Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audien vaihdelaatikot vuoden 2015 jälkeen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Kiitokset myös minun puolestani niistä rakentavista mielipiteistä, kommenteista ja näkökulmista, jotka vastasivat suoraan aloitukseni aiheeseen ja siitä virinneen keskustelun asiapitoiseen sisältöön. Hienosti minä ja monet muutkin saivat vastauksia omiin kysymyksiin ja pohdintoihin. En selvästikään ollut ainoa, joka on aloituksen asiaa mielessään hiljaa miettinyt.

    Huomasin, että täällä oli eräällä nimimerkillä vahva tarve yrittää kokemuksien vertailun sijaan muuttaa toisten mieltymyksiä, ja hermostuu kun ei ole siinä onnistunut. Jokainen saa pitää mieltymyksensä, vaikka se ei olisikaan toisen mielestä taloudellisesti/teknisesti perusteltua. Jokainen saa tehdä myös lounasbuffetista valintansa itse, eikä ottaa sitä graavilohta siksi kun vieressä painostava henkilö niin vaatii. Pääasia on, että keskustelu avartaa niitä tietoja joiden suhteen erilaisia valintoja ollaan tekemässä.

    Arvoisat nimimerkit, pysykää jatkossakin tarkkoina siitä millaista informaatiota teille esim. autokaupoilla tyrkytetään ja vakuutetaan. Pysykää tietoisina siitä millaisia kiinteiksi luokiteltavia kustannuksia auton hankinta teille jatkossa aiheuttaa. Monille tässä kalliissa yhteiskunnassa tietyt asiat tulevat yllätyksenä, ja silloin harmittaa jos ei ollut ottanut asioista selvää riittävällä laajuudella, vaan on tehnyt ratkaisuja yksittäisen henkilön painostamana.

    Killerille kiitokset yleisesti sondintarkasta ja asiallisesta moderoinnista!

    UGH.
    Viimeksi muokannut Diudimies; 8.12.2025, 11:37.

    Comment


    • #92
      Tämän säikeen innoittamana katsoin nettiautosta manuaalivaihteisten quattrojen tarjontaa vuodesta 2015 eteenpäin. Löytyi 5kpl. Ne olivat S1, A3, Q3, A4 sekä A5. Ovat siis todella marginaaliryhmä. Jos laskee vajaavedot mukaan, niin manuaaleja löytyy peräti 55kpl, tämä siis yhteensä bensa/dieselkäyttöisten Audien valikoimasta, joita on yhteensä 995kpl. Eli manuaalivaihteisia quattroja on 5 promillea 10v ikäisten Audien tarjonnasta. Alkavat olla yhtä harvinaisia, kuin rehellinen mies eduskunnassa.
      Viimeksi muokannut Ilkka L; 10.12.2025, 12:52.

      Comment


      • #93
        Sama tilasto 2005-2014 väliltä näyttää 220 manuaalia yhteensä 849 autosta. 1995-2004 välisistä 83 manuaalia yhteensä 123 autosta.

        Nettiautossa myytävänä olevat autot ei toki korreloi suoraan käytössä olevan autokannan määriä mutta kertoo ehkä jotain osviittaa. Nuo '95-'04 tarkastelujakson nelikko-Audien vaihteistot on juurikin ZF 5HP18FLA tai 5HP24FLA jotka on jo joko rikki ja romutettu tai remontoitu. Hyvin pidettyjä yksilöitä on tietenkin ajossa edelleen mutta prosenttiosuus koko ryhmästä on pieni. 2005-2014 väli on sitten jo ZF 6HP aikakautta ja niistäpä onkin automaatteja jo 75% myynnissä olevista. Lie samaa tasoa uutena myytyjen kanssa. 6HP olikin jo paljon tukevampi aski kuin edeltäjänsä ja automaatteja on säilynyt ajossa, itse asiassa suhteessa koko lailla saman verran kuin uutena on myyty.

        Vuosimallirajaus tässä erinomaisen täydellisessä ja virheettömässä, puolessa minuutissa tehdyssä tilastossa on valkattu karkeasti sen mukaan milloin vaihteiston malli vaihtuu. Lisättäköön että vanhempi, ZF 4HP jota näkee Audilla ysärin alkupuolen vehkeissä, oli kestävämpi ja luotettavampi kuin 5HP. Sitä käytettiin pitkälle 2000-luvun puolelle esim. ranskalaisissa asuntoautoissa. Ei kovin hienostunut tai taloudellinen mutta luotettava.

        Pitkän ajan trendi kuitenkin näyttää puoltavan sitä että edes silloin kun manuaali vielä oli tilattavissa oleva vaihtoehto eli noin 20 vuotta sitten, nolkytluvun loppupuolella, niitä ei juurikaan tilattu uutena ja määrä on koko ajan laskenut. Seuraava on chatgpt:n tuottama tilasto Saksan ensirekisteröinneistä manuaalivaihteisen Audi A6 mallin osalta.

