Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

X-drive koeajo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • X-drive koeajo

    Eilen aamulla oli taas provokatiivinen BMW mainos paikallislehdessä. Kuva jossa BMW on jonon keulilla ja Audi, Volvo ja Mersu perässä. Mainoksesta innostuneena ajattelin käydä ruokatunnilla koeajamassa edistyksellisimmäksi kehuttua nelivetotekniikkaa. Alkuun BMW myyjä selosti hieman teknisiä eroavuuksia eri nelivetotekniikoista. Ymmärsin asian niin että BMW:n etu ja taka-akselin välissä on joku sähkömoottorilla toimiva liukuva kytkin joka jakaa voimaa eteen takavedon pohjalle rakannetusta voiman siirrosta. 120 km/h vauhdissa sähköinen järjestelmä kykenee reagoimaan pidon muutokseen puolen renkaan kierroksen matkalla.

    Kyselin voiko "ESP":n kytkeä pois, BMW:ssa se oli joku outo kirjainyhdistelmä. Myyjä kertoi että sen saa pois, mutta ei aivan kokonaan. Koeajolle lähtiessä kiertue-emäntä osasi neuvoa hieman enemmän. Hän kertoi että ensimmäisellä painalluksella "ESP" kytkeytyy pois ja kun nappia pitää 4 sekunttia pohjassa lähtee kaikki automatiikka pois.

    Koeajolenkillä pidin automatiikat täysin päällä. Hyvin tuntui 530D farkku lähtevän liukkaaseen risteykseen. Paikaltaan lähtö ei missään tapauksessa ollut huonompi kuin Allroadilla. Liukkaalla kääntäessä auto tuntui erittäin tasapainoiselta enkä kuullut tai tuntenut mitään automatiikan jarruttelua.

    Isolla tyhjällä parkkipaikalla pääsi sitten testaamaan kunnolla nelivedon toimintaa rajuilla väistöliikkeillä. Siitäkin BMW sai kyllä pisteet kotiin. Edelleenkin meno tuntui varsin tasapainoiselta.
    Parkkipaikan päässä sitten pysähdys ja "ESP" nappulaa 4 sekunttia pohjaan. Ratti linkkuun ja reippaammalti kaasua. Autohan pyörähti aika iloisesti. Auto kauppiaan jutut siitä että "ESP" ei ole täysin pois kytkettävissä ja että automatiikka saattaa puuttua yllättävästi menoon tiukassa tilanteessa olivat kyllä täyttä puppua. Nätistihän se farkku meni kylkimyyryä. Allroadista ja S4:sta poiketen luisu ei oiennut pelkällä kaasulla vaan perä tahtoi tarjota toiselta puolelta edelle. Luulen että tässä oli kyse juuri BMW:n ja Audin erosta etu- ja takavetoisuus suhteissa.

    530D:n alavääntö tuntui aika mukavalta, perstuntumalta lähellä S4:n fiilistä. Korkeammilla kierroksilla auto sitten tuntuikin dieselmäisen puhdittomalle. X-driveen olin kuitenkin erittäin positiivisesti yllättynyt. Käykää ihmeessä koeajamassa. Vain kokeilemalla sen voi tietää.

    Lehtimainoksen kuvankin sain konkretioitua Vaasan torin reunalla kun liikennevaloista kiihdyttäessä Vaasanpuistikola pujahdin kahden Audin edelle että pääsin kääntymään Kauppapuistikolle. Pitihän sitä BMW:n katuuskottavuutta kokeilla, pahoittelen lapsellisuuttani :-)

    Pitäisiköhän Perunmaalle pyytää ratapäiville paria x-drivea koeajoon?

  • #2
    Niin siinä mainoksessahan BMW on tientukkona kun taustapeilissä näkyvät selvästi odottelevat, että se lopulta antaisi tietä Autoille.... :)

    Comment


    • #3
      Jos maailmaa katsoo ilman rinkelilaseja, niin eri nelivetojen väliset erot ovat varmaan melko pieniä. En uskokaan, että BMW:n tekemä Edistyksellinen (TM) neliveto olisi jotenkin huono. Jos olisi, niin kuka sitä ostaisi.

      Mutta sen verran pitää vetää kotiin, että miksi pitää neliveto toteuttaa noin mahdottoman vaikeasti, kun se on mahdollista tehdä esim. Torsenilla edullisesti ja toimintavarmasti? Onhan tuossa Bemarin ratkaisussa mahdollisuuksia vaikka mihin, mutta onko niille oikeasti tarvetta?

