Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

E85 käyttökokemuksia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Suora "sokkovaihto" ei välttämättä kannata, ennemmin vedän ne viinan liottamat paskat tankin pohjalta aluksi sen vanhan pumpun läpi.

    Comment


    • Onhan se noinkin. Mutta noi pumput on halpoja verrattuna hinauksiin jos vähänkään enempi kilsoja. Vakuutus ja autoturva hinaukset hinauttaa vaan huoltamolle eikä kotiin, jolloin hinta voi autosta riippuen olla kalliskin. Ne liat saa sihdin vaihtamalla pois pumpulta. Kai sitä joissakin vakuutuksissa sais kotiinkin hinattua.

      380€ esim. annettiin huoltamolla pelkän pumpun hinnaksin, joka postikuluineen 142€ itse hommattuna. Työt päälle. Eli jos itse kykenee vaihtaan niin sokkovaihto ja vaikka sihdin tarkistus seuraavassa öljyvaihtovälis tai miten nyt tykkääkään. Helppo ajoittaa homma suht tyhjälle tankillekin toisin kuin yllättäen pettäessä.

      Tietysti tarkoitan jos esim. yli 100tkm ajettu pumppu.
      Viimeksi muokannut Killeri; 24.8.2017, 19:31. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

      Comment


      • Walbro 450 lph sataseen ebaysta, toimii ja kestää, ainakin tähän mennessä (muutama tkm). Drop in ainakin b5q:hun, tai oikeastaan pienempi kuin vakio niin tarvitsee o-renkaita tai muunlaisen modin läskiinnyttämään/pitämään pumppua ämpärissä.

        Olettaisin että moneen muuhunkin sopii pienellä soveltamisella. Mielestäni parempi vaihtoehto kuin esim. kallis ja inisevä bosch 044 joka ei edes virallisesti kestä viinaa.

        Comment


        • Tavallisiin kyllä, mutta A8 sisältää ylimääräisen liitännän pumpussa. Enkä heti keksi ilman koko systeemin muuttamista et miten tavallisen saisi sovitettua tuohon. Sama ongelma on varmaan useas muussakin satulamaises tankis jois vain yksi pumppu. Aika raju ratkaisu olisi puhkaista tankkiin putki alimmalle kohdalle puolelta toiselle.
          https://youtu.be/rgOUgUm2JpY
          Viimeksi muokannut okkim; 25.8.2017, 12:00. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

          Comment


            Jos se nyrkkisääntö on unohtunut kun E85:lle vaihtaa:

            Parin tankillisen jälkeen vaihtaa bensasuodattimen, pumpun(jos paljon ajettu) ja öljyt+suodatin koneeseen.

            Se viina irrottaa tankista liejut ja pumppu kuluu äkkiä loppuun ja suodatin menee tukkoon.

            Myös koneen sisältä irtoaa öljylima ja sitä on kohta sihti täynnä.

            Ja myös huohotin putket kannattaa tarkastaa jos epäilyttää. Oma S4:n oksenti nimittäin huohottimen tyhjäksi kun en muistanut koko kesään tyhjentää keruusäiliötä. On siis muutettu uloshengittäväksi ja meni vaan putket tukkoon tai keruupurkki täyteen.

            Comment


              Siis saattaa irrottaa. Ei siellä välttämättä mitään tapahdu. Oman A4:n öljypumppu oli ihan siisti ja tikissä 3tkm viinalla ajon jälkeen, eikä sitä sieltä olisi tarvinnut edes vaihtaa. No vaihdettiin kuitenkin, kun öljypohja kerran avattiin. Kilsoja tuossa kohtaa 170tkm. Öljyjä on kyllä muuten syytä vaihtaa tiheään alkuun. Ja suodatinta kans. Se on ehkä se tärkein. Sinne se kaikki pienempi paska jää ja sitä kyllä tulee. Itse taisin vaihdella 1000, 1500 ja 2000km ekat vaihdot. Jos on ollut long life huolloilla, niin sitten tilanne varmasti pahempi. Mä olin ajellut fortea läpi pariin kertaan jo ennen viinaan siirtymistä.

