Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A8/S8 ostamassa.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Toi manuaali vaihdelaatikko oli itsellä yksi ominaisuus mistä en halunnut tinkiä. Aika harva Audin automaatti kestää tuollasia ikävuosia ja kilometrimääriä ilman huoltoa. Tuolle ei ole tarvinnu tehdä mitään.
    Muutenhan nää on ihan samanlaisia kun muutkin vanhat Audit, ei mitään ihmeellistä ja erikoista tekniikan korjaukseen liittyen. Jotkut osat alkaa tosin olla jo kiven alla johtuen iästä.

    Comment


      Kuten edulliset tuulettimen puhaltimet. Uusia vielä saa, mutta on aika kalliita. Käytetyt alkaa olemaan vähän mitä on. Varsinkin tälläinen aurinkopaneelikattolluukulla varustettu syö noita puhaltimia. Pyörittelee pahimmillaan päivät pitkät turhaan puhallinta pihalla kesäsin.

      Comment


      • Siihen A8 D2:een saa sovitettua sen Boschin puhaltimen moottorin, mikä on varaosanumeroltaan yhden vai kaksi "Boschin numeroa" suurempi. Muuten sama moottori, kuin se alkuperäinen, mutta akselissa ei ole sitä lovea, vaan akseli on pyöreä. Rälläkällä tein itse sen loven koko matkalle. Puhallinmoottorin hinta jokunen vuosi takaperin oli jotain ehkä noin 60-70 €.

        Comment


          Niin annoin ymmärtää, että moottoria saisi erikseen, mutta se sopivan varaosanumero oli vaikea löytää.

          Comment


          • Löytyihän se sopiva ketju lopulta kun näytti että saa keskustella vain uusien ja wanhojen audien hankinnasta, ei näiden keski-ikäisten.

            "Ihan pikkasen" hotsittais D4 A8 laittaa ja kun en näistä juuri mitään tiedä niin tyhmä ja laaja kysymys: mitä pitäisi osata tsekata ostopäätöstä tehdessä tai mihin katastroofeihin varautua jatkossa? V8 pitää olla. Bensa vai diesel, ei hirveästi väliä, enempi ratkaisee muuten sopiva yksilö ja hinta. Budjetti ajanee 2010-12 vuosimalleihin kun haluan kuitenkin kohtuu vähän ajetun yksilön, ei kovin paljon yli 200 000 km saisi olla.

            Tuossa edellä mainittiin vaihteistoista, onkos mainitsemissani vuosimalleissa mitä vaihtoehtoja ja mistä saa selville mikä autossa on, jos sillä nyt jotain merkitystä on? Jaa wiki väittää että olisi 8hp eli se "paras"?

            Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
            5hp sarjan laatikot on sen verran vanhaa tekniikkaa, että kestävät ihan eri lailla, kun oikein mitään ominaisuuksia ei ole. Varsin hitaita ja kuluttavat menovettä turhaan. 8hp:ssa venttiileitä ajetaan oikeastaan koko ajan, joten varsinkin tietyt kuluvat ihan erilailla. Hieno laatikko 8hp on, ei sen puoleen. 6hp sarjalaisiin nähden merkittävästi kestävämpi ja vastaavia tyyppivikoja kuin 6hp:ssa ei juuri ole.
            Tällä hetkellä potentiaalisimmat vaihtoehdot: https://www.nettiauto.com/audi/a8/13257555 ja https://www.nettiauto.com/audi/a8/13691970

            Jos on jotain kommenttia noista yksilöistä niin saa kertoa. Tai jos tiedät ostettavissa mutta ei julkisessa myynnissä olevan hyvän yksilön niin saa vinkata!

            Comment


              Olenkohan ymmärtänyt oikein, 3.0 TDI on D3-kopassa aina 171 kW moottorikoodilla ASB? Ei vaihtunut faceliftin kohdalla? Laatikko lienee aina 6HP-19 V6 jatkona?

              Comment


                Ainakin mun FL on ASB-moottorilla, ero alkupään moottoreihin taitaa olla hiukkasloukku

                Edit: ja vaihteistona KZC(6A), mikä kuukkelin mukaan näyttäisi olevan juuri 6HP-19(A)
                Viimeksi muokannut J-M Koopikka; 25.7.2023, 13:01.

                Comment


                  D4:ssä 2010 vuosimallisissa on tietyt komponentit vähän erilaisia kuin 2011->. Vaikuttaa lähinnä retrofit-juttuihin, ei niinkään ominaisuuksiin. Joidenkin osien kanssa (mm perä) on marginaalisesti isompi riski, että osuu alkupään tuotantoon liittyviä ongelmia kohdalle, mutta vaatii jo huonoa tuuria. Itse katsoisin kuitenkin 2011 mallivuotisia ja uudempia, jos on tarjolla.

                  4.2tdi on aika pirun varma kone, samoin 8hp laatikko myös. D4 on aina 8HP ja erot eri moottoreiden välillä on oikeastaan vain laatikon väännönkestossa tiettyjen osien suhteen. Jakoketju kestää hyvin sinne 300tkm asti ennen kuin alkaa venymään ja rallattamaan. Laatikko pitäisi kestää myös samoihin lukuihin ilman mekatroniikan huoltoa oli öljyjä vaihdettu tai ei. Ilma-alusta alkaa kaivata huoltoa pikkaisen ennen 300tkm.

