Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Compe TFSI

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Compe TFSI

    Sulo Vilenin tavoin syksyllä menin ostamaan Passat -06 2.0 FSI turbo automaatin tekniikan luovuttajaksi, ajatuksena joskus käyttää moottori johonkin kivaan projektiin.
    Melko pian tämän jälkeen, myöskin kerhossa vaikuttavan Compe innostuksen myötä löytyi myös minulle aihio, jonka lähtötilanne ja tiedot oli melko hyvät:

    - katsastamaton
    - ajettu ~300tkm, joista viimeiset 10tkm viimeisen 5 vuoden aikana
    - 13 omistajaa 10 vuoden aikana
    - muutaman kuva
    - myyjän kanssa puhutun parin lyhyen puhelun mukaan vikana vain korkea tyhjäkäynti

    Näillä luottamusta herättävillä tiedoilla tilasin näkemättä kuljetuksen autolle toiselta puolen maata kotiin ja rahat myyjän tilille.

    Pienen ostokrapulan jälkeen olen alkanut selvittämään mitä auton katsastaminen vaatii, ja täten mitä muuta tehtävää tekniikan osalta on edessä. Laitetaan siis ensin ajoon, ja hommataan projektiin palikoita ajan kanssa.

    Talvirenkaat 15" vanteilla vuodelta 2003 eivät herättäneet hirveämmin luottamusta -> laitoin Compen orig. vanteille 205/55r16 peruskokoiset hakkapeliitat. Kesärengastusta varten olisi yhdet ehdokkaat 17x7 ET25 225/45 miten käy niiden mahtumisen kanssa?

    Moottorin korkea tyhjäkäynti korjaantui kaasuläpän alla olevan mikrokytkimen asennon säädöllä, nyt tyhjäkäynti vaeltelee reippaasti lähes sammumispisteestä reiluun 1000rpm, mutta vikakoodeja ei enää tule.
    Ensimmäisellä kerralla kone käynnistyy suoraan ilman houkuttelua, mutta useamman tunninkin seisomisen jälkeen vaatii starttisprayta tms. vaikka auto on koko ajan lämpimässä tallissa.
    Tilasin tyhjäkäynnin/ilmamäärän säätimen(?) sekä lämpötilan anturit, mitä muuta tässä vaiheessa kannattaisi vaihtaa?

    Alustan osalta edestä jouset on laikattu näppärästi lyhyemmäksi, reipas 10mm korkeuseroa vasemman ja oikean puolen välillä -> uudet jouset tilattu.

    Itse projektin osalta tulee varmasti kysymyksiä sitäkin enemmän, soitellen kun sotaan olen taas menossa :) Tällä hetkellä siitä on vain kone nypätty keulilta irti ja myyty ylimääräisiä osia.
    Onko järkevällä työmäärällä automaatin johtosarja muokattavissa, vai tulisiko suoraan ostaa esim. a4 manuaalista? Sen irroittaminen on melko työläs operaatio, kojetaulun irroituskaan ei paljoa vielä auttanut.

    Ja lopuksi kysymys yleisellä tasolla: millaisella detailitasolla tästä ollisi teidän mielestä mielenkiintoista / hyödyllistä dokumentoida tänne, vai omaksi ilokseni vain?

    #2
    Kappas, tuttu kärry. Ehdottomasti kiinnostaa seurailla projektin edistymistä tarkemminkin :)

    Comment


      #3
      Joo kirjoittele ja dokumentoi vaan reilusti. Välillä erilainen moottorivalinta compeen.

      Comment


        #4
        Veikkaan, että teet jonkun sortin pioneerityötä tekniikan sovituksen kanssa. Samoin valitettavasti arvailujen varassa epäilisin, että Passatin johtosarja kannattaa ottaa talteen. Jotain siitä jäänee käyttämättä, mutta samalla väitän, että se automaatin osuus saa jäädä käyttämättäkin. ECUn puukotuksella saa varmaan toimimaan manuaalin kanssakin, mahdollisesti jopa ilman. Toisinpäin voisi olla enemmän haasteita.