        2006 28%
        2007 26%
        2008 24%
        2009 22%
        2010 20%

        Kysyntä luo tarjontaa, kysynnän puute vie marginaalivaihtoehdot pois listalta. Bisnestä se on autonvalmistuskin, valmistaja tietenkin tekee sitä mistä parhaan tuoton saa ja mikä paremmin käy kaupaksi. Alle 20% markkinaosuudella ei ole enää mielekästä erikseen valmistaa manuaalivaihteistoa, tehdä tyyppihyväksyntiä, kolaritestejä sun muita. Varsinkin kun lopputuloksena putkesta tulisi pihalle tuote jota ei saada päästötestissä optimoitua (kröh, huijattua, kröh) ja co2-lukema jää korkeammaksi kuin automaatilla. Tämä nostaa autoveroa ja ajoneuvoveroa eli auton ostaminen ja omistaminen on jatkossa kalliimpaa joka entisestään vähentää manuaalivaihteiston houkuttelevuutta. Ei siinä mitään isompaa salaliittoa ole takana, bisnes on bisnestä eikä mitään hyväntekeväisyyttä.

        Comment


        • #94
          Mitään tarkistamatta uskon et noinhan se on. Ihminen kun on sellainen olento et se lähtökohtaisesti pyrkii kaikessa pääsemään mahdollisimman vähällä ilman että itseään tarvii tietoisesti rasittaa. Se on meihin sisään ohjelmoitu ominaisuus jonka tarkoitus on säästää yksilön energiankulutusta. Se oli meissä jo kun kuljettiin savannilla eikä se ole siitä muuttunut. Poikkeuksia massaan löytyy aina ja yleensä se suhde on juuri tuo 80/20 eli 80% ihmisistä menee massan mukana ja 20% on oman tien kulkijoita.
          Se että onko se massan mukana meneminen aina sit niin järkevää ja elätkö silloin oikeasti omaa elämääsi vai muiden tekemien päätösten elämää voi jokainen pohtia itse. Aika monen asian pystyy valitsemaan niin että ei mene aivottomasti sen massan mukana koska muutkin menee.

          Haluaisin uskoa et asia on niin että uudemmat automaatit kestää paremmin ja niitä on huollettu uudesta lähtien säännöllisesti mutta se jää nähtäväksi siinä vaiheessa kun ne 2015 vuoden jälkeen tehdyt autot vanhenee. Jos niitä laatikoita nyt rempataan jo alle 10v iässä niin toivottavasti niihin ainakin on löytynyt kestävemmät palikat siinä vaiheessa kun ne on 20v iässä, muuten ne halpisautot oikeesti loppuu vaan kesken. Ei meitä autoharrastajia jotka itse korjaa omat autonsa kuitenkaan niin paljon ole et voitas kaikkien automaattilaatikot korjata siellä omassa tallissa.

          Mites se naapurin leskirouvan tonnipommi, kuka sen laatikon korjaa?Ei kukaan eli auto paaliin ja uus 1500€ auto alle.Niin ne autot vähenee aika nopsaan ja markkinatalouden lakien mukaan kun kysyntää on enemmän kuin tarjontaa niin hinnat lähtee nousuun.

          Milloin se automaatin öljynvaihto tuli Audilla huolto-ohjelmaan mukaan?Jos se ei vielä 2015 ollut niin ei lupaa hyvää jos se on se mikä saa laatikot kestämään.
          EDIT. tekoälyn mukaan jo 2005 vuoden A4:sissa automaattilaatikon öljynvaihto oli huolto-ohjelmassa eli jos se siitä on kiinni niin nehän varmaan sit jatkossa kestää nuo uudemmatkin.
          Viimeksi muokannut Coupevesqu; 10.12.2025, 20:58.

          Comment


            #95
            Ei ne mihkään paaliin mee, tässä maassa on tuhatpäin jengiä, jotka noita lesirouvan "pommeja" ostaa ja laittelee sitten itse ajokuntoon. Sen asian voi toideta jo huutokaupat.com myytävästä kalustosta. Mä en nyt tätä vaihdelaatikkoasiaa ehkä mihinkään individualismiin rinnastais, elämässä on paljon mielenkiintoisempiakin asioita, joissa voi olla se oman tien kulkija. Enkä tuota savanniteoriaakaan allekirjoita. Alka diippiä shittiä on, jos evoluutiojututkin liittyy jo siihen, mikä loota kenenkin autossa sattuu olemaan :D

