Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 vs. 520 vs. Passat?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 vs. 520 vs. Passat?

    Palaan aina kolmen vuoden välein tänne forumille kun tarvitsee henkistä tukea ja perusteluja auton valinnalle :) Taloudessa ollut A6 2010-2013 ja samaan aikaan A3, molemmat 2-litraisia bensaturboja.

    A6:n jälkeen olen ajellut XC60:llä (ihan tyytyväinen olen ollut) lähinnä nelivedon ja SUV-kokeilun vuoksi sekä tuolloin hankittavissa olleiden Volvon launch varustepakettien vuoksi (nahat, digimittarit, on-call, jne lähes ilmaiseksi). Noin 30k km per vuosi ajoa pk-seudulla ja kesäisin/talvisin 300km per suunta mökkimatkailua. Tavaratilaa tarvitaan isolle koiralle.

    Nyt valintalistalla on Audi A6 2.0 TDI (140kw) Land of Quattro Edition farkku, BMW 520d (140kw) xdrive Edition Exclusive farkku ja VW Passat 2.0TDI 4Motion (176kw) Winter edition farkku. Koeajoja ei ole vielä tehty ja kamppikset ovat todennäköisesti voimassa maaliskuulle mutta ajatus on hyödyntää kamppikset ja saada neliveto ja muutamat varusteet halvemmalla. Eli tässä vaiheessa kommentit fiilis ja renkaanpotkimis tasolla. Lähiviikkoina tarkoitus koeajaa kaikki ehdokkaat lumikelillä toivottavasti.

    Audi A6:
    - Kallein ja sitä kauttaa mahdollisuus lisävarusteisiin on hyvin pieni eli ei adaptiivista cruisea tai mitään muutakaan lisäherkkua. Vain tarvittavat must perusvarusteet ja alcantara-nahat + sporttipenkit.
    - Juuri faceliftattu malli, ei vanhene kolmen vuoden aikana ja tuore ulkonäkö ja sisusta

    BMW 520:
    - edullisin ja mahdollistaa muutamat lisäherkut kuten adaptivisen cruisen ja avattavan panorama luukun
    - Dakota nahat useilla värivaihtoehdoilla + sporttipenkit sähköllä
    - uusi malli tulossa 2017 eli vanhenee kolmen vuoden aikana
    - miedosti vanhahtava ulkonäkö ja sisustus

    VW Passat:
    - tehokkain moottori ja 500nm vääntöä
    - hyvät perusvarusteet ja edullinen lähtöhinta --> mahdollisuus teknisiin lisäherkkuihin kuten ajoavustimet, digimittaristo, webastot, hyvät audiot, jne
    - tuore malli mutta pikkuisen booring ulkoa ja sisältä niin kuin kaikki volkkarit


    Mitä mieltä raati on ja onko kokemuksia ko. autoista ?

    Kyseessä leasing auto eli huollot, jälleenmyyntiarvo yms. omistamiseen liittyvät asiat ovat merkityksettömiä.

    Kiitoksia kommenteista !

    #2
    Uusi BMW 5-sarja esitellään jo tänä vuonna...
    ja A6:kin aikaisemmin kun 3-vuoden päästä.

    Comment


      #3
      Tuohon hintaluokkaan eniten rahalle vastinetta antaa varmaan volkkari, mutta silti itse valitsisin bemarin luotettavamman tekniikan ja varusteiden takia. Kyllä audissa pitäisi olla vähintään 3.0tdi ja s-line varusteet (sport-penkit ym.).

      Volkkarin 2.0tdi sinkkuturbo ja biturbo koneita on jouduttu ambulansseissa (toki hieman eri kuin ha kone) uusimaan 100tkm ajon jälkeen julmetun öljynsyönnin takia.
      Viimeksi muokannut vV8m5; 5.1.2016, 15:20.