      Comment


        #4
        Torsenilla edullisesti ja toimintavarmasti?
        Kylhän torseni olisi pitänyt kuopata jo aikaa sitten (keskitasauspyörästöstä).

        Jos jotenkin saisin vaihdettua torsenin vaikka avoimeen tasauspyörästöön visco -luistonrajoituksella varustettuna, niin siitä kyllä vois jo jonkinverran maksaa (kuitenkin vaihtamatta merkkiä subaruun).

        edit: lisätty subaru - kommentti.

        Comment


        • #5
          Itse pidän X-drivessä ehkä eniten siitä, että jos tulet vaikka 90 asteen risteykseen ja painat kaasua ilman mitään kiemuroita irtoaa perä ja auto kääntyy. Torsenin kanssa autolähtee tuossa tilanteessa puskemaan.

          BMW:ssä tosiaan on tuo kaksivaiheinen luistonesto, joka on vallan kiva. Välimuoto on ns. DTC jolloinka ei rajoita sutimista ollenkaan ja antaa sivusunnassakin vallan laajoja liikkeitä, mutta estää pyörähtämisen jne. Tosin kaverini perheen 2005 vuoden 5-sarjalaisessa tuo on hieman turhan tökkivä, kun taasen kaverin uudessa 2007 vuoden 3-sarjalaisessa antaa mennä jo vallan kivasti luistossa jne. DSC taasen on se ESPin korvike ja on mielestäni aivan liian herkkä. Talvella takavetoisilla puuduttaa menon täysin. Nelivedoissakin tökkii liikaa vastaan.

          Comment


          • #6
            Jos maailmaa katsoo ilman rinkelilaseja, niin eri nelivetojen väliset erot ovat varmaan melko pieniä.
            Kyllä niitä eroja on ihan todellisia ja ainakin nämä huomasi:

            - "Väärinpäin" tehty visko on aivan lelu. (vanha V70 awd)
            - Haldex ei taida edelleenkään toimia peruutettaessa?

            Torsen on ainakin teoreettisella tasolla (ja huoltovarmuudella) ylivoimainen sähköaivoihin ja viskoihin nähden siinä mielessä että Torsen "huomaa" pidon loppumisen jo ennen renkaan sutimista. Sähköaivot ehtivät reagoida joka tapauksessa vasta kun paras pito on jo menetetty. Torsenin huonot puolet kaikki varmasti tuntevatkin.

            Eri asia sitten huomaako muiden järjestelmien eroja kuskin paikalla, mutta siinä alkavat jo ajotavatkin vaikuttamaan. :) (EDIT: ajatuskulkua korjailtu)

            Comment


            • #7
              Viimetalven lumilta tulee mieleen melkein joukkolynkkausta muistuttava keskustelu erään konsernin poikittaismoottorisissa käytetystä nelivetoratkaisusta, jonka kertomusten perusteella tuntuu käyttäytyvän juurikin kuten X-Drive (tm). Silloinhan tuo oli suurinpiirtein haitallinen varuste, mutta toisen merkin lanseeramana kerrassaan loogisesti toimiva ja jopa hauska ! :)

              Tuleeko tuollainen liukkaalla aviomella parkkipaikalla pyörittely kuuloonkaan noissa BMW koeajoissa pk-seudulla?

              Comment


              • #8
                "Torsenin huonot puolet kaikki varmasti tuntevatkin."

                Itse en tiedä, joten vosiiko joku kertoa tarkemmin. A8ssahan taitaa olla se ainakin vanhassa?

                Comment


                  #9
                  Torsenin huonot puolet
                  Eli hämärä käytös. Seurausta ilmeisesti siitä, että torseni pitää akseleiden (etu ja taka) pyörintänopeuden samana vedätettäessä, mikäli akseleiden monentit menee jakosuhteen sisään (oliko sen nyt 25/75 (huonommin pitävä akseli/paremmin pitävä akseli). Ja sitten kun tuo esim. 25/75 on saavutettu, niin mikään ei rajoita akseleiden pyörintänopeuseroa.

                  Comment


                  • #10
                    Kyllähän se on jo ennestään tällä foorumilla todettu tosiasia että torsen välitasauspyörästö akselien välillä on perseestä ja aivan poissa muodista. Eihän sitä enää käytä kuin Toyota jossain landcruiser mallissa josta kukaan maastoautoilla ajava ei liene ikinä kuullutkaan.

                    Välillä voisi palata sieltä tekniikan teorian pohdiskelusta ihan tosielämään.

                    Comment


                    • #11
                      Torsenin toimintahan on kaikkien muiden elektronisesti ohjattavien nelivetojen rinnalla mitä loogisin. Ei lainkaan hämärä.