            Comment


            • #96
              En allekirjoita tuota kysynnän ja tarjonnan lakia, kun autoista on kyse nykyajassa. Kyse on siitä mitä meille tyrkytetään ja mainostetaan ja sitten lampaat menee ostamaan näitä, kuten uuden omena puhelimen joka vuosi, vaikka mikään ei muutu.
              Kukaan ei ole vielä voinut sanoa mihin perustui viimeiseen 20v aikana vallinnut jäätävää minivan buumi ja suvien markkinoille tulo eurooppaan.
              Tuskin kaikki päätti että, nyt haluamme Ameriikan tapaan isommat mahdolliset autot, jotka ei kaupungeissa mahdu kunnolla kadulle tai parkkiin ja kuluttaa yhtä paljon kun 20v vanhempi auto. Kuitenkin fakta on b segmentin autojen kysynnän olleen vuosikymmeniä euroopassa suurinta ja kysyntä ei ole loppunut vaikka autot on. Ne pari jäljelle jäänyttä myy edelleen hyvin ja keikkuvat tilastojen kärjessä monessakin maassa.
              Eikä se farkkujen tai hatchback autojen käyttäjäkunta mihinkään ole kadonnut, ne tappelee vaan siitä, kuka saa ostaa bilian pihalta viimset farkut itselleen, jonka jälkeen on tarjolla vain ylivuotista xc30:sta mikä ei kelpaa.
              Mutta tilastot kertoo sen hyvin kuten yllä on kasattu, suomessa ei todellakaan ole enää tarjontaa käytetyissä eikä uusissa autoissa. Joten autokanta vain vanhenee joka päivä lisää. Ulkomailta tuontikin on melkein mahdotonta verojen takia. Kotimaassa kaupan olevat on yleensä verojen verran halvempia, jos sellaisen löytää.

              Comment


              • #97
                Mulla 2013 A4 quattro manuaali. Työkavereilla kaikilla uudempia autoja - aika paljon tulee kommenttia että ”vieläkö joku näillä manuaalivaihteisilla ajaa”.

                Onhan se ihan kivaa ajella manuaalilla, taloudessa myös DSG-vaihtoehto. Kummallakin ajo onnistuu täysin.

                mutta kaikkihan me ”automiehet”, jotka täällä vaikutetaan yli-mietitään ja jahkaillaan näitten vehkeitten ja niiden kanssa ja tuskaillaan maailmanmenoa. Suurempi osa kansasta ei taida välittää kuitenkaan, mikä loota siellä on (kunhan on automaatti).





                Comment


                • #98
                  Alkuperäinen kirjoittaja Coupevesqu Näytä viesti
                  Haluaisin uskoa et asia on niin että uudemmat automaatit kestää paremmin ja niitä on huollettu uudesta lähtien säännöllisesti mutta se jää nähtäväksi siinä vaiheessa kun ne 2015 vuoden jälkeen tehdyt autot vanhenee. Jos niitä laatikoita nyt rempataan jo alle 10v iässä niin toivottavasti niihin ainakin on löytynyt kestävemmät palikat siinä vaiheessa kun ne on 20v iässä, muuten ne halpisautot oikeesti loppuu vaan kesken. Ei meitä autoharrastajia jotka itse korjaa omat autonsa kuitenkaan niin paljon ole et voitas kaikkien automaattilaatikot korjata siellä omassa tallissa.

                  Mites se naapurin leskirouvan tonnipommi, kuka sen laatikon korjaa?Ei kukaan eli auto paaliin ja uus 1500€ auto alle.Niin ne autot vähenee aika nopsaan ja markkinatalouden lakien mukaan kun kysyntää on enemmän kuin tarjontaa niin hinnat lähtee nousuun.

                  Milloin se automaatin öljynvaihto tuli Audilla huolto-ohjelmaan mukaan?Jos se ei vielä 2015 ollut niin ei lupaa hyvää jos se on se mikä saa laatikot kestämään.
                  EDIT. tekoälyn mukaan jo 2005 vuoden A4:sissa automaattilaatikon öljynvaihto oli huolto-ohjelmassa eli jos se siitä on kiinni niin nehän varmaan sit jatkossa kestää nuo uudemmatkin.
                  Tuskin ne uudemmat automaatit kestävät sen paremmin. Autothan on jo pitkään rakennettu 250tkm kestoiän mukaan. Ei vaan ole autotehtaalle järkevää tehdä sellaisia puolen miljoonan kilometrin autoja.

                  S-troniceilla lienee öljynvaihto ollut aina huolto-ohjelmassa ja niitähän valtaosin nuo konserniautomaatit nykyisin on.

                  Comment


                  • #99
                    Game changer:

                    "Polttomoottoriautojen kielto kumottu.
                    Euroopan unioni on luopunut aikeistaan kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti vuonna 2035, kertoo Euroopan parlamentin suurimman ryhmän EPP:n puheenjohtaja.​"
                    Lähde il.fi 12.12.2025

                    No niin, mitä mä san... Vaihdelaatikkojen saaga jatkuu ja valmistajilla on myös teoreettiset mahdollisuudet palata automaattilaatikoiden ja miksei manuaalilaatikoidenkin kehittämiseen ja valmistamiseen.

                    Rukoukset on kuultu ja näin ollen monen sukupolven on vielä mahdollista välttää sähköauton pakko-osto tulevaisuudessa.
                    Viimeksi muokannut Diudimies; 12.12.2025, 15:00.

