Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Täysin tarpeeton muistutus (pulttien jälkikiristys)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Pösön kummallisen momentin voi selittää myös hieman kummallisen näköinen orkkisvanteen pultti.
    Kuva yhdestä mallista. ei kartiota tai palloa vaan prikka. Olen nähnyt myös uudemmissa samantyyppistä pulttia.

    Omissa vanteissa kiristän pultit aina kahteen kertaan peräkkäin 125Nm momenttiavaimella, sillä ensikiristyksellä ei näytä juuri koskaan ristiin kiristämällä menevän oikeasti momenttiin. Kierteissä on aina spraytervaa ja navassa kuparitahnaa. Aina on pultit pysyneet kireällä ja auenneet helposti.

    Comment


      #92
      -05 Rellussa on myös tuollainen kiinteä prikka pultissa mukana, mutta tässä prikka on kartion mallinen. Tilalle kävisi kait myös normaali kartiopultti. Minusta tuo on ihan hyvä idea, eipä syö pultti itseään kiinni vanteeseen.

      Comment


      • #93
        T5 portterissa on myös tuollaiset. Tosin siinä ei ole prikka, vaan ennemminkin holkki. Ja holkkiin on tehty se kartiomuoto.

        Kävin tuossa jokin aika sitten kolmesta autosta jälkikiristysmielessä pultit momenttiavaimella läpi ja yksikään 60:stä pultista ei ollut löystynyt.

        Toisaalta, ei tuo mitään maksakaan käydä läpi ja onpahan varmistettu.

        Comment


        • #94
          Monta autoa on näkynyt kevään tullen pientareella joku nurkka maassa ja rengas vieressä irtonaisena. Tiedä sitten onko kaikki huonosta renkaan kiinnityksestä vai onko mukana tukivarsien pettämisiä, kun sellaisilta "viimeistä kesää ajossa"-kuntosilta vaikuttivat.

          Comment


          • #95
            Olisi taas aika muistutella asiasta. Omakohtaisten kokemusten perusteella, etenkin jos on rengasliikkeessä vaihdattanut, niin syytä tarkistaa, että pultit on tallessa, rengaspaineet oikeat ja mahdolliset kapselit/peitelevyt on kunnolla kiinni.

            Comment


            • #96
              Juurikin näin. Just tänä aamuna näin lauttasaaren sillalla a6 avantin keula vasemmalta maassa ja renkaan vähän pidemmällä. Toivottavasti ei kuitenkaan kukaan täältä.

              Comment


                #97
                Eilen muistin tehdä jälkikiristykset n. 800 km renkaiden vaihdosta.
                Saldona 3 kpl nitkahti ihan hieman kireämmälle. Renkaita vaihtaessa ja nyt kiristelyt 300 mm pitkällä 1/2" nivelvääntimellä.

                Comment


                  #98
                  Kyllähän ne tuossa ajassa jo olisi irti löystynyt jos sikseen olisi. Jos ei sitä jälkikiristystä tee ekan 100-200km aikana niin eipä sille juuri tarvetta ole, kyllä ne kiinni pysyy. Eihän siitä mitään haittaakaan voi tietenkään olla ja jos sillä saa mielenrauhan niin aina parempi.

                  Comment


                    #99
                    Saldona 3 kpl nitkahti ihan hieman kireämmälle. Renkaita vaihtaessa ja nyt kiristelyt 300 mm pitkällä 1/2" nivelvääntimellä.
                    Siis ei momenttiavaimella? Tuollaisella 30 senttisellä saa kyllä niin piukkaan, että ylittää reilusti suositukset.

                    Comment


                    • Kyllä se vanhakin aluvanne pitää aina jälkikiristää, vaikka täälläkin on muuta tietona julistettu. Alumiinivanteessa kun ei ole "lukkorikkaominaisuutta" kuten peltivanteessa, niin jos/kun sinne vanteen ja navan väliin jää jotain ylimääräistä, joka ajaessa vaihtaa paikka tai poistuu välistä, on vanne löysällä. Eikä nyt puhuta kävyistä tai pikkukivistä. Pienikin hiekan jyvänen/ruosteen muru/maalilastu tms riittää. Toisin sanoen, peltivanteet kun kiristäessä hieman joustavat pultinreijän kohdalta, ja tämä jousto kompensoi mahdollisen epäpuhtauden poistumisen vanteen ja navan välistä. Vastaavaa ominaisuutta ei siis aluvanteessa ole, joten asia on erittäin yksinkertainen.
                      TEHKÄÄ SE JÄLKIKIRISTYS AINA ALUVANTEILLE!