                      Comment


                      • #12
                        Taitaa olla fiksuin ei tietokone ohjattu neliveto järjestelmä.

                        Comment


                        • #13
                          Koeajoin BMW X-drive 525 bensa automaatti sedanin jokunen viikko sitten juuri lunta sataneen päivän jälkeen. Myyjä esitteli ESP tai ETC tai ECT nappulan vaikutuksen ja lähdin liikkeen pihalta mukavasti lumivallin yli. Ajoin tien viereen, suoraan aurauslumivallin päälle ja umpihankeen puskurin auratessa lunta. Peruutin lumen seasta vaivatta pois, myös toisella kerralla ilman tätä maagista nappulan vaikutusta.

                          Sitten täyskaasulähtö liikennevaloista puhtaalta ja osaksi kovettuneella lumialustalta. Hienosti kiri nopeutta nappulan päällä ollessa - rauhallista ja varmaa menoa. Sitten kiihdytys ilman maagista nappulaa ja tuloksena nelipyörälumisuihkua ja uhkaavasti suuntana oja.

                          Nappula päälle ja liikenneympyrään. Puolen välin kohdalla yritin perää sladiin, mutta eipä irronnut vaan hiukan puski. Uusi kerta ympyrään ilman nappulaa ja kaasulla sotkemista, mutta automaattilaatikko sekosi täysin eikä kerennyt mukaan, joten meno hyytyi. Kolmas kerta sama ympyrä ja suoraan reilusti kaasua niin johan se lootakin kerkesi mukaan ja perä irtosi normaalisti.

                          Tunnin kuluttua palasin liikkeeseen ja kerroin palautteeni. BMW:n X-drive nelivetosysteemi oli mukavan turvallinen nappulan kanssa ja ilman maagista nappia normaalin nelivedon mukainen. Automaattiloota oli ihan ala-arvoinen vähänkin reilussa ja nopeassa kaasuttelussa, kuten ympyrässä ja nopeissa mutkissa. Myyjä kertoi, että vuoden 2007 keväällä tulee uusittu ja paljon herkemmin reakoiva aautomaattiloota. Lootan hitaus oli näköjään tiedossa.

                          Muuten mukava peli, mutta hiukan arvelluttaa sähköohjaimien ym toimintavarmuus, joka selviää vasta ajallaan.

                          Comment


                          • #14
                            Se uusi automaatti on muuten aivan tajuttoman hyvä. Ihan näin btw, kun sellaisesta nyt sattuu olemaan kokemuksia. Tosi nopea ja toimii hyvin.

                            Comment


                            • #15
                              Itse pidän X-drivessä ehkä eniten siitä, että jos tulet vaikka 90 asteen risteykseen ja painat kaasua ilman mitään kiemuroita irtoaa perä ja auto kääntyy. Torsenin kanssa autolähtee tuossa tilanteessa puskemaan.
                              Tuosta ekasta lauseesta olen samoilla linjoilla. Torsenin kanssa taas tuntuu kaarreajossa siltä että auto puskee lievästi jos vetoa ei ole päällä. Pienikin vedätys tuntuu riittävän siihen että auto ei puske.

                              Comment


                              • #16
                                Lieneekö osansa antaa tähän torsenin kanssa tapahtuvaan puskemiseen Audien tekniikasta löytyvä yksi ominaispiirre, eli painoa on suhteellisen paljon etuakselin etupuolella. Kurvissahan tunnetusti massa tahtoisi niin kovasti jatkaa kulkuaan suoraan eteenpäin.

                                Comment


                                • #17
                                  Minusta ainakin tuntuu siltä että Audi puskee pahiten juuri silloin kuin veto ei ole päällä. Tällöinhän vika ei voi olla torsenissa, eikä se puskeminen torsenia muuksi muuttamalla voisi siitä millään parantua? Veto päällä (eli silloin kun torsen jotain vaikuttaa) ainakin urS4 tuppaa lähinnä yliohjautumaan. Mikä se torsenin vika siis on kun minä en ainakaan ymmärrä?

                                  Tekisi mieli väittää että Audin vika on juurikin etuakselin etupuolella retkottava pitkä ja painava moottori, eikä torsen. Bemarissa näyttäisi kuvista katsoen kone(en keskipiste) olevan etuakselin takapuolella, joka ei voi olla vaikuttamatta painojakaumaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Torsenin vika tuntuu olevan se, että se siirtää sitä voimaa vähän oman mielensä mukaan pidosta riippuen, joten varsinkin jääradalla ajo on kulmikasta, ellei sitten tosissaan vie autoa. Vähän jos tulee rennommin mutkaan pienessä sladissa, niin eturenkaiden saadessa vähän paremmin pitoa auto suoristuu ja lähteekin puskemaan.

