Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

RS6 C5 osto; perusmalli vai plus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Joo, tuo halpa RS6 on kyllä todella varmasti illuusio. Ylläpitoon kuitenkin saa euroja varmasti sijoittaa, eikä tuo menovesikään ihan ilmaista ole..:) M5:sen kanssa kyllä jo tuli huomattua tuo huoltojen ja muun ylläpidon arvokkuus, ja RS6 taitaa olla laitteena vielä hieman monimutkaisempi, joten kuluja on varmasti odotettavissa..

    Ja tästä ketjusta saa ihan mukavasti infoa mahdollisista vioista ja muista ominaisuuksista, joten kiitokset vaan kirjoitteilijoille..;) Pitää tässä tehdä hieman vielä suunnittelua, katsoa millä budjetilla tuota sitten metsästäisi...

    Comment


    • #32
      Kovasti kiinnostaisi itseäkin mahdolliset lisävihjeet ostamiseen sekä käytännön kokemukset käyttökustannuksista. Kuume kun laukkaa kovana ja pitäis hieman järkeä saada pollaan kans.

      Eli mihin erityisesti kiinnittää huomiota kun käy katsomassa autoa. Entä koeajolla. Miten esim. tuon automaatin pehmenemisen saa näppärimmin esille ilman että myyjä luulee minun hajottavan autoa...

      Ei sinällään, että olisin rikkaaksi alkanut, mutta täällä Ruottin maalla tuntuvat olevan RS6:t ihan naurettavan halpoja. Noin saman maksavat kuin nykyinen Passat 2.8 V6 Suomessa sitä ostaessani pari vuotta sitten!

      Että jos sittenkin sais sen hyvän ja (ainakin näin suomalaisittain ajateltuna) halvan ostettua =)

      Comment


      • #33
        Kova jätkä ei ole se joka ronsu-riesan ostaa vaan se jolla on varaa sitä myös ylläpitää. Osat maksaa monesti isohkolla kertoimella ja ei tarvitse kummoinen vika olla väärässä paikassa niin pitää kone ja aski ottaa lattialle kun muuten ei mahdu mitään tekemään.

        Comment


        • #34
          Laatikko oireilee kyllä aika helposti, ei sitä tarvitse normaalia koeajoa enemmän rääkätä. Yleensä.

          Kokeile ainakin seuraavia: Täyskaasukiihdytys ja osakaasukiihdytys (kaasupoljin kickdown kohdalle mut ei kickdowniin asti). Molemmat sekä paikaltaan että vauhdista, n 60-80km/h lähtönopeus. Seuraa myös laatikkoa normiajossa. Huom, kylmänä laatikko "oireilee" melkein aina.

          Mahdollisia oireita: terävä vaihtaminen (jopa kolahtaen), luistaminen (samalla tavalla kuin kovassa askissa), epämääräiset vaihdot eli laatikko hakee oikeata vaihdetta. Ehjä laatikko vaihtaa ihan nätisti.

          Kannattaa muistaa sen että vika moottorissa, esim ahtovuoto, vaikuttaa huomattavasti myös laatikon toimintaan, laatikkoa ohjataan pääsääntöisesti vääntömomentti arvoilla. Eli laatikko ei välttämättä ole sökö vaikka oireilisi.

          Kustannuksista: mitä tahansa kun hajoaa, varaa tonni. Ja ylöspäin. Ja tämä ei ole edes vitsi vaan käytännössä näin on. RonSu on kallis ylläpitää, ei siitä pääse mihinkään.

          Seuraa myös alustan toimintaa, DRC siitä paukkuu ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. 2-3 tonnia menee tähän niin että heilahtaa. DRC:n oireilu vaan ei ole ihan helppoa tunnistaa, mutta kolahtelu esim asvalttisaumoissa viittaa rikkinäiseen järjestelmään. Yksikin vuotava iskari on varma merkki siitä että järjestelmä rikki, tarkoittaa yleensä kaikkien iskareiden vaihtoa + paineensäätöyksikköä.

