Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TPMS valittaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Q7 rengaspaineanturit edullisesti talvipyöriin?

    Täytyisi talvivanteisiin / renkaisiin hankkia paineanturit. Tietoni mukaan anturivalmistajia on useita, mitkä saisi keskustelemaan Q7 järjestelmän kanssa? Saako ne aktivoitua MMI:llä käyttöön vai pitääkö hoitaa OBD:n kautta?

    Comment


    • #62
      Omaan Q7:aan ostin anturit Puolasta (verkkokauppa) ja asennutin rengasliikkeessä paikalleen. Jonkinlainen aktivointi tehtiin samassa yhteydessä ja ovat toimineet moitteettomasti sen jälkeen. Aktivointi tapahtui heidän työkalullaan suoraan anturiin, ei siis auton ODB:n kautta. Sen verran seurasin toimintaa, että anturi shimmattiin tarkaan suhteessa vanteeseen.
      Renkaanvaihdon yhteydessä MMI:n kautta sopeuttaminen riittää tuon jälkeen. En ole varma olisiko keskusteluyhteys ollut olemassa ilman tuota rengasliikkeen toimintaakin.

      Comment


      • #63
        Saksasta katselin antureita, ja vaikuttaa että ilmeisesti uudempiin tarkoitetut anturit 5Q0 907 275B olisivat noin puolet halvempia kuin nämä 2008 malliin tarkoitetut 4F0 907 275E anturit. Kuitenkin taajuus sama 433 mHz, onko jotain syitä miksei uudemman mallin anturit toimisi, tai voiko asiaa tarkistaa jostain?

        Comment


        • #64
          Onko kellään ilmennyt samanlaista ongelmaa: Kun autoon laittaa virrat päälle aamulla, napsahtaa mittariin "TPMS Malfunction" -herja joka kuittaantuu pois samantien kun auton laittaa käyntiin? Tässä autossa (vm.2008) ei ole erillisiä rengaspainetunnistimia vaan mittaus tapahtuu ABS-anturien kautta. Anturit ovat kunnossa, antavat ihan validia dataa VCDS:llä katsottaessa. Eikä mitään vikakoodeja jää asiasta kummittelemaan mihinkään ohjainyskikköön.

          Toinen (ehkä helpommin ratkaistavissa oleva ongelma) liittyy jarrupalojen varoitukseen "Brake Pads", joka ilmenee toisinaan. Joskus tulee heti liikkeelle lähdettäessä ja joskus vasta kun karrtaa ensimmäiseen oikealle kääntyvään jyrkempään mutkaan. Palat on melkein uudet ja anturikin on juuri uusittu.

          Comment


          • #65
            Mikähän vanhaa (2007) S8'a vaivaa kun nuo rengaspainemittaukset heittää TPMS-vikaherjaa parin kymmenen metrin ajon jälkeen? Huf:in anturit on uusia ja ne on jopa kerran toimineet koko päivän (vikakoodien kuittausten jälkeen). Outoa tässä on vielä se, että startissa joku satunnainen rengas näyttää hetken painetta ja lämpötilaa, mutta sitten näyttö näyttää taas vain viivaa ja TPMS valo piipahtaa päälle.
            Olis ihan kiva kun nääkin sais toimimaan.

            Comment


            • #66
              Alkuperäinen kirjoittaja seppo.kuisma Näytä viesti
              Saksasta katselin antureita, ja vaikuttaa että ilmeisesti uudempiin tarkoitetut anturit 5Q0 907 275B olisivat noin puolet halvempia kuin nämä 2008 malliin tarkoitetut 4F0 907 275E anturit. Kuitenkin taajuus sama 433 mHz, onko jotain syitä miksei uudemman mallin anturit toimisi, tai voiko asiaa tarkistaa jostain?
              Tämä sama kysymys? Noita uudempia antureita olisi hyvin saatavilla.