                    Comment


                    • Henkilökohtaisena mielipiteenä; en koe tarvitsevani manuaalivaihteistoa muun muassa yhtään mihinkään. C5 Multitronic, johon tehtiin kytkinpäivitys heti tuoreeltaan ja sen jälkeen sillä ajoin 330tkm ilman murheita. C5 5HP19-laatikolla, siihen vaihdettiin turbiini ja muuten on selvitty öljyjen vaihdoilla. Ja tälläkin on ajettu ja yli 300 tkm. A3.ssa on se "ihan huono" DSG, uutena ostettiin ja edelleen on taloudessa. Silläkin on ajeltu vuosikausia ilman ongelmia. Cayennessa Aisinin automaatti ja toimii kuin ihmisen mieli. Ja kirsikkanan kakun päällä paljon parjattu ja maanrakoon haukuttu sähköauto BMW i3 jolla olen ajanut nyt 6 vuotta ja kaikista omistamistani autoista huolettomin ja vähävikaisin. Kuka mistäkin tykkää, minä en manuaaliin enää palaa ja kun nuo talon polttomoottoriautot pikkuhiljaa pääsevät loppusijoituspaikkaan, niin sähköautolla jatkan.

                      i3:sta puheen ollen, Juhanan aatokset kiinnostavat itseänikin. Nyt kun tuolla kipolla ei ole enää rahallista arvoa, niin voisi akku-upgraden hyvinkin tehdä ja ajaa mutkaista tietä näkymättömiin.

                      Comment


                      • Automaattilaatikoiden kestävyyttä voi katsastella myös ihan koko autokannan tilastojen valossa. Suomessa autokannan ikä on yli kaksinkertaistunut 1990-luvun alusta. Koska samaan aikaan ostovoima on aika jyrkästi noussut, uskaltaisin vetää johtopäätöksen, että autot ovat aina vain pitkäikäisempiä tekniikan puolesta eli ei ole tarvetta ostaa uutta. Autot ovat siis sekä teknisesti omistajien mielestä vielä hyviä ja myös mukavia ajaa. Uudemmilla autoilla ajetaan pidempään, koska ne eivät hajoa yhtä nopeasti kuin aiemmin. Tai oikeammin tarkoittaa myös sitä, että nykyisiä autoja voi ylläpitää aiempaa pidempään kohtuullisilla korjauksilla ts. ovat helpommin huollettavissa ja korjattavissa.

                        Ja koska tiedetään, että viimeiset 20-vuotta automaattivaihteistot ovat korvanneet manuaaliaskit, niin voidaan ulottaa johtopäätös loogisesti siihen, että nykyiset automaattilaatikot eivät ainakaan ole lyhytikäisempiä.
                        Click image for larger version  Name:	image.png Views:	0 Size:	211,9 Kt ID:	1991451Click image for larger version  Name:	image.png Views:	0 Size:	105,1 Kt ID:	1991452
                        Viimeksi muokannut jasso; 17.12.2025, 11:45.

                        Comment


                        • Hyvä pointti. Autojen kestoikä alkoi tosiaan parantumaan 90-luvulla. Merkittävä tekijä oli parantunut korroosiosuojaus. Aika moniin autoihin tuli sinkityt korit, jotka lisäsi auton elinkaarta ihan huomattavasti. Auto ei siis mädäntynyt enää silmissä ja hitsaushommiin joutui selvästi myöhemmässä vaiheessa mihin oltiin totuttu. Audeissa sinkkikori toki oli jo edellisellä vuosikymmenellä. Koneet myös alkoivat olla 90-luvun aikaan selvästi parempia tarkemman valmistustekniikan ja myös moottoriöljyjen kehityksen ansiosta. Vielä 80-luvulla oli tavallista, että 100tkm jälkeen alettiin katselmaan vaihtomoottoria kulkupeliin ja vaihtomoottoreita tarjottiin useamman valmistajan toimesta. Myös laatikoita ja periä meni tuon aikakauden autoista. Ei ollut yksi eikä kaksi omistuksessani ollutta ruoskaa, joissa perä tai laatikko ulvoi laakerien väsyessä.

                          Comment


                          • Just toisessa topikissa kommentoin, että edellisen kerran on tarvinnut perään vaihtaa laakerit ja säätää pinioni kohdalleen 80' lopussa.

                            Audin huolto-ohjeiden mukaan voimansiirto on kokolailla "filled for life", öljyjä ei vaihdella, mutta esimerkiksi ZF suosittaa turbiinillisiin 5HP ja 6HP automaattivaihteistoihin, ajotavasta ja -olosuhteista riippuen, 80 000 - 120 000 km öljynvaihtovälin, tai viimeistään 8 vuoden välein. Huoltamattomuus ne särkee, ei ajotapa tai se että ne on ihan huonoja jo tehtaalta lähtiessään.

                            Comment


                            • Menee vähän ohisektoriin mutta ainakin näissä VAG-konsernin autoissa taitaa korroosio olla kaiken pahimmillaan ongelma just siinä tällä hetkellä noin 20 vuoden ikäisissä... Uudemmat ei oo ihan vielä mätiny ja vanhemmissa oli vielä tapana että auton valmistaminen ja ostaminen sai vähän maksaakin. Siinä nolkytluvun puolenvälin aikaan kun alkoi säästökuuri niin eihän niistä autoista jää edes varjoa enää.

