Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kardaanin huolto (tukilaakerin, nivelien ja kumien vaihto)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ko-Metilla esim. Urssiin ristikkonivel 90e ja murrokset 200e kpl /tasapainotus vähän päälle satasen.Tilaavat osat Englannista.

    Comment


      On kyllä todella kalliit murrosnivelet.

      Comment


      • Oulussa Raskone huoltaa, tasapainottaa ja tekee vaikka koko kardaanin uuden. Kaverin autosta tuolla huollettu & tasapainotettu.

        Comment


        • Akseleista pystymme tasapainottamaan nivelakselit aina kolmiosaiseen akseliin saakka. Korjaamme kardaaniakselit ja teemme tarvittavat akseleiden muutostyöt ennen tasapainotusta.
          http://www.tammerdiesel.fi/moottorik...iAAEgL9WPD_BwE

          Comment


            Väännöllä tärinästä tulisi ensimmäiseksi mieleen vauhtipyörä. Onko alkuperänen 2-massa vielä paikoillaan?

            Comment


            • ei ole enää kaksoismassaa vaan 240mm levyn kanssa pelavaa yksöismassa sre levyllä ja sre asetelmalla.

              Comment


                Ostin ebaysta B5 ässään muutaman tukilaakerin, mutta tekijällä on käynyt pieni virhe ja kehikko on mennyt nurinpäin. Laakeri ei ole keskellä, ja kumikaan ei ole symmetrinen vaan toisella puolella on pieni ”huuli”.

                En ehtinyt alkaa palauttamaan, joten leikkasin hitsaukset irti ja käänsin tukiraudan toisinpäin. Eli kannattaa olla tarkkana kun noita ostaa. Aikaisemmin tilaamani oli tehty oikein. Myyjä väitti ensin kovasti että nuo nurinperin olevatkin oli muka oikein, mutta kun lähetin sille tarpeeksi kuvia, se uskoi.
                Attached Files

                Comment


                • Mistäs päin maailmaa porukka on tilannu kardaanin rättiniveleitä autoihi, äkkiseltää ei netistä löytyny ku kattelin.
                  07 3.0 tdi quattroo vois vaihtaa samalla kun vaihtaa kardaanin tukikumin

                  Comment


                    Tarkoitatko ”rättinivelellä” tasanopeusniveltä? Esim Sparetolta Scorpion niveliä (100 mm) on tullut laitettua.

                    Comment


                      Mistäs päin maailmaa porukka on tilannu kardaanin rättiniveleitä autoihi, äkkiseltää ei netistä löytyny ku kattelin.
                      07 3.0 tdi quattroo vois vaihtaa samalla kun vaihtaa kardaanin tukikumin
                      Rättinivelet on MB:n ja BMW:n juttuja. Audi käyttää tasanopeusniveliä eikä niitä yleensä saa suoraan varaosana vaan pitää soveltaa.

                      Comment


                      • Siis se kumijutska mikä tulee kardaani etupääs lootaa ja peräs murikkaa kiinni

                        Comment


                          Olisko kuvaa? Ei siellä mitään kumeja pitäisi olla.

                          Comment


                          • Kai toi musta on joku kumi tai muovi, vai mikä se on ?

                            Comment


                              Vakionopeusnivel se on niinkuin tuossa jo aiemmin todettiin. Samanlainen kuin löytyy usein vetareiden sisäpäästä.

                              Comment


                                Se on vakionopeusnivel, teräskehät ja kuulat välissä. Mikä vanhoissa on vikana?

                                Comment


                                • En tiiäkkää et onko mitää vikana mut tilasin uuden tukikumin kardaaniin ni jos ois ne vakionopeus nivelet vaihtanu samalla jos niistä voi tulla tärinää kun isolla vaihteella väännättää

                                  Comment


                                    Niin tarkoitat nivelen suojakumia. Niitä löytyy ainakin GSP:n nivelistä. Esim noissa tulee: https://spareto.com/products/618001-...it-drive-shaft
                                    Mutta ei se ravistus niistä tule väännättäessä.
                                    Viimeksi muokannut okkim; 16.10.2019, 12:36.

                                    Comment


                                      Kardaanin päiden vakionopeusniveliin käy esim. 4Motion Golfin suojakumit.

                                      Comment


                                      • Nooh vaihtas sen kardaanin tukikumin ekana ja kattoo onko vaikutusta tärinään ja jatkas sit syyn etsimistä jos ei vaiva häviä

                                        Comment


                                          A8:sin (4H, 2010) kardaanin irrotuksessa otti vähän tuo perän puolen kumin laippa osumaa. Saisikohan siihenkin jostain sopivaa vaihdettavaksi? Vissiin mittojen mukaan pitää lähteä metsästämään?

