Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S8 4.2 40V venttiilikopparemontti ja venavarren kumien vaihto

Collapse
X
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Apply a thin coat of sealant to shaded area. Kummalle puolelle?
    Attached Files

    Comment


      #92
      Alapuolelle, mutta itse laitan aina molemmille koska nuo tahtoo aina myöhemmin alkaa vuotamaan.

      Comment


        #93
        Noniin, eka nokka pujotettu paikalleen. Ohessa pari kuvaa merkeistä, näyttäisi olevan just eikä melkein. Kiristin kiristyi saman tien kun otin tuon pidikkeen pois siitä. Tuli mieleeni: kannattaa kuitenkin laittaa varovasti tuota sealanttia tuohon tiivisteeseen, koska jos laitat liikaa ja se turahtaa tuolla tiivisteen välissä, se voi vissiin tukkia tuon öljyreiän tuolle kiristimelle? Laitoin aika nuukasti ja katoin vielä tiivisteen välistä, ettei vain turahda sinne reiälle asti sitä. Tuossa kiristimen päässä tuossa nokassa on tuollainen H-profiililaakeri, joka on aika ärsyttävä pujottaa paikalleen (nokka on oltava koko lailla suorassa ja kiristettävä ihan pikku himpuin ristikkäin, jotta ei mene vinoon ja ala kanittamaan siitä).

        Tein myös siten, että merkkasin noihin pultteihin tussilla tuon 5 Nm kiristyksen jälkeen tuon yläsuunnan ja sitten käänsin siitä vielä 90 astetta (koska ohjeessa oli 5 Nm + 90 astetta).

        Edit: Huomasin sellaisen seikan, että jos onnistut saamaan pakonokat pois tuosta pukki-nokka-merkiltä sillai, että T40005 on nokkien välissä oikein kiinni, olet melko asentaja. Itse en onnistunut.
        Attached Files
        Viimeksi muokannut seepra; 29.4.2013, 20:52.

        Comment


          #94
          Uusi termostaatti tuntuu hieman väljältä koloonsa. Onko tuossa ideana, että tuon termarilta lähtevän putken kiinnittäminen saa tuon tiivisteen leviämään ja termarin jumahtamaan aukkoonsa?

          Comment


            #95
            Sovittelin tuossa ajankuluksi äskettäin tulleita 255/35R19 vanteita joilla on Pirelli P Zerot päällä. Lisäksi tuumailin tuota jakoremmin epäkeskokiristintä, joka tuossa vehkeessä on myös, että sen ilmeisesti kuuluukin mennä tuollai "nurinpäin" tuossa kiristysvaiheessa (eli reikä jää alapuolelle)? Tuo pitää muuten laittaa kahdella momenttiavaimella yhtä aikaa. Toisella pidetään rullaa 6 Nm tiukkuudessa remmin suhteen ja toisella kajautetaan tuon keskipultti 45 Nm. Tuossa uudessa remmisarjassa ei tullut mukana tuota epäkeskokiristimen pulttia ja ohjeissa ei mainita, että pitäisi uusia, joten se lienee saletissa vanhallakin.
            Viimeksi muokannut seepra; 3.5.2013, 19:18.

            Comment


              #96
              Pistelin remmivehkeet paikalleen ja hoitelin kiristykset sekä muut hommat läpi. Pyöritin koneen läpi käsin varmaan 10 kertaa ja joka kerta pysähtyi vehje merkkeihin ja alakerta pysähtyi 5-pytyn TDC:hen. Joudun tuottamaan okkimille pettymyksen, mutta ainakin näennäisesti nuo nokkien rullat osuivat kerralla kohdalleen.

              Pistin myös venakopat paikalleen. Tiivisteet onnistuivat kohtuuhelposti, paitsi sai hakata hulluna, että sai ne tulppakolon tiivisteet pois, olivat metallipannalla sisältä. Huomasin, että parissa nokassa oli ihan mikroskooppisia naarmuja. Kokeilin kynnellä niitä eikä niistä edes saanut kiinni. En tiedä sitten, miten lie syntyneet, mutta en tiedä, pitääkö noista olla huolissaan. Vaikka olenkin ollut tarkkana noiden nokkien ja kansien kanssa, aion silti vaihtaa öljyt piakkoin, odottelevat jo tuossa koneeseen pääsyä (tämä siksi, että jotain pikkupölyä on kuitenkin päässyt kansiin, joten vaihdetaan pois).