              Comment


              • #67
                A6 4F:n rengaspaineen alkoi valo palamaan ja ilmoitti että tarkista kaikki renkaat. Sitten pari päivää niin ilmoitti oikea taka rengas vajaa. Ilmanpaineiden tarkistus ja oikea taka vähän vajaa mutta mmi valikosta ei pääse nollaamaan rengaspaineita ollenkaan? Valikko harmaana eli joku on käynyt koodaamassa jo pois tai muutellut jotenki tuota järjestelmää koska Bosch testerillä ei rengaspaineen järjestelmää löydy ollenkaan ja vcds testerillä näytti koodia että valo päällä. En kerinnyt vielä perehtymään sen tarkemmin mutta miten tuon koodaaminen pois tai takaisin päälle tapahtuu? Lukee vissiin paineen abs anturin kautta koska kummassakaan kesä/talvi vanteissa ei antureita ole mutta tiesi kyllä ilmottaa että oikea rakarengas oli 0,3bar vajaampi?
                Viimeksi muokannut Killeri; 8.4.2021, 08:19. Perustelu: Auton tiedot lisätty.

                Comment


                • #68
                  Saatko tuota VCDS vikakoodia tähän suoraan kopioituna? Tuo "valo päällä" ei kerro oikeen mitään.

                  Comment


                  • #69
                    Täytyy ottaa kuva siitä vikakoodista kun kerkeän. Herjaa koko ajan nyt oikeaa takarengasta. Olen vielä vähän kömpelö ja varovainen tuon vcds kanssa kun sillä saa paljon pahaakin aikaan jos ei tiedä mitä tekee. Käytin oikealta koelaudan päästä rengaspaine valvonnan sulaketta pois kun yritin yhden ohjeen mukaan koodata niin sitten tuli tpms herja mittaristoon. Homma keskeytyi koska valikot ei olleet lopussa samanlaiset enään. Joku jossain sanoi että pitäisi vaan ajaa tarpeeksi kauan niin se siitä sammuu koska itsellä ei työmatka ole kuin 20min niin ei riitä kuulemma. Tiedä häntä kun löydän vain kunnon ohjeet tai jonku joka näyttää miten tuo koodataan pois ja sekin on epäselvää onko tuossa abs kehällä se tunnistus koska vanteissa ei ole tunnistinta? Mistä muuten tuo auto tiesi että oikea taka on vajaampi kuin muut?

                    Comment


                    • #70
                      Kantola78 Jos tarvit apua vcds kanssa, niin voin avittaa.

                      Comment


                      • #71
                        Jos ei ole itse renkaissa antureita niin sitten toimii abs antureiden avulla.

                        Comment


                          #72
                          Eikös 4f ole anturit renkaan sisässä?

                          Comment


                          • #73
                            Kesän nyt kuunnellu tuota rengaspainevalon piipitystä käynnistäessä kun ei ole jaksanu perehtyä asiaan mutta jos sitä nyt syksyn pimeinä iltoina perehtys. Eli 2009 vuotinen A6 kyseessä ja abs kehästä lukeva valvonta jonka haluaisin koodata pois eli oisko jollain koodaus ohjetta antaa? Pitää vissiin vcdsllä jostain abs asetusten kautta koodata? En pääse mmi kautta nollaamaan järjestelmää vaan on valikot harmaana eli jotain hämärää tuossa on.

                            Viimeksi muokannut Killeri; 21.9.2021, 21:15. Perustelu: Ilma-alusta kysymys siirretty oikeaan lankaan.

                            Comment


                            • #74
                              Mistä tietää onko autossa TPMS-anturit?

                              Harkitsen tässä uusien vanteiden ja renkaiden hankkimista, mutta jäi mietityttämään tarvitseeko hankkia myös TPMS-anturit.
                              Käsikirjan ja varusteluettelon mukaan pirssissä on TPMS, mutta jää epäselväksi onko nykyisissä renkaissa nuo anturit.
                              Mittariston ja asetusten mukaan kiesistä löytyy vain rengaspainevalvonta, jonka asetuksissa voi resetoida rengaspaineiden tarkistuksen, mutta esim. paineiden mittaus ei ole mahdollinen.
                              Viittaisiko tämä siihen, että TPMS on passiivinen ja perustuu vain abs-systeemiin eikä tpms-antureita tarvita?

