Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Fromin opiskelubudjetti A7

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Fromin opiskelubudjetti A7

    Noniin. Näin siinä opiskelubudjettiautoilussa sitten kävi. Jos nelkku olisi mennyt suoralla kaupalla pois, ajelisin Passatilla. Mutta mutta.. Ei mennyt niin kuin Strömsöössä ja Audi seisoi pihassa. Ajattelin, että ennemmin maksan lainaa komeemmasta autosta ja sitten kävi näin. Kauemman aikaa seiskoja olen kuolaillut ja nyt hyvän yksilön löytyessä lähdin ajelemaan kohti Tervajoen Rinta-Jouppia. Auto osoittautui sellaiseksi kuin piti, hyvin pidettu Seiska Seinäjoen Nesteen kauppiaalta. Jos joku miettii mitä kauppias osti tilalle niin hän ajelee nykyään myös Seiskalla, mutta Q7:lla :D

    A7 ollut kahdella omistajalla ennen mua. Ensimmäinen omistaja, joka oli auton uutena Seinäjoen Käyttöautolta ostanut hintaan 97 000€, päästeli menemään 200tkm. Nesteen kauppias satkun siihen päälle. Mä en kait tätä pois vaihda? Tai sanotaanko niin, että ei Käyttöauton kannata/tarvi tätä parempi olla vaikka rahaa sattuiskin olemaan.

    Auton tietoja:
    Audi A7 2011
    3.0TDI 245hp/500nm

    Varusteita:
    - Ilmastoidut comfort penkit, muistit sekä kuskilla, että pelkääjällä, hierontaa olisin kaivannut, mutta kaikkea ei voi saada
    - Navi
    - Peruutuskamera ja tutkat molemmissa päissä
    - Adaptive Air Suspension
    - 4-alue automaatti-ilmastointi
    - Tummeneva taustapeili ja sivupeilit
    - Vetokoukku
    - OEM webasto

    Siinä kait isoimmat. Kaikenlaista autolle on mielessä. Toteutuksien ajankohdat riippuu aivan siitä, minkämoisen duunin keksin koulun ohelle. Suunnitelmia on monia ja ne selkeytyy vasta loppusyksystä. Huoltoa autoon on tehty varsin merkittävästi ja lähes loppuun saakka Audiliikkeen huoltokirja. Audilla vaihdettu myös hiljattain megatroniikka, kytkinpakka ja ahdin. Laatikkoöljyt on uaton historian aikana vaihdeltu 40-55tkm välein. Itse olen autoillani pitänyt 12-15tkm öljynvaihtovälin, ja DSG öljyt joka toinen kerta. Märkäkytkinlaatikolla öljyjen puhtaus ensisijainen asia.

    Tätä tapahtuu jollain aikavälillä:
    - RS7 korisarja
    - 21" leveät vanteet
    - Ilma-alustan mobiilisäätöyksikkö
    - Lane assist
    - Adaptive cruise
    - Putkisto ja downpipe
    - Koneen ja laatikon softaus
    - TV


    Tapahtuu pikapuoliin suurimpien kiireiden hellitettyä:
    - Katon verhoilu alcantaralla / jenkeistä saatavalla laadukkaalla kangasvärillä värjäys mustaksi
    - Keyless entry
    - RS7 poljin ja lepuutussetti (ostettu)
    - Originaali kangasmattosarja (ostettu)
    - A4:sta jääneen TTS ratin asennus, napitkin pitäis toimia suoraan
    - Etupenkkien ja kyynärnojan värjäys
    - Kiillotus ja pinnoitus
    - Perus 10h sisäpesu, penkkin irrotukset jne. Kaikki paska saatava mm. lattiamatosta irti, otsonointi jne.
    - Uudet kilvet














    Viimeksi muokannut Fromi; 3.8.2019, 19:39.

    #2
    Mikä käänsi mielen remmiahdetusta bensasta lopulta isoon dieseliin?

    Komea väri ja nuo vanteet sopii seiskaan paremmin kuin berttakasiin!

