Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.7bit & imola S4

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Viikonlopun aikaan puuhailtiinkin ässän kimpussa, maalatut apurungot ja tukivarret saapui takaisin torstaina joten osat takapään alustan päivitykseen oli valmiina. Takapään kelkka tippui jo vanhasta tottumuksesta kokonaisena helposti pois, tästä oli sitten helppo siirrellä kaikki tarpeellinen uuteen kokonaisuuteen kiinni. Apurungon alta korista ei onneksi löytynyt mitään yllätyksiä/lisää tekemistä, vanha apurunko itsessään olikin jo revennyt kallistuksen vakaajan korvanvierestä. Jopa paikallaan olleet takapään iskarinkotelot on kunnostettavissa vielä. Samalla kävin takajarrut läpi ja maalasin satulat keltaiseksi. Yllättäen liukutapit oli jo jumissa toisella puolella, vaikka vajaa 3 vuotta sitten tehty taakse jarrut ja koottu oikein jarrurasvoilla. Tämähän oikeastaan vain lisäsi mielenkiintoa takajarrujen päivitykseen, nelimäntäsiksi mutta edelleen käsijarrun toteutus on ongelmana.

    Click image for larger version

Name:	IMG_20200313_162712.jpg
Views:	4755
Size:	301,2 Kt
ID:	1880226

    Kaikki tarpeellinen siirtyi uuteen apurunkoon yllättävän nopeasti, kaikkineen takapään vaihtoon taisi kulua noin 8h aikaa yksistään tehden. Toki uusia osia on erittäin mukava lätkiä kiinni ja kaikkia pultteja ei tarvinnut vanhasta apurunkopaketista saada irti. Samalla perän etukiinnike vahvistettiin lasiliimalla,tätä kun en vielä malttanut terholta tilata uretaanisena. Ulkoa muistelin että takana olisi ollut jo teräspunosletkut jarruille, mutta muisti teki tepposet joten ihan kerrasta ei takapäätä valmiiksi saatu.

    Click image for larger version

Name:	IMG_20200314_121820.jpg
Views:	4774
Size:	502,0 Kt
ID:	1880227


    Etupään osalta olin varautunut vähän huonosti, en taas havainnut että alemmat etutukivarret vaihtuu pikkukartiolla oleviin kun vaihdetaan alumiiniset olkavarret. Tämän lisäksi edestä löytyi tarkastuksen yhteydessä yksi väljänivel ja molemmat sisemmät vetonivelen suojakumit on rikki, joten ei auta kun tilata lisää osia ja tehdä etupää jokutoinen kerta loppuun. Jarrulevyn keskireiät kaveri sorvasi ja kokosin jarrut olkavarsiin jo valmiiksi kiinni.

    Click image for larger version

Name:	IMG_20200314_132929.jpg
Views:	4728
Size:	309,1 Kt
ID:	1880228
    Samalla ihmettelin ahtovuotoa joka kuulosti tulevan oikealta edestä, no sieltähän löytyi haljennut cooleri.... Nyt vedin haljenneen pillin välikaisesti lyttyyn ja liiman päälle, tämä viimeistään varmisti sen että täytyy siirtyä keulacooleriin tulevaisuudessa.

    Click image for larger version

Name:	IMG_20200315_102308.jpg
Views:	4705
Size:	177,3 Kt
ID:	1880229

    Jatketaan taas kun osia saapuu maailmalta.

    Comment


      #62
      putkistokin näyttää puhaltavan hiukan ohi takavaimentimen

      Comment


        #63
        Nyt olisi etupäänkin osalta alustan päivitys saatu tehtyä, ja kyllähän auton ajettavuus parani muutoksilla paljon. Nelipyörä suuntauksessa autoa en ole vielä ehtinyt käyttämään, joten todellinen vaikutus lienee vielä suurempi kun kulmat saadaan tarkasti kohdalleen, nyt ne on sinnepäin. Putkisto on joo ehtoopuolella, se on moottori päivityksen yhteydessä tarkoitus päivittää 2*3" rosteriksi perälle asti.

        Pääsiäisenä jänis päätti sitten aiheuttaa tälle projektille vähän suunnan muutosta, lähinnä etupuskurin muodossa. Enään coolerin kanssa ei tarvitse sääliä ässän alkuperäistä puskuria :D Jänis osui niin sopivasti ettei tuota kannata edes yrittää korjata, samalla osumaa sai myös lukkopelti.

        Click image for larger version  Name:	jänö.jpg Views:	0 Size:	170,2 Kt ID:	1883857

        Sattumalta tutulta audi harrastajalta löytyi varsin sopivasti, riegerin rs4 look puskuri ja värikin sattui vielä täsmäämään. Tämä heitettiin nyt alustavasti keulalla ruuveilla kiinnittämällä puskurista puuttui lisäksi myös verkot eli maailmalta laitettiin tilaukseen hunajakennoa ja pikakiinnikeet puskuria varten. Samalla konetilan hengitystä on tarkoitus parantaa ilmanpoistoilla konepeltiin kun keulaa muokataan ja maalataan muutenkin.

        Onko kenelläkään kokemusta rs4 takapuskurin istuttamisesta ässään? paljonko takakaaria pitää mankeloida että linja istuisi siististi? Tai vaihtoehtoisesti onko joku tarvike rs4 look hyvin istuva, monessa tarvikkeessa vain näyttää kuvissa aukot korkeilta verrattuna alkuperäiseen? Takapuskurin maalipinta on niin huono että se pitäisi kuitenkin maalata samalla, niin ajatus olisi päivittää sekin samalla rs4 tyyliin. Eli jos on jäänyt nurkkiin käyttöön sopivaan puskuria, tai rs4 maskia (saa olla kopiokin) niin tänne voi tarjota.