        Varmaan oli jo tiedossakin, mutta siltä varalta, koneesta kannattanee vaihtaa mäntien öljytykit pukissa. Lisäksi noihin oli käsittääkseni tehty tasapainoakselin poistoja, millä poistettiin taas vikakohteita.

        Comment


          #5
          Totta, todella vähän löytyy tietoa tfsi-swapeista yleisestikin. Varmasti joutuu muokkaamaan ja karsimaan johtosarjaa melko reippaasti, siinä tuntuu olevan kaikki keulan toiminnot samassa ajovaloista ja lasinpesureista lähtien.
          ECU:lle löytyy varmasti lääkkeet, jotta saadaan siitä ajonestot yms pois.

          Moottorista vielä perustiedot: ml. 290tkm, ei vikakoodeja eikä ylimääräisiä ääniä ja vedot tallessa.
          Olisiko riittävänä huoltona seuraavat: alakerran laakerit, mäntien öljytykit, tasapainoakselin rattaan poisto, hpfp kuppi ja jakopää? Lisäksi toki esim. venakopan tiivisteet yms. vuotavat kohteet.

          En siis lähtisi kantta irroittamaan, ellei jotain hyvää syytä löydy.

          Comment


            #6
            Kellään tietoa onko tfsi kansissa yhtä "hyvät" pakopuolen venttiiliohjurit kuin vanhemmissa 1.8t 20v kansissa?
            ​​​

            Comment


              #7
              Hyvä valinta, tfsi pannun laittaisin itsekin compeen jos olis sellainen tehtävänä. Ecujuttujen kanssa auttanee Erikoismoottori.fi paikallinen jälleenmyyjä. Toi korjauslista lienee aika ok, lisätä vois nokkien välisen ketjun + kiristäjän, sekä sen jäähdyvesilähtöhimmelin kannen päähän. On vähän ikäviä tehdä kone paikallaan pitkittäiskonehuoneessa. Lisäksi vahva suositus hpfp upgradelle, Autotech mäntä tai joku muu koska tuo kyykkää siitä sitten ensimmäisenä kun alkaa virittämään.

              Tuohon öljypumppuasiaan liittyen kannattanee kurkata tämä topik: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...e-shaft-delete
              Itelle vähän epäselvää että meneekö noine hyvineen myös pitkittäiseen, mutta sen nähnee helposti kun käy hakemassa pitkittäiskoneellisen öljypohjan siihen. Niitä saa ~50e fixus yms tarvikeliikkeistä että käytettyä ei kauheasti kannata metsästää.

              Noista venaohjureista en osaa sanoa, ei ole meidän pajalle tullut paljoakaan sellaisia potilaita mistä kansi olis tarvinnu käyttää koneistamossa mutta ne muutamat mitä on tullut niin en muista että olisi koneistamon setä isommin keljuillut.

              Comment


                #8
                Mukava kuulla, että jonkun toisenkin mielestä tässä voi jotain järkeä olla :) Erikoismoottorin palvelut tuli tutuksi Ronsu-projektin tiimoilta, ja ehdottomasti käytän heitä myös tässä.

                Auto oli tarkoitus aamulla siirtää katoksesta takaisin talliin. Varmuuden vuoksi kävin illalla vielä käynnistämässä sen hetkeksi, jolloin se starttasi heti. Mutta nyt aamulla ei sitten ollenkaan. Bensapumppu nostaa paineet, startti pyörii iloisesti, ei vikakoodeja, koneen nopeus ei tosin vcds:llä näkynyt startatessa, startin jälkeen jäi numeroon 008. Bensa haisee ja pari kertaa lupaili sekunnin murto-osan ajaksi.

                Moottori näyttää vuotavan öljyä etureunasta kannentiivisteestä ja takaosasta jäähdytysnestettä, liekö tätä kannattaa enää yritttää elvyttää.
                Tarkoitus kun oli vielä katsastaa vakiomotilla ja ajella vähän, jotta näkisi mitä muuta olisi samalla hyvä laittaa kuntoon.