                      Miksi sitä ei voisi tehdä? Helppo homma ja aikaa menee 2minuuttia, ja parhaassa tapauksessa säästyy oma tai jonkun muun henki, tai ainakin kukkaro...

                      Comment


                      • Juuri oikein!Alumiinivanteiden kanssa räntäsateessa voi tuntua turhalta puhtaus ja oikea kiristystiukkuus polvet märkänä ja märmättävä puoliso kaffen vartijana. Ei piä fuskata! Vanteen kiinnityspinta ja vetarin laipan pinta puhtaaks,ehkä jotain crc-56 tyylistä pintaan enshätään.Pyssyllä kiinni momenttisauvan kanssa.Ei oo välii onko paineilma-tai sähvöpyssy.Tai ristikko ja monumentti.Sitte uuvestaa 30-50km päästä ja 200km päästä vieläkin.Ja gummipaineet kans!!

                        Comment


                        • Kelasin vanhoja postauksiani ja löytyi tämäkin Etumatkaa-lehden artikkeli renkaanvaihdosta.
                          Viimeksi muokannut jtlukkari; 30.10.2012, 15:13.

                          Comment


                            Alkuperäinen kirjoittaja amatimies Näytä viesti
                            ... Toisin sanoen, peltivanteet kun kiristäessä hieman joustavat pultinreijän kohdalta, ja tämä jousto kompensoi mahdollisen epäpuhtauden poistumisen vanteen ja navan välistä. Vastaavaa ominaisuutta ei siis aluvanteessa ole, joten asia on erittäin yksinkertainen.
                            Tätä en kyllä allekirjoita. Alumiini vanteen kartio/pallo muuttaa muotoaan enemmän kuin teräsvanne johtuen ihan materiaalien ominaisuuksista. Tästä on tullut tehtyä ihan laboratorio testejä koulussa.

                            Suotavaa ne alut on toki jälkikiristää. Tärkeintähän ei ole momentti vaan se että kaikki on yhtä tiukassa.

                            Comment


                            • Tätäkään asiaa ei voi oikein yleistää: pelti- ja aluvanteiden pultit käyttäytyvät eri tavalla (vaikka vag-laitteissa samaa pulttia käytetäänkin) ja käytössä on myös paljon tarvikevanteita, joissa pultin kartio ei välttämättä edes vastaa vanteen kartion muotoa.
                              Itse en jaksa olla ihmettelemättä T4 -portterin M14 -pulttia, joka normaaliin momenttiin kiristettäessä vaatii myöhemmin irrotukseensa paljon enemmän voimaa.
                              Eihän se keneltäkään pois ole, jos jälkikiristää. Itsellä ei tosin viimeiseen 30 vuoteen ole moiseen ollut tarvetta -oikeaan momenttiin kiristetyt pultit eivät ole käytössä löystyneet.

                              Comment


                              • Olen ollut huomaavinani, että jos peltivanteessa pultit on joskus runtattu kiinni niin paljon kuin koneesta lähtee, niin voivat alkaa tarraamaan kiinni myöhemminkin, vaikka olisi silloin oikeaan momenttiin laitettu.

                                Linkki ei minulla toiminut. Tuollaisena saan auki. www.tiltu.net/mobil/talvirenkaat_alle.pdf
                                Siellä taas kerran sanotaan, että paremmat taakse, mutta unohdetaan mainita, että niin toimimalla pilaat rengassarjasi. Järki toki kannattaa hommassa pitää, mutta jos alkaa kulumiseroa olemaan merkittävästi, niin kyllähän se huonompi pari on silloin jo vaihtokunnossa.

                                Ja kyllä peltivanne joustaa alumiinivannetta enemmän. Mutta se on joustoa, eli muotohan ei muutu pysyvästi, niin kuin alumiinivanteessa saattaa tapahtua, jos vaikka laitetaan vääränlaisilla pulteilla kiinni.

