Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C5 V8 Allu

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Tais faceliftin myötä tais tulla ainakin kutoskoneisiin ceevitosiin aluolkavarret

    Comment


      #62
      Ja tänään tuli leima Alluun.
      ​​Katsastusmieskin kehui.
      Oli kahdesti lukenut paperit. Ei heti uskonut olevan V8 allroadeja c5 korisena.

      Comment


        #63
        Kohta vuosi omistettu allroadia.
        Tässä hiukan listaa, mitä vuoden aikana fixattu ja laitettu:
        Vanteet + renkaat. Lambdat. Normi öljynvaihto ja suodattimet. Umpiot kuntoon + poltin. Takajarruvalo. Kerhokaverilta pari puolaa ja suutinta. Jarrupalat. Vetonivelen suojakumi. Juomatelineet- ja kyynärnoja (odottaa asennusta).
        Öljyruutat valleypanin alle plus tiivisteet. Downpipen haitari.
        Onhan tuota rahaa mennyt ainakin touhutonnin verran. Lisää tulee menemään.
        Työlistalla seuraavaksi ainakin:
        Eteen pitäisi tehdä tukivarsijumppaa jonnin verran, kallistuksenvakaajan u-koiranluut vaihtoon. Muitakin tukivarsia todennäköisesti.
        Taakse uudet jarrulevyt. Etupää vuotaa, joko molemmat pussit rikki tai lohkolta vastaventtiili jumissa, tai vuoto liittimissä.

        Päiväkään en hankintaa ole katunut. Hauska laite kerrassaan.

        Comment


          #64
          Mulla on myös alkanut tuo "Raaka Arskan --> C5 Allroad 2.7bi)" keula alkanut vajoamaan. Tosin siinä ei ole oikein mitään tolkkua, kun joskus se pysyy päiviä ylhäällä, joskus vain päivän. Alla Arnott Gen 2 pussit joka kulmassa ja noilla ei kauheasti ikää ole. Täytyy tutkia hiukan tarkemmin. Keula nousee heti, kun oven avaa eli säiliössä on tarpeeksi painetta eli sieltä se ei ainakaan vuoda.

          Comment


            #65
            Otin auton pois liikennekäytöstä. Ajattelin nostaa auton kunnolla pukeille, kun molemmat etupussit vuotaa. Samalla vaihdan tukivarsia, kun nuo etupussitkin menee vaihtoon.
            Kompuran ajattelin myös käyttää irti samalla, fixata sen niiltä osin mitä tarvii.

            Comment


              #66
              Sain vaihdettua eteen uudet jouset. Säikähdin jo kompuran hirttäneen, kun ei suostunut enään nostamaan autoa. Syyksi paljastui väärät anturitiedot ja täysjumi siitä johtuen.
              Jouset hommasin eBayn kautta, takuutakin luvattiin. Katsotaan kuinka kestävät.

              Taas yllätyin ranettajasta. Repsikan etujousesta uupui molemmat o-renkaat.
              Kaiken kaikkiaan homma onnistui varsin kivasti. Fiksattavaa on vielä muun muassa joka paikassa.
              Click image for larger version  Name:	IMG-20200628-WA0015.jpeg Views:	223 Size:	64,2 Kt ID:	1893306 Click image for larger version  Name:	IMG-20200628-WA0020.jpeg Views:	221 Size:	66,9 Kt ID:	1893307 Click image for larger version  Name:	IMG-20200628-WA0013.jpeg Views:	217 Size:	77,6 Kt ID:	1893308 Click image for larger version  Name:	IMG-20200628-WA0011.jpeg Views:	224 Size:	90,5 Kt ID:	1893309
              Viimeksi muokannut Pönni; 14.7.2020, 09:56.

              Comment


                #67
                KymiRingin keikka käyty. Auto pelaa kohtuullisesti. Vielä pariin otteeseen herjasi käyvän rikkaalla. Suutinhuollon teetätän kyllä, mutta aloin samalla miettimään, pitäisikö asentaa kaikki suuttimet B6/7 S4 maailmasta? Kun mekaanisilta osiltaan kone on pitkälti sama BBK / BHF. Nimittäin S4 suuttimet ovat 20cc isompia per suutin kuin alkuperäiset. Samalla koodailisi taka-lambdat pois käytöstä mahdollisen softauksen yhteydessä. Vaparistahan saa tehoa hitokseen lisää softaamalla.....not...

