Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TFSI kulkua hukassa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.0 TFSI kulkua hukassa

    Ostin B7 A4:sen otsikon mukaisella koneella(162kw) noin vuosi sitten ja nyt tuntuu että siitä olisi hieman puhtia kateissa, se voi johtua kahdesta asiasta, joko olen vain tottunut autoon tai sitten siinä on jotain vikaa.

    Lainasin ross techin kaapelia ja moottorin vika diagnostiikasta ei löytynyt mitään vikaa, sen lisäksi seurasin ajon aikana ilmamäärä mittarin lukemaa ja sieltä tuli mielestäni järkeviä lukemia koko ajan.

    Mitähän mahdollisia vikoja olisi mitkä ei näy tossa diagnostiikassa ja miten niitä kannattaisi lähteä metsästämään.

    #2
    Katso 115 kanavalta miten ahto seuraa pyyntiä. Paljonko ne ilmamassat olivat?

    Alkupään TFSI:ssä voi kierrätysventtiili eli by-pass olla vähemmän ikuinen ja rikkoontumisen lopputuloksena on ahtovajaus.

    Comment


      #3
      Loggaas ahtopaineet ja tiedät tarviiko bypass vaihtaa. Kun siitä on kalvo rikki niin ahtaa vaan pikkusen ja tuntuu mopolta

      Comment


      • #4
        Ilmamassat oli jotain alle 200g/s parhaimmillaan, en muista tarkkaan mutta sellainen kuva jäi että ois ollut ihan tontilla.
        Tarvii ottaa trendi noista ahdoista kun kerkee.

        Ongelmahan on seuraavanlainen, eli kun paikaltaan lähetään niin voimaa tuntuu olevan niinkuin ennenkin, mutta kun ollaan tien päällä ajettu jonkin aikaa tasasta vauhtia vaikka 100km/h ja sitten ohituksessa pistetään vitonen sisään ja kaasu pohjaan niin meno on melko verkkaista, itseasiassa ihan sama painaako kaasua puoleen väliin vai pohjaan.

        Osaatteko muuten sanoa niistä ahdoista tossa VCDS:ssä, niitä on kaksi, nimet muistaakseni Boost pressure(spesified) ja Boost pressure(actual)?
        Jälkimmäinen kuulostaisi siltä mitä tässä nyt haetaan mutta mikä tuo ensimmäinen on?

        Comment


          #5
          Ihan sananmukaisesti toinen ahtopaine kertoo mitä on tilattu ja toinen vastaavasti mitä on toimitettu.

          Ilmeisesti moottori ei ole vakio, jos ilmamassat huitelevat 200g/s tasolla. Vakiokoneella lienee maksimit siinä 170g/s.

          Comment


          • #6
            Niin siis alle 200g/s en muista tarkkaan, tarvii tarkistaa sekin, ihan vakio pitäisi kyllä olla.

            Noista ahdoista, eli jos noissa kahdessa arvossa on poikkeamaa kun ollaan veto päällä niin silloin ilmeisesti on jossain vikaa?

            Comment


              #7
              "Juuri kyseisestä moottorista en tiedä", mutta se että pyyntö hieman ylittää toimitetun ei välttämättä ole merkki mistään viasta. Mutta jos todellinen paine nousee yli pyydetyn, luultavasti ahtopaineen säädössä on ongelmaa (N75).

              Comment


              • #8
                Loggailin ja otin vähän grafiikkaa noista paineista.
                Sillon kun mennään tasakaasulla rauhallisesti niin specified liikkuu muutaman sadan mbarin paikkeilla, kun taas olo pyörii siinä 1000 mbarin paikkeilla.
                Sitten kun tein vedon kolmosella n. 2200rpm-> punarajan tuntumaan kaasu pohjassa kokoajan, niin silloin spesifief hyppäs alussa noin 1860 mbarin kohdalle ja actual 1760, sitten ne tasoittuivat ja menivät käsikädessä alaspäin noin 1500 mbariin asti punarajalle saavuttaessa.Sitten kutonen sisään ja paineet palautu tohon samaan mitä kuvailin ennen kiihdytystä.

                Comment


                • #9
                  Autot on sinä ihemelisiä että auton kiihtyvyys takapuolituntumalla on hyvin epävarma
                  tapa tietää missä kunnossa se on. Suositelen että teet mittauksen jollakin luotettavalla tavalla
                  sanoit että sinä olit tutkinut ilmamääriä uskoisin että sinä ohjelmassa löytyy myös
                  mahdollista tallentaa kiihdytys 0-100km/h/ (jos automaatti vaihteisto niin että kick down pohjassa) ja jos tämä arvo poikeaa kovasti
                  tehtaan ilmoittamista arvoista niin voi aloittaa tarkemmin mikä on syy. Itse ajelen eri tehoisilla
                  autoilla ja esimerkiksi aina kun istun autossa jossa pitäisi olla 200 hv niin se tuntuu
                  mopolta mutta täyty myöntää että toinen auto tuntuu nuhapumpulta kun kihdytää sadasta
                  ja vaikutaa että savutaa 200km/h ikuisuudelta kun mitä se oli uutena ja sinä pitäisi huipunopeden olla noin 273 km/h .Huoma että tämä ei koske Suomea. Siten tullaan esimerkiksi jos autossa on
                  automaattivaihteisto niin se sopeutuu ajotyylin tässä esimerkiksi erän audin tip tronic vaihteistossa DSP
                  ohjelmista
                  [COLOR=black]Display zone 1: Current gearshift program[/COLOR][COLOR=blue] [/COLOR]
                  [COLOR=black]J[/COLOR][COLOR=blue] 0 - 4:[/COLOR][COLOR=black] Shift programs for steep downhill slopes [/COLOR]
                  [COLOR=black]J[/COLOR][COLOR=blue] 5 - 9: [/COLOR][COLOR=black]Shift programs for gentle downhill slopes[/COLOR]
                  [COLOR=black]J[/COLOR][COLOR=blue] 10 - 14:[/COLOR][COLOR=black] Shift programs for level roads[/COLOR]
                  [COLOR=black]J[/COLOR][COLOR=blue] 15 - 19: [/COLOR][COLOR=black]Shift programs for minor inclines[/COLOR]
                  [COLOR=black]J[/COLOR][COLOR=blue] 20 - 24: [/COLOR][COLOR=black]Shift programs for major inclines[/COLOR]
                  [COLOR=black]J[/COLOR][COLOR=blue] 25 - 26: [/COLOR][COLOR=black]Shift programs for Winter driving[/COLOR]
                  [COLOR=black]J[/COLOR][COLOR=blue] 27: [/COLOR][COLOR=black]Shift program for Tiptronic function [/COLOR]
                  [COLOR=black]J[/COLOR][COLOR=blue] 28: [/COLOR][COLOR=black]Not used[/COLOR]
                  [COLOR=black]J[/COLOR][COLOR=blue] 29: [/COLOR][COLOR=black]Shift program in case of increased gearbox temperatures[/COLOR]
                  [COLOR=black]J[/COLOR][COLOR=blue] 30 - 31: [/COLOR][COLOR=black]Shift programs for warm-up[/COLOR]
                  [COLOR=black]J[/COLOR][COLOR=blue] 32: [/COLOR][COLOR=black]Shift program for urban driving[/COLOR]
                  [COLOR=black]J[/COLOR][COLOR=blue] 33: [/COLOR][COLOR=black]Not used[/COLOR]
                  [COLOR=black]J[/COLOR][COLOR=blue] 34: [/COLOR][COLOR=black]Shift program for driving with cruise control, steep downhill[/COLOR]
                  [COLOR=black]J[/COLOR][COLOR=blue] 35: [/COLOR][COLOR=black]Shift program for driving with cruise control, gentle downhill[/COLOR]
                  [COLOR=black]J[/COLOR][COLOR=blue] 36: [/COLOR][COLOR=black]Shift program for driving with cruise control, on level roads[/COLOR]
                  [COLOR=black]J[/COLOR][COLOR=blue] 37:[/COLOR][COLOR=black] Shift program for driving with cruise control, minor incline[/COLOR]
                  [COLOR=black]J[/COLOR][COLOR=blue] 38: [/COLOR][COLOR=black]Shift program for driving with cruise control, major incline[/COLOR]
                  [COLOR=black]J[/COLOR][COLOR=blue] 39: [/COLOR][COLOR=black]Shift program for uphill driving in case of increased gearbox temperatures[/COLOR]
                  [COLOR=black]J[/COLOR][COLOR=blue] 40: [/COLOR][COLOR=black]Shift program for Tiptronic function in case of increased gearbox temperatures[/COLOR]
                  [COLOR=black]J[/COLOR][COLOR=blue] 41 - 45: [/COLOR][COLOR=black]Shift program for ACC function[/COLOR]

                  Comment


                  • #10
                    A4 B7 2.0TFSI tehot hukassa.

                    Elikkäs autosta tuntuisi olevan turbo kokonaan pois pelistä, ei tunnu missään vaiheessa minkään näköistä piikkiä kiihdytyksessä että turbo ottaisi kiinni.
                    Viime sunnuntaina moottoritiellä huomasin mäessä ohittaessani ettei auto kiihdy ollenkaan ja siitä asti auto on ollut mielestäni todella laiska.

                    Onko muilla ollut samanlaista vikaa, olisi mukava saada jotain osviittaa mistä mahtaisi johtua?

                    Mitään ei ole vielä tutkittu, mitkään vikavalot eivät pala.

                    Comment


                    • #11
                      Popparista kalvo puhki.

                      e: niinjoo, eli siis bypassista. N249
                      Viimeksi muokannut Repo/promo; 21.8.2014, 23:47.

                      Comment


                      • #12
                        Hyvä että tarkensit, en olisi muuten tiennyt mitä tarkoitit!

                        Comment


                        • #13
                          Vag-comilla vikakoodit lukuun.

                          Comment


                            #14
                            2.0 TFSI kulkua hukassa

                            VSDS:llä kun näkee laskennallisen vääntömomentin, niin eikös tuon pitäisi softauksen jälkeen nousta? Ja miten tuo lasketaan? Ilmamassasta? Ja mikä on semmoinen normi ahtopaine mitä alkupään 2.0TFSI:stä maksimissaan puristetaan irti?

                            Syy miksi kysyn, niin veljen vehkeen kanssa pientä ongelmaa. Voima hieman kadoksissa alarekisterissä. Softattu aikaisemmin talvella(267/420), mutta nyt tuntuu että väätö kateissa, ei lähde 2k jälkeen räyhäämään. Tätä tukee myös se että kytkin rupesi hyvin pian softauksen jälkeen luistamaan, mutta rupesi tässä tovi sitten itsestään pitämään. Bypass ja n75 vaihdettiin softauksen yhteydessä. Tossa hieman logia otin, niin ahdot tuntus olevan ok, ilmamassat sais olla vissiin hieman korkeammat? Eniten ihmetyttää tuo vääntö. Käytä on liian tasainen. Yläpäässä lukemat mätsää penkkilapun kanssa, mutta ala ja keski rekisteristä puuttuu voimaa.
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              Ota logi pyydetystä ja toteutuneesta ahtopaineesta. Aukeaako kaasuläppä kokonaan täyskaasulla? Fuel trimmit?

                              Comment


                                #16
                                Pyydetty ahtopaine vastasi totetutunutta, paitti alle 2krpm, kun tahtoo täyttä silloinkin. Kaasuläppä näyttää 99.6% kaasupohjassa. Pitää ottaa polttoaineet ja sytkä vielä logiin. Openoffice möhli login bittiavaruuteen, niin ei ole enempää dataa tähän hätään.

                                Comment


                                  #17
                                  Alle 200 grammalla ei varmasti ainakaan ole 267hv.

                                  Vianetsinnät voisi olla aika hyvä pitää omina keskusteluinaan.

                                  Comment


                                    #18
                                    Joo ei ole. Pitäisi olla +210g/s. Modet voipi siirtää nämä omaan keskusteluun, niin ei mene aiheet sekaisin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Tämä keskustelu on lohkaistu irti toisesta paikasta tässä vaiheessa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Lainataas tätä topickkia hieman. Autona ois 2.0 TFSI 2006 (162KW)
                                        Autoon on vaihdettu by-pass venttiili (D-päättyinen) reipas 10 000km sitten, mut vasta sain torque ohjelman puhelimeen ja pääsin vähän ahtopaineita seurailemaan. 1 Ja 2 vaihteella piikkinä käy 0.7 ahtopaineita heti 2000rmp jälkeen ja 3000 kerroksen kohalla ahtoja on enään 0.5~0.6 loppuu saakka. Ja jos kolmosella vetää 1000rmp-6000rmp niin ahdot käy ehkä maksimissaan 0.6 mut suurimmaksi osaksi pysyy 0.5. Itselläni ois se semmonen kutina että pitäis ehkä olla vähän enemmän?

                                        Viikonloppuna käytin by-passia irti, puhdistelin ja painelin mäntää sisään niin hyvin ainakin omasta mielestä liikku, myös palautui takas. Ja itellä ei oo VCDS:ssää käytettävissä että pääsis seurailemaan tarkemmin käyriä.

                                        Pitäskö vielä kokeilla uutta by-pass:sia vaiko jotain muita osia? Ja paljonkohan tälläsellä vehkeellä ois vakioahdot jos ajetaan vaikka kolmosella 2000rmp-5000rmp?

                                        Comment


                                          #21
                                          Vaihdettiin tänään maffi ilman merkittävää menestystä. Otin myös lisää logia, jos joku osaa tuosta tulkita syvemmin, niin olisin kiitollinen. Mitä nyt itse katselin niin seokset on ok, mutta ahtopaine ei seuraa pyydettyä. Onko lie tarkoituskaan? Jaksaako vakio ahdin puskea 1.1bar ylärekisterissä?

                                          Login loppu päässä pidempi veto kolmosella.
                                          Attached Files
                                          Viimeksi muokannut VilleP; 5.6.2016, 00:02.

                                          Comment


                                            #22
                                            Hiukan hitaasti nousee ahdot alhaalla eikä ilmamassa ole muutenkaan tasolla jolla tulisi 267hp/420Nm (login arvoilla ollaan noin 240/340 paikkeilla).

                                            Ahtovuoto jossain (letkut, PCV, diverter/dumppi, välijäähy jne) tai hukkaportin kello finaalissa (löystynyt). N75 / WGDC arvo olisi hyvä ottaa logiin.

                                            Ahtovuotoa etsimään. Jos ei vuotoa löydy niin hukkaportin kello tai turbo vaihtoon.
                                            Hukkaporttiakin voi toki testailla esim jalkapumpun ja painemittarin kanssa (eli hukkaportin kellon letku kiinni pumppuun ja katsot millä paineella hukkis lähtee liikkumaan, K03 turbon speksi taisi olla jossain 0,35bar paikkeilla). Jos aukeaa selvästi liian alhaisella paineella niin sitä voi yrittää kiristää. Liian tiukka kello aiheuttaa yliahtoa.

                                            Omassa 2.0TFSIssä oli hyvin vastaava ongelma (ja lähes vastaavilla ahdoilla/ilmamassoilla). Tuo ilmeni varsin pian 3" downpipen asennuksen (ja pakopaineen alennuksen) jälkeen, silloin oli noin 250/420 softa. Vuotoa ei löytynyt ja lopulta ongelma ratkesi turbon päivityksellä. Jälkeenpäin tarkasteltuna vakioturbon hukkis oli erittäin löysässä kunnossa ja lähti avautumaan lähes nollapaineilla (muistaakseni 0.1...0.2bar). Tämä 100k ajetusta (ja 9v vanhasta) autosta.

                                            Comment


                                              #23
                                              Bypass ja N75 vaihdettiin softauksen yhteydessä uuteen ja ahtovuoto ponnistus tehty. Toi hukkis mullakin tuli mieleen, pistetään tarkastus listalle. Huomaako tuon PCV:n ohivuodon painetestissä? Ahtojen pitäisi siis tavoitaa pyydetyt?

                                              Comment


                                                #24
                                                PCV:n mahdollisesti vuotavan osan voi testimielessä tulpata eli ota imusarjan ja PCVn välinen letku pois ja tulppaa molemmat päät. Tuolloin höyryt imetään turbon imupuolelta kiertoon (tarkista toki, että ko autossa setuppi menee noin).
                                                kolmosen testiveto ja logi ennen/jälkeen näyttää tuliko mitään eroa.

                                                Alapäässä tuo pyydetty 1.3bar on ok ja siihen pitäisi päästä mutta ylhäällä vakioturbo ei ahda tuota pyydettyä ~1.2bar. Kunhan ilmamassa on yläkierroksilla jossain 210 paikkeilla niin homma toimii aikalailla kuten pitää.

                                                Logissa alapäässä 1.0bar tuli vasta noin 2700RPM kohdalla ja kunnolla toimiessaan tuo pitäisi saada jossain 2150-2300RPM paikkeilla (kolmosen vedossa).

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Selviskö tää ongelma ikinä? Itselläni samaa ongelmaa GTI :ssä. 230hp ja 387nm dynotettu ja pitäisi irrota kyllä paljon enemmän. Bypass vaihdettu ja PCV venttiili korvattu peitelätkällä. Turbo 135tkm ajettu. Huippuvääntö tulee vasta 3200rpm. Auto toimii hyvin mutta antaa P0299 vikakoodin. Autocomin mukaan hukkaportti lähtee aukeamaan 0.27bar. Imuvuoto, hukkis, N75?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ensimmäisenä laita PCV venttiili takaisn paikalleen(sotkee huohotus järjestelmän ja ties mitä muuta) Mitäs autolle tehty ku pitäisi "irrota" paljon enemmän? Painetestin vois tehdä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Auto oli pari päivää sitten Motestilla säädössä. Vakiona lähti 203hp/323nm ja nyt ohjelmalla pitäisi tehot olla jossain 250hp nurkilla mutta ei ole... PCV venttiilihän kierrättää höyryjä imusarjaan, ei muuta. Turbon imupuolella ja lohkoon huohotus normaali. Motestin mika itse arveli että ahtojen puute johtuu hukkaportista joka löystynyt, N75 venttiilistä (harvoin niitä mennyt) tai sitten ahtovuoto jossain. Tässä vielä data autocomin kanssa kiihdytys 3 vaihteella.

                                                      rpm pyynti todellinen
                                                      1320 0.39 0.01
                                                      1460 0.53 0.09
                                                      1680 0.73 0.24
                                                      1920 1.18 0.43
                                                      2160 1.36 0.67
                                                      2480 1.37 1.03
                                                      2800 1.36 1.32
                                                      3160 1.36 1.37
                                                      3520 1.36 1.34
                                                      3840 1.37 1.25
                                                      4160 1.34 1.14
                                                      4520 1.31 1.07
                                                      4800 1.28 1.01
                                                      5080 1.25 0.96
                                                      5360 1.23 0.93
                                                      5560 1.20 0.88
                                                      5940 1.11 0.86
                                                      6160 1.06 0.75
                                                      6360 1.05 0.69
                                                      6520 1.02 0.67
                                                      6720 0.95 0.64
                                                      Viimeksi muokannut Sparco; 21.8.2016, 15:56.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        No kyl moni vaan sanoo et kannattaa se PCV venttiili olla paikallaan. Mut tee paintesti jos ei vuotoja N75 vaihtoon(tähän vikaan en kyl usko) ja jos ei auta ni todennäkösesti ahtimessa vika.Siis tuliko vika ohjelmoinnin jälkeen? Ahtojen pyynti ainakin ok.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja jarppa^ Näytä viesti
                                                          No kyl moni vaan sanoo et kannattaa se PCV venttiili olla paikallaan. Mut tee paintesti jos ei vuotoja N75 vaihtoon(tähän vikaan en kyl usko) ja jos ei auta ni todennäkösesti ahtimessa vika.Siis tuliko vika ohjelmoinnin jälkeen? Ahtojen pyynti ainakin ok.
                                                          Itse taas olen siinä uskossa että PCV aiheutta vaan ongelmia. Ohjelmoija sanoi ettei siinä vikaa. Logeistahan voi nyt nähdä että pyynti ja todellinen ahtopaine käy hetken ajan samassa mutta suurimman osan ajasta eivät ole samassa. Voiko tuo nyt vuotaakkaan mistään jos kerta paineet käy hetken yli 1.3bar? Ei vaan tunnu jaksavan pitää siellä ja nostaa paineita hitaan puoleisesti. Ahdin huollettu 2000km sitten Finturbolla, hukkikselle tosin eivät tehneet mitään.

                                                          "Vika" huomattiin penkissä kun laitettiin uusi ohjelma. Vakio softalla ahtojen pyynti ja toteutunu oli samoissa.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ota tuohon rinnalle vielä ahtosolenoidin eli N75 pulssisuhde niin vähän voi jotain arvatakin. Ei se ahdin yläkierroksilla paljonkaan enempää jaksa tuottaa. Pyytäähän voi vaikka mitä.

                                                            Voisi olla hedelmällistä kertoa mistä autosta on kyse. Jos se on joku AXX BGB BWA tms alkupään peli niin bypass on ensimmäinen veikkaus aina. Tosin ne tapaa hajota niin, että ei toteutuisi kyllä tuollaisetkaan ahdot.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X