          Mutta on se RonSu toimiessaan vaan aivan mahtava pelikin...

          Comment


          • #35
            Kyllä ne isommat murheet on nopeasti listattu, laatikko ja DRC. Pikkumurheita samaan tapaan kuin muissakin samanikäisissä A6:sissa, yleensä näissä on kaikki lelut, eli mahdollisia vikakohtiakin toki on.

            Laatikko luistaa ihan suunnitellusti kylminä aamuina ekat 5 km, samoin terävämmällä kaasun muutoksella D-asennossa se vaihtaa lähes luistotyyliin pienempää. Nämä siis ominaisuuksia, ei vikoja. Ja alusta taas on aika pintakova toimivallakin DRC:llä, jos ajaa pitkittäiseen saumaan, kuten vaikka sillan liitoskohtaan. Kaikki narina ym vellominen viittaa DRC-ongelmaan, samoin kuin kosteus iskareissa.

            Eli suht vaikea tunnistaa oireita, mutta voi silti yrittää. Jos autossa ei ole takuuta, niin sitten entistäkin tärkeämpää valita hyvä yksilö. Ja jos DRC alkaa oireilla, normialusta (H&R ym) tilalle, sellaisia saa noin 1.5k? + asennus, eli halvemmalla kuin DRC:n uusinta. Hyvin harva paja osaa DRC:n korjata, ja pahimmillaan se on uudestaan rikki muutaman kuukauden jälkeen, eli normialusta säästää harmaantumiselta.

            Ja sitten aina hyväkorkoisella RISA-tilillä 5 tonnia, jolla voi fiksata, jos laatikko sattuisi poikimaan. Tosin ei kai noita kovin montaa ole lastuttamattomista mennyt, aika moni tykkää lastun antamasta lisäväännöstä. Mutta vaihdelaatikkopa ei.

            Ei se ole halpa pitää, mutta halvallahan ei hyvää saa :)

            Comment


            • #36
              Ja muistetaan nyt niitä tyyppivikojakin, eli järjestään joutuu IC:t vaihtamaan ja uusiin laittamaan esim. kotelomassaa alareunan saumaan. Muuten suolapaska syö uudetkin puhki, onkos muuten kallel ja jani tarkistuttanut omansa :)

              Muuten tyyppiviat ovat näitä C5:n tyyppivikoja, ovien lukot jäätyy jne.

              Toki tietysti muut käyttökulut poikkeavat perusautoista. Jos haluaa alle laadukasta rengasta ja vannetta, niin kyllähän nuo isommat rinkulat maksaa, bensakuluista lienee turha puhuakkaan, yksi viikko ajelin vain tollaisilla 40km/h alueilla ja kulutusmittari näytti reilusti yli 20l/100km :D

              Mutta kunnossa oleva RieSa on sitten rahansa väärti. Varsinkin jos ahtopaineet poikkeavat vakiosta.

              Comment


                #37
                Saakos tuommoiseen sovitettua mitenkään älykästä manuaaliaskia?

                Comment


                • #38
                  S8:n askia on esim. MTM käyttänyt.

                  Comment


                  • #39
                    MTM on tuollaisia manuaaleja kait jokusen tehnyt, mutta ei ole halpa konversio, eikä helppo. Ja sitten on vielä kysymys, miksi manuaalin haluaisi? Auton luonteeseen sopii tuo sporttiseksi säädetty tiptronic vallan mainiosti. Sitäkin saa vahvistettua, jos ei vakio riitä viriviri-vekottomissa

                    Comment


                    • #40
                      Ja muistetaan nyt niitä tyyppivikojakin, eli järjestään joutuu IC:t vaihtamaan ja uusiin laittamaan esim. kotelomassaa alareunan saumaan. Muuten suolapaska syö uudetkin puhki, onkos muuten kallel ja jani tarkistuttanut omansa :)
                      Tarkistettu, toinen todettu vuotavaksi ja molemmat vaihdettu + saumat täytetty. Kyllähän ne sen 4-5 vuotta kestävät ilman saumaustakin mutta remppa on kuitenkin sen pari tonnia niin parempi tehdä kerralla kuntoon.