                                    Kyllä niitä eroja on ihan todellisia ja ainakin nämä huomasi:

                                    - "Väärinpäin" tehty visko on aivan lelu. (vanha V70 awd)
                                    Juu onhan noita viskoräpellyksiä, mutta oletin että niitä ei oteta mukaan keskusteluun, koska niitä ei voi laskea nelivedoiksi. :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Huoh...
                                      - Haldex ei taida edelleenkään toimia peruutettaessa?
                                      http://www.haldex-traction.com/techn...dimensions.htm
                                      "- Full function in reverse."

                                      Comment


                                      • #20
                                        Minua on aina ihmetyttänyt sanonta, että joku *auto* aliohjautuu tai yliohjautuu...eikös se auton dynamiikka ole pitkälti kuskin käsissä ja niillä ajeta sen mukaan? Tai ainakin yritetään.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Minusta ainakin tuntuu siltä että Audi puskee pahiten juuri silloin kuin veto ei ole päällä. Tällöinhän vika ei voi olla torsenissa, eikä se puskeminen torsenia muuksi muuttamalla voisi siitä millään parantua?
                                          Katsos kun käännät ja paina vähän kaasua, torsen vetää heti myös edestä (ja aika paljon) ja täten puskee tovin, jolloinka juuri esimerkiksi risteyksessä se ärsyttää minua. BMW vetää oletuksena lähinnä takaa, jolloin se ei puske. Keulapaino lisää varmasti tuota ominaisuutta Audissa. Mutta ei johdu pelkästään siitä.

                                          Minua on aina ihmetyttänyt sanonta, että joku *auto* aliohjautuu tai yliohjautuu...eikös se auton dynamiikka ole pitkälti kuskin käsissä ja niillä ajeta sen mukaan? Tai ainakin yritetään.
                                          Tottakai, Audia voi ajaa kivasti ja ei puskien. Itse lähinnä liitin tuon normaaliajoon ja siihen, että Audilla ei voi kovin paljoa koskea kaasun mainitsemassani tilanteessa. Enkä halua normaalisti ajaessani heitellä auto vastaheitoilla risteyksiin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tjahas, tainnutkin olla enemmänkin yksittäisen auton ongelma.

                                            Comment


                                            • #23
                                              X drive

                                              Teknikens värld lehti testasi viime numerossaan keskiluokan SUVeja. Nelivetojärjestelmää testattiin rullilla jotka asennettiin pieneen ylämäkeen. Ensiksi kummankin etupyörän alle, sitten kummankin takapyörän alle, ja vaikeimpana testinä yhden sivun pyörien alle. Muistaakseni X3 , Subaru Tribeca ja Suzuki GV olivat ainoat jotka selvisivät tuosta viimeisestä testistä, Tribeca ESp sammuttamalla ja GV akseleita lukitsemalla. X3:sta ne ei noissa saanut empimään sekuntiakaan. Audia ei testissä ollut mukana, Captiva, CRV, Santa Fe, freelander 2 siinä oli noiden muiden lisäksi
                                              Tuli mieleen että mitenköhän olis käynyt omalla vanhalla Audillani, ilmeisesti ei kovinkaan hyvin...

                                              BMW:n mainoksessa oleva Audin näköinen auto on muuten rekisterinumeron perusteella 2 litran etuveto-golffi :-)
                                              Benkku

                                              Comment


                                              • #24
                                                Harvemmin tarvii normaaliliikenteessä ajaa rullien päällä tuohon tapaan
                                                Nelivetojärjestelmää testattiin rullilla jotka asennettiin pieneen ylämäkeen. Ensiksi kummankin etupyörän alle, sitten kummankin takapyörän alle, ja vaikeimpana testinä yhden sivun pyörien alle.
                                                Eli aika turha testi...

