Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Cabriolet 2.8

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Hyvältä vaikuttaa edelleen. Hiljaiset on ainakin omasta mielestä. Ääritilanne ominaisuuksia ei vielä ole (onneksi) tullut testattua.

    Koko on 205/50/17

    Comment


      #62
      Hei täällä on kohta kesä. Tai no ei kuitenkaan mutta hiljalleen kuitenkin alkaa lumet hävitä joten tällekin laitteelle aloin luomaan ajatuksia.

      Viime syksynä tein yhteen talleistamme vähän lisää tilaa moottorisahalla.
      Auton saa sinne nyt suoraan ajamalla. Edellisenä talvena oltiin käytetty sellaisia ostoskärrypyöräisiä alustoja renkaiden alla.
      Se miinus puoli auton sijainnissa on ettei konepeltiä saa auki kun auto on paikallaan. Metrin kun saa siirrettyä vekotinta taakse päin niin pelti mahtuu nousemaan.
      Click image for larger version

Name:	IMG_20181026_111421.jpg
Views:	1
Size:	143,2 Kt
ID:	1644663
      Click image for larger version

Name:	IMG_20181103_171156.jpg
Views:	1
Size:	97,0 Kt
ID:	1644664

      Nyt kun muistamme että kyseessä on automaattivaihteisto, jonka olin tietenkin kytkenyt viime syksynä P-asentoon, saattaa joku hoksata että saattaa muodostua ongelma. Aivan. Vaihteistolukko päällä ja akkutyhjenee talven aikana.

      Koetin ennakoida tilannetta asentamalla kiinteän Ctekliittimen akkuun ja toin liitoksen auton ulkopuolelle.

      Ctekki oli kuitenkin talvella ollut muussa käytössä ja akku oli päässyt aivan kuolleeksi.
      Muutaman viikon olin pitänyt laturia autossa kiinni ja todennut ettei lähde lataamaan.

      Tänään sitten aloin miettiä ratkaisua ongelmaan.
      Löysin kätköistä jonkun laitteen tupakansytytin johdon josta nappasin urospään käyttöön. Tökkäsin sen Cabrion savukkeen sytyttimeen ja kytkin siihen virtaa starttibuusterilta. Ja hurraa. Virtaa välittyi niinkin paljon että bensa pumppu hurahti ja vaihdekepin sai P:ltä N:lle. Tämän lisäksi kun tuota kytkentää piti hetken paikoillaan niin ctekki ymmärsi alkaa työntää virtaa auton omaan akkuun.

      Antaa nyt latautua mutta luulempa että ongelma ratkastu.
      Viimeksi muokannut Lipponen; 31.3.2019, 13:25.

      Comment


        #63
        On kyllä aika jämpti sovite talliin :)

        Tuommoinen änkeys se minullakin on tosin A8:n kanssa. Pitää etukäteen pysäköidä sen mukaan haluaako avata konepellin vai takaluukun, molempia ei saa samalla tallireissulla.

        Comment


          #64
          Ja vahvistus vielä. Kävin äsken tärskäyttämässä moottorin käyntiin. Ja kyllähän luotettava AAH taasen lähti ilman sen kummempaa virpomista hyrskyttää.

          Välillä on käynyt mielessä tämän laitteen myynti. Kuitenkin jos katottoman audin tahtoo tilallekin niin alkaa väkisin miettiä että minkä. TT roadster ei ole itseä koskaan sytyttänyt. B6 on keulaltaan vähän liian B6. B7 ehkä mutta hinta karkaa äkkiä liian kauas.

          Kesäautona tälläinen meillä on joten nelivetoa ei osaa kaivata. Vähintään kuutoskone ja automaatti sitten taas tuntuvat istuvan konseptiin. Dieseliä en harkitsisi.

          B7 S4 Cabrio olis nam. Mutta edelleen se hinta.

          Joten olkoot tämä talossa vielä.

          Jakopään teosta olen aikaisemmin maininnut ja sen tosiaan voisi tehdä ennen enempiä ajoja. Tuo kattokin on vielä vaihtamatta. Ja ja ja...

          Comment


            #65
            Nostetaanpas tätä, kun tälle kesää on tiedossa enempi puuhaa.


            Tähän hankittiin muutama kesä sitten käytetty kattorunko rätteineen ja eilen oli tarkoitus vaihtaa koko paketti kokonaisuudessaan. Tähän hommaan tarvitsee minimissään kolme, mieluiten neljä henkilöä. Kiitos n0nn1 avusta!



            Runko on melko yksinkertainen irrottaa:

            Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-06-28 at 11.24.08.jpeg
Views:	1236
Size:	401,0 Kt
ID:	1892721

            - Katto avataan noin puoliväliin auki ja katon luukku tuetaan auki-asentoon.

            - Katossa on kaksi sylinteriä per puoli. Ylempien sylinterien kiinnityssokat irrotetaan, jonka jälkeen sylinterit voi pujottaa katon välistä pois letkuja irroittamatta. Jotta letkuihin saadaan liikevaraa, muutama nippuside pitää avata.