                              Nykyiset askit kestää aika pitkäänkin huonoa huoltoa. Viikonloppuna ajelin tuolla omalla Q7:lla kun se nyt muutaman päivän oli taas omassa hallussa ennenkö menee takaisin K-autoon. Siinä on nyt 186tkm ajetut ja 8 vuotta vanhat alkuperäiset öljyt vaihteistossa. Menee vaihtoon kunhan saa ensin muut hommat kuntoon. Sitä vaan että vaihteiston käytöksessä ei ole mitään pienintäkään moitetta kylmänä tai kuumana. Toimii aivan virheettömästi. Sehän ei tarkoita etteikö se voisi hajota katastrofaalisesti vaikka huomenna mutta jos nyt lähdetään siitä että noilla samoilla askeilla olevia autoja näkyy vähän väliä myynnissä 300-400tkm ajettunakin ilman että on tehty mitään varsinaista remonttia niin en olisi ihan kamalan huolissani. Kuten tuossa muutama edellinenkin kirjoittaja toteaa, tekniikkaa kehittyy koko ajan ja luotettavuus paranee.

                              Comment


                              • Laskisin myös ns. uudemmat vaihdelaatikot tähän kategoriaan: 2008 vuosimallin 6v manuaalista laskin hiljattain alkuperäiset öljyt ulos mittarilukemalla 422tkm. Olisi voinut laittaa takaisin sellaisenaan, ei minkään sortin sanomista. Poskilaakeri siihen laatikkoon on kerran laitettu, mutta siinä on selkeä suunnitteluvirhe. Sama homma 2011 Transporterin 6v manuaalissa, kirkasta tavaraa tuli ulos 352tkm kohdalla. Öljyt, toleranssit ja materiaalit on tuon ikäisissä ja uudemmissa vaihteistoissa sillä tasolla, että yksinkertaisessa manuaalissa ''ikiöljy'' tuntuu toimivan.

                                Comment


                                  Yks merkittävä juttu on myös se, miten noi sopeutuu siihen kulumiseen. Sen takia niitä sopeutuksia ei kannata nollata huvikseen loodasta öljynvaihdon yhteydessä, ellei oo jostain syystä pakko. huonolla tuurilla se ei enää asetu kohdalleen ja sitten huolletaan mekaa.
                                  Viimeksi muokannut JM; 18.12.2025, 16:12.

                                  Comment


                                  • Sillä saa helposti jokseenkin kulmikkaan käytöksen ennen kuin laatikko on uudelleen sopeutunut.

                                    Comment


                                    • Vaihteiston öljynvaihtoa miettiessä kannattaa huomioida se, että se on täysin eri juttu, kuin esim. moottoriöljyn vaihto. Vaihteistoöljyä käsittääkseni heikentää lähinnä veden kodensoituminen askiin ja sitä kautta veden sekaantuminen öljyyn heikentäen sen ominaisuuksia jossain määrin. Lisäksi öljy tietty kerää askin sisältä kulumisjätettä eli laakereista ja rattaista irtoavia metallihiukkasia. Rattaiden aiheuttamaa pintapainettakin sen täytyy kestää. Voimansiirtoöljy itsessään taitaa kuitenkin vanheta huomattavasti hitaammin, kuin moottoriöljy, joka kerää itseesnä kaikenlaista palamisjätettä ja muita hiilivetyjä poltettaessa syntyviä sivutuotteita sekä moottorin kulumisesta syntyviä partikkeleita. Siksihän moottoriöljyä suodatetaan tehokkaasti koko ajan. Toki joidenkin automaatiaskien voiteluöljyä suodatetaan mikä ei ole sinänsä hullumpi idea ja varmasti lisää öljyn ja myös askin elinikää.

                                      Comment


                                      • Alkuperäinen kirjoittaja Jago Näytä viesti
                                        2011 Transporterin 6v manuaalissa, kirkasta tavaraa tuli ulos 352tkm kohdalla. Öljyt, toleranssit ja materiaalit on tuon ikäisissä ja uudemmissa vaihteistoissa sillä tasolla, että yksinkertaisessa manuaalissa ''ikiöljy'' tuntuu toimivan.
                                        Oman 270 tkm ajetun 2014 portterin vaihteistoöljyistä en sanoisi samaa. Vaihteistoöljyt haisi tosi kitkerältä/palaneelta ja väri oli mustaa. Kulmavaihteen tai perän öljyissä sen sijaan ei ollut moitetta.

                                        Click image for larger version

Name:	IMG_20250121_212402.jpg
Views:	0
Size:	88,8 Kt
ID:	1991977

                                        Comment


                                        • Laatikossa on kuluvia kitkapintoja, jotka irtoaa öljyyn. Samoin lämpösyklit on kuitenkin suht rajuja erityisesti lokaalisti. Kaikki summaantuu ajan myötä, mutta moottoriöljyssä se palotapahtuma itsessään on kieltämättä eri luokan rasite.

                                          Mitä itse olen ymmärtänyt adaptoinneista, niin mekaaninen kuluma kompensoidaan siinä nopeassa adaptiosyklissä, joka tapahtuu melkein heti. Öljyn viskositeetin muutos puolestaan kompensoidaan pidemmän ajosyklin yli. Ja öljyjen vaihdossa nimenomaan viskositeetti muuttuu aika paljon.

