Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Chevrolet Volt '13

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Eipä ollut vika johdossa, tuli tilattua uusi latauskaapeli, mutta ei lähde silläkään lataamaan. Ongelma on noissa typ2 latureissa. Schuko laturit toimii ihan moitteetta. Mitä lie hajonnut autosta, kun ei salli noilla typ2 -> type1 kaapeleilla lataamista. Onpahan taas yksi turha ostos tehty.

    Samalla tavalla oli heti uudessakin kaapelissa, toinen noista ohuista liittimistä oli 800 ohmin luokkaa, muut meni parin ohmin sisään. Eli ei ole täysin suorat kaapelit, vaan jotain vastusta on välissä, liekö haistelee jotenkin sillä nuo laturit että jotain on kiinni.

    Comment


    • #32
      Alkuperäinen kirjoittaja Razur Näytä viesti
      . Eli ei ole täysin suorat kaapelit, vaan jotain vastusta on välissä, liekö haistelee jotenkin sillä nuo laturit että jotain on kiinni.
      Ainakin Up!:ssa voi säätää autossa latauksen virran. "Keskustelee" hetken, kun kaapeli kytketään. Menee lataus sitten autossa valitun virran mukaan, vaikka isompaakin olisi tarjolla.

      Comment


        #33
        Mulla on sellainen schukokaapeli, jossa on tehonsäätö ja se ainakin tietää milloin se on autossa kiinni. Jos schuko on pistorasiassa mutta toinen pää ei ole autossa, niin ei sieltä toisesta päästä tule mitään ulos. Kun toisne pään kytkee autoon, niin auto ja kaapeli keskustelee jotain ennen kuin lataus alkaa. Sitten mulla on T2-T2 Mode 3 kaapeli, se on "tyhmä" jatkojohto jolla saa 3~laturista sähköä autoon. Silloin lataus ei ala ennen kuin laturille antaa luvan joko jollain apilla tai poletilla. Tässäkin kulkee joku ohjaussignaali laturin ja auton kommunikointia varten.

        Comment


          #34
          Mahtaa olla vaan pilottipiiri mikä siellä kiertää. Yhden rikkinäisen kaapelin joskus purin niin siinä kappaleessa ei ainakaan ollut mitään älyä sisällä. Kaikki vaan valettu johonkin hartsiin ettei pystynyt korjaamaankaan.

          Jos siellä sellainen 800 ohmin vastus on niin laturi todennäköisesti mittaa sitä piirin vastusta ja jos se on paljon yli 800 ohmia niin päättelee liittimen olevan irti tai huonosti kiinni eikä lataa. Jos paljon alle 800 ohmia niin epäilee että jotain paskaa välissä ja oikosulussa. Ehkä, tää on ihan puhdas arvaus.

          Comment


            #35
            Kaapelissa on kaksi pilottiliitintä, proximity pilot ja control pilot. Proximity tunnistaa onko kaapeli kiinni ja jos on, niin se estää autolla liikkeelle lähtemisen. Control pilotissa liikkuu 1kHz taajuudella PWM-signaali jolla auto ja laturi keskustelee keskenään muun muassa saako ladata vai ei, latauksen tilasta ja etenemisestä jne. Jos lataa normaali schukolla, niin silloin vika ei autossa ole.

            Comment


            • #36
              Alkuperäinen kirjoittaja jannekk
              Jos lataa normaali schukolla, niin silloin vika ei autossa ole.
              Erikoista, että nyt on kaksi samanlaista johtoa, joista kumpikaan ei kuitenkaan toimi. Toinen näistä täysin uusi. Schuko kaapelilla tosiaan lataa. Ongelma ei kovin suuri, harvemmin tuota pääsee missään hyödyntään, lähinnä kauppareissuilla ehtii hetkeksi tökkään kiinni.

              Comment


                #37
                Paitsi että jos onkin niin, että control pilot on käytössä vain kun ladataan latausasemasta, niin silloin siinä piirissä oleva vika ei ilmene kun ladataan schukokaapelilla.

                EDIT:
                MOT. Mennekes sanoo että:

                ”Visiting Grandma“ Charging

                The most simple version of a Charging Station is the common domestic style socket in residential buildings. This version always has to be provided, e.g. for charging the Vehicle when visiting your grandma. As for Charging Processes up to 16A acc. To IEC 61851-1:2001 no communication with the Vehicle is necessary, this Charging can be done with an adaptor between domestic socket and Charging Plug (with integrated RCD). ”

                Eli, nämä ns. kotilatausjohdot eivät auton kanssa kommunikoi muuten kuin että latausjohto on autossa kiinni.
                Viimeksi muokannut jannekk; 13.4.2020, 16:15.

                Comment


                • #38
                  Ootko kokeillu auttaako ihan vaan portin putsaus? mulla oli jo alkavaa hapettumaa pinneissä, joka lähti ihan kontaktispräyllä. Tuli vaan mieleen jos toinen lataustapa ei tarvitse sitä kommunikaatiopinniä ja toinen tarvii.

                  Comment


                    #39
                    Tuon lisäksi ihan ilman mitään tarkempaa tietämystä, mahtaako olla edes sama laturi eri lataustavoille? Käsitin että vaihtosähköllä ladataan kummassakin tapauksessa jolloin laturi on auton päässä, johdossa vain vikavirtasuoja tms? Onko tästä autosta mitään SSP-tyylistä dokumenttia olemassa, itse yritin googlata asiaa niin lehdistö-höpöhöpöjuttuja löytyi lähes sata prosenttisesti. Mielenkiinnosta osittain kyselen.

                    Comment


                      #40
                      Laturi on auton sisäinen ja sille voidaan syöttää vaihto- tai tasavirtaa tai molempia.

                      Comment


                      • #41
                        Eipä oikein ole Voltti enää lämmennyt kabiinista. Googlettelulla löytyi muutamia vaihtoehtoja. Yksi olisi ollut kiertovesipumppu, jolloin ei lämpene, mikäli moottori ei käy. Mutta jos lämpöä ei tule myöskään moottorin käydessä, vika on jossain toisaalla. Nyt ei lämpöä tosiaan tullut, vaikka auton moottorikin kävi ja nesteen pitäisi kiertää.
                        Löytyi ainakin yksi tapaus, missä sisäkennolle menevässä letkussa oleva suodatin, oli mennyt tukkoon, eikä lämmintä vettä enää kiertänyt kennolla asti. Tämäpä oli halvin mahdollinen vaihtoehto, joten ei kun kokeilemaan. Purin konehuoneesta tuon letkun pois, minkä sisältä tuo suodatin löytyy ja tutkin tilanteen. Olihan se melkoisen vahvassa töhnässä, joten ei ihme jos ei virtaus ole ihan optimi ollut. Suodattimen putsaus ja kasaus, testauksella ainakin nyt taas lämpöä tulee. Seurataan oliko tässä vika, vai onko jokin muukin juttu vielä ongelmana.
                        Attached Files

                        Comment

                        Working...
                        X