              Comment


              • Itse vaihdoin aikoinaan uudehkon pa-suodattimen n.2tkm:n E85 ajon jälkeen ja aivan turhaan, suodatin puhdas. Sitä samaa paskaa löytyy tankin pohjasta, vaikka E85:lla ajaakin. Olen pa-pumpun irrotuksessa aina putsannut tankkia (yli 10 kertaa) ja uutta paskaa on tullut aina lisää. Ne ei ole lähteneet suodattimeen. Itse olen ajanut vajaa 100 tkm:ä E85:lla. 3:s bensapumppu menossa ja vaihdon syy on aina ollut riittävyyden loppuminen.

                Comment


                  Mulla oli vuodessa suodatin ihan tukossa.

                  Comment


                    Molemmista autoista on pumppu mennyt noin 6kk kuluttua uusiksi. Suodattimet ja muut on yhden kesän jälkeen ollut ihan täynnä mustaa töhnää. Nykyinen kone huohottaa vielä itseään puhtaaksi, kertyy kuukaudessa litra mönjää.

                    Comment


                    • Alkuperäinen kirjoittaja Kanke Näytä viesti
                      Onko muilla 1.8t-koneisille Audeille asennettuna etanolimuunnossarjoja? Jos on, niin oletteko vaihtaneet pumppua? Foorumin ja Googlen hakua on kokeiltu mutta montaa tapausta ei löydy.
                      Täältä löytyy yks samalla BFB-motilla varustettu B7 quattro, johon keväällä asentelin eFlexFuelin konversiosarjan. Etanolilla ajettu nyt noin 7tkm ilman ongelmia. Autoon softattu Motestilla Jyväskylässä 98 bensalla 200hp/320Nm ja vaihdettu Boshcin 0280156063-suuttimet, 384cc@3bar.

                      BFB:n vakiosuuttimet ovat auttamatta liian pienet (205cc), eivät riitä alkuunkaan etanolille, ei ajoon eikä kylmäkäynnistyksiin. Moottoritilan ja PA-suodattimen polttoaineletkut vaihdoin mukana tulleeseen bioetanolia kestävään letkuun, PA-suodatin uuteen muutaman tankillisen jälkeen, mutta niiden sekä suuttimien vaihdon lisäksi ei ole muita toimia autolle toistaiseksi tarvinnut tehdä - vakiopumppukin on riittänyt ja toiminut moiteetta so far. Isompaan pitää siirtyä jos tuosta tehoja vielä mielii nostaa.

                      Öljysihti putsattiin keväällä Motestin toimesta, ei ollut pahannäköinen. Alunperin ajattelin vaihtaa öljysuodattimen ekan 1000km jälkeen, mutta Motestin äijät oli sitä mieltä, että kone on sen verran puhdas ettei tarvitse. Nyt ajettu Del-Ronin paremmilla öljyillä ja öljynvaihdot 10tkm välein, saa nähdä miltä suodatin näyttää seuraavassa vaihdossa.

                      90% ajasta auto lähtee ekalla käyntiin, välillä vähän hörähdellen ja silloin tällöin täytyy startata toisen kerran. Tuo pieni paha mieli korvautuu aina tankilla, kun euromäärä laahaa litramäärän perässä eikä toisin päin 8)

                      EDIT: Tosiaan autolla mittarissa nyt 183tkm.
                      Viimeksi muokannut Stresside; 26.8.2017, 11:43.

                      Comment


                      • Kiitoksia kommenteista. Hankalalta vaikuttaa, ihmiset on tehneet eri toimenpiteitä eri vaiheissa, joillakin ollut erilaisia oireita ja joillakin ei minkäänlaisia. Tohtiikohan tässä asentaa pian mitään :| Tietysti vois tehdä "kaikki" varotoimet, mutta siinä menisi jo muutama vuosi että saa etanoliajeluilla ne säästönä kiinni.

                        Stresside: Oon ymmärtänyt että vakiosuuttimet riittää juuri ja juuri joko etanoliajeluun tai tehonnostoon 163 -> 190 hp, mutta ei molempiin. Kummalla vaan suuttimien käyttöaste nousisi käsitykseni mukaan lähelle sataa.

                        Oma auto on ollut koko elinikänsä 15 tkm huoltovälillä, eli arvioisin että moottorin kertyvän öljyshaiban ja sitä kautta sihdin tukkeutumisen vaara olisi pienempi. Uusi polttoainesuodatin on tilattu (tai itseasiassa kaksi, samalla kertaa) ja järkeilin että voisi vaihtaa esim. parin viinatankillisen jälkeen. Uusi vakiobensapumppukaan ei etukäteen tilattuna budjettia kaada (eikös se ollut ~170 Eur?), ja olispa sitten valmiina hyllyssä jos/kun alkuperäispumppu laukeaa. Öljyt ja suodatin on varmaankin fiksua tosiaan vaihtaa melko pian etanoliin siirtymisen jälkeen, autolla on nyt ajettu n. 185 tkm.

