Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Keskustelua mopoista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mulla on pappatuna ja kone sisäänajossa, ajan myös 3%:lla toistaiseksi. Ei haise eikä savuta. Myöhemmin lasken 2%:iin. Nyt käytössä Castrolin Power1 Racing ja ostin taannoin Mätänetin alennusmyynnistä puoleen hintaan muutaman pullon Red Line Two Stroke Kart Oilia ja kun Castrol loppuu niin sitten sillä.

    Monihan on tuorevoitelupumput karsineet pois sen jälkeen, kun se ekan kerran vikaantuu ja kone leikkaa. Premixillä ajossa ei moista vaaraa ole kunhan vähän miettii mitä tekee.

    Comment


    • Tuossa meidän Dracissa on varmaan liian paljon syöttöä tuossa tuorevoitelupumpussa kun melko lailla savuttaa koko ajan. Teboil 2T Bike on täyssynteettinen öljy käytössä. Toki voi olla muutakin hämminkiä. Vakioputkea kairasin alkukäyrästä vähän isommaksi, alunperin 10mm ja nyt +5mm ja ihan kaasuttimen ilmaruuvin säätäämisellä muuttui jo kierrosherkemmäksi. Maksiminopeus pysyi gps:n mukaan samana. Pitää katella suuttimen koko vielä, mutta vetokierroksilla ajettassa ei ainakaan rikastimen avulla tule yhtään lisää vauhtia.

      Comment


        Voisko tossa olla se tilanne, että ko. mopo on ulkomailla paljon korkeavireisempi ja kuristettu reilulla kädellä Suomen markkinoille - mutta voitelupumppu tunkee edelleen saman öljymäärän, vaikka ilmaa ja bensaa kiertää nyt vähemmän? Eli tavallaan prosenttiluku on liian korkea ja siksi savuttaa?

        Noi avartamiset ja suuttimien jne. isontamisethan vievät sitä laihemman suuntaan pa/ilmaseoksen suhteen (jos ei suuttimeen puutu). Ja jos puuttuu niin myös laskee öljyseoksen prosenttia. Suuttimen kokohan on suht helppo määritellä koneen käyttäytymisen mukaan (mooaa tai 4-stroukkaa kaasu auki) mutta olisi vaan kätevä jos öljynsyötön voisi jotenkin mitata ja/tai säätää kohdalleen myös, ei hajuakaan onnistuuko. Mulla on ollut vain yksi 2T tuorevoitelupeli (piikki) 80-luvulla ja sitäkin lopulta ajettiin premixillä.

        Mutta, jos ei syötön säätö ole mahdollista ja haluaa "kaiken irti" koneesta niin voi olla hyvä idis kyteä pumppu pois toiminnasta ja käyttää premixiä. Silloin se on ainakin just se minkä haluat. Teinityttärille/pojille/muille, joita tekniikka ei kiinnosta yhtään ehkä se tuorevoitelu on kuitenkin paras vaihtoehto mutta niiden kanssa ei tietty ole tarvekkaan laitteiden kulkea ihan täysillä vaan paree, että ne kestää - olkoon sitten liikaa öljyä tms. ;-)

        Comment


          Silloin 2000-luvun alussa kun itse pärtsäsin mopolla minulla oli MBK Stunt skootteri. 2-T tuorevoitelu peli ja jonkun verran viritetty. En minä kyllä 2-T öljystä silloin huolehtinut tai sitä mitenkään erityisesti valvonut. Aina kun merkkivalo ilmoitti niin kippasin säiliön täyteen milloin mitäkin öljyä johon rahat riitti.

          Itse ajoin mopolla noin 25tkm ja veljet sen jälkeen pihamopona jonkun kympin. Siitä meni vielä avaamattomalla koneella seuraavalle omistalle.

          Comment


            Noinhan se pitäiskin mennä. :)

            Comment


              Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	678
Size:	69,5 Kt
ID:	1926085

              Suzuki LT50. Mikä mahtaa olla tuon ympyröidyn reiän tarkoitus? Menee tuosta suoraan imuaukkoon. Tuoreöljysysteemi on ollut poistettuna jo vuosia. Moottori on toki toiminut mutta välillä kylmänä käynnistäminen on ollut vaikeaa. Mietin että mahtaako johtua jos tuosta karkaa osa ylipaineesta takaisin imuaukkoon jos tuo reikä jatkuu kammioon asti. Mitään funktiota en tuolle ole keksinyt. Kytkimen puolen runkolaakerin voitelee moottoriöljy ja magneeton puolen bensa, eli ei siihenkään liity.

