Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C5 V8 Allu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    C5 V8 Allu

    Pitkään vaivannut allukuume sai eilen päätköksen, kun sain sellaisen pihalle.
    Oiretta on aikanaan paikattu Scoutilla ja korotetulla 3bg:llä.
    Lisäksi talvella Rovaniemellä paremman puoliskon ajohalut jäälle yllättivät positiivisesti. Mutta Rouvan puheet Q7 hankinnasta piti ohjailla halvemmalla hankintahinnalla varustettuun alluun. Ylläpitokuluihin ei puututa, harrastus on harrastus.

    Metsästyskaverilla allun hain. Sattumalta viesteiltiin ja kysyin, miten allu jaksaa. Vastaus oli:"nyt loppui hermo, osta pois". Rahaa mennyt liiaksi, kuten uudet jouset taakse. Eikä enää jaksa korjata humpaavaa tyhjäkäyntiä.
    Eipä hintakaan päätä huimannut, joten en voinut kieltää itseltäni hankintaa.

    Vielä en ehtinyt vcds:llä itse tutkia allua. Ehkä joku päivä.

    Lisäksi fiksauslista tuntuu olevan muutakin.
    Kesärenkaat melkein sakkopinnalla, eivätkä vanteet istu ilman spacereita.
    Talvirenkaat ok.
    Kyynärnoja rikki, sekä takaovien tuhkakupit jumittaa, juomatelineet jumissa tai rikki.
    Radio jostain toisesta autosta, vaikka concert, ei mene dinin pohjaan. Antenni heikossa hapessa. Sekä muutakin pientä.

    Väri musta Brilliant black, nahkajakkarat sähkösäädöillä sekä takapenkilläkin lämmittimet.
    Vakkari, ilmastointi, xenonit sekä parkkitutka eteen ja taakse.
    Ihan vielä suomiautosta kyse.
    Attached Files

    #2
    En tiennyt, että allroadejakin tehtiin täysikokoisella moottorilla. Mielenkiintoista! Tässä blogissa riittänee tekemistä :)

    Comment


      #3
      Tehtiin. Ja varmuuden vuoksi ketjujakopäällä. Mut sehän onkin ikuinen.

      Comment


        #4
        Tässä on oikeasti ketjujakopää? Näemmä... Jännää, kun alkupään D3 korin A8:ssa oli vielä jakohihna.

        Comment


          #5
          C5 allun BAS-kasi peruskonstruktioltaan jotakuinkin sama kuin B6 ässän BBK (ja vastaavat BAT & BFH -koneet)

          Comment


            #6
            Niissä onkin keulassa tilaa hihnajakopäälle, allroadissa ei. Jos kattoo V8 koneisia C5 sukuisia autoja niin Allroad on ainut jossa keulan osat on samat riippumatta onko täysmoottorilla vai pienkoneella. A6/S6/RS6 V8 koneillahan keula on leveämpi ja pidempi about A-pilareista eteenpäin.

            Comment


              #7
              Tosiaan tehtaalta lähtenyt 11/2003. Ajettu 273tkm.
              Löytyi myös toimiva webasto. Sekä vetokoukku.

              Vikakoodit myös kaivettu:
              6 Faults Found:
              17985 - Right Engine Mount Solenoid Valve (N145)
              P1577 - 004 - Open Circuit - Intermittent
              16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
              P0300 - 001 - - MIL ON
              16685 - Cylinder 1
              P0301 - 001 - Misfire Detected - MIL ON
              16686 - Cylinder 2
              P0302 - 001 - Misfire Detected - MIL ON
              16687 - Cylinder 3
              P0303 - 001 - Misfire Detected - MIL ON
              17535 - Fuel Trim; Bank 1 (Mult)
              P1127 - 002 - System too Rich - Intermittent - MIL ON

              2 Faults Found:
              00774 - Level Control System Sensor; Rear Left (G76)
              57-10 - Electric Circuit Failure - Intermittent
              01771 - Control Module for Headlight Range (J431)
              79-10 - Please Check Fault Codes - Intermittent

              Eniten mietityttää nuo moottorin vikakoodit. Mitä noiden kanssa tulisi alkaa tekemään?

              Comment


                #8
                Missä kunnossa tulpat? Jos ikivanhat niin uusilla tulpilla voi kokeilla tuleeko vielä misfirejä. Sitten kai puolavika seuraavana? Onko lambdoja vaihdettu joskus, nekään eivät ole enää terässä noilla kilsoilla ja vaikuttavat seoksiin.

                Moottorin hydrokumit ovat kalliita...

                Comment


                  #9
                  Samalta puolelta ja monesta pytystä. Jos on oma lambda molemmille bankeille niin niiden tarkistus ja vaihto.

