Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

X-drive koeajo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Jaa: Volvossa ja BMW:ssä sama korimalli, ja tehot samaa luokkaa, ei tuo BWM siinä mielessä ole "outo lintu" ko. joukossa. Millaiset lie ollut renkaat kun jarrutusmatkoissa on noin isot erot, vetotapa ei sitä selitä.

    Comment


    • #32
      Speedou: miksi 4-veto olisi virhe tehokkaissa M-sarjalaisissa? 2-vetoisena ei vaan saa pitoa kunnolla tiehen. Talvella ne ovat naurettavia. Vai onko tarkoitus käyttää autoa vain kesäisin ja radalla?

      Comment


      • #33
        Jos 4-veto on virhe M sarjalaisessa niin sittenhän se olisi suorastaan pyhäinhäväistystä Lamborghinissa, vaikka traktoritehtaan autosta onkin kyse.

        Comment


          #34
          http://www.nelonen.fi/start/koeajo.asp?d=75136

          "Kuljettajan niin halutessa Evo IX yliohjaa maltillisesti, eikä ole sellainen puskeva pässi kuin tehokkaat Audit. Mitsubishin käytös on kerta kaikkiaan tehty rajua ajoa varten."

          Ei nyt mitään herneitä kenellekkään, tuollainen vain löytyi netistä.

          Comment


          • #35
            eikä ole sellainen puskeva pässi kuin tehokkaat Audit
            Tämähän se on ollut monen autotestin tulos vuosien mittaan, mutta ehkä asia on muuttumaan päin. Totesihan Jeremy "Pauwaaaaarrrr" Clarksonkin uuden RS4:n testatessaan, että aiemmin nopeita Audeja vaivannut puskeminen ja aliohjaus loistavat poissaolollaan ja auto on notkea, tarkka käsiteltävä mutkissa. Takapainotteinen torsen lienee yksi merkittävä vaikuttava tekijä, samoin uudesta TT:stä voisi ottaa esimerkiksi korin suunnittelun, jossa etuosa on alumiinia ja takaosa terästä painojakauman parantamiseksi. Muutkin etupainoisuuden vähentämiseksi tehdyt muutokset kiinnostavat, jos jollain tarkempaa tietoa on?

            Omassa päässäni miellän muutenkin Mitsun Evot ja S tai RS Audit erityyppisiksi autoiksi (mukavuus versus hardcore-factor) ... mutta se nyt on vaan mun pää ;)

            Comment


            • #36
              tuossa eilen kun vauhdinmailmaa lueskelin oli siellä vertailu mitsun ja subarun välillä missä todettiin että subarulla on taipumus yliohjautuvaisuuteen kun taasen mitsu puskee ellei anna vastaan.

              Comment


              • #37
                Onkos joku päässyt kokeilemaan uusia S tai RS versioita liukkaalla? Miten tuo uudelleen säädetty torsen pelittää esim. tuolleen risteyksesta lähtiessä. Quattro-tourilla ei päässyt oikein kokeilemaan kun oli ihan kesäkelit ainakin Kuopiossa tuolloin.

                Comment


                • #38
                  Näemmä näyttää torseni olevan ny yhtäkkiä paska. Puskoohan se jos ei oudokseltaan osaa pitää vetoa päällä. Eiköhän puske etu- tai takavetoki jos kytkin pohjas menee mutkan, liian lujaa, torsenilla sitä sentäs voi korjata.

                  Comment


                  • #39
                    Tasapaino

                    En pidä Torsenia huonona järjestelmänä, päinvastoin yhtenä teknisesti parhaana nelivetojärjestelmänä- Audeissa mielestäni arvelluttavin ominaisuus on teknisen rakenteen aiheuttama etupainoisuus. Vetotavasta huolimatta mielestäni mitä lähemmäs 50/50 painonjakaumaa päästään sitä yllätyksettömämpi auto yleensä on. Jos auto on voimakkaasti etupainoinen (tai sitten tyyppiä Possu 911) kuskin on tiedostettava painonjakauma ja ajettava sen mukaan. Ainakin itselläni ongelmat alkavat sitten kun kuski syystä tai toisesta on yllätetty, kurvi hypännyt silmille tai jarrutuksessa ollut paljon liukkaampi kuin aikasemmin. Tänä talvena noissa yllätyksissä on ollut 3 kertaa pitkää aliohjautumista jota ei enää siinä tilanteessa korjannut muu kuin vauhdin väheneminen. Kerran mentiin sitten yliohjautumisen vuoksi jyrkkää ylämäkeä kylki edellä ojaan , tie tuli sitten onneksi takaisin auton alle ja matka jatkui.

                    Comment


                    • #40
                      Itse toivon, etteivät koskaan sitä virhettä tee.
                      ...tietysti useiden M-sarjan HC-fanien pelko fiilistelykertoimen sekä olemuksen muuttumisesta on aiheellinen, vähän sama kuin Audi tekisi takavetoisen S tai RS mallin.

                      Mutta kaikesta päätellen (ei omakohtaisia kokemuksia) tuo X-drive siis vaikuttaa oikeasti hyvin toimivalta, ja yllämainitun AMS:n testin mukaan ainakin 3-sarjalaissa touring:issa todella hyvältä kovaan ajoon.

                      Comment


                        #41
                        yhtäkkiä paska
                        Itsellä suurin harmitus tuon laitteen (vw passat syncro, torsenilla toteutettu neliveto) käytöksessä esiintyy kesällä asfalttiradalla (eli melko marginaalinen käyttöauton ajotilanne): vaikka auton veisi (hitaaseen)mutkaan leveässäkin sivuluisussa, niin kaasua annettaessa auto oikenee ja mikäli mutkaa on jäljellä, niin hetken aikaa odotellaan mutkan loppumista keula puskien - juuri millään ei onnistu maukas mutkasta poistuminen "perä irti". Alustana kw v1 (jäykemmillä etujousilla), etuvakaajaa ei ollenkaan ja takavakaajana sporttialustan vakiota tukevampi (alustan viritys siis huomattavan yliohjaava). Todennäköisesti täytyisi värkätä jäykempi takavakaaja, joskin sitten nopeissa mutkissa yliohjaaminen saattaa mennä vaarallisen puolelle.

                        Toki on niinkin, että avoimella keskitasauspyöristöllä (viscolla höystettynä) auto ei olisi yhtään sen nopeampi, voisi vain esiintyä enemmän pyörien sutimista mutkasta poistuttaessa.

                        Uusi r8 muuten varustettu "vanhanaikaisella" visco -nelivedolla, takaveto kiinteä ja etuveto tulee mukaan kun pyörintänopeuseroa riittävästi - mikseihän ne haldexia siihen ole laittaneet.

                        edit: r8 -kommentti lisätty.

                        Comment


                        • #42
                          Minusta on aika järjetöntä edes vaatia kovin ihmeellisiä suorituksia näiltä malmikasoilta rata-ajossa. Ennemin sitten ajaa vaikka 5 Bemarilla tai jos ei kompromisseja tarvi tehdä niin sitten se evo ix tai Porsche tjsp. harrasteautoksi. Suurin osa Audeista on kuitenkin rakennettu mukavuuspainotteiseen matkantekoon etenemiskyvystä suuremmin tinkimättä. Rakenteelliset seikat eivät tosiaan ole Audien puolella kun katsellaan miten esim. voimalaitteiden sijoittelua BMW:hen verrattuna. Niissähän kuutoskonekin on melkein etupyörien takana.

                          Comment


                          • #43
                            Jos autoa haluaa syyttää, niin vaikka auton staattinen painonjakauma olisi 40/60 etu/taka-akselien suhteen, silti massa joka on kaukana itse akselista saa vipuvartta ja tätäkautta voimaa vastustamaan liikkeen muutosta.

                            Edit: Hölmöilyjä korjattu.

                            Comment


                            • #44
                              Speedou: miksi 4-veto olisi virhe tehokkaissa M-sarjalaisissa? 2-vetoisena ei vaan saa pitoa kunnolla tiehen. Talvella ne ovat naurettavia. Vai onko tarkoitus käyttää autoa vain kesäisin ja radalla?
                              Eiköhän tuollaiset asiat ole itsestään selviä. En pidä nelivedosta nopeassa ajossa, ei sen kummempaa. Ja BMW:n tavoite M-malleilla on aina ollut pikkaisen eri, kuin Audin RS malleilla. Tiff Needel kiteytti tuon hyvin, kun vertailtiin vanhaa M3:sta RS4:seen. RS4 on nopeampi, mutta enemmän ajamiseniloa BMW tarjoaa. Ja mulle tuo nyt vain on aika kaikki kaikessa.

                              Jos 4-veto on virhe M sarjalaisessa niin sittenhän se olisi suorastaan pyhäinhäväistystä Lamborghinissa, vaikka traktoritehtaan autosta onkin kyse.
                              Lambon historiaa liikaa tuntematta on neliveto ollu niillä avainsana aika kauan. Ja kyllä ovat Porschen rinnalla varmaan parhaat nelivedot omaan makuuni, tietäen ettei niillä ole kovin pahaa taipumista puskemiseen. Kuitenkin edes autoja ajamatta osaan sanoa, ettei nekään ole minulle the valintoja. BMW:lle on M-malleissa taasen ollut avainsanana korkealle kiertävä vapari takavedon kera.

                              Comment


                              • #45
                                Nyt on itsekkin tullut testattua tuo paljon puhuttu x-drive. Testiautona oli 330xi touring (automaatti).

                                Mutta asiaan, eli luistonesto poispäältä (kyllä, pidin sen 4 sekuntia) ja kaverin auraamalle isommalle parkkipaikalle testaamaan. Auto käyttäytyy todella tasapainoisesti ja luontevasti kovemmassakin vauhdissa ja vaikka luisu meinaa karata hieman liian leveäksi, niin auto on vieläkin ohjattavissa joten luiston saa pienennettyä kevyesti kääntämällä vaikka mennään ihan kylki edellä ja otetaan vielä sekin huomioon että auto painaa yli 1700 kg ja siltikin käyttäytyy kuin 500 kg kevyempi auto (eli ei liuvu punttina laidasta toiseen). Vastaheittoja auto tottelee todella hienosti, ainut miinus tulee siitä mikä ei taida onnistua millään nykypäivän nelivedolla (en ole varma subaruista) eli vasemman jalan jarrutus "sammuttaa" koneen. Auto ei yli- eikä aliohjaa melkein missään tilanteessa, ainoastaan silloin kun vauhti hiljenee ja renkaat on linkussa niin auto kääntyy melkein kuin takavetoinen (taitaa olla yksi bemarin tavoittelemista piirteistä).

                                Kokonaisuutena todella miellyttävä auto ajaa, automaatti kylläkin hieman sotki tuota testitilannetta, mutta sen manuaaliasennolla sai jonkunlaisen tuntuman. Voimaa riitti koneessa ihan ok, mutta kun vaihteen vaihdossa menee päivä, niin eihän se kisaiselta tunnu.

                                Comment


                                • #46
                                  Onkos tämän kiertueen aikataulua jossain näkyvillä, ei ainakaan netistä löytynyt mistään. Tampereella oli ilmeisesti alkuviikosta, onko tietoa koska Turussa?

                                  Comment


                                  • #47
                                    Itse kävin testaamassa ihan normi esittelyautoa. Sen tiedän ettei Lappeenrantaan kiertue ehdi lumien aikaan...

                                    Comment


                                    • #48
                                      Kiertue lienee loppunut, taannoin kävin tuolla kiertuellaan kokeilemassa 530 xd:tä ja silloin aikataulu vielä näkyi bmw:n sivuilla.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Ei ole vielä aivan ohi, vierailee ainakin Lahdessa 23.-24.2.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Ja Lappeenrantaankin se vielä tulee, mutta ei virallisen aikataulun mukaan, koska täällä edustus vaihtui juuri toiseen liikkeeseen.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Erikoista tällainen tiedotuspimento. No, eipä ollut ruuhkaa.

                                            www.bmw.fi/koeajokiertue.php

                                            Comment


                                            • #52
                                              Jos halutaan pitää piiri pienenä, en kyllä oikein ymmärrä ketä se sitten palvelee jos kerran tälläinen kiertue järjestetään.
                                              Kiitoksia linkistä.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X