Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Compe TFSI

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Heh, no enpä muistanut, että ACE:ssa ei sitäkään näe :)

    Terhon yllyttämänä tähän nyt tulee S3 turbo ja suuttimet. Korkeapainepumpulle jostain hommata vielä påivitykseen hilut.

    Aika hassun muotoinen tuo alkuperäinen esikatilta lähtevä putki. Sovittelin siis alkuperäistä esikattia tyhjättynä alkupätkäksi, kulma näyttää aika sopivalta. Halkaisija n. 115mm, joten jos siitä 3 tuumaiseksi supistaa ja lähtee loput sillä. Vai riittääkö 2.5" vielä näillä tehoilla?

    Comment


      #32
      Ahtimen kapasiteetti on 350+, johon ei 2.5" ole enää hyvä.
      Suosittelen lämpimästi siellä paikallisella turboehjäämöllä muokkauttamaan sitä k04-064 sellaiseksi, että ei sakkaa. Resepti löytyy esim erikois-tiguania peesaamalla. Tuo ahdin tehtaan jäljiltä on siis sellainen, että alle 4000rpm pitää rajata ahtoja aika isolla kädellä, että ei kävisi sakkaamaan suht rajusti. Modattuna ei.

      Comment


        #33
        Sillai. Tavallaanhan se vois olla hyvä kun putkihommaan joutuu niin laittais kisakatin samalla ja ehkä sijoittelis sen kauemmas putkeen.

        Comment


          #34
          Purkuauto pääsi pihalle ja lopulta viimeiselle matkalleen. Poika halusi siitä videon, niin laitetaan se nyt samalla vaivalla tännekin :)

          https://vimeo.com/417271682

          Ja täten Compe siirtyi vihdoin talliin. Pientä haastetta tosin oli rinnetontilla saada se siirrettyä kun startistakaan meinannut olla tarpeeksi apua.
          Pääsin ensimmäistä kertaa nostamaan auton ja katsomaan alle, mitään pahempaa ei onneksi löytynyt, vähän osumaa pakoputki ja tankin kannake joskus ottanut.

          Laatikosta ja perästä päästin öljyt pihalle, perästä sitä tosin tuli vain n. 1-2dl. Kuitenkin kirkasta eikä mitään hileitä ollut mukana. Toivottavasti ei ole kuitenkaan ottanut itseensä.
          Laatikon tulppa oli avattu taltalla tms, niin siihenkin on ainakin joskus vaihdettu öljyt. Biltemasta löytyy tähän sopiva hylsy (4kpl sarja)

          Mitä mieltä raati on, kannattaako tiputtaa koko perä alas vai vaihtaa vain stefat?

          Comment


            #35
            Niin se vaan kesä meni ja syksykin on jo pitkällä. Compe joutui odottelemaan muiden hommien vuoksi, eikä mitään suurempaa tälle ole tapahtunut. Projekti ei kuitenkaan ole unohtunut, muutamia ostoksia on tehty tulevaa varten sopivian kauppojen osuessa kohdalleen. Tätä viedään pienellä budjetilla, joten kaiken kasaan saaminen ottaa vielä oman aikansa.

            Toukokuussa tuli tiputettua perä, eikä yhtään turhan takia. Öljyhiekkaa taisi olla useamman vuoden ajalta. Kunnon putsaus siis oli edessä.

            Comment


              #36
              Stefojen vaihdon lisäksi alipainelukko oli haljennut sen kannakkeeseen tulleesta osumasta. Kannakkeen sain naputeltua suurinpiirtein alkuperäiseen muotoonsa. Alustavan kokeilun perusteella myös liimaus onnistui Loctite 770 primer + CA yhdistelmällä.

              Comment


                #37
                Toi muovi on perinteisesti ollut sellasta, että kovettuu ja hajoo tosi helposti.

