Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audin laatuko? purnaus!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audin laatuko? purnaus!

    kyseinen laite jättänyt tien päälle jo 4 kertaa.
    kerta 1: laturi sökö
    kerta 2: huohotin jäässä, öljyt ulos
    kerta 3: vaihelaatikko sökö (tomaatti)
    kerta 4: bensapumppu sökö.

    tähän kun lisätään turbiinilukon vaihto, joka tosin meni myyjäliikkeen piikkiin, kun auton ostin, repullinen vetarin kumeja, 1x lambda-anturi, jarruvalokatkaisija, vesipumppu, ihan vitusti pikku sälää, jotka eivät ole rikkoutuneet ns. normaali kulumisen seurauksena, jne..

    auto on ihan hyvä, jos sillä pääsis joskus ajaankin, kun se perkele on jatkuvasti jonkun nostimen nenässä korjattavana.
    kyseessä on ns. suomi-audi, jolla ajettu 200tkm, täydellä huoltokirjalla.
    miten on mahdollista mainostaa audi-laatua tällasilla vikamäärillä??
    kaiken maaliman autoja on minulla ollut ennen audia, yksikään niistä ei koskaan minun allani ole jättäny tielle!!

    audin merkkikorjaamon suuntaan (jyväskylä) terveisiä päin persettä tehdystä laatikkodiagnoosista, joka kustansi turhaan vaihelaatikon ecun oston. minun pussista tietenkin.

  • #2
    2, siihen voi vaikuttaa. 4, kulutusosa myös muissa merkeissä, muuhun en ota kantaa.
    Ja ainahan merkkiä voi vaihtaa, jos tuntuu, että nyt ei napannut.

    Comment


    • #3
      Ei nyt osunu silmään yhtäkään kohdetta, jossa ei voisi olla vaihto ajankohtainen 200tkm:n jälkeen. Onhan se tietysti harmillista, että kaikki tulee kerralla. Lisäksi kun ei tarkemmin tiedä milloin on suojakumeja ja vesipumppuja vaihdeltu ja minkä valmistajan tekeleitä, niin hieman hankala on Audin viaksi laittaa.

      Comment


      • #4
        Nämä tämmöiset topicit kyllä aina pistää vähän naurattaan :D Se on kuule nyky päivänä ihan sama millä 10 vuotta vanhalla lintalla ajat, nii mahdollisuus tien varteen jäännissä on hyvin suuri.. Nimimerkillä: "tällä viikolla mersulla välille jäänyt" :D

        Nuo sun luettelemat viat on kyllä ihan normaalia kulumaa nuille kilometreille. Kyllähän se toki päähän ottaa kun nuo tapahtuu muutamaan tuhanteen kilometriin ja osat+työt maksaa hunajaa.. Mutta halpaahan se on kun rahalla selviää!

        Comment


        • #5
          No mutta oikein vielä suomiauto, niin eihän sen pitäisi hajota ikinä?

          Comment


          • #6
            Eihän ne mitään laatuautoja ole kun harrastevehkeitä.

            Comment


            • #7
              ihan sama millä 10 vuotta vanhalla lintalla ajat
              Ja jos tämmösellä 20v. vanhalla lintalla ajelee, niin jännitys on jokapäiväistä tai sitten nuo "sisäänajoviat" on jo korjattu, juu;)

              Comment


              • #8
                suomi-audi, jolla ajettu 200tkm, täydellä huoltokirjalla.
                Tässävaiheessa pitäs jo hälytyskellojen soida. Kaikki katastrofin ainekset yhdessä lauseessa.

                Tässä hieman karkeaa yleistystä :)

                Suomi-audi = suolapaskassa kylvetetty karvalakki.
                200tkm = edellinen omistaja dumpannut juuri kun kuluvat osat tulee täyteen ikään
                täydellä huoltokirjalla = merkkihuolto tehnyt vain välttämättömimmät longlife öljynvaihdot.

                Jos olisi harrastajan käsissä tai _osaavalla_ pienpajalla tehty, niin viatkin olisivat oikein diagnosoitu ja korjattu ajallaan ja kohtuullisella korvauksella.

                Comment


                  #9
                  Mä voin ostaa koko läjän pois tonnilla, ei vaivaa enää. Tai vaikka kahdella.

