Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Täysin tarpeeton muistutus (pulttien jälkikiristys)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Itse olen jälkikiristänyt aina omat jos on alut alla.Se vaan että käsin laitan niin tiukkaan kun menee, vaikee sanoa momentista mitään muttei niitä käsin ainakaan pilalle saa.On ne kiinni pysynyt aina.Ei tuo turha toimenpide ole.

    Comment


    • #32
      Itse käytän sekä audeissa että volkkareissa yleensä orkkisvanteita tai esim. ATS:n valmisteita, jotka ovat lähes orkkiskamaa. Käytän alujen pultteina niitä, jotka tulevat auton mukana.

      Pulttien kiristyksen teen orkkisavaimella siten, että polkaisen jalalla viimeisen kiristyksen. Yleensä en koskaan jälkikiristä aluvanteiden pultteja ja kiinni ovat pysyneet.

      Avatessa joutuu käyttämään Haynesin metodia, eli samalla tavalla pitää käyttää voimaa avatessa.

      Comment


      • #33
        Syyksi noihin löystyneisiin en ymmärrä muuta kuin vanteen/pyörännavan lika/ruostekarstan. Rengasliikkeissä ei pintoja paljon puhdistella vaan paukutetaan rilla paikalleen sarjatulella. Ruostettayms töhnää jää varmasti väliin erityisesti jos kesä/talvivanteet ovat erilaiset.

        Momentti menee tottuneella kädellä ilman momenttiavaintakin riittävän hyvin kohdalleen. Momenttiavainkin kun on itse asiassa varsin karkea työväline kun ajatellaan pultin esikiristystä. Pulttiin saatava "veto" kun riippuu kiereteiden ja pintojen voitelusta/pinnanlaaduta varsin paljon.

        Koskaan en ole löytänyt omilta jäljiltäni jälkikiristyksen tarpeessa olleita pyöränpultteja, en aluissa enkä peltivanteissa. Itse vedän kiinni käsivaralta alkuperäisen avaimen mittaisella varrella. Sitten pultit saa helposti auki pykälää pitemmällä varrella. Eikä tarvii potkia....

        Comment


          #34
          Huomasin jälkikiristystä tehdessä, että uudet vanteet kannattaa tosiaan jälkikiristää. Mulla on yksi uusi vanne ja 3 kesän ajettua (Tytöt ajo skootterilla yhden vanteen vaihtokuntoon). Uuden vanteen pultit kiristy hieman, mutta 3:n muun ei juurikaan. Eli vähä se uus vanne hakee paikkaa ja muotoa ekoilla kiristyksillä.

          Comment


          • #35
            Joo ei todellakaan turha muistutus tämä jälkikiristys!! allekirjoittaneelle tuli mieleen vasta kun näin tämän viestin...

            Takana pultit kyllä tiukassa mut edessä aika löysällä, takana oli kuitenki jo n.500km asennuksen jälkeen....Että Jounille kiitokset vain :)

            Comment


            • #36
              Noniin kerrompa tähän tämän päivän tapahtumista valkoisenlähteen shellin pihasta. Olin odottelemassa kiltisti vuoroani autonpesuun, kun vasemmalta puolelta kuuluu aivan järetön räsähdys. Sillä samalla hetkellä kun katson vasemmalle, niin näin kuinka oikein tyylikkään (?) 80 luvun mercedeksen takapää on notkollaan. Samalla huomasin, että nyt vilahti takapeilistä joku ohi todella nopeasti, ja vilkaisin itse huoltoaseman pihaan päin. Siellä menee todella isokokoinen alumiinivanteilla oleva rengas täyttä vauhtia kohti tankkauspistettä. Mitä tuossa voi, kun seurata mihin se osuu. Rengas kaartaa, kun kohtalon ivana kohti tankkauspisteellä olevia autoja, jossa onneksi kaveri havahtuu tilanteeseen. Hauskaa sinänsä oli se, että kaverilla oli pistooli tankissa, kun huomasi, että rengas lähestyy, ja jotenkin se ei heti hiffannu, että missä järjestyksessä tässä nyt pitää alkaa toimia :D Sen verran kuitenkin iso ratas pyörähti, että älysi jättää pistoolin tankkiin ja sai kun saikin potkaistua rengasta. Se tuli oikeasti niin kovaa, että ei se pysähtynyt kaverin potkaisusta ja jatkoi matkaansa ivallisesti kohti maantietä. Tuossa vaiheessa alko jo vähän itekkin jännittämään miten tuossa käy. Onneksi sen verran taittu, että ponkasi sitten reunakivetyksistä pientareelle.
              Näköjään sen verran rengas oli kärsinyt, että vararenkaan vaihtopuuhiksi näytti ukoilla menevän ja kyllä tuntui harmittavan, ainakin pään väristä ja tupakin menekistä päätellen.

