Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S8 4.2 40V venttiilikopparemontti ja venavarren kumien vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Jaa, eihän tuo kallis ole. Sieltä siis.

    Comment


    • #62
      Emergency: ostin tuollaisen letkuliittimen, jolla saa tulpanreiästä sisään painetta, että venat pysyvät paikallaan. Kuitenkin, se on aivan liian lyhyt yltääkseen tuosta kaivon pohjalta paikalleen.

      Minulla on kuitenkin tuo ohivirtausmittari, jossa ovat sopivat liitingit ja painetta saa pyttyyn. Kestääkö sitä käyttää tuon pytyn paineistamisessa, kun tuossa mittarissa on asteikkoa aina 7 bar asti? Koetan siis välttää tuon mittarin rikkomisen.

      Jos jollakin on ideoita, miten sinne saadaan painetta muutenkin, olen utelias kuulemaan.

      Comment


        #63
        Jos laitat ohivirtausmittariin esim 6 baria painetta, se toinen viisari (jos sellainen siinä on) menee muutaman kierroksen ympäri. Jos ei ole, niin enpä näe mitään estettä miksei sitä voisi käyttää.

        Comment


        • #64
          Jep, Biltema, kierrelukite ja kokoelma kaikennäköisiä letkuja, voisi ratketa tuolla alkuperäisellä laitteella. Tuossa ohivirtausvehkeessä oli maksimin kohdalla neula, ei mene ympäri =).

          Comment


          • #65
            Totuuden hetki: Nyt painellaan venttiilinlautasia tuollaisella omatekoisella kololla varustetulla pitkällä 12 mm hylsyllä ja IKH:n umpip***alla varrella, johon tuo hylsy on modattu kiinni. Puoliympyräsokat lähtivät irti pikku kopistelulla. Tuo hylsyn päässä oleva neodyymimagneetti on painonsa väärti kultaa, kuului vain klik-klik ja siitä sai kerätä ne. Onko tuon kumin kanssa mitään ohjetta, kuinka syvälle se pitää painaa, eli mistä tietää että se on perillä? Painoin sen paikalleen kääntämällä 11 mm hylsyn ylösalaisin, siinä on riittävän iso reikä keskellä ja se toinen pää sileä, joten kumi painui pohjalle kivasti.

            Edit: valmistelutöitä. [ame]http://www.youtube.com/watch?v=H32dhzVs7pg[/ame]
            Attached Files
            Viimeksi muokannut seepra; 17.4.2013, 21:07. Perustelu: Video lisätty valmistelutöistä

            Comment


              #66
              Eikös niitä jollain magneetilla ole kätevä noukkia.

              Comment


              • #67
                On muuten PIKKUISEN hikiset punnertaa takaisin paikalleen, nuo lukkosokat. Ei mene ihan helpolla.

                Comment


                • #68
                  Noniin, eka pytty tuuskattu. 5-muki sai uudet venavarren kumit ja aikaakaan ei mennyt kuin 4 h. Seuraaviin ei mene niin kauaa, alkoi nuo niksit jäädä haltuun. Ohessa pari kuvaa. Onnistuin kolhaisemaan yhtä nostajaa tuosta peltisestä laidasta hieman, en tiedä, menikö rikki. Käänsin pihdillä tuon ihan pienellä liikkeellä takaisin suoraksi, joten voisin kuvitella, ettei tuo ainakaan hirveitä voimia koeta käyttää tuolla paikallaan ollessa.

                  Edit: katoin tuossa noita Repsan laittamia kuvia vastaavasta hommasta 32-v:hen ja kiinnitin huomiota yhteen eroon omassa autossani: 32Vssä on nuo venttiilijouset ja -kumit jokainen tuollaisen kaivon pohjalla, johon lienee ihan luontevaakin, että öljyä kertyy? Omassa vehkeessäni (kuten kuvista näkyy) taas moista kaivoa ei ole, vaan venttiilijouset ovat "ilmassa" ja kaiken lisäksi kallellaan, kun kannetkin ovat jo valmiiksi. Liekö mahdollista, että omassa vehkeessäni ei tästä syystä esiintynyt mitään "lähtöpöhähdystä," koska noiden öljyä keräävien kolojen puutteessa tuo kansi haukkaa öljyä vain silloin kuin sitä lentää siellä venakopassa.