    Comment


    • #3
      Mielen käänsi hinta ja toimintavarmuus. Näistä kokemusta ja kestää hyvin. Tässä yksilössä muutenkin on hiljattain vaihdettu ahdin, dsg kytkinpakka, megatroniikka ja takapään pussit. Ei tarvi murehtia hetkeen. Hyväkuntoinen TFSI n. + 10 000€.

      Comment


        #4
        Komia seiska. Mikäs tuon värin nimi on Audin värikartassa? Noista puulistoista en itse välitä, tulee niin vahvasti muistot 80-luvun tähtikeuloista. Onko tuossa koneessa vielä jakoketjun kiristin issue?

        Comment


        • #5
          En ole jakoketjuhommasta vielä täysin varma. Olen kyllä varautunut koneen nyppimään pois.

          Väri on Garnet Red Pearl LZ3F. Osui heti silmään, jotenkin punaiseen mieltynyt :D

          Yllätyin aikalailla siitä kun Seiska on melkein kokonaan muovia x) Pinnat siis. Joka paneeli kopisee muovin kaltaisesti. Eipähän ole ainakaan ruosteongelmia.

          Kaikinpuolin olen autoon hirveän tyytyväinen, siis sen mitä on kerinnyt ajelemaan. Ennenkaikkea todella mukava ajaa. Rivarin katokseen ei mene vekslaamatta niinkuin Nelkku, muutenkin melkoiseti isomman oloinen auto. Hiljainen sisälle ja paljon mukavuuksia.

          Comment


            #6
            Ne ulkopinnat on alumiinia.
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Muovilta tuntuu ja painautuu ”helposti” kun sormella painaa. Ei kyllä alumiinia voi olla. Täytyy maalimittarilla kokeilla. Ei näytä vahvuutta muoviosista, kun vaatii metallia alle.

              Katto ja takakulmat vois olla alumiinia. Ei tunnu painautuvan helpolla.
              Viimeksi muokannut Fromi; 4.8.2019, 11:07.

              Comment


                #8
                Mä mittasin maalinpaksuusmittarilla oman A7 etulokarit, en muista muutakuin että oli >x2 viereisen Pösön paksuinen maali.

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja KimmoL Näytä viesti
                  Ne ulkopinnat on alumiinia.
                  Mikähän lie syynä, että takalokarit kuitenkin teräspeltiä; painonjakauma (saadaan perään painoa), joku liitostekninen jippo vai ihan materiaalikustannukset?

                  Comment


                  • #10
                    Takaloksuthan on saumattomasti kiinni siinä isommassa persepalassa, lienee kustannuskysymys vain (tai ehkä tuokin sitten osiltaan vaikuttaa korin jäykkyteen?)

                    Comment


                    • #11
                      Kynnyskotelotkin kopisee niinkuin olis muovia..

                      Comment


                      • #12
                        Tulee taas ajankohtaiseksi asiat airbagin jojtosarjan modailusta. Eli A4, jossa mulla tuo TTS ratti oli ennen, on dual stage bägillä, kuten myös tämä A7.

                        Dual stage airbag toimii siis niin, että räjäyttää ensin 70% keskivertokolarissa ja 100% pahassa
                        tällissä. Eli panokset jakautuu 70% ja 30%.

                        Tässä havainnekuva Volvolta


                        Ja tässä juttua pelastusalan ammattilaiselta asiasta
                        https://m.youtube.com/watch?v=j8EGCGEqbSY

                        Olen asentanut tuon ensimmäisen laukaisimen (70%) bägiin ja toiseen laukaisimeen (30%) vastuksen. Virtamäärä laukaisimilla on sama, panos on eri kokoinen.

                        Eli mulla pamahtaa kerralla bägi auki. Tuolla 70% määrällä on ajateltu airbagin aiheuttamia henkilövahinkoja. Nyt mulla bägi siis periaattessa vähemmän turvallinen, mitä normaalisti. Saattaa aiheuttaa jonkinlaista vahinkoa räjähtäessään kerralla, bägi on siis pikkukolareissa kovempana siihen pään osuessa. Tai miten sen nyt ottaa, uudet Audit on single stage bägeillä. Ei tota varmaksi voi sanoa miten menee kun ei tiesä laukaisuviiveitä jne.