              Comment


                Alkaa juniori olla kohta mopo iässä niin onkos vinkkejä? Käytetty isopyöränen hakusessa mutta onko joku merkki mitä kantsii välttää?

                Comment


                • Nyt on hyvät neuvot tarpeen. Poijan Kiinan Manki kyseessä. Hyytyi ajaessa. Alkoi paukkumaan eikä lähtenyt enää käyntiin. Kone vasta rempattu. Paukkuu käynnistettäessä putkessa tai ilmanputsarissa. Kaasari putsattu ultaäänipesurissa, tulppaa vaihdeltu, staattori uusi, ajoitusmerkit kohdallaan, uutta cdi- boxia kokeiltu, kansi käytetty irti, ja putsattu, venttiilit näytti toimivan kuten pitää nokkaa käännettäessä, putki ei tukossa, ei ilmavuotoja havaittu, kipinä tulee jne. Uutta samanlaista puolaa ei ole löytynyt. Tarvikepuolalla ei korjaantunut. Pari kuukautta on nyt päätä raavittu. Onko tietäjiä?

                  Comment




                    Taas pääsi peeveliä ropaamaan 25v tauon jälkeen. Poika alkaa olla mopoiässä ja PV oli saatava. Oma oli vm -91 ja pojalla -97, samoilla tarroilla tosin. Peukkuja tulee ajellessa kun kävin vähän itekkin raitilla testaamassa. :D
                    Viimeksi muokannut oopee; 15.10.2022, 23:41.

                    Comment


                      Nyt on hyvät neuvot tarpeen. Poijan Kiinan Manki kyseessä. Hyytyi ajaessa. Alkoi paukkumaan eikä lähtenyt enää käyntiin. Kone vasta rempattu. Paukkuu käynnistettäessä putkessa tai ilmanputsarissa. Kaasari putsattu ultaäänipesurissa, tulppaa vaihdeltu, staattori uusi, ajoitusmerkit kohdallaan, uutta cdi- boxia kokeiltu, kansi käytetty irti, ja putsattu, venttiilit näytti toimivan kuten pitää nokkaa käännettäessä, putki ei tukossa, ei ilmavuotoja havaittu, kipinä tulee jne. Uutta samanlaista puolaa ei ole löytynyt. Tarvikepuolalla ei korjaantunut. Pari kuukautta on nyt päätä raavittu. Onko tietäjiä?
                      Vaihtakaas ekana tulpan johto. Ne on ihan p*skoja noissa ja hajoaa vähän tuon kuvauksen mukaisella tavalla. Kipinä tulee kun kokeilee pytyn ulkopuolella, mutta pytyssä ei sitten enää paukku riitä. Biltemasta saa halvalla silikonijohdon, joka on ainakin meidän talouden manassa pelannut hyvin. Oli muuten hankala päästä kärrylle viasta, kun ensin sitä luuli, että kipinäpuoli on kunnossa. Pojan kaverin kiinamankiin tuli ihan sama vika. Sälli sai rinta rottingilla mennä vaihtamaan johtoa, kun oltiin yhdessä fiksattu ensin sen oma mopo.

                      Comment


                      • Kiitos, testataan se.

                        Comment


                        • Lisää hyviä ideoita?

                          Comment


                            Siis, testasit jo uudella tulpan johdolla?

                            Comment


                            • Omassa mopossa oli joskus magneeton kiila leikkautunut kahteen osaan ja sytytyksen ajoitus siirtynyt vaivihkaa pieleen. Oliko muuten puristuspaineet jo tarkistettu?

                              Comment


                                Se kipinä kannattaa varmistaa ajoituslampulla. Sitten ainakin tietää, että se sähkö liikkuu siellä johdossa.

                                Comment


                                • Johto ja hattu vaihdettu, ei parannusta. Puristukset hyvät rempatussa koneessa.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X