                              Comment


                              • #75
                                Voisitko kertoa mistä autosta kyse?

                                Comment


                                • #76
                                  Sorry, olennaisin info jäi sanomatta: Audi A5 sportback 2.0 TFSI quattro vm. 2017 (B9 / moottorikoodi CYRB).

                                  Comment


                                  • #77
                                    Asia on niin kuin epäilit kun sinulla sen verran uudempi Audi. Et tarvitse erillisantureita niin kuin vanhemmissa audeissa, esim. omassa D2:ssa.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Osia selattaessa osui silmään rengaspaineanturi. Eikös Audeissa rengaspaineen seuranta ole epäsuoraa ja perustuu ABS-antureihin? Mahdollistaako tämä anturi todellisen paineenseurannan? Mitä se vaatii, muuta kuin anturit vanteisiin? Erillisen vastaanottimen tms? Audi A6 4G/C7.

                                      https://www.slamit.net/product/24650...unnistin-1-kpl
                                      Viimeksi muokannut Killeri; 5.10.2022, 10:20. Perustelu: Auton tiedot lisätty viestiin.

                                      Comment


                                      • #79
                                        A6 4G:ssä paineiden tarkkailu perustuu ABS-antureihin. Tuollaista A3 8V:n anturia et siinä saa toimimaan koska vastaanottava pää puuttuu autosta/auton softasta.

                                        Comment


                                          #80
                                          A6 4f:ssä oli tommoset

                                          Comment


                                          • #81
                                            Ovatko TPSM anturit standarditavaraa ja vaativatko koodausta? Ostin toiset vanteet, ja allelaiton jälkeen vasta huomasin että orkkisvanteissa TPSM anturit ja nyt kun uusissa ei ole niin valittaa häiriöstä ja TPSM merkkivalo syttyy.

                                            Comment


                                            • #82
                                              jtlaine2 vastaus kysymyksesi löytyy pari viestiä ylempänä.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Alkuperäinen kirjoittaja jtlaine2 Näytä viesti
                                                Ovatko TPSM anturit standarditavaraa ja vaativatko koodausta?
                                                Itsellä ei ole missään autossa antureita ollut mutta sen tiedän että ne pitää ohjelmoida asennettaessa.

                                                Jos ja kun tässä kyse C8-korin A6:sta niin siihen on ymmärtääkseni saanut tpms anturit tehtaalta lisävarusteena. Omassa A6:ssa niitä ei ole.

                                                Näitkö MMI:n kautta rengaspaineet (ja lämpötilat)?

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Juu kyllä näin kun orkkisvanteet ja niissä TPMS anturit. Ja tosiaan ollut näemmä lisävaruste ostettaessa C8 korisissa ja edellinen omistaja raksittanut.

                                                  Vianorilla tarjosivat TPMS antureiden asennusta jälkikäteen 40€/kpl anturit. Mutta sitä en tajunnut kysyä saako Vianor ohjelmoitua ne.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Luulisin että pystyvät, fixusnetistä löysin tämän: https://fixusnet.fi/fin/ohjelmoitu_k...016411-182017/

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Monimerkkianturit "koodataan" autoon lähinnä lähettämään signaalia oikealla taajuudella, joka Audissa on 433Mhz. LISÄKSI ainakin Autel:in anturit on mahdollista kloonata - matkimaan vanhojen anturien lähettämiä tietoja, ilmeisesti sarjanumeroa tms. Itsellä Q7 2016(4M) laitettiin anturit vanhojen 10v. paikallaan olleiden tilalle ja toimivat alkuun ongelmitta, MUTTA jäi tuo vaihto kummittelemaan, että satunnaisen epäsäännöllisesti joskus muutama kerta päivässä joskus jopa viikon välein tulee oheinen herja.
                                                      Click image for larger version  Name:	image.png Views:	0 Size:	150,7 Kt ID:	1987775
                                                      ...kun storettaa, niin hälyt poistuu ja toimii ongelmitta ja näyttää paineet ja lämpötilat OK seuraavaan piippaukseen asti...


