Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S8 4.2 40V venttiilikopparemontti ja venavarren kumien vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Tuo isompireikäinen on 6 mm, siinä lukee niin. Autopartsista vastattiin että "it will stretch" =).

    Comment


    • #32
      ei maha olla termarilla mitään väliä. Talvellahan se on vaan parempi jos on 87 ja tuskin se nyt kesälläkään ongelmaksi heittäytyy :D eikai nykyään kukaan noita vaihtele kesän ja talven välillä.

      Comment


      • #33
        Vaihdan samalla nuo nokkien tiivisteet. Tietääkö joku, montako niitä pitää olla kaikkiaan ja ovatko keskenään samanlaisia? Saako nuo painettua jollain hylsyllä tms. sopivasti paikalleen vai pystyykö laittamaan nokka-akselien paikalleenlaiton yhteydessä, kun ne nokkien pukit ovat irti vielä?

        Nyt on muuten vähän yli neljä litraa vettä hukassa. Tuosta syyläristä tuli kartanolle vähän yli neljä ja tuosta öljypohjan vieressä olevasta 10 mm ruuvilla tukitusta kannasta ei yhtään mitään. Tuossa erWinin manuaalissa kerrotaan, että öljypohjan molemmin puolin on drain plugit. Kuitenkaan, tuossa vänkärin puolella, suodattimen vieressä ei sellaista autossani ole. Kuskin puolelta se kyllä löytyy, mutta sieltä ei tule nestettä. Otin ruuvin pois ja ruuvin päässä oli hieman kuivunutta punaista hyhmää. Mikä neuvoksi?
        Viimeksi muokannut seepra; 20.3.2013, 14:41.

        Comment


        • #34
          Onko tuo päätypukki jossa ei ole sitä kiristintä, kiinni muulla kuin 4 pultilla tuossa kannessa? Ettei tule kumivasaralla hakattua tohjoksi mitään =). Hall-anturi ja roottori siis irroitettu jo sieltä.

          Comment


          • #35
            Itse vaihtelin nokka-akselin tiivistetä jakopäärempan yhteydessä ja vuotamaanhan se rupesi. Tilasin sitten sitä hommaa varten olevan VAG työkalun ja sain uuden tiivisteen pitämään. Melko tarkka tuntuu olevan paikalleen laitosta se tiiviste. Marmorilla asentaja totesi, että ei ilman työkalua onnistu.

            Comment


            • #36
              Ai ei pysty audiin stefaakaan vaihtamaan ilman erikoistyökalua? On nää kyllä ihme laitteita.

              Comment


                #37
                Pöh, onnistuu ihan helposti ihan käsipelillä.

                Comment


                • #38
                  jpt, nyt kannattaa huomata, että mulla on tuossa pöydällä ne nokka-akselit kohta ja ne ei tule siihen pöydälle ilman laakeripukkien irrotusta, joten siihen aukkoon sen tiivisteen voinee sujauttaa helpohkosti (kunhan vain pysyy tiiviinä).

                  Comment


                  • #39
                    Pöh, onnistuu ihan helposti ihan käsipelillä.
                    Nuin sen ajattelinkin ku paikalleen laitoin ekan kerran :D muutama ärräpää meinas lentää, ku sai purkaa keulan uudestaan..

                    Eikai siinä ku ajatuksen kans laittelee, nii saa varmasti ilman mitää työkalujakin. Varsinkin tässä tapauksessa kun nokat on irtaallaan.

                    Comment


                    • #40
                      Kuinkahan iso homma olisi nyt tässä vaiheessa ottaa kannetkin pöydälle =)? Saakohan noita kone paikallaan tuolta?

                      Comment


                      • #41
                        Noniin, tuli annettua nokka-akseleille pikku jaxuhalit ja siitähän ne sitten nousi kiristimineen pöydälle. En kirrannut kuin sillai, etteivät mahdu liikkumaan. Otin koko vehkeenä kerralla pahvilaatikkoon tuon kamppeen kummaltakin puolelta. Nyt pitänee sitten alkaa värkkäämään noiden venojen kanssa. Onko resepti se, että tuo keinu pystyyn ja sitten ei muuta kuin yli 6 bar paineet pytyssä venttiilinlautasta pois varovasti noista lautasta kiinnipitävistä sokista huolehtien ja ylimääräiset alakerran aukot tukkien (ettei tartte kansia ottaa pois).

                        Hirvittää jo valmiiksi nuo 8-pytyn pakovenat, ovat muuten pienessä kolossa =).
                        Attached Files

                        Comment


                        • #42
                          Tuossa oheisessa kuvassa näkyy tuossa metallisessa hihnakotelossa joku nökkö, johon tuo aiempi hihna on hangannut. Pitääkö tuo porata pistehitseistä poissa, ettei uudelle hihnalle käy samalla tavalla?
                          Attached Files

                          Comment


                          • #43
                            Tuo "nökkö" on mahdollisesti estänyt hihnan hyppimisen hampailla, moottorin käydessä on löysät hihnassa olleet tuolla välillä.
                            Oletko tutkinut kiristäjän, miten se oli rikki ja minkäläinen rakenne siinä on, jousikuormitteinen?
                            Oliko kiristäjä OEM osa vai harakiri?