              Tässä vissiin sitten se pahin mahdollinen tulos jälkikiristyksen saralta.

              Comment


                #37
                Eilen tossa ajelin kehä II länteen päin ja eiköhän siinä rinkelikeulalla varustettu auto (A6 C5) ollut hinurin lavalla. Jos nyt en ihan väärin nähnyt niin kuskin puolen eturengas puuttui mutta muuten auto aika virheettömän näköinen. Tosin jos 80km/h vauhdissa rengas irtoaa niin jotain damagea voi tulla, olkoonkin kaukaa katsoen näkymättömissä...

                Comment


                  #38
                  Uudessa Teknarissa oli aika hauska kirjoitus (TM-postilaatikko -palstalla) liittyen renkaiden ylikiristykseen rengasliikkeissä. Siinä kaapin kokoinen kaveri, joka kertoo vääntävänsä harjateräksiä käsin, manailee, ettei pysty avamaan rengasliikkeiden saati Audi-merkkikorjaamon kiristämiä pultteja. Oli sitä mieltä, että kohta auton varapyörän voi myydä pois tarpeettomana, kun ei siitä ole mitään iloa rengasrikon sattuessa tien päällä, kun ei niitä pultteja saa auki vaan hinausauto pitää soittaa.

                  Comment


                    #39
                    Eilen kokeilin huvikseni jälkikiristää Golfin pultit. Täsmälleen samassa kireydessä, mihin ne renkaita vaihtaessa jätinkin eli täysin tarpeeton työ.

                    Comment


                    • #40
                      Eilen kokeilin huvikseni jälkikiristää Golfin pultit. Täsmälleen samassa kireydessä, mihin ne renkaita vaihtaessa jätinkin eli täysin tarpeeton työ.
                      No miksi ihmeessä ryhtyä moiseen huvikseen :O

                      Comment


                        #41
                        Tiesin jo etukäteen, että työ on tarpeeton, joten se täytyi naamioida huviksi :)

                        Comment


                        • #42
                          Itselle sattui viime syksynä tällainen tapaus:
                          Juuri kuten muutama kuvasi asiaa, alkoi tärinää ja jytinää, ihmettelin kauan mistä se tulee. Mitään vikaa ei löytynyt. Lopulta täristi niin että paikat hampaista meinasi pudota. Oli vielä kilsa huoltoon matkaa, jatkoin vaikka hirvitti. No sieltähän puuttui jo 3 pulttia. Huh.

                          Huoltomies sanoi heti ensimmäisenä: " joku käynyt löysyttämässä pultit". Ei nimittäin pulteilla ole tapana löystyä kesän ja n. 20000km:n ajon jälkeen.

                          Comment


                          • #43
                            Kyllä ei omassakaan muistissa ole kertaakaan että olisi pultit löystyneet. Olivatpa vanteet sitten uudet tai vanhat, alumiinia tai peltiä, niin avausvaiheessa tuntuu pultit olevan puolta kireämmällä kuin asennusvaiheessa.