                                          Comment


                                          • Meenasin vaihtaa kardaanin keski tukikumin niin kumin molemmin puolin ku ottaa kardaanista kiinni ja kääntelee käsillä vastakkaisii suuntii niin tuntuu pieni väljä ja oletettavasti joku pieni kilaus ääni vissii kardaanin sisältä. Onko normaali ääni vai meneekö jo kardaani vaihtoon.

                                            Comment


                                            • Saiko noihin 4F a6:siin noita kardaanin keskilaakereita? Aikanaan vaihdoin koko kardaanin kun oli pullahtanut kolarissa ja muistaakseni joku täälä sanoi että saisi vaihdettua. Nyt siis toinen vehje kysessä eikä viitsisi kardaania ostaa jos pelkän laakerin saa vaihdettua.

                                              Comment


                                                Saa. https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?m...2F321633251602

                                                Comment


                                                • Kulkine S6 C5 (ANK)

                                                  Mahtaako kardaanin puolikkaissa olla mitään tehtaan merkkejä mihin boordit olisi hyvä tulla takaisin? Viime keväänä auto kävi paikallisessa huoltamossa (omaa laiskuutta vaikka tilat ja työkalut löytyy) kannatinkumilaakerin vaihdossa koska oli mennyt tohjoksi ja hakkasi pahasti kiihdyttäessä. Huollon jälkeen jäi pieni jurnutus 50-70km/h välille, josta vain ajattelin että no uusi kumi hakee vielä paikkaa. Kävin vielä auton alla tarkistamassa että onko mahdollisesti merkattu kardaanin puolikkaita kun on irti käytetty, merkki oli ja näytti olevan kohdillaan.
                                                  Nyt, vuosi edempänä huollosta, kardaani jurisee vieläkin. Onkohan puolikkaat sittenkään oikeilla hampailla?, vaikka merkattu olikin... Talven aikana vaihdoin päätynivelet, kun ajattelin että no oisko nekin mahdollisesti sitten menossa, ei vaikutusta.
                                                  Ristikkonivel, vaikka onkin mallia prässätty, saatiin vaihdettua, ulkomaan sivulta löytyi hyvät ohjeet miten niitä on vaihdettu, nivel saatiin vielä keskemmälle ristikkoa mitä se purkaessa oli, ei vaikutusta kumpaankaan suunta.
                                                  Linjausta on kokeiltu oikealla työkalulla, simmit oikean korkuiset jne, ei vaikutusta.
                                                  Eilen kokeiltiin klemmaritasapainotusta, tuntui auttavana kuudennen säätökerran ja testiajon jälkeen, saatiin melko miedoksi tärinä/jurina.

                                                  Mielenkiintoista tässä myös on se että, tuntuu kuin kylmiltään lähtiessä liikkeelle jurnutus olisi kovempi verrattuna esim. jos auto on ollut 15asteen lämpöisessä tallissa yön yli.

                                                  Alkaa ideat loppumaan pikkuhiljaa tämän kanssa... Toki, puolikkaiden irroitus ja kääntö esim hampaan verran on vielä jäljellä.

                                                  Comment


                                                    Ota keppi kainaloon ja painele tasapainotuksia tekevään konepajaan.

                                                    Comment


                                                    • B7 kardaanin tukilaakeri alkaa olla vaihtokunnossa, joten tarkoituksena on tilata ebaysta sinne uusi tukilaakeri. Tulisiko nyt samalla vaihtaa kardaaniin noita niveliä, mitä tässäkin ketjussa on vaihdeltu? Niitä on ilmeisesti kummassakin päässä ja siihen lisäksi suojakumit? Samalla vaivaahan ne nyt vaihtaa, mikäli ovat huonona. Autolla ajettu 205 tkm.

                                                      Comment


                                                      • B5 S4, Osaako joku sanoa mikä on tuo kardaanin ja takaperän välissä oleva ”pikari”. Sen sisällä loksahtaa joku kun rengasta liikuttaa edestakaisin. Onko normaalia?

                                                        Comment


                                                          Se on vaan perän jatke. Eihän sen tarvisi lonksua, mutta tämän ikäisissä se on suht normaalia. Tietty mitä vähemmän on välystä, sen parempi.
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                          • Toimivaksi havaittu suojakumi kardaanin nivelille, sopii ainakin A4 B5

                                                            https://spareto.fi/tuotteet/pascal-p...kseli/g5y001pc
                                                            Viimeksi muokannut T-T-77; 21.9.2021, 19:29.

                                                            Comment


                                                              Minkä auton kardaanille? Tai minkä kokoiselle laipalle?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X