Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Saksantuonti ei kestä talvea

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Tuossahan taas vaan on kyse siitä, että Pörhö lobbaa autokauppiaiden puolesta.

    Ärsyttää tuollainen uutisointi jossa vanhemmilla autoilla ajelevat piilosyyllistetään siitä, että mukamas tekevät isonkin rikoksen. On toki uudemmat autot turvallisempia ja varmaan vähempipäästöisiäkin, mutta maailma ei sillä pelastu, että kuluttajat kantavat rahansa autokauppiaiden taskuihin.

    Comment


    • #62
      Alkuperäinen kirjoittaja Matti Pörhö
      Kestää aikansa ennenkuin suomalaiset kykenevät kunnolla sopeutumaan uuteen välirahatasoon.
      Eli uusien hinnat ei ole muuttumassa mihinkään.

      Saisvat nyt kittu viilattua sen veropalautussynsteemin käyttöön maasta pois vietäessä niin pääsis väki ottamaan välirahatarjouksia tuota vesien takaa.

      Comment


      • #63
        On toki uudemmat autot turvallisempia ja varmaan vähempipäästöisiäkin, mutta maailma ei sillä pelastu, että kuluttajat kantavat rahansa autokauppiaiden taskuihin.
        Näin on. Sitä paitsi sen uuden auton tekeminen kuluttaa myös energiaa sekä luonnonvaroja, joten en pitäisi vanhan auton käyttöä sinänsä ympäristörikoksena, mikäli kulutus- ja päästötekijät on kunnossa.

        Comment


        • #64
          Hieman hymyilytti aamun Karjalaisen uutisointi, jossa kerrottiin, että itäisessä Suomessa ajetaan keskimäärin 11 vuotta vanhoilla autoilla.
          Pohjoisessa ajellaan 12-vuotiailla autoilla, kun taas etelässä auton keski-ikä jää 8,5 vuoteen.
          Onko se meri-ilmasto vai teiden suolaaminen todellakin noin vakava uhka autojen kestävyydelle, että autot eivät etelässä kestä edes kymmentä vuotta!

          Comment


          • #65
            Onko se meri-ilmasto vai teiden suolaaminen todellakin noin vakava uhka autojen kestävyydelle, että autot eivät etelässä kestä edes kymmentä vuotta!
            Varmaankin kyse siitä, että etelässä on suurempi tulotaso ja liikennemäärät suurempia -> autot menevät paaliin nopeammin kolaroinnin tai luonnollisten syiden vuoksi. Mutta se on selvää, että teiden suolaaminen on syy numero yksi autojen korroosio-ongelmiin. Meri-ilmastolla tuskin mitään tekemistä tämän kanssa, sen verran vähäsuolainen toi Itämeri on.

            Comment


            • #66
              Kyllä teiden suolaus on ehdottomasti no 1 autojen ruostumiseen.

              Comment


                #67
                Tuo on aivan totta. Edellisessä SX:ssä (saksaantuonti) ei ollut mikään pultti koskaan jumissa. Kaikki aukesivat ilman mitään ongelmia. Nykyiseen CTR hondaan perää vaihdettaessa sai kaikkia muttereita ja pultteja avata apinanraivolla ja ne meni joko pyöreäksi tai jotenkin muuten vituiks. Nissani ei ollut suolaa nähnyt koko elinkaarensa aikana ja se näkyi kyllä pohjassa. Kaikki muttereeiden ja pulttien kannatkin kiilsivät. Toista se on -02 vuoden hondassa, joka muuten on kyllä oikein hyvässä kunnossa. Lisäksi ainakin SX vastasi täysin suomessa myytävää mallia.

                Comment


                • #68
                  Vaikka tuo olikin sanatarkka lainaus päivälehdestä, lehden oli varmaan tarkoitus sanoa, että etelässä ajetaan keskimäärin kolmisen vuotta nuoremmilla autoilla kuin pohjoisessa.