                Comment


                  #38
                  Alustahan tässä kaipasi pientä jumppaa. etujouset oli rälläköity ja takaiskarit täysin loppu. Autosta on tarkoitus tehdä GT-tyyppinen, joten alustaksi valikoitui Cobran -35mm jouset ja Bilsteinin B4 iskarit. Saa nähdä miten nuo tulevat toimimaan.
                  Samalla kun purin alustan osat, sain vihdoin viriteltyä reilun 5v tallin nurkassa olleen hiekkapuhalluskaapin toimintaan. Kylläpä helpottui kummasti ruosteen ja maalin irroitus, ikinä siis en ollut hiekkapuhallusta ennen tätä kokeillut :)

                  Eteen laitoin S2 etujarrut tulevaa muutoskatsastusta silmällä pitäen. Osa jarruletkuista oli vielä alkuperäisiä, reilun 25v vanhoja, joten ne kaikki vaihdoin uusiin. Aikaa näihinkin saa uskomattoman paljon palamaan, vaikken mitään täydellistä läpikäyntiä ole läheskään tekemässä.

                  Comment


                    #39
                    Kävin hakemassa kokonaisen pitkittäiskoneen ulkopuolisten osien vuoksi.
                    Pitihän se kuitenkin purkaa ja katsoa, samalla vähän opiskellen. Ensimmäistä kertaa alakerran purin mistään koneesta, ihan opettavainen kokemus itsessään.

                    Kokonaisuutena melko heikossa hapessa:

                    - yläkerta pyörinyt vähillä öljyillä
                    - apr:n hpfp:stä hävinnyt jotain olennaista :)
                    - kampuran päittäislaakeri lähtenyt kiertelemään ympärin alakertaa
                    - öljypumpun ketju on kuluttanut tilaa itselleen
                    - tasapainoakselit ovat jumittuneet täysin, jonka johdosta ketjun ratas pyörinyt tyhjää. Ihme kun ei ole koko pumppu hajonnut. "Korjattu" rälläköimällä tasapainoakselien ratas irti.
                    Viimeksi muokannut heiki; 25.8.2021, 18:17. Perustelu: termit kuntoon

                    Comment


                      #40
                      Samalla katsoin läpi mäntien öljyruiskut, yksi ehjä näytti tässä koneessa enää olevan. Purin myös yhden auki, jousihan näissä katkeaa.

                      Comment


                        #41
                        Lohkossa ei muuta vikaa näytä olevan, kuin kampiakselin tekemä ura päittäislaakerin alapuolelle. Ura siis syönyt n. 0,5mm päittäislaakerin "pesästä", itse laakerille tuleva pinta vaikuttaa virheettömältä. Olisiko siis mahdollisesti vielä käyttökelpoinen, eli varastoon laitettava?
                        Viimeksi muokannut heiki; 25.8.2021, 18:17. Perustelu: termit kuntoon

                        Comment


                          #42
                          Melkoisen huonoon kuntoon nämä(kin) huoltoa vailla menevät.

                          Comment


                            #43
                            Oliko kampiakseli vielä käyttökelpoinen? Tuo ehjälle näyttävä ruiskukin on vainaa, jos siitä tarkastaa avautumispaineen. Uudessa lähempänä 2bar, tuossa jotain 0.6bar luokkaa päätellen muitten ruiskujen kunnosta.

                            Comment


                              #44
                              Kampiakselin päittäislaakerin pinta on sorvautunut. oisko milli lähtenyt, ei varmaan saa käyttökelpoista?
                              Viimeksi muokannut heiki; 25.8.2021, 18:18.

                              Comment


                                #45
                                Talon rakentaminen, pari pientä lasta + 3 autoa ei ole avain nopeaan valmistumiseen :) Tämä alkaa taas syksyn tullen etenemään, pienen budjetin mukaisesti (hitaasti) olen haalinut osia valmiiksi, voiton puolella ollaan niiden osalta.
                                Click image for larger version

Name:	IMG_20210524_195802.jpg
Views:	2304
Size:	136,7 Kt
ID:	1923044 Click image for larger version

Name:	IMG_20210524_180203.jpg
Views:	2291
Size:	267,7 Kt
ID:	1923047

                                Keväällä vaihdoin alustan osien lisäksi kardaanin nivelet ja laatikon stefa + öljyt yms. Alkuperäisen moottorin päästöjä yritin pariin otteeseen saada kuntoon, mutta päästelee ihan reippaasti yli koko kierrosalueella. Muuten tekniikka tuntuu pelaavan, eikä mitään ylimääräisiä ääniä kuulu laatikosta tai perästä yms. Perän lukkoon ei valoa syttynyt, käsin linkku toimii ihan kevyesti, joten siinä ei varmaan montaa asiaa voi olla enää pielessä.