                      Ei tota automaagista askia kannata pelätä, kunhan vaan tiedostaa riskit ja mahdolliset kustannukset niin avot. Vääntö + automaatti vaan toimii niin hyvin...

                      Comment


                      • #41
                        Kiitos vastauksista!

                        Hieman sentään ootte onnistuneet jo laskeen kuumetta =)

                        Ottaen huomioon, että kaikki autot ovat yksilöitä etc. Millainen on kilometrien vaikutus autoon? Millä kilsoilla teillä on suuremmat ongelmat alkaneet? Noissa pyyntihinnoissa kun ei näytä mittarimetrit paljoa vaikuttavan - jopa 60tkm eroja näkyy helpostikin!


                        Vai pitäisikö vaan suoraan katella autoja, joihin on vaihdettu alusta ja loota =)

                        Comment


                        • #42
                          Mutta ei tarpeeksi... RS6 alle pääsi, kun Ruotsin hinnat romahti aivan naurettaviksi. Saas nähdä miten äijän käy, mutta eka viikko on ollut yhtä hymyä kaasua painaessa... =)

                          *kop* *kop* - koputtaa puuta...

                          Comment


                          • #43
                            Onnittelut! Kyllä toi vaan on niin mahtava peli että oksat pois...

                            Kuvia or it didn't happen :)

                            Comment


                            • #44
                              Mutta varaa sitten lompakostasi paikka helikopeterin lentohuoltosuhteelle ;)

                              Comment


                              • #45
                                Kiitokset niin onnitteluista kuin varoituksistakin!

                                Kyllä tuossa aiemmin onnistuitte niin hyvin pelottelemaan tuosta, että koitin etsiä yksilöä, jossa oli "tärkeimmät" jo tehtynä. Juuri vaihdettu DRC kahden vuoden takuulla ja tasaisin väliajoin öljyhuollon saanut loota joka vaihtaa tasaisesti eikä luista (ainakaan vielä). Ehkä tämä on sellainen, ehkä teen konkurssin, mutta ainakin on hauskaa siinä välissä =)

                                Kuvia ei vielä ole, ei noin paskaisesta viitti kuvia etes ottaa. Lauantaina pesin ja nyt tänne Tukholmaan päätti sataa lunta semmonen 15cm ja kyllä lentää taas loskasuolap*ska maantiellä. Housunpuntit aina semmosessa kurapöllyssä kun nousee autosta... :|

                                Mutta uskomaton auto se on kyllä vaan...

                                Yhden vian löysin, navi ei löydä satelliitteja ja ulkomaisilta forumeilta asiasta luinkin. Siellä yleisin vastaus oli, että antenni on kuollut, laita pulikka kojelaudan alle. Onko täällä kellekkään käyny vastaavalla tavalla?

                                Navi kyllä sanoo, että 31 satellites available, mutta sitten siinä alla, että 0 in use. Mystistä...

                                Ei kyllä toisaalta jaksa huolettaa, kun on erillisnavikin olemassa, mutta kiva tuo olisi saada toimimaankin... Muuten on turhan iso näyttö radiolle ja cd-vaihtajalle.
                                Viimeksi muokannut portos; 22.2.2009, 23:28. Perustelu: typot

                                Comment


                                • #46
                                  Yhden vian löysin, navi ei löydä satelliitteja ja ulkomaisilta forumeilta asiasta luinkin. Siellä yleisin vastaus oli, että antenni on kuollut, laita pulikka kojelaudan alle. Onko täällä kellekkään käyny vastaavalla tavalla?

                                  Navi kyllä sanoo, että 31 satellites available, mutta sitten siinä alla, että 0 in use. Mystistä...
                                  Jep, antenni kuollut. Osta parinkympin antenni ebaysta. Kojelaudalla ei ehkä toimi jos sulla on aurinkosuojatuulilasi. Sinne tuulilasin ja konepellin välissä olevan muovin alle kun laitat antennin, niin toimii.