                Comment


                  #9
                  Nykyistä konetta en ole vieläkään saanut käymään, ulkona tosin paljoa viitsinyt sen kanssa viettää aikaakaan. Taitaakin tosin vuotaa bensaa, joka kulkeutuu jotain reittiä kannen toiseen reunaan.

                  Passatissa kun oli sähköinen ohjaustehostin, ei paikkaakaan perinteiselle tehostimen pumpulle täten ollut. Ostin A4:n kiinnikkeen laturille, tehostimen pumpulle ja ilmastoinnin kompuralle, sekä siihen sopivan laturin ja tehostimen pumpun. Ilmastoinnin kompura käy passatista, ainoastaan johtoa joutuu jatkamaan muutaman sentin.

                  Laittelin myös A4:n öljypohjan, sitä varten täytyy vaihtaa öljyn imuputki sekä muokata turbon öljynpaluuta. Öljynpaluu muotoutuu vasta koneen kannakkeiden teon jälkeen, eikä originaali varmaan tule käymään. Öljypohjan mukana tuli myös koneen eteen tuleva tuki ja pusla, onkohan niitä lie tarpeen laittaa?

                  Turbossa on yllättäen väljää 300tkm ajetussa koneessa, olisiko budjetti edellä järkevää ostaa ebaysta ei ihan halvin laakeripesä siihen. Aluksi kuitenkin mennään vakioraudalla, jotta vikojen selvittelyn vaatimuksen taso nouse potenssiin. Painepuolen lähtö ei näytä tässä vaiheessa kovin pahalta.
                  Attached Files

                  Comment


                    #10
                    Onko CAN-väyläisten vehkeiden istutus museoautoihin mennyt jo niin helpoksi, että yhteydenotto erikoismoottorin lähimpään jälleenmyyjään riittää? Minä kun luulin, että väkisin joudun siirtymään ohjelmoitavaan ruiskuun vastaavan homman kanssa.

                    Jos meinaat tuolle moottorille kenkää antaa, niin männänrenkaiden runko kannattaa selvittää. Tuppaavat olemaan lopussa jo pienemmilläkin kilometreillä. Vedoissa sitä ei huomaa, mutta huohotuksesta ja öljynkäytöstä kyllä. Ohivirtausmittaus kylmänäkin kertoo jo jotain. Keinuvipujen laakerointi kannattaa myös vilkaista, alkuperäiset ovat kuluvaa sorttia.

                    Comment


                      #11
                      Helppoudesta on vielä tässä vaikeessa hankala sanoa, Erikoismoottorin toimesta tullaan selvittämään, mitä tietoja voidaan tuodan ilman CAN-väylää tällaiseen alkupään can-väylää hyödyntävään ecuun.

                      Tekeekö halvoilla ohivuotomittareilla mitään, näkyy reippaasti alle satasella saavan? Hyvä vinkki, täytyy samalla tarkastaa ne ketjun vaihdon yhteydessä.

                      Comment


                        #12
                        Älä osta halpaa (=huonoa) ohivuotomittaria. Itse ostin, aivan turha peli. Näyttää mitä saattuu ja sekin muuttuu. Ostin sitten kunnollisen, aivan eri maata. http://www.totalseal.com/tools-leak-down-tester.html

                        Comment


                          #13
                          Vähän ehkä sivujuonteena ostin räpeltämättömän, vuosia seisseen etuvedon. Parin illan tuloksena purettu etupuskurin ja muutamien ulkopuolisten osien lisäksi kojelauta, a- ja c-pilarien listat yms. pientä pisteosaa sisälle.
                          Compessa kun kojelautaa on rei'itetty ja listat peltiruuveilla kiinni yms. kivaa. Tämän kojelaudan saaminen takaisin hyvin paikalleen ei tunnu mitenkään mahdottomalta, toisin oli Passatin kanssa.

                          Mitäs tästä kannattaisi ottaa vielä varaosiksi?