                                Myös putkiston loppuosa tuli tehtyä 3" tavarasta. Putkisto siis menee nyt oikeaoppisesti: alkuperäinen pakosarja ~50mm -> 2.5" putkea noin metrin matkalta -> 3" putkea ja vaimentimet loppuun saakka.
                                Click image for larger version

Name:	IMG_20210108_221003.jpg
Views:	2345
Size:	155,1 Kt
ID:	1923043

                                Ajelut riittää alkuperäisellä tekniikalla, kovin suuria tunteita moottorin hengettömyys yhdistettynä 3" putkiston tuomiin ääniin ei aiheuttanut :)
                                Lisäksi testiajolle sattuneet +30c helteet varmisti ajatuksen ilmastoinnin takaisin saamiseksi myös harrastepelissä.

                                Uhraan vielä kolmannen auton varaosiksi, lähinnä sähköisen kaasupolkimen vuoksi ostin ajokuntoisen ~270tkm ajetun -94 TDI:n, jolla olisi ollut vielä jokunen kk leimaakin jäljellä.
                                Tästä lähes kaikki osat ovat joutavia, mutta ajokunnon estäviä osia voin purkaa vasta syksymmällä.
                                Click image for larger version

Name:	IMG_20210722_183909.jpg
Views:	2379
Size:	417,3 Kt
ID:	1923045 Click image for larger version

Name:	IMG_20210720_215031.jpg
Views:	2478
Size:	389,7 Kt
ID:	1923046

                                Comment


                                  #46
                                  Projekti saa nyt jatkoa talven tullen. Varaosiksi ostamani punainen tdi saikin yllättäen jatkoa elämälleen. Otin itselleni tarpeelliset osat ja uusi omistaja laittaa sen takaisin liikenteseen :)

                                  Ostamani turbo (S3 K04-064) kävi paikallisella turboehjäämöllä (Finturbo) huollettavana ja muokattavana, kuitissa seuraavat toimenpiteet:

                                  - Perushuolto
                                  - Korjaussarja
                                  - Vaihto comp. kotelo
                                  - Uusi turbiinakseli 47/9-lapa
                                  - Uusi takalevy
                                  - Uusi MFS billet imusiipi 46MFS EXT
                                  - Jäykempi kello ja kellonjalka tehty
                                  - Koteloiden koneistukset

                                  Tähän vaihdettiin pitkittäisen K03 turbon kompressorikotelo, jossa lähtö on suoraan alaspäin.
                                  Turbohan menee luonnollisesti suoraan vanhan tilalle pakosarjan osalta. Jokaista vesi ja öljylinjaa joutui vähän sovittelemaan paikalleen.

                                  Comment


                                    #47
                                    Seuraavaksi oli öljypumpun / tasapainoakseliston vuoro. Öljypumppuun vaihdoin pitkittäiskoneen imusihdin erilaisen öljypohjan vuoksi.
                                    Tasapainoakselin ratas näytti olevan vielä ihan kunnossa, toisin kuin ketjunkiristin. Muovinen kiristin oli kahdessa osassa, ihme kyllä säilynyt paikallaan.

                                    Nyt koko tasapainoakselisto disabloidaan "freewheel" rattaalla, jonka kuulalaakeri estää akseliston pyörimisen tulevaisuudessa. Ketju siis tulee enää pyörittämään öljypumppua.