                                  Comment


                                  • #47
                                    -03 RS6 "kokemuksia" ? Ehkä ostamassa

                                    Ihan sattumalta osui silmään autoliikkeen RS6 eikä hintakaan ole paha, "paperilla" tuntuis aika pätevältä ja heppojakin tuntuis olevan kivasti.

                                    Nelivetoa tekis mieli, ehkä nyt juuri talven tullessa.
                                    Koko ikäni olen mersuilla ajellut ja pari AMG:n tekelettä on pihassa aikaa viettänyt joten tehokkaat autot on tuttuja... Audit taas vähemmän. RS4:sta kävin kokeilemassa kun sattui sopiva tilaisuus ja hyvät fiilikset jäi. RS6 taas on aivan eri tekniikkaa ja tietämys moisista melkeempä vain se mitä äkkiä netistä arvosteluja luin...

                                    Eli eli. Ilmeisesti tämä korimalli "alkaa" tuosta 03 seudulta? Onko näistä olemassa "Facelift" -versiota ja jos on ni onko suurikin ero?
                                    Mersujen väliin mahtui E39 M5 mutta 100k-km jälkeen tuntui kuin koko auto olisi murentunut ympäriltä, huollossa juostiin aivan liikaa. Autona vallan mainio, mutta abysmaaliset huoltokulut.

                                    Tuo mainittu RS6 on vähän vanhempi mitä aluksi ajattelin ja kilometrejä taulussa jo 200k. Jos mersuista ei muuta hyvää sanottavaa ole ni se on että kilometrejä ne kestää, riippumatta siitä paljonko on voimaa nokalla, taas sen ämmäläisen muistot nousi pintaan ku Audin lukuja kattoi.

                                    Huomenissa olis tarkotus vaunu käydä kokeilemassa ja näyttää omaa liikkeen sedälle.
                                    Penkissä saavat auton käyttää ainakin mutta mitä muuta olisi hyvä tietää?

                                    Comment


                                    • #48
                                      Jos E39 M5 huoltokulut tuntuivat abysmaalisilta niin älä edes harkitse C5 RS6:sta.

                                      Haulla löytyy muutama hyvä kyselyketju ko. autosta.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Jarrulaikat näyttää olevan eteen vajaa 500 e kappale ja palat on melkein 400 e sarja. Oliko se DRC-alusta jossain 7k tietämissä? Muistaakseni tulpat piti vaihtaa joka huollossa ohjelman mukaan.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Sanoisin että ämmä oli kovassa käytössä ja radallakin käytiin, sieltä alkoi ongelmat, lopulta jätin ratailun pois. Mersuissa totuin siihen että niitä ei ajamalla hajalle saa ellei johonkin törmää. Ahdettua E55 AMG:tä käskytin vajaan 200k asti niin kadulla kuin radallakin ja parin etunivelen lisäksi ei vaihdettu ku kuluvia ja nesteitä.

                                          Kiteytettynä: mitä noissa tulis tietää? Kuluvia menee juu, mut mites alusta, konehuone ja voimansiirto? Neliveto noilla tehoilla ei ole pikkujuttu laatikolle, bemmi ja mersut on helpompia, vajaavetosia kun ovat.
                                          Vaativa ajaja olen mutta mikään kisakuski en. Jos hymyn saa huulille ja leikkiä ni se jo riittänee. Ainoa "lukema" mitä oikeastaan etsin on lähinnä "nollasta sataan"

                                          Comment


                                          • #51
                                            Allright, then. 0-100 4.6 sek.

                                            Niitä laatikoita on vissiin vahvisteltu jossain, olikohan tekijä se Siekkinen Maaningalla? Se DRC-alusta ei täällä käytyjen keskustelujen perusteella kestä paljoakaan ja on melko kallis uusia. Lieköhän tuossa sama resepti turbojen remontteeraamiselle kuin 2.7T:ssäkin? Kone pois ja sitten ahtimet uusiksi.