                        Comment


                          Suuttimet kannattaa vaihtaa joka tapauksessa etanolimuutoksessa, juurikin tuon käyttöasteen takia. On ainakin "pelivaraa", jos jotain menee mönkään normaalissa käytössä. Muistaakseni omat suuttimet oli jotain 450e,kun ne tilailin jostain ulkomaankaupasta. Nykyään taitaa soppeleita suuttimia oikeilla adapteripaloilla saada samaan hintaan kotimaisistakin kaupoista. Tai A4-tapauksessa etsiä ihmisiä, jotka on viritelly TT/S3:sta, niin niiden vakiosuuttimet taas riittäisi sulla, jos vain softatekijä suostuu käyttämään niitä ruuttia.

                          Comment


                            1.8T AWT 150 hp muutos S3:n suuttimille ja E85:lla saa karvan päälle 200 hp. Ajoin useamman vuoden ja monia kymmeniä tuhansia kilomettejä E85:lla enkä mitään ongelmia koskaan ollut, ei polttoainsuodattimen kanssa sen enempää kuin öljyjen kanssakaan. Öljyn vaihdoin 15 tkm välein.

                            AWT:ssa vakiosuuttimet E85:lla riitti juuri ja juuri siihen, ettei tehot laskeneet alle 150 hp:n. Polttoainekuluissa tuli jopa säästöä vakiosuutin setupilla. S3 suuttimilla ei kulutus rauhallisessa ajossa lisääntynyt, mutta kun alkoi lisääntynyttä tehoa ulosmittaamaan, alkoi polttoainekin maistua vähän paremmin.

                            Ohjelman teki Erikoismoottori, sieltä saanee apuja jos tahtoo kokeilla S3:n suuttimia ja E85:sta.

                            Comment


                            • Lähetti toi uuden pumpun 9 aikaan ja olihan se aika pujottelua saada se käppyrä häkkyrä takaisin tankkiin. Toisesta luukusta koitin kameralla mennä katsoon et kohdistuko kaikki kuten pitää. Mutta liian täynnä oleva tankki esti näkymän. Pitää ottaa iso varakanisteri mukaan et jos simahtaa puoles tankissa.

                              Vika tuskin johtu etanolista. Korkeintaan pesi jotain ja edisti hiukan vikaa. Hiilet loppu tai sitten käämi murtunut. Videossa ei ilmene että pysähtyessään ei ota virtaa eli ei ole jumissa. Jumissa olles ottais normaalia isompaa virtaa.

                              https://youtu.be/cdncNe806i8

                              Edit 30.8.
                              Vanha pumppu purettuna ja hiilet ne oli loppuneet kesken kuten kuvasta näkyy. Eli ei liity etanoliin vioittuminen. Tankin sisällä sihdit täysin puhtaat.

                              http://i.imgur.com/0M52KVE.jpg
                              Viimeksi muokannut okkim; 26.9.2017, 21:05. Perustelu: Iso kuva muutettu linkiksi.

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja Kanke Näytä viesti
                                Stresside: Oon ymmärtänyt että vakiosuuttimet riittää juuri ja juuri joko etanoliajeluun tai tehonnostoon 163 -> 190 hp, mutta ei molempiin. Kummalla vaan suuttimien käyttöaste nousisi käsitykseni mukaan lähelle sataa.
                                Olin yhteydessä eFlexFuel-firman tekniikkoihin ennen boksin tilaamista ja tiedustelin onnistuuko boksin asentaminen myös softattuun koneeseen ja mitä toimenpiteitä se vaatisi, johon teknikko totesi, että isommat suuttimet tarvitaan BFB-koneeseen jo ihan kylmäkäynnistyksiä ajatellen - muuten ei palotilaan saada riittävästi heikosti syttyvää etanoli-soppaa, jos pelkällä E85:llä ajelee.

                                Omalla autolla ajettu nyt noin kymppitonni etanolilla ilman varsinaisia ongelmia. Välillä pitää auto startata toisen kerran, mutta tuntuu tuo boksin "oppiva kylmäkäynnistystoiminto" pelaavan paremmin kun ilmat alkaneet jälleen viiletä.