        Click image for larger version  Name:	rs2.jpg Views:	0 Size:	145,0 Kt ID:	1883856

        Puskurin ollessa irti mallasin keulaan cooleria joka valmistettiin alunperin A6 keulalle, senkin voisi tuonne saada mahtumaan. Kiinnikeet vaan menisi uusiksi, kun jää nyt liian ylös ja nostattaa umpioita. Toki ei välttämättä kovin huomaamattomasti, ja siisti asennus voi olla haastava. Toki ihan ässään valmistettu coolerikin tuli ostettua,mutta se on fyysisesti paljon pienempi ja imulämmöthän näissä taitaa aina nousta vähän turhan korkealle? Minkähän kokoinen ahtoputkiston pitäisi olla, jos tavoite on 700hv luokkaa? Riittääkö 2*2,25 vai rupeaako se ahdistamaan?

        Click image for larger version  Name:	cooleri.jpg Views:	0 Size:	96,7 Kt ID:	1883858

        Moottorin osalta männistä on kysely menossa muutamaankin eripaikkaan ja valmistajaan, vastauksia odotellaan ennen päätöstä mitkä koneeseen laitetaan.
        Attached Files

        Comment


          #64

          Päivitellääs välillä tännekin, viime kuukaudet on lähinnä haalittu osia ässään ja tehty vain pieniä muutoksia. Männät on nyt ollu maailmalta matkalla pian parikuukautta, päädyin lopulta je:n mäntiin, 82mm porauksella ja 9,5 puristuksella aika näyttää oliko onnistunut valinta. Kun männät saapuu täytyy alakerta viedä koneistamolle ja saisi moottoria eteenpäin. Ässän ahtimet alkaa todenteolla olla ehtoopuolella, sinisen savun määrä alkaa olemaan erittäin paha, koneelle tulee varmasti pian tarve.

          Alakertaan ajattelin korsetin laittaa, mitä korsettia porukka suosittelisi? Samaten kansiin täytyisi venttiilit hommata, mitkä on osotaunut hyväksi? Vakio bitin venat vai jotain parempaa? Pysyykö vakio jouset mukana vai pitäisikö nekin päivittää kun kannet tekee?

          Tuli rns-e A6 etulevyllä erittäin sopivasti tarjolle ni pitihän se ässään lunastaa, nyt se pitäisi enään saada toimimaan. Suurin ongelmahan taitaa olla van väylän puute, osui tommonen johtosarja silmiin niin voisiko ongelma korjaantua tuolla? https://www.ebay.com/itm/KFZ-Auto-Ra...AAAOSwCjpcVGHS

          Click image for larger version

Name:	6DF7160C-15B9-4CBE-9D49-F30691039C94.jpeg
Views:	4155
Size:	310,2 Kt
ID:	1893189

          Ässän puskuriin tuli kiinnikeet ja sain rakenneltua ne paikalleen, samalla tummentelin ylimääräiset umpiot...ne meni vähän överiksi joutuu varmaan tekemään vielä uusiksi.

          Click image for larger version

Name:	4A192134-695F-4963-BEEB-3FF5B2510440.jpeg
Views:	4188
Size:	294,4 Kt
ID:	1893187
          Click image for larger version

Name:	946ABE02-F250-4E0F-AFA6-4FC68E35F2B7.jpeg
Views:	4125
Size:	123,7 Kt
ID:	1893188

          Comment


            #65
            Niinhän siinä lopulta kävi että keltasen ahtimet taisi antautua, ennen koneen valmiiksi saantia. Öljyn kulutuksen perusteella ässästä tuli 2.0tfsi, öljyä menee noin 8dl/1000km. Savu on myös sen mukainen. Väliaikaiseksi ratkaisuksi vähän kaverin yllyttämänä tilasin maxspeedingrodsin k04 ahtimet, kotio tuotuna hinta oli 310e kieppeillä,jota pidän melko kohtuullisena ahdin parille. Näiden osalta odotukset ei ole kovin korkealla, mutta jos nyt talven menisivät ja öljyn kulutus rauhottuisi. Ajatus on alustavasti ainakin kokeilla kuinka paikallaan oleva softa näiden kanssa toimii, katsotaan sitten jos pysyvät talven nipussa että mitä niiden kans tehdään.

            Click image for larger version  Name:	B466FE5A-2C26-40F4-A362-6D805A4B096E.jpeg Views:	0 Size:	118,4 Kt ID:	1894960

            Foorumilta löytyi näille sopivat imuputket jotka on matkalla,tarkoitus olisi päästä vaihtamaan paikalleen jo tulevana vklpna. Onko näiden vaihtoon jotain helpottavia vinkkejä? Etuapurunko kaikkineen alas ja siinä irrallaan vaihtaa? Tartteeko muita osia varata kuin tiivisteet ja imuputket?

            Kesäloman aikana oli myös aikaa touhuta kaikkea ei niin pakollista, tein ässään toisen konepellin jolla auton ilmettä saatiin muuttumaan aikalailla. Huomasin myös että ritilöillä oli hyvinkin positiivinen vaikutus jäähtymiseen.


            Click image for larger version  Name:	D98FFF2D-2BCB-4F75-96F1-0C53C2D0B684.jpeg Views:	0 Size:	288,6 Kt ID:	1894961
            Puskuriin on odoteltu hunajakennoa pian 3kk maailmalta, josko se sieltä joskus saapuisi. Takapäähän pitäisi vielä saada jotain ilmettä tasapainottamaan, mutta se on vielä vähän haussa mitä sinne keksitään. Myös soittimeen tuli tuo edellisen viestin johtosarja, toimii juuri niinkuin kuuluukin. Etulevylle en ainakaan vielä ruvennut tekemään muuta kuin madalsin b5 sopivaksi.

            Comment


              #66
              Hyvä että uskalsit ostaa tuollaiset. Jännä nähdä miten hyvin ne kestää.

              Tässä vaihtovinkki: kone pois. Älä ala pelleilemään apurungon irroituksen ja kone paikoillaan kikkailun kanssa :)

              Comment


              • #67
                Yhdet kiinan ahtimet meni vaihtoon kun oli hukkaportin holkit uineet pakopesästä ulos ja hukkaportin läppä ei enää mahtunut aukeamaan. Toinen ahdin oli luultavasti pyörinyt aika paljon rajummin kun toinen. Pakosarja oli murusina ja ahtimen pakosiipi ruvella.