                  No asiaan:
                  Kaikki nuo on kyllä tosiaan ihan kulutusosia 10v/200tkm ajetussa autossa. No vaihteisto nyt ei sinällään ehkä asiaan kuulu, mutta huono onni että se on hajonnut. Täysi huoltokirja, onko kaikki tehty merkkikorjaamolla vai käytetty muitakin korjaamoja? Molemmissa kun löytyy hyviä ja huonoja, tuntiveloituksesta riippumatta.

                  Comment


                  • #10
                    Olen aikaisemminkin tainnut tuumata, ainakin kavereille, että omalla rahalla VAG-konsernin auton osto käytettynä muulta kuin asiallisesta liikkeestä == aivan liian kallista omalle lompakolle.

                    Uutena ihan hienoja pelejä niin pitkään kuin takuut rullaa, ei siinä mitään.

                    Käytettynäkin ihan ok, jos suostuu ymmärtämään että :
                    -osat on kalliita
                    -auton valmistajan ratkaisut joskus aivan täysin absurdeja
                    -ilman omia vikakoodinlukulaitteita käyttöautolla ei vaan pärjää ilman kohtuuttoman montaa huollossa ylihintaan suoritettavaa vikakoodin lukua
                    -vanhemmat on käytännössä harrastepelejä

                    Laatuvaikutelma on ihan hyvä, kyllä uudemmasta pelistä vielä tuntee pientä omistamisen halua, mutta käytännön tasolla tietoni riittää kyllä pitämään jäitä
                    hatussa.

                    edit : oma näkemys perustuu merkkiliikkeessä työskentelyyn ja pienen lapsen isänä vastenmieliseen ajatukseen ajankäytöstä pakon puolesta oman auton korjaamiseen sillä ajalla kun olisi aikaa perheelle. Tulipas pitkä virke, mut menkööt.

                    Comment


                      #11
                      Pienet korjaamotkin voi lukea koodeja, todella paljon halvemmalla kuin merkkari. Kun osaa valita vielä sellaisen, joka ymmärtää niistä jotain.

                      Comment


                      • #12
                        vetarin kumit kestää n. 1.5 vuotta, pitäis kestää kauemmin.
                        vesipumppu hajos puolivälissä hihnanvaihtoo.
                        laturi hajos 130tkm kohdalla.
                        autolla oli ajettu 125tkm, kun sen ostin, eli vikoja on syntynyt tasaseen tahtiin koko ajan.
                        bensapumpun kohdalla huoltomies totesi, että kyllä 300tkm näillä on yleensä päästy. ei saatana päästy lähellekkään...en ajele tipalla tankissa, koska tiedän kyseessä olevan keskipakopumppu, joka ei tykkää pyöriä tyhjää.
                        viat eivät ole syntyneet kertaheitolla tuon 200tkm kohdalle, vaan tasaseen tahtiin koko koko sen ajan, mitä olen sillä ajellut.
                        toisekseen, laatuauton ei pitäisi näillä kilometreillä porsia milloin minnekkin. 4 kertaa tien päälle jääneenä..... lada oli 1. ja 2. autoni aikanaan. ikinä eivät jättäneet tielle. pureksikaa siitä.

                        Comment


                        • #13
                          No kylläpä kerho otti kivasti vastaan negatiivisen palautteen :D Komiasti laput silmillä.

                          Vaikka itsekin olen merkkini jo valinnut, niin silti oma mielipiteeni on, että bensapumpun, laatikon ja laturin pitäisi kestää reilusti enemmän kuin 200tkm, sekä huohotin pitäisi pystyä suunnittelemaan siten, että se kestää ihan pakkastakin. Toinen vaihtoehto olisi sitten myydä autoja vain maihin, joissa niiden käyttöikä on alle 5v ja pakkasta ei ole.

                          Itse elän näiden mahdollisten "pikkuvikojen" kanssa lähinnä siksi, että yhtä mukavaa peliä nelivedolla ei ole tarjolla kuin mahdollisesti mersulla ja bemarilla. Bemmuista en itse välitä ja rouva ei tykkää mesestä, niin tämä jää jäljelle :)

                          Comment


                          • #14
                            Onhan sillä sitten kerennyt hieman ajamaankin. Totta, kyllä noiden osien voisi olettaa kestää huomattavasti pidemmälle, mutta se on niin riippuvaista ja aina se jonkun kohdalle sattuu huono tuuri. Mutta jos nyt laturin tai bensapumpun joutuu kerran kymmeneen vuoteen uusimaan, niin onko se nyt niin mahdotonta?