                                            Tulis äkkiä mieleen, että tuon saman 0-100 saa myös jollain RS4 tai viriviri S4:llä, niissä eivät kulut kasva tietääkseni niin isoiksi kuin RS6:ssa.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Eihän kukaan muu kuin viivaltalähtija ole kiinnostunut tuosta 0-100kmh suorituskyvystä. Vanhoja Saabisteja siteeraten se 80-200 väli ratkaisee. =)

                                              Comment


                                                #53
                                                RS6 huomioita, nämä mitä luettu ja toisille tehty:

                                                Lambdat kulutustavaraa.
                                                Jos vaihteistoa ei ole korjattu/ vahvistettu, on se edessä. Kustannus jotain 6ke?
                                                DRC alusta jos ei ole juuri korjattu, on sen korjaus tai vaihto normaaliin edessä. Orkkiskorjaus tonneja.
                                                Alipainejärjestelmän letkuja, venttiileitä, solenoideja alkaa tolla iällä menemään jos ei ole jo vaihdeltu. Vianhaku tietää laskua, riippuen tietty paikasta.

                                                Nämä mitä tuli ekana mieleen. Alusta ja vaihteisto syö tuhansia euroja, jos niihin joutuu koskemaan. Joten valitse mielummin auto, jossa esim. vaihteisto on jo laitettu.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Se on helppo sanoa, että haulla löytyy. Laittakaa sitten mielellään ne linkitkin näkyviin, jos kerran on niin helppoa löytää haulla. Itsellä meni oma aika hakemisessa, mutta mm. tuolla on käyty keskustelua aiheesta: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=48617

                                                  Mieluiten keräisin jatkot samaan topiikkiin, niin pysyy tieto paremmin kasassa, eikä tarvitse toistaa samoja asioita. Eli jos joku mode ehtii yhdistellä topiikit, hienoa, itse en nyt just ehdi.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Topicit yhdistetty.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Helppo on hakea kun siis [SIZE="1"]jos[/SIZE] osaa ja viitsii käyttää hakua mutta eihän sitä opi kävelemäänkään jos ei itse opettele tai kaikki annetaan valmiina pöytään. Tässä 8s hakutulos, joiden linkittämiseen meni toinen tovi. "kaikki" ne muutamat keskustelut, joissa on puitu samat asiat.

                                                      Pieni OT: Tämän foorumin hakunamikkaa on joskus kritisoitu mutta omasta mielestäni yksi parhaista, monipuolisimmista, avoimimmista hakukoneista mitä olen käyttänyt eri keskustelupalstoilla.

                                                      (haku "RS6" 'vain otiskoista' ja 'esson baarista')
                                                      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&highlight=rs6
                                                      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&highlight=rs6
                                                      linkeistä linkkejä ristiin rastiin...

                                                      C5 RS6 hankintaan juuri itse perehtyneenä erään ammattilaisen lyhennetty ytimekäs kommentti oli että "suomessa on kaksi RS6:sta joiden vaihdelaatikko kestää (lastutettuna tai ilman)".

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Mulla oli siis RS6 plus arkiajossa noin 2.5 vuotta, jona aikana rullasin sillä noin 70 tkm. RS6 on todellisuudessa numeroitaan murhaavampi, esim tuo 0-100. Se kun on alhaalta vääntävä bensa-automaatti ja neliveto, eli lähtee valoista kuin hauki rannasta ja sitä vääntöä piisaa 2000-6000 rpm. Toki vierellä olevan manuaali Mitsu Evo tai joku takavetoinen urheiluauto saattaa piestä kiihtyvyydessä yhden yrityksen kymmenestä, mutta käytännön kiihtyvyys kelissä kuin kelissä on niin sanotusti riittävä ja toistettavuus hyvä.

