Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kardaanin huolto (tukilaakerin, nivelien ja kumien vaihto)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    No jos sattui ottamaan kiinni kardaanista ja heilutteli sitä? Eihän tuota itse laakeria tarvitse nähdä, kun jo hoksaa välykset.

    Ei kuulu normitarkastukseen ja en tiedä tuliko hylsy tuon takia, mutta hyvähän se on mainita jos moisen huomion teki...

    Comment


      #92
      Niinnojoo, A4:ssä kardaani näkyy paljon enemmän kuin ässässä. Silti, aika erikoista että katsoo sen kuntoa.

      Comment


      • #93
        Jep, outoa on mutta tietääkö kukaan et mistä sen laakerisysteemin mahtais saada. Tai saman tyyppisen minkä sais siihen modattua?

        Comment


          #94
          034 motorsportilta saa ainakin B5 ässään, varmaankin myös A4:ään.

          Comment


          • #95
            torsenin laakerit

            Onko kuinka tyypillistä, että torsenista menee laakerit? Olen alkanut epäillä että kylmänä kuuluva outo ulina kuuluisi niistä. Onko kellään tietoa laakereiden mitoista mitkä tuolla on? tai passaako sinne edes mitkä tahansa laakerit?

            Comment


            • #96
              Kaivelen senverran aihetta että:

              Itselle tuli tuollainen a6 c4 avant R5 tdi:llä, 6-lovisella askilla ja tietty quattrona. Ajettu tuolla on se + 700 000 ja alkaa keskilaakeri sekä ristikot ilmeisesti pitämään metakkaa pikkuhiljaa siinä 60-80 km/h vauhdeissa...

              Nytpä siis kysyn: Käykö tähän sama resepti kuin 100 c4 koppaiseen?

              Eli scorpion ristikot ja ymmärsinkö oikein että E21 Demarin keskilaakeri olisi nappivalinta myös tähän?

              Comment


                #97
                034-motorsportin tuotteen kohdalla joutuu raksimaan C4 vaihtoehdon erikseen, joten jotain eroa noilla tukilaakereilla on.

                Comment


                • #98
                  Vai ottaisiko varmuuden varaksi matkaan tuon w124 välilaakerin sekä e21 demarin, niin kait niistä saa lie askarreltua. Kait tuossa kuitenkin kardaanin halkaisija on sama kuin muissakin...

                  Jotenkin koomista, että audissa alkoi jonkun aikaa sitten nuo jyristykset ja eilen lenti maasturista takajordaaani tantereelle kylillä ajellessa. Ainut että siinä ei ollut takana ristikkoa enää ollenkaan :D

                  Comment


                  • #99
                    edison, pitäisi olla nappivalinta noi speksaamasi hilut.
                    varautune silti rälläkällä ja hitsauslaitteella.

                    Comment


                    • Kiitokset Repsalle.
                      Käyköhän suojakumeiksi scorpion versiot, vai joutuneeko kikkailemaan jostain muusta?
                      Sikälihän vähän väärillä nimillä taisin puheskella, että murrosnivelet siis scorpiosta ja ristinivel sitten jostain muusta?

                      Tarkoitus olisi tehdä tuosta jordaanista "kuin uusi", niin siksi meinasin uusia kaikki kuluvat osat siihen.

                      Ja tosiaan remonttiin on kyllä varauduttu hitsauskoneilla ym. härpäkkeillä;)

                      Comment


                      • Toimiiko tuo A8 D2 malliin myös? Mullakin on kannatinlaakerin tukikumi tiensä päässä ja kaikkialta vain tarjotaan koko kardaania.

                        Comment


                          Itse tilasin omaani korjaus setin eli tällä saa kardaanista kuin uuden, kohtuu hinnalla:

                          http://www.blauparts.com/proddetail.asp?prod=F5C1105-B

                          Comment


                          • No joo, olisihan tuolla näköjään setti tuohon... mutta enpä kuitenkaan tilaa.

