Ilmamassa 200.6g/s kun ulkolämpötila 13c, imulämmöt max 34c. Ilmanotosta tukittu koneenhuoneen puoli, joten ottaa ilmaa vain maskin takaa. Tuskimpa vaparilla saisi mitään hyötyä vaikka olisi missä hyvänsä?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2.0 TFSI kulkua hukassa
Collapse
X
-
Suoritettu ns. Italialainen tune-up. Noin 50 kierrosta Pärnun rataa ja kappas, moottorissa on myös alavääntöä. Ei siitä vielä mikään vaparikasi tullut, mutta vetoa ilmestyi alemmas. Nyt vääntöä on tarjolla jo vähän yli 2k rpm asti.
Samalla sain vian ulos ohjaustehostajan pumpusta. Akselitiivisteelle taisi tulla tunnit täyteen ja sen vuotaessa ei viitisi konetta turhaan kierrättä tarpeettoman pitkälle. Logit on siis ottamatta, joten vaikutusta ilmamääriin en osaa vielä sanoa.
Olisikohan ollut katalysaattori tukossa kuitenkin? Rentoutunut hukkaportin kello tuskin elpyy tuolla tavoin.
Comment
-
Italian tuneuppi tuntuu näissä tepsivän aika hyvin. Minulla riitti tyhjäkäynnin sytkähäiriöiden hävittämiseen Ruotsin halki vetäminen pelkkää motarin vasenta kaistaa midsommerfestin paluuruuhkassa. Minulla tuon koneen vedot on alkaneet koko ajan vajaasta kahdesta tonnista. Kun bypassiltä puuttuu sähköt, niin silloin vedot alkaa vasta kolmen tonnin tienoilta. Tässä oli sellaista ongelmaa, että tyhjäkaynnin ja sen vajaan kahden tonnin välillä ei ollut mitään vetoja, niin että liikennevaloista sivistyneesti lähtökin oli hankalaa. Ensin ei pintakaasulla tapahtunut mitään, auton sai hädin tuskin liikkeelle ja sitten kun vähän lisäsi kaasua, niin sitten jo hyökkäs. En ole ihan varma poistuiko se pahin käytös jo italian tuneupin jälkeen vai vasta pari viikkoa myöhemmin kun putsasin imukanavat ja vaihdoin suuttimet uusiin. Sen rempan jälkeen viimeistään moottori alkoi toimia huomattavasta sivistyneemmin ja alakierroksille tuli paljon vetoja lisää tyhjäkäynnistä ylöspäin. Polttoaineenkulutus myös putosi melkein litralla.
Comment
-
Tänään tehtiin tutkimuksia, ja vaikuttaisi siltä että hukkiksen kello vaihtokunnossa. Tankoa heiluttaessa ei tuntunut kellon vastetta, ainoastaan jousen vaste. Eikä kellon lähdössä tuntunut juurikaan alipainetta kun tankoa liikutti. En ole aikaisemmin tfsi:n kelloa testannut, joten nämä arvailut perustuu diiseleiden kelloihin. Oletan kuitenkin että molemmissa sama rakenne ja tuntuma.
Kelloja saa ebaystä, mutta saako ihan kotimaasta? Äkkiseltään en googlella löytänyt ku forgen tuuninki version.
Comment
-
Meikäläisen tapaukseen vähän päivitystä.
Vein auton Pärnun reissun jälkeen nokkien välisen ketjun kiristäjän vaihtoon. Rattaan lukitusmutteri ei lähtenyt sovinnolla auki, joten homma piti tehdä pitkän kaavan mukaan. Jakopää siis auki ja nokista laakeripukit irti, jossa yhteydessä huomasivat naarmut nokkien laakeripinnoissa. Nokkien pois nosto paljasti nokan leikanneen joskus kiinni ja rouhaiseen kannen laakeripinnasta lastua. Alumiinisilppua löytyi myös kiristäjän suunnalta.
