 30e...). Ajattelin että mikäs siinä, voisihan sitä koittaa, vaikka sika säkissä täytykin ostaa. Täällä maksaa pelkkä korjaussarja saman verran.
                                      Tässä vaiheessa mainittakoon, että Eestistähän tässä nyt on kyse (jos joku ei tuota "etelä" -vertausta vielä tajunnut ;)...

Tänään "kontaktini" on sitten käynyt hakemassa osan, ja oli kuulemma ollut hyvässä kunnossa päältäpäin. Kumit ehjiä ja niin päin pois. Hinta oli juuri se 500 EEK Itse saan sen käsiini ensi viikonloppuna, joten siihen asti täytyy jännittää. Jos vaikka kerrankin kävisi mäihä ja olisikin toimiva osa..

Tässä vaiheessa sitten on hyvä tehdä autoon tällaista pikkuremppaa, korjailla maaleja ja sen sellaista mukavaa ja ei niin mukavaa..

Mutta mutta, jatkan sitten raporttiani projektista viikonloppuna.

Comment

Hieman helpottaa ahdistusta nähdä, että muutkin kärsivät saman ongelman kimpussa. (Tai kuka nyt typ44:sen omistava vuotojen takia olisi menettänyt yöuniaan...)

Itsellä tuo pirullinen hammastanko vuoti jo pidemmän aikaa, kunnes viime kesänä lopulta lurautteli kaaressa pihalle öljyjä. Suomen hinnat eivät juuri lämmittäneet, mutta Saksasta löytyi ehjä alle 300e. Kaupan päälle tuli vielä kaivattu ehjä apumiehen puolen peili ja yksi oven sisäkahva.

Hammastangon vaihto ei ollut mikään kovinkaan suuri operaatio. Tosin kikkailua se vaati. Paketti ei mahtunut kyllä todellakaan tulemaan lokarin reijästä vaan piti keplutella suoraan ylös. Ilman kaverin apua ei olisi onnistunut. Loppujen lopuksi ainoa vaikeus on hammastangon nosto pois, joka on todellinen palapeli - vain yhdessä kulmassa mahtui.

Uusi hammastanko pelitti hienosti koko talven ja kevään. Heinäkuun helteet tosin olivat liikaa. Vanha tuttu merkkivalo alkoi jälleen vilkkua pienenkin ajon jälkeen. Ohjaustanko vuotaa jälleen.

Eikö todella ole ketään, joka korjaisi kyseistä helvetin keksintöä? Vai onko korjaus aina tuomittu vuotavaksi? Tallin lattialla makaa vanha ohjausvaihde, joten itsekin yrittämällä ei mitään menettäisi. Uudempaan ohjaustehostinhässäkkään siirtyminen taitaa olla uskomattoman työläs ja vaikea projekti.

Pumpun purkamiseen ja korjaukseen löytyy muuten hyvät ohjeet täältä ja vähän muutakin:
                                        www.audi100-online.de ---> tehostimen pumppu
                                        Päällä olevat ruuvit (iso plussan muotoinen kanta) lähtevät taltalla kulmasta naputtamalla. Alta löytyy o-rengas joka on helppo vaihtaa. Itsellä vuoti myös sisemmät tiivisteet, jotka oli tarkoitus vaihtaa lähiaikoina, mutta hammastangon vuoto vei vähän pohjan pois siltä suunnitelmalta...

Pistäkää nyt jonkin näköistä konkreettista ohjetta tuon ohjausvaihde/hammastangon korjaamiseen. YV:llä tai tähän.

Vuotaneet nesteet ovat muuten syöneet vaihdelaatikon kannatinkumin aivan pöperöksi. Kolahtaa ikävästi vaihdettaessa erityisesti kurveissa. Taitaa tosin olla myös apurungon helat loppu... Ei viitsi niitäkään vaihtaa ennen kuin on edes jotain toivoa saada hammastanko jälleen tiiviiksi.

Comment

Hammastangon vaihto ei ollut mikään kovinkaan suuri operaatio. Tosin kikkailua se vaati. Paketti ei mahtunut kyllä todellakaan tulemaan lokarin reijästä vaan piti keplutella suoraan ylös. Ilman kaverin apua ei olisi onnistunut. Loppujen lopuksi ainoa vaikeus on hammastangon nosto pois, joka on todellinen palapeli - vain yhdessä kulmassa mahtui.
                                          Niin monta kertaa oon sen koko paketin sieltä reiästä jumpannut edestakaisin, että uskallan varmaksi sanoa jotta kyllä mahtuu :) Melkolailla oikean kulman sekin tosin vaatii. Mutta, kuten sanottua niin se raidetanko tosiaan on tiellä joten se pitää ottaa pois. Mulla oli jonkinaikaa koko tolppa pois edestä kun oli muutakin laittoa samaan aikaan.