                        Onko kellään ”kytkentäkuvaa” 4G korimallin ratin johtosarjan pistokkeesta? Kiinnostaa lähinnä onko ykköslaukaisin kumpi pari johdoista.

                        Comment


                          #13
                          Liitteenä saksankielinen kytkentäkaavio.
                          Attached Files

                          Comment


                            #14
                            Vitsi, tämä on komean näköinen laitos! Kyllä se vain metallinhohtopunainen tekee melkein autosta kuin autosta entistä hienomman.

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
                              Liitteenä saksankielinen kytkentäkaavio.
                              Sieltähän se Zünder 1 löytyi. Kiitos andre!

                              Comment


                              • #16
                                Itseasiassa en ala johdottelemaan, koska R8 bägissä on kaksi laukaisinta ja sopii tuohon rattiin.

                                Ja taidan laittaa TTS ratin myyntiin ja ostaa R8 ratin DSG läpyköillä. saa samalla lisänappeja, mm. start/stop, drive select jne, jotla tosin tarvisevat moduulin toimiakseen

                                Comment


                                  #17
                                  On kyllä hiton komea vempele. Takavalot mielestäni siistimmät kuin uusissa.

                                  Kattelin just, että tommosessa aukeaa takalasi/luukku hatchbackkimäisesti, tekee tosta hiton paljon kätevämmän käyttää kuin sedanit tai normicoupeet. Nimimerkillä: kahden sedanin loukussa. ;)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pikkupäivittelyä tapahtunut. Merkit lähti peräkontista, ledimoduulit löys paikkansa myös samasta osoitteesta.

                                    Sisätilojen puolelta päivitystä tapahtunut lähinnä ratin ja RS7 poljinsetin osalta. Jossain kohtaa laitan kyllä sen R8, kunnes maltan, suht tyyris päivitys. Tarvii moduulin lisäksi että saa kaikki toimimaan oikealla tavalla. Kangasmatotkin teki kummastiuutta ilmettä ja mukavuutta kengille.



                                    Comment


                                    • #19
                                      Otit rekisterikilven merkitkin pois? ;/

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oletko nyt aivan varma tuosta, miten airbagin on määrä toimia A7:ssa? Vertaat nimittäin Volvon järjestelmää Audin järjestelmään.

                                        Kysyn tätä sen vuoksi, että esim. A4 B8:n airbagissa on kyllä kaksi vaihetta (lue: kaksi panosta), mutta niistä ensimmäinen täyttää bägin (kokonaan) ja toisella hallitaan sen tyhjentymisnopeutta (riippuen eri parametreistä). Laitoin tähän liitteeksi SSP-409:n jossa sivulta 11 eteenpäin käydään läpi B8:n bägin toimintaperiaate. Tätä kutsutaan "adaptiiviseksi airbagiksi". En löytänyt vastaavaa dokkaria A6/A7:n osalta, että miten tuon on määrä toimia, mutta suosittelen ilman jeesustelua kyllä tsekkaamaan tuon. Viimeistään sitten siinä vaiheessa, kun auto lähtee joskus eteenpäin tai jo ennen sitä, jos autollasi ajaa joku lyhyt henkilö, joka joutuu siirtämään penkin lähelle rattia.

                                        Lisäksi (ja tämä on tietysti jossittelua) jos joudut autolla onnettomuuteen ja loukkaannut, voi olla, että vakuutusyhtiötä kiinnostaa nämä "vastusviritelmät", joita olet airbagin yhteyteen laittanut.
                                        Attached Files

                                        Comment


                                        • #21
                                          TTS ratti on väliaikainen ratkaisu ennen R8 rattia, jossa on kaksi laukaisupanosta. Päädyin siihen juuri turvallisuussyistä. Toivotaan ettei ennen sitä satu vakavempaa vahinkoa.