                Katalysaattoreiden kunto pitää myös tarkistaa jotenkin, ehkä rikkaalla käynti liitty katteihin, mene ja tiedä. Edelleen tukivarsijumpat tekemättä, tähän liittyen ohjauskulmien säätö. Repsikan umpion xenonin ballasti pitäisi uusia.
                Kymillä haisi myös voimakkaasti VAG-elämä, joten venttiilikoppien tiivisteet tulisi uusata myös.

                Löysin myös puuttuvia, oikean värisiä pisteosia sisustaan Kainuun suunnalta. Jossain välissä noutaa nekin ja asennella paikoilleen.

                Näin reilun vuoden omistuksen jälkeen voin ilokseni todeta pitäväni autosta paljon. Hauskuuskerrointa ja fiilistä autossa on paljon. Sekä monipuolisuutta, ihan sama minne allulla pusket niin alkaa hymyilyttämään.

                Click image for larger version

Name:	allu Kymi.jpg
Views:	3947
Size:	176,6 Kt
ID:	1894643

                Comment


                  #68
                  Takalambdat boschilaisina ei maksa paljon, tilasin Sparetolta just omaan kasiin. Heksi teki suutinrempan omaan S8:siin ja se kyllä auttoi.

                  Comment


                    #69
                    Katalysaattorien kunto ei rikkaalla käyntiä aiheuta. Suosittelen edelleen suuttimien huoltoa, se on helppo ja verraten edullinen operaatio ja todistetusti ollut hyötyä.

                    Comment


                      #70
                      Jooh.
                      Ei ole paljoa KymiRing reissun jälkeen tapahtunut.

                      Yhtenä iltana otin kokeeksi suuttimet irti, vaihdoin satunnaisesti järjestystä. Käyntiin uudestaan ja aika raskas rötääminen päälle ja sinistä putkesta. Vcds kiinni autoon ja 3suuttimesta härö päällä. Otin kiskon irti ja sain bensasuihkun suuttimesta. Eli se oli hajalla kokonaan. Toinen suutin paikoilleen ja homma rokkaa taas.

                      Lisäksi aina satunnaisesti 8suuttimelle vikakoodia, ihan sama mikä suutin paikoillaan. Onko näissä ollut tapana olla johtosarjavikoja? Tai tuleeko härö ihan eculta asti?

                      Ennen jahtikautta suuttimet lähtevät finjectorille huoltoon. Ihmetellään sitten lisää kun huolletut suuttimet ovat paikoillaan.

                      Comment


                        #71
                        Suuttimet huollettu, olivat tiensä päässä. Siltä osin auton toiminta parani. Edelleenkin antaa vikakoodia 8-suuttimelle, vaikka suutin onkin huollettu.
                        16592 - Injector: Cylinder 8 (N86)
                        P0208 - 004 - Circuit Malfunction - Intermittent
                        Johtosarjoja vääntelin ja kääntelin, mitkä tulevat suuttimille. Kiristin ruuvimeisselillä suuttimille tulevien pistokkeiden välystä. Vikakoodi ainakin toistaiseksi poistui.
                        Edelleenkin vahvin epäily johtosarjoihin tai johonkin sähkövikaan tms..

                        Lisäksi muita koodeja löytyi.
                        Vaihdelootalta 1 Fault Found:
                        18265 - Load Signal
                        P1857 - 35-10 - Error Message from ECU - Intermittent
                        Abs yksiköltä 1 Fault Found:
                        18265 - Load Signal
                        P1857 - 35-10 - Error Message from ECU - Intermittent
                        Ilmajousilta 2 Faults Found:
                        01049 - Supply Voltage Term 50
                        27-10 - Implausible Signal - Intermittent
                        01316 - ABS Control Module
                        79-10 - Please Check Fault Codes - Intermittent

                        Nyt mietin noista koodeista, ovatko abs-yksiön vikoja vai abs-anturin vikoja tms.