      Comment


      • #4
        Koska leasing, niin kokeilisin Passattia. Audi ja Bemari on tylsiä mopokoneisia perusmalleja joillan pikkuherkuilla.
        Passatissa saa hilavitkutinta ja vänkeröä koko rahalla. Kolme vuotta menee ihan varmasti Passatilla hyvin. Ja jos siihen saisi vaikka jotain tehtaan korisarjahässäkkää, niin erottuisikin hieman tai sitten ei.

        Ja koska leasing, ei tarvtse välittää jos kone pitää vaihtaa kesken kauden. Ei se ole taattua ajoa Audilla tai Bemarillakaan :D

        Comment


        • #5
          Ei jälleenmyyntiarvo ole todellakaan merkityksentön asia liisareissa -- sinähän maksat juurikin sen 3v arvonaleneman kk-vuokrissa. Itse aikoinaan tein hieman laskentaa ja vertailin autojen myyntihintoja ja kk-vuokria. Yllättävän isoja eroja esim. samanhintaisen Alfan ja Volkkarin välillä. Samaten epäluotettavuus kostautuu koska haltijana joudut sijaisautoja tienposkessa odottelemaan ja korjaamoissa laukkaamaan.

          Passat olisi omakin valintani noista.

          Comment


            #6
            Yhtä autokauppaa olen tässä seurannut. Siinä oli vaihtoehtoina samat A6 ja Passat mutta kolmantena vaihtoehtona Superb Combi. Valinta kohdistui Passattin pitkälti seuraavista syistä:
            - varustelu ja erityisesti lisävarusteiden hinnat verrattuna Audiin (adaptiivinen vakkari, keyless, vetokoukku yms.)
            - voimalinja verrattuna sekä Skodaan (190hv TDI tai 280hv TSI) ja Audiin
            - Audia korkeampi tavaratila, kutosen kontti on todella matala
            - osaa varusteista ei saa Skodaan (esim. Led-ajovalot)
            - uudempi malli kuin pian vaihtuva Audi
            - ei siitä Skodasta kummoista tule vaikka siinä olisikin nahkasisusta ja panoraamakatto :)

            Jälleenmyyntiarvoakin ostaja pohti. Päätteli että pilkukoneinen Audi ja tehokas Volkkari on jatkossakin kilpailijoita toisilleen. Moni haluaa käytettynäkin tehokkaan auton. Ei siis ehkä pidä arvoaan sen paremmin kuin Audi, mutta on ehkä halutumpi.

            Comment


            • #7
              A6 tai 520. Nämä molemmat huomattavasti hiljaisempia ja vakaampia ajettavia.
              Molempien tehoreservi riittää Suomessa reippaaseen liikkumiseen, 500nm mahtinyyttoneita ei montaa kertaa pääse hyödyntämään ja turhan nopeasti tehoihin tottuu ja jäljelle ei sitten jääkkään paljon auton tuntua.

              Comment


                #8
                500nm mahtinyyttoneita ei montaa kertaa pääse hyödyntämään
                Päivittäin väittäisin, jos semmoisia on tarjolla. Aika herkästi diesel moottori tarjoaa täydet väännöt, vaikka kaasu ei pohjassa olisikaan. Varsinkin jos tykkää parhaan väännön alueella kiihdytellä rampeista yms. Eikä tuo 500nm vielä semmoista rakettia autosta tee, että tuntuis liikaa olevan. Lähinnä tekee liikkumisesta kevyttä vauhdista ja kuormasta riippumatta.

                Comment


                • #9
                  Voi olla näinkin. Tänään muistan lähteneeni 6krt rampista eikä yhdelläkään kertaa ollut mahdollista käyttää edes 50% tehoja, edessä kun meni joko rekka bussi tai muu alle 500nm moottorinen kulkine.

                  Comment


                    #10
                    Joo no näin talvis aikaan etuvedolla vähempikin riittää, vaikka baana vapaa olisikin. Nelikossa mitä enemmän vääntöä, sen kivempaa. Nelikkoahan topicin aloittaja etsii.