                  Comment


                  • #69
                    Itseäkin ärsytti ko. otsikko.

                    Itse olen ihmetellyt kenen intresseissä on kalliit hankinta hinnan, yhdessä kovan palkkaverotuksen kanssa. Kuitenkin kun oletetaan että keskipalkkainen suomalainen kuluttaa kuitenkin kaiken ja onhan autoalan tuotteissa alv-22%. Kun vielä otetaan huomioon, että yrityksien tuotto kasvaa ja siitä maksetaan veroa etc... Mielestäni esim. palkkaveron tiputtaminen 15-prosenttiin ja autojen verotuksen huomattava pienentäminen vain parantaisi ihmisten elämänlaatua. Kumminkin asiat ei ole koskaan niin yksinkertaisia, esim. rahat terveydenhuoltoon, koulutukseen ja muuuhun tärkeään on saatava. Teidessä kunnossapitoa en sisällytä listään, sillä mielestäni tällä hetkellä niitä ei hoideta. Kun asia muuttuu, toki asia on tärkeä...

                    Comment


                    • #70
                      Menee jo aika kauas otsikosta, mutta kun minäkin (4,9 miljoonan muun Suomalaisen tapaan) kiroan tuota verotusta, niin herää kysymys että miten ne on tämän kaiken tuolla Ruotsissa järjestäneet? Siellä on ihmisillä kauttaaltaan korkeampi elintaso. On autot halvempia ja naiset kauniimpia, ja tuskimpa on terveydenhuolto tai koulutus hoidettu huonommin kuin meillä. Lisävalojakin saa autoissa olla ;)

                      Mistä ne saa rahan kaikkeen?

                      edit: Muuan RiSa-kuskihan meitä voisi tässä suuressa kysymyksessä valaista ;)

                      Comment


                        #71
                        En tiedä mutta tuloverotus on siellä vielä suomeakin huomattavasti korkeampi. Milläs sitä muuten "punaista kansankotia" pidettäisiin pystyssä ;)

                        Comment


                        • #72
                          Nyt oli jo uutisissakin, että tuontiromut vanhentaa autokantaa.
                          Tullin mukaan tuontiauton keski-ikä on 8 vuotta ja 8 kuukautta. Suomen autokannan keski-ikä taas 10,5 vuotta. Mitenköhän nuo sitten vanhentaa tätä Suomen autokantaa.

                          Comment


                          • #73
                            Nyt oli jo uutisissakin, että tuontiromut vanhentaa autokantaa.
                            Tullin mukaan tuontiauton keski-ikä on 8 vuotta ja 8 kuukautta. Suomen autokannan keski-ikä taas 10,5 vuotta. Mitenköhän nuo sitten vanhentaa tätä Suomen autokantaa.
                            Eikös tuo sitäpaitsi tarkoittaisi sitä, että vaihdetaan uusi auto vanhempaan tuontiautoon, mikä on varsin epätodennäköistä. Itsekin olisin saanut samalla rahalla 3 vuotta vanhemman (ja ruosteisemman) suomiauton, vaikken ole omaani edes itse tuonut/tuottanut.

                            Comment


                            • #74
                              Viitaten Sleepy2:n viestiin. Autokauppa tietenkin kuvittelee että vaihtoehtona tuontiautolle on uusi suomikärry. Ei taida mennä ihan noin. Tuossa autokaupan illuusiossa autokanta tietenkin vanhenee tuontiautojen kautta.

                              Taitaa vaan olla autokaupalla ja tullilla hätä kädessä kun tullille on vihdoin selvinnyt mitä joulukuinen KHO:n päätös tarkoittaa. Enää ei saa käyttää GH:n arvonmääritystilastoja tuontiautoille. KHO:han velvoitti tullin ottamaan huomioon tuojan esittämän näytön auton arvosta. Tuossa KHO casessa tuoja esitti että hänen autonsa arvo pitää määritellä takaisinlaskennan kautta. Takaisinlaskennan kautta mersulle tuli arvoksi 16.500 kun tulli väitti GH:n tilastojen pohjalta arvoksi n.27.000 eskoa. KHO palautti auton uudelleen tullattavaksi tullille. Tulli joutuu tulevalla viikolla antamaan arvon tuolle mersulle. Katsotaan onko tulli päätynyt takaisinlaskentaan.