                            Kuitenkin hetki menee tuohon toimitukseen ja reissuun pitäisi audilla lähtiä aika tiukalla aikataululla :(

                            Kyllä nuo hilppeet jostain tuohon etsitään :)

                            Comment


                            • Tuolta löytyi kohtuuhintaan kunnostettu uusilla osilla. Sen tilasin, sekä muuta hilpettä.

                              http://www.wholesaleimportparts.com/driveshaft.php
                              Viimeksi muokannut harrastelija; 17.3.2011, 23:48.

                              Comment


                              • Nyt on kardaanijumppa tehty.

                                Informaatiota tuosta A6 S6-line R5 tdi + 6v man+ quattro paketin kardaanirempasta;

                                Päihin siis todellakin käy scorpion vetonivelen sisäpäät. Suojakumit eivät käy ja sopivia en pienellä metsästyksellä löytänyt.

                                Täällä edellämainittu ristinivel (26x70 (69.9) ) Ei käy! Ennemminkin koon tulisi olla about 23,x X 69,9.

                                Kardaanin tukilaakeriksi + asetelmaksi laitoin neljästä pöydällä olevasta vaihtoehdosta ( bmw e21, e36, e34, MB W124) sen e34 mallin laakerin.

                                E21 oli muovisella kehällä ja ainoastaan alareunasta olisi saanut audin " lattarautataivutelmaan" kiinni. Ei siis hyvä.

                                E34:n laakeri muuten ei ole keskellä siihen kumiin / runkoon nähden. Plussana kuitenkin asetelman metallisuus, eli saapi hyvin hitsailtua siihen audin vanhan laakerikehän tilalle.

                                Itse toimin siis sen laakerin + asetelman kanssa seuraavasti; Rälläköin audin versiosta sen vulkanoinnin ulkokehän irti. Tämän jälkeen tein "jigin", jotta se jalustan reikäjako ym. pysyy muuttumattomana ja rälläköin siitä lattaraudasta väännetystä jalustasta sellaisen, että E34 mallin metallinen vulkanoinnin ulkokehä tulee oikealle korkeudelle ( olisi siis jäänyt muuten liian ylös) ja hitsailin varovasti nippuun.

                                Kardaani läjään ( kardaanin "ristikkopää" tuli vaihdettua n. 600 000 vähemmän ajettuun, kun ei uutta ristikkoa löytynyt) ja paikoilleen. Korkeus passaantui millin prikoilla kohdalleen ( heittoa jäi n. 0,25mm) ja leveysheitto laserilla lähelle nollaa.

                                Vielä ei ole koeajoa tehty, siitä sitten myöhemmin....

                                Comment


                                • Nuo scorpion murteet muuten tarttuu ainakin b5sessa älyttömän tiukkaan perän ja vaihteiston laippoihin kiinni. Alkuperäiskuosissaan kardaani suorastaan tippui pois kun ne 6kpl kuusiokoloa avasi, mutta kun oli vaihtanut nuo murteet ja kardaanin jouduin puolivuotta myöhemmin irrottamaan niin tuskaa tuotti. Muuten ovat kyllä ajaneet asiansa.

                                  Comment


                                    Se on ihan tuurissaan kuinka irtoaa tai on irtoamatta. Muutaman kymmenen vetarin/kardaaninlaipan irrotuskokemuksella voin kertoa että kyllä se orkkisnivel tarttuu yhtälailla jos on tarttuakseen. :) Melkein aina noita saa vasaralla koputella, ellei ole juuri ollut auki.

                                    Comment


                                    • Mikähän mahtaa olla niiden kuuden kuusiokolon oikea kiristysmomentti? Eli Scorpionin vetonivelen pultit.

                                      Comment


                                        Rannemomentin pultteja. 55Nm näyttää esim. C4 S4 momentiksi.

                                        Comment


                                        • Kiitos tiedoista!