                                Comment


                                • Valintojen maailmahan se toki on, että miten ne kumit sinne alle heittää. Se nyt vaan on fakta homma, että turvallisempi kombinaatio saavutetaan laittamalla paremmat taakse.

                                  Comment


                                    Olen huomannut, että kyllä ne pultit aina vähän kiristyy (ensimmäisessä) jälkikiristyksessä, vaikka käytössä on vanhat aluvanteet, joten enpä uskaltaisi jättää jälkikiristystä tekemättä.

                                    OT: Valinnoista kyse tottakai. Itse laitan paremmat renkaat eteen aina, kun renkaiden välillä ei ole mitään olennaisia pitoeroja. Näin renkaat kuluvat tasaisesti jatkossakin. Sitten JOS renkaissa on jostain syystä suuret erot, niin SILLOIN kannattaa laittaa paremmat taakse (ja ajaa suoraan rengaskauppaan).

                                    Comment


                                      Jos vanne kiristetään oikein oikeanlaisilla pulteilla ei kiinnitys pintaan muodostu pysyvää muodonmuutosta koska pysytään myötörajan alapuolella. Tällöin alumiini toimii ikäänkuin jousena ja pitää pultin kiinni. Väärillä pulteilla tai liian suurella momentilla jälkikiristys on tarpeen koska mennään paikoittain myötörajan yli ja täten vanne löystyy ajan myötä. Suurin syy alumiini vanteiden jälkikiristykselle liian suuri kiristys momentti. Kiristys pinta muuttaa muotoaan pysyvästi jolloin vanne on hetken jälkeen löysässä. Uudelleen kiristyksen jälkeen pinnassa tapahtuu muokkauslujittumista jolloin kiristys momentti pysyy vakiona.
                                      Voin kaivaa testi tuloksia tänne nähtäväksi jos joku niitä kaipaa. Teräs vanne pallokantaisella pultilla vaati kuitenkin moninkertaisen voiman muodonmuutoksen tekemiseen verrattuna kartiokantaiseen pulttiin alumiinivanteessa. Heikoimpaan vanteeseen oikeanlaisella pultilla saatiin pysyvä muodonmuutos jo alle 140nm kiristys momentilla. Taottuun alumiinivanteeseen jossa oli pallokantainen pultti momentti jolla pysyviä muodonmuutoksia saatiin aikaiseksi oli lähellä 170nm. Worst case scenariossa oli pallokantainen vanne ja kartiopultti, tässä muodomuutosmomentti taisi olla jopa alle 50nm...

                                      10v. renkaiden vaihdon aikana en ole koskaan tarvinnut jälkikiristää vanteita, joka kerta kuitenkin tarkastanut ja kertaakaan pultit eivät ole pyörähtäneet.

                                      Comment


                                        Alkuperäinen kirjoittaja Tommi[FIN] Näytä viesti
                                        10v. renkaiden vaihdon aikana en ole koskaan tarvinnut jälkikiristää vanteita, joka kerta kuitenkin tarkastanut ja kertaakaan pultit eivät ole pyörähtäneet.
                                        Samanlaiset on kokemukset itselläni, 120Nm:iin on tullut laitettua eikä ne tuosta ole koskaan lisää enää kiristyneet jälkeenpäin.

                                        Comment


                                        • Tommi on luentonsa istunut kuunnellen. Korostan siis että ei se peltivanteen materiaali muuta muotoaan, vaan vanteen rakenne/muoto on tehty siten että siihen jää jännitys pultin alle, kuten jousirikassa. Tätä ei siis aluvanne tee. Fakta nyt vaan on niin että aluvanne pitää jälki kiristää, esität sitten mitä labratestejäsi tahansa.

                                          Comment


                                            Alkuperäinen kirjoittaja Tommi[FIN] Näytä viesti
                                            10v. renkaiden vaihdon aikana en ole koskaan tarvinnut jälkikiristää vanteita, joka kerta kuitenkin tarkastanut ja kertaakaan pultit eivät ole pyörähtäneet.
                                            Eivät ne "pyörähdä". Ne "liikahtavat". :)

                                            Haaste: Montako astetta hylsyn pitäisi kiertyä ensimmäisessä jälkikiristyksessä, jotta kiristäjä huomaisi sen liikahtaneen? Riittääkö yksi aste?

