Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Haldex gen5 toiminta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Haldex gen5 toiminta

    Moi
    Olisin kysellyt vähän neuvoja, ku omassa 14vm s3 audissa ei toimi haldexi ja ideat alkaa loppumaan.Elikkä vika sellainen pumpulle ajossa tulee vdcs katottuna 2.5a-3.5a heti ku menee yli 3.5a ni menee mykäkäksi. kun tekee pumpun opetuksen sielä sama homma mutta antaa vaan testin aikana 2.5a max ja kytkimestä 80% kunnes menee sammuksiin. ja kun paikalla seisoo p vaihde päällä ilman jarrun painamista ni pumppu ei pyöri ollenkaan, mutta jos painaa jarrua ni sitten pyörii.Vanha esipaine pumppu oli rikki joten se on uusittu. Myös uusi ohjainlaite. Oireileeko tällein jos kytkin paskana ? vai onko vika jossain syvemmällä?
    Vika koodia antaa 16668 - pump for haldex clutch c1112 07 (009) - mechanical failure ja 16670 - all wheel drive c1113 07 (008) mechanical failure

  • #2
    Tuolla vanhassa ketjussa on erinäistä juttua aiheesta, jos ei vielä osunut silmään. Jotain VCDS-logiakin kakkossivulla.

    Omassa oli havaittavissa oireena kytkimen porsimisesta tuo mechanical fault-koodi ja lisäksi varsin komea vinkaisu kytkimen sutaistessa. Ääninäyte löytyy videolta, kuuluu parikin kertaa liikkeellelähdön jälkeen, noin 16s ja 18s kohdilla. (Edit: Tämä ääni tulee ilmeisesti myös silloin, jos pumppu ei toimi oikein. Ei siis välttämättä kerro suoraan kytkinviasta.)

    Logeja ei valitettavasti tullut samaan tyyliin itsellä otettua.

    Onko vaihdetut osat uusia vai purkaamolta tms?
    Viimeksi muokannut Wezq-Ape; 1.9.2020, 11:42.

    Comment


    • #3
      Osat oli uusia.Tosiaan just ihmetyttää toi kun ei anna enempää virtaa missään vaiheessa.Ku luulis jos kytkinlevyt ois loppu ni antaisi kuitenkin virtaa pumpulle kunolla.Tosiaan vielä ni uuden paineventtiilin vaihdoin myös ja öljyäkin laskenu useemman kerran läpi.

      Comment


      • #4
        Hankala sanoa, en löydä apuja siihen miten virrat käyttäytyy, jos kytkin on sökö. Ei kai sekään mahdotonta ole, että pumppu lyö jonkun rajan kohdalla syötön kiinni jos kytkin ei vastaa toivotulla tavalla.

        Tämä vitoshaldex on kyllä vähän tympeä diagnosoitava, koska se ei osaa kunnolla kertoa mikä sitä vaivaa, mutta toisaalta osia siinä ei ole montaa. Jos Pumppu ja äly on jo vaihdettu, pumpun sopeutus varmasti oikein tehty ja johtosarja tsekattu, niin ei siihen taida oikein muutakaan mahdollisuutta jäädä kuin kytkin. Jakolaatikkoja ja periähän näistä on myös mennyt, mutta ne on käsittääkseni sellaisia tapahtumia, jotka ei jää huomaamatta.

        Skodamaailmassa näitä vähän samankuuloisia vikoja oli muiden foorumien mukaan korjattu ohjainlaitepäivityksilläkin. Sitä en kyllä tiedä mistä softapäivitystä lähtisi kysymään, ellei marmori sellaista tee.

        Comment


        • #5
          Pumpun sopeutus ei mee koskaan läpi asti. Alkaa pyörimään ja näyttää 80% asti kytkimen mutta sen jälkeen lopettaa. Pitää varmaankin ottaa kytkin auki ja kattoo mis kunnos levyt on ja jos siel näkyis jotain. Pitää tietty kattoo jos käyttäs marmorilla jos siihen joku ohjelmisto olisi.

