Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Täysin tarpeeton muistutus (pulttien jälkikiristys)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    kannattaa rengaspaineita oikeastikin seurailla
    Tää on kyllä totta. Oon itte ottanu tavaksi vähintään pari kertaa kuus tarkistaa paineet. Ku tuos nyt tuli katteltua ja hommattua mahdollisimman pienen vierinvastuksen omaava rengassarja niin ei siitä pienestä vastuksesta paljoa hyötyä oo jos ei paineita pidä asianmukasina.

    Comment


    • Mikä juttu tää on, että suositellaan tarkastamaan pyörän mutterien kireydet renkaan vaihdon jälkeen, kun on ajettu joku muutama sata km ?
      Aloin tässä ajattelemaan asiaa, kun takana alkaa olla 40 vuotta autoilua, ja lähes aina olen vaihtanut itse renkaat, mutta koskaan ei ole pultit olleet löysällä tarkastuksen jälkeen. En käytä mitään paineilmavääntimiä, vaan teen työn aina käsin kiertämällä, ja lopuksi tarkastan kireyden vielä momenttiavaimella. Ollut alla peltivanteista aina kalliisiin ja hienoihin alumiinivanteisiin asti. Toistakymmentä erilaista autoa.

      Eli onko kyse loppujen lopuksi vain paineilmalla hätäisesti ja vauhdikkaasti sarjatyönä tekevien rengasliikkeiden ongelma, vai olenko vain poikkeava yksilö...

      Comment


        Vähän samanlaiset kokemukset itsellä 10v pienemmällä kokemuksella :-) Koskaan en tosin ole momenttiavainta käyttänyt. Vetää käsin kerralla ne riittävän kireälle niin ei niitä tarvii kiristää jälkeenpäin.

        Comment


          Lähemmäksi 40 vuotta itselläkin autoilua takana ja yhden ainoan kerran on jälkikiristys ollut tarpeen. Tosin sinänsä poikkeava tilanne, että kyseessä oli juuri pulverimaalatut vanteet, jossa myös pulttien pesät oli uudessa maalissa. Pultit olen kiristänyt kutakuinkin oikeaan momenttiin. Olen kyllä luopunut jälkikiristyksesta jo aikaa sitten, joten kaipa se olisi voinut muutama pultti kiristyäkin. Löysällä olleita tai irroinneita pultteja ei ole tullut vielä vastaan.

          Comment


            Kuitenkin joka kevät/alkutalvet näkee autoja tien pientareella pyörä irti/taittunut alle. Peltivanteiden kanssa en koskaan jälkikiristänyt, aluvanteiden kanssa aina. Better safe than sorry, sanotaan.

            Comment


              Viime viikonloppuna takaa 1+3 ei auennut 900 Nm Milwaukeella eikä jatkovarrellakaan. Nyt on sitten pikkusen käyriä putkenpätkiä, tarttisko joku? Piti liotella crc:llä muutama tunti. Talvikumit uusittu joulukuussa rengasliikkeessä.

              Sitä vaan että viime toukokuussa meni rengas takaa, piti vaihtaa sillä kenkälusikka-avaimella tien poskessa. "Varulta" vedetyt tuskin olisi auennut.

              Miksi muuten marmori ei koskaan muistuta jälkikiristyksestä? Vetävät 15 kiloon?

              Comment


                Itse olen luottanut siihen perinteiseen ristikkoavaimeen. Sillä saa riittävän tiukalle ilman et tarvii hyppiä sen päällä. 1m jatkovarsiräikkä on liikaa. Jos ne rengasliikkeissä vetää siihen suositusten mukaiseen momenttiin niin varmaan joutuukin kiristään uudelleen. Se on kuitenkin aika vähän.

                Comment


                  En tähän kiristykseen nyt ota kantaa mutta momenttiavain on suhteellisen edullinen jos meinaa itse jatkossakin vaihdella. Sen sijaan tässä rengasruletissa itse huomannut, että ihmisillä jää usein ajattelematta että pääsääntöisesti OEM vanteet on pallokartiopultilla ja tarvikkeet suoralla kartiolla. Tästä voi mielessään piirrustella kuvion minkälainen kiinnityspinta on OEM vanteessa tarvikkeen pultilla ja helpomminhan se siitä irtoaakin.

                  Comment


                    Joissakin (muissa kuin Vag) autoissa ne peltivanteet on sellasta pehmosta peltiä niin ymmärrän hyvin et niille on pakko ollu antaa momenttisuositukset. Se pultti menee muuten reiästä läpi.

                    Comment


                      14 kiloa on riittänyt hyvin eikä jälkikiristyksiä ole tarvinnut. Ehkä se on näissä moneen kertaan kiristetyissä, että se mitä se vanne uutena antaa periksi on sen antanut, eikä varsinaista jälkikiristystä tarvetta ole.
                      Kerran on kyllä pultit syystä tai toisesta löystyneet tai jääny löysälle, mutta se ilmeni vasta normaalia kovemman jarrutuksen jälkeen.

                      Comment


                        Jos muistan oikein A4 B8 käyttöohjeessa on mainittu 120 Nm. Olen yleensä kiristänyt 130 Nm:lle. Vanhassa B7:ssa jostain kumman syystä kesävanteilla aina pultit löystyvät, oli orkkisvanteet ja pultit kesäksi.

