Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

E85 käyttökokemuksia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ei säästöt niinkään, biojäteviina vs. bensa tekisi ajelusta vähemmän omatuntoa kuormittavan. Kunhan ei vaan rikkois mitään...

    Comment


    • Jos sijoitat 10€ ja säädät itse, niin kyllä siihen voi bensaa ihan huolella sekaan pistää käynnistyksen parantamiseen. Auto on silloin Flexi. Kyllä ajosuoritteet määrää, miten auto säädetään ja varmasti säästää.

      Comment


      • Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
        Jos E85:een siirtymisessä on säästöt mielessä, niin silloin bensaa ei kannata joukkoon tankata lainkaan. Kun se säästöpotentiaali on pelkällä E85:lla ajettaessa jo pieni, niin sekin vähä häviää jos bensaa tarvitsee tankkailla.
        Eipä siinä E85:lla ohjelmassa ole säästöstä kiinni, vaan kuinka niillä säädöillä naulaa, kun 98:lla alkaa konetta tosissaan leipomaan.

        Comment


          Olenkohan minulta nyt jäänyt jotain huomaamatta tässä keskustelussa. Käsittääkseni E85:een siirrytään kun halutaan säästää polttoainekuluissa eikä viritetä samalla. Tai ryhdytään kaivelemaan tehoja ulos ahdetusta koneesta, jolloin E85:n hyödyt saadaan täysimittaisesti käyttöön ja tällöin säästäminen ei ole se ykkösjuttu.

          Tuomaksella, mikäli olen oikein lukenut, on 2.8l vaparikuutonen, joten tässä tapauksessa pihvi ei ole virittämisessä vaan polttoainekuluissa säästämisessä. Jos bensalla saa virittämättömän vaparin naulaamaan, niin silloin on jossakin jotain vikaa. Jos siitä vaparista halutaan saada se sama teho ulos E85:lla kuin mitä siitä bensalla on saanut, niin silloin sitä E85:sta pitää työntää sen mitä suuttimet myöten antaa, joka lienee noin 30%. Ja tällöin rahan säästö on muutamia satoja euroja, vuosittaisesta ajosuoritteesta toki riippuen. Nyt jos halutaan autosta flexifuel, eli voidaan tankkailla välillä bensaa ja välillä E85:sta, niin se säästöpotentiaali vaan kutistuu entisestään.

          Comment


          • Yritän kiteyttää: vapari 2.8l kyseessä, tarkoitus ei ole yrittää ottaa moottorista ulos lisää tehoja. Hinku olisi päästä käyttämään uusiutuvaa etanolia bensan sijaan kuitenkin niin että tiukan paikan tullen voisi käyttää bensaa esim. tilanteessa jolloin sopivaa etanoliasemaa ei ole lähellä ja tankki tyhjä. Projektissa pelkona auton särkyminen ja hiljaisena toiveena pieni säästö rahapussilla. Jos em. asiat mahdollistettavissa ilman 450€ eFlexifuel-boksia niin hyvä.

            Comment


              Ei se auto E85:sta rikki mene. Mutta jos haluat mahdollisuuden ajaa sekä bensalla että E85:lla, pelkäänpä ettei muuta helppoa keinoa ole kuin tuo flexifuel boksi.

              Comment


              • Juuri tuolla ylempänä kerroin aika rautalangalla erittäin helpon keinon, kuinka sen auton saa Flexiksi 10€:lla. Ei siihen mitään boxia tarvita, kun riittää bensamäärän lisääminen 15-20%:a. Sillä lisäys määrällä voi myös ajaa pelkällä 95/98:lla. Aika nopeasti tuollaisen investoinnin saa takaisin vs. 450€ boxi tai softa. Ihan turha sinne on E85 softaa pistää, jos ei osaa tai pysty itse tarvittaessa vaihtamaan orkkista takaisin. Ei niitä E85 asemia hirveästi tarjolla ole, varsinkaan Kuopion seudulla.