                  Edit: 4.2tdi:ssä on tiettyjä osia erilaisia muihin A8seihin nähden, joten tietyt kulutusosat maksaa enemmän, esim. jarruosat. Mutta eipä niitäkään alle 300tkm pitäis olla mitään tarvetta vaihdella.

                  Muista tarkistaa näin kesälläkin, että Eberi toimii täysin kaukosäädöllä yms. Kun 10 talvea on käytetty, niin vaatii takuulla huoltoa (=uutta osaa), jos yhä alkuperäinen.

                  ​​​​
                  Viimeksi muokannut jasso; 26.7.2023, 16:17.

                  Comment


                    Kaikki D3 3.0TDI on ASB:llä ja hiukkasloukulla (tuli vuonna 2003 ''uutuutena''), 6HP19 aski myös ja A-versio löytyy viimeisistä, en osaa sanoa mitä siellä on mahdollisesti päivitetty - ainakin A6 4F prefacelift verrattaessa A6 4F FL / A8 D3 FL näiden autojen tuoreempi laatikko pelaa perstuntumalla huomattavasti nätimmin.

                    Comment


                      D3 V8 on vissiin sillä vahvemmalla laatikolla (6HP24?).

                      Nopealla vilkaisulla D3 taitaa olla vähämurheisempi, mitä nyt iän puolesta alkaa olla kaikkea huoltotarvetta. D4 saa taloudellisemmat moottorit, mutta hintakin pomppaa toisella mokomalla.

                      Comment


                        Kasikoneiset bensat ja dieselit pitkälti 6HP26 laatikolla mutta samat mekatroniikka/turbiinimurheet ym. niissäkin on mitä pienemmässä. Vanhoja kun D3:t ovat niin sinkkikuplaa voi olla jo kopassa, MMI näytön rattaat porsii, pyöränlaakerit ja takajarrusatulat on omaan laitettu eli kuluvaa kamaa. Alustan pusseja jonkun verran menee mutta ei tuossa saman ikäiseen A6 verrattuna ole eroa. Muuta kuin että hiljaisempi ja parempi kyyti ja todella huono auto kuljettaa mitään vähänkään isompaa kun ei takapenkit kaadu :)

                        Comment


                          "mitään suurempa", kyllä tonne pari ruumista/henkilöä menee nätisti takapaksii ja suksiluukullisessa saa jotain penkistäkin läpi (joku perkele oli mun autosta pöllinyt jääkaapin ajan saatossa...) Mutta joo, esimerkiksi koottua kirjahyllyä/sänkyä kuskatessa joutuu etsimään jotain muuta kuljetuskalustoksi.

                          Ja tosiaan en tiedä mikä on tullut noissa takasatuloissa suunnittelukukkasena, kun mullakin mennyt toinen vaihtoon, ja ovat kivan kalliita takasatuloiksi

                          Comment


                            Tarpeet on toki ihmisillä erilaisia ja onhan kontti toki iso sedaniksi, suksiluukuton auto tuntuu vaan perin kankealta Avantin jälkeen kun kärryä saa olla aina virittelemässä. Aeromotorsilta/Ebaysta saa takasatuloita n. 160€ hintaan ilman panttia ja on muutaman kuukauden toistaiseksi pelittänyt, katsotaan miten pitkään. Satula itsessään toimii mutta käsijarrumoottorin tiivisteet alkaa vuotamaan (tyyppivika), nuo saa toki korjattua jos jaksaa harrastaa mutta itse en tuohon rahaan viitsinyt.

                            Comment


                            • Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                              D4:ssä 2010 vuosimallisissa on tietyt komponentit vähän erilaisia kuin 2011->. Vaikuttaa lähinnä retrofit-juttuihin, ei niinkään ominaisuuksiin. Joidenkin osien kanssa (mm perä) on marginaalisesti isompi riski, että osuu alkupään tuotantoon liittyviä ongelmia kohdalle, mutta vaatii jo huonoa tuuria. Itse katsoisin kuitenkin 2011 mallivuotisia ja uudempia, jos on tarjolla.

                              4.2tdi on aika pirun varma kone, samoin 8hp laatikko myös. D4 on aina 8HP ja erot eri moottoreiden välillä on oikeastaan vain laatikon väännönkestossa tiettyjen osien suhteen. Jakoketju kestää hyvin sinne 300tkm asti ennen kuin alkaa venymään ja rallattamaan. Laatikko pitäisi kestää myös samoihin lukuihin ilman mekatroniikan huoltoa oli öljyjä vaihdettu tai ei. Ilma-alusta alkaa kaivata huoltoa pikkaisen ennen 300tkm.

                              Edit: 4.2tdi:ssä on tiettyjä osia erilaisia muihin A8seihin nähden, joten tietyt kulutusosat maksaa enemmän, esim. jarruosat. Mutta eipä niitäkään alle 300tkm pitäis olla mitään tarvetta vaihdella.

                              Muista tarkistaa näin kesälläkin, että Eberi toimii täysin kaukosäädöllä yms. Kun 10 talvea on käytetty, niin vaatii takuulla huoltoa (=uutta osaa), jos yhä alkuperäinen.

                              ​​​​
                              Jaa unohdin lueskella ketjua ja nyt onkin jo myöhäistä ;-) Naapurilta (joka alunperin Kasikuumeen tartuttikin) lunastin Audin pois. On kylläkin juuri tuota 2010 vuosikertaa mutta sanoisin että hinta/laatu oli varsin hyvin kohdallaan vs. muut mitä katselin.

                              Comment

                              Working...
                              X