Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kardaanin huolto (tukilaakerin, nivelien ja kumien vaihto)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Missähän vika kun b5 1.8t quattro alkoi kolisemaan jostain kardaanin suunnalta? Veto päällä ei kolise, mutta kun löysää niin alkaa helvetinmoinen kolina. Tärinää ym ei tunnu.

    Comment


    • Perän kannatintyynyt?

      Comment


        Kannattaa noiden tarvikekumien laakerien kanssa olla sitten epäileväinen. Vaihdoin jonkun tarvikekumin ysikymppiin vaihdelaatikon vaihdon yhteydessä ja hyvin mieto rallatus kuului monta vuotta. Lopulta uskoin, että uusi laakeri on huono. Vaihdoin seuraavan kumin ja lopputuloksena pakkaskelissä aivan käsittämätön ulina ensimmäiset sadat metrit. Uudesta alkaen. Nyt viimeaikoina vielä pientä rallatusta jatkuvasti. Vuoden-parin käytön jälkeen kumi olikin jo alareunasta poikki ja muualta myös aivan lopussa.

        Nyt vaihtui Febi, josta puristin uuden laakerin roskiin ja laitoin laakerikaupan varmasti laadukkaan tilalle. Jospa nyt toimisi...

        Comment


          Joo. Toinen juttu onmyös sopivuuden kanssa. Ainakin oman A4 B5:n laakerin kanssa istuvuus oli vähän niin ja näin. Kun alkuperäinen ja tarvikelaakeri olivat rinnan, oli raudoissa usean millin heittoja suuntaan ja toiseen. Ei missään tapauksessa voi sanoa laadukkaaksi.

          Comment


          • Jaa a.

            Onkos tähän tullu selvyyttä että mistä saa ja mitä?

            Oliko tuo työkalu suora ja tuossa ohjeessa olevien simmaus juttujen mukaan mittauksen ja taulukosta valitun oikean simmin mukaan tulee sitten se oikea kulma vai hä?

            Potilaana audi a4q avant 1.9 tdi 1997 5v lootalla. Hakkaa kardaani kohtalaisesti varsinkin kovassa vauhdissa, takapenkkiläinen kuvaili tilannetta sillai et "kohta varmaan tulee kartaani penkistä läpi"

            Pienellä tutkailulla kun käytin lämpökilven irti 240mm sre hilujen vaihdon yhteydessä niin kyllä se aika riettaan näkönen se tukikumi siellä on.

            Comment


            • Audi avant a4 quatro 1997 Kardaanin korjaus

              Onko kyseiseen malliin saatavana mistään kardaanin tukilaakeria ja kardanin ristikoita, suomesta ei saa kun koko paketin eli kardani tulis mukaan mutta on perkeleen kallis.

              Kun nyt tärisyttää autoa tuolla 60-80 välissä vai olisiko mahdollisesti niin että olis toi vauhtipyörä paskana?

              Itse en oikein noista audeista tiedä mitään kun tämä on ensimmäinen audi itsellä, jos joku tietää mistä tärinä tulis niin olisin kiitollinen, vaikuttas että vois olla vaihtipyörä mutta voisi olla ristikot/tukilaakerikin.
              Viimeksi muokannut arto s; 19.12.2016, 13:00.

              Comment


              • Melkein kannattas hommata auto nosturille ja käsin kokeilemaan kardaanista sekä, edestä ja takaa vetareiden välyksiä

                Comment


                • Auto on pukeilla ja tilaa on tutkia just vaihdoin putken jousto osat eteen kun poli reiät niissä, mutta jos on tukilaakeri tai ristikot niin mistä ne vois sitten saada, suomesta ei saa kyllä sen tarkistin jo. huomenna tarkotus pyöritellä kardaania ja kattoo onko niissä väljyyttä.
                  Viimeksi muokannut okkim; 19.12.2016, 13:25. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                  Comment


                  • Kysy speed-autoteileltä, http://speed-autoteile.fi/

                    Comment


                    • Tukilaakeria löytää esim Ebaysta, mutta myös JS-Tuningilta kandee kysästä.

                      Comment


                      • Entäs sitten noi kardanin ristikot saako niitä mistään ja onko se yleensä vaihdettavissa?
                        Viimeksi muokannut okkim; 19.12.2016, 13:26. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                        Comment


                          Yhdistin vanhempaan aihetta käsittelevään säikeeseen. Lukaise läpi ja jatketaan samassa langassa, pysyy tieto paremmin nipussa.

                          Comment


                          • http://www.034motorsport.com/chassis...tro-p-579.html
                            käykö tämä tukilaakeri myös audi avant a4 2.8 quatro 97 malliin?

                            Comment


                              Mites olisi tuollainen? http://www.ebay.co.uk/itm/271863858623

                              034 tukilaakerit ei kestä kauaa, eli sellaista ei kannata välttämättä asentaa.