                  Havainto: tuo imuventtiilien paininlaite kannattaa tehdä 16 mm hylsystä, se on juuri oikean kokoinen pitääkseen paikallaan tuon venalautasen tarkasti tuosta yläreunastaan, silloin ei pitäisi lipsua. Noiden sokkien paikalleenlaitto imuventtiiliin on yhtä helvettiä, koska ne ovat melkein pystyssä. Pakoventtiiliin menee melko helposti pudottamalla. Hyvä kikka näyttää olevan laidasta leikatun hylsyn kanssa tehdä niin, että ensin pudottaa yhden sokan paikalleen ja sitten "kääntää" sen toiselle puolelle piiloon. Sitten laittaa toisen kaveriksi.
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut seepra; 30.3.2013, 09:59.

                  Comment


                  • #69
                    Kai muistat kääntää aina työn alla olevan sylinterin männän ylös ettei lipeä venttiili pyttyyn.

                    Comment


                    • #70
                      Kyllä muistan. Ja sitä paitsi pytyssä on 6 bar painetta (kuten erWin -ohje mainitsee), jotta moista ei tapahtuisi. Tein oikein lattaraudasta yhdistetyn viskonavaamistyökalu-kampuranpyörittäjänkin hitsaamalla siihen 24 mm Stahlwillen zwolfkant-hylsyn.

                      Comment


                      • #71
                        Noniin, homma etenee ja kumeja vaihtuu, nyt on jo kolmas pytty menossa, pääsiaiskiireet hidastavat tahtia. Homma nopeutui paljon, kun sain kerhotoverilta tuollaisen taivutetun lattaraudan ja leikkelin rälläkällä sen sopivaksi. Sitten liitin IKH:n rimpulaan venttiilityökaluun ja alkoi onnistua kohtuudella. Olisipa antimagneettiset pinsetit, ne olisivat kallisarvoiset vehkeet noiden magneettisten lukkosokkien kanssa. Ohessa kuva raudasta, jolla painetaan venalautanen alas. Hylsy vaihtui rautaan siksi, että tuon raudan avulla pääsee paremmin käsiksi noihin lukkosokkiin. Tuolla pienellä hammaslääkärin kulmapeilillä on kätevä katsoa, onko se kumi perillä asti.

                        Huomio: Jos haluat tehdä elämästä jännää, ei kannata laittaa niitä vanhoja kalsareita siihen venan ympärille, on sitten paljon jännempää etsiä sitä pois kimmahtanutta lukkosokan puolikasta sieltä kannesta. Ite laitan sen koko venan ympäri kangasta, niin ei tule vahinkoja. Tässä siis syytä huomata, että tuo venalautanen ei ole missään kuopassa, vaan koko jousi on sekä imu- että pakopuolella kokonaan esillä, sokka putoaa helposti ja menee kauaskin, jos niikseen tulee.
                        Attached Files

                        Comment


                          #72
                          Vaseliini on ystävä niiden lukkojen kanssa. Eihän niitä kuiviltaan sinne pirukaan laita.

                          Comment


                          • #73
                            Laitoin jo

                            Comment


                              #74
                              On muuten tuossa kannessa ihan helvetin paljon enemmän tilaa noiden venttiilinjousien ympärillä kuin esim 2.7 kannessa. Tuohan olis ihan juhlaa rassata tuota ;)

                              Comment


                              • #75
                                Joo, olenkin tuntenut itseni etuoikeutetuksi joka sokkaa laittaessa. Nuo viimeiset pakovenat Horst on laittanut melko piiloon.

                                Comment


                                  #76
                                  Tsekkasin tosta 1.6 gti:n kannesta millaset jouset siinä oli, niin oli aika helppoa tehdä pöydällä, paitti kun alkoi tietyst käsi vapisemaan pikkusen kun piti lukkoja laittaa takaisin :d

                                  Comment


                                  • #77
                                    Sattuuko kukaan tietämään, miten tuollainen hydraulinen venttiilinnostaja vaihdetaan? Tuossa okkimin postaamassa vehkeessä kerrotaan yhdellä sivulla, että tuollaisen venttiilinnostajan voi vaihtaa ilman noiden keinujen irroittamista.