              Sivuhuomautus: varsin ihastuttavat S8 4E-vanteet Pirellin P Zero 255/35R19-kumeilla tulivat paikalle. Sovittelen alle =)

              Comment


                #97
                Pyöritin koneen läpi käsin varmaan 10 kertaa ja joka kerta pysähtyi vehje merkkeihin ja alakerta pysähtyi 5-pytyn TDC:hen. Joudun tuottamaan okkimille pettymyksen, mutta ainakin näennäisesti nuo nokkien rullat osuivat kerralla kohdalleen.
                Tarkistitko siis jaon vielä niin että laitoit kampuran lukituspultin paikoilleen ja sen jälkeen testasit että nokkien lukitustyökalu menee paikoilleen? Jos teit näin, niin onnittelut! :) Biturboissa noin käy ehkä 1/20 kerta :)

                Comment


                  #98
                  Kyllä tarkistin. Tein niin, että vedin vehkeet jumiin ja sitten 2 kiekkaa ympäri. Lukkorauta suhahti paikalleen kuin sukka ja kampuran lukituspultti meni koloon että vilahti, ihan käsin pyörittämällä =). Joten väittäisin, että kyllä se on kohdallaan. Noiden laittojärjestyksellä ei liene väliä.

                  Kun aina sanotaan, että pitää tehdä noita hommia puhtaassa tilassa, niin pitääkö siitä olla aivan hirvittävän vauhkona, jos vaihtaa öljyt kohtsiltään venakoppien irroituksen jälkeen? En tarkoita sitä, että olisin kaatanut säkin puhallushiekkaa kansiin, vaan tarkoitan, että jos jotain yksittäisiä likahiukkasia on jossain, niin eikös ne tule sen öljykierron mukana aika äkkiä pois tuolta?

                  Luulen, että ajoitus pysyi itselläni kohdallaan syystä, josta se yleensä menee: Noudatin ohjeita =). Ohjeissa olivat seuraavat kohdat:

                  1. Kirraa hydraulikiristintä 2 kertaa 40 Nm voimalla myötäpäivään.
                  2. Laita sinne väliin 5 mm kuusioavain
                  3. Kirraa epäkeskoa 6 Nm voimalla VASTAPÄIVÄÄN ja samalla junttaa se pultti 45 Nm kiinni lohkoon (vaatii 2 momenttiavainta)
                  4. Ota pois 5 mm kuusioavain välistä
                  5. Paina hydraulikiristintä niin, että saat sokan välistä
                  6. Ota rauta ja lukitustappi pois
                  7. Pyöräytä 2 kiekkaa
                  8. Kokeile, että rauta ja lukkotappi menevät paikalleen
                  9. Mittaa kiristimen rungon ja sen liikkuvan rullarungon väli mauserilla -> pitää olla 5 mm +- 1.0 mm (itellä oli 4.35 mm, joten on rajoissa). Mikäli ei täsmää, siirry kohtaan 1.

                  Tuolla reseptillä meni kerralla oikein.
                  Viimeksi muokannut seepra; 4.5.2013, 21:53.

                  Comment


                    #99
                    Totuuden hetki: Pistin vehkeen käyntiin ja jätin vielä remmikotelon reunat avoimeksi. Kone käy sievän kuulloisesti, ei mitään hinkutusta eikä ratkutusta. Remmi kulkee kivasti rullillaan. Ainoa miinuspuoli on vuotava bensa, joka tulee siitä bensakiskoon menevästä 17 mm mutterilla liitettävästä liittimestä. Luulen, että sen metalliliittimen ja bensaletkun välinen prässiliitos vuotaa. Mikä neuvoksi?

                    Comment


                      Mitä, joko tämä valmistui? ;) Luulenpa että se bensavuoto on bensakiskon ja letkun välinen kartioliitos. Käytä se auki ja kiristä uudelleen tiukalle.

                      Comment


                        Korjasin kyseisen vehkeen pikkupatentilla (katkaisin sen liitoksen, puhalsin puhtaaksi paineilmalla ja liitin kahdella peräkkäisellä klemmarilla, nyt on kunnossa. Auto alkoi kuitenkin käymään hieman epätasaisesti tyhjäkäynnillä oltuaan jonkun aikaa päällä. Kun painaa kaasua, ongelma poistuu. Mikä neuvoksi?

                        Comment


                          Korjasin ja alkoi toimimaan tuo bensahomma. Auto kävi epätasaisesti yhtäkkiä ja aloin ihmetellä mikä moisen aiheuttaa. Pistin sattumoisin öljykorkin kiinni ja käynti tasaantui täysin. Mikä ihme tuon tekee?