                    Comment


                      #11
                      Ei nelivedolla tee kylällä mitään. Aina on joku etuveto rapsuttamassa siinä edessä..
                      Viimeksi muokannut GaIIe; 8.1.2016, 11:17. Perustelu: Sarkasmi meni vissiin ohi.. :D

                      Comment


                        #12
                        Mutta sen kerran kun sattuu liikennevaloihin piikkipaikalle... Siinä vaiheessa on kiva kun pääsee irti eikä ole ite se etuveto siinä ensimmäisenä rapsuttamassa. Jos nyt tosissaan miettii niin nelikon saa noihin otsikon autoihin niin edullisesti auton kokonaishintaan peilattuna että ei ole mitään järkeä olla ottamatta jos ei sitten tosiaan aja vain kesäisin, vedä ikinä kärryä tai mieti jälleenmyyntiä.

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä neliveto on eriveto, tuo turvallisuutta ja vakautta talviajoon. Liikkeellelähdöt risteyksistä yms. eivät vaadi samanlaista tarkkuutta kuin vajaavetoisella. Kulutuskaan ei nykyisillä nelivedoilla ole paljon suurempi kuin kaksivetoisilla, ehkä 0,5-1 litra sadalle. Kaikissa noissa verrokeissa on vääntöä ja tehoa riittävästi normaaliin ajoon ja vaivattomaan liikkumiseen.

                          Vertailun nelivedoista Bmw taitaa olla takapainotteisin, A6 lähes samanlainen ja Passat tehty etuvedosta joka kytkee vain osan vedosta taakse tarvittaessa eikä missään tilanteessa esimerkiksi ylitä 50-50 jakosuhdetta ?
                          Viimeksi muokannut Joukahainen; 7.1.2016, 10:00.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja affe Näytä viesti
                            Ei jälleenmyyntiarvo ole todellakaan merkityksentön asia liisareissa -- sinähän maksat juurikin sen 3v arvonaleneman kk-vuokrissa. Itse aikoinaan tein hieman laskentaa ja vertailin autojen myyntihintoja ja kk-vuokria. Yllättävän isoja eroja esim. samanhintaisen Alfan ja Volkkarin välillä. Samaten epäluotettavuus kostautuu koska haltijana joudut sijaisautoja tienposkessa odottelemaan ja korjaamoissa laukkaamaan.

                            Passat olisi omakin valintani noista.
                            Oletan että kyseessä on työsuhdeauto, jolloin jämäri on loppupeleissä yhdentekevä. Ja luotettavuus on kaikissa yhtä huono tai hyvä.

                            Comment


                            • #15
                              En tiedä millainen diili venudilla on mutta hyvin useinhan työsuhdeautoissa autoedun ottajalle kuuluu tietty prosenttiosuus vuokrasta. Itselläni tuo osuus taisi olla 65%-75% kokonaisvuokrasta CO2-päästöjen perusteella. Toki jos kaikki menee "firman piikkiin" niin asia on noin niinkuin pulla mainitsi.

                              Comment


                              • #16
                                Kiitoksia useista kommenteista ja näkökulmista. Eli liisuri kyseessä, ei merkitystä arvonalenemisella tai huoltokustannuksilla, samoin vuokra on palkan kannalta merkityksetön. Ja nelivetoon kun on tottunut ei enää vajaavetoista halua ;)

                                Tänään pari tuntia tuli kurvailtua 520d xdrivellä. Motaria, kyläteitä ja nopeita mutkia. Ei ollut mikään superliukas keli mutta pakko todeta, että todella oli hyvä ajokokemus. Vakaus, ohjattavuus ja kontrolli myös lumella sekä jäisellä tienpinnalla jäi päälimmäisenä mieleen. Sopivasti takapainotteinen voimalinja ja luistoneston ohjaus (varsinkin sport modella) antoi myös kivasti lisämakua vauhdikkaampaan menoon.