                                    Comment


                                      #78
                                      On kyllä melkosta kirungin hommaa.. :D

                                      Comment


                                      • #79
                                        Eikös se nostin lähe tosta keinusta ihan vetäsemällä irti? Ei siis varmaan oo millään kiinni?

                                        Kerran tein tuommosella samanlaisella venttiilipuristin työkalulla kantta pöydällä ja lähti irti se laatta missä nuo mustat koukut on kiinni. Tuli otsaan aika hätäseen ne koukut ja sattu niin perkeleesti :D

                                        Comment


                                        • #80
                                          Jaa, saattaahan sitä kokeilla. Bonus: olet kyllä ihan oikeassa, tässä voisi kohta lääkikseen hakea.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Noniin, kohta on taas aikaa alkaa laittamaan laitetta läjään. Nuo pari viimeistä venttiiliä ovat vain vaihtoa vailla (4,7 ja 8-pyttyjen pakoventtiilit). Nokka-akselien tiivisteet löytyivät Oulusta Tauno Tasanto OY:ltä, alvillinen hinta kokonaista vitosen kappale. Noita pakonokkien tulipellin puolen päiden umpinaisia tiivisteitä ei ollut, joten ajattelin laittaa vanhat paikalleen. Lieköhän noita voisi laittaa vain Gasket Sealilla avustaen, voisi luulla, etteivät pyöri koloissaan, kun ei mene nokkaa läpi niistä? Eli jos vöhrii umpitiivisteiden laidat gasket sealilla, pitäisi olla aika hyvin tiivistetty?
                                            Viimeksi muokannut seepra; 12.4.2013, 12:49.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Koetin näköjään tehdä helppoa asiaa aluksi vaikeasti. Oheisessa kuvassa näkyy kahdesta eri lattaraudasta rälläköity työkalu. Tarvitaan leveää 3,5 mm lattaa (tuo vehje, jossa on tuo rauta alalaidassa kiinni pukinrei´issä, ohuempi latta, joka on tuo kahden 6 mm kierretangon välissä oleva lukituslevy. 4 mm lattarauta on tuo itse paininhaarukka, johon on tehty L-pää tuonne alas ja rälläköity ja viilattu sopiva reikä, josta venttiilinpää plus sokat mahtuvat näkyviin. Lisäksi 6 mm kierretanko, joka katkaistaan ja kierresarjalla tehdään ehjäksi niin että menevät noihin ylempiin pukinreikiin. Tuo alaosan akseli on tehty vanhasta ruuvimeisselistä katkaisemalla ja työnnetään tuosta neliöputkesta reiästä läpi asennettaessa. Kun venanjousi on painettu pohjaan, tuossa ylemmässä lattaraudassa on toisessa laidassa reikä ja toisessa U-hahlo, painetaan U-hahlo kiinni tuohon kierteeseen ja kiristetään siipimutterit. Näin on venttiilinjousi pohjassa ja sokat esillä ja molemmat kädet vapaana sokkien irroittamiseksi. Työkalukustannukset yhteensä n. 10 euroa. Hyvin tuntuu pelaavan, kesti vain muutaman minuutin tuuskata yksi kumi paikalleen.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                              • #83
                                                Kuva kertonee kaiken oleellisen. Kasipytyn etummainen pakoventtiili oli sen verran mielenkiintoisessa paikassa, että piti katkaista kumien ulosvetotyökalu lyhemmäksi, pistää hammaslääkärin kulmapeili pesään ja teipata kännykkä auton runkoon, koska se oli ainoa valonlähde, jonka sai mahtumaan tuonne.

                                                Mutta katson todistetuksi, että V8 5V:n venavarren kumien vaihto on mahdollista kone ja kannet paikallaan.
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Hieno homma, eikä menny kuin 1,5kk. Siis lähes ohjeajassa. :-)

                                                  Merkkilikkeessä tosin tuo ensimmäinen 45pv menee odotteluun et auton saa korjaamolla työnalle.