                Comment


                  Ok, siis 10 eurolla Flexifuel. Toimiiko se silloin mielivaltaisilla E85/bensiinisuhteella, eli voin huoletta tankata millaisen E85/bensiinisekoituksen hyvänsä ja aina toimii ilman murheita? Tuleeko siihen 10 euroon anturi, joka tunnistaa polttoainelinjassa olevan E85/bensiiniseoksen ja säätää sen mukaan ruiskutuksen määrää? Jos näin ei ole, niin silloin ei puhuta Flexifuelista, vaan jostain ihan muusta.

                  Comment


                    Onko tuo Unisettings softan uusin saatavilla oleva versio 1.4? En ainakaan ihan heti löytänyt uudempaa...

                    Comment


                      Uusihan se näyttäisi olevan.

                      Comment


                      • Tuo Unisetting vaikuttaa mielenkiintoiselta. Missä kaikissa autoissa tuon pitäisi toimia, löytyykö jotain nyrkkisääntöä?

                        Comment


                        • Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
                          Ok, siis 10 eurolla Flexifuel. Toimiiko se silloin mielivaltaisilla E85/bensiinisuhteella, eli voin huoletta tankata millaisen E85/bensiinisekoituksen hyvänsä ja aina toimii ilman murheita? Tuleeko siihen 10 euroon anturi, joka tunnistaa polttoainelinjassa olevan E85/bensiiniseoksen ja säätää sen mukaan ruiskutuksen määrää? Jos näin ei ole, niin silloin ei puhuta Flexifuelista, vaan jostain ihan muusta.
                          Ainahan voi viisastella :) Yksikään jälkikäteen E85:lle muutettu Vaggi ei varmaan toimi ns. oikeana Flexinä ja varsinkaan jokaisella seoksella ongelmitta. Kuitenkin voi ajaa jokaisella seoksella, väittäin että tuollaisia boxeja paremmin ja halvemmin.
                          -----------------

                          ME7-7.5 ainakin pitäisi Unis. toimia.

                          Comment


                            Ei se ole viisastelua jos yritetään pitää termit sellaisina, että kaikki ymmärtävät mistä puhutaan. Flexifuel systeemissä E85:n ja bensiinin välinen suhde voi olla mielivaltainen ja auto toimii aina parhaimmalla mahdollisella tavalla. Näitä ovat lähinnä tehtaalta alunperin Flexifuelina lähteneet autot, joissa moottorinohjauksella hoidetaan seossuhteen mukaan ruiskutusmäärät, sytytysennakot ja ties mitä muut parametrit jotka vaikuttavat moottorin toimintaan.

                            Sitten on nämä jälkiasenteiset boksit, jotka tunnistavat polttoaineessa olevan alkoholin määrän ja säätävät sen mukaan ruiskutuksen määrää. Sytytysennakkoon tai mihinkään muihinkaan ohjausparametreihin nämä boksit ei kai kykene vaikuttamaan. Tätä myydään Flexifuelina myös, vaikka se ei ihan autotehtaiden valmistamaa järjestelmää matkikaan.

                            Ja vielä on tämä Unisettingillä tehty sovellus, jolla haetaan tietylle alkoholi-bensiiniseokselle optimikartat polttoaineen ruiskutukseen sekä sytytysennakkon ja muilla seoksilla moottori toimii tyydyttävästi. Tämä sitten vaatiikin jo vähän enempi iteraatioita jotta homma saadaan toimimaan.

                            Nyt haluaisinkin kuulla, että miksi tämä viimeinen vaihtoehto on niin paljon parempi kuin Flexifuel boksi, muutenkin kuin hinnan osalta? Pätevä kaverihan tämän voisi tuotteistaa ja tehdä tiliä jos se todella on niin helppoa kuin mitä Kilu antaa ymmärtää.

                            Comment


                              Polttoaineanturilla varustettu sarja kuulostaa ihan fiksulta, enpä tiennyt että sellaisiakin on. Sivujen perusteella ihan fiksu laite.

