Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Fromin opiskelubudjetti A7

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Oisko ohentaja haihtunut ulko-oloissa turhan nopeasti?
    Tuuli päässyt vaikuttamaan?

    Comment


    • #62
      nufan siellä on alueita, mitkä vetäny aplarille. Mutta näyttää samantyyppiseltä, kuin olisi haihtunut liian äkkiä. Erikoinen juttu.

      Etuoviin vaihdoin Gladenin kaiuttimet ja eristelin kauttaaltaan. Sisälle laitoin vielä Armaflexin tyyppistä eristettä bitumin päälle. Kyllä hiljeni. Ei rämise enää mikään.

      Soi kyllä niin nätisti, että vois vaihtaa kaikki kaiuttimet ja eristää takaovetkin. Kokemuksia eristelystä mitä muuta kannattais eristää että hiljenee maantie / rengasmelu? En jaksa repiä kuitenkaan lattiamattoja vittuun ja sieltä ruveta eristelemään, joku kohtuus pitää olla harrastelussa :D

      Alkaa syksy haisemaan VP remontilta. Samalla sit jakopääkin. Ei huvittais mitenkään mut pakkohan tuo on. Ei oo vaihtoehtoja.
      Attached Files

      Comment


        #63
        Oliko tässä mikä stereopaketti vakiona? Bose? Itseä kanssa kiinnostaisi tuo stereopäivitys mutta aika vähän löytyy tietoa mistään.

        Comment


        • #64
          Tässä se peruspaketti. Bosessa ja B/O ovissa myös keskiäänet. Pidän itse niitä turhina kyllä. Ja jos miettii kuinka järkyttävästi on uutena ostettaessa esim B/O paketti maksanut. Soihan se nätisti, ei voi kiistää.

          Näihin saa myös Plug and Play midejä BLAMilta, jossain 300€ tienoilla. Ne on 2ohm. Niissä oli jotain saatavuusongelmia, niin ostin nämä Gladenit. Noissa BLAMeissa tukee diskantit mukana, ja 100€ hinnasta on ”plug and play” -lisää. Sama malli universaalina 200€/setti, midit ja diskantit.

          Nämä kun ostin niin tuhosin alkuperäiset ja leikkaa/liimaa tyyliseti kasasin pakettiin.

          Plus ja miinus tuotti Audin piuhoissa ongelmaa. Liittimen pinni 1 pitäisi olla + ja pinni 2 -. Kun katsoin sähkökaavioita Elsasta niin johtojen värit kuitenkin toisinpäin liittimessä. Yleismittarilla en saanut kummastakaan johdosta ”maayhteyttä”. Lopuksi laitoin piuhat niinpäin, miten ääni kuulosti paremmalta. Tässä asennossa virralla kalvo työntyi ulospäin, eli ilmeisesti meni sitten ”oikein”.

          Comment


          • #65
            Eikös peruspakettiin kuulu myös oma erillinen vahvistin, eli on ns. Audi Sound System. Tällöin tosiaan jo kaiuttimien vaihdot ja eristys auttaa varmasti isosti! Jotkut ovat jopa vaihtaneet tuon keskikaiutinelementin, tiedä sitten onko sillä vaikutusta..

            Hinnoittelusta vielä; Ohessa vuoden 2015 Suomen hinnastosta Bosen ja B/On hinnat, ja etenkin B/On hinta on kovahko... :)
            Attached Files

            Comment


            • #66
              12500€ x) Ihme ettei niitä monesta löydy. Huhhuh.

              Joo perusmallissa vahvari kanssa, mitään kauheeta tuottoa sillä ei ole, mutta parani todella paljon. Keskikaiutinelementti tai mikä mikä lie siinä keskellä kojelaudassa on menee myös vaihtoon. Se ritilä myös pärisee niin tarvii sinne laittaa pari tippaa jotain buttylimassaa niin saa vielä tarvittaessa irroitettuakin.

              Comment


              • #67
                Taas on aika vierähtänyt eteenpäin. Pieni ”talviremontti” alkanut. Päätin teettää koko homman säästääkseni vaivaa. Olen hiukan tullut laiskaksi näiden paskahommien suhteen. Ennemmin teen omaa duuniani ja maksan korjauksesta. Eilen korjaamolla saivat koneen pois ja kävin sen peseskelemässä siellä. Huomenna meen pesemään apurungon vielä irtonaisena. Jos sitten konehuoneenkin vielä hoitelis samalla kertaa.