                        Comment


                          #72
                          Missäs kunnossa sen auton maffi on? Noista koodeista kaikki (paitsi tuo ilmajousien kompuran 01049 liittyy) liittyy samaan. Ainakaan ne ei ole abs-anturin tai abs-yksikön vikoja vaan nimenomaan "Error message from ECU" eli vikakoodi moottorin ohjainyksiköltä. Se on vaan peilattu näkyviin noihin muihinkin purkkeihin koska eculla olevat viat vaikuttaa niidenkin toimintaan.

                          Comment


                            #73
                            Alkaa olemaan oma osaaminen vianhakuun vähissä. Vika heittelee eri pyttyjen välillä.
                            Välillä auto pelaa ihan ok, ei mitään ongelmaa. Kun ajat tarpeeksi ja lämpenee kunnolla, saattaa alkaa pätkimään enemmänkin.
                            Nyt heitti 16685 - Cylinder 1, P0301 - 001 - Misfire Detected, ja 17535 - Fuel Trim; Bank 1 (Mult)P1127 - 002 - System too Rich.

                            Noi ecun koodit tuleekin siitä, kun käytin maffin piuhaa irti.

                            Repiä pcv-venttiili irti ja katsoa kalvo, mittailla johdot ja tutkia johdot muutenkin lävitse yms. Tutkia vielä kertaalleen tulpat ja puolat.
                            Lambdat on vaihdettu boschilaisiin.
                            Etsiä edelleen alipainevuotoa. Bensan paineensäädin?

                            Mitä vielä? Paaliin, saattaisi joku sanoa, mutta ei vielä. :-)

                            Comment


                              #74
                              Alkuperäinen kirjoittaja Pönni Näytä viesti
                              Katalysaattoreiden kunto pitää myös tarkistaa jotenkin, ehkä rikkaalla käynti liitty katteihin, mene ja tiedä.
                              No oletkos vielä tutkinut katteja? Nopein keinohan olis ottaa katteja ennen putki auki ja kokeilla vieläkö tulee misfireä.

                              https://www.audiworld.com/forums/a8-...2933532/page4/
                              Tuossa oli yksi vastaava tapaus korjaantunut kun umpeen sulanut katti (/katit) vaihdettu.
                              Toinen oli vaihtanut uudet liittimet puolien johtoihin ja sillä saanut misfiret loppumaan.

                              Ne suuttimien liittimet vois pian olla vaihtokunnossa.
                              Johtosarjoja vääntelin ja kääntelin, mitkä tulevat suuttimille. Kiristin ruuvimeisselillä suuttimille tulevien pistokkeiden välystä. Vikakoodi ainakin toistaiseksi poistui.
                              Viimeksi muokannut vV8m5; 19.10.2020, 17:06.

                              Comment


                                #75
                                Tätäkin rassailtu taas hiukan.
                                Napattiin kerhokaverin kanssa tulpat poies. Bank 1 kaikki tulpat olivat vaaleita, kun vertasi bank 2 tulppiin. Syitä tähän voi olla montakin. Uudet tulpat tilattu Sparetolta, tuli rahteineen halvemmaksi, mitä yksikään kivijalkakauppa.
                                Seuraavaksi auoin kunnolla pcv-venttiilin. Kauheassa kunnossa. Venttiili tilattu myös uusi.
                                Kun osat tulevat, autoa kasaan. Sen jälkeen pistänkin pakoputkea poikki ja tutkailen mitä kaikkea sieltä löytyy, onko katti tukossa vai ei. Yhä edelleen voi lambda-anturikin kenkkuilla.

                                Click image for larger version

Name:	tulpat.jpg
Views:	2807
Size:	85,0 Kt
ID:	1903183 Click image for larger version

Name:	pcv.jpg
Views:	2817
Size:	568,9 Kt
ID:	1903184
                                Viimeksi muokannut Pönni; 4.11.2020, 12:59. Perustelu: kuvat lisätty

                                Comment


                                • #76
                                  Näissä ei voi lambdoja vaihtaa ristiin?

