Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

typ44 jarruista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Pommi kaput tai muuta häikkää hydepuolella?

    Comment


    • #32
      Jos pommi hajalla niin toimeisko kuitenkaan sitten ollenkaan ne jarrut? Mitähän maksaa uus ja sopiiko minkään muun vehkeen ?

      Comment


        #33
        Eikun vikaa on itse jarrupiirissä. Pommi ja muut tehostusosat eivät voi aiheuttaa polkimen painumista pohjaan.

        Rummut ilmeisesti takana ? Hihnat liian etäällä ? Häviääkö nestettä ?

        Comment


        • #34
          Itellä teki samaa että merkkivalo sytty paikallaan vaan alkuun, mutta sitten alko ajossa rankasti jarruttaessa / rattia jyrkästi kääntäessä piippaamaa ja sit huomasinki et hytti oli täynnä öljyn käryistä savua ja kävi ilmi et letkussa reikä.

          Comment


            #35
            Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2
            Eikun vikaa on itse jarrupiirissä. Pommi ja muut tehostusosat eivät voi aiheuttaa polkimen painumista pohjaan.

            Rummut ilmeisesti takana ? Hihnat liian etäällä ? Häviääkö nestettä ?
            Tuossa on kyllä totuuden siemen. Jos pommi on huonona, pakkaa poljin menemään kovaksi, kun tehostus häviää.

            Comment


              #36
              Jep. Pommi ja muu hytikkatehostus on toteutettu siten, että ne ikäänkuin painavat sitä jarrupoljinta kuskin jalan tukena. Jarrujärjestelmä jarrunesteineen on vasta sitten se, mitä sillä polkimella painetaan. Itse jarrusylinteri ei siis mitenkään näe painaako jarrupoljinta cokiskoodari-Jami tehostimen avittamana vai jalkaprässimörssäri-Rane pelkällä ruisleivällä :)

              Comment


              • #37
                Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2 Näytä viesti
                Eikun vikaa on itse jarrupiirissä. Pommi ja muut tehostusosat eivät voi aiheuttaa polkimen painumista pohjaan.

                Rummut ilmeisesti takana ? Hihnat liian etäällä ? Häviääkö nestettä ?
                On levyjarrut kyllä joka nurkassa, eikä mennyt poljin kun sen pari kertaa sillon pohjaan nytten puolestaan se kun lähtee kylmiltään liikkeelle niin jarru vähän kova mutta seki menee heti oikeestaan ohi? Tämäkö viittaa siihen pommiin? Ei liene vakavaa kun ei ajossa tuota tee?? :D

                Comment


                • #38
                  Vesittyneet jarrunesteet.. Uudet nesteet sisään.

                  Comment


                    #39
                    Koita vähän kovempaa jarrutusta vaikka vähän isommasta vauhdista. Jos menee pehmeeksi, nesteet kiehuu. Jos taas poljin menee kovaksi ja jarruista uupuu teho, on hydraulijärjestelmässä matoja, yleensä pommi kaput. Voihan tuossa toki olla vähän kumpaakin, mutta mitä siitä seuraa jos pommista katoaa paine ja nesteet kiehuu yhtä aikaa.. =)

                    Jos poljin on lähtöjään kova, pommista karkaa paine, kun kone ei käy. Tilanne korjaantuu, kun pata pyörähtää ja järjetelmä saa painetta.

                    Comment


                    • #40
                      Jarrut toimii nyt muuten normaalisti,kovemmissakin jarrutuksissa paitsi ennen liikkeelle lähtöä aina poljin hieman kova. Nyt autossa muutenkin nuo jarrut pieni murhe ku kone ei pyöri (venttiili poikki) :D

                      Comment


                      • #41
                        Audi V8 1991 Ohjaus ja jarrut jäykät

                        Moi

                        V8:ssa ohjaus ja jarrut jäykkänä. Oma mekaanikko meinasi että saattaisi olla päähydrauliikkapumppu sökönä. Osanumero oli 077145155, mutta ei tahdo mistään löytyä.

                        Onko tietoa mistä löytyisi tällaista vai onko jotain muuta palikkaa mistä vikaa voisi etsiä? Nesteitä lisäiltiin, mutta niistä ei ongelmaan apua löytynyt.

                        Comment


                        • #42
                          Tuo pumppu on aika yksinkertainen laite joten en usko sen olevan täysin sökö. Olisiko niin että paineventtiili olisi jäänyt auki asentoon ja siksi ei paineet nouse.

                          Comment


                          • #43
                            Pitää koittaa. Ensin pitäisi luonnollisesti löytää toi paineventtiili. Missä se tuolla pitäisi sijaita?