                Uusitaan:
                - Jakopään rattaat, pultit, ketjut, laahaimet ja kiristimet
                - Etu- ja takastefat
                - Moniurahihna, kiristin ja rullat + laturin vapaakytkin
                - Suuttimien tiivisteet yläpäästä venakopasta ja pohjimmaiset itse suuttimista
                - Venttiilinkopan tiivisteet
                - Öljypohjan irroitus + puhdistus ja uudelleen liimaus (parista kohtaa tunkee saumasta ööliä)
                - Vauhtipyörä
                - ”Kaasuläppärungon” puhdistus. Karstaa ei ihan hulluna ihme kyllä ollut. Imusarjaa en puhdista. Jos siihen löhtee ni sit saa ottaa kannetkin vittuun ja putsata nekin. Johonkin raja vedettävä. Eikä tosiaan ollut edes hirveen paha.
                - Uudet tiivisteet ja pultit joka pikkaan mitä availlaan
                - Vaihdelaatikkoöljyt + suodin
                - Moottoriöljyt + suodin (pakosti)
                - Ilmastointihuolto (pakosti)
                - DPF delete downpipe
                - EGR tulppaus

                Ja lopuksi ohjelmointi. Pyörre käy lompakossa ja 1/3 auton hinnasta menee remonttiin ja paljonko arvo nousee, nolla euroa :D No mutta ei oo tarkotus myydä. Ja saapahan ajella mukavin mielin.

                Comment


                • #68
                  Rattaissa ei paljon kulumaa ollut, mutta olis vähän typerä kohta säästää.

                  Comment


                    #69
                    Jo jaksat tai ehdit, niin vertaa vanhaa ja uutta ketjua vierekkäin ennen asentamista, että paljonko on venymää.

                    Comment


                      #70
                      Niitä pitäisi kuulemma verrata vedossa/kuormitettuna, jotta näkisi sen oikean venymän. Uusista ja vanhusta ketjupyöristä voisit napata rinnakkainkuvat jos mahdollista niin voi verrata hampaita.

                      Comment


                      • #71
                        Voin verrata ja napsia kuvat. Ensviikolla pääsee siihen vaiheeseen. Piti tilailla uusia osia taas..

                        Comment


                          #72
                          Tarpeeksi venyneestä ketjusta näkee kyllä levossakin. Porschen 300tkm ajetun jakoketjun laitoin roikkumaan vierekkäin uuden kanssa ja eroa oli pituudessa viitisen milliä. Ketju oli siis ehjä ja sitä myöten kaksinkerroin, jos olisi avannut suoraksi niin pituuseroa olisikin ollut jo 10mm joka vastaa suurinpiirtein yhtä nokkapyörän hammasta. Asia ei toki ole ihan noin mustavalkoinen kun kuluma on oletettavasti koko ketjun matkalla tasaisesti mutta kyllä ne vaan kuluu ihan silmällä havittavan määrän.

                          Toki pitää sekin ottaa huomioon että Cayennen koneen jakoketju on yksi yhtenäinen 224 lenkkiä pitkä ketju sen sijaan että olisi monta lyhyempää. Ei kovin paljon lyhyemmän ketjun ole edes mahdollista "venyä" kymmentä milliä menemättä jo poikki.

                          Comment


                            #73
                            Alkuperäinen kirjoittaja Fromi Näytä viesti
                            Tuttu Audiliikkeessä mekaanikkona. Tekee enemmän nöitä vaativia hommia. Sano ettei ketjut oo ollu oikeastaan ikänä venyneitä. Kiristimet ja laahaimet hän vaihtas itte. Ajatuksia?
                            Hänellä lienee sitä kokemuksen kautta tullutta tietoutta, mutta ilmeisesti nuokin on kaikki ollut ns kuormittamattomana mitattuja vanhoja ketjuja?

                            Comment


                              #74
                              Ainakin omassa mesessä oli ketju venähtänyt niin paljon, että ajoitus heitti yli 5 astetta kampuralla. Tuossa kohtaa huikeat 55tkm mittarissa. Pituuseroa niin paljon,että se oli helppo nähdä silmällä, kun ketjuja roikotti seinää vasten. Mesen rattaat sen sijaan olivat vielä ihan siistit. Mut tosiaan se ei kyllä oo hyvä idea miksata uusia ja vanhoja jakopään osia. Kaveri sitä kokeili ja ketju kesti 10tkm tsi koneessa. Rattaat näyttivät ihan siisteiltä ja sillä kaveri sitä oli päätynyt kokeilemaan.