                            Comment


                            • #44
                              Meikäläinen laittaa aina polkaisumomenttiin eikä ole tähän päivään mennessä irronneet ikinään omia aikojaan. Keväällä tai syksyllä lähtee samaan tapaan auki kunhan muistaa notta polkasee eri suuntaan.

                              Lieneekö liian suuresta momentista mitään haittaa?

                              Comment


                                #45
                                Liika tiukkuus saattaa vetää aluvanteet kieroiksi.

                                Comment


                                  #46
                                  Momenttihylsyistä en ole kuullut, mutta momenttitankoja olen kyllä nähnyt. Tallillakin sellainen on, ja vedän sillä aina pultit kiinni. Työkaluässä liikkeissä ainakin on noita muovipintaisia hylsyjä, tangoista en tiedä.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Kyllä mulla vaan löysty vaikka oli vedetty käsin kireeseen, kaikki varmasti reippaastikin yli 120 Nm. Ton jälkeen oon vetäny momenttiavaimella 120 Nm ja jälkikiristäny. Jälkikiristyksessä kiristyneet hieman ja sen jälkeen pysyny hienosti. Ja kuulemma tärkeintä on se että kaikki pultit on samassa momentissa eikä se momentti.
                                    Onpahan noista autoistakin väännetty kierteitä pilalle kun on väännetty reilusti liian lujaan momenttiin että sellanen pieni riski tossa polkasu tekniikassa on.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Tuollainen muovipäällysteinen avain olisi hyvä -erityisesti liikkeille, jotka käsittelevät asiakkaitten omaisuutta.
                                      Kaikki aerovanteen tuntevat tietävät myös miten syvälle pultti menee. Kesällä maalasin uudelleen tuollaiset ja viime viikolla auto kävi etupyörän laakerin vaihdossa: pajan jäljiltä vanne oli täynnä mustia, rasvaisia jälkiä ja pultinreiän ympäryksestä maali lohkeillut.

                                      Comment


                                        #49
                                        Tuli vaan ittelle just mieleen että niille ketkä ajelee "tarvike" aluilla niin kannattaa varata pyöreä kantaset pultit vararengasta varten mukaan. Saa sitten vararenkaankin kiinni kunnolla.

                                        Comment


                                          #50
                                          vanteet vedetään kiinni koneella mut ei hulluun momenttiin,sen jälkeen kiristetään momentilla.pelti vanteet vedetään kiinni momentti varrella(pitkä ohut vartinen hylsy,joka pultin koon mukaan rakennettu;17,19,21mm,vetää oikeeseen momenttiin.)jälkikiristystä suositellaan aivan uusille vanteille jotka eivät ole vielä mukautuneet pultteihin...
                                          TÄMÄ ON OMA KÄSITYS ASIASTA

                                          Comment


                                            #51
                                            Alkuperäinen kirjoittaja quattro20v
                                            Tuli vaan ittelle just mieleen että niille ketkä ajelee "tarvike" aluilla niin kannattaa varata pyöreä kantaset pultit vararengasta varten mukaan. Saa sitten vararenkaankin kiinni kunnolla.
                                            Tämäpä hyvä muistutus. Eipä ole itsellä pallopultteja matkassa.

                                            Comment


                                              #52
                                              Eipä liity Audeihin, mutta rengaspulttien kiristykseen kuitenkin.

                                              Toveri kertoi eilen vaihtaneensa Peugeottiinsa suvikumit. Mainitsi ohimennen vetäneensä pultit 60Nm momenttiin, kun ohjekirja niin käski tekemään.

                                              Minusta tuo 60Nm kuullostaa epäilyttävän pieneltä momentilta rengaspultteihin, kun olen itse tottunut vääntämään pultit 110-130Nm momenttii lähes autossa, kuin autossa.

                                              Pystyykö joku vahvistamaan, että Pösöön tosiaan kuuluu laittaa rengaspultit "sormikireyteen"?