Comment

Tällä kertaa pitää otta kyllä samalla kone pois. Saa samalla vaihdettua puslia ja kannatinkoumeja sun muuta kivaa...

Comment

Aloitin sitten korjausprojektin toiselle ohjausvaihteelle. Lähes puolet o-renkaista on ainakin liuennut murusiksi.

Entä miten hammastanko puretaan? Suljetussa päästä koko sylinteriosaa voi pyörittää kahden reiän avulla. Osa pyörii helposti, mutta miten se lähtee irti vai lähteekö ollenkaan?

Eli ystävällisesti neuvoja tai linkki aiempaan keskusteluun, jos sellaisesta jo löytyisi.

edit...
                                              Viimeksi muokannut jasso; 28.12.2010, 21:58. Perustelu: kuollut linkki

Comment

Tuohon ohjausvaihteeseen (kuten kaikkeen muuhunkin typ44:een liittyvään) on hyvät purkuohjeet kirjasarjassa nimeltä Robert Bentley: "Audi 100, 200 Official Factory Repair Manual" (3 osaa). Tällainen kirjasarja löytyi ainakin Rauman kaupunginkirjastosta (!).

Jos et noita ohjeita muualta saa, niin voin tuossa huomenissa skannailla ohjausvaihteesta kertovan osan.
                                                Tänään ei enää ehdi... ;)

Comment

Eli ohjausvaihde olikin yksinkertainen avata. Laakerin edestä lukkorengas irti ja napautti booripuolelta (rattipuoli) rataspaketin pois. Stefa onkin sitten helppo vaihtaa. Stefa on muuten kokoa 20-30-7 (sisä, ulko, paksuus).

-TS-, täytyy yrittää kysellä kirjastosta jos löytyisi. Järvenpään kirjasto toimii yhdessä muiden Keski-Uusimaan kirjastojen kanssa, joten jostakin saattaisi mahdollisesti löytyä kyseinen kirja.

Jos vain viitsit vaivautua skannaamaan nuo sivut niin olisin kiitollinen. Asialla ei ole minkäänlaista kiirettä.

Comment

Bentleyn ohjeet on tosiaan ihan hyvät. Niistä se selviää, mutta kerrottakoon että tuo hammastankopaketti aukeaa niin, että umpinaisesta päästä lähtee kokonaan "tulppa" pois kun ruuvimeisselillä tms. kampeaa ja naputtelee sitä, putkessa on reikä ihan siellä pään tienoilla mistä tuo onnistuu. Sieltä löytyy sitten mutteri ja niin edelleen.

Comment

Stefa on muuten kokoa 20-30-7 (sisä, ulko, paksuus).
                                                      Noissa kannattaa huomioida pyörimissuunta, jompaankumpaan, tai molempiin suuntiin, jos hakee yleismalleja. Ja kardiologinen puhtausaste kasattaessa, ei tarvitse olla iso muju joka hankaa o-renkaaseen niin siitä lirisee läpi.

Comment

Ihan vain omasta mielenkiinnnosta kyselisin/ehdottaisin, onkohan mahdollista vaihtaa tuollaiseen typ44:seen tuo dual-pumppu vaikka typ89 tai C4, jolloin pumpun tuottama paine ohjaustehostimelle olisi pienempi, joten kai tuo stefojen kestävyyskin paranisi, vai?

Typ44:ssa paine lienee 150bar
                                                        Typ89:ssä paine lienee 100bar
                                                        C4/S4:ssa paine on 120bar

Comment

Omia havaintoja: 44:ssa on kaksilohkoinen pumppu, 75 / 150 Bar. 75 Baria menee hammastangolle ja 150 Bar jarrutehostimelle. Type 43:ssa nimellispaine on 75 Bar.

44:n hammastangon erot 43:n tankoon ovat melko pieniä, kuitenkin niin että 44:n
                                                          tanko useammin tuntuu vuotavan.

Comment

Onko t89:n pumppu 100/100 vai 100/75 vai miten? Pumppuhan on tosiaan eri kuin t44 eli tämä "pieni" malli verrattuna t44 "isoon".

Ohjausvaihteita tarjotaan ainakin eri normaalien 75bar+alipainejarrut ja 100/? bar pommisysteemin kanssa.

Comment

Working...
                                                            X