                              Comment


                              • #75
                                Aikalailla vaihtelua tuntuu olevan. Mä nyt aloin repimään vielä lisää. Käyn tänään laittamassa imusarjan likoamaan teollisuusbensiiniin, että saan tuon karstan pois.

                                Kansia en ala repimään pois, johonkin tarvii raja vetää tai käy niinkuin S3:lla :D Imukanavat ajattelin puhdistaa. Pahimmat pois siitä suulta imuri vieressä. Ei sitä roinaa siellä ny muutenkaan niin kauheesti ole kun pitkää matkaa ajettu.

                                Toi miksaus on aina huono. Sama tukivarsissa. Tarvis enskesänä laittaa uusiks vielä ilmajouset / iskarit ja kaikki tukivarret eteen. Antaa talouden nyt vähän ensin hengähtää tämän jälkeen x)

                                Comment


                                • #76
                                  Eipä kauheammin eroa rattaissa ole. No loppuen lopuksi, olishan tää ollut typerää jättää tekemättä kunnolla.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Eilen saatiin puolen yön aikaan auto käyntiin ja taidettiin 01.30 saada ovet säppiin ja auto pihalle. Melkonen arbeetti se kahdestaankin sinne takasin sovitella. Sinne se kuitenkin sujahti ja täytyy sanoa että käyntiääni on hitusen miellyttävämpi nyt. Vauhtipyörän kolkotus ja ssuuttimen säksätys loistavat poissaolollaan. DPF poiston jälkeen tietysti haju on aivan karmea ja se hirvittävä suhina ja pihinä myös mikä putkesta tulee. Tarvii värkätä 2,5” rosteriränni siitä Y-haarasta taakse. Se downpipen ja Y-haaran väli saa olla ihan alkuperäinen. Siinä ei ole mitään vaimennusta, suora rööri.

                                    Tekis mieli kesällä askarrella sitä putkistoa ajan kanssa niin että siellä olis cutout venttiilit. Sitten pieni bmuetooth moduuli ratin sisään ja TTS / R8 napit. Sitä ruutulippu painikkeesta bluetoothilla yhteys Raspberryyn ja siitä heräte cutout venttiilien kytkimelle. Siten se olis oem henkinen.

                                    Tehdyt hommat:
                                    - DPF korvausputki
                                    - EGR tukkimislaippa
                                    - Jakopään rattaat, kiristimet, liu’ut, ketjut, uudet pultit (iso osa alumiinipultteja!!)
                                    - Etu- ja takastefat
                                    - Laturin vapaakytkin
                                    - Moniurahihna + kiristin + rullat
                                    - Hehkut
                                    - Suuttimien puhdistus + uudet tiivisteet
                                    - Kaksoismassavauhtipyörä
                                    - DSG öljyt + suodatin
                                    - Jakolaatikkoöljyt
                                    - Moottoriöljyt + suodatin
                                    - Öljypohjan irrotus + puhdistus + liimaus (nääkin pultit alumiinia)
                                    - Ilmastointihuolto
                                    - Vasemman puolen etujarrupalat, oikealle vaihdoin jo aiemmin
                                    - Kaasuläpän ja EGR putken puhdistus karstasta. Imusarjaa en jaksanut repiä irti, siellä on noin 1-1.5mm seinämissä roinaa. Ja ei sitä nyt ainakaan enää lisää tule.

                                    Muuta en muista :D Sylintereissä puristukset ja paineet kunnossa. Kammion puolelle ei painetta mene.

                                    Ennen enstalvea tarvis laittaa viel etupään iskarit ja pussit, kaikki tukivarret, isot levyt ja satulat (Z18 satulat). Ja tarvis kyllä hankkia aito RS7 etupuskuri. Tuo istuu päin vittua. Näyttää 99.9% ihmisistä hyvältä, mutta mä oon koriasioissa perfektionisti ja kaikki häiritsee silmään. Myös orggis RS7 maski tarvis saada, missä se ”alaritilä”. Kesäautoksi ostin viikko sitten Alfa 156 GTA, niin voi pitää tätä tarvittaessa kauemminkin pukilla kun on toinen auto.