                              Puheisiin polttoainekulujen säästöstä suhtautuisin vähintään kriittisesti, varsinkin kylmällä koneella ainetta menee niin paljon enemmän. Myös aineiden hintaero on viimeaikoina kaventunut. Omalla kohdalla (2.8 30V, Unisettings-säädöt) ei nimellistä säästöä syntynyt, ja pelkästään reilusti lyhentynyt toimintasäde sai lopulta palaamaan takaisin bensaan. Vapaastihengittävissä tuosta ei oikein hyötyä ole, ellei asiaa ajattele siitä vihreästä näkökulmasta.

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
                                Flexifuel systeemissä E85:n ja bensiinin välinen suhde voi olla mielivaltainen ja auto toimii aina parhaimmalla mahdollisella tavalla. Näitä ovat lähinnä tehtaalta alunperin Flexifuelina lähteneet autot...
                                Tuohan ei pidä paikkansa kaikkien automallien osalta. Saabissa varmasti toimiikin, mutta Audista en tiedä. Foordillahan ei kylmäkäynnistykset toimineet pakkasilla juuri mitenkään ja ohjeena oli bensan lisääminen sekaan pakkasilla.
                                Noita boxeja myydään aika kovilla lupauksilla ja jos ne pitää paikkansa, niin hienoa. Itsellä oli eräs aikoinaan käytössä ja se ei ainakaan Unis. paremmin toiminut. Jos on halua sijoittaa 450€, niin ainakin itse toivoisin saavani siihen luvattuja ominaisuuksia. 10€:n kokeilu ainakaan pitäisi lompakossa tuntua, varsinkin jos sattuu jo valmiiksi kaapelin omistamaan VCDS Liteä varten.
                                ME7:lla pystyy ajamaan n.50:50 suhteella E85/95. Kannattaa aluksi testata pienempiä E85 pitoisuuksia ja ihmetellä moottorin käytöstä. Jos meno tuntuu siedettävältä, niin ottaa käyttöön sitten vaikka tuon Unis. Ihan hyvä saada kokemuksia itsekin ja muodostaa oma mielipide niin, ei tarvitse aina kaikkien alojen asiantuntijoita uskoa.

                                Comment


                                  Mahtavaa tavaraa tuo viina, alunperin kadoksissa ollut alarekisteri K04:lla tullut esille viinalla, ja talviajelu on yhtä juhlaa, kun ei tarvi käskyttää autoa.

                                  Onko muutes säätövelhoilla vielä kokemuksia FSI/TFSI-autoista, että kuin noiden säätäminen RE:lle onnistuu?

                                  Vaimo haaveilee uudesta autosta, ja pitäis kuulemma olla viinakäyttöinen... kun on luontoystävällinen. Mulla vain siinä heräs ajatus mieleen, että eikö C6-ässä viinalla olisi aikamoinen ego-auto, jos vain tuollaisen säätäminen onnistuisi :)

                                  Comment


                                    Kokemuksia miten 85:sen käyttö on vaikuttanut esim. ahtimen kestoon..?

                                    Comment


                                      Vaikuttaneeko polttoaine ahtimen kestoon ylipäätään. Vaikea kuvitella miten se vaikuttaisi ja kuinka paljon. Mutta usein olen ollut myös väärässä :)

                                      Comment


                                        Vaikuttaahan se ja kun hiukan miettii niin ihan loogistakin:

                                        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...postcount=1380

                                        E85 ohentaa öljyä eli jos sitä ei vaihda tarpeeksi usein niin voitelu loppuu ja käy niin kuin tuossa ketjussa. Saattaahan tuossa olla joku muukin vika, mutta faktaa on, että öljyt ohenee E85:lla...

                                        Comment


                                          Öljyt pysyvät kyllä aivan hyvinä, jos autolla ajaa niin, että öljyt ehtivät kunnolla kuumaksikin. Silloin vesi ja polttoaine höyrystyvät ja tulevat huohottimen kautta ulos.

                                          Comment


                                            Paljon lyhyttä pätkajoa E85:lla niin alkaa öljy ohenee. Haiseekin jo ihan "pilaantuneelta"
                                            Talviajo varsinkin myrkkyä jos pätkäajoa ajaa.

