Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4 Avant 2.2T + B4 turbo quattro

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    UrS4 Avant 2.2T + B4 turbo quattro

    Jälleen yks Urssi projektiosiossa mut koittakaa kestää. Ajattelin että tämä ehkä kumminki täyttää projektivaatimuksen vaikka ihan pientä remppaa tälle vaan suoritetaan... eikä tarvi sitten joka ikistä muuta säiettä terrorisoida kuvilla. :P

    Eli tuli tommonen vanha -93 Avantti Urssi hommattua joku aika sitten kakkos/harrasteautoksi. Jotenki aika lohduttomassa kunnossa tämä oli ostohetkellä, jarrut täryttivät aivan hirveästi, puskurit roikkuivat, korroosiota siellä täällä, keskulukko ja sisävalot mykkänä, törkeet ikkunatummennokset, ahtopaineet heitteli miten sattuu ym. pientä. Pikkuvikaisena tota myytiinkin. :)





    Tarkoitus ei ehkä kuitenkaan ole tehdä tästä mitään helmeä tai näyttelyvehjettä, kunhan tekniikan saa pelittämään ok, niin sitten voi pikkuhiljaa ehostaa ulkonäköä. Mitään tuninkipommia en tästä halua koskaan, ennemmin sellaista race/motorsport henkisyyttä...

    Pientä fiksailua on tullut suoritettua. Jarrut oli etusijalla, senverta pahasti hakkasivat. Olin jo bongannut foorumin myyntipalstalta ennen auton hakua mikki74:llä myynnissä olevat urssin etu-ufotolpat ja periaatteessa sovittu kauppa ennen auton hakua. Hain nois sit pois 50 eurolla Kurikasta ja aloitin jarruakorjauksen. Selvis et apparin ufolevy oli aivan kiero ja syyksi paljastui jumissa oleva satula. Heitin "uudet" levyt kiinni ja apparin puolelle "uuden" satulan. Tämän jälkeen kaikki jarrutärinät oli tipotiessään. :)

    Keskuslukko ja sisävalot alko toimimaan pienen pumpun huoltotinailun jälkeen: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...9&postcount=73

    Takapuskuri roikkui koska ilmeisesti koukun asennuksen yhteydessä on jääny kiinnitysruuvit kiristämättä toisesta nurkasta. Lisäksi puskuri oli hieman väärässä linjassa ja putken ulostulo hankasi aukon reunaan. Tuo tuli fiksattua ja samalla puskuri keskitettyä.

    Kävin auton myös katsastamassa. Tuomio oli väljä alapallo ja rispaantunut jarruletku kuskin puolella edessä, käsijarru ei ottanut apparin puolelta. Uutta palikkaa tilalle ja käsijarrulle hieman herkistelyä niin leimahan siitä sitten tuli. Myös putkenvaihtorumbaa piti suorittaa katsastukseen koska alla oli 3" rosteriputki ilman kattia. Orkkiskattiväliputki tuli kuitenkin auton mukana.

    Tekniikasta muuten, niin onhan tota hieman yritetty kutitella ja kyllä siellä taitaa hieman vakiota enemmän potkua ollakin. Isompaa ahdinta jota on yritetty selvitellä tuolla: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=88284
    MTM:n ohjelma pitäis olla sisällä, mutta mitä ilmeisemmin vakiosuuttimet kuitenkin joten laihalle mitä todennäköisemmin vetää yläkierroksilla. Kiinarosteripakosarja oli kiinni ja sille piti sit suosituksista värkätä kunnollinen kolmiotuki jottei halkeile niin helposti:
    http://koti.mbnet.fi/pro-ht/Audi_URS...-holder_01.jpg
    http://koti.mbnet.fi/pro-ht/Audi_URS...-holder_02.jpg
    http://koti.mbnet.fi/pro-ht/Audi_URS...-holder_03.jpg
    http://koti.mbnet.fi/pro-ht/Audi_URS...-holder_04.jpg

    Downpipe on rosteria ja halkaisija on 3,5". Vetäisin myös lämpönauhat pakosarjan ja DP:n ympärille ku tuntu konehuone hohkavan todella kuumaa, lisäksi tein yksinkertaisen lämpöpeltin ahtimen pakopesän päälle:
    http://koti.mbnet.fi/pro-ht/Audi_URS...tshield_02.jpg