                  Comment


                    #10
                    Tulpat on vaihdettu edellisen omistajan toimesta muutama kymppitonni sitten.
                    Mitä tässä tutkin netin syövereitä, viittaa lambdaan tämä vika. Molemmille bankeille oma lambda.
                    Varmaan Bosch-lambda paras vaihtoehto, jos hankkii uuden.

                    Tuo moottorinkumi antaa tietyllä nopeudella, oikeilla kierroksilla tuntumaa ihan jurinana. Mietin ensin, onko jokin kannatinlaakeri tms. mennyt. Mutta voikin olla tämä tukityyny.

                    Comment


                      #11
                      Taannoin, kun omasta AKG koneesta lambda petti niin oireet vikakoodit oli samansuuntaiset. Ei ole turhaa vaihtaa, jos on vielä alkuperäset.
                      Mulla aikanaan teki saman myös ABZ koneelle. Kummastakaan ei hajonnut lambda kuitenkaan antanut vikakoodia, vaikka selkeästi oli huonona. Tuossa sulla on vähän uudempaa rautaa niin se voi jo ehkä osata kertoa.
                      95vm ABZ esim valitti vain päästöistä vaikka toinen lambda veti suoraa viivaa, normaalisti kun se sahaa ylös alas.

                      Comment


                        #12
                        En ole saanut aikaiseksi logitella labdan arvoja, vaikka eilen kävimme vappuajelulla Oulussa.
                        Nykimistä alkaa tuntumaan heti, jos kierrokset tippuvat alle 2500rpm. Ylärekisteri pelittää 3000rpm jälkeen ok.

                        Vaihdoin samalla kesäisemmät renkaat alle. En tiedä mitkä rc-racing tms. vanteet ovat, hirveät kylläkin.
                        Edessä pitää olla 15mm spacer jotta mahtuu pyörimään, ettei osu satulaan (jarrut 1LX). Jossain vaiheessa täytyy hommata jokin orkkis vannesarja. En kyllä ymmärrä, mikä kuningasajatus on ollut tuollainen vannesarja laittaa alle, joka ei edes mahdu pyörimään ilman laitonta säätöä, en millän.
                        Talvivanteet ovat ilmeisemmin nyysitty jostain uudemmasta kasista. Vanteista löytyi 4H0 601 025 D info.
                        Viimeksi muokannut Pönni; 3.5.2019, 08:00. Perustelu: korjaus ja lisäys

                        Comment


                          #13
                          402-mod tehty.
                          Mitäs noista lambdoista nyt sanoisi? Katsoin kanavat 31 ja 32. Miten arvojen pitäisi elää kierrosten noustessa/laskiessa?

                          Comment


                            #14
                            Tuolla on kuva mistä näkee suunnilleen että miten jännitteen pitäisi seilata. Nuo jännitteet on perinteiselle lambdalle, en tiedä onko tuossa Allussa jo laajakaista vai ei.

                            https://www.totalcardiagnostics.com/...sor-explained/
                            Viimeksi muokannut okkim; 17.5.2019, 07:07.

                            Comment


                            • #15
                              -03 niin kyllähän sieltä laajakaistat löytyy.

                              Comment


                                #16
                                Kuopiossa olisi edulliset abt:n vanteet allun spekeillä (8,5X18 ET20).
                                Viimeksi muokannut Killeri; 23.5.2019, 15:04.

                                Comment


                                  #17
                                  Allu on hoitanut käyttiksen virkaa, kun 4f ollut telakalla. Edelleen labdavika päällä. Tuossa joku päivä sitten häiriköi airbag-vikaa ja herjasi myös alustavikaa.
                                  Molemmat vielä logittelematta, missä vika.

                                  Rengastustakin miettinyt, mutta harvassa on setit joissa olisi et 7-30 väliin, mikä alluun passeli. Budjettikin menee 4f huoltoihin, jotta pääsee Saksan reissulle.

                                  Labdan hylsy kuitenkin ostettu.

                                  Comment


                                    #18
                                    Löytyi vanteet Tampereelta. Odotellaan vielä kyytiä pohjoiseen.
                                    Nyt vielä ilmeisesti pakoputki repsahti jostain downpipen ja haitarin paikoilta. Eiköhän tässä kohta ala olla tarpeeksi vikaa, että pakko korjata jotain.
                                    ​​​​​
                                    ​​

                                    Comment


                                      #19
                                      Vanteet saapuivat, ovat kyllä siistit. Kiitos vielä kerhotovereille haku- ja kuljetuspalvelusta.
                                      Laitoin myös lisäpulikat ilmajousten sensoreille, tuli melko härskin näköinen kulkine kun laskee jousituksen ala-asentoon.
                                      Lisäksi laitoin tilaukseen lambdat. Tulevat kun tulevat.