                                    Vaihdetut osat:
                                    Öljypumpun imukaulan tiiviste
                                    114 374 (Topran)
                                    Öljypumpun pultit:
                                    1x WHT000360B
                                    4x WHT000006
                                    1x N91149601
                                    3x N91149501
                                    1x N10430502
                                    Öljympumpun ketjun kiristin:
                                    06B115130C
                                    Öljympumpun rattaan pultti:
                                    N90365901
                                    Viimeksi muokannut heiki; 17.12.2021, 20:03. Perustelu: Lisätty vaihdettujen osien osanumerot

                                    Comment


                                      #48
                                      Samalla kun öljypumppu oli irti, vaihdettiin myös alakertaan laakerit sekä tehtiin pieni muokkaus päittäislaakeriin.
                                      Alkuperäiset runkolaakerit olivat mielestäni hämmästyttävän hyväkuntoiset lähes 300tkm ajetuiksi. Kampien laakereissa oli vähän enemmän kulumaa, ei kuitenkaan mitään erikoista.
                                      EA113 koneissa ei ole kuin lohkossa päittäislaakerit. Jäykempi kytkin voi aiheuttaa liian suuren paineen "puolikkaalle" laakerille, joten teetin Kenaxilla pukkiin paikan tämän korjaamiseksi.
                                      Laakerina tässä on päistään vähän lyhennetty lohkossa käytetty liuska.

                                      Myös 3kpl mäntien öljyruuttia vaihdoin. Vanhojen jousipaineissa en tuntenut käsivaralla olevan eroa uusiin. Toisin oli hajonneesta koneesta purettujen kanssa.

                                      Vaihdetut osat:
                                      Kampiakselin tiiviste:
                                      06A103171A / 012.370 (Elring)
                                      Kiertokankien laakerit:
                                      06D105701A
                                      06D105701B / 77581600 (Kolbenschmidt)
                                      Kiertokankien pultit:
                                      WHT006219
                                      Kampiakselin laakerit:
                                      06B105561 / 77537600 (Kolbenschmidt)
                                      Kampiakselin pultit:
                                      N90130001 / 897.440 (Elring)
                                      Päittäislaakerit:
                                      06A105637A / 79221600 (Kolbenschmidt)
                                      Öljyruutta:
                                      06B103154



                                      Viimeksi muokannut heiki; 17.12.2021, 20:18. Perustelu: Lisätty vaihdettujen osien osanumerot

                                      Comment


                                      • #49
                                        Laitoithan uudet pultit veiveihin,suosittelen vahvasti?

                                        Comment


                                          #50
                                          Kaikki venytetyt pultit on vaihdettu uusiin elsan ohjeistuksen mukaisesti.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Loistavaa,varmistin vain,kun en huomannut moista?

                                            Comment


                                              #52
                                              Ei ole kuvissa vielä laakereita vaihdettu. Olisko kellekään hyötyä, jos lisäisin näihin vielä vaihdettujen osien osanumerot?

                                              Comment


                                                #53
                                                Ei se huono idea ole, jää ne talteen jos tarvitaan.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Niistä saa joku itselleen valmiin ostoslistan, eli ehdottoman suositeltava tempaus.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Osanumerot päivitetty viimeisimpiin julkaisuihin.

                                                    Ja vielä kiitos pedro, kun varmistit pulttien vaihdon. Tämä on minun ensimmäinen koneen "laajempi" huolto, swappi, viritttely ja muokkaus. Eli minulla ei ole mitään kokemusta ja tietämystä tällaisesta. Ja mitään muuta tahoa, joka kyseenalaistaa tai osaa ottaa kantaa tekemisiini :)

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Seuraavaksi vuorossa yläkerran vuoro. Moottori oli öljyn ja mujun peitossa aivan jokapuolelta. Syynä aavistuksen rapsakka venakopan tiiviste sekä kopan kiinnitysruuvien ympärillä olevista tiivisteistä lähes kaikki olivat tavalla tai toisella lytyssä.
                                                      Yllätyksenä nokkien välisen ketjun kiristimestä oli hävinnyt kokonaan alapuolen liukupinta, sekä pala itse kiristimestä. Irronnut pala löytyi kiristimen takaa syvennyksestä. Katastrofin ainekset täälläkin, kuten öljypumpun ketjunkiristimessä. Jos pala olisi mennyt esim. ketjun väliin. Nämä huollot on siis tehtävä viimeistään 300tkm täyttyessä :D

                                                      OEM kiristinavaimen puuttuessa muokkasin olemassa olevaa ribe-avainta pohjastaan vähän paremmin istuvaksi. Tämän kanssa saa olla todella tarkkana, varsinkin jos avaamista tekee moottori paikallaan. Pultti kun oli suhteellisen tiukassa ja avaimen pitäminen juuri kohtisuorassa voi olla suhteellisen hankalaa.