    Laihuustauti on tarkoitus korjata Boschin "greentop" suttimilla jotka odottavat valmiina laatikossa ja porkkisen ohjelmoinnilla. Jotta saan kaikki asiat optimoitua ennen ohjelmointia, pitää vielä vaihtaa bensapumppu(joka saapui tänään) Walbro 255LPH sekä suorittaa loppuun välijäähdyttimen asennus:
    http://koti.mbnet.fi/pro-ht/Audi_URS...rcooler_03.jpg
    http://koti.mbnet.fi/pro-ht/Audi_URS...rcooler_02.jpg

    Toive olis ollu nelosella alkava teholukema mutta mitä ilmeisemmin jäädään tavoitteesta koska toi ahtimen pakopesä on niin pienen pieni... eikä nyt oikeen maissi riitä ahtimen päivittämiseen. Muutenhan joku Holset HX40 Super vois olla "the" ahdin jossa riittää sopivasti varaa pikku päivityksiä varten. Kiinakanget voi ehkä olla hankintalistalla joskus myös... Noh, pitää tällä erää kait tyytyä luotettavaan n. 350hv lukemaan jos ei muuta...

    Ihmettelin autohakureissussa(430km suunta) jo, et alusta toimi oikein miellyttävästi. Myyjä kertoi et oli Weitecin madallusjouset alla, kuten olikin, mut myöhemmin selvis että kaverina niillä on Konin keltaset pumput. :) Weitecit itsessään ei ole ollenkaan pahat(on Bemussakin Weitecin -50mm edessä) mutta tässä tapauksessa ne on jättäny pientä keulimista, eli peräpää on sopivalla korkeudella mutta keula on lievästi lennossa.

    Päivitellään tänne sit pikkuhiljaa muutoksista ja pikkuviilauksista jota mahdollisesti tapahtuu jatkossa...
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Thuppu; 14.5.2022, 15:25.

    #2
    Tervetuloa kerhoon =)

    Comment


      #3
      Vihdoin sain ahtoputket tehtyä ja asennettua. Ei noilla ehkä näyttelyjä voiteta mutta erittäin todennäköisesti kuitenki toimivat ok...




      Tolta ne näyttää kiinnitettynä, melko ahdas oli toi apparin puoli:







      http://koti.mbnet.fi/pro-ht/Audi_URS...r_tubes_02.jpg
      http://koti.mbnet.fi/pro-ht/Audi_URS...rcooler_04.jpg
      Attached Files
      Viimeksi muokannut Thuppu; 30.5.2022, 11:09.

      Comment


        #4
        Sain tänään puskurin kiinni. Rälläkkää sai kyllä käyttää melko ahkeraan... Tekis mieli ottaa vielä kilpi pois ja tehä ilma-aukko puskuriin. Melko laajastihan puskin peittää kuuleria.







        Attached Files
        Viimeksi muokannut Thuppu; 30.5.2022, 11:10.

        Comment


          #5
          Eniten mua ottaa päähän toi rekkarin taustan turha lirpake alas päin, vähän käynyt ajatus mielessä jos tekis vaikka lasikuidusta uuden keskiosan ja laittais siihen rekkarin kiinni. :)

          Ootko ajanut koelenkin jo? Mulla tuli yksi lisä piirre ton puskurin silpomisen jälkeen kun ajaa n. 40km/h niin ilmeisesti aerodynamiikka ei ole ihan balanssissa kun auto alkaa viheltää ärsyttävästi. ;)

          Ja verkkoa sitten koloihin vai?

          Comment


            #6
            Joo, kyllä kävin ajelemassa ja reilua satkuakin päästettyä. En ainakaan huomannut mitään ylimääräisiä uusia ääniä. Ainoa vaan, et by-pässin ääni koveni jonkin verran. Tsihahtaa oikein kuuluvasti. :P Siihen saattaisi vaikuttaa pieni muutos pässin lähdössä ahtoputkesta, forgen kääntäminen toisin päin sekä ahtoputkiston suurempi ilmatilavuus..? Veikkaan suurimmaksi syyksi viimeistä vaihtoehtoa.

            Verkothan tieten viimeistelis ulkonäön... Pitää kattoa millasta suht tiheää verkkoa löytyisi, mustaahan sen pitää olla.

            Comment


              #7
              Musta deodorantti piilottais tuon IC:n kyllä kivasti.

              Comment


                #8
                Ei olisi muuten hassumpi idea. Ilmeisesti maalauksella ei ole mitään haittaa jäähdytysominaisuuksiin? Ohuesti jos suihkis mattamustaa mastonia pintaan...

