Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

E85 käyttökokemuksia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kysymys kuuluu, että mitenkä bensa webaston kanssa käy, kun siirrytään bensasta e85:seen? Käytössä Webasto EVO5..

    Comment


      No mulla teki aamulla tenän oma eber b5sc, error 54 eli varmaan viinan saanti. Pumppu oli kyllä hieman väärässä asennossa alaspäin kun tulisi olla hivenen ylöspäin, joten katotaan auttaako sen korjaus. Lähti kyllä ekalla käyntiin ilmankin ja suoraan ajoon mutta pyöritys oli tahmeaa -28C mikä oli mun auton enkka kylmiltään starttiin.

      Comment


        Tuollaista ainakin oli puhuttu projekti puolella webastosta: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&postcount=354

        Comment


          Taitaa tulpatkin vaikuttaa käyntiinlähtöön. Boschin FR5DP tulpat taitaa vaan olla aika paskat etanolin kanssa. Vetää noilla puutuneesti ja käyntiinlähtö on NGK:ta huonompaa. Tänään -16,5 ja hörähti kuin palmun alta NGK:n BKR8EIX tulpilla. Boscheilla kadonnut herkkä kaasuun vastaaminen palasi takaisin myös.

          Comment


            Mulla on noi platinium F5DP0R boschit ja pari sarjaa ollut nyt 12 vuoden aikana. Edellinen kylmästartti siis -28 ilman ongelmia. Puolakonversio tosin tehty. Toki kuparitulpat herkempiä, mutta itsellä kestävyys menee edelle varsinkin kun ei ongelmia sytkän kanssa ole ollut ja viinalla viimeiset 4 vuotta
            Viimeksi muokannut ola; 9.1.2016, 11:12. Perustelu: Tarkennus tulpan tyyppi

            Comment


              Mulla paikalla on uudet Boschin "orkkispuolat".

              Comment


                No kyllä niilläkin pitäs syttyä. Onkohan multisparkista tässä tilanteessa sitten suurta hyötyä? Mites lambda adaptation kylmäkäynnistyksessä? Jos ei ole kohdillaan niin kupari ehkä jaksaa sytyttää ja platina vähän ronkelimpi? Yhden -20 käynnistyksen yhteydessä lokitin omaani ja 150 sekan kohdilla alkoi toinen pytty menemään jo trimmin rajoille liian rikkaana. Toinen lambda on tiensä päässä joten se pitää ekana vaihtaa muutenkin ennenkuin alan mitään säätämään.

                Comment


                  Multisparkista en tiedä mitään, tuskinpa mulla semmosta on. Lambdakin tuossa vaijerikaasullisessa on kapeakaista. Saattaa olla myös niin, että kutonen lähtee herkemmin tulille, kun tulee enemmän kipinöitä/kampiakselin kierros.

                  Comment


                    Huopille voitaisiin tehdä joskus muutos ohjelmaan, mikä parantaa tuota tilannetta. JM sama homma tarpeen mukaan.

                    Vaijerikaasuaikakauden vehkeissä ei ole starttiruokinnan adaptaatioita.

                    FR5DP ei ole kaksinen tulppa.

                    Comment


                    • Alkuperäinen kirjoittaja JM Näytä viesti
                      Saattaa olla myös niin, että kutonen lähtee herkemmin tulille, kun tulee enemmän kipinöitä/kampiakselin kierros.
                      Uskallan väittää, että rikastus ratkaisee ja kuinka se on toteutettu. Nyt on kokemusta V6 vaparista ja turboista E85:lla kovilla pakkasilla. Kaikki variaatiot toimii hyvin, kun on soppaa tarpeeksi tarjolla starttiin ja sen jälkeen.

                      Comment


                      • Ite huomasin multisparkista olevan hyötyä kun laitoin ylärajaksi 1800rpm. Kun käyntiin jää ja rikastukset rajoilla niin kevyellä kaasun painalluksella kierrokset ei nouse yli tuon rajan. Tulppina bkr7eix

                        Comment


                          Onkos tämmönen ruostuminen ihan normaalia =) yhden kesän /5000km tosiaan päästellyt ja imusarja tämän näköinen, kyseessä wagnerin imusarja, Myös jotain tahmaista liimaa oli imusarjan sisäpintaan tarttunut?? liukeneeko jokin letku e85 mukana?
                          Attached Files

                          Comment


                          • Toimiiko ajotietokoneen kulutusmittari jos laittaa tuon flexfuel.fin e85-muutossarjan? Vai näyttääkö "bensan lukemia" edelleen. 100 C4 autona.