                        Comment


                          Nuita rengashessuja kun kattoo, niin tuntuvat vetävän pulttipyssyllä tiukkaan ja sitten, jos asiakas mulkoilee, momenttiavaimella naksautetaan valmiiksi ylikiristettyyn se yksi naksu. Eipä ihme, että takapaksissa kulkee nyt metrin putki.

                          Comment


                            Alkuperäinen kirjoittaja ksarvala Näytä viesti
                            Viime viikonloppuna takaa 1+3 ei auennut 900 Nm Milwaukeella eikä jatkovarrellakaan. Nyt on sitten pikkusen käyriä putkenpätkiä, tarttisko joku? Piti liotella crc:llä muutama tunti. Talvikumit uusittu joulukuussa rengasliikkeessä.
                            Joo, sama homma. Laitatin vaimon A4:seen uudet talvirenkaat näillä ammattilaisilla. Kesärenkaita vaihtaessa noin 900NM Milwaukeella sai vissiin 2 pulttia irti, 60cm Snap Onin vääntövarrella sain toiset 2 ja loput tartti avata metrin pitkällä 3/4" vääntimellä. Ja siinäkin oli vääntämistä. Prkl...

                            Omaan autooni kesärenkaita vaihtaessa ko. Milwaukee irrotti ihan jokaisen pultin mainiosti. Vedän ne 120-130NM:iin aina momenttiavaimella ja putsaan sekä pultit että laippojen pinnat.

                            EDIT: muistutan, että tuo jarrulevyn ja vanteen pintojen putsaus on se homman A ja O. Jos sinne jää hiekanmuruja tms. niin ne muuttuvat ajossa tomuksi ja ollaan tilanteessa, jossa vanne ei enää olekaan kunnolla kiinni.
                            Viimeksi muokannut ToniH; 14.5.2023, 13:44.

                            Comment


                              Tavallaan ymmärtää rengasliikkeittein kiristykset. Mielummin kiukkunen asiakas kuin kuollut asiakas näin niin kuin liiotellusti.

                              Comment


                                No niin, no... viis vuotta niitä työkseen mälväsin ja monenttisauvoilla koko sen ajan kaikki kiinnipäin. Aika helposti aukes kun sama auto tuli puolen vuoden päästä taas seuraavan kerran.

                                Se on ihan täysi 100% laiskuutta ja/tai ammattitaidottomuutta jos ampuu koneella "niin että pysyy". Ei niitä käsinaksulla ole sesonkiaikana mahdollista kiristää mutta momenttisauvan käyttö ei hidasta hommaa yhtään.

                                Comment


                                  Nojuu onhan se joo tuota varmasti. Ne missä minä olen viime vuosina käynyt on ihan ok, mutta jos rehellisiä ollaan niin semmosia kuin Sorsan veljeksien rengasliike Vaasassa oli ei taida enään täällä suunnalla olla. Siellä käännettiin rengasta vanteella tasapainotuksessa yms, jos painoja meni liikaa, mitä taas ei kyllä nykyään mikään liike tee vaatimatta. Lintataan mielummin arkillinen painoja. Ja jos käyt tasapainottamassa renkaita niin ne tasapainotetaan kivineen kaikkineen.

                                  Comment


                                    No se kivien nyppiminen jäi kyllä itelläkin tekemättä. Aika vaikee nähdä siitä mitään hyötyä. Jos ne pikkukivet kuvion välissä aiheuttais tärinää niin sehän tarvis joka kerta pysähtyä putsaan kun on ajanu soratiellä tai vaikka hiekoitetulla parkkipaikalla.

                                    Oli kyllä sellaisiakin asiakkaita joiden renkaat tärisi vaikka painotti nolliin moneen kertaan takuuseen eikä ollu minkäänlaista pystyheittoa pyörissä. Jossain vaiheessa oli helpompaa vaan palauttaa asiakkaalle se 20€ ja todeta että en minä vaan osaa tätä tämän paremmin tehdä, ehkä jossain muualla onnistuu paremmin.

                                    Ite pidin sitä yhtä 50 tai gramman liimapainopötköä vähän niinkun rajana henkilöauton vanteissa. Jos tarvi toiselle pötkölle mennä niin mahdollisuuksien mukaan kerran auki ja kääntää. Siihen aikaan oli 60 gramman pötköjä lyijyä joka ei ollut kovin ison kokoinen vielä. Sittemmin ne lyijypainot kiellettiin ja tilalle tuli vissiin sinkittyjä rautapainoja jotka oli paljon isompia ja niistä kertyy aika äkkiä aika kamalan näkönen rivi.

                                    Comment


                                      Jotkut autot, ja miksei asiakkaatkin, on herkkiä tärinälle, mutta sekin riippu ihan siitä kuka asentaja sattui tekeen hommat. Sama vähän tuossa kiristysjutussa.

                                      Comment


                                        Tänään nähtyä.



                                        Attached Files

                                        Comment


                                          Justihin näin kans moottoritiellä ransiitin samassa asennossa keskellä kaistaa ja rengas muutaman sadan metrin päässä keskikaidetta vasten pystyssä

                                          Comment


                                            Pieni jäniskevennys tärkeään aiheeseen.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X