Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audien vaihdelaatikot vuoden 2015 jälkeen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ja iso syy automaattien suosioon on niiden kehitys. 90-luvulla ja 2000-luvun alkupuoliskolla automaatit autot oli hitaita ja kulutti huomattavasti enemmän kuin manuaali. Tänä päivänä asia on toisinpäin, niin siinä kun autokaupoille menee, niin ei oikein mitään järkisyytä ole manuaalina autoa tilata.

    Comment


    • Eikä valmistaa. Sen verran kovasti valmistajia sidotaan pudottamaan myytyjen mallien päästöjä. "Henkilöautojen CO2-päästöjen keskimääräinen yläraja putoaa nykyisestä 115 g/km tasosta 93,6 grammaan kilometriltä. Uusien pakettiautojen kohdalla päästörajat kiristyvät 198 g/km 153,9 grammaan kilometriltä. Mikäli valmistajat eivät pääse tavoitteisiin, joutuvat ne maksamaan 95 euroa jokaiselta ylittämältään päästögrammalta per auto."

      Tuo raja on muistaakseni 2025 alussa muuttunut edellisen kerran ja aina muutaman vuoden välein kiristyy. Olikohan 2030 vuonna joku 50 grammaa about. Siinä jos manuaalivaihteisto kuluttaa sen verran enemmän että päästöjä syntyy vaikkapa 10 grammaa lisää vastaavaan automaattiin verrattuna niin sen auton myynnistä valmistaja joutuu maksamaan 950€ sakkoa joka tietenkin siirretään katteineen auton verottomaan ostohintaan. Siihen päälle autovero joka on isompi, koko auton elinkaaren ajalta isompi ajoneuvovero sekä vielä isompi polttoaineenkulutus niin onhan se ihan jokaiselle kaupan osapuolelle huono diili. Verokarhua saa ruokkia muillakin tavoilla aivan tarpeeksi.

      Comment

      Working...
      X