            - Katon runko on kiinni kahdella mutterilla ja yhdellä pultilla per puoli. Nämä avataan. Huom! Mutterien ja pulttien alla on shimmilevyjä, jotka tipahtavat herkästi.

            - Kun kiinnityspisteet on avattu, runkoa pääsee hieman nostamaan. Tehtaan ohjeen mukaan katon voi tukea esimerkiksi puupalalla:

            Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-06-28 at 11.24.08-1.jpeg
Views:	1225
Size:	144,8 Kt
ID:	1892722
            Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-06-28 at 11.24.08-2.jpeg
Views:	1219
Size:	157,8 Kt
ID:	1892723

            - Alemmista sylintereistä avataan kiinnityssokat ja tapit otetaan pois. Tämän jälkeen alemmat sylinterit voi pudottaa letkujen varaan.

            Tämän jälkeen katon voi nostaa pois.


            Katon asennus tapahtuisi sitten päinvastaisessa järjestyksessä. Ongelmaksi uuden kattorungon kanssa muodostui asemointi: kattorunko jää hieman liian eteen. Pitkittäissuuntainen asemointi tehdään shimmilevyjä lisäämällä (tai poistamalla), mutta säädöt loppuvat kesken. Mikähän tässä voisi olla syynä?

            Ellei tuohon ongelmaan löydy mitään selkeää syytä, niin vaihtoehdot ovat vanhan kattorungon takaisinlaitto ja toisen rätin vaihtaminen siihen tai "uuden" rungon kiinnityspisteiden muuttaminen:
            Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-06-28 at 11.21.46.jpeg
Views:	1208
Size:	43,3 Kt
ID:	1892724

            Comment


              #66
              Jatkettiin tänään ihmettelyä.

              Click image for larger version  Name:	WhatsApp Image 2020-06-29 at 08.31.09.jpeg Views:	0 Size:	167,8 Kt ID:	1892777

              Katossa kiinni ollut rätti ei mene enää käyttöön, joten rätin irroitusta oli kätevä harjoitella vanhalla kattorungolla.

              Sisäkaton irroitus on helppoa:
              -Katon takaosassa näkyvät ruuvit auki
              -Katon etureunassa oleva peitemuovi irti tai 90 asteen kulmaan (jolloin avauskahvaa ei tarvitse irrottaa), peitemuovin alta ruuvit auki.
              -Sisäkaton reunoista kiinnityspisteet (erilaisia kuminauhoja ja naruja)auki
              -Kattoverhoilu on keskeltä katon rungossa sellaisilla "kouruilla" kiinni, lähtevät irti kevyesti vetämällä
              -Viimeisenä kattoverhous käännetään katon etuosasta taaksepäin, ikkunan yläpuolella on vielä yksi rivi ruuveja avattavaksi. Tämän jälkeen verhous lähtee irti.

              Click image for larger version  Name:	WhatsApp Image 2020-06-29 at 08.31.09(3).jpeg Views:	0 Size:	137,2 Kt ID:	1892780
              Ulkokaton irroitus vaatii vähän enemmän viitseliäisyyttä, koska asennuksessa on käytetty aika paljon liimaa. Ruuvikiinnitteiden lisäksi liimaa on kaytetty oikeastaan koko katon matkalta (reunoissa ja katon sivulta sivulle menevissä rangoissa).
              ​​​​
              Katto numero 1 purettiin kankaista kokonaan ja katosta numero 2 purettiin sisäverhous, jotta nähtiin mahdolliset kattojen väliset erot ja se, missä kunnossa katon runko muuten on.

              Click image for larger version  Name:	WhatsApp Image 2020-06-29 at 08.31.09(1).jpeg Views:	0 Size:	377,9 Kt ID:	1892778
              Click image for larger version  Name:	WhatsApp Image 2020-06-29 at 08.31.09(2).jpeg Views:	0 Size:	221,2 Kt ID:	1892779
              Useampaan kertaan ja useammasta kohtaa mitattuna näissä kahdessa katossa on pituuseroa. Osanumeroita ei huomattu, mutta IfInterfacen mukaan sähkökaton runkojen pitäisi olla kaikissa vuosimalleissa ja myös jenkkimallissa samalla numerolla. Mitään selkeää syytä tuolle pituuserolle ei löytynyt, mikään rungossa ei näytä vääntyneen tms.
              ​​​
              Tässä tulee nyt pieni mietintätauko, mutta varmaan seuraavaksi lähdetään muokkaamaan niitä kiinnityspisteitä vähän pidemmiksi.
              Viimeksi muokannut angra; 29.6.2020, 07:36.

              Comment


                #67
                Kirjoitellaanpa tännekin jotain pitkästä aikaa.

                Tein jakopäähommat pari vuotta sitten. Kävi pieni erhe ja siitä kirjoitellut aikanaan erikseen.
                https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...-l%C3%B6ydetty


                No tuo homma korjaantui silloin, mutta muistoksi jäi pieni nestevuoto. Viime kesänä ajeltiin jonkun verran, välillä nesteet pysyi sisällä, välillä kuseksi auton alle. Oikein tarkkaan vuotokohtaa ei nähnyt. Vaihteiston öljytikkua pitkin liritti maahan, mutta vuoto oli ylempänä.