                            Comment


                              Ei näytä ajotietokone enää kulutusta oikein. Lisäksi esim. jäljelläolevan matkan näyttö näyttää väärin.

                              Comment


                                Mukava kyllä käydä tankilla näillä hinnoilla. :)

                                Comment


                                  Näin on :) Tuolla omalla autolla ajellut nyt 6tkm viinalla ja se näkyy ihan lompsassakin. Mun kulutuksilla n. 25% halvempaa, kuin bensalla.

                                  Comment


                                  • Laskeskelin juuri, motarilla keskikulutus 10,5l/100km ja 0,851 litrahinnalla 100km hinnaksi tulee vajaa 9€. 1,3€/l hintaista bensaa saisi kulua vajaa 7l/100km että pääsisi tuohon samaan. En tiedä, saattaisihan tuo onnistuakin. Vai pääsikö JM bensalla seiskan kulutuksiin? Melko samanlainen setuppi sulla.

                                    Comment


                                      Mulla menee aika tarkkaan kaks litraa enemmän viinaa satasella. Maantiellä menis karvan alle 8l bensalla ja nyt menee karvan alle kymppi viinaa. Kaupungissa vastaavat lukemat 12l vs 10l. Suurin säästö tulis,jos malttais ajaa maantiellä 80-85km/h. Silloin menis viinaa 9L kieppeillä. Juuri tähän kohtaan se pidempi välitys toisi selvän edun. Tuosta kun nostaa vauhtia, alkaa kulutuskin nousta aika selvästi, koska kierrokset nousee yli parhaan alueen. 6v laatikko auttais kyllä paljon. Viinalla toi kone vetää aika nätisti jo 1900r ylöspäin. Bensalla ei tullut kuin jurinaa ja fiilis oli semmonen, että kone ei taatusti tykkää. Tuosta varmaan johtuu juuri se, että kaupungissa kulutus ei nouse kovin paljon verrattuna bensaan.
                                      Viimeksi muokannut JM; 5.3.2016, 08:55.

                                      Comment


                                      • Mitäs muutoksia teillä on tehty jotta 85llä viitsii ajella...
                                        Jos edellisten allekirjotus autot pitää paikkansa eli tuo 1.8T kone
                                        Itsellä vakio 1.8T APU kone ja mietityttänyt juurikin tuo kossun korvikkeen käyttö.

                                        Comment


                                          Suuttimet ja softa... ei mitää muuta. Toki jo valmiiksi ehtoon puolella olleelle bensapumpulle viinavaihdos oli viimeinen voitelu. Mutta kunnossa oleva vakiopumppu pitäisi kestää etanolia.

                                          Comment


                                          • Mulla on ollut suuttimet jo pari vuotta odottamassa, että tulisi viinasofta laitettua. Kenens värkkäämä softa porukoilla on sisässä? Tai kysytään näin, että mistä ja mitä maksaa?

                                            Comment


                                              http://www.erikoismoottori.fi/

                                              Comment


                                                Komppaan :)
                                                Viimeksi muokannut Killeri; 9.3.2016, 15:04. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                Comment


                                                  Oma ja nefmoton opeilla.

                                                  Comment


                                                    Porkkiksen softilla tulee todistetusti Paljon Voimaa :)

                                                    Comment


                                                      Kylä näin o. Kannatti ajella Turusta Lappeenrantaan.

                                                      Edit:
                                                      6tkm viinalla on hiljentänyt yläkerrasta lähes kaikki rapinat pois. Se ei tapahtunut hetkessä, mutta pikkuhiljaa äänet ovat häninneet ja nyt käy jo tosi nätisti. varmaan ollut "tervaa" nostajissa, joka on sitten pikkuhiljaa peseytynyt pois.
                                                      Viimeksi muokannut JM; 10.3.2016, 09:32.