                                            Kiristän aina momenttiavaimella ja yleensä kolmessa vaiheessa (40 Nm > 80 Nm > 120 Nm). Jälkikiristyksiä teen riittävästi, vähintään 2, joskus jopa 3 tai 4. Miksi en tekisi jälkikiristyksiä? Se vähentää löystymisvaara eikä maksa mitään!

                                            Joka kevät ja syksy tuolla on autoja tienposkessa ilman rengasta. Miksi? Mitä ne siellä tekevät, jos jälkikiristys on täysin turha? Myönnän, että renkaat pysyvät kiinni lähes aina myös ilman jälkikiristyksiä... Minulle "lähes aina" ei riitä.

                                            Comment


                                              Teempä huomenna ihan huvikseen testin tuohon avoon kun siihen pyöräytin talvinakit alle. Isä ukko kun on lähdössä käymään sillä pääkaupunkiseudulla päiväsiltään nii tarkastetaampa millä tiukkuudella se pultti on takaisin tullessa. Samoin sille on tulossa ajoa nyt jonkin verran nii tarkkaillaampas sitä kireyttä ihan urakalla. Nyt ne on vedetty 110nm ja uskallan liki lyödä vetoa että ne ovat vielä reissun jälkeenkin tuossa momentissa. Tämänhetkinen momentti on myös tarkka koska tuli käänneltyä ne kiinni koulun digitaalisella momentilla, joka kertoo myös hetkellisen käytetyn momentin sekä maksimin.

                                              Syy miksi monilta rengas on karannut on ihan yksinkertaisesti se että rengasliikkeet eivät käytä oikeaa momenttia kyseiselle vanteelle. Kertaakaan esim en ole nähnyt minkään rengasliikkeen vetävän renkaita momentilla kiinni sesonki aikana..
                                              Samoin moneltako löytyy kotoa oikeasti kunnollinen momenttiavain? Ei siis mikään marketin 50€ vaan oikeasti sellainen joka pitää paikkansa. Töissä kun on kalibroitu noita avaimia niin ihan tolkuttomia heittoja noissa halvoissa on. Avaimesta kääntää 150nm ja kalibrointikone saattaa näyttää mitä vaan 100-200nm väliltä.. Aluvannetta kiristäessä kun se 20nm ero voi merkitä sitä että vanteen joutuu jälki kiristämään.

                                              Vääntäkää mulle joku rautalangasta miksi teräsvanteeseen jää tuo lukkorikka efekti mutta alumiini vanteeseen ei?
                                              Ainakaan 3.5 vuoden materiaalitekniikan opiskelun pohjalta en tuota ymmärrä. Tuo lukitus efekti kuitenkin perustunee vain siihen että materiaali joustaa pultin kannan alla ylittämättä myötörajaa jolloin kiristyspintaan syntyy pieni muodonmuutos joka pitää tuota pulttia tiukalla.

                                              Comment


                                                Jostain syystä vaikkapa 110Nm kiinni vedetty pultti vaatii avaamiseen >110Nm momentin. En tiedä miksi näin on, joku kitkaan liittyvä juttu varmaankin. Sillä vaan että saattaa em. kireystestit näyttää negatiivista tulosta vaikka tilanne on täysin normaali.

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Tommi[FIN] Näytä viesti
                                                  Samoin moneltako löytyy kotoa oikeasti kunnollinen momenttiavain? Ei siis mikään marketin 50€ vaan oikeasti sellainen joka pitää paikkansa. Töissä kun on kalibroitu noita avaimia niin ihan tolkuttomia heittoja noissa halvoissa on.
                                                  Tässä on hyvä pointti Tommilta. Pitäisi käydä jossain mittaamassa omien momenttiavainten kalibrointi. En tiedä, näyttävätkö ne oikein vai vähän sinne päin.