                Comment


                • #9
                  Tyhmä kysymys, mutta miten sulla on tuon väriset jäähdytinnesteet? Eikös ne kuuluisi olla punaaset?

                  Comment


                    #10
                    Ei näin vanhois peleis mitään punaista keittoo tarvii olla.

                    Comment


                      #11
                      Joo, nuo nesteet siinä oli ostettaessa. Tuoreen näköiset tosin on, eli varmaan hiljakkoin vaihdettu. Oli mulla tossa edellisessä ABC koneellisessa C4:ssakin vihreät nesteet.

                      Comment


                      • #12
                        Heh, värillä ei väliä, kunhan on punasta. ;)

                        Ok, oletin, jälleen kerran väärin, että pitäis olla just sitä tiettyä väriä. My bad.

                        Comment


                          #13
                          Viimeiset hienosäädöt ennen ohjelmointia...

                          Attached Files
                          Viimeksi muokannut Thuppu; 30.5.2022, 11:10.

                          Comment


                            #14
                            Jos toi on multivika-anturi tossa oikealla niin ota varovasti liitin irti ettei murene käteen. :)

                            Comment


                              #15
                              Voiko sen jotenkin varovasti irrottaakin? Hirveän työn ja tuskan takana aina.

                              Comment


                                #16
                                Olihan toi liitin varsin rapee, pieniä palasia lähti toisesta reunasta, mutta pysyy kuitenki kiinni ok. Suurempi ongelma meinas olla sopivan avaimen puuttuminen ton anturin aukaisuun noin isoa avainta kun pakki ei tuntenut(justi kokohan on 29mm). Putkitongit ei mahtunut mistään kautta... Pitkällä 30mm hylsyllä ton tietty sais, mutta en jaksanu lähteä metsästämään sellaista joten piti värkätä tommonen "erikoishylsy" tarkoitukseen.



                                Nyt on taas yks vika vähemmän kun lämpömittari alko näyttämään järkeviä lukemia. Mihin kaikkeen muuhun toi anturi vaikuttaa?

                                Tosiaan bensapumppu on myös vaihdettu samoin kuin tulpat. Muuten pelittää oikein mallikkaasti, mutta satunnainen kierrosten liiallinen laskeminen vaivaa kun kaasun päästää tyhjäkäynnille. Eli kierrokset käy siellä 500rpm:n tiennoilla ja pomppaa ylös jonka jälkeen normalisoituu.
                                Attached Files
                                Viimeksi muokannut Thuppu; 30.5.2022, 11:10.

                                Comment


                                  #17
                                  Noin "uudessa" multivika ei vaikuta mihinkään muualle kuin lämpömittariin. Vanhemmissa malleissa tuon rikkoutuminen vaikutti suoraan tehoihin (ei antanut nostaa paineita)

                                  Kätevä avain, itse kävin ostamassa ylipitkän/kokoisen hylsyn tuota varten. Sulta näemmä luonnistuu tuon raudan muokkaaminen kätevästi =)

                                  EDIT: Onhan sulla paikoillaan se vaimennushärpäke siinä imusarjassa? Se estää sen ettei kaasuläppä sulkeudu heti kiinni vaan sulkeutuu rauhallisesti (kun nostat jalan kaasulta) ja kone ehtii sopeutua. En muista mikä on tuon oikea nimi, mutta siinä se on vaijerin vieressä. Monesta se on näissä poistettu...

                                  Comment


                                    #18
                                    Uusia liittimiä saa muuten marmorilta ja ei ollut muistaakseni edes mitenkään ökykallis. :)

                                    Oliko toisella isv:llä kokeiltu tyhjäkäyntiä?

                                    Comment


                                      #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Jari74
                                      Onhan sulla paikoillaan se vaimennushärpäke siinä imusarjassa? Se estää sen ettei kaasuläppä sulkeudu heti kiinni vaan sulkeutuu rauhallisesti (kun nostat jalan kaasulta) ja kone ehtii sopeutua. En muista mikä on tuon oikea nimi, mutta siinä se on vaijerin vieressä. Monesta se on näissä poistettu...
                                      Kyllä toi näyttäis olevan paikoillaan.