                                                        Miinuspuolelle menee harmittavat pikkuviat, joita on aivan liikaa. Ja sitten ne potentiaaliset isommat murheet, joita on tuossa jo listailtu. //edit Tuo laatikkomurhe ei esim itselläni tullut esiin, vaikka lastutin auton. Eli se mun auto on sitten se toinen suomalainen RS6, jossa lootan kanssa ei ollut murheita. Se riski on kyllä olemassa, mutta laatikko ei ole oman kokemukseen mukaan erityisen heikko.

                                                        Ja sitten tietysti bensa- ja käyttökulut, jotka ovat urheilullisen auton käyttökuluihinkin tottuneelle pysäyttävät. Mun autossa ei ollut suuria teknisiä ongelmia, joita itse olisi joutunut maksamaan (esim DRC-viat menivät takuuseen). Juoksevat kulut (bensa, huollot, renkaat, vakuutukset yms) oli vuosiea 2008-2010 kustannustasolla noin 0.50€ / km, arvonalenema siihen päälle.
                                                        Viimeksi muokannut jpeltopuro; 9.11.2012, 10:23. Perustelu: laatikkoasiaan kommenttia

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Mielenkiintoista seurata tätä(kin) keskustelua. Noiden Risojen (pikku sekä iso) hinnat on tulleet hyvin alas eli useammalla on niihin varaa. Moni vaan unohtaa, että noita ei voi luokitella ihan normi autoiksi ja niiden huoltaminen maksaa. En minä voi suositella kumpaakaan esim. käyttöautoksi. Ne on jo 10v vanhoja ja kuten todettu, ne alkaa olla siinä vaiheessa, että remonttia tarvitaan.

                                                          Taisi Mikse vihjata, että suomessa on tasan 2 Ronsua joiden vaihdelaatikko on rakennettu kestämään =)

                                                          Itse aiheeseen, minä ostaisin + mallin. Eihän noita joka orrella ole, mutta onhan tuo vielä hivenen erikoisempi kuin tuo "kansan malli" =)

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Mullahan oli kutosta ennen se B5 RS4. Oma käsitys noista käyttökuluista oli, että yhden kutosrisan käyttökuluilla käyttää kahta nelosrisaa. Tosin B5:t ovat jo siinä iässä, että ovat kirineet eroa kiinni. Varmaankin erot yksilöiden välillä alkavat näkyä tänä päivänä selvästi. Hyvin alusta asti pidetty kutosrisa voi olla hyväkin ostos näillä hinnoilla.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Lootan kunnostus maksoi mulla pari kuukautta sitten n 4500€ Autogearilla. Oma on tosin vaan vakio. PK- seudulla hinnat oli kyllä pikkasen toista luokkaa ja tekemisen suunnittelukin tuntui olevan melko vaivalloista..

                                                              Osat maksaa joo, mutta niin ne maksaa kaikissa erikoisautoissa. Jos ei tarvitse tosiaan koko konetta ottaa irti, ei se jumppa nyt niin karmeasti maksa.
                                                              Mulla on ollut oma ihan käyttiksenä viime talven ja kesän ja emmää nyt ihan sanois ettei se soviu käyttöautoksi. Parhaimmillaan tietty matka-ajossa ja silloin kun kelit on oikeesti huonot.

                                                              Ajelin itse muutamalla RS4:sella ennen ison norsun hankkimista ja onhan ne aikalailla eri pelejä joka kantilta. Omasta en luopuisi, mutta pihassa on kohta 3kpl neliveto"farmaria" missä ei juurikaan oo enää järkeä..

                                                              E: jos vastaa itse aiheeseen niin ainakaan pikkasen koeajon perusteella Plussassa ei juurikaan ole eroa normiin, erityisesti jos vaikka lastuttaisi vakion. Jos ajettaisiin oikeasti kiekkamittari lähempänä punarajaa ei eroa ihan heti huomaa ja näitä paikkojakin on aika rajallisesti missä sellasta voisi tehdä.. Kivat speksithän plussassa on kyllä, se on selvää..

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X