                            Paljonko on koneella ajettu ja minkäverran kulutti öljyä, se lienee syy venttiilivarren kumien vaihtoon.

                            Comment


                            • #44
                              Kiristäjän rakenne on ihan tavanomainen hydraulinen pieni malli. OEM-vehje, en tiedä onko väärin asennettu. Tuolla aiemmin on kuva siitä, miten hihnalle kävi, kun se hankasi tuohon nökköön. Taidan takoa tuota vasaralla hieman kauemmaksi, ettei uuden hihnan kohtalo ole sama.

                              Koneella on ajettu 215 000 km, ohivuodot ovat 5-8% joka pytyssä ja kulutti öljyä välillä enemmän, välillä vähemmän. Putsasin tuon huohotuksen pannukakun jo, siinä oli kökköä jonkun verran. Kun oli 0w-40 -öljyt putkessa, meni litra tonnille. Vaihdoin 10w-60, ei syönyt enää niin paljoa.

                              Mietin tässä tykönäni, että voisiko olla, että tuo epäkeskokiristäjä on asennettu väärin? Eikös sekin aiheuta hihnan löysäämisen, vaikka näennäisesti varsinainen hytikkakiristin on kohdallaan? Toinen vaihtoehto tuli mieleeni juuri: Voiko tuo hihna venyä voimakkaasti kuumetessaan? Sehän on varmaan tehnyt sitä, jos on hangannut tuohon nökköön.

                              Comment


                              • #45
                                Jos meinasit varren kumeja vaihdella niin lyö siihen jousi lautasen päälle hylsyn kanssa ennen kun alat irrottamaan. Muuten ei välttämättä irtoo se kiila sieltä.

                                Comment


                                • #46
                                  Tarkoitatko lyömisellä, että kopsautetaan sitä hylsyä kumivasaralla?

                                  Comment


                                    #47
                                    Palataas noihin ketjunkiristimiin. Jos nyt omasta autosta irrotetaan kannet (taas) ensi viikolla niin olisikohan jo syytä vaihtaa ne rämisevät ketjunkiristäjät?

                                    Eihän niissä muuta vikaa kai ole kuin se käynnistyksessä kuuluva meteli? Kuinka paljon lisätyötä kiristimien vaihto teettää siinä vaiheessa kun hatut on jo pöydällä ja venttiileitä todennäköisesti joudutaan joka tapauksessa vaihtamaan?

                                    Comment


                                    • #48
                                      Enpä olisi arvannut, että tähän osaan vastata, mutta luulisin, että näin se menee:

                                      Hatut pöydälle
                                      Nokat pois
                                      Kiristin lähtee samalla
                                      Vaihdettava nokkapukkien pultit ja se nokkakiristimen tiiviste sekä sen alla oleva puolikuutiiviste. Kenties muutkin venakopan tiivisteet.

                                      Comment


                                        #49
                                        Ei siinä tosiaan kovin montaa pulttia enempää taida tarvita auki käyttää.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Sattuuko jollakin olemaan tuo T40009, epäkeskokiristimen työkalu?

                                          Comment


                                            #51
                                            Löytyy.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Entäs kellään Oulun lähiseudulla asuvalla? Vammalasta alkaa olla matkaa.

                                              Edit: jos laskee syylärin tyhjäksi tuosta vehkeestä, tyhjeneekö vesipumppu ja termari samalla?

                                              Comment


                                                #53
                                                Tyhjenee. Koko järjestelmä valuu tyhjäksi. Tai no jää sinne jotain liruja notkoihin ja ponneihin, mutta noin lähtökohtaisesti.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Tuossa on 9 litraa tilavuus ja syyläristä tuli vain vähän yli neljä ulos, missä lie loput?

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Avasitko paisarin korkin?

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Termostaatti on kiinni, sen takana on vielä monta litraa.

                                                      Olikos bensakasissa lohkon molemmin puolin tyhjennysputket/proput, dieselissä on ainakin.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Paisarin korkki on ollut kuukauden verran auki. Käytin tuon toisen propun auki lohkon sivusta, mutta se oli paisarin puolelta. Sieltä ei tullut mitään. Pitänee kokeilla toistakin.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Siellä tyhjennysputkessa voi olla tukos, rautalangalla tai pienellä ruuvimeisselillä aukeaa.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Jaha jaha, pitääpä kolistella.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Minulta löytyy Raahesta tuo T40009, mutta kannattaa käydä Pörhöltä tilaamassa ihan oma. Maksoi muistaakseni jotain 15 euroa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X