                                          Ne tarinat laatikon sekoamisesta öljyn vaihtojen takia ja sopeutusten nollaamisten vuoksi eivät ihan pidä paikkaansa. Niissä lähes aina öljyt on vaihdettu vasta kun ongelmat ovat ilmenneet ja sitten syytetty öljyn vaihtoa tai sopeutusten nollausta, vaikka oikeasti mekatroniikka oli jo pahasti väljä. Ongelmat olisivat tulleet eteen ilmankin vaihtoa tai sopeutuksia. Se on kyllä totta, että paksumpi viskositeettinen öljy, eli siis vanha kitkamateriaalia täynnä oleva öljy, peittää osittain pahimmat väljyydet.
                                          Viimeksi muokannut jasso; 19.12.2025, 18:05.

                                          Comment


                                          • Verrataanpas nyt vähän näitä kustannuksia 30000km vuodessa samalla autolla ajavalla henkilöllä kahden eri "askin" välillä. Verrataan niitä niin, että tehdään kaikki sellaiset huollot ja korjaukset, jotka tähtää vaihteistojen pitkäikäiseen elinkaareen kohtuullisesti ja järkevästi.

                                            Hinnat teetettynä about. (S-tronic autopaja Tuusula)

                                            S-Tronic: Kerran vuodessa MTF+ATF-öljynvaihto 810e. Varmat korjaustarpeet 3000-6000e/elinkaari, mahdollisesti useaan kertaan. (MTF-puolen ölkkää ei välttämättä joka vuosi tarvitse vaihtaa, mutta itse niin tekisin tuon ketaleen kanssa)
                                            Manuaali: Kerran elämässä vaihteistoöljyn vaihto 250e. Kerran elämässä kytkinpaketin vaihto 1500-2000e.

                                            Olen ajanut VAG-manuaaliaskeja itse 200000-450000, eikä yksikään ole porsinut.
                                            Jos manuaalilaatikko toimii normaalisti, niin itse en kiinnittäisi siihen mitään huomiota. Siinä harvinaisessa tapauksessa, että mittarissa alkaisi olemaan se 400000km, niin vaihtaisin laatikkoöljyt, vaikka sitten ihan huvikseen.

                                            Olen muuten useammalle henkilölle viimeisen 5 vuoden aikana ajo-opetusluvalla opettanut manuaalivaihteisella autolla ajotaidot, ja kaikki heistä ovat heti ensi-inssistä ajokortin saaneina tarvinneet manuaali-osaamista omilla autoillaan. Yksikään nykynuorisosta ei ole kyseenalaistanut manuaalivaihteisen auton ajo-osaamistarvetta. He eivät myöskään samalla kytkimellä luistattamalla saaneet sitä hajoamaan.

                                            Kysynnästä myös kommentti: Koska yhteiskunnassa on olemassa tarve autolle, on olemassa kysyntää autolle. Eli jos autotehdas valmistaa manuaalivaihteisia autoja kuten pääsääntöisesti takavuosikymmeninä tapahtui, niille manuaalivaihteisille autoille oli kysyntää. Jos taas puolestaan manuaalivaihteisten autojen valmistus lopetettiin ja tilalle tuli automaattivaihteisia autoja, kysyntä siirtyi automaattivaihteistollisiin autoihin. On dis/mis-informaatiota väittää, että yhteiskunnassa olisi kysyntää erityisesti auton vaihteistovaihtoehtoihin. Kysyntää on autolle ja sen ajo-ominaisuuksille. Ei valtavirta mieti millä/miten se auto liikkuu. Autotehtaat valmistaa ajokokokemuksia ja mielikuvia. Joten ei se mene niinpäin, että torilla porukka vaatimalla vaatii automatiikkaa autoihin, esim "olemme kyllästyneet kepin vatkaukseen - keksikää parempaa!!".

                                            Kyllä se vaan on niin, että tehtaat työntää, ja ostajat ostaa. Siinä välissä luodaan mielikuvat.

                                            Manuaalivaihteistolla varustettujen autojen myynnin markkinatilastojen käyttäminen sen kysynnän määrittelyyn on tilastojen vääristämistä. Jos ei ole mitä myydä, ei voi tilatakaan. Siis - jos ei valmisteta, ei voi näkyä tilastoissakaan.
                                            Viimeksi muokannut Diudimies; 19.12.2025, 20:03.

                                            Comment


                                            • Voihan tuon Jasson käppyrän tulkita myös noin jos haluaa. Itse tulkitsisin sen niin että autot on olleet niin kalliita että niihin on kannattanut tehdä vielä isompia remontteja.

                                              Tuosta kun lukaisee ensi alkuun s-tronic viestiketjun läpi niin en voi välttyä ajatukselta että se manuaali saattaisi kuitenkin olla vähävikaisempi kuin automaattilaatikko. Siellä on paljon tapauksia joissa automaatin öljynvaihdot on tehty ajallaan mutta silti se laatikko on porsinut. Osa selviää laatikko-ongelmista öljynvaihdolla(joitakin satoja euroja) joka sekään ei ole onnistunut edes liikkeessä teetettynä eka kerralla, osa vaihtaa mekatroniikan korjaussarjan (pitkälti toista tonnia) ja osa koko mekatroniikan (joitakin tonneja). Jos sekään ei auta niin viimeisenä keinona vaihdetaan sit koko laatikko(8-14K€). Pahimmat on joutuneet kokemaan tuon kaiken ja tuossa järjestyksessä. Noihin kun yhdistetään vielä ohjainlaiteviat niin on sellanen soppa et ei kyl kiinnosta sekaantua ennen kuin on ihan pakko.

                                              Ei tämä ole missään nimessä VAG koskeva ongelma et noi laatikot ei kestä, ihan samoja ongelmia on muillakin valmistajilla kuten Nissan, Ford, BMW jne.

                                              https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...39143-s-tronic

                                              Suomessakin löytyy jo useita automaattilaatikoiden korjauksiin erikoistuneita korjaamoita puhumattakaan siitä että moni korjaamo ja yksityisetkin lähettää ne automaattilaatikot korjattavaksi RECRO:lle Latviaan. Se on tähän maailman aikaan jo melkoisen isoa bisnestä. Ei se olisi noin isollaan jos ne automaattilaatikot kestäisivät saman mitä manuaaliaskit.Varmasti tässä osallaan on vaikuttanut se että öljynvaihto ei ole kuulunut huolto-ohjelmaan niin niitä ei ole sit vaihdettu lainkaan.Niitä korjataan kuitenkin jo muutaman vuoden vanhoistakin missä öljynvaihto on huolto-ohjelmassa niin ei se öljynvaihto liene se mikä pelastaa tilanteen kaikissa tapauksissa.

                                              Sit jos lisäksi katsoo juutuubista noi Simolammikon videot automaattilaatikoiden korjauksista, niiden tyyppivioista ja mistä ne viat johtuvat niin en minä ainakaan saa omassa päässäni tätä käännettyä niin päin että automaattilaatikot on vähävikaisempia kuin manuaalit. Kaikki kunnia niille jotka pystyy nuo faktat ohittamaan omassa mielessään, tuo toki saattaa olla vain omaa rajoittunutta ajatusmaailmaani.


                                              Uudemmat autot tekniikaltaan pidempi-ikäisiä vai ?Kyl se niin on et 90-luvulla tehtiin kestävimmät autot, 2000-luvun alun jälkeen niitä alettiin joko tarkoituksella heikentää tai sit EU:n päästökiima pakotti tekemään kaiken muovista painonsäästön nimessä. Otetaan hyvänä esimerkkinä lukot ja sähköikkunat. Tuossa 29V vanhassa A8:issa on edelleen originaalit lukot ja sähköikkunat jotka toimii. Kyllä ne siis osattaisiin tehdä kestäviksi mutta ei haluta koska se on hyvää bisnestä tehdä niistä hajoavia. Sama tilanne on monissa muissakin muovista valmistetuissa osissa.
                                              Autojen myyntihinnat on vingutettu niin alas että kate otetaan varaosista ja niiden asennuksesta.
                                              Joku laittoikin että ne autot suunnitellaan kestämään max.250tkm. Se oliskin hyvä kun kestäisivät edes sinne asti.








                                              Comment


                                                Markkinatalous: jos joku keksii ja tarjoaa tuotetta uudella jännittävällä ominaisuudella niin kyllä kuluttajat sen jännittävän tuotteen haluaa (dsg, puhelin kosketusnäytöllä jne.). Ei sen niin väliä onko ominaisuus tarpeellinen tai osoittautuuko jotkin toteutukset susiksi. Jos kilpailevilla valmistajilla ei ole vastata niin käy kalpaten.

                                                Kyllä alkaa muuallakin (paitsi Kiinassa) autojen keski-ikä nousta kuin vain Suomessa. Hetken voi läpeensä velkaantuneet valtiot pitää varustautumisteollisuutta vauhdissa mutta se ei kestäne kauaa.

                                                Enemmän ajetussa manuaalissa ykkösen synkroni ehkä tyypillisesti loppuu ensimmäisenä, tai ainakin tuossa ~300tkm ajetussa bmw:ssä täytyy rattaat pysäyttää tarjoamalla ensin vaikka 6-vaihdetta kun paikaltaan lähtee ykkösellä.

                                                Comment


                                                • Päästöt ohjaa/ohjasi laatikoita automaattisiin, ja lopuista manuaaleista luovutaan markkina syistä, ei ole järkeä valmistaa kun juuri kukaan ei niitä enää halua.

                                                  Ei kait minkään DSG:n öljyjä 30tkm välein vaihdeta?

                                                  Comment


                                                  • Recrot sun muut vaihteistopajat korjaa kyllä manuaalivaihteistojakin mutta luonnollisesti sitä hommaa on vähemmän koska manuaalivaihteisia autoja on ylipäänsä vähemmän liikenteessä. Vaikka jokainen viimeisen 20 vuoden aikana valmistettu manuaalivaihteisto hajoaisi tänään, sitä hommaa olisi silti määrissä laskien vähemmän kuin automaattien korjaamista. Ihan vaan tilastomatematiikkaa.

                                                    Enkä tiiä onko joku sanonut että automaatit kategorisesti on vähävikaisempia kuin manuaalit, sen tiedän että tässä ketjussa on sanottu uudempien olevan vähävikaisempia kuin vanhempien. Uusien manuaalivaihteistojen kestosta on vähän paha sanoa mitään kun ei niitä oo kukaan enää vuosiin ostanut tai valmistanut.

                                                    Comment


                                                    • Kyllä kaiken takana vaan on markkinatalouden lait, kilpailu ja alati kasvavat valmistuskustannukset. Kuluttaja vertailee kahta ominaisuuksiltaan vastaavaa tuotetta ja valitsee yleensä halvemman - ja halvemmat materiaali- ja valmistuskustannukset korreloivat hyvin vahvasti laadun kanssa. Varsinkin mekaanisten komponenttien laatu on sellainen suure, jota on hyvin vaikea käyttää myyntiargumenttina tai esittää mainoksissa. Hintakilpailu johtaa siihen, että insinööreillä on tiukat rajat mitä mikäkin komponentti saa maksaa, ja kompromisseja joudutaan väkisin tekemään. Toisaalta nousevien kustannusten ja heikkenevien taloustilanteiden takia joudutaan tekemään "katteenparannustoimia", jotta homma on valmistajalle kannattavaa. Valmistuskustannusten jälkeen käteen pitää jäädä jotain millä varmistetaan kehityksen kelkassa pysyminen, muussa tapauksessa kilpailu on hävitty.

                                                      Toisekseen, kuka haluaisi ajaa autolla jossa ei ole ohjaus- tai jarrutehostinta, sähköpeilejä tai ikkunoita? Uuden auton ostajalla automaattivaihteiston valinta on nykyään päivänselvä juttu. Ajaminen automaatilla on paljon helpompaa, taloudellisempaa ja suorituskykykin parempi. Käsi- ja jalkavoimin hämmennettävää lootaa jää kaipaamaan vain auton seuraavat omistajat takuun päättymisen jälkeen suurten huoltokustannusten pelossa. Aika marginaaliin jäävät nekin uuden auton ostajat, joiden mielestä DSG öljynvaihto 60tkm on mikään ongelma. Tähän peilaten ei mikään ihme, että manuaalivaihteiset mallit tippuvat kokonaan pois yhtään arvokkaammissa autoissa. Halvemmissa niitä toki toistaiseksi vielä kustannussyistä on.

                                                      Manuaaliaskien luotettavuutta kehuessa jää monesti kytkimen ongelmat huomioimatta. Sekin on kuluva ja välillä vikaantuva komponentti, jonka automaattivaihteisto korvaa.
                                                      Viimeksi muokannut alpi; 20.12.2025, 00:20.

                                                      Comment


                                                      • Alkuperäinen kirjoittaja lateski Näytä viesti

                                                        Oman 270 tkm ajetun 2014 portterin vaihteistoöljyistä en sanoisi samaa. Vaihteistoöljyt haisi tosi kitkerältä/palaneelta ja väri oli mustaa. Kulmavaihteen tai perän öljyissä sen sijaan ei ollut moitetta.

                                                        Click image for larger version

Name:	IMG_20250121_212402.jpg
Views:	0
Size:	88,8 Kt
ID:	1991977
                                                        Aikamoista jankkia kyllä tullut ulos, vaihto paikallaan. Voisko esim. lyhyt ajorytmi (kosteus, lämpö tm.) aiheuttaa että pinnoista irtoaa enemmän materiaalia öljyn sekaan, mistä näistä tietää. Tuo MQ500 aski on kyllä luja lähtökohtaisesti eikä siellä pitäisi kauheasti enempää ns. kuluvaa olla mitä muutenkaan tuollaisessa yksinkertaisessa rakenteessa.

                                                        Comment



                                                        • En usko et isossa kuvassa se kuitenkaan toimii niinpäin et tehtaat tekee mitä asiakas haluaa. Jos yhtään on perehtynyt miten markkinat toimii niin se käytännössä menee niinpäin et ensin luodaan ongelma jota asiakas ei tiennyt olevan ennenkuin se hänelle kerrottiin.Sen jälkeen kerrotaan et ei hätää, meillä on sulle ratkaisu, voidaan myydä sulle tää tuote millä ratkaiset tuon ongelman. Toi tehdään niin nerokkaasti et ihmiset kuvittelee itse saaneensa sen idean.
                                                          Tuohon kun yhdistää sen et ihmismieli pääsääntöisesti ei ole pitkään mihinkään tyytyväinen niin aina löytyy joku uusi ongelma mihin löytyy markkinoilta ratkaisu. Ja mehän halutaan ne kaikki ja lopulta autokin on täynnä sellaisia ominaisuuksia jotka on kalliita ylläpitää vanhemmiten mutta joita ilmankin ollaan tultu toimeen. Ymmärrän vielä ne aktiiviset turvavarusteet mutta mihin ihmeeseen me tarvitaan lämmitettävää ohjauspyörää tai taittuvia peilejä?
                                                          Kaikkihan noi on mukavia niin kauan kun ne toimii mut siinä vaiheessa kun se ratin lämmitys hajoaa ja pitäisi yksi touhutonni laittaa sen lämmityksen korjaamiseen ni uskon löytäväni paremmankin kohteen sille tonnille.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X