                                                      ...ja vanha VCDS ei kunnolla ko. autoa tue, mutta TPMS herjaa basic settingin/adaptoinnin puutetta. Kuitenkin tuolta luettuna oikeat anturikoodit tulee, samat kuin Autelin kapulaankin.

                                                      Koetin VCDS:llä näitä molempia:
                                                      Click image for larger version  Name:	image.png Views:	0 Size:	300,0 Kt ID:	1987776
                                                      Toiseen tarvitsisi jonkun 3-numeroisen sarjan ja resetting adaptations menee läpi, mutta ei auta ongelmaan - edelleen jää vikakoodi puutuvasta basic settingistä tai adaptoinnista. Adaptoinnin kautta löytää adaptointikanavia vain yhdelle anturille ja sieltäkin oikean anturikoodin.

                                                      Miten pääsen eteenpäin tai saan korjattua? Aina meinaa olla löysät housussa, kun päästää herjan tullessa kovan piippauksen, kuten kun rengas tyhjenee.

                                                      Merkkarille on jo niin vanhaa tekniikkaa, että eivät tienneet, kun ei ollut "keikka auki"​ ja auto pukilla.

                                                      Oppina muille, että jos vaihdatte anturit, niin viekää patterit vielä toimintakunnossa ja pyytäkää kloonaamaan vanhat, niin toiminevat ongelmitta...

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Mulla sama ongelma A6 C8 vm 2020. Kesärenkaisiin tuli uudet vanteet ja aluksi niihin jäi koko TPSM anturit asentamatta kun kuulemma ei yleensä ole tämän ikäisissä Audeissa. Vianor asensi sitten TPSM anturit (40€/kpl) enkä tajunnut silloin koodausta enkä kyllä laittanut merkkiäkään ylös. Noh, auto kyllä automaattisesti tunnisti ja alkoi näyttämään tiedot per rengas.

                                                        Mutta mulla sama ongelma mullakin, auto satunnaisesti herjaa että renkaat vaihdettu ja tarkista paineet. Olen kanssa nollannut sitten ja taas toiminut pitkään. Yksi kertaa sitten tarkastelin paineita ja huomasin että näissä tilanteissa auto lukee anturit väärin eli jos normaalisti edessä 2.7bar ja takana 3.0bar niin tällaisissa tilanteissa auto näyttää että kuskin puolella edessä ja takana 3.0bar ja apparin puolella 2.7bar. Päättelin tästä että auto päättelee paineiden muutoksista että renkaat olisi vaihdettu ja herjaa. Sitten hetken päästä lukee oikeat renkaat nurkista ja nollauksen jälkeen toimii pitkään ok. Eli itselläni tuli mieleen että joka nurkassa vastaanotin mutta lukee väärän nurkan tiedot. Jollakin logiikalla vastaanottimen pitää tietää minkä nurkan tiedot rekisteröi, tietääkö joku millä logiikalla? Onko joka nurkassa vastaanotin vai koodataanko tpms tieto mikä rengas vai yrittääkö signaalivahvuuksilla päätellä vai joku muu?

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Vanhassa A6 2007 Allroadissa oli lukijat joka nurkalle oma ja monimerkkianturit toimivat hienosti, kunhan olivat oikealla taajuudella. Nyt ilmeisesti ainakin Q7:ssa on lukija vain taka-akselin päällä ja lukee ilmeisesti tuon sarjanumeron ja sijoittaa sen perusteella anturitiedon oikeaan nurkkaan. Käytin rengasliikkeellä, että olisivat OBD:n kautta opettaneet Audiani, mutta ei antanut Audille valintaa syöttää OBD:hen mitään. Joihinkin Japanilaisiin kuulemma syötetään OBD:n kautta tiedot.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Eikö muilla ole vastaavaa tullut vastaan?
                                                            Toiseen rengassarjaan pitäisi anturit ostaa niin mietin, että toimiiko tietyn merkkiset anturit ilman tuota renkaanvaihtoherjaa tai onko siihen joku koodaustapa olemassa basic settingissä tms?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X