                                                Olisivat edes testanneet oikeissa olosuhteissa joissa nelivedosta on hyötyä. Viime vuoden puolella oli AutoBildissä jonkinlainen nelivetotesti, jossa oli mm. A6 ja 5-sarjan BMW, Skoda Octavia, joku Subaru ja jotain muitaki autoja taisi olla, siitäkin joku keksi arvosteltavaa, että autoissa oli erilaiset renkaat, joka voi vaikuttaa lopputuloksiin. Mutta siinä sentään testasivat autoja muuallakin kuin rullien päällä...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Korjaus

                                                  Ne siis testas autot ajamalla ne Tukholmasta Ruotsin lappiin kilometrejä testissä ajettiin ihan pirusti. Painopisteitä olivat valot, mukavuus, tilat, kulutus, käytännön ajaminen jääradalla, eri maanteillä ja metsäteillä + sitten tämä rullatesti.
                                                  Mielestäni tuo rullatesti siinä mielessä hyvä että siinä ei ole kyse mutusta (auto ihan mukava ajaa liukkaallakin yms yms) vaan raakaa faktaa eri nelivetojärjestelmien toiminnasta kun kohdataan nollapitoa.
                                                  Testin voitti niukasti uusi CRV- muttei maastominaisuuksiensa vuoksi ( ja kyseessähän oli cittaritesti).
                                                  Benkku

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tsot tsot, Sami, ei tuo ole "normaaliajoa":

                                                    Itse lähinnä liitin tuon normaaliajoon [...]
                                                    Itse pidän X-drivessä ehkä eniten siitä, että jos tulet vaikka 90 asteen risteykseen ja painat kaasua ilman mitään kiemuroita irtoaa perä ja auto kääntyy.
                                                    Nyt kun toimiva nelivetotekniikka on kehitetty, onkohan BMW:llä muuten intressejä laittaa moista koskaan mihinkään M-malliin?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      On se minusta normaaliajoa, jos haluaa painaa kaasua risteyksessä? En hakenut sitä sladia nyt ;)

                                                      BMW:llä ei ole aikomustakaan laittaa nelivetoa M-sarjaan. Toki on mahdotonta sanoa, miten asiat on 10 vuoden päästä. Itse toivon, etteivät koskaan sitä virhettä tee.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ei M-malleihin, mutta 335i on tulossa nelivetona tänä vuonna. Takavetoinen 335 on ollut radalla testeissä nopeampi kuin edellisen mallin M3, joten kyllä sieltä Baijerin suunnalta on ihan riittävän ripeä nelikko tulossa...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Sen verta puututtava, että 335i ei nyt pääsääntöisesti ole ollut M3:sta nopeampi, mutta on spekuloitu, että olisi jos siinä olisi lukko. Aika järjetöntä ettei ole, mutta ehkä se on ollut ideana. Kun varsinainen M-malli kuitenkin vasta tulossa.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            auto, motor und sport, ruotsin versio, 3/06


                                                            autot:

                                                            a3 3.2 q dsg
                                                            330 xd farm (siis todellakin diesel-farkku, vrt. muut "sporttiautot")
                                                            mercedes ml 500
                                                            mitsu evo ix
                                                            cayman s
                                                            v50 t5 awd
                                                            golf v r32
                                                            wrx sti
                                                            mazda miata
                                                            fiesta st

                                                            ajat liukkaalla/jäällä/lumella

                                                            jarrutus 80-0kmh, (m)
                                                            porsche 82,4
                                                            mazda 83.3
                                                            subaru 85.7
                                                            ford 91.0
                                                            bmw 91.8
                                                            mese 92.9
                                                            mitsu 103.3
                                                            audi 104.0
                                                            vw 111.5
                                                            volvo 124.6

                                                            kiihdytys 0-80kmh (s)
                                                            audi 11.1
                                                            vw 12.3
                                                            bmw 12.4
                                                            subaru 12.5
                                                            mitsu 12.6
                                                            volvo 13.5
                                                            mese 16.4
                                                            ford 21.1
                                                            mazda 21.4
                                                            porsche 21.8

                                                            nopeus tiukimmassa mutkassa radalla (kmh)
                                                            bmw 30.8
                                                            vw 30.4
                                                            subaru 29.5
                                                            mazda 29.0
                                                            ford 28.5
                                                            porsche 28.5
                                                            volvo 27.8
                                                            mitsu 27.3
                                                            audi 26.5
                                                            mese 25.5

                                                            huippunopeus radalla (kmh)
                                                            audi 97.8
                                                            vw 96.5
                                                            bmw 95.2
                                                            mese 94.0
                                                            mitsu 93.2
                                                            subaru 87.9
                                                            ford 86.0
                                                            volvo 85.7
                                                            porsche 80.3
                                                            mazda 78.0

                                                            kierrosaika (s)
                                                            bmw 123.9
                                                            audi +3.5
                                                            subbe 3.7
                                                            mitsu 5.5
                                                            vw 6.2
                                                            ford 8.4
                                                            volvo 11.3
                                                            mese 11.4
                                                            porsche 12.0
                                                            mazda 20.3

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X