                          Auto käryyttää kuskinpuolen kannen takaa. Koetin katsoa pakosarjan päälle, siellä on oletettavasti öljyä tai sitten tiivisteainetta, saapa nähdä, helpottaako käry. Öljyvuotoja en onnistunut löytämään etsinnöistä huolimatta. Nyt tuo savutus vähenee jo, kun autoa on käytetty varmaan 20 min tallissa. Nokka-akselien arvot kanavalla 093 olivat -7 ja -4 astetta vaikka kaikkia mahdollisia ja mahdottomia nokkatyökaluja käytettiin. Tuo - merkki tarkoittaa käsittääkseni sitä, että ovat aikaisessa, mikä puolestaan tarkoittaa sitä, että ketjut eivät käsittääkseni ole voineet venyä.

                          Laitetaan vielä video käynnistä, jotta pääsee tunnelmaan:

                          [ame="http://www.youtube.com/watch?v=jKMTS31cbAo"]http://www.youtube.com/watch?v=jKMTS31cbAo[/ame]
                          Viimeksi muokannut seepra; 5.5.2013, 20:09.

                          Comment


                            Veikkaan, että imee aukinaisesta öljykorkista huohotuksen kautta ilmaa MAFin ohi.

                            Kaikkinaisten remonttien jälkeen on aina ihan saatanallis-perkeleellinen käry ja sauhu pitkän aikaa, kun kaikki kuumenevat paikat ovat ihan rasvaisissa sormenjäljissä sun muissa valumissa ja roiskeissa.

                            Comment


                              Jep, käry loppuikin jo tänään. Tuli tarhan pihalla uusi haju kun seistiin Riston kanssa bensalammikossa. Vedin tankin piripintaan ja parin km päästä oli lammikko alla. Ajoin hädissäni kotiin ja ajattelin jo, että talli haisee kohta aika vehkeelle. Mutta - ei mitään. Ei vuoda eikä tee mitään muutakaan. Mistä lie kysymys.

                              Comment


                                Bensa laajenee lämpimällä ilmalla ja tulee ilmaletkusta pihalle jos tankki on liian täynnä.

                                Comment


                                  Joo, sitä tuossa pähkittiin. Nyt toimii ihan normaalisti.

                                  Comment


                                    Nyt 600 ajokilometrin jälkeen ei öljyn pinnassa ole tapahtunut minkäänmoisia suunnanmuutoksia. Aika näyttänee, miten asiassa käy.

                                    Comment


                                      Onko tallessa nokkapukkien pulttien varaosanumeroa?

                                      Comment


                                        On kai se jossakin, pitää katsoa, kun täältä saksanmaalta joudun kotiin.

                                        Comment


                                          Nokkapukkien pulttien varaosanumero on 077 103 460 (M6x40,2) ja menekki on 52 kappaletta ainakin tuossa AQH:ssa.

                                          Comment


                                            Kattelin noita omia kansia illan ratoksi. Vissiin olis aika uusia kiristäjät kun ketju jo tuon verran tehnyt jälkeä koppaan. Tuoko se parin sekunnin ketjun rallatuksen todellinen syy on? Eli ketju itsessään ei pidä löysyyttään meteliä vaan se kun ottaa koppaan kiinni?
                                            Attached Files

                                            Comment


                                              Niin, siis sehän tulee hakkaamisesta. Onko sullakin ne venakopan kannet magnesiumia? Ovatko ottaneet itseensä? OT: sulla on ihan eriväriset nuo kannet kuin mulla. Mulla oli sellainen kullanvärinen kerros joka puolella kansissa. Sun on ihan metallinväriset.

                                              Comment


                                                Nyt voin raportoida että kun olen ajanut 2900 kilometriä, siitä öljytikusta on vajonnut pois noin neljännes yläpäästä. Näyttää noiden venavarren kumien vaihdolla olevan iso merkitys.

                                                Comment


                                                • Noiden kumien vaihto on tosiaan mahdollista kannet paikoillaan. Ja vastaa hommana, kuten eka viestissä sanotaan, metrisen pienoislaivan rakentamista. Itsellä meni AQJ ympäristöön tehtynä aikalailla 25 tuntia. Todella verraton apu oli 21-osainen Krafmann venttilinjousen puristinsarja. Ei tarvinnut edes modata työkalua. Sillä pääsi joka paikkaan "helposti".

                                                  Comment


                                                    Löysin töissä selaillessani ketjun. Moottori pöydällä paja laskutti venavarsien kumin vaihdosta (40kpl) 5h työt. Eli todella kova homma vaihtaa nuo moottori paikallaan :) Irtomoottoriin vaihtotyö oli kulemma lähinnä "pitkäveteistä naputtelua".

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X