                                          Tahtoo korkata kanta, vaikka oli uudet pultit ja kunnollinen kuusiokolo. Vähän paha asento kiristellä. Kolme sain nuljautettua ennen kuin naksahti avain. No, eipähän varasteta kardaania...

                                          Comment


                                          • a4 b5 1.8tq -97kardaanin tukilaakeri

                                            mikähän se mahtaa olla se parhaiten käyvä malli kyseiseen peliin?
                                            eli mistä autosta kävis vähiten modaamalla?

                                            yritin tossa lueskella foorumia läpi mutta omaan silmään ei ainakaan
                                            eksynyt että mikä se sitten ois?

                                            Comment


                                            • Nimimerkki jsahlman myy noita myös.

                                              http://www.js-tuning.com/

                                              Comment


                                                Tuossa ylempänä samassa ketjussa on mainittu mitat ja pari esimerkkiä, mistä käy kivasti.

                                                Comment


                                                  Vahvistetaas aiempia kertomuksia:

                                                  Myös A6 C5 korin kardaaniin käy tuo Ford Scorpion vetonivel. Scorpiossa on sama vetonivel sekä ulko- että sisäpäässä vuodesta 1985 vuoteen 1998. Helppo siis tilata :) Tuota niveltä on käytetty myös jossain Alfa Romeossa ja Fiatissa, eli ei ole mikään Scorpio only osa.

                                                  Päivän hinta Holzerin valmistamalle nivelelle oli n. 50e.

                                                  Comment


                                                  • Onko näissä A3 8L q jonkinlainen kannatin/tukilaakeri tuolla kardaanissa? Joku narisee keskellä autoa, ainoastaan liikkeessä kuuluu, ei paikallaan. Jos on niin onko paha vaihtaa, täytyykö koko kardaani ottaa irti?

                                                    Ajattelin myös että voisiko se olla jokin vaihdekepin vivustoista mutta sehän on vaijerilla joten voiko siinäkään mikään pitää semmoista?

                                                    Comment


                                                    • Tuollainen osui silmään tuossa kun lääkettä paukkuvaan kardaanin etsin:
                                                      http://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-A6-Pr...item2574209848

                                                      Sopiikohan tuo C4-koriseen 4.2 ässään?

                                                      Comment


                                                      • Onko kukaan tilannut 034 motorsportin C4/S4 Audiin kannatinlaakeria?

                                                        Comment


                                                        • Minä tilasin suomalaiselta jälleenmyyjältä, MKS Autobusiness Oy nimeltään, kyseisen laakerin.
                                                          Vielä olisi asentamatta. Ihan pätevän näköinen laakeri on kyllä. Silloisella tilaushetkellä jäi kaikki
                                                          kulut plus muut hintaa yhteensä 155€ kotia toimitettuna, eikä tarvinut pelätä tulleja yms.
                                                          Kai siinä jokusen euron säästää jos tilaa suoraan sieltä itse.

                                                          Comment


                                                            Jos tukilaakerin kumi on revennyt niin minkälaista ääntä sen voisi kuvitella pitävän?

                                                            Nyt kun kiihdyttää pienemmillä vaihteilla niin satunnaisesti ja toisinaan jatkuvasti pitää melko jurnutusta ja tuntuu jopa jalkapohjissa asti. Jouluna juuri oli tukilaakeri näkyvillä kun vaihdoin käsijarruvaijerit ja silloin se näytti ehjältä mutta aikas venyneeltä eli kumi oli painunut alhaalta kasaan ja ylhäältä venynyt todella paljon.

                                                            Autona on C4tdiq

                                                            Comment


                                                              Juurikin tuollaista sen voisi kuvitella pitävän :)

                                                              Lötkön laakeri meni vaihtoon tuossa vaiheessa, kumi ei ollut varsinaisesti revennyt, mutta antoi liikaa periksi ja päästi kardaanin ravistamaan pienen nopeuden kiihdytyksissä. Vaihtamalla parani.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X