                                              Comment


                                                #53
                                                Aluvanteet kyseisessä Peugeotissa.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Ollessani rengasliikkeessä töissä pulttipyssy säädettiin aina pienimmälle ja tämän jälkeen momenttiavaimen kanssa 125Nm. Tämä siis alumiinivanteiden kohdalla. Peltivanteet menee pulttipyssyllä kun se säädetäään täpöille.
                                                  Peltivanteita ei momentilla tarkistettu.

                                                  Ja tuo 60Nm kuulostaa kyllä aika pieneltä. Käsin kun vääntä ilman, että hampaita tarvitsee irvistää niin pultit menee kyllä helposti yli tuon 125:kin.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Pösössä taisi olla perinteisesti 1,25mm nousulla pultit. Audissa 1,5. Pienempi nousu vaikuttaa asiaan. Silti 60 on aika vähän.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Oli miten oli. Pösön pultit on nyt tiukattu 110Nm momenttiin. Ei mennyt kierteet ja uskoisin renkaiden pysyvän nyt paremmin paikoillaan.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Viimeisimmässä Etumatkaa -lehdessä olikin hyvin asiallista tekstiä renkaitten kotivaihdosta. Erityisesti tuo pulttien rasvaamiseen liittyvä juttu oli minullekin uutta.

                                                        Jälleen hyviä syitä käyttää vain orkkistuotteita: pultit käyvät päikseen pelti- ja aluvanteiden kanssa ja jos alkuperäistä renkaan halkaisijaa ei ole menty muuttamaan, quattroissakin voi käyttää orkkis vararengasta. Jos mukana on vain alkuperäinen pyöränmutteriavain, saattaa tien päällä olla apua sopivasta putkenpätkästä momenttiapuna. Pultit voivat olla rengasfirman jäljiltä tiukassa.

                                                        Tuosta tulikin mieleen, että miksiköhän Caravellessa on 19 mm avaimelle käypä pultti, kun kuitenkin kiristysmomentti on sama kuin muillakin, eikä sen vuoksi tarvittaisi järeämpää kantaa? Aika monella vw/audilla olen ajanut, mutta tuo hieman yllätti.
                                                        Viimeksi muokannut jtlukkari; 21.10.2007, 18:01.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Niin se varmaan menee.
                                                          En kyllä lainkaan ymmärrä, miksi niitä pulttien kierteitä pitää rasvata: eivät ne pultit ole herkkiä ruostumaan ja jos pultti on tiukassa, on sama onko se jumissa hapettumisen vai tiukan momentin takia.
                                                          Caravellessa on muuten jännät pultit: edellinen omistaja varoitteli, että ne ovat tiukassa. Sanoin, että kyllä ne polkaisemalla ovat volkkarin pultit aina normimomentista auenneet. Tuostapa ei aukea, vaan pultti tuntuu käytössä kiristyvän hiivatin tiukkaan. Luulin asian johtuvan rasvasta, jota oli käytetty, joten putsasin sen pois -ei auttanut.
                                                          BTDT, joskus olen rasvannut rumpujarrullisen auton pyöränpultit hieman reilummalla kädellä. Se rasva on sitten löytynyt rummun sisältä jarruosista.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Tervaa vaan kierteisiin. Haisee hyvälle, toimii voiteluaineena ja kuivuttuaan myös pienenä lukitteena. :)

                                                            Tuohon momenttiarvoon vaikuttaa paljon se, rasvaako myös kartion.
                                                            Silloinhan varsinkin, pultit menevät samalla momentilla paljon kireämmälle.
                                                            Itse tervaan vain kierteen.

                                                            Mielestäni paras momentti syntyy momenttiavaimen ja näppituntuman yhteispelillä.
                                                            Huonoin "oikea" tyyli on se momenttihylsy/varsi pulttikoneessa, kun tärkein, eli näppituntuma jää kokeilematta.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Nirskuvia loppuun asti kanittavia pyöränpultteja joskus avanneena minä kyllä ymmärrän hyvinkin, miksi kannattaa kierteisiin joka renkaanvaihdossa sipaista jotain liukastetta.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X