                                    Comment


                                      #78
                                      Kesäautoksi ostin viikko sitten Alfa 156 GTA, niin voi pitää tätä tarvittaessa kauemminkin pukilla kun on toinen auto.
                                      Ettei nyt vaan kävisi niin että Alfa makaa enemmän laitettavana :)
                                      Alfan hankintaanko ne RS-haaveet nyt sitten tukahtui?

                                      Comment


                                      • #79
                                        Meinaatko että Alfa veis niin pahasti rahat :D Noita manuaali (suosiossa) 156 GTA SW malleja on tehty ~1700kpl jotain vähän päälle ja toi on helvetin siisti yksilö. Alustaan saa kyllä laittaa uutta puslaa ja sen semmosta perussettiä. Alfa oli enemmänkin sijoitus ja ”entisöintikohde”, arvo noussut hyvän aikaa näissä ja keräilijät keräävät parhaita yksilöitä talleihinsa. Sain todella sopuhintaan joten en voinut olla ostamatta. RS edelleen kiikarissa, mutta kyllähän Alfa likvideettiä raapaisi sen verran, että hiukan RS6/7 hankinta viivästyy. Kai mä
                                        Alfan jätän pressun alle entisöitynä kun RS saan hankittua :) Siinä on sitä jotain omaa taikaa. Nää Italialaiset on mulle sellainen salainen perversio.

                                        Comment


                                          #80
                                          Mistäs näistä ikinä tietää, mutta eihän italialaiset tunnetusti ainakaan viattomampia ole saksalaisiin verrattuna :D
                                          Nythän A7 kulkee huoletta pitkään, joten ei sitä ainakaan tarvitse korjailla...toivottavasti.
                                          Tuliko purkaessa vastaan mitään yllätyksiä, tai siis hajosiko mitään muovisia nippoja/putkia tai mitään liittimiä?

                                          Comment


                                          • #81
                                            Riippuu niin Alfasta. On mulla sellainen huono GM Alfa 159 ollut joskus. Ei nämä 156:set sen kummempia ole kuin vastaavan ikäiset Olympiavolkkaritkaan. Italialaisen valmistuksen kyllä huomaa useassa paikassa. Esimerkiksi vaihdoin kaverin 156 Alfaan (2.5L Busso) ajotietokonelaatilon kojelaudan päälle, niin se boksi lähti 5 minuutissa ensikertalaisena. Mutta.. Audilla liittimet olisi ollut siinä näyttörungossa Alfassa ne johdot meni kojelaudan sisäään ja oli purettava hanskalokero, keskikonsoli ja kaikki ne ilmastoinnin paneelit sun muut. Ne on tehty fiiliksellä, ei insinöörimäisen suunnittelun tuloksena kuten Audit tai monet muut saksalaisvalmisteet. Ja huoltoystävällisyyttä ei ole ajateltu missään kohtaa. Onneksi rahaa saa töistä lisää ja osia kaupasta :D

                                            Kampiakselin asentotunnistimen anturin liitin meni hajalle. En ottanut konetta itse pois, mutta näitä nyt sattuu kaikille. Enkä kyllä kerennyt isoa osaa remontistakaan tekemään itse vaan raotin kukkaroa ja maksoin työstä kaiken kuitenkin itse dokumentoiden. Koneen laitoin nippuun perjantaina asentajan kanssa yhdessä ja pistettiin se paikoilleen.

                                            Joo tuskinpa koneeseen ja laatikkoon tarvii koskea hetkeen, kun ei kauheita aikoja / kilsoja ole vielä tuplakytkimen ja mekan vaihdostakaan. Ahtimella taitaa olla satatonnia jo lasissa.

                                            Comment


                                              #82
                                              Onnittelut hienosta kärrystä. Oli tosi lähellä, etten huutanut 147GTA alfaa Japanista viime talvena. Mitä alfoihin tulee, niin tämän päivän mittapuulla ovat jo ihan hyvä autoja, sen verran hienosti on sakemannit laskeneet rimaa :D Ei mulla oo ollut kuin yksi 147 2.0TS alfa, mutta sen perusteella en nyt kovin pommiksi haukkuisi. Hienoja autoja. Moni tykkää, eikä kukaan ole kateellinen. Se on jo jotain, mihin harva valmistaja pystyy :) Rouvan voisi jossain kohtaa yllättää Mitolla.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Ilman DPF:ää ja kattia aivan hirvittävä krääsä. Tulee kabiiniin saakka. Sellanen oikeen kitkerä haju. Softattu ei vielä ole, ties kuinka pielessä ennakot onkaan tuossa bulkkisoftassa, jonka edellinen omistaja asennuttanut.