                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Tommi[FIN] Näytä viesti
                                                  Vääntäkää mulle joku rautalangasta miksi teräsvanteeseen jää tuo lukkorikka efekti mutta alumiini vanteeseen ei?
                                                  Ainakaan 3.5 vuoden materiaalitekniikan opiskelun pohjalta en tuota ymmärrä. Tuo lukitus efekti kuitenkin perustunee vain siihen että materiaali joustaa pultin kannan alla ylittämättä myötörajaa jolloin kiristyspintaan syntyy pieni muodonmuutos joka pitää tuota pulttia tiukalla.
                                                  Minä en väännä. Tällaisissa asioissa oma lähestymistapa nojaa periaatteeseen "fysiikka on kokeellinen tiede". Omien havaintojen perusteella ainakin osa pulteista liikahtaa (eli kiristyy hieman) ensimmäisessä jälkikiristyksessä. Sen vuoksi pidän jälkikiristyksiä tarpeellisina.

                                                  Teoreettiset laskelmat pätevät monesti vain "ideaalisysteemiin". Reaalimaailmassa on tekijöitä, joita ei laskelmissa aina huomioida. Epäpuhtauksia. Lämpölaajenemista. Vaurioita tai vikoja (vanteessa, pultissa, työkaluissa). Sen sellaista. Itsekin myönsit, että jälkikiristys voi olla tarpeellinen, jos momenttiavain on huono.

                                                  "Paras ajaa varmasti. Volkswagen."

                                                  Comment


                                                  • Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                                    Jostain syystä vaikkapa 110Nm kiinni vedetty pultti vaatii avaamiseen >110Nm momentin. En tiedä miksi näin on, joku kitkaan liittyvä juttu varmaankin. Sillä vaan että saattaa em. kireystestit näyttää negatiivista tulosta vaikka tilanne on täysin normaali.
                                                    Olette oikeilla jäljillä. Johtuu siitä, että yleensä kappaleen lepokitka on suurempi kuin sen liikekitka.

                                                    Comment


                                                    • Kertokaas nyt sitten ammattilaiset, että teenkö jotakin väärin ja pitäisikö olla huolissaan kun en ole hommannut momenttiavainta vaan väännän renkaat rengasraudalla rannetuntumalla sopivaan kireyteen. Aina ovat auki lähteneet ja toistaiseksi koskaan ei ole omia aikojaan rengas lähtenyt irti. Myöskään satunnaisesti tekemässäni jälkikiristyksessä en ole havainnut että olisi ollut tarvetta kiristää lisää. Vedänkö liian tiukkaan ja hajottaako se jotakin?
                                                      Pikkupoikana isän autoon vaihtaessa renkaita sai vääntää tosissaan pultteja kiinni, nykyisin en käytä enää koko massaani apuna. =)

                                                      Comment


                                                        Teen samalla tavoin kokemuksen syvällä rintaäänellä. Väittäisin, että jos lähtevät suosiolla käsivoimin aukipäin, eivät ole olleet liian kireällä.

                                                        Comment


                                                          Tulihan tänään käytettyä ekaa kertaa momentti avainta renkaiden vaihdossa. On kyllä aikasemmin ollut reilusti yli tuon 120 nm.

                                                          Comment


                                                            Munkin piti melkein 20 vuotta vaihtaa renkaita omiin autoon ennenkuin tuli omalle kohdalle vastaan tilanne että olisi tarvinnut jälkikiristystä.
                                                            Ilmeni moottoritiellä naputuksena etupäästä ja kuvittelin sen olevan pyöränlaakeri. Vannehan siellä oli löystynyt. Ihmeellistä tuossa on se että ainoastaan yksi vanne oli löysällä ja vaihdon jälkeen oli ajettu jo yli 1000km ennen kuin tuo tapahtui.

                                                            Comment


                                                            • http://youtu.be/xNgy4pu-CWI

                                                              Alumiinivanne hakataan 500Nm kiinni, niin ei tarvitse murehtia jälkikiristyksistä. Viitaten videon höpinöihin. :)
                                                              Aika muistutella taas jälkikiristyksen tarpeellisuudesta. Tuossa kun hommasi kunnollisen renkaan täyttölaitteen, niin huomannut, että rengaspaineissa tapahtuu selkeitä muutoksia kauden edetessä, vaikka ei varsinaisia vuotoja olisikaan. Että pulttien lisäksi kannattaa rengaspaineita oikeastikin seurailla.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X