                            lada oli 1. ja 2. autoni aikanaan. ikinä eivät jättäneet tielle. pureksikaa siitä.
                            :D Minullakin on sähköhammasharja hajonnut kerran, vanha perinteinen ei ole pettänyt vielä koskaan.

                            Comment


                            • #15
                              Kyseisessä tapauksessa aivan liian nopeasti ovat hajonneet. Toisaalta , jos vähän tutkitaan tekniikkaa lähemmin, huomataan, että monessa autossa on käytännössä useat osat samoja vain eri liitannöillä. Siis bensapumppu,(Bosch, Pierburg...) , automaattivaihdelaattikko ZF... , laturi(Bosch,Valeo...) . Allroadissa kompressori Wabco.

                              Comment


                                #16
                                Eikös tuo tehdas laske, että 200tkm riittää, 10v auto myydään keskieuroopasta itään tai suomeen ja pohjoismaiden markkinat on marginaalia autotehtaille. =)

                                Aloittajalle kysymys: Onko auton kaikki hajonneet osat olleet alkuperäisiä varaosia vai tarvike?

                                Edut: työnnettävä ruohonleikkuri tosiaan kestää luultavasti pidempään ilman korjauksia kuin moottorilla toimiva ajettava leikkuri.

                                Comment


                                • #17
                                  Laatuautohan ei tarkoita, ettei ikinä tarvitse korjata mitään. Se tarkoittaa, että silloin kun ei ole korjattavaa, on ajo halvempiin nähden nautinnollisempaa. Ihan sama mihin merkkiin vaihtaa, remonteista ja vioista ei pääse eroon. Kaikissa on samantyylisiä "jatkuvasti" hajoavia paikkoja. Kuten yllä mainittua, kaikilla on oikeastaan suht samanlaiset osat.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Aloittajalle kysymys: Onko auton kaikki hajonneet osat olleet alkuperäisiä varaosia vai tarvike?

                                    orkkisosia ovat. audin huolto ei tietääkseni käytä tarvikekamaa

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mikä siitä laturista on rikki. Noitahan voi myös korjata, jollain kustannus on merkittävästi halvempi.

                                      Comment


                                      • #20
                                        laturi meni 130tkm kohalla. oli mossahtanu kunnolla. (eukko jäi silloin 25 pakkaseen tienpäälle :)

                                        painotan tällä tekstillä, että ajoneuvo jättänyt tielle keskimäärin jo liian monesti.

                                        Comment


                                        • #21
                                          eikö kannattaisi laittaa kiertoon jo? olet itse siis ajanut autolla 125tkm - 200tkm? tottakai siihen voi kaikkea mahtuakin.. Ja eikö tälläkin foorumilla ole paljon kokemuksia siitä merkkiliikkeen "hyvyydestä". no, voit myydö auton itse eteenpäin hyvillä mielin ja paukutella henkseleitä miehekkäillä huoltokuiteilla.

                                          Comment


                                          • #22
                                            "Oli mossahtanut kunnolla" ei kyllä kerro mitään. Laakeri entinen? Jännitteensäädin?

                                            Tosiasia on, että 10v. / 200tkm ajettu auto ei ole uusi, oli merkki mikä tahansa. Yksilöitä nämä ovat myös kaikki, joten toisessa voi olla kaikki mahdolliset viat ja toisessa ei mitään. Samaan asiaan törmäät aivan varmasti niin baijerilais- kuin mersufoorumillakin. Toyota-miehet ovat sitten aivan oma lukunsa. Heidän autoissaan ei ikinä ole mitään vikaa, vaikka on kansiremontit tehty juuri.

                                            Itsekin olen jäänyt Audilla välillä kun entisestä 1.9tdi:stä hajosi moniurahihnan kiristin. En silti pistä tätä merkin / konsernin piikkiin vaan juuri tuon yksilön. Vastavuoroisesti taas A4 B6:lla ajoin 70 000km ilman ainuttakaan vikaa ja Golf V:llä 100 000km, jona aikana piti vaihtaa toisen takaoven lukko ja hehkutulpat.