                              Jos on niin ymmärtää hyvin tuon maikkarin uutisissa tänään esitetyn automaahantuojien ja tullin huolen. Autojen arvot tulee tippumaan aikalailla lyhyellä aikavälillä...

                              Maikkarin uutinen ->

                              http://nettitv.mtv3.fi/nettitv_uutis...et?90296#90296

                              Comment


                              • #75
                                Ja ellei edellinen aukea niin tuossa linkki suoraan videoon:

                                mms://213.192.140.34/webtv/nettitv_uutiset/uutiset/seitsemanuutiset/6/61004.wmv?user=&pass=1721388199&WMContentBitrate=2 000000

                                Comment


                                • #76
                                  Hienoa uutisointia taas! Kun oikein haluttiin alleviivata että Suomessa ajetaan vanhoilla autoilla niin etsittiin kuviin tarkoituksella mahdollisimman vanhaa kalustoa. Ainoa mikä jutun aihetta ajatellen oli unohtunut, että yksikään kuvissa esiintyvistä vanhoista autoista EI ollut tuontiauto! Jotain vanhaa Citikan tai Buickin raatoa ja sen sellaista... Kuva ei niinsanotusti tukenut uutista. :)

                                  Ok, autokanta vanhenee, se lienee fakta jos kerran tilasto niin näyttää. Mutta miksi? Ei siksi että autoja tuodaan Saksasta, vaan siksi että ihmiset ostavat isompia ja kalliimpia autoja kuin esim. 90-luvulla. Silloin riitti Fiat Tipo tai Lada Samara, mutta nykyään ihmiset haluavat ison ja hyvin varustellut auton. Se tietysti maksaa enemmän ja kun rahaa on saman verran kuin ennenkin niin pitää optimoida ja ostaa sieltä mistä halvimmalla saa (samasta syystä viihde-elektroniikkaa ostetaan mielellään ulkomailta). Suomi on siirtynyt tavallaan yhden autoluokan ylöspäin: Jos ennen oli Micra niin nyt on Almera, jos ennen oli Escort niin nyt on Mondeo. Jos ihmiset ostaisivat autot Suomesta niin autot olisivat todennäköisesti saman kokoisia, mutta VIELÄ VANHEMPIA, koska raha ratkaisee. Nimittäin loppuunajetuissa ja ruosteisissa Suomi-autoissa näyttää olevan jostain kumman syystä joku ihmeen Suomi-lisä.

                                  Omakohtainen esimerkki kertoo jotain. Katsoin ostoaikeissa autoja ikähaarukassa 97-03 ja kaikki muut (n. 5kpl) oli enemmän tai vähemmän ruosteessa paitsi tuontiautot (2kpl, eri merkkiä kumpikin). Lisäksi vastaavan ikäinen tuontiauto on pääsääntöisesti 20-50 tuhatta vähemmän ajettu. Ei niitä mittareitakaan jokaisessa ole ruuvattu sentään.

                                  On tietysti hyvä asia jos autovero laskee, sitä en kiellä. Mutta jos se laskee näillä perusteilla niin se tuntuu kyllä enemmänkin autoalan ja verottajan lobbaukselta kuin todelliselta syyltä. Se taas pistää epäilemään saadaanko muutoksella oikeasti tätä asiaa kuntoon? Ensin pitäisi tietää ongelman todellinen syy, ja vasta sitten se voidaan korjata.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Uutisessa kerrottiin tuontiautojen autokannan vanhentamisen lisäksi vielä huonontavan autokannan turvallisuutta. Tuontiautot ovat siis muka kautta linjan kaikki Suomen automarkkinoilla olevia autoja vanhempia ja turvattomampia turvavarusteiden perusteella.