                                Sporttipenkit sopivat ainakin omalle rungolle hienosti ja näin pakkasellakaan ei suuremmin kuulunut nitinöitä yms. ylimääräisiä ääniä matkustamosta - laadukas vaikutelma jäi. Toisaalta rengasääntä oli yllättävän paljon, oli nastat alla. Ainut pettymys oli suorituskyky, jotenkin odotin XC60:n (420mn vääntö) jälkeen enemmän potkua. Sport modea ei aina viitsi pitää päällä korkeampien kierroksien vuoksi. Audiot ja yms. muut e-varusteet basic tasoa. Ja jos BMW:hen päädytään, niin adaptive kruise ainakin tarvitaan ruksia varustelistalta.

                                Paras so far koeajetuista oli tämä bemu, seuraavana A6 tai Passat....

                                Comment


                                • #17
                                  Itse ottaisin liisariksi noista ehdottomasti tuon Bemarin. Mielipiteeni tosin perustuu vain netistä luettuihin käyttäjäkokemuksiin. :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Minä valitsisin ensisijaisesti ajo-ominaisuuksien, ergonomian, db-maailma, valot. Nämä menee omissa valinnoissa aina etusijalla. Ulkonäkö on se ja sama kun en autoa ulkoa katsele, sisustan kotoisuus sitä vasten on tärkeä. Teho ja vanteet on myös yksi lysti, pääasia että teho riittää liikennevirran mukana kulkuun ja renkaat on pyöreät. Noista valittavista ehkä erinomaisen suuntavakavuuden takia valitsisin A6:n, bemari on noista eniten ohjattava mutta takaikkunassa lukeekin "ajamisen iloa".
                                    Kaikki noista on hienoja ja hyviä kuitenkin jokapäiväiseen liikkumiseen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Uusimman mallin Passatilla (etuveto kylläkin, ja sillä tehottomalla 2.0TDI koneella) tullut nyt ajeltua sen vajaa 60tkm vuoden aikana.

                                      Ergonomia a-ok, varsinkin jos ergo-comfort penkit. ajettavuus perus mukava, menee mihin pitää jne. Pisin päivämatka on 1190km, selkä ei valittanut, mikään paikka ei puutunut. Leikkiessä, noh, pökkelö etuveto, aina puskemassa.

                                      EGR järjestelmä on jo kertaalleen uusittu takuuseen, nyt vissiin toista kertaa menossa. Ei haittaa ajoa, mutta ei sitä varoitusvaloakaan jaksa montaa vuoroa katsella. Taksikäyttö ilmeisesti liikaa matkustajan puolen takaovelle, rajoitinsalpa on kertaalleen kiristetty uudestaan koriin ja nyt on jotain irti oven sisällä :D

                                      Comment


                                      • #20
                                        No niin, nyt on A6 quattro 2.0 TDI business sport koeajettu. Olikin sopivan talvinen ja liukas keli ajaa samat reitit kun bemarilla.

                                        Ajotuntuma ja käytös vaikutti "sport modellakin" hiukan pehmeämmältä ja rauhallisemmalta kuin BMW oli samoilla asetuksilla. Tämä siis ajaessa hiukan vauhdikkaammin mutkaista tietä ja nauttien hiukan luistosta ja kaasulla ohjauksesta mutkista ulostullessa. Toisaalta A6 oli ehkä vielä hieman enemmän takapainotteinen mikä tuntui reippaammassa ajossa. Normiajossa tuntuma oli aikalailla samalainen kuin bemarissa, normaali modella reagointi ja kiihtyvyys oli Audissa reippaamman oloista eli normiajossa Audista jäi parempi perstuntuma. Myös rengasäänet ja moottorin ääni olivat hiljaisemmat.

                                        Audin sporttipenkit (alcantara/nahka) eivät vetäneet vertoja BMW:n nahkaisille sporttipenkeille ja sisustus oli Audissa muutenkin asteen arkisempi. Takapenkillä taas oli enemmän tilaa kuin bemussa. Ulkonäkö jätti modernimman fiiliksen kuin bemari.

                                        Seuraavana vuorossa Passat ja mustana hevosena C-sarjan 4Matic farkku.

