Motoparkissa käyty koeponnistamassa talven aikana tehdyt pienet päivitykset. Vaikuttaisi siltä, että pieniä ongelmia saatu taas karsittua pois, toki todella raikkaalla ulkoilmalla (n. +3 C) saattoi olla myös osuutta asiaan.
Tässä jo pidemmän aikaa kaikki päivitykset ovat olleet rata-ajokeskeisiä, joten en oikein tiedä, mikä tämän auton kohtalo tulee vielä joskus olemaan. Tämän hetken ajatuksena ei ole lähteä autoa pilkkomaan täysin kilpa-autoksi, vaan pitää tämä enemmänkin ns. ”clubsport” henkisenä ratapäivien ”työkaluna”. Hauskaa tällä on ollut viime ratapäivät ajella, vaikka tehossa ja pidossa olisikin parannettavan varaa.
Talven 2024-2025 päivityslistalla oli jälleen kerran HUOHOTUS. Tälle oli aiemman kesän kokemuksien perusteella tehtävä taas jotain. Kaverilla (Jorso7) oli käytössä omassaan MANN + HUMMEL ProVent 200 separaattori, jonka hän oli omassaan todennut toimivaksi. Tästä apinointi omaan autoon. Kuljettajan puoleiseen turbon paluulinjaan piti hitsata letkuliitos, jotta separaattorin pohjasta saadaan öljyt valutettua takaisin ö-pohjaan. Tämä päivitys näytti onnistuneen motoparkin perusteella. Autosta ei vähentynyt öljyä koko päivänä ja purkki näytti toimivan.
Tuo huohotinpäivitys vaati moottorin irroituksen, joten samassa yhteydessä eläköityi vanha kaksoismassavauhtipyörä. Tilalle tuli TTV Racingin 6,7kg painava teräksinen vauhtipyörä ja levyksi tuli 8-lapainen sintteri. Jäähdytinkenno vaihtui alumiiniseen FMIC tekeleeseen. Jarruihin tuli myös pieniä parannuksia.
Motoparkin reissu oli varsin onnistunut. Sai täyden tankin ajella ilman murheita. Nyt pääsi myös n. 5-6 nopeaa kierrosta ajamaan putkeen ilman mitään lämpöongelmia tai mitään muitakaan haittoja. Kylmä ulkoilma tätä jeesasi kyllä, mutta Jurvassa näkee sitten, miten kesäkelissä pelaa. :)
Ainoana harmituksena oli huomata, että pakopuolen venttiilivarrenkumit tykkäävät hikoilla öljyä pakokanaviin. Välillä pölläyttelee sinistä. Nämä tulivat uudet aiemmassa moottorin kasauksessa, mutta ovat todennäköisesti alkaneet vuotaa tuon aiemman huonon huohotusratkaisun vuoksi, kun kampikammion paineet ovat alkaneet etsiä suotuisia paikkoja päästä ulos. Sama on käynyt kampiakselin etustefalle, mutta tämän vuoto on rauhoittunut. Tätä täytynee seurailla.
Yksi kierros Motoparkin radalta:
Alla muutama kuva kuluneesta:

Tässä jo pidemmän aikaa kaikki päivitykset ovat olleet rata-ajokeskeisiä, joten en oikein tiedä, mikä tämän auton kohtalo tulee vielä joskus olemaan. Tämän hetken ajatuksena ei ole lähteä autoa pilkkomaan täysin kilpa-autoksi, vaan pitää tämä enemmänkin ns. ”clubsport” henkisenä ratapäivien ”työkaluna”. Hauskaa tällä on ollut viime ratapäivät ajella, vaikka tehossa ja pidossa olisikin parannettavan varaa.
Talven 2024-2025 päivityslistalla oli jälleen kerran HUOHOTUS. Tälle oli aiemman kesän kokemuksien perusteella tehtävä taas jotain. Kaverilla (Jorso7) oli käytössä omassaan MANN + HUMMEL ProVent 200 separaattori, jonka hän oli omassaan todennut toimivaksi. Tästä apinointi omaan autoon. Kuljettajan puoleiseen turbon paluulinjaan piti hitsata letkuliitos, jotta separaattorin pohjasta saadaan öljyt valutettua takaisin ö-pohjaan. Tämä päivitys näytti onnistuneen motoparkin perusteella. Autosta ei vähentynyt öljyä koko päivänä ja purkki näytti toimivan.
Tuo huohotinpäivitys vaati moottorin irroituksen, joten samassa yhteydessä eläköityi vanha kaksoismassavauhtipyörä. Tilalle tuli TTV Racingin 6,7kg painava teräksinen vauhtipyörä ja levyksi tuli 8-lapainen sintteri. Jäähdytinkenno vaihtui alumiiniseen FMIC tekeleeseen. Jarruihin tuli myös pieniä parannuksia.
Motoparkin reissu oli varsin onnistunut. Sai täyden tankin ajella ilman murheita. Nyt pääsi myös n. 5-6 nopeaa kierrosta ajamaan putkeen ilman mitään lämpöongelmia tai mitään muitakaan haittoja. Kylmä ulkoilma tätä jeesasi kyllä, mutta Jurvassa näkee sitten, miten kesäkelissä pelaa. :)
Ainoana harmituksena oli huomata, että pakopuolen venttiilivarrenkumit tykkäävät hikoilla öljyä pakokanaviin. Välillä pölläyttelee sinistä. Nämä tulivat uudet aiemmassa moottorin kasauksessa, mutta ovat todennäköisesti alkaneet vuotaa tuon aiemman huonon huohotusratkaisun vuoksi, kun kampikammion paineet ovat alkaneet etsiä suotuisia paikkoja päästä ulos. Sama on käynyt kampiakselin etustefalle, mutta tämän vuoto on rauhoittunut. Tätä täytynee seurailla.
Yksi kierros Motoparkin radalta:
Alla muutama kuva kuluneesta:
Comment