                          Click image for larger version

Name:	alussa.jpg
Views:	5619
Size:	218,4 Kt
ID:	1879759 Click image for larger version

Name:	purettu.jpg
Views:	5529
Size:	190,8 Kt
ID:	1879760 Click image for larger version

Name:	purettu2.jpg
Views:	5516
Size:	240,5 Kt
ID:	1879761 Click image for larger version

Name:	ikivihreä.jpg
Views:	5562
Size:	229,7 Kt
ID:	1879754 Click image for larger version

Name:	ikivihreä2.jpg
Views:	5459
Size:	195,0 Kt
ID:	1879755
                          Attached Files

                          Comment


                            #14
                            Kaikki luukut, jos on hyviä ja mahtuu säilömään. Kerrankos sitä tuuttaa kylkimyyryssä vähän johonkin niin on sitten nopea laittaa suoraa tilalle.

                            Comment


                              #15
                              Hyvä idea, täytyy katsoa, jos varastosta löytyy tilaa sen verran. Ovissa on pientä rupea alareunoissa, mutta ei mitään pahempaa.

                              Vaikka purkuauto on etuvetoinen, näyttää vaihdelaatikon asemointi yms samalta compeen nähden. Joten otin purkuautosta vanhan motin pois, ja laitoin tfsi:n mallailtavaksi tulevalle paikalleen.

                              Seuraavat kohdat vaatii vielä tekemistä:
                              - Turbon pinnapultti osuu runkoon, paljonko tilaa tulisi olla moottorin heilumiselle?
                              - Sama kysymys öljypohjan ja apurungon kanssa, paljonko tilaa jätetään?
                              - Öljyn täyttöputki tulee etuvetoisissa ylemmäs, kuin pitkittäisissä ja tulisi osumaan tässä konepeltiin. Mutta se onkin irroitettavissa, ja alla on toinen paikka korkille (https://www.mk5golfgti.co.uk/forum/i...p?topic=8036.0)
                              - Öljynsuodatin on vasemman kannakkeen kohdalla, kannake mahtuu paikalleen, jos sitä siirtää pari senttiä lähemmäs runkoa. Vai onko järkevämpää ottaa koko kannaketta eteenpäin n. 10cm?
                              - Oikean reunan moottorinkannakekumi tulee lähelle turboa, kuitenkin tehtävissä.
                              - Takaa lähtevä muovinen vesiputkihässäkkä osuu laatikkoon, mutta pitkittäisiin tarkoitetussa vastaavassa ei tätä ongelmaa taida olla.
                              - Bensalinjat moottorin etuosassa. Toinen on kova linja, joten vaatii vähän miettimistä.

                              Ja mikäs kytkin tähän olisi sopiva, väännöt jäävät 400nm nurkille, vauhtipyörä käynee vanhasta motista?
                              Attached Files

                              Comment


                                #16
                                Ja tässä vielä pari kuvaa turbon pinnapultin ja rungon kohdasta ilman lämpösuojaa sekä turbon ja moottorituen naftista tilasta
                                Attached Files

                                Comment


                                  #17
                                  Oliko tämä kiinteällä pakosarjalla, vai saisiko puhallinta siirrettyä vähän ylemmäs jollain välilaipalla tms?

                                  Comment


                                    #18
                                    Kiinteä pakosarja, täytyy tehdä tuelle välilaippa ja ottaa alemmas.

                                    Kelien lämmettyä tuli motivaatio käydä compenkin kimppuun. Jaon tarkastin ja kävin läpi sytkän osat sekä alipaineen putket. Imusarja näyttää vuotavan ja suuttimien tiivisteet ovat täysin hapertuneet.