          Comment


          • #6
            Ootko kokeillut ajaa sitä sopeutusta useampaan kertaan peräkkäin? Mulla hävisi omasta autosta (A3 8V) veto takapyöriltä. Ajelin paikat lämpöiseksi, motarin levähdysalueelle parkkiin ja pumppua sopeuttamaan. Ekalla kerralla ei koskaan tullut sitä "Finished correctly" ilmoitusta (vai mitä siinä nyt lukikaan) vaikka kuinka kauan odotteli. Ulos moduulista ja uudestaan sisälle ja uusi yritys, sopeutus meni läpi ja neliveto palasi. Mitään mekaanista vikaa ei mitä ilmeisimmin ollut, olipahan vaan sähköaivo jostain syystä kadottanut järkensä. Tai ainakin se nelikko on sen jälkeen pitkään toiminut, ilman mitään remontteja.

            Mun arvelu on se, että näissä haldexin ohjaimissa on bugeja vaikka muille jakaa, ainakin täällä tuotannon alkupäässä. Epäilen myös, että moneen autoon on vaihdettu esimerkiksi pumppu aivan turhaan, kun takaveto on kadonnut. Jos olisin omankin kiesin ajanut merkkarille että laittakaa kuntoon, niin melko varmasti olis ensimmäiseksi alettu vaihtaa palikoita. Toki kun pumppu vaihdetaan niin sopeutushan tehdään samalla, joten tuleehan se kuntoon. Monesti vaan saattaisi tulla ilman pumpun vaihtoakin...

            Comment


            • #7
              On tullu tehtyä monta kertaa peräkkäin,eikä ollut mitään vaikutusta. Käyttäytyy aina samanlailla.

              Comment


              • #8
                Otin tänään vähän logi tietoja haldexin toiminnasta ajossa ja tässä olisi kuvat niistä jos joku osaisi antaa jtn infoa.
                https://imgur.com/dlkS5u3
                https://imgur.com/cIbOrdK

                Comment


                • #9
                  Noniin haldexi toimii vihdoin :) vika oli itse haldexissa joka päästi paineet ulos.

                  Comment


                    #10
                    Kerro toki hieman lisää, saitko korjattua paineen karkailun ja miten ? :D

                    Comment


                    • #11
                      Eli löysin käytetyn kytkimen ja vahoin sen, En oo vielä ehtinyt purkaa vanhaa kytkintä että näkisin miksi päästää paineet ulos.Paineilmalla kun kokeilin kytkeä kytkintä niin paine tuli levyjen välistä ulos,Mitä toinen kytkin ei tietenkään tehnyt. Todenäkösesti joku tiiviste tai sitten levyt loppu, Mutta päivitän tähän kuhan saan purettua sen niin näkee mikä pettänny.

                      Comment


                      • #12
                        O-rengas oli näämä pettänyt :) no jäi sitten varalle toinen kytkin. Levyt oli kuin uudet.

                        Comment


                        • #13
                          Minkälainen homma oli vaihtaa?

                          Comment


                          • #14
                            Jos nosturi, niin ei ole kovin kummoinen homma. Pakoputki,muutama suoja pohjasta,kardaani ja sit pääsekin jo kytkimen pultteihin hyvin käsiksi.about 2h meni kun vaihto. Kun ihmettelin samalla kytkimen toimintaa.ensinmäinen haldexi minkä itse purkanut,niin tuli sit samalla opiskeltua sen toimintaa. Sen verran et ei ookkaan kovin helppo löytää tuota tiivistettä,kukaan ei tarjoa siihen mitään.Ilmeisesti pitää alkaa metsästää jostain romu haldexia mistä vois tuon saada.

                            Comment


                              #15
                              Onko tuo ihan normi O-rengas mistä puuttuu pätkä ? näyttäis et on asennettaessa mennyt huonosti paikalleen. Itellä samoja oireita ja uus pumppu vaihdettu turhaan. Pitää kokeilla vielä sopeuttaa jos lähtis pelaamaan.

                              Edit: Niinhän tuossa jo sanoit :D Pystytkö mittaan minkä kokonen tuo O-rengas on ?
                              Viimeksi muokannut XiuDaa; 13.12.2022, 11:02.

                              Comment


                                #16
                                Tuo lähtikin pelaamaan haldex pumpun adaptaatiolla. Vanha pumppu oli ihan mustassa töhnässä vaikka tuossa se vuos sitten avattin ja putsattiin.

                                Comment

                                Working...
                                X