                Alkuperäisissä ahtimissa on holkin uiminen estetty, mutta ainakaan nuissa mitkä purin ei ollut minkäänlaista varmistusta holkin paikallaan pysymiseksi.

                Comment


                  #68
                  2.0 tdi pumppariin laitoin tuon valmistajan turbon. Aika paljon sai vnt tankoa säädellä, että sai toimimaan edes vähänkään säädyllisesti. 15 tkm ajoin veikeän vinkumisen säestyksellä ennen kuin auto meni vaihtoon. Ei jäänyt oikein hyvää kuvaa tuosta turbosta. Toivottavasti sinulla on parempi tuuri.

                  Comment


                    #69
                    Tänään sain aikaseksi tutkia ahtimia tarkemmin, ja ei näissäkään holkkia ollut lukittu millään, OTOr kiitoksia tuosta huomiosta. Tämän ongelman ratkaisin sillä että tein pistepuikolla esteet holkkiin molempiin suuntiin ja lisäksi vielä yksipiste itse pakopesään joka kiristää holkin tiukemmin kiinni. Tiedä sitten onko todellista apua mutta on ainakin yritetty jollain tavalla estää.

                    Samalla myös yritin mittailla hukkaporttien avautumispainetta, lähtötilanteessa toinen alkoi aueta jo 0,4bar ja toinen vasta 0,7bar. Kun varsinaisesta arvosta mitä tämän pitäisi olla ei ollut aivan tarkkaa käsitystä keskityin enemmän saamaan portit samaan kireyteen. Lopputuloksena että molemmat portit alkaa aueta 0,6 bar kohdalla. Toisen ahtimen portissa tuli tässä jo yläraja vastaan. Tässä jo tuli hyvin esille ei niin tasainen laatu. Onko porukalla tarkempaa käsitystä mihin arvoon portit pitäisi säätää? Nyt se olisi vielä helppoa kun ahtimet on irti. Ja tarvittaessa voi sit vaihtaa alkuperäisistä ahtimista kellot jos nämä on liian löysät.

                    Click image for larger version

Name:	5B9F3392-5288-455D-A392-17CD7BF15D41.jpeg
Views:	3582
Size:	117,3 Kt
ID:	1895362

                    Tämän kohdalla on hyvä kokeilla näitä ahtimia kun varsinainen virikone on rakenteilla ja näiden ei tarvitse kestää montaa vuotta käytössä. Mutta katsotaan millasia kokemuksia näistä tulee kun pääsee koeponnistamaan.


                    Männätkin saapui vihdoin 3kk odotuksen jälkeen, nyt saa alkaa suunnittelemaan alakerran koneistukseen vientiä. Seuraavaksi täytyisi kansiin haalia palikat.

                    Comment


                      #70
                      Nyt iski ongelma koneistuksien suhteen, Tammer diesel ilmoitti että ei pysty kampiakselia tasapainottamaan. Onko kenelläkään kokemusta/tietoa missä tämmöisen kammen tasapainotus onnistuisi?

                      Comment


                      • #71
                        Lensu Power Shop. Itse käytin tuolla ja palvelu pelas mainiosti.

                        Comment


                        • #72
                          Hemi motors heinola

                          Comment


                            #73
                            http://sporttiauto.com/index.php?p=tasapainotukset

                            Comment


                              #74
                              Kiitoksia vinkeistä, täytyy noista kysellä asiaa.

                              Ahtimet olisi nyt viimein vaihdettu, ja itse vaihto sujui varsin hienosti. Kone irtosi varsin kivuttomasti lattialle, jossa sitten oli mukavasti tilaa irroitella ja vaihdella ahtimet. Autosta löytyi mielenkiintoinen yllätys tässä vaiheessa, paikallaan olikin jo aidot K04 ahtimet, joista ei ollut mitään tietoa. Ilmeisesti ne on laiteltu jo ennen auton suomeen tuontia. Imuputkistahan tämä olisi pitänyt tajuta, mutta ei vain ole tajunnu vaikka ovat kädessäkin olleet. Ahtimien muutos ei tullut myöskään esille parivuotta sitten tehdyssä penkityksessä koululla, jolloin konetehoa saatiin ulos noin 320hv. Suuttimet on 600cc, putkisto hengittää ja softakin pitäisi olla laadukas, mutta ilmeisesti autosta ei vain ole otettu kaikkea kapasiteettia pihalle, tai sitten on jotain muuta vikaa. Pelkääjänpuolelta puuttui käytönnössä imusiipi kokonaan ja päittäistä noin 1mm, kuskinpuolen siivet paremmat mutta välys huomattavasti suurempi. Imupuoli oli puhdas ja kaikki tiivisteet ehjät ettei olisi pitänyt edes päästä vetämään hiekkaa sisälle, vaikka siivet tuolta näyttääkin. Täytyy todella ihmetellä että pelasi niinkin hyvin tuon kuntoisilla ahtimilla, onhan se jo hetken savutellu ja vislaillu, eikä paineet ihan tappiin ole jaksanut nousta mutta voisi kuvitella että tuon kuntoisina ei toimisi ollenkaan.
                              Click image for larger version

Name:	IMG_1082.JPG
Views:	2725
Size:	186,7 Kt
ID:	1896725

                              Click image for larger version

Name:	IMG_1100.JPG
Views:	2766
Size:	211,5 Kt
ID:	1896724

                              Kuten osasi odottaa ei kiinan ahtimet aivan suoraan paikalleen sopinut, kuskin puolen keskiöö pesiin nähden joutui kääntelemään melko paljonkin, eikä toisellakaan puolella aivan kohdallaan säädöt ollut. Kuitenkin varsin maltillisella sovitus työllä ahtimet saatiin paikalleen. Downpipet näillä jäi hieman eriasentoon, joten niiden kiinnityksen joutui muokkaamaan. Samalla kun jarrut oli irrallaan uusittiin pääsylinteri joka on hieman kummaillut poljin tuntuman kanssa, se vaiva tuntui korjaantuneen sillä, toki tilalle tuli Abs järjestelmään vikakoodi jarrupaineesta ja painetieto hyppii kun tarkastaa arvon VCDS, meneekö yksikkö suoriltaan vaihtoon vai onko muita ideoita? Järjestelmää on yritetty ilmailla kunnolla