                                                      Comment


                                                        Aihetta liipaten; kumiseos hakusessa, joka kestää E85 polttoainetta.
                                                        NBR kumi kestää normaali polttoainetta mutta etanolin kestosta ei varmuutta. Toinen vaihtoehto voisi olla FPM kumi (viton), joka mahdollisesti kestää mutta kellään varmempaa tietoa?
                                                        Tarkennus, että en etsi letkua vaan levyä.
                                                        Viimeksi muokannut Mikse; 31.5.2016, 17:28.

                                                        Comment


                                                          Sekä nitriili että Viton kestävät sekä bensiiniä että etanolia ihan hyvin: NBR on erinomainen etanolin kanssa, hyvä bensiinillä, Vitonilla ominaisuudet ovat taas päinvastoin eli on paras kumilaatu hiilivetyjen suhteen, etanolin kanssa pieni varauksellisuus.

                                                          Comment


                                                            Se mitä www:stä löytää niin tuo NBR kestää normaalia bensaa hyvin ja polttoainelinjat taitaa ollakin tuota NBR kumia. Etanolia ei kuitenkaan näytä kestävän. Tässä muutama linkki jotka olen löytänyt
                                                            http://www.easa.europa.eu/system/fil...08-6-light.pdf
                                                            Otos tuosta EASA:n raportista:
                                                            A major issue is the ethanol admixture compatibility of elastomers. Most of the aviation oriented
                                                            elastic hoses are produced from aviation certified Nitrile Rubbers of the various kinds, usually
                                                            abbreviated with NBR. For pure gasolines or such with only small amounts of admixed ethanol
                                                            (less than E-5) they are considered appropriate with respect to their material longevity. Exposed to
                                                            raised ethanol contents they tend to brittle or swell, depending on the individual kind of elastomer.
                                                            A solution to this general problem would be the alternative deployment of fluorinated rubbers
                                                            (FFKM/FFPM


                                                            Etran kemikaalikestävyyslista

                                                            Noiden perusteella Viton (FKM) materiaali soveltuu etanolipohjaisen kanssa. Voihan se olla, että NBR:kin käytännössä kestää etanolia.?
                                                            Viimeksi muokannut Mikse; 1.6.2016, 13:18.

                                                            Comment


                                                              En kyllä usko että siinä E85:n kestossa ei ole se ongelma. Vaan lähinnä se kun E85:n tulee kosteutta ja seassa oleva vesi alkaa muodostaa happoyhdisteitä. Ne sitten syövyttääkin kumilaatuja. Tein viime talvena "käytännön testin" ja löin kahteen muovipurkkiin E85:sta, toisessa korkki auki ja toisessa korkki kiinni. Ei pitäisi päästä ilmaa/kosteutta. Ja jätin puolikylmään autotallin talveksi.

                                                              Sisällä lillui o-renkaita(NBR, viton, epdm ja silicon) ja muutama letkuliitin(keltapassivoitu, sinkitty ja hapokas).
                                                              Sinkittyyn ja keltapassivoituun liittimeen tuli vain kevyt sävyero aukinaisessa purkissa.
                                                              O-renkaissa tuli eroa kanssa avonaisessa purkissa se että kaikki renkaat oli kovempia kuin korkillisessa purkissa. Silicon matsku vielä halkesi helpoiten kun vähän rusikoi.
                                                              Turvotus eroa oli kaikissa mutta ei tönärillä mitattuna paljoakaan. FPM oli selvästi lähimpänä lähtötilannetta. Ja vähiten muuttunut muutenkin.
                                                              Hapokkaassa letkunipassa ei ollut mitään silmin havaittavaa tapahtunut.

                                                              Tämä testi oli lähinnä itselleni kun ei meinaa tietoa olla esillä ja omissa projekteissa käytän sinkittyjä letkuliittimiä ja vitoni tiivisteitä, tämä kokeilu nyt vaan vahvisti oman oletuksen. Enkä ota kantaa, jos joku saanut muunlaisia tuloksia tai tietoa tai havaintoja.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X