                                                Ideaa hajun kitkemiseksi?

                                                Itse ajattelin tällaista marssijärjestystä:
                                                1. Kustomisofta Turboteciltä
                                                2. 2.5” dieseliin soveltuva ”kisakatti”
                                                3. DPF takaisin pesetettynä (ellei vaiheet 1. tai 2. auta)

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Dieselin katti toimii hyvin. Smarttiin tein putkiston, johon laitoin yleismallisen diesel-katalysaattorin ja se ei haise pahalta ollenkaan. Semmonen kloorin/uimahallin haju sieltä tulee välillä, muttei muuta. Mulla on ollut myös tyhjällä pöntöllä oleva mese ja sellaista löyhkähirvitystä ei ainakaan mulle tuu enää ikinä. Joka startissa haisee vanha transitti. Jos perse kestää niin HVO/Mydiesel poistaa myös noita ongelmia.

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Kyllä kunnollinen ohjelmakin vähentää sitä kärytystä, eikä pitäis haista ihan niin kauheasti vanhalle taksimersulle. Eihän putkessa jäänyt mitään liitoskohtia vuotamaan? Minkälaisia korjausarvoja suuttimet antaa? Vuotavat suuttimet voi aiheuttaa myös sitä imelän kitkerää savutusta, paikallaan hetken kun seisoo käynnissä niin pitäisi ihan näkyvää harmaata käryä päästellä.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Kyllä se vaan haisee. Mesessä oli kaikki tikissä, Korjausarvot, maffi, lambda jne. ja aika vähän ajettukin (relusti alle 150tkm). Oli optimoiautosi softaa ja tuikun softaa. Ei se dieselin pakokaasulle ominaista hajua poista, vaikka olis mikä softa. Ja samalta paskalta noi tyhjillä pöntöillä ajavat bemaritkin haisee. Semmosen takana tietää heti, onko pöntössä tavarat sisällä vai ei. Smartin dieselistä on ruuvattu irti ihan kaikki, mitä se antaa, eikä se haise sillä katilla yhtään. Eikä edes savuta, kun on HVO:ta tankissa. Ei kyllä savuta juurikaan mutenkaan. Jos ne transhitin hajut vähän ahdistaa, niin kattia vaan putkeen, se loppuu siihen. Ihan samalla tavalla ne katittomat bensavehkeetkin haisee kamalalta. Viinalla käyvien haju on ainoa, joka ei oo hirveä vaikkei kattia oliskaan.

                                                      Edit:
                                                      Kyllä mä ne superturbomiesten voimasavut ymmärrän, se on harrastusta ja kuuluu asiaan. Se, että on ollu pakko tyhjäntää pöntöt ja ohjelmoida ruiskutusajat liian pitkäksi jostain perhevankkurista/käyttiksestä on vähän no... Ei mun juttu. Taitaa olla nykyisellään jopa niin, että sillä ei hirveitä tehoreoja saada edes aikaiseksi. Tukkeeksi ne pöntöt muuttuu kai sitten, kun aletaan laittaa isompaa suutinta pumppua ja turboa. Olen ymmärtänyt että pienet ohjelmamuutokset vaan kuumentaa filtterinkin paremmin ja ei ainakaan heikennä sen toimintaa.
                                                      Viimeksi muokannut JM; 21.2.2022, 11:00.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Ei se perkinsin käry oikein kyllä istu enää johonkin 2010-luvun henkilöautoon. Aika noloja räpellyksiä näkee (ja kuulee) välillä kun on putkistosta kairattu äänenvaimentimista lähtien kaikki pois. Jostain syystä nämä on yleisimmin vielä Bemaria tai Audia...

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Jep. Ja se BMW:n suora kutonen kuulostaa joltain Caterpillarin työkoneelta.

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Kieltämättä vähemmän seksikkään kuuloisia BMW:itä välillä tapaa, missä suoraa putkea. Juurikin sellainen Catin tai Cumminsin työkone. Ei omaan makuun lainkaan. Puuttuu vain ruksilippu takaikkunalta.

                                                            Sitä en tajunnut, että mikä noissa remontoiduissa kohdissa vaikutti suuttimien säksätykseen?

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Suuttimen tiiviste vuosi ja siitä säksätys. Sit valutti pakosarjan päälle ja karmee krääsä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X