                              Click image for larger version

Name:	IMG_1089.JPG
Views:	2723
Size:	200,9 Kt
ID:	1896726

                              Ahtimilla on nyt ajeltu noin 200km, ja tuntuisi toimivan ainakin kohtalaisesti, ahtopaineet nousee huomattavasti rivakammin kuin vanhoilla ja vihellys on poissa, saa sitten nähdä kaunko pelaavat. Normaalissa kiihdytyksessä toiminta on normaalia, pidemmässä vedossa isolla vaihteella ahdot alkaa hyppiä noin 0,5bar alueella voisiko tämä johtua siitä että vakio bensapumppu loppuu kesken ja auto menee laihalle,tai onko muita ideoita mikä voisi oireen aiheuttaa? Vikakoodeja ei synny.

                              Comment


                                #75
                                Sääditkö/sykronoitko hukkaportit uudelleen turbon koteloiden kääntelyn jälkeen?

                                Comment


                                  #76
                                  Yritys oli kompensoida muutos kelloon ja säätää sen mukaan, mutta ei valitettavasti ollut tallilla laitteita yhtätarkkaan säätöön kun töissä. Eli niiden keskenäinen säätö saattaa olla epätasainen.

                                  Comment


                                    #77
                                    Siltä tuo nyt vaikuttaisi.

                                    Comment


                                      #78
                                      Kyllä olit Okkim oikeassa, kiitoksia vinkistä tarkastin synkkayksen ja totesin toisen olevan 0,2bar metsässä. Ahdas oli paikallaan säätää, mutta onnistui kuitenkin, tietää ensikerran kun vaihtaa ahtimet olla tuossa tarkempi ja suorittaa synkkays vasta kun ahtimet sopii paikalleen. Nyt ahtimilla on ajettu reilu 1000km ja tuntuu pelaavan ihan OK, ahdot ei ihan sinne nouse missä parhaillaan ovat olleet vanhoilla ahtimilla ja toisilla välijäähyillä. (piikki 1,6bar), voiko vakio välijäähyt kuristaa niin ettei virtaus vain ole riittäävä vai onko kiinanpoikien ahtimet vaa heikommat tuottamaan painetta? Nyt Täydessä vedossa piikaa 1.4 bar, normaalissa kiihdytyksessä noin 1.1bar, Vikakoodeja ei ole. Lisäksi moottorijarrulla esiintyy savuttamista jonkin verran.

                                      Venakopat alkoi taas vuotamaan niin pahasti että ne oli pakko tiivistellä, tuntuu olevan normaali huoltotoimenpide parinvuoden välein ainakin halvoilla tiivisteillä tehdessä. Samalla tuli nostettua tulpat ylös, eikä turhaa olivat aivan vaihtokuntoiset, samalla vaihdoin uuden aidon bosch ilmamassan ebaysta tilatun tilalle. Auton käynti kylmänä parani näiden vaihdolla huomattavasti ja kulutus tippui melkein 1,5 l/100km.

                                      Comment


                                        #79
                                        A6 talvikausi alkoi hieman suunniteltua aikaisemmin kun vaihteistosta meni 1. ja 2. siirtopakka, eli laatikko jumppaa on tiedossa. Vaihtoehtoina on nyt joko korjata tuo vanha, tai vaihtaa tilalle B6 ässän 0A3 vaihteisto kun tämmönen tuli sopivasti haalittua. Onko keneläkään kokemusta tuon vaihteiston istuttamisesta A6 C5 koppaan, lähinnä mistä löytyy lähimmäksi sopivan mittainen kardaani ja muutenkin osalistasta olisi apua. Myös hyviä vinkkejä nopeusmittarin toimimaan saamiseen otetaan vastaan, onko joku valmis sarja todettu hyväksi? Onko vaihteiston kannakkeet helpoin tehdä itse, vai onko joku sarja todettu hyväksi hinta/laatusuhteelta? B5 vastaava projekti löytyikin foorumilta ja siitä löytyi jo paljon hyvää tietoa. Peränvälitys laatikossa on eri, eli joutuu myös takaperän vaihtamaan mutta semmonenkin löytyy oikealla välityksellä jo valmiiksi.

                                        Suunnittelin samalla alustan puslien päivitystä ja apurunkojen maalausta. Pusliksi ajattelin strongflexin puslasarjaa jonka saa varsin sopivasti koko autoon ja etuapurunkoon löytyy alumiinipuslat verklinen valikoimista. Mutta mistä löytää taakse apurunkoon jäykemmät puslat?

                                        Ja kun homma nyt on jo tämänkin osalta taas vähän karannut ja tekniikka käytännössä on otettava konehuoneesta pois niin tuli ajatus että laitetaan samalla K04 koneen kylkeen. Tähän päivitykseen löytyy hyllystä jo kaikki muut paitsi ehjät ahtimet ja suuttimet, ässästä jääneet K04 rungot olisi tuossa joutilaana ja sen verran tarkastettuna että kotelot on ehjät ja pelkkien keskiöiden vaihdolla niistä saisi vielä soivat pelit. Onko kenelläkään kokemusta mistä saisi tilattua fiksusti aidot borgwarnerin keskiöt, ilmeisesti alkuperäinen osanumero on 53047100510? Ei ahtimien huolto finturbollakaan mahdottoman kallis ollut jos tehdään vakio osilla, mutta jää se itse tekemisen ilo pois ?

                                        Comment


                                          #80
                                          Onko sulla B6 kopan lootan takapään kannaketta? Kokeile jos se sopisi sinne. Itse kokeilin mutta en nyt muista että miksi en käyttänyt sitä. Sillä tavalla ei tarvitsisi tehdä kiinnikkeitä lootan kylkeen.

                                          Nopeusanturista en osaa sanoa mitään.