                                            Merkkiliikkeen huoltokirja on myös nykyään pahimmillaan vessapaperin arvoinen läpyskä. Olen itsekin liiankin monesti törmännyt juuri merkkiliikkeiden kohdalla huoltokirjantäyttöhuoltoihin, eli osia on olevinaan vaihdettu vaikka tosiasiassa ei ole. Osa menee tietysti ns. inhimillisten virheiden piikkiin, mutta kyllä niillä työmääräimillä ja ohjeilla, jotka merkkiliikkeessä on pitäisi vähän huolimattomammakin asentajan saada huolto tehtyä tai ainakin kaikki osat vaihdettua tai sitten kaveri on aivan väärässä paikassa töissä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ja nimenomaan merkkarin korkeamman hinnan pitäisi mielestäni tarkoittaa sitä, että siellä on paremmat laitteet, pätevämpi henkilökunta ja tarkempi työnlaadun seuranta.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jos korjaamo on vaihtanut autoon osan turhaan, eikä sen vaihtaminen ole hirveän vaativa homma, niin niiden kuuluu tulla vähintäänkin reilusti hinnassa vastaan asiakkaalle, mutta nykytrendin mukaan ensin koitetaan kusettaa asiakasta jos se saataisiin maksamaan koko lysti.
                                                Myös kannattaa muistaa että oli kyseessä miten pieni vika tahansa niin autokorjaamo vaihtaa koko kokonaisuuden. Eli vaikka laturista olisi vaan kollektorit likaiset tai hiilet loppu.
                                                Mulla 200tkm ajettu Volvon laturi lakkasi lataamasta niin putsasin kollektorit ja asia oli hoidettu, työn ja varaosien hinta 2e. Työkalujen ja sähkön käytöstä.
                                                Jos vetarin suojakumit kestää 1.5v niin ne on tarvikeroskaa tai sitten perseelleen asennettu. Eli kierteelle, tai vaurioituneet asennuksessa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kumit taitaa olla nykyään kuraa ihan kauttalinjan. Passattiin joutui 3 vuotta sitten vaihtamaan sisemmät takavetarin kumit. Ja 15 vuotta/200 tkm t89 malleilla ajaneena se oli eka kerta kun vetarin kuminvaihtoon tarvisi ryhtyä.
                                                  Audin pakoputken kiinnikkeet oli taas katsastuksessa ihan riekaleina. Muistikuva on että korkeintaan 3 vuotta sitten ne kaikki vaihdoin. Pitänee varmaan alkaa purkuautoista niitä haalimaan, niissä tuntuvat olevan vielä 15 vuoden käytön jälkeenkin täyttä tavaraa...

                                                  No ettei pelkkää huonoa, niin emäntä vaihtoi passattiin vas. taaemman ylätukivarren. Leimat osassa oli 2001 vuodelta ja arviolta autolla on päästelty tässä välissä liki 300 tkm. Toiselle puolen vaihdoin vastaavan tukivarren parivuotta sitten ja siitä löytyi 1999 leimat. Sillekin varmaan kilometrejä kertynyt arviolta 250 tkm. Orginaaliosia olivat, todennäköisesti kampanjakorjauksena vaihdettu aikoinaan.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Niin kun ei aiemmista viesteistä selvinnyt, onko korjaukset tehty marmorilla vai jossain muualla. Ei mulla enää muuta tähän joutavaan ollut.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Pidolla (siis ihan muuta ku leimat huoltokirjassa) on kans suuri vaikutus siihen et miten autot kestää, merkistä ja mallista riippumatta.

                                                      Oliko se porsinut vesipumppu vaihdettu edellisessä hihnanvaihdossa?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        laturi meni 130tkm kohalla. oli mossahtanu kunnolla. (eukko jäi silloin 25 pakkaseen tienpäälle :)
                                                        Miten laturi voi "mossahtaa kunnolla" ?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Jos nyt lähdetään perusfaktoista. Niin sivistyneessä maailmassa auton käyttöikä on max. n.10v/200tkm:ä. Täällä persaukisten ja autoveron raiskaamassa maassa nuo autot ovat vasta sisäänajettuja. Omilla "autoilla" ajettu 282tkm:ä ja riisselillä 305tkm:ä (vesipumppu kesti juuri tuon 305tkm:ä).

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kyllähä noita näkee netissä millä on ajettu 600 000km. Tais tälläki hetkellä olla yks 80 b2 diisseli missä ilmotettu mittarilukemaks juurikin toi 600 000 :)
                                                            Ja kyllähä sitä ny mistä tahansa autosta voi laturi tai vesipumppu sanoo työsopparinsa irti, oli merkki mikä tahansa :) Jos haluat auton, missä ei mitään vikaa oo, nii aika kauan saat ettiä ;)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X