Tässä kohtaa alkoi kannen metsästys ja sen tuloksia täällä. Saksasta löytyisi valmiiksi kokoonpantu kansi + asennusosat (pultit, pahvi, ketju, kiristin ja jakopääsetti) ~1700€ ja raaka-aihio ~700€. Toki suljun pääseminen kiertoon asti herätti kysymyksen kellarin kunnosta, joten tilaus jäi odottamaan alakerran tarkastusta. Öljypohjan irrotus ja sen yhden helposti käsiksi päästävän veivipukin irrotus, naarmu kaulassa ja laakeri karhean oloinen. Tilaukseen siis koko moottori.
Miksi koko moottori? Kampura ei ole ainkaaan tuon yhden perusteella pilalla, se tulkee kuntoon joko kiillotuksella tai viimeistää hiomalla. Samalla laakerit uusiksi yms. peruskunnostusta. Kannen uusinnan kanssa hintaa tulee teetettynä helposti sama kuin vaihtokoneelle. Jos sattuu olemaan aikaa roplata, saa vanhan kunnostuksella ns nollatun tai ainakin perusteellisesti huolletun koneen. Minulla ei nyt juuri ole aikaa siihen, joten edullisemmaksi taitaa tulla se vaihtomoottori.
Saksan tarjonta moottoreille on mitä on ja hinnatkin kohtuu kovat. Ruotsi on melkeinpä edullisempi ja Suomestakin saa samaan rahaan, jos sattuu löytämään. Ruotsalaiset ovat nihkeitä tekemään kauppaa Suomeen, ainakin näin omalla kokemuksella. Ruotsista löytyy valmiiksi huollettuja moottoreita vähän yli 4k € rahteineen, ja tarjouksen mukaan minulle olisi hyvitetty ~800€ vanhasta.
Päädyin tilaamaan 2500€ (sis. rahdin) moottorin Ruotsista purkaamolta. Suomesta olisi löytynyt myös ja samaan hintaan, mutta olin jo ehtinyt jättää tilauksen Ruotsiin. Suomalaisten kanssa kaupankäynti on varmasti helpompaa. Bonuksena nyt tuleva moottori on samalla moottorikoodilla ja WUA-alkuisesta runkonumerosta. Sivuseikkoja, paitsi alle 500 kpl valmistetussa erikoispainoksessa. BUL, BWE ja BPJ ovat käsittääkseni raudan osalta ~sama möykky.
Comment
-
Saas nähä mikä ylläri minulla odottaa. Juuri bwa koneellinen oli huollossa johon, jakopää yms yms ja piti myös tuo nokkien välinen ketju ja kiristin vaihtaa. Meni juuri tuo mainittu lukitusmutteri pyöreeksi ja todettiin että jos se jätetään sit ens kesään ja otetaan sit pidemmän kaavan kautta. Ei nähnyt mitään erikoista kulumaa missään ja kone noin muuten käy ihan hyvin.
Comment
-
Niin, tuo olisi kiva tietää. Nimittäin ohjeissa kasaukseen sanotaan että se mutteri pitää kiertää vain 20Nm+45asteen kulmaan. Joten tuollaisen voiman kiristää jopa sormilla. Millä hitolla se sit pureutuu ton jälkeen niin lujaa kiinni että jykevä mutterista menee kulmat, sangen outoa
Comment
-
Minun koneessa 195 tkm, mutta vaurion ajankohdasta ei mitään käryä. En muista nähneeni ainakaan varoitusvaloa öljynpaineista. En ole tuolla toii ajanut kuin pari tuhatta kilometriä.
Tuohon on joskus kiristäjä vaihdettu. Liekö ollut tekikällä ohjeet tiedossa vai onko laitettu jyrkät liimat väliin..
Comment
-
Vieras
Tehtaan jäljiltä on kiinni vähintään 6 kertaa kovempaa kuin tuo 20+45.
Ja sitten jos on väärä avain ja vähänkin lipsahtaa niin se on siinä. Oikeallakin lipsahtaa helposti, jos ei ole tarkkana.