                                          Comment


                                            #81
                                            Alkuperäinen kannake lootaan löytyy kyllä, ainakin tuosa foorumilla olevassa B5 projektissa todettiin palkista: "B6/7 kannake ei onnistu ainakaan b5 koriin. Kannake vastaa tunneliin ja kannakkeesta pitäisi poistaa aivan liikaa materiaalia, että homma olisi enää järkevä. Lisäksi 6 pultista vain 2 osuu kohdalleen". Mutta täytyy mallailla asiaa tuon isomman korin kanssa kun saa laatikkoa mallattua paikalleen jos ei tähän parempaa tietoa löydy.

                                            Edit,
                                            Nettiä selatessa löytyikin jo hyvin listaa aiheesta, täytyy alkaa kaivelemaan osia että mitä näistä löytyy omasta varastosta ja mitä joutuu hommaamaan. Tuo nopeusmittarin muunnin on tuolta toki aika arvokas, pitää katsella löytyskö jostain edellusempaa versioo
                                            https://jhmotorsports.com/products/t...arts-list.html
                                            Viimeksi muokannut lare_95; 13.11.2020, 19:04.

                                            Comment


                                              #82
                                              Satuinpa ihan sattumalta törmäämään 0A3 nopeusmittarin adapteriin.

                                              https://www.ultraperformance.co.uk/audi-s2rs2?page=1

                                              Comment


                                                #83
                                                Perjantaina illalla sain inspiraation aloittaa vaihteiston vaihtamisen A6, vähän sillä asenteella että tutkitaan asiaa ja haalitaan loput tarvittavat osat kun ne on selvillä. Vaihteistoa irroittaessa kaikki sujuikin varsin mallikkaasti ja vaihteisto oli alhaalla jo illan aikana. Lauantaina aamun aloitin laatikoita vertaamalla, ja tulin tulokseen että 0A3 vaihteisto noin 30mm pidempi kuin 01E, samalla vaihteistot punnitsin mutta paino oli molemmissa muutamankilon tarkuudella sama, eli ei mitään käytännön merkitystä. Samalla tuli hyvin selväksi että 01E vaihteiston kannakeita ei saa järkevästi muokattua uudelle vaihteistolle, joten kannakkeet joutui tekemään kokonaan itse.

                                                Vaihteiston asennus paikalleen sujui varsin kivuttomasti,eikä mitään yllätyksiä tullut vastaan. Vaihteiston mukana tuli B6 s4 vivusto josta käytin tangot ja yhdistin A6 omaan keppiin, tällä kokoonpanolla ainakin vaihdekaavio tuntui hyvälle. Tässä vaiheessa sitten päästiin rakentamaan vaihteistolle korvia, kun vaihteito saatiin tuettua omalle paikalleen pystyi korvat sovittamaan paikalleen aina hitsauksien välissä. Kannakkeet oli varsin simppeli tehdä, mutta aikaa niiden rakentamiseen meni yllättävän paljon. Lopputulokseen olen kuitenkin kohtuu tyytyväinen, downpipeille tuli enemmän tilaa kuin 01E vaihteiston omien korvien kanssa ja kardaanilinja asettui kerrasta kohdalleen.

                                                Click image for larger version

Name:	IMG_2978.JPG
Views:	1587
Size:	231,5 Kt
ID:	1904837


                                                Click image for larger version

Name:	IMG_2980.JPG
Views:	1594
Size:	213,0 Kt
ID:	1904838
                                                Click image for larger version

Name:	IMG_2984.JPG
Views:	1581
Size:	223,7 Kt
ID:	1904839

                                                Etuvetoakseleiksi tuli molemmille puolille B6/B7 korisesta manuaalista, oikeanpuolen vetarit. Vaihteiston peränvälitys ei täsmännyt autossa olevaan 4,11 välitykseen joten takaperäkin menivaihtoon. C5 korisen perää ei 3,889 välityksellä ollutkaan omassa jemmassa, vaikka niin muistelin. Tässä vaiheessa meinasi v-käyrä nousta ylös että jääkö tämä nyt tästä kiinni, onneks nurkissa oli B6 korisen perämurikka jossa välitys täsmäsi. Hetken aikaa periä vertailtuani tulin siihen tulokseen että itse murikka on sama, mutta laipat eri, ei muuta kun laipat auton omasta perästä ja perää paikalleen asentamaan. Tämä olisikin ollut liian helppoa jos olisi tajunnut kokeilla että perä myös pyörii laippojen vaihdon jälkeen, ei muuta kun perä uudelleen lattialle ja ihmettelemään että mikäs sen nyt jumiin veti. Pienen vertailun jälkeen havaitsin että B6 korisen perässä on laippojen alla pölysuojat, joita C5 korissa ei ole--> pölysuojien irroitus ja laipat takaisin ja kas kummaa perä alkoi taas pyörimään.


                                                Kun perä oli äherretty uudelleen paikoilleen alkoi kardaanin metsästys, auton oma kardaani oli 30mm liian pitkä ja ei tähän hätään ollut mahdollisuutta sitä lyhentää helposti. No taas omia varastoja kaivelemaan, lopputuloksena löytyi C5 korisen automaatin kardaani joka on 60mm lyhyempi kuin auton oma, eli nyt kädessä olikin vähän lyhyt kardaani. No lyhyttähän on helpompi jatkaa,kuin pitkää lyhentää ainakin jos ei omista sorvia ja tasapainnotuslaitteita, ja vielä kun kardaanin nivelen paksuus on se puuttuva 30mm. Joten auton omasta kardaanista toisesta päästä nivel irti, ja palasiksi niin että pelkkä ulkokehä jäi käyttöön. Tämä laitettiin holkiksi vaihteiston perään ja pitkillä pulteilla kardaani kiinni. Jos tämä ei jostain syystä tunnu toimivalle ratkasulle ajossa,tai täristää niin täytyy omaa kardaania lyhennyttää sitten.