                                    Jees. Näinhän se menee. Tälläkin hetkellä pihan turvallisin auto on Italian tuonti Golf IV -98. Löytyy ABS:it ja bägejä iskee tarvitteassa edestä ja sivuilta. Ei toki kovinkaan hyvin uusiin verrattuna turvavarusteltu, mutta pihan autoista ylivoimaisesti "turvallisin".

                                    Oli muutenkin niin surkea esitys koko sunnuntai illan uutisointi. Jälleen hatuista heitettyjä juttuja esitetään väistämättömänä totuutena ja enemmistön mielipiteenä. Toinen juttu kertoi kännissä ajamisen suosiosta. Oikein Sipoosta asti haastateltiin pubilaisia joiden mielestä on ihan ok ajaa kaatokännissä kotiin. Ei pitäisi olla lailla kielettyä ajaa kännissä, jos ei aja ketään päin. Ja ihmisillä ei ole varaa ottaa taksia, joten täytyy ajaa omalla autolla kotiin.

                                    Mutta jos ei tuontiautot vielä vanhenna autokantaa, niin parin vuoden päästä vanhentavat. Tuontiautojen ikähaarukka oli muistaakseni jutunu mukaan -98-03. Ajatelkaa nyt viiden vuoden päästä kuinka vanhoja nuo autot ovat. Maahan tuodaan pahimmillaan lähes 15 vuoden ikäisiä autoja. On se paha juttu.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Mullakin pisti korvaan tuo uutinen (kun itse ajelle kotterolla, joka on tehty heti pyörän keksimisen jälkeen...)

                                      Asiaa mitenkään muuten tuomitsematta, uutisen mukaan "näiden vaarallisten ja saastuttavien tuontiautojen" keski-ikä on noin 8 vuotta, ja koko Suomen autokannan keski-ikä yli 10 vuotta, niin miten se 8-vuotias lisää sitä keski-ikää? Vai onko mulla jotain menny ohi Ojalan laskuopissa?

                                      Vähän OT: Virossa rekisteröitiin viime vuonna noin 98.000 uutta autoa ja Suomessa jotain 140.000, missä mahtaa autokanta nuorentua vauhdilla??? (ja mistähän mahtaa johtua?)

                                      Comment


                                      • #79
                                        Asiaa mitenkään muuten tuomitsematta, uutisen mukaan "näiden vaarallisten ja saastuttavien tuontiautojen" keski-ikä on noin 8 vuotta, ja koko Suomen autokannan keski-ikä yli 10 vuotta, niin miten se 8-vuotias lisää sitä keski-ikää? Vai onko mulla jotain menny ohi Ojalan laskuopissa?
                                        Olettavat varmaan tuontiautolla ajettavan maahantuonnin jälkeen vielä jotain 5v (luku otettu hatusta). Näin tuontiauton romutusiäksi tulisi sellaiset 13v, joka sinällään "vanhentaa" suomalaisten autojen keski-ikää tai pitäisikö sanoa romutusikää.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Tässä taulukossa näkyy romutusikä olevan yli 18 vuotta.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Juha Tölkkö
                                            koko Suomen autokannan keski-ikä yli 10 vuotta, niin miten se 8-vuotias lisää sitä keski-ikää? Vai onko mulla jotain menny ohi Ojalan laskuopissa?
                                            Virallisten autokauppiaiden laskuopissa katsotaan Juhan käyttäneen rahat tarpeettoman pöyhkeään harmaatuontikäytettyyn tuliteräuuden korealaisen sijaan. Ratkaisu siis nosti maahan rekisteröityjen ajoneuvojen keski-ikää.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Otsikkoon viitaten, noin kuukausi sitten Saksasta tuodun A3:n takaluukun kaasujouset korkkasivat ensimmäisillä pakkasilla eli luukku ei pysy ylhäällä omin avuin. Lisäksi kuskin ovi ei lukitu aina pakkasella kun oven sulkee. Muuten toimii ihan hyvin ;)

                                              Comment


                                              • #83
                                                Taisin käsittää väärin. Ilmeisesti auton keski-ikä tarkoittaakin suunnilleen romutusikä/2. Jos näin, niin kasin ikäinen tuontiauto pikemminkin nuorentaisi Suomen autokantaa.