                                                  No mähän en tosin saanu tehtyä sitä ollenkaan. Tyydyin vain öljyn lisäämiseen...

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Mjoo, mutta merkkiliikkeessä ne ei tee sitä sillai, että ehtii laittaa kaksi venaa ja sitten pitää mennä vahtimaan lapsia ja laittamaan ruokaa ja palata loppuviikosta asiaan =).

                                                    Mietin tuossa, että lieköhän kukaan kerhossa vaihtanut noita kannet paikallaan ennen, kaikkia neljääkymmentä? Repsalla oli se 32v, johon vaihdettu. Onko kukaan S4-mies vaihtanut 2.7T:hen kannet paikallaan noita?

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      En venttiilinvarrenkumeja, mutta jouset kyllä.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Kokoamisvaiheen satoa: toisesta ketjunkiristimestä puuttuu se öljykanavan verkko. En ole itse irroittanut sitä ja en ole löytänyt kyseistä vehjettä mistään päin kansia. Onneksi kyseessä oli edes se etupäässä konetta oleva kiristin, joten en ole kuljettanut koko kannen yli sitä vehjettä nostaessani nokkia pois. Vaikea keksiä, mihin se verkko olisi voinut joutua, jos se on koko autossakaan ollut alkuunkaan. Sen repiminen irti tuosta kiristimestä vaatii jo jonkun verran voimaa. Laitoin nyt nuo puolikuutiivisteet ja kiristimien peltiset tiivisteet paikalleen. Puolikuun ja pellin väliin piti ohjeen mukaisesti laittaa gasket sealia. Laitoin sitä nyt ensin ja odotan, että se kuivahtaa, koska en halua tukkia tuota öljykanavaa vahingossa gasket sealilla. Kestääkö tuossa odotella ensin tuon kuivaminen, eli painuuko tuo gasketsealikin kasaan kun kiistimen laittaa paikalleen pulteilla?

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Mielenkiintoinen yksityiskohta tuossa erWin-asennusohjeessa: käännä kampuraa vastapäivään noin 45 astetta siten, että kaikki pytyt ovat poissa TDC:stä. Onko tässä ideana se, että nuo nokat saa takaisin paikalleen helposti, kun mikään venttiili ei osu mäntään?

                                                          Aion nyt tehdä seuraavasti: Mallaan nokat merkeille, eli kuskin puolelle 15 lenkkiä ketjusta ja vänkärin puolelle 16 lenkkiä kuten erWin tietää. Noiden lisäksi minulla on merkit ketjuissa valkoisella tussilla tehtynä. Nuo nokka-akselit menevät käsittääkseni hieman pyörittämällä paikalleen siten, etteivät ne varsinaisesti paina mitään venttiilejä ainakaan kovin paljoa (eli helpompi asentaa, kun ei tarvitse taistella venanvarren jousta vastaan). Sitten kun olen tehnyt tämän homman kummallekin puolelle, voin käyttää tuota lukitustyökalua noiden nokkien kääntämiseksi oikeaan asentoon. Sitten lopuksi käännän koneen takaisin pytty 5 TDC:hen eli 45 astetta myötäpäivään. Sitten minulla on tilanne jossa on pytty 5 TDC:ssä ja kaikki 4 nokka-akselia ovat siinä suunnassa kuin pitävätkin.

                                                          Kysyn tätä siksi, että koetan välttää tilannetta, jossa saan ensin taisteltua nokka-akselit paikalleen ja sitten huomaan, että ei saa mitenkään pyörähtämään ajoituksia kohdalleen enää, koska männät ovat tiellä.

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            En ole lukenut erwiniä, mutta luulisin niin että tuo asentamisen helppous siinä on syynä.

                                                            Kyllä ne saa pyöriteltyä kohdilleen, ainahan sinne saa männät sellaiseen asentoon ettei mikään ole täysin ylhäällä. Tai sitten kääntää konetta niin että se mäntä on alhaalla missä venttiilit on auki.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Jep. Olisi kiva huomata, että mäntien stroke/2 on pienempi kuin kaikkien venttiilien yhtäaikainen pienin aukiolomitta per kansi =).

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X