Comment
-
Vieras
-
Pannu vaihdettu ja siitähän tuli ihan eri eläin. Ei enää aasinpotkua kierroksilla, vaan veto alkaa parin tonnin hujakoilta. Turbo edelleen sama.
Samoin loppui se huokaaminen, mikä ennen tuli ennen kuin veto alkoi. Samoin kaasun noston yhteydessä kuulunut yskintä vaimeni. Olisikohan ollut jotain ahtovuotoa aiemmin.
Perusmoottori siis A6:sta moottorikoodilla BPJ. Kansikokoonpano samalla osanumerolla, lohko ja männät myös samat kuin BUL.
Comment
-
Tänään vaihdettiin 200cel katti orkkiksen tilalle. Oli osittain sulanut umpeen. Nyt ilmamassat max 207g/s. Tuo uusi katti piti olla plug-and-play, mutta ei nyt ihan tuommoisenaan istu. Tai sai sen kiinni, mutta kun tuo on 3" ja orkkis downpipe 2,5", niin kynnyshän tuohon liitokseen jäi. Eli pitää vielä dp vaihtaa tai muokata sopivaksi.
Comment
-
2.0 TFSI tehot hukassa
Eli kyseessä A4B8 n. 100k ajettu ,manuaali ''211hp/350nm''
Ei mitään vikakoodeja päällä, turbotec:in porukka dynossa pikaisella katsauksella ei löytänyt mitään, kova epäilys tosin oli että katalysaattori tukossa.
Ehdotuksia otetaan vastaan.
Dynolappu https://imgur.com/a/zWn0LnR
edit: Katalysaattori vaihdettu vähän virtaavampaan ja käyty penkissä uudestaan, aikaisemmalla kerralla kun käytiin penkittämässä ihan vakiona saatiin nuo lukemat mitkä ovat aikaisemmassa linkissä (183hp/280nm), tällä ensimmäisellä kerralla siis kokeiltiin samaa lastua kuin toisella penkitys kerralla jolloin saatiin käytännössä vain puuttuvat hevoset takasin. Nyt tällä toisella kerralla laitettiin suoraan ohjelma sisään ja penkkiin niin tuli tämmöset tulokset (276hp/422nm) https://imgur.com/a/fTytt4w , mutta onko kellään tietoa mistä tämä 3500rpm kohdilla tuleva notkahus vois johtua?Viimeksi muokannut Mparsiala; 28.3.2019, 00:44.
Comment
-
Carbon cleanilla ja Bypassin vaihdolla alkoi vetämään 2.0 TFSI bul täyteläisesti koko kierosalueeta ja vääntää jo 2000 RPM kieroksilta tomerasti. Koneen puutuneisuuden alakieroksilla väheni.
Mutta siis, jos 2.0 TFSI tuntuu tehottomalta, niin halvin ja helpoin keino on varmasti vaihtaa ensialkuun bypass. Imuvenoissa oli omassa myös jo melkoinen määrä karstaa 145 tkm kilsoilla.Viimeksi muokannut Kraftwerk; 14.1.2021, 21:56.
Comment
-
Tuli myös omasta autosta logiteltuja noita ahtopaine arvoja täys kaasuvedolla ja tuli huomattua että ahdot eivät laske tuon 1020 alapuolelle missään vaiheessa (edes tyhjäkäynnillä). Vikakoodeja ei ole, mistä tämä voisi johtua?
Pyynti Todellinen
760 1020
1140 1020
1690 1070
1840 1200
1820 1380
1700 1650
1640 1800
1660 1680
1690 1610
1700 1590
1660 1610
1550 1580
1490 1520
1450 1460
1460 1520
1610 1650
1680 1740
1670 1570
1670 1540
1670 1620
1670 1650
1630 1630
1600 1620
1570 1600
1540 1560
1490 1530
1470 1500
1450 1480
1430 1450
1420 1430
1400 1410
1380 1400
1370 1390
1430 1480
1610 1640
1630 1600
1630 1510
1630 1560
1630 1620
1630 1620
1200 1620
430 1470
260 1200
270 1130
250 1100
250 1070
230 1070
250 1060
250 1060
250 1060Viimeksi muokannut Jimi555; 13.4.2019, 17:45.
Comment
-
B7 2.0tfsi (2006) (BUL) ei ota kierroksia kuin 3000. Vikakoodiksi antaa P0101 (mass or volume air flow A circuit range/performance). Mittaristoon ei sytytä mitään valoja. MAF piuha irti antaa saman koodin eikä nosta silloinkaan kierroksia. Onko muilla ilmennyt samaa ongelmaa ja selviääkö maffin vaihdoilla? Vai onko vikaa löytynyt jostain muualta kuin maffista?
Comment
-
Omassa A4 2.0 TFSI BGB 2006 vuodelta katosi tehot kun kiihdytin moottoritielle vaunu perässä. P0299 vikakoodia pukkaa. Otin ensimmäisenä käteen Diverter valven Youtuben ohjeistamana, mutta se olikin ehjä. No sitten silmät osas jo tarkentaa niin hukkaportin kellon tanko on mennyt poikki. Suoraan kiristysmutterin juuresta. Mitä nyt tuossa hakua kokeilin niin aika harvinainen sattuma. Näyttää vahvasti siltä että turbo pitää irroittaa jos tuon meinaa korjata. 275tkm ajettu niin ehkä se kannattaisi laittaa Fin-turbolle ehostukseen. Ellei raadilla ole nyt jotain nopeaa kikkaa jolla auton saa liikenteeseen nopeasti ja säästää paukut isompaan tehonlisäykseen tulevaisuudessa?
Comment
-
elikkäs nyt tarvitaan tietäjien apua. audi a3 2.0tfsi Quattro
audista hävisi vedot yhtäkkiä ajosta ja vika ei oo korjaantunut evapin vaihdolla, eikä by pass vaihdolla. auto kumminki ahtaa mutta ei vedä. ahtovuotoja ei ollut. voisiko olla enää ainoana vikana huohotin venttiili josta on menny kalvo hajalle??
Comment
-
a4 b7 2.0tfsi ongelmaa. Tuntuu että auto vikatilassa koko ajan mutta oma pirkkatesteri ei ainakaan anna vikakoodeja. Aiemmin kesällä antoi p0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1) koodia kuitenkin päästöistä hyvin läpi. Tämän jälkeen vaihdettu etummainen lambda ja maf (ei vaikutusta) osaatteko kertoa mistä lähtisi vikaa etsimään tai olisiko kuopion lähettyvillä henkilöä joka voisi vaikka vcds vilkaista pientä korvausta vastaan tietenkin?
Comment
-
Koskas EGR on vaihdettu? Jos on kalvo rikki ei anna koodia, mutta vaikuttaa kulkuihin ja vain alkuperäistä tilalle. Toinen on sitten tankin takaiskuventtiili (tosin sekin on konetilassa). Jos se vuotaa menee imusarjaan ylimääräistä ilmaa. Tietys myös ahtopaineen säätimen kalvo. Ja mikään noista ei välttämättä anna koodia.
Comment
-
A6 2.0 TFSI 2006:sta on ahdot hukassa. Ahtopaineanturi ja säätöventtiili on vaihdettu. Bypass valvea ei vielä. Tämä on muutaman vuoden vanha mäntämallinen venttiili. VCDS:llä testatessa mäntä liikkuu normaalisti ja näyttäisi toimivan. Jos ottaa käsiin ja sormilla vähän vastustaa tai painaa, pystyy helposti pysäyttämään männän liikkeen. Kysymys kuuluu, kuinka voimakas tuon männän liikkeen kuuluu olla? Ei kai se ihan voimaton voi olla, muutenhan ahtopaine aukaisee sen itsellään. En viitsisi myöskään ehjää vaihtaa uuteen. Kiitos etukäteen neuvoista.
Comment
Comment