                                        Comment


                                          #21
                                          Saakos tuohon kutoseen ruksittua sporttidiffin taakse? Se muuttaa käytöstä parempaan suuntaan.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ei taida saada diffiä mopokoneisiin...

                                            Tässä on kovasti pohdittu autojen fyysisiä eroja. Eikö muilla asioilla ole merkitystä? Itse en ole kyennyt hankkimaan bemaria, johtuen imagosta jne mielikuva-asioista. Volvo puolestaan semisti pappojen/tätien auto - tosin ihan siisti sellainen. Passat jotain varsin neutraalia. Mese sitten kalapuikkoviiksiosastoa pl. jotkin uudemmat mallit.

                                            Näistä ehdottomasti mustahevonen 4matic mese. A6:n 2.0 koneella on vähän reppana ja Passat hieman tylsähkö. Bemarilla ei kehtaisi ajaa mihinkään ;)
                                            Viimeksi muokannut PJKK; 10.1.2016, 20:35.

                                            Comment


                                              #23
                                              Epäilen että C-sarja voi olla turhan ahdas isolle koiralle ja mökkikamoille.

                                              Käsittääkseni Volkkarin ESP on pikkasen hanakampi puuttumaan menoon kuin vaikkapa Audin, vaikka silti kaukana pahimmista. Luistelunautintoihin nuo takapainoiset Audi/BMW parempia vaikkei Haldexikaan huono ole.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vähän on samanlaiset aattelut täälläkin. 50 kilon rajalla on leasing haussa ja loppusuoralla on BMW 518d johon saa hyvät varusteet business paketilla (esim. sport nahat) tai sitten uusi Audi A4 sport farkku nelivedolla. A6 menee farkkuna ja sporttina yli 50k.

                                                Vaikea valinta kun tuo A4 houkuttais uutena mallina ja varsinkin nelivetona mutta kun nuo pienet mallit ei ole koskaan kiinnostaneet. Tähän on nyt turha lähteä puhumaan senteistä kun se A4 nyt vaan on ihan eri segmentin tuote kun 5-sarjan Bemu tai A6.

                                                Tuo A6 kiinnostais mutta sattui tuo Audi olemaan Bemun vieressä viikonloppuna ja on se vanha BMW:n sisusta silti paljon laadukkaampi kuin tuo A6.

                                                Huomenna julkistetaan uusi E-Mersu. Siitä on kuvien perusteella tulossa hieno. Varsinkin sisusta ottaa ison loikan laadussa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Toivottavasti myös tekninenlaatu loikkaa Mersulla. Ei ole kehuja kuulunut nykyisestä mallista ammattiautoilijoiden osalta.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kyllä mä näkisin Tsekkiläis merkin aika kovana tähän saumaan. Uusi Superb tarjoaa kyllä rahalle vastinetta melko mukavasti. Varusteita kärsii ruksia vaikka ja mitä. Vaikka toki jäävi olen sanomaan. ;)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Saako Skodaan jo nykyisin valita sisustan värimaailmaan muuta kuin mustan, mustan tai mustan ?.
                                                      Itselläni jokainen valinta Skodan/WV vs Audi on kallistunut valintojen puolesta Audiin. On saanut juuri sellaisen värimaailman niillä materiaaleilla jotka itseä miellyttää eikä ole tarvinnut tyytyä mustiin penkkeihin ja venepuisiin kojelaudan somisteisiin.
                                                      Viimeksi muokannut okkim; 13.1.2016, 17:26. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Suberbiin saa muuta kuin mustaa:
                                                        http://indianautosblog.com/wp-conten...Motor-Show.jpg
                                                        http://cdn1.autoexpress.co.uk/sites/...?itok=67NNtJFD

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Noiden sisustakuvien perusteella en näkisi itseäni Suberbin ohjauspyörää rystyset valkoisena puristamassa intoa täynnä kuin ilmapallo. A6 ja 5srj on toistaiseksi pykälän edellä sisustuksen osalta, varauksin tämä tosin.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            No suberb on melkein kuin Passat, mutta hieman tilavampana.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X