                                  Comment


                                    #77
                                    Liittimissä on haitat jotka estää ristiinkytkennän. Anturit voi toki laittaa putkiin ristiin mutta etulambdojen kanssa ainakin orkkisjohdoilla tulee mitta vastaan.

                                    Comment


                                      #78
                                      Hitaasti etenee, mutta etenee kuitenkin.

                                      Otin joulukuun alussa pakoputkiston irti. Keskipönttö olikin melko pehmeä, se lähteekin pois, tilalle suorat putket X/H-haaralla. Samalla hitsailen v-bandit katteihin ja downpipehin, helpottaa työtä jatkon kannalta huomattavasti. Katitkin näyttää olevan kunnossa.
                                      Samalla purin myös repsikan umpion pois. Ainakin minulla onnistuu saada umpiot irti ilman isompia lusikointeja ja puskurin irroittelua. Vaihdoin umpioon ballastin 4B0 941 471, loppui se välkyttely ja sammuilu.

                                      Käyntihäiriön ja misfiren syyn uskon olevan vvt/nokan säätäjä. Kaikki muu kun on oikeastaan jo tehty.
                                      Tässä videossa vika onkin kerrottu varsin mallikaasti => https://www.youtube.com/watch?v=z3Ea...CInc.%28JHM%29
                                      Säätäjien irroituskin onnistuu ilman koneen irroitusta => https://www.youtube.com/watch?v=AiTi...hannel=Hazziar
                                      Osatkin löytyy => https://pgperformance.com/jhm-mechan...ad-w-4.2l.html

                                      Samalla kyllä fixailee paljon muutakin, kuten vuotavat venttiilikopan tiivisteet.

                                      Voipi käydä nyt niin, ettei auto ole kunnossa jääradalle rolloon, mutta sitten ei ole. Ei tästä harrasteesta jaksa stressata.


                                      Comment


                                        #79
                                        Hommat nytkähtelee eteenpäin. Yhteenvetoa tähän väliin mitä misfire ongelman ratkomiseksi on jo tehty.
                                        Vaihdettu tulpat, lambdat, puolia vaihdelut ristiin, alipainelinjat, pvc-venttiili ja huohotus, katalysaattorit ok, suuttimet huollettu.
                                        Eihän se vika noissa ollut. Onpahan nyt korjattu.

                                        Pakoputken askartelin myös kasaan. Nyt esikatit on tyhjätty, dp:n hitsattu uudet joustot. Lisätty v-bandit jouston ja katalysaattorin väliin, helpottaa montaa hommaa tulevaisuudessa. Keskivaimennin otettu pois ja hitsattu uudet putket H-yhteellä.
                                        https://youtu.be/vUpwY4B91LU

                                        Misfire vika tulee jakopäästä, kuten aikaisemmin epäilin.
                                        Otin nokansäätimen töpselin irti bank1, koneen käynti rauhoittui selvästi. Töpsöli takaisin kiinni ja oireet palaavat.
                                        https://youtu.be/V-UL0OEImz8

                                        Melkein sama ottaa moottori irti, tehdä koko jakopää uudestaan kuntoon. On enemmän tilaakin tehdä, eikä tarvitse rystyset verillä jokaista pulttia tai mutteria aukoa. Tai no...
                                        Seuraavaksi alkaa haalimaan osat ja työkalut. Näitä olen jo muutamalta kerhokaverilta kysellyt. Järjestellä ja suunnitella paikat kuntoon remonttia varten.
                                        Jospa se olisi joskus sitten kunnossa, aikataulua en aseta. Voisi harmittaa, jos olisi käyttöauto kyseessä, onneksi on harrastuskampe.