                                                Click image for larger version

Name:	IMG_3011.JPG
Views:	1709
Size:	133,5 Kt
ID:	1904836


                                                Sunnutaina pääsikin sitten jo testaamaan toimintaa, vaihteet löytyi ja auto liikkui eteen ja taakse, äkkiseltään vaihteen vaihdot tuntuu paljon sujuvemilta. Nopeussignaali on vielä ratkasematta,täytyy tutustua nyt vielä noihin valmiisiin vaihtoehtoihin tai selvittää olisiko anturointi rakennettavissa helposti itse. Odotin pahempaa työmaata ja sovittamista, mutta loppujen lopuksi tämä olikin melko simppeli päivitys vaikka oikeastaan kaikkea joutui vähän muokkamaan.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Edellisestä päivityksestä onkin vierähtänyt tovi, projektit on edennyt ehtimisen mukaan taustalla.

                                                  A6 päiviteltiin talven aikana alusta+puslat kuntoon, vanhoissakaan ei varsinaisesti ollut mitään isompaa vikaa, mutta tykästyin ässän jäykkään olemukseen niin että täytyihän tähänkin saada uretaania pusliksi, lisä pontta päivitykseen tuli kun löytyi sopivasti siisti bc racing alusta. Kiinteä bilstein oli jo varmasti parhaat päivänsä nähnyt, ja muutenkin korkeusäädettävä on enemmän omaan mieleen, bc alustaan päivitettiin vielä normaalia jäykemmät jouset, nyt hetken ajaneena voi todeta että eipä ainakaan kallistele pahemmin katuajossa :)
                                                  Click image for larger version  Name:	thumbnail_IMG_6787.jpg Views:	0 Size:	402,9 Kt ID:	1924399

                                                  Autoo varten puhallutettiin ja maalaututettiin irrallaan olleet apurungot ja takapään tukivarret, etukäteen jottei auto tarvitse maadoittaa nosturille pitkiksi ajoiksi. Olihan se mukava myös kasata kun kaikki on puhdasta ja uutta, eikä vaihtanut vain puslia maalaamattomiin osiin Väriksi valikoitui keltanen, perus tylsän mustan sijasta, vaikke tuo itsensä lisäksi muut kun leimamies taida nähdä.

                                                  Click image for larger version  Name:	thumbnail_IMG_6797.jpg Views:	0 Size:	244,3 Kt ID:	1924400

                                                  Alustan päivityksen jälkeen autoon haettiin tuore leima ja auto jäikin unholaan taas hetkeksi, kunnes iski kauhee vimma alkaa virittämään tämänkin konetta. Tämä on tarkoitus pitää enemmän käyttöautona, niin mitään älytöntä ei ole tarkoitus tehdä ja koneen kylkeen pultattiin maxspeedinrodin K04 ahtimet. Ahtimien asennuksen jälkeen sattui tulemaan tarjolle Maxxecun bolt on kit johtosarjalla biturboon, tarkoitus oli tässä mennä vakiolla ja päivittää ohjaus vasta S4 koneeseen mutta päätettiin sitten yhdessä HeGee` kanssa että tähänhän on hyvä opetella säätöä kun kummallakaan ei ollut aiempaa kokemusta aiheesta.

                                                  Click image for larger version  Name:	thumbnail_IMG_1182.jpg Views:	0 Size:	61,0 Kt ID:	1924401

                                                  Maxxecun asennus oli juuri niin helppo kuin porukka onkin mainostanut, jopa tämmöinen kuka ei ole sähköjen ja moottorin ohjauksen kanssa paininut sait paketin asennettua ilman takaiskuja selkeiden ohjeiden kanssa ja moottorin käyntiin basemapin kanssa.Lisäksi lisättiin toinen laajakaistalambda bank 2 puolelle. Kaasuun vastaavudessa oli alkuun haasteita, apu onneksi löytyi helposti okkim osasi suoraan kertoa basemapissa olevasta virheestä kaasunkäskyissä. Nämä kun käännettiin oikeaksi kierrokset löytyi normaalisti. Suuttimet päivitettiin tässä vaiheessa isompiin ja @ Hegee` kanssa haettiin ihan perussäätöjä niin että autolla uskaltaa nyt ajaa. Säädöt haetaan pikkuhiljaa samalla asiaa opetellen. Ahtojen pomppiminen tuli vedoilla ongelmaksi, johon ei vielä ratkaisua saatu, täytyy välillä opiskella hieman aihetta ja kokeilla uudelleen.

                                                  Click image for larger version  Name:	thumbnail_IMG_2849.jpg Views:	0 Size:	237,9 Kt ID:	1924402

                                                  S4 on ollut kesän ajossa, tähän maalasin keväällä R8 vanteet mielipiteen jakavaan väriin eli mustaksi, Ässään löytyi se haettu "black and yellow" tyyli joka miellyttää omaa silmää.

                                                  Click image for larger version  Name:	thumbnail_IMG_8707.jpg Views:	0 Size:	437,5 Kt ID:	1924403

                                                  Ässän tekniikkaan on samalla haalittu osia, ahtimiksi valikoitui garretin G25-660 jotka kesän aikana saapui. Näille on väkästelty pakosarjoja sekä muuta pientä jo tehty, tästä lisää kun projekti etenee.

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    On se tuommoinen uudelleenmaalattu alusta paljon mukavampi heittää auton alle kuin vanhat ruosteiset. Paljon parempi tapa kuin taistella kiireessä puslat vanhoihin ruosteisiin. Ja hyvän värin valitsit ;)

                                                    Laitoitko muuten uudet EGT-anturit samalla Maxxecun kanssa? Jännä nähdä miten ne Maxspeedinrods turbot kestää.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      En laittanut ainakaan vielä, ei kai näin pienten ahtimien kanssa kannata edes katsella pakolämpöjä tulee pahamieli kun tieto lisää tuskaa. Valmiushan johtosarjassa olisi, eikä niiden asentaminen tuonne paha olisi, jos rupee tuntumaan että niistä saa lisäarvoa säädössä.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Hups, edellisestä päivityksestä onkin jo melkein vuosi kulunut, ja siinä ajassa näillekin on ehditty kaikkea pientä puuhailla, muiden projektien välissä joten päivitellääs vähän tilannetta.