                                      Alkuperäinen kirjoittaja quattro20v
                                      Uusia liittimiä saa muuten marmorilta ja ei ollut muistaakseni edes mitenkään ökykallis. :)

                                      Oliko toisella isv:llä kokeiltu tyhjäkäyntiä?
                                      Nojoo, ihan hyvin toi liitin pysyy paikoillaan ja tuntuu yhdistävän ok. En ole kokeillut toista isv:tä, mut tarkoitus on ottaa toi vanha irti ja puhdistaa kunnolla. Aiemmin tyhjäkäynti tuntui humppaavan melkoisesti ja koputtelin tota, niin nyt on toiminut huomattavasti paremmin, ainoa vaan tosiaan toi kun kierrokset laskee niin tahtoo mennä vauhdilla liian alas hetkellisesti, joskus(aika harvoin) saattaa jopa sammahtaa ajossa kun kytkimen lyö pohjaan.

                                      Comment


                                        #20
                                        Puhdistin eilen ton isv:n enkä huomannut mitään eroa käytöksessä. Herkästi kyllä se luisti liikkuikin. Tarkastelin vielä mahdolliset ahtovuodot tänään ja tirrashan siellä yks letkun liitäntä hieman, kiristämällä lakkas. Sen siitä saa ku ei hommannu kerralla kunnon klemmareita. Nooh pitää ne vaihtaa joskus semmosiin T-kiristimiin...

                                        Kaasuläpän aksilan juuresta tirraa myös aavistuksen ja ääni muuttuilee kun käsin väänteli sitä. Saako tota kaasuläppää purettua mitenkään, millainen tiiviste aksilassa on?

                                        Semmonen huomio että jos painaa paikallaan ollessa kaasua suht sievästi ja tasaisesti ja päästää laskeutumaan tyhjäkäynnille niin yleensä asettuu ihan ok. Mutta jos äkkinäisellä pumppaamisella kaasuttelee ja päästää tyhjäkäynnille niin silloin käy tuolla jopa alle 500rpm:n ja pomppaa siitä ylös jonka jälkeen asettuu hiljalleen.

                                        Comment


                                          #21
                                          No niin, nyt on Urssi ohjelmoitu, kiitos vaan porkkikselle. Muutosta tuli kyllä reippaasti entiseen ja nyt uskaltaa huudattaa punarajalle... Vastoinkäymisiltä ei kuitenkaan ihan vältytty. Porkkis joutui heti tinaushommiin kun Motronic boksiin ei oltu MTM:n chipeille laitettu kantoja vaan oli suoraan tinattu levylle. Noh, nyt on kannat ja uudet chipit. Seuraavaksi piti lähteä kaupoille hakemaan DP:n lambdalle sopivaa kierretappia ja uuttaa lambdaa. Oli ilmeisesti ollu joku hitsauspurse/knööli kiinnitysreiässä joka oli tuhonnut lambdan kierteen. Oli vanha lamba väkisin ruuvvattu kiinni... ja oli se melkoisen lujassakin. Boschilainen yleislambda löyty läheisetä varaosapuljusta. Sirraavaa ahtoääntä myös ihmeteltiin ja löytyhän sieltä vuoto vaikka itse eilen nuo tarkistin. Tiedä sitten menikö tossa kun aiempaa himppasen kovempia ahtopyyntöjä kokeltiin. Eli N75:sen ja hukkaportin välisessä letkussa oli reikä. Muten ei sitten muuta vuotoa löydetty paitsi tuo lievä vuoto läppäaksilan juuresta.

                                          Silti ei meinattu saada ahtoja nousemaan 1,7 bariin, jäi väkisin puoleentoista. Vasta hukkaportin jousta kiristämällä saatiin n. 1,6 baria ulos. Tiedä sitten mistä johtuu... tuliko ahtimen rajat vastaan, muutenkin kuuluu semmonen jännä kimeä ulina noilla max. ahdoilla. Onko sitten ahtimen ominaisuus vai vika? Pitää vielä vaihtaa kaikki noi klemmarit kunnon T-pultti kiristimiin niin saa kaikki mahdolliset vuodot kovilla ahdoilla eliminoitua. Kankia ja HX40Superia kaipaa. :D

                                          Pitääpä varata aikaa penkitykseen lähiaikoina, kiinnostaa kyllä mitä irti lähtee vaikka gurun arvio on noin 350 pershummaa. :P


                                          Lisäys.

                                          Hehe, olisittepa nähneet parin työkaverin ilmeet ku käytiin tossa yövuoroon tultaessa heittämässä pienen lenkin. Käytiin eilen kans heittääs lenkki, joten oli verrokkia edellisestä ajosta. Oli hieman huuli pyöreänä kavereilla. :D Kyllä tommonen 0,5-0,6 baria vaan tekee ihmeitä kulkuun, nyt siis alkaa tapahtua siitä mihin ennen jäätiin.
                                          Viimeksi muokannut Thuppu; 29.7.2010, 22:13.