                Tänä kesänä viimein paneuduin aiheeseen. Lohkojen takana menee metallinen vesiputki, jossa on laippa/O-rengasliitos kummallekin bankille. Ensi korjauksena vaihdoin nuo o-renkaat. Tämä onnistuu ihan imusarja paikoillaan kun vähän siirtelee johtoja edestä pois ja käyttää pieniä käsiä.

                Vuoto jatkui edelleen

                Seuraavaksi epäilys kohdistui tuosta samaisesta metalliputkesta lohkojen välistä moottorin etulaitaan tulevaan liitokseen. Tuohon liitokseen käsiksi pääsemiseksi vaatii imusarjan irrotuksen. Riikka auttoi tuossa hommassa.

                Kun nuokin O-renkaat oli vaihdettu, en kuitenkaan vielä kasannut konetta käynnistyskuntoon. Tein paineistussysteemin, jolla saattoi tehdä pientä painetta paisariin. Ja kas: 0.6bar paineessa alkoi koneen takaa kuulua suhina. Tuolta lohkojen väliseltä yhdysputkelta lähtee sisäkennolle toinen haara. Tuo pätkä on kumiputkea ja se tekee alussaan jyrkähkön u-mutkan. U-kurvin sisämutkassa oli viilto, josta vain paineessa vesi pääsi ulos.

                Mutta nyt hurraa. Lämmöt pysyy kurissa ja nesteet moottorissa.
                Viimeksi muokannut Lipponen; 4.8.2021, 18:36.

                Comment


                  #68
                  Ja sitten tuo viime kesänä aloitettu katon vaihto.
                  Talven ajan mietittiin, miten hommassa edettäisiin.

                  Alkaakko vaihtaa rättiä vanhaan katon runkoon, vaiko muokkaa uuden katon rungon kiinnitystä.

                  No jälkimmäinen.

                  Liitekuvissa näkyy, miten kiinnityspisteitä leikkelin. Eli kahta noista soikkoreijistä laajensin.

                  Tuolla toimella saatiin katto asettumaan riittävän taakse, jotta tuulilasin yläpuolelle osuvat lukitukset sattuivat kohdilleen.

                  Vähän jouduttiin muistelemaan sylintereiden letkujen reittejä. Onneksi viime kesänä tuli otettua kuvia kohteesta.

                  N0nni oli jälleen korvaattomana apuna touhussa.
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut Lipponen; 4.8.2021, 18:37.

                  Comment


                    #69
                    Menipä jotenkin kauheen myöhälle tämän laitteen liikenteeseen laitto tällä kesällä.
                    Tallista sentään ajoin ulos jo pari viikkoa sitten mutta vasta tänään ajoon.

                    Viime kesän lopulla valokatkaisin alkoi antaa intiaanimaisia kommunikointi merkkejä ja lämpimän sähköntuoksua. Viimeiset viikot ajettiin vain nätteinä päivinä ja päivä aikaan ilman valoja.

                    Talven roikotin ostoilmoitusta käytetyn valokatkaisimen perään mutta ei tullut tuloksia. Varaston kätköissä olisi ollut yksi viiksi paketti joka on olettettavasti C4 avantista kotoisin. Sekin olisi varmaan käynyt valo-osion puolesta paikoilleen mutta en lähtenyt edes koettaa.

                    ​​​Lopulta Riikka tajusi katsoa motonetin valikoimat kasikymppien puolelta. Sieltä löytyikin tuonenro. 48-8567​​​​​​.
                    Merkkinä huikee Topran.
                    No kuikula kävi paikoilleen ja kaikki tarpeelliset valot syttyy, sammuu tai vilkuttaa kuten pitääkin.
                    Niin helppo tuo oli vaihtaa että melkein riittää vaikka kesän kerrallaan kestäisi.

                    Äsken kävin ajelemassa vähän paikkoja vetreeksi.
                    Moottori, vaihteisto ja jarrut lähti kaikki toimimaan talven jäljiltä aivan hyvin.

                    Kylläpä se on taas kiva laite.

                    Comment


                      #70
                      Tänään kaivettiin tämäkin keksintö tallista. Batteri oli jälleen päässyt aivan hengettömäksi. Alkutalven oli C-tekissä kiinni mutta jossain vaiheessa talvea tartti laturia toisaalle. Sitten päässyt aivan kuiviin eikä enää ruvennut ottaa virtaa vastaan.

                      No autoilevan ihmisen tavaratalosta uusi 77ah Exide ja rock rock.

                      Vähän talven pölyjä huuhdottiin pinnasta mutta pitää jossain vaiheessa pestä oikein kunnolla. Tai siis minä katson kun Riikka pesee. Voin kyllä vaikka juoda olutta siinä katsellessa.

                      Comment

                      Working...
                      X