                                                      Venakoppa poikittaisissa vastaa pitkittäistä, kun napauttaa irti jatkona olevan öljyntäyttökaulan, joka on vain liimalla kiinni. Alempaa löytyy toinen paikka korkin kiinnittämiseksi.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Mulla tuo kiristimen pultin avaamisen hankaluus johti löydökseen nokissa. Ne piti ottaa ylös ja alla odotti aika surkea näky.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Välissä asiaa polkimista. Alkuperäisen moottorin toimiessa perinteisellä vaijerikaasulla, täytyi tähän löytää ratkaisu asian sähköistämiseksi.

                                                          Vaihtoehtoina on tehdä uudemman mallin sähköiselle kaasupolkimelle paikka vanhan tilalle tai bolt-on ratkaisuna on käyttää b4 80 tdi:n kaasupoljinasetelmaa.
                                                          Bolt-on ratkaisussa ongelmana on saatavuus, Ostin aiemmin mainitsemani 80 tdi:n vain poljinasetelman vuoksi. Se lähtikin eteenpäin lähes kokonaisena, käytännössä vain ilman polkimia.

                                                          Alla vertailu vanhaan, vielä paikallaolevaan settiin:
                                                          Click image for larger version

Name:	IMG_20211203_201812.jpg
Views:	1080
Size:	305,2 Kt
ID:	1935187 Click image for larger version

Name:	IMG_20211203_201624.jpg
Views:	1077
Size:	190,2 Kt
ID:	1935186
                                                          Tähän ostin mm. Seat Ibizassa käytetyn kaasupotentiometrin (0280752017), joka menee suoraan paikalleen ilman muutoksia.
                                                          Click image for larger version

Name:	1372035_pedal-de-acelerador-seat-ibiza-de-1999-a-2002.jpeg
Views:	1066
Size:	65,1 Kt
ID:	1935191
                                                          Lisäksi ecu:n softa tarvitsee kytkimen asentotiedon. Tässä päädyin käyttämään mm. A3:ssa olevaa kytkinpääsylinteriä asentotunnististimena alkuperäisen sylinterin rinnalla.
                                                          Vannesahalla lähti ylimääräiset poljinasetelmasta, lisäksi M6 kierteelle käypäinen pallonivel kävi sylinterin päähän juuri sopivasti.
                                                          Click image for larger version

Name:	IMG_20220129_103738.jpg
Views:	1075
Size:	236,5 Kt
ID:	1935192

                                                          Viimeisenä kaasupolkimen päältä on katkennut "linkku", jonka korjaamiseksi katkaisin koko polkimen, ja hitsasin ulkonäöllisesti suurinpiirtein sopivan tilalle.
                                                          Click image for larger version

Name:	IMG_20220129_130813.jpg
Views:	1072
Size:	98,8 Kt
ID:	1935194 Click image for larger version

Name:	IMG_20220129_140204.jpg
Views:	1082
Size:	88,4 Kt
ID:	1935193
                                                          Attached Files
                                                           

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Vaihdoin pitkittäisestä koneesta jäähdytyksen letkut ja putket tähän, jolloin lähdöt asettuvat todella nätisti tulevaan kohteeseensa. Huvittava ero letkujen määrässä verrattaessa automaatti-Passattia ja manuaali a4:sta. Esim. termostaatteja Passatissa oli 3kpl.
                                                            Click image for larger version

Name:	coolant_compare.png
Views:	1009
Size:	362,2 Kt
ID:	1935279

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Onpa hirveän näköinen tuo toisen koneen letkuhässäkkä. Mahtaa olla kiva tilkitä vuotoja sellaisesta vanhemmiten.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X