                                      Click image for larger version  Name:	IMG-20190704-WA0010.jpg Views:	0 Size:	522,0 Kt ID:	1855656Click image for larger version  Name:	IMG_20190709_173747.jpg Views:	0 Size:	148,1 Kt ID:	1855658Click image for larger version  Name:	IMG_20190709_193430.jpg Views:	0 Size:	472,7 Kt ID:	1855657

                                      Viimeksi muokannut Pönni; 10.7.2019, 13:44.

                                      Comment


                                        #20
                                        Jaa sinäkin laitoit nuo pidemmät varret antureille. Minusta pirun näppärä ja hyvä modi. Minullekin voisi kelvata tuollaiset vanteet jos saisi tuuman tai kaksi isompana.

                                        Comment


                                          #21
                                          Joo, itse pidän oem-tyylistä, sekä "sleeper" tyyliin tehdyistä tehon lisäyksistä. Tähän pataan ei bitti-puolella paljoa tehdä.

                                          Comment


                                            #22
                                            Nuo OE-vanteet ei kyllä kokoisekseen olleet pahan painoiset, oma vaikutuksensa sillä on kulku-puoleen.

                                            Comment


                                              #23
                                              Laitan tänne myös ylös. BAS-koneessa on kahta eri lambda-tyyppiä. Etummaiset varaosakoodilla 06A 906 262 BE, takimmaiset varaosakoodilla 1K0 998 262 F.
                                              No tämä nyt hiukan harmittaa, kun tarkistin varaosakoodit Pörhöltä ja Etkasta ja tein tilauksen, niin tulikin takimmaiset lambdat postissa. Onneksi palautus onnistui, uudet ovat jo matkalla.

                                              Sain myös vanhat vanteet myytyä kumeineen. Samalla kävin sitten rengaskaupoilla. Tässä tulos, tyytyväinen olen.
                                              Click image for larger version

Name:	allun kumit.jpg
Views:	1036
Size:	119,5 Kt
ID:	1856778

                                              Comment


                                                #24
                                                Lambdat vaihdettu. Oireet parani hiukan. Siltikin antaa vikakoodeja

                                                16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
                                                P0300 - 001 - - MIL ON
                                                16685 - Cylinder 1
                                                P0301 - 001 - Misfire Detected - MIL ON
                                                16686 - Cylinder 2
                                                P0302 - 001 - Misfire Detected - MIL ON
                                                16687 - Cylinder 3
                                                P0303 - 001 - Misfire Detected - MIL ON
                                                17535 - Fuel Trim; Bank 1 (Mult)
                                                P1127 - 002 - System too Rich - Intermittent - MIL ON

                                                Oireet paranivat selkeästi lambdojen vaihdolla, sekä kaasuläpän putsaamisella. Nyt voi ajaa vakkari päällä, eikä nyi, kuten aikaisemmin teki. Tyhjäkäynti parani
                                                Mitä seuraavaksi? Tulpat, puolat, suuttimet? Kaasuläpän lisäsiivousta sekä adaptointi? Voiko takalambdat aiheuttaa tätä?
                                                Vai pitääkö alkaa valmistautumaan ketjujumppaan, eli nypätä pata pois ja aukoa jakopää?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Onko alipainepuolta tai huohotusta tarkastettu? Ne saattaa myös kyseisiä oireita aiheuttaa.

                                                  Tulppien vaihto, maadoituksien läpikäynti tulee myös mieleen.

                                                  Takalambdat tarkkailee lähinnä kattien toimintaa/kuntoa ja sytyttää kyllä vikavaloa, mutta käytännön vaikutusta moottorin käymiseen niillä ei ole.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    En ole vuotoja etsinyt vielä, tai huohotusta tarkistanut.
                                                    Pitää kaikki yllämainitut käydä tarkasti lävitse. Katsoa sitten mikä on tilanne.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kyllä kai näistäkin näkee nokkien ja kampuran välisen synkan vcds:llä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kannattaa tarkistaa myös katalysaattori tuolta puolen, aikanaan oma V8 antoi samoja koodeja kun katit oli tukossa. Sorkkaraudalla molemmat tyhjäksi niin alkoin ilma kulkea ja koodit hävisi. Tasakaasulla nykiminen johtui väljästä virranjakajasta.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Onkos tuossa koneessa huohotinsysteemissä semmonen tatin näköinen osa kansien välissä koneen takaosassa? Ex-S8 oli sen letkuliitos löystynyt ja samanmoisia koodeja lykkäs....

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Alan kallistumaan yhä enemmän huohotuksen ja pcv venttiilin aiheuttamiin vaivoihin.
                                                            Eilen putsailin letkuja pikaisesti ja suhautin putsausaineita venttiilille.
                                                            Oireet pienenivät lisää.

                                                            Täytyy pyhittää yksi ilta kunnon putsaukseen ja venttiilin vaihtoon. Katsotaanpa sitten, missä mennään.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X