                                    Kokeillaan huomenna jos niiden vaihto toisi bensan koneeseen asti. Kokeilin siis käyttää bensapumppua ja nostin määräjakajan ilmamäärät läppää käsin, jolloin bensaa tuli ainakin parista suuttimesta.
                                    Viimeksi muokannut heiki; 27.3.2020, 15:08. Perustelu: Typo

                                    Comment


                                      #19
                                      Turha kai sitä on leikkiä vakioahtimen kans, kun virittähän sitä pitää sitte kuitenkin. Ostaa jonkun irtopakosarjallisen ahtimen niin roplem solved.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tuleekohan liikaa liikkuvia osia, jos viripalikkaa alkaa samaan aikaan tähän laittamaan. Tuntuu tässä olevan tekemistä ensikertalaiselle muutenkin. Ei tuota kokemusta vielä liiemmin ole, kuten varmaan kysymysten tasosta voi päätellä :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Kyllä sulle palikat speksataan, ei se siitä jää kiinni. Pakosarjalle löytyy tekijät ja downpipen joudut muutenki uusimaan, kuten myös ahtimen imupuolen letkutukset menee melko suurella varmuudella uusiin puihin. Jos koneen naittaminen b4 sähköihin ylipäätään onnistuu, niin ei pikku turboviri siinä enää ole softamielessä homma eikä mikään. Joku 350hv ahdin siihen kylkeen niin alakerta kestää mennen tullen ja tulee vielä herkkä ajettava. S3 suuttimet, bensapumppuun uus mäntä.

                                          Comment


                                            #22
                                            No katsotaanhan nyt, nopeasti pomppaa budjetti useamman harrasteyksikön. Tällä hetkellä ei auton ostohinnan lisäksi ole kuluja tullut, passatista ja 80:stä olen myymällä saanut niihin menneet rahat takaisin ja vähän ylikin.

                                            Takaisin compeen, bensan paine vähän vajaa 6 bar. Imusarjan tiiviste vaihdettu, vanhasta puuttui pari palaa. Lisäksi uudet ehjät ja oikean kokoiset o-renkaat suuttimiin. Lisäksi toinen nakunanturi oli irti.

                                            Eikä siis käynnisty vieläkään, ei edes lupaa. Mikäs se ois seuraava kohta?
                                            Attached Files
                                            Viimeksi muokannut heiki; 27.3.2020, 15:16.

                                            Comment


                                              #23
                                              Nappaa vaikka lämpöanturin liitin irti ja kokeile startata. Tai lambda-anturi irti. Viallinen lambada on yksi mikä jostain syystä pystyy tuon koneen käynnistymisen estämään. Ja öljyntäyttökorkin vieressä olevan lämpöanturin irti olevat johdot osaa myös estää käynnistymisen.

                                              Comment


                                                #24
                                                Lambda näyttää uudelta, multivika-anturin olen vaihtanut. Koneen takana oleva näyttää oikeita arvoja. Minkään irroituksella ei ollut vaikutusta. Liekö siellä jossain vaan vuoto alipainepuolella edelleen.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Onko kierroslukumittarissa eloa kun starttaat? Pitäisi jonkinlaista hyppimistä olla, kun virranjakajassa oleva hall-anturi antaa pulssia.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tämähän se taitaa olla syynä, ei mitään eloa enää kiekkamittarissa. Varmaan aiheuttanut aiemmat käynnistysongelmat ennen kokonaan hajoamistaan.

                                                    Lähdinkin jo hall-anturia purkamaan, mutta sopiva tuurna antautui muuttamalla muotonsa banaaniksi. Huomenna uusi yritys.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Eikä ollut senkään vaihdosta apua, kierroslukumittarissa ei mitään eloa. Jännite tulee sensorille.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Hei, kokeilee seuraavaa. Suuttimet irti ja kirkkaan säiliön. Ilmakumi irti. Kytkee benspumpun suoraan ja nostaa samalla ilmavirtaläppää – tuleeko suutimista bensasumua?

                                                        Minulla olivat pitkään seisokin jälkeen suuttimet jumissa.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Tulee maintsemallasi tavalla ainakin kahdesta suuttimesta bensaa.
                                                          Selvitän seuraavaksi hall-anturin johdotuksen, kun kierroslukumittarissa tulisi olla eloa käynnistystä yrittäessä. Voisin tietysti katsoa myös vcds:llä moottorin kierroslukua käynnistyksen aikana.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Mikä moottori sulla on, jos vcds:llä näkee kierrosluvun? Ei ainakaan ACE.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X