                                                        A6:sen kanssa on tutustuttu maxxecun elämään nyt reilun 10tkm verran, täytyy kyllä itsekin todeta, kuinka helppokäyttöinen tuo ohjelmisto on. Ilman mitään kokemusta moottorin säädöstä, autoon sai suhteellisen toimivan softan tehtyä yhteistyössä HeGee`kanssa vaikka kummallakaan ei ole säädöstä isommin kokemusta. Varmastikaan kaikkea potentiaalia ei moottorista vielä saatu pihalle, mutta aivan riittävästi noille vakio sisuskalulle. Vaihteiston osalta todettiin hyvinkin nopeasti että vaihtaminen on paljon jouheampaa tuon 03A vaihteiston kanssa kuin vanhalla 01E vaihteistolla. 03A vaihteisto oli lähtöisin B6S4 autosta ja hyvin pian kävi selväksi myös että välitykset on aivan liian tiheät omaan makuun käyttöautossa, matkavauhdissa kierrokset nousi 3000rpm paikkeille ja soppa maistui. Joten ei muuta kun uudelleen vaihteiston vaihtoon, ja autoon paikalleen dieselin 01E vaihteisto jolla kierrokset putosi omaan makuun sopivan alas. Muutenhan tällä on vain saanut ajella ja kiinan ahtimetkin vielä tuntuisi pelaavan sekä öljyn kulutus olevan maltillinen.



                                                        Ässä oli talvella ajossa mutta öljynpöllytys sekä vuoto alkoi olla niin mahdoton että ei sillä enää kehdannut ajaa ja tuli päätös että kone on otettava auki ja samalla lopettava kiinan ahtimien kestotesti tässä autossa. Sekä vaihteistossa oli 2. vaihteen synkrot aivan finaalissa, joten sillekin on tehtävä samalla jotain. Oli kuitenkin alusta asti selvää että aika ei riitä vielä tässä vaiheessa sovittamaan ässään jo hyllyssä olevia G25 Garretteja, varsinkin kun hyllyssä on myös S-tronic vaihteisto ja adapteri jolla laatikko soveltuu biturbon perään, kova tahotila olisi saada nämä joskus käyttöönkin. Joten suunnitelmat meni täysin uusiksi, vaihtoehto ei ollut että ässä laitetaan seisomaan ja tehdään ajan kanssa. Koska mikä olisi parempi talviauto kuin B5 S4? Joten alettiin etsimään koria johon istutetaan S-tronic+garretit ajan kanssa, sen verran taustatyötä on jo tehtynä että tämä paketti on jo sovitettu alustavasti etuvetoisen koriin ja todettu on että kyllä tämä onnistuu B5 koriin, työtä vain vaatii paljon. Tähän tarkoitukseen löytyi melko sopivasti jo valmiiksi ässän puskureilla oleva sedan quattro. Tätä tarkoitus ottaa työnalle sen jälkeen kun ässän kone on tehtynä ja ässä ajossa.

                                                        Click image for larger version

Name:	Stronic.jpg
Views:	958
Size:	609,0 Kt
ID:	1944175

                                                        Kevään korvalla nyppäsin ässästä koneen pois paikaltaan ja purin osiksi. Kone oli vuotanut lähes joka saumasta öljyä, joten jos ei muuta tavoitetta niin ainakin öljyvuodot pitää saada pois koneesta. Sekä sopivasti voimaa talvikäyttöön.
                                                        Tässä vaiheessa havaintona, oikea ahdin valmis, päittäisvälys noin 2mm, vasen vielä OK. Oikealta ahtimelta oli hukkaportin ohjausletku haljennut, ihmettelinkin talven aikana ilmestynyttä ahtojen hyppimistä. Joten oikea ahdin on saattanut kerätä reilusti ylikierroksia, kun hukkaportti on ollut pois pelistä ja varmasti osaltaan tämä vaikuttanut myös ahtimen kestoon. Pakopesät oli ainakin tämän noin 20tkm kestänyt ehjänä, joten kai tässä voi todeta että hintaan nähden välttävä paketti kyseessä. Lisäksi ässässä on jo pidempään ongelmia öljynlämpöjen kanssa, kaupunki ajossa lämmöt ollut mittarin mukaan 120-130 astetta, tähän taisi löytyä syy kampikammion tukkeutuneesta huohottimesta (putki oli avoin, mutta alumiini kannen kanava koneen sisäpuolelta tukossa karstasta) ainakin toivottavasti lämmöt pysyy nyt alempana. Laakereissa ei näkynyt kuittenkaan vaurioita.

                                                        Click image for larger version

Name:	Lohko.jpg
Views:	941
Size:	123,7 Kt
ID:	1944176

                                                        Koneen sisälle tiensä löysi maxspeedingrodin H-veivit, uudet laakerit ja männänrenkaat. Kannet kävi kansipajalla jossa todettiin että pakoventtiilit oli käyttökelvottomat ja kaikki ohjurit väljiä, joten myös koneen aukaisu kannatti. Kannet on vakio AGB koneen, joiden imukanavat päädyin porttaamaan ihan käsivaralta, vastaamaan RS4 imusarjan kanavakokoa. Nokiksi päätettiin laittaa2.4 vaparikoneen nokat, jotka löytyi hyllystä ylimääräisenä. Toivottavasti edes vähän parempi hengittävyys saatiin näiden toimenpiteiden avulla kansiin, eikä nämä olisi pullonkaula voimaa ottaessa.