                            Comment


                            • #44
                              Terve! Tuli hommattua museoitu lötkö. Ongelmana jarrut; nopeasti painaessa poljin painuu hiljalleen pohjaan. Sammuttaessa auton poljin muuttuu jämäkäksi heti. Oireileeko ”pommi” eli paineakku vikaantuessaan näin? Vilauttelee mittaristossa myös varoitusvaloa. Jarruissa tuntuu kuitenkin jonkin verran voimaa olevan ja saa pyörät lukkoon ainakin lumella :) ilmattu on moneen kertaan ja myös pääsylinteri vaihdettu edellisen omistajan kertoman mukaan.

                              Comment


                                #45
                                Keskustelua asiasta myös tässä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...iallinen-pommi

                                Comment


                                  #46
                                  Aina se vähän uudellakin pommilla tulee tekemään noin, eli moottori käydessä poljin painuu pikkuhiljaa syvemmälle kun pumppu ehtii tekemään lisää tehostusta. Mutta väljän pommin kanssa se on selvästi havaittavissa. Ehjä pommi pitää useamman painalluksen tehostusta moottorin sammutuksen jälkeen, eli se on selkeästi sinulla rikki.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Selevempi homma. Liekkö katsastuksessa automaattisesti hylkäykseen johtava vika?

                                    Comment


                                      #48
                                      Ei aiheuta hylkäystä automaattisesti. Viikko sitten katsastusmies mainitsi varoitusvalosta, mutta jarrut toimi niin riitti hyväksyntään.

                                      Comment


                                        #49
                                        Onko raadilla kokemusta seuraavanlaisesta oireilusta ja sen aiheuttajasta.
                                        Laitoin 1985 2.2 lötköön uuden pommin ja uudet etusatulat.
                                        Ilmasin sekä hydrauliikan että jarrutsatulat.
                                        Hydrauliikan etupää ilmassa laidasta laitaan parikymmentä kertaa ja jarrut säiliön päästä paineistamalla.
                                        Nyt jarrut kyllä pelittävät hienosti ja valot pysyvät pimeänä, mutta jarrupoljin napauttaa terävästi ja kerran jalanpohjaan kun alkaa painamaan poljinta.
                                        Onko tuossa pommin vaihdon yhteydessä tehtävä jotain muitakin peliliikkeitä vai mistä voisi olla kyse?

                                        Comment


                                          #50
                                          nikos Ei ihan samanlaista, mutta jarrupääsylinterin kanssa on ollut erinäistä ohjelmaa. Joskus poljin on tuntunut kivikovalta ja on ottanut hetken, ennenkuin se on liikahtanut, jolloin jarrutkin alkavat purra. Toinen murhe oli jarrujen päälle jääminen. Vapautuivat, kun antoi auton jäähtyä.

                                          Lisäksi abs potkii välillä jaloille kävelyvauhtia lähestyttäessä, silloin kun se haluaa toimia.

                                          Pääsylinterin vaihto on tähän mennessä korjannut nuo. Toki käytetyllä sylinterillä laahaaminen alkoi osoittaa paluun merkkejä. Uusi sylinteri hankittuna, raportointi ensi keväänä..

                                          Järjestelmät olleet tyhjänä ja ilmaukset suoritettu perinteisin menetelmin.

                                          Comment


                                          • #51
                                            1989 Audi c3, jarrut ovat usein kovat, eli ei tehostetut?

                                            Missä vika piilee?
                                            Viimeksi muokannut Killeri; 18.7.2023, 20:52. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                                            Comment


                                              #52
                                              Tuota vikaa vois avata hieman enemmän, eli palaako/vilkkuuko mittaristossa ylimääräisiä valoja tai onko poljintuntuma sama auton käydessä ja sammutettaessa tai onko vika ajoittain tai koko ajan päällä?
                                              Yhtäkkiä tulis mieleen pommi eli painevaraaja, joka ei enää pidä painetta. Vilkuttaa mielellään varoitusvaloa samalla.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Varoitusvalo vilahtelee, mutta vain joskus ja vika on päällä ajoittain, mutta aina vain useammin kuin esim. pari kuukautta sitten. Missä on painevaraaja?

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Painevaraaja löytyy kuskin puolelta konehuonetta runkoaisan kieppeiltä, muistaakseni alapuolelta.

                                                  Oletko huomannut ohjauksessa jäykkyyttä jarruvian vaivatessa? Jos näin, vikaa saa alkaa etsiä hydraulijärjestelmän paineista. Hihna ja sen kireys ovat helppoja tarkistettavia ihan ensiksi.

                                                  Jos vain jarrut oireilevat, vika jää tehostinpiiriin, jossa painevaraaja on kaikkein yleisin vikakohde.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Jarrutehostus tehdään hydraulipumpussa omilla männillään eli ei pitäisi vaikuttaa ohjaustehostuksen tuntoon. Periaatteessa voi ottaa jarrupuolen männät pois ja silti pumppu tekee ohjaukselle riittävästi painetta.

                                                    Ehjä paineeenvaraaja pitää jarrutehostuksen moottorin sammuttamisen jälkeen n. 3 polkimen painallusta, ennen kuin poljin kovettuu.

                                                    Ei muuten sitten saa paineeenvaraajia enää helposti uusia.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X