                              Comment


                              • Mitens mistä olette hankkineet kardaanin ristikon sitten vai onko koko ristikko vaihdettavissa, kun ei näytä ristikoita ainakaan suomesta savan ilman kardaania?
                                auto audi avant a4 d5 2.8 quatro 4x4 suosimallia 1997.

                                Comment


                                  http://www.ko-met.fi/
                                  Tuolla kävi oman b5 kardaani ehostettavana.

                                  Comment


                                  • Oliko kallistakin?

                                    Voisiko toi tärinä mikä tulee 60-100 väillä johtua tukilaakerista ja ristikosta vai vauhtipyörästä?
                                    Tosin tänään kun laitoin auton käyntiin niin noistin kierrokset tonne 150-200 niin tärisytti noilla paikkeilla ja kun nosti kierroksia niin loppu, olisko vauhtipyörässä vika, kun ei näyttäs olevan ainakaan moottorin kiinnityskumeissa kun moottori ei tarise.
                                    Viimeksi muokannut Dean; 19.12.2016, 13:48.

                                    Comment


                                      Kardaanin nivelet saattaa aiheuttaa tärinää. Niissä voi olla rasvat kuivana, tai muuten vaan nivelet kuluneet. Ristikko ei siis ole ainoa mitä kannattaa mulkoilla.

                                      Comment


                                        Ristikon vaihto ja tasapainotus 150e jos en ihan väärin muista.

                                        Comment


                                        • saakos ton ristikon helposti irti jos kattoo että onko siellä yhtään rasvoja ja jos sitten laittaa uudet vaseliinit sinne?

                                          Comment


                                          • Muista merkitä ja laittaa sitten tasan samaan asentoon (eli samoille booreille) se ristikko sitten takasin, kun se kardaani on tasapainotettu kokonaisuutena.

                                            Comment


                                            • Selvisi että ei ole kardani tai tukilakeri vika, koska auto parkissa ja jurina kuuluu kieroksilla, 1500-2000 pientä jurinaa mutta mitä enemmän antaa kieroksia niin sitä kovempaa se jurina on, epäilen vauhtipyörää kun ei oikein jää enään vaihtoehtoja jäljelle.

                                              Comment


                                              • Eihän mikään moottorin tai laatikon tukikumi ole antautunut?

                                                Comment


                                                  Tarkistaisin vielä, ettei moottori heilu ihmeemmin käynnissä ollessaan. Tukikumin vaihto on merkittävästi helpompi homma, kuin vauhtipyörän vaihto ja tarkastus nopea.

                                                  Comment


                                                  • Kannattaisi vissiin kokeilla ilman moniurahihnaa konetta käyttää. Ettei olisi joku apulaite kun ääntää. Ilmastointi jos löytyy ja se on päällä, kannattaa kokeilla laittaa pois päältä. Taitaa olla just sen verran lämmintä, että pyydettäessä menee vielä päälle.

                                                    Comment


                                                    • B7 Kardaanin katkaisu

                                                      Tarkoitus on vaihtaa tukilaakeri kardaaniin, mutta en meinaa millään löytää kardaanista lukitussokkaa, jotta saisin kardaanin katki.

                                                      Joku ohje sanoo, että kumin alla on piilotettuna jonkilainen sokka tms.

                                                      Osaako joku joka on tämän laakerin vaihtanut neuvoa?

                                                      Auto siis A4 3.0 TDI Quattro Avant 2005

                                                      Comment


                                                        Laitan tänne linkin FAQ:iin, lisäsin sinne tietoa keskilaakereista, nivelistä ja suojakumeista:
                                                        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...92&postcount=5

                                                        Comment


                                                        • Onko kukaan käyttäny kardaania jossain huollossa?
                                                          Siis sillai että menis kaikki vaihtoon.

                                                          Vai onko järkevämpää pistää joku alle 200tkm ajettu romikselta?
                                                          Itellä noin 500tkm ajettu ja ravistaa ikävästi väännöillä. Autona a4 avant quattro 1.9 tdi 5v lootalla, kun viimeksi laukes laatikko niin kattelin että ainakin kannatinlaakerin kumi on todella löysä ja murtumilla.

                                                          Comment


                                                          • Onnea sen 200tkm ajetun kardaanin löytämiseen suomen purkaamoilta. Ulkomailta voisikin löytyä, mutta 50e kardaanille tulee 100e lisää postikuluja..

                                                            Ristikkonivel voi myös olla aika väljässä kunnossa ja sekin aiheuttaa tärinää. Muistelisin että jotain sitikan vetarin niveliä asenneltiin näihin tän konsernin kardaanien päätyihin, mutta uusista tai tarvikeristikosta en ole kuullut mitään vinkkejä.

                                                            Comment


                                                              Ko-Met kardaaneja huoltaa/korjaa. http://www.ko-met.fi/

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X