                                                        Click image for larger version

Name:	kansi.jpg
Views:	845
Size:	311,1 Kt
ID:	1944177

                                                        Ässän kokoonpanosta puuttui vielä ahtimet ja välijäähdytys, tiesin että kaverilla on hyllyssä SRM valmistamat vähän ajetut RS6 ahtimet, näihin sopivat 3” downpipet ja RS4 välijäähdyttimet letkuineen, näistä saatiinkin kauppa aikaiseksi. Lisäksi maailmalta tilattiin uusi rs4 kytkin jo parhaat päivänsä nähneen tilalle, sekä isoläjä erinäisiä letkuja ja nippeleitä mitä ei tässä vaiheessa vain kannata jättää vaihtamatta . Uskoisin että tällä kokoonpanolla selviää jo suomen talvessa, ilman että voima loppuu kokoajan kesken.
                                                        Vaihteiston osalta päädyin helppoon ratkaisuun ja ajattelin laittaan toisen ässän laatikon vain paikalleen varastosta, enkä vielä tässä vaiheessa ala tuota kunnostaan. Täytyy vaihteiston kunnostus tehdä myöhemmin.
                                                        Ässän johtosarja on HeGee` hellässä hoivassa muokattavan maxxecua varten . Johtosarjaan vaihdetaan suoraan maxxecun liittimet, riisutaan ylimääräiset johdot, siistitään ehjät suojasukat ja liitnkotelot ja tehdään TFSI puolamodi. Nyt myös lisätään EGT anturit jotka tukee maxxecua, mutta vain yhdet molemmille puolille. Tässä vaiheessa A6 saa luopua maxxecusta ja paikalle laitetaan vakio ohjaus jolla saa nyt ainakin hetken pärjätä, luulen että saan paremman ilon maxxecusta ässän koneen kanssa.



                                                        Viikonloppuna sainkin koneen jo nokkia ja jakopäätä vaille kasaan kun olin unohtanut tilata nokkien väliin uudet ketjut, no ei ne ollut ainut pikkuasia mitä huomasin vielä tarvitsevani joten seuraavaksi pitää haalia loput tarpeelliset osat maailmalta jotta kesäloman alkaessa pääsisi pakettia sovittamaan auton keulalle.

                                                        Click image for larger version

Name:	kone 2.jpg
Views:	858
Size:	149,9 Kt
ID:	1944178

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Sielläkin näyttää olevan kädet täynnä tekemistä.

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Joo ei tässä tekeminen lopu, näiden välissä on rakenneltu moottoripyörä ja muutamakin B5 pelastettu takaisin liikenteeseen...no eipä ole vapaa-ajan ongelmia.

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Kesäloma tuli ja meni, siinä onneksi vähän ehti edistään ässää. Tekniikka paketin sain kasattua loppuun, siinä vaiheessa havahduin että rs4 bipipet istuu huonosti ässän vakio jakopää muovien kanssa joten vähän googlettelemaan että maksaako rs4 versiot painonsa kultaa vai enemmän. Yllätys olikin positiivinen kun nämä löytyi vielä traditionilta ja vajaan 30e kpl hintaan, joten ne ja ässästä koko minulla olo ajan puuttuneet helman kiinnikkeet pistettiin tilaukseen. Bipipet käytin kaverilla jolla on tikki,ja lisättiin myös alapuolelle kiinnityskorvakkeet, en sitten tiedä onko niistä mitään hyötyä muuta onpa nyt olemassa. Rs4 coolerin kannakkeet taas oli niin arvokkaat ja saatavuus huono, että päätin muokata ässän oma kiinnikkeet tätä varten, muutaman tunnin sovituksella coolerit istuu OK ja keulakin mahtui paikalleen
                                                              Click image for larger version

Name:	S4 coolerit.jpg
Views:	629
Size:	165,2 Kt
ID:	1946743
                                                              Ässästä on puuttunut kokoajan ilman ohjaimet coolereille, mutta nyt päätin asiaan tehdä muutoksen kun voimaakin toivottavasti tulee enemmän. Vakio ilmanohjaimia oli hyllyyn kertynyt, mutta ne oli auttamatta pienet. Kaverin varastosta löytyi kuitenkin hiilikuituiset ohjaimet, joista saatiin rakennettua sopivat melkopienellä työllä.

                                                              Click image for larger version

Name:	Ilmanohjaimet.jpg
Views:	597
Size:	613,0 Kt
ID:	1946744

                                                              Putkiston osalta downpipet vaihtui 2,5" --> 3" ajatus alusta alkaen oli että tehdään alustaan vain pätkä uutta tämän seurauksena ja vanha loppuputki joka on 3" saa riittää. Putkea paikalleen nostellessa alkoi tämä päätös jo kaduttaan, sen verran hapan loppupätkä oli että samalla vaivalla kun sen korjasi olisi tehnyt jo uuden, mutta kun talli on korvessa niin ei viitsinyt ajella hakemaan värkkiä uuteen. Katsotaan kauanko se siellä nyt pysyy nipussa, ja tehdään sitten uusi kun antautuu seuraavan kerran.

                                                              Click image for larger version

Name:	Putkisto.jpg
Views:	614
Size:	569,8 Kt
ID:	1946745

                                                              Loman lopulla kaverin piti tulla johtosarjan kanssa paikalle ja oltas kasattu auto loppuun mutta siihen tuli vähän muuttujia ja se siirtyi vielä tulevaisuuteen. Se olikin oikeestaan tosi hyvä kun näin kävi, jokin aika sitten löysin ässän vakio puskurin oikean värisenä,tokikin kilven paikka reikäjuustoa mutta sillä mennään tässä vaiheessa samalla päätin että palautetaan ässän ilme alkuperäisempään suuntaan, puskuria keulaan laittaessa muistinkin taas kuinka huonosti tämän auton keulaan istuu yhtään mikään ilman väkivaltaa. Lienee perintöä jo liettua/latvia akselilta mistä tämä on suomeen lopulta päätynyt, päätin että nyt asialle on tehtävä jotain. Joten tutkin keulan ajan kanssa ja havaitsinkin useempia vääntyneitä tukirautoja jotka vaihdoin purkuautosta paikalleen. Lopputulokseen olen tyytyväinen, ei tähän keula ole vielä kertaakaan näin hyvin istunut. Samalla tein vähän leimaremonttia ja vaihdoin pari tukivartta ja 3kpl vetarin kumeja.

                                                              Click image for larger version

Name:	S4 keula.jpg
Views:	592
Size:	145,7 Kt
ID:	1946746

                                                              Ässä jäi odottamaan johtosarjaa ja suuttimia, sitten päästään kokeilemaan käynnistyykö se edes.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X