                                            Comment


                                              Eli noissa harrasteautoissa joilla ajetaan harvoin kannattaa kiinnittää huomiota öljynvaihtoihin. Aihetta sivuten, mä just huomasin, että urssin jakohihnalle tulee kohta vuodet täyteen, ajettu sillä on max 3t =) Öljyt tuohon olen vaihtanut joka kevät ja syksi vaikka kilsoja ei ole tullut yhtään. Sama homma Riesassa, useamman kerran vuodessa on öljyt syystä jos toisesta vaihtuneet...

                                              Comment


                                                Jaahas, ihan muina miehinä ajattelin vain kysellä kokemuksia asiasta, ku en oo ennemmin törmännyt tähän et 85:lla muutama tuhat km ja ahdin selvä. Näköjään mun projektisäikeestä nyt linkattu tänne, kerrottakoon vielä tähän et täälläpäin ei paljon pakkasia ainakaan kesällä ollu. Tottakai jotain lyhyttä ajoa tulee väkisinkin, mut välillä kyllä vetäny pitempiä reittejä et kone ja öljyt lämpenee kunnolla, juuri tuosta syystä minkä porkkis mainitsi. Ensimmäiset siniset pölläytykset kone lykkäs käynnistettäessä botnialla ku oli ratakierroksia ajettu jo jonkin verran ennen sitä. Öljyt(esteri) oli taatusti kuumat ja olivat olleet käytössä n. 3500km siinä vaiheessa, ahdin jotakuinkin saman verran.

                                                Comment


                                                  270tkm oli kun siirryin E85:een ja nyt on reilu 300tkm. Huollot menee 15tkm välein, olen vartavasten kysynyt öljynvaihdossa että miltä ne vanhat öljyt vaikuttaa ja aina ne on olleet ihan "normaalit", mitä se sitten tarkoittaneekaan. Mitään ongelmia en ole vielä kohdannut.

                                                  Comment


                                                    Omassa autossa huomasi että, e85 käytössä huohotti 0.5l säilön täyteen vettä viikossa, kun ajo on 17km työmatkaa. Ilman säilötä kaikki olisi mennyt takaisin kiertoon koneeseen.

                                                    Comment


                                                      Eikös öljymäärän pitäisi tuolloin lisääntyä? Omaan autoon olen joutunut lisäämään litran öljyä 8000 km ajon jälkeen alusta saakka, eikä se on E85:een siirtymisen myötä muuksi muuttunut.

                                                      Comment


                                                      • Kyllä se viina ja vesikin sieltä öljyistä haihtuu kun ne lämpeävät. Öljyn lisääntyminen ja oheneminen on siis ongelma vain jos tulee jatkuvaa pätkäajoa missä kone ei ikinä lämpeä. Muuten sinänsä öljynlaadun heikkeneminen ei merkittävästi etanolilla nopeudu. Samaa 10tkm vaihtoväliä olen molemmilla polttoaineilla käyttäny ilman mitään ongelmia.

                                                        Comment


                                                          Itse olen vaihtanut öljyt 2-5tkm välillä. Johtuen siitä, että keväällä laitan paksummat 10w60:t ja vaihdan kerran kesän aikana ja syksyllä sit vaihdan 5w40:t talveksi. En ole kyllä noilla ajomäärillä huomannut öljyn laadussa muutosta. Talviaikaan ei tule paljon ajettua.

                                                          Comment


                                                          • Uusia tuulia ministeriössä:
                                                            http://www.talouselama.fi/uutiset/su...listi/a2278367

                                                            Toivottavasti asiassa ei ole koira haudattuna eli että ei kannata olla ensimmäisten joukossa vapaaehtoiseksi ilmottautumisessa.

                                                            Comment


                                                              Eli kunnolla tekemällä, vaihtamalla suuttimet ja softaamalla, oltaisiin edelleen laittoman puolella ku ei oo ketään muunnossarjavalmistajaa välissä vetämässä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X