                                          Comment


                                            #22
                                            Onneksi olkoon =) Mielenkiinnolla odottelen tuon penkityksen tulosta. Sullahan on autossa "järeämpää" kalustoa joten noista sun lukemista tullaan jäämään.

                                            Comment


                                              #23
                                              Verkothan tieten viimeistelis ulkonäön... Pitää kattoa millasta suht tiheää verkkoa löytyisi, mustaahan sen pitää olla.
                                              Joo, laita ihmeessä. Tollasena kyllä tulee aika keskeneräinen fiilis koko autosta, vaikkei iso juttu olekkaan.

                                              Comment


                                                #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja Thuppu Näytä viesti

                                                Silti ei meinattu saada ahtoja nousemaan 1,7 bariin, jäi väkisin puoleentoista. Vasta hukkaportin jousta kiristämällä saatiin n. 1,6 baria ulos. Tiedä sitten mistä johtuu... tuliko ahtimen rajat vastaan, muutenkin kuuluu semmonen jännä kimeä ulina noilla max. ahdoilla. Onko sitten ahtimen ominaisuus vai vika? Pitää vielä vaihtaa kaikki noi klemmarit kunnon T-pultti kiristimiin niin saa kaikki mahdolliset vuodot kovilla ahdoilla eliminoitua.
                                                olisko pakopaineita niin paljon että aukaisee hukkaporttia ja siksi ei ahdot nouse??

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Jostain tämän suuntaisesta vois olla kysymys, tosin ei toi turbiinipesä kuulemma luonnossa ollutkaan ihan pilleri, eli niin pieni kuin mitä kuvat oli antanu ymmärtää, mutta tosiaan enhän oo ottanu esille itse turbiinia niin ei tiedä minkä kokoinen on kyseessä. Jotku pakosarjatki voi kuulemma olla "huonon" mallisia et pakokaasuilla on taipumusta synnyttää kovempaa painetta hukkaportin lähtöön.

                                                  Ruuvattiin tota hukkaportin jousta tiukemmalle, niin saatiin hieman lisää ahtoa käyttöön ja tais autogaugen(epätarkka) ahtomittari nousta jopa 1,7 baariin, mutta silloin ilmeni melko kovaa nykimistä kovilla kierroksilla joka ei ohjelmaa rukkaamalla poistunut. Päädyin sitten löysäämään jousta muutamalla kierroksella ja 1,6:lla barilla(autogaugen mukaan) tuntuu toimivan nätisti. Onhan jotku vaihdellu noita jousiakin tonne...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mitkä tuon coolerin mitat on? Jotain tuon tapaista olisi tarkotus toteuttaa omaankin urssiin. Ei taida paljoa tuota isompaa cooleria saada orkkis puskimen taakse kohtuu nätisti..?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kennon mitat oli 300x450x76mm ja päätyjen kanssa leveys joku ~600mm.

                                                      Tais tänään löytyä yksi potentiaalinen syyllinen ahtojen ihmeelliseen käyttäytymiseen, nykimiseen ja korkeataajuuksiseen vinkumiseen suurilla ahdoilla. Pakosarjan hukkaportille menevä putkenpätkä jossa hukkiksen laippa on kiinni on lähes irti, eli hiusmurtuma kulkee melkein ympäriinsä. Syy miksi hukkis tärähteli/heilu niin inhottavasti kun yritettiin iskeä jousen kiristyruuvin suojasinettiä pois.

                                                      Pitää kait sitä tuubisarjaa mustasta materiaalista tässä seuraavaksi alkaa värkkäämään. :P

                                                      Lisäys.

                                                      Mistähän löytäis pakosarjan laippojen kuvat dxf muodossa tai vaihtoehtoisesti piirustuksena mittoineen? Tarve olis siinä tapauksessa kanteen tulevalle isolle laipalle, hukkiksen laipalle ja T3 laipalle.
                                                      Viimeksi muokannut Thuppu; 30.7.2010, 19:50.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Mites imulämmöt pysyi kurissa uudella cuulerilla? En tarkoita että rajoittais ahtoja mutta muuten vaan. ;)

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Hmm, en huomannu edes kysyä tosta imulämmöstä. Tiedä sitten näkyikö sitä tossa samalla kun säädettiin?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Hyvin kestää kipinää, ei siis vaikuttaisi olevan tukossa. Jostain syystä vaan ahdot jäivät pyydetyistä.
                                                            En katsonut imulämpöjä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X