                                                Niin tai näin. Verottaja&tulli tuon sopan ovat aikojen saatossa keittäneet. Turha kait kuluttajaa siitä on syyllistää.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  tottakait 99 tuonti s4 on vaarallisempi ja turvattomampi kuin uusi samanhintainen fiat punto :)

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Eka kertaa hain auton itse Saksasta viime kesänä ja samalla taisin tuoda etelä-Saksan talvenkin tänne... Eli toistaiseksi on tuontiauto kestäny Suomen "talven". :)

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Itselläni kolmas tuontiauto ilman pakkas ongelmia eli ei saa yleistää ja tietääkseni nää kaikki kotterot saksasta tuodaan =)

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Itsellä eka ns. tuontiautoja ja täytyy kyllä se sanoa, että se vasta talviauto onkin. Ei mitään väliä paljonko on pakkasta ja onko auto pesty pakkasilla. Mikään paikka ei jäädy.

                                                        Vanha 2.7T kutonen (ns Suomi auto) oli prkl heti jäässä, kun pakkasta oli -5C. Kuskin ja varakuskin ovien lukot välittömästi jäässä ja mittaritaulu huuti ties mitä varotusta, kun pakkasta oli -10C. Eli se siitä ns. "Suomi autojen" talvikestävyydestä.

                                                        Nykyisessä ns. "tuontiautossa" lämpiää napista ikkunat, ratti, peilit, penkit ja myös takapenkit halutessa, joten no any complaints!

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja k:mmo Näytä viesti
                                                          Ja nyt kovilla pakkasilla tuli kivi tuulilasiin ja halkeama.
                                                          Loistavasti sanottu! Noin vitsi pitää rakentaa, ei siinä hymiöitä tarvita hyvää juttua pilaamaan.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Melko kiehtova aihe.. Heinäkuussa haettiin B4 sedan 2.0E ilman mitään kunnon mukavuusvarusteita, kattoluukku siinä on, ei edes penkinlämmittimiä.. Hyvin on jo kestänyt, eka ongelma tuli vastaan kun ei kattoluukku toimi nappulastaan(ei välttämättä suomen olosuhteiden takia mäsänä). Mukava ja lämmin kapistus kuitenkin talviolosuhteisiin. Erittäin tyytyväinen olen.
                                                            Myös parilla sadalla ostettu 205 peugeotti on nuo kylmät kestänyt (tuontiauto sekin parinvuoden takaa). Eilen ongelmana ettei ihan jaksanu parka käynnistyä, lopuksi kyllä hyrähti käyntii pientä savuu tupruttaen. Muuten ei mitään pahempia vikoja.

                                                            Nuo vanhemmat kestävät paremmin kuin nuo nykyiset tuoreemmat ajokit (-00 a3 potee taas sähköviasta ovilukossa, viimeksi meni mittaristo vaihtoon kun ei tahtonut kestää, mittarissa vasta kuitenkin 68tkm), kun niiden huoltaminen ja korjaaminen on kallista, täynnä pieniä sähköongelmia.. Valitettavaa mutta totta, itse pyrin ajamaan vanhemmilla ja luotettavilla ajokeilla ;D Vanhoissa se vara parempi ;)

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Ihan susia nää tuontipelit...
                                                              Ainoa oikea vika mikä meidän A6:een on normaalin kulumisen lisäksi iskenyt kahden vuoden ja 60tkm:n aikana, on rikki mennyt vilkkurele.

                                                              Ei se ole siitä kiinni onko tuonti vai ns. Suomiauto, yksilöitä kaikki käyttöönottomaasta riippumatta.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X