                                        Comment


                                          #80
                                          Onneksi tästä ei pojalla kestä montaa tuntia auttamaan :)

                                          Comment


                                            #81
                                            Tepolta kyselin tarjouksen sekopään osista.
                                            Uudet säätäjien hammasrattaat löytyykin täältä => https://autotechnik.sk/opravna-sada-...-4.2-v8/p15463
                                            Lisäksi myös täältä => https://mehenker.com/en/kola-rozrzad...v-bat-bbk.html
                                            Viimeksi muokannut Pönni; 28.3.2021, 18:38. Perustelu: Toinen linkki lisätty

                                            Comment


                                              #82
                                              Tämä on odottanut tovin motivaatiota. Odottaa yhä, vaikka sain auton ajettua talliin. Otin kuitenkin moottorin päältä muoveja pois ja ilmanputsarin kotelon kaivelin irti.
                                              Osia on tullut haalittua kasaan ja pitää vielä haalia lisää.
                                              Jää tänä syksynä hirvenpyynti Allulla välistä. Tavoite auton kuntoon saattamiseksi on Rovaniemen jääratasurffailut.

                                              Comment


                                                #83
                                                Jos noin alas laskee, suosittelen kyllä takaiskarien venttiilin modaamista. Mäkin olen siitä kirjoittanut ohjeet. Muuten ryskyy hidasteissa ja motarilla pohjaan - tai pitää ajaa kuin karvanoppalijat.

                                                Vallun pussit ja iskarit ovat samat kuin muissakin moottoriversioissa.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Eipä ole edennyt tämä projekti. Syksyllä sain kutsun osallistua kohtalaisen isoon kertausharjoitusrumpaan, motivaatiokin hukassa. Joten Allulla jää ainakin Rovaniemi välistä.
                                                  Nyt olisi aikaa alkaa jälleen tätäkin parsimaan, pitää vain laittaa osat tilaukseen.

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Nyt nytkähti eteenpäin. Täältäkin foorumilta tuttu allu kohtasi kohtalonsa talvisena päivänä. Kyseinen auto löytyi purkaamolta ja on nyt moottoriton.
                                                    Tiedän auton ja moottorin historian.

                                                    Seuraavksi moottori irti ota. Asenna vaihtomosa.
                                                    Tavoite ajoon kesäkruisinkiin.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Keulaa purettu. Tunnin otti tähän malliin saattaminen.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Misfiren takiako vaihdat koneen?

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Juu kyllä. Koska vika jakopäässä, koko jakopää remontti vvt-säätäjineen parin tonnin luokkaa.
                                                          Tuon vaihtokoneen historia: "vaihdettu jakopään laahurit, kiristimet, kaikki ketjut, kaikki reunimmaiset imuventtiilit (eli 4kpl per kansi), kaikki tiivisteet, stefat, ohjurit, sekä vvt kellot. Kaikki febiä. Remontin jälkeen koneella ajettu ehkä se 10tkm.
                                                          Jää toi alkuperäinen kone sitten auottavaksi. Todennäköisesti kun joskus auton myyn, vaihtokone menee auton mukana.

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Kone ja loota irti. Jatketaan kun ehditään.
                                                            ​​​

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Vaihtokone ja vaihdelaatikko paritettu. Vielä loppujen apulaitteiden, korvakkojen tms asennusta. Startti pitää tätä ennen huoltaa, alkoi viime aikoina jumitella, eikä heti lähtenyt pyörimään.
                                                              Sitten nosto paikoilleen ja letkujen, johtojen ja muiden liittimien asennusta ja kiristelyä. Sekä moottoriöljyn vaihto, vihreä kulta, jäähdytysneste ja vaihteiston öljyn tarkistus. Ilmastoinnin täyttö pitää käydä hoitamassa jossain huoltofirmassa.

                                                              Ennen mahdollista katsastusyritystä vaihdan eteen alaetu tukivarret molemmin puolin sekä samalla kallistuksen vakaajan pikku koukut. Myös aikaisemmin tässä ketjussa mainittu ilmajousen ylälautasen vaihto tulee myös tehdä.
                                                              Taakse vaihdan uudet jarrulevyt ja palat. Ovat sen verran huonossa hapessa.

                                                              Nyt projekti jää reiluksi viikoksi tauolle. Tänään lähdetään mökkeilemään. Kesä/heinäkuun vaihteessa takaisin kotona. Kesäkruisinki yhä tavoitteena =)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X