                                          Kakkossytytin lisää tilavuutta, mutta avaa myös ekstra portin kaasun poispääsylle, jolloin bägi ”muovautuu” kuljettajalle sopivammaksi. Tätä kahden laukaisen mekanismia ei enää käytetä pienemmissä Audeissa, mm. TT/A3/A1 jne. Isommissa ja premium malleissa se on käytössä edelleen. Lisää kyllä turvallisuutta. Onko sekin jonkinnäköinen premium mittari?

                                          Lähellä oltuna kovemmassa kolarissa bägi on liian kova. Se on tiedossa. Mutta ratti on kyllä ostoslistalla juuri turvallisuuden takia. Tuntuu vaan löytyvän pelkkiä hiilikuitu/nahkakehällä olevia. Ei pelkkiä nahkasia. Pitää odotella ja selailla Ebaytä.

                                          Niin ja otin rekkarin merkitkin pois x)
                                          Viimeksi muokannut Fromi; 27.8.2019, 18:59.

                                          Comment


                                          • #22


                                            Tuollaiset värkkäsin opiselijabudjetilla, ei nyt malta ostaa sitä tonnin säätömoduulia x)

                                            Säädetty niin, että ylä-asennossa normaali ajokorkeus comfortilla suurinpiirtein S-Line luokkaa. Alaslaskettuna ja dynamicilla tippuu n. 3,5cm alaspäin ja menee melko tonttiin. Pystyy kuitenkin ajelemaan hyvin. Tosin töyssyissä saa olla varovainen, mutta tuo on kuitenkin ns. showmode.

                                            Comment


                                              #23
                                              Omat kokemukset D3 ja 4L niin se anturin mekanismi menee ihan jumiin 15 vuodessa. En tiedä miten selittää mutta anturin puoli on ok, se välinivel jumittaa, eikä sitä saa irtotavarana. Onko tässä yhtään fiksumpi vai kannattaisin jotenkin huoltaa/rasvata samalla se?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tervehdys taas pitkästä aikaa. MMI mekanismikin on tällä välillä korjattu Porin Käyttöautossa. Hintaa operaatiolle kertyi ~1350€, jonka maksoi Rinta-Jouppi.

                                                Parina aamuna ollut sellainen tilanne, että olen joutunut kylmäköynnistämään auton parin asteen miinuslämpötilasta ilman lämmitystä. Silloin ketju raplattaa kevyesti n. 2-4sekuntia ja loppuu. Ei tapahdu koskaan lämpimällä, tai edes puolilämpimällä koneella.

                                                Mittarissa nyt sen päälle 300tkm. Varauduon autoa ostettaessa, että ssn joudun tekemään, mutta lähinnä mietin aikataulua ja sitä mitä kaikkea tuossa pitää uusia samalla kertaa. Tämä CDUC koodilla oleva 3.0TDI on ilmeisesti kahdella ketjulla vrt. vanhat neljällä ketjulla.

                                                Mulla ollut hihnakoneita aiemmin, tai no yksi ketjukone, mutta ei tullut tää homma koskaan eteen.

                                                Jotkut uusii kaikki rattaatkin, ajattelin itse uusia vain ketjut, kiristimet, laahaimet ja pultit. Ellei rattaissa ole näkyvissä olevaa kulumaa. Vauhtipyörä samalla vaihtoon jos klappi ylittää hyvät lukemat. Ei oireile millään tapaan.

                                                Jotkut sanoo, että kylmäkäynnistyksissä raplatus on normaalia, onko? En jaksais heti alkaa tekemään :D

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kolme kuukautta vierähtänyt viime postauksesta, koulu on vienyt aikalailla kaiken ajan kun syksyllä meni päälle 50 opintopistettä puoleen vuoteen, normaalisti 60op koko vuodessa. Kevät rauhalllisemmin 37op tahtiin, että jää aikaa muuhunkin.

                                                  En tiedä mikä mahtoi olla tuo raplatus, ei ole kuulunut kertaakaan edellisen viestin jälkeen, vaikka pakkasia on ollut, kovempiakin. Rinta-Jouppia on tässä väliaikana rasitettu erinäisillä korjauksilla, kun keulassa koko klopisee kuopissa koko ajan. Uusittu on nyt oikea alapallonivel, taaimmaiset alatukivarret ja myös hajonnut vetarin kumi oikealta edestä. Viikon päästä menee vaihdettavaksi kallistuksen vakaajan puslat ja koiranluut. Puslista voi johtua routaheitoissa tulevat ulvahdukset keulasta, kuuluu keskeltä keulaa vähän kuin kojelaudan alta.

                                                  Lähes kaikki osat ovat saapunet Keyless Entryä varten, pari liitintä vielä puuttuu. Sen jälkeen saa sen laitella kuntoon. Tilasin Saksasta Autorecycling Kempersiltä www.kempers.de nuo oviin tulevat antennit avainta varten. Sain ensin antennin + jonkun randomi Touareq moduulin, josta sitten reklamoin. Työntekijänä toimiva henkilö lupasi osan lähettää, mutta mitään ei näkynyt. Laitoin sitten tulenkatkuisen reklamaation payment refund ukaaseilla ja aikarajalla. Sain automaattivastauksen, että ollaan lomalla. Kuitenkin toimari vastaa päivän kuluttua ja pahoittelee tilannetta, kyseinen työntekijä ei ole asiaa hoitanut, ja hän hoitaa sen nyt heti itse. Hain paketin tuossa toissapäivänä ja äsken avatessa siellä oli pahoittelukirje mukana ja karamelleja :D

                                                  Ongelmia sattuu välillä kaikille, mutta hienoa miten hoitivat reklamaation. Suosittelen kyllä kyseistä firmaa.



                                                  Loppukesästä:

                                                  Sisätiloja RS polkimilla ja TTS ratilla. Kesälla alan tota LIN Converter moduulia suunnittelemaan ja rakentelemaan. Joku Pythonilla ohjelmoitava microcontroller näillä näkymin parilla I/O liitännällä. LIN sisään, jonka jälkeen softa konvertoi TTS ratilta saadun heksadesimaalin sopivaksi A7 ohjainlaitteelle. Silloin siihen voi periaatteessa ohjelmoida mitä vaan, kunhan ensin LIN loggerilla selvittää eri toimintojen käskyt, jotka ohjelma convertoi heksadesimaaleiksi. Youtubessahan on nähty näitä esim R8 ratti A7:ssa RACE napista aukee spoileri jne.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Mulla kuului tuommoista klop, klop ääntä 4G:ssä edestä myös varsinkin talvella, kun on tuota pikku pattia risteykset täynnä. Se hiljeni koiran luiden vaihdolla vaikka vanhoissakaan ei silmäillessä näkynyt varsinaista vikaa, liekö puslat vaan jo löystynyt.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Sitä se Rinta-Joupin asentaja kans sano kun raudalla varsia väänteli. Näyttää luut hyvältä. Pian selkenee paraneeko

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        En löydä Elsasta järkevää kuvaa J527 moduulin pinneistä mikä mikäkin on, muuta kuin airbagien sytyttimet. Haluaisin tietää missä pinnissä kulkee LIN väylä, maa ja +12v. Olen hukannut kuvan, jossa oli nuo kaikki.

                                                        Johdotan uutta R8 bägin mukana tullutta johtosarjaa.

                                                        Käy myös kuva A7/A6 t12v liittimestä, joka menee menee liukarenkaaseen kiinni, kubhan piuhojen paikat näkyy. Liittimestä kansi pois ja piuhoista kuva. Arvostaisin suuresti nyt apua tässä!

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Komea pirssi, toivottavasti edessä paljon mukavia ja huolettomia kilsoja.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Toivotaan, sitä mukaa korjataan kun jotain menee :) Sillä logiikalla tässä viimevuodet on pärjätty. Vasemman takaoven lukko sanoi toissapäivänä sopimuksensa irti. Kahva on löysä ja lukko aukeaa kun painaa napista. Vaijerissa tms. varmaan vikaa.

                                                            Pitänee ottaa auki kun kerkeää.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X