                                Pa-pumpun riittävyyttä etanolilla kiihdytellessä on täällä kuitenkin alettu nyt epäillä. eFlexFuelin softa ilmoittaa melko nopeesti että suuttimien käyttöaste olisi 100% kun antaa reippaammin kaasua. Juttelin asiasta Motestilla poiketessani ja käskivät VCDS:llä seurata lambdan arvoja. Testilenkki sitten osoitti että sekä 2., 3. ja 4. vaihteella reippaassa kiihdytyksessä lambda-korjaus on täydet 25.000, mikä viittaisi ettei koneeseen saada polttoainetta riittävästi. Ensi viikolla Motestille painetestiin minkä myötä saadaa varmistus asialle.

                                Comment


                                • Onhan se melko varmaa et jos koneesta jo otettu enemmän kuin alkuperäisesti ei ne alkuperäiset vermeet riitä. Jo muutenkin kun jos "oikein" suunniteltu niin siellä on vain jonkin verran ylikapasiteettia joka ei välttämättä riitä E85 kanssa.

                                  Itsellä ei suuttimet piisannut Audin ABZ koneessa ilman että nostin polttoainepaineen 4 bariin 3 barista. En saa enää 100% täyskiihdytyksissä 0-200km/h aikaseksi, mutta jos esimerkiksi peräkärryä ja jotain 700kiloa peräs niin täysikaasulla käydään 100% käyttöasteis. Polttoaineen paine ei tipu, joten nyt ainakin uusi pumppu joka alkuperäispumppu riittää pumppausteholtaan isommasta paineesta huolimatta. Ei vaan suuttimet ihan riitä kaikissa tilanteissa. Eli jos kärryä meinaan vetää on viisasta tankata 98E5 tankkiin ainakin jonkin verran.

                                  Mutta onko sulla jotku laajakaista lambdat kun saat kiihdytyksissäkin järkeviä ollen closed loopilla eikä ole open loopissa kuten tavallisilla lambdoilla?
                                  Viimeksi muokannut Killeri; 11.9.2017, 20:12. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                  Comment


                                  • eFlexfuel-setti asennettiin eilen, tankki oli noin puolillaan ysivitosta joten etanolipitoisuus asettui 42% hujakoille. Toistaiseksi ei mitään havaintoja suuntaan tai toiseen, yritän muistaa raportoida tänne jos jotain tapahtuu. Muita osien vaihteluita ei toistaiseksi tehty.

                                    Auto tosiaan A4 1.8t 2004, moottorilla BFB.

                                    Comment


                                    • Mulla on ollut jo vuoden ajan 50% etanolia tankissa ja toinen puolisko 98:sia.
                                      Ei ole mitään boxeja tai vaihdettua osia ja ajettu yli 30 tkm ilman ongelmia.
                                      Mitä kuvittelet huomaavasi boxin kanssa "Kanke" ?
                                      Viimeksi muokannut okkim; 26.9.2017, 13:02. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                      Comment


                                      • 2fast4you: Mielenkiintoinen tieto. En odottanut huomaavani mitään, kunhan raportoin, ainakin sillä informaatiosisällöllä että boksi tuntuu toimivan niinkuin pitääkin.

                                        Katsotaan kun ilmat kylmenee ja ehtii tankata koko tankillisen viinaa, miten on kylmäkäynnistykset ym.

                                        Comment


                                        • Ajellut nyt muutamia satoja litroja pelkällä etanolilla. Noin 75% paikkeilla näyttä pyörivän etanolipitoisuus. Tällä hetkellä käytän Red Line SI-Alcohol lisäainetta joukossa. Alku ongelmien kuten hiilet loppu polttoainepumppu jälkeen ei ole juuri ongelmia ollut. Polttoaineregun vaihdoin samalla 4 bar versioks. Kylmäkäynnistys on vähän nahkeaa vaan ollut.

                                          Tuota lisäainetta olen osittain sen uuden polttoainepumpun takia käytellyt. Saa jonkinlaisen sisäänajon vähän liukkaammalla tavarlla.

                                          Suuttimien riittävyydestä olikin edellises viestis.

                                          Comment


                                            Ihan hyvää settiä Amsoilin kanavalla.

                                            https://www.youtube.com/watch?v=3_y1RBqFd-0.

                                            Comment


                                              Biltema 044 kesti pari vuotta kunnes hiilet loppu.

                                              Malpassi yksikalvoinen paineensäädin näyttäisi toimivan walbro 416 l/min e85 kanssa 2.5bar bensanpaineella (trimmit ei muuttuneet ja seos samoin kuin ennenkin).

                                              Comment


                                                Trafi alkaa maksaa apurahaa etanoli ja kaasumuunnoksiin. Tällainen tiedote on ollut esillä jo jonkunaikaa:
                                                https://www.trafi.fi/oleedellakavija...uto/muuntotuki

                                                Comment


                                                  Jos sais vielä hiilariluokan tiputettua laskennallisesti, niin sitten muutoskatsastusta voisi harkita, kun silloin tippuisi käyttömaksukkin

                                                  Comment


                                                    Tohon on pakko liittyä joku "emäkoijaus". Seuraavaks ne keksii jonkun veronkorotuksen E85:lle ja sitten samalla ilmoitetaan että muutoskatsastus takaisin bensalle ei enää onnistu :D

                                                    Comment


                                                    • Olis kyllä päätöntä politiikkaa jos tarkoitus on niitä päästöjä saada alas. Tuo pari sataa ei riitä että niin merkittävästi tulisi muutoksia että uusien kauppaa heiluttaa. Vaikka nyt tuolla muutoksella saadaankin vanhat autot sinne hydrdien tasolla päästöissä.

                                                      On toisaalta hiukan häröä tuota V8 ajella vähäpäästöisten parkkiin hörisemään. Mutta jos päästöt laskee 80% niin sinnehän se kuuluukin ajaa. Piti vaan flexfuel tarrat liimata konttiin josko vähentäisin riskiä sille et joku vihermenninkäinen käy vääntelee peilit solmuun. Muutaman kerran kun parkkihallis jo saanut murhaavia katseit et olet väärin pysäköinyt.
                                                      Viimeksi muokannut Killeri; 1.1.2018, 13:16. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                      Comment


                                                        Aja sinne vaan jos kerran kyltillä oikein erikseen lupa annetaan. Se sinun A8 on vähäpäästöinen ihan luonnostaan. Kuten likimain kaikki muutkin 80-/90-luvun taitteen jälkeen valmistetut.

                                                        Comment


                                                        • Viimeviikolla kävin katsastamassa auton flexfueliksi. Ja lähetin trafille muutostukihakemuksen. Vastausta odotellessa.

                                                          Jännä vaan toi katsastusaseman merkintä flexfuelin tapaukses et kuuluuko se todella noin merkata. Trafin sivuilta ei ilmene tuota tekstiä vaan pelkästään hyväksytty muutoskatsastus ilman mitään mainintaa mikä muutos.


                                                          Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                                          Aja sinne vaan jos kerran kyltillä oikein erikseen lupa annetaan. Se sinun A8 on vähäpäästöinen ihan luonnostaan. Kuten likimain kaikki muutkin 80-/90-luvun taitteen jälkeen valmistetut.
                                                          Tähän vielä takertuen niin noiden parkkien vähäpäästösyys tarkoittaa alle 100-150g/km co2 päästöjä. Jotka ylittyy lähes kaikilla 80-/90-luvun vähäpäästösillä. Toi RE85 vaan pudotta sitä laskennallista päästöä reippaasti noiden vähäpäästöispaikkojen alle. Tosin paikat sinällään ovat usein vaan pyyntö ettei isomman päästöjen alaiset ajaisi. Kunnei parkkialueiden sisääntulossa mitään sopparitauluakaan ole mistä voisi laskua perään lykätä.
                                                          Viimeksi muokannut MKaup; 16.1.2018, 13:30.

                                                          Comment


                                                            Parkkien kyltit tarkoittaa mitä tarkoittaa. Se, että siellä joku tietämätön käyttää termiä "vähäpäästöinen", ei tarkoita mitään. Joskus 90-luvun lopulla ainakin vielä luki ihan rekisteriotteessa jos auto oli vähäpäästöinen, käytännössä tarkoitti yhtä kuin varustettu katalysaattorilla. Sittemmin siitä käytännöstä on luovuttu, eipä paperisia rekisteriotteitakaan enää tosin tarvi mukana kantaa.

                                                            Comment


                                                              Helsingissä vähäpäästöinen auto on alle 100g milloin saa pysäköinnin puoleen hintaankin.
                                                              Mutta mitä tuossa katsastuksessa piti nyt osoittaa tehdyksi ja mitä piti todistella tuon merkinnän saamiseksi.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X