Eilen aamulla oli taas provokatiivinen BMW mainos paikallislehdessä. Kuva jossa BMW on jonon keulilla ja Audi, Volvo ja Mersu perässä. Mainoksesta innostuneena ajattelin käydä ruokatunnilla koeajamassa edistyksellisimmäksi kehuttua nelivetotekniikkaa. Alkuun BMW myyjä selosti hieman teknisiä eroavuuksia eri nelivetotekniikoista. Ymmärsin asian niin että BMW:n etu ja taka-akselin välissä on joku sähkömoottorilla toimiva liukuva kytkin joka jakaa voimaa eteen takavedon pohjalle rakannetusta voiman siirrosta. 120 km/h vauhdissa sähköinen järjestelmä kykenee reagoimaan pidon muutokseen puolen renkaan kierroksen matkalla.
Kyselin voiko "ESP":n kytkeä pois, BMW:ssa se oli joku outo kirjainyhdistelmä. Myyjä kertoi että sen saa pois, mutta ei aivan kokonaan. Koeajolle lähtiessä kiertue-emäntä osasi neuvoa hieman enemmän. Hän kertoi että ensimmäisellä painalluksella "ESP" kytkeytyy pois ja kun nappia pitää 4 sekunttia pohjassa lähtee kaikki automatiikka pois.
Koeajolenkillä pidin automatiikat täysin päällä. Hyvin tuntui 530D farkku lähtevän liukkaaseen risteykseen. Paikaltaan lähtö ei missään tapauksessa ollut huonompi kuin Allroadilla. Liukkaalla kääntäessä auto tuntui erittäin tasapainoiselta enkä kuullut tai tuntenut mitään automatiikan jarruttelua.
Isolla tyhjällä parkkipaikalla pääsi sitten testaamaan kunnolla nelivedon toimintaa rajuilla väistöliikkeillä. Siitäkin BMW sai kyllä pisteet kotiin. Edelleenkin meno tuntui varsin tasapainoiselta.
Parkkipaikan päässä sitten pysähdys ja "ESP" nappulaa 4 sekunttia pohjaan. Ratti linkkuun ja reippaammalti kaasua. Autohan pyörähti aika iloisesti. Auto kauppiaan jutut siitä että "ESP" ei ole täysin pois kytkettävissä ja että automatiikka saattaa puuttua yllättävästi menoon tiukassa tilanteessa olivat kyllä täyttä puppua. Nätistihän se farkku meni kylkimyyryä. Allroadista ja S4:sta poiketen luisu ei oiennut pelkällä kaasulla vaan perä tahtoi tarjota toiselta puolelta edelle. Luulen että tässä oli kyse juuri BMW:n ja Audin erosta etu- ja takavetoisuus suhteissa.
530D:n alavääntö tuntui aika mukavalta, perstuntumalta lähellä S4:n fiilistä. Korkeammilla kierroksilla auto sitten tuntuikin dieselmäisen puhdittomalle. X-driveen olin kuitenkin erittäin positiivisesti yllättynyt. Käykää ihmeessä koeajamassa. Vain kokeilemalla sen voi tietää.
Lehtimainoksen kuvankin sain konkretioitua Vaasan torin reunalla kun liikennevaloista kiihdyttäessä Vaasanpuistikola pujahdin kahden Audin edelle että pääsin kääntymään Kauppapuistikolle. Pitihän sitä BMW:n katuuskottavuutta kokeilla, pahoittelen lapsellisuuttani :-)
Pitäisiköhän Perunmaalle pyytää ratapäiville paria x-drivea koeajoon?
Kyselin voiko "ESP":n kytkeä pois, BMW:ssa se oli joku outo kirjainyhdistelmä. Myyjä kertoi että sen saa pois, mutta ei aivan kokonaan. Koeajolle lähtiessä kiertue-emäntä osasi neuvoa hieman enemmän. Hän kertoi että ensimmäisellä painalluksella "ESP" kytkeytyy pois ja kun nappia pitää 4 sekunttia pohjassa lähtee kaikki automatiikka pois.
Koeajolenkillä pidin automatiikat täysin päällä. Hyvin tuntui 530D farkku lähtevän liukkaaseen risteykseen. Paikaltaan lähtö ei missään tapauksessa ollut huonompi kuin Allroadilla. Liukkaalla kääntäessä auto tuntui erittäin tasapainoiselta enkä kuullut tai tuntenut mitään automatiikan jarruttelua.
Isolla tyhjällä parkkipaikalla pääsi sitten testaamaan kunnolla nelivedon toimintaa rajuilla väistöliikkeillä. Siitäkin BMW sai kyllä pisteet kotiin. Edelleenkin meno tuntui varsin tasapainoiselta.
Parkkipaikan päässä sitten pysähdys ja "ESP" nappulaa 4 sekunttia pohjaan. Ratti linkkuun ja reippaammalti kaasua. Autohan pyörähti aika iloisesti. Auto kauppiaan jutut siitä että "ESP" ei ole täysin pois kytkettävissä ja että automatiikka saattaa puuttua yllättävästi menoon tiukassa tilanteessa olivat kyllä täyttä puppua. Nätistihän se farkku meni kylkimyyryä. Allroadista ja S4:sta poiketen luisu ei oiennut pelkällä kaasulla vaan perä tahtoi tarjota toiselta puolelta edelle. Luulen että tässä oli kyse juuri BMW:n ja Audin erosta etu- ja takavetoisuus suhteissa.
530D:n alavääntö tuntui aika mukavalta, perstuntumalta lähellä S4:n fiilistä. Korkeammilla kierroksilla auto sitten tuntuikin dieselmäisen puhdittomalle. X-driveen olin kuitenkin erittäin positiivisesti yllättynyt. Käykää ihmeessä koeajamassa. Vain kokeilemalla sen voi tietää.
Lehtimainoksen kuvankin sain konkretioitua Vaasan torin reunalla kun liikennevaloista kiihdyttäessä Vaasanpuistikola pujahdin kahden Audin edelle että pääsin kääntymään Kauppapuistikolle. Pitihän sitä BMW:n katuuskottavuutta kokeilla, pahoittelen lapsellisuuttani :-)
Pitäisiköhän